We nemen afscheid van de… Mercedes S-klasse Coupé/Cabriolet, Nissan 370Z, Renault Koleos en Volvo V40

Gepost door Rutger DC 
Die PT cruiser heb ik altijd een buitennissige auto gevonden. Buitennissig kan mooi zijn maar dat is die niet in mijn optiek. Ergo: fijn dat we deze wagen steeds minder gaan zien!
Lexus stopt volgende maand na bijna tien jaar met de productie van de SC430.
Na de komst van de Platinum-versie, kon je het op je klompen aanvoelen: de dagen van de Lexus SC430 zijn geteld. Lexus heeft nu bevestigd dat volgende maand de productie van de coupé-cabriolet wordt gestaakt. De auto is sinds 2001 bij ons op de markt.
In de afgelopen jaren is de animo voor deze Lexus gestaag gedaald. In 2002, het eerste volledige jaar van productie werden er 14.462 gebouwd. Vorig jaar waren dat er al minder dan duizend. Naar verwachting worden in 2010 niet meer dan driehonderd stuks gebouwd. In Nederland zijn gedurende zijn gehele carrière 131 SC’s op kenteken gezet.
De plek van de SC is het afgelopen jaar ingenomen door de ISC, de open variant van de IS. In 2014 moet de werkelijke opvolger van de SC verschijnen. Die is voorzien van een 5,0-liter V8 die natuurlijk is gekoppeld aan hybride-techniek. Naar verluidt gaat die auto SC600h heten.
clio 48kw dci
Even mijn gedachten bij het ontvallen van de genoemde modellen:
Ford Focus Sedan: wie zal deze auto nou missen? Op zich geen verkeerde sedan overigens!

Ik ben twee weken terug in Moskou geweest, en geloof het of niet, de Focus Sedan zie je daar echt ongelooflijk veel. Een van de meest voorkomende middenklassers op dit moment in Rusland, populairder dan de Volkswagen Golf hier.

Freez
Volledig bericht:

Dagen Lexus SC geteld

Na de komst van de Platinum-versie, kon je het op je klompen aanvoelen: de dagen van de Lexus SC430 zijn geteld. Lexus heeft nu bevestigd dat volgende maand de productie van de coupé-cabriolet wordt gestaakt. De auto is sinds 2001 bij ons op de markt.
In de afgelopen jaren is de animo voor deze Lexus gestaag gedaald. In 2002, het eerste volledige jaar van productie werden er 14.462 gebouwd. Vorig jaar waren dat er al minder dan duizend. Naar verwachting worden in 2010 niet meer dan driehonderd stuks gebouwd. In Nederland zijn gedurende zijn gehele carrière 131 SC’s op kenteken gezet.
De plek van de SC is het afgelopen jaar ingenomen door de ISC, de open variant van de IS. In 2014 moet de werkelijke opvolger van de SC verschijnen. Die is voorzien van een 5,0-liter V8 die natuurlijk is gekoppeld aan hybride-techniek. Naar verluidt gaat die auto SC600h heten.

autoweek.nl
...Chrysler PT Cruiser.

Workers gather around the last PT Cruiser as it rolled off the assembly line today in Toluca, Mexico.

Toch dik een miljoen van gebouwd tussen 2000 en 2010. En uit Toluca komt begin volgend jaar de Fiat 500 voor de Amerikaanse markt, dus weer een retromodel.
@Mach1: die foto: is dat hem? Niemand zal hem missen. Laat die flauwekul maar aan Peugeot over.
Mach1
Volledig bericht:

Dagen Lexus SC geteld

autoweek.nl

Tijd om te gaan.

Ik vond het altijd wel een aparte auto, zeker met dat gele hout er in. Enneh, Hazes had er ééntje.
Daihatsu stopt met de Materia 09-07-2010 14:46

De Duitse importeur van Daihatsu heeft laten weten dat de Materia nog dit jaar uit het gamma zullen verdwijnen. Ook de dagen van de Copen zijn geteld. De roadster verdwijnt als eerste; in september maakt de boxachtige 5-deurs hatchback zijn laatste ronde. Het is een kwestie van tijd totdat de Nederlandse importeur bekend zal maken met een opschoning van het gamma te komen. De productie van beide modellen voor de Europese markt zal namelijk op korte termijn worden beëindigd.
De sanering komt niet geheel onverwacht. Van de Copen zijn dit jaar nog maar 2 exemplaren verkocht versus 11 eenheden vorig jaar. Veel autoconsumenten weten niet dat Daihatsu dit sportmodel voert. En diegenen die het wel weten laten het poppenhuis model staan. Daarnaast is het zo dat de markt voor kleine 2-zits roadsters überhaupt lastig is. Denk aan de Smart Roadster. Het is leuk dat Viola Holt daarmee de boel nog enigszins denkt op te kunnen halen, maar we hebben in Nederland liever een volwassen, leuk aangeklede hatchback.

Wat ook niet helpt is dat de Copen niet verder komt dan een E-label. Ook de Materia moet het zonder groene labels doen. En dat past natuurlijk niet bij een merk dat nog niet zo lang geleden van de daken schreeuwde dat zij de groenste autofabrikant van de wereld is. De Materia oogt nog steeds niet verouderd, maar het model weet richting vergelijkbare modellen als de Kia Soul en de Nissan Cube geen vuist te maken. De consument is zich daar van bewust, want de Materia werd in de eerste 5 maanden van dit jaar slechts 44 keer op kenteken gezet. Vorig jaar waren er in dezelfde periode nog 116 klanten.

autointernationaal
We wachten maar even het berichtje van de Nederlandse importeur af. Hopelijk komen de nieuwe Sirion (Boon) en Boon Luminas gauw naar Nederland, modellen die uit kunnen groeien tot belangrijke volumemodellen. De Boon Luminas heeft als Gran Move-opvolger bovendien een langere houdbaarheidsdatum dan de Materia en past veel meer bij de doelgroep waarbij Daihatsu populair is (ouderen). Ik zou het een gemiste kans vinden als deze modellen niet naar Nederland/Europa zouden komen. De nieuwe Sirion is daarbij zuinig genoeg om als eerste B-segmenter met benzinemotor in de 14% bijtellingscategorie te vallen.

Cuore (JP: Mira)

Cocoa (JP: Mira Cocoa): Karakteristiek modelletje op basis van de Cuore

Sirion (JP: Boon)

Charade (JP: Boon Luminas, voor Europa zou Daihatsu kunnen kiezen voor de naam Charade, die heeft immers een redelijk bekende klank)

Terios (JP: Be-Go)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-07-2010 16:50 door Daewoo-Chevrolet.
Nu dus officieel:

Daihatsu stopt met Copen en Materia

AMSTERDAM - Het doek valt voor de Daihatsu Copen en Materia. Dat bevestigt de importeur aan De Telegraaf. Het bedrijf verwacht echter beide modellen nog tot en met 2011 te blijven aanbieden.

De Copen verscheen in 2002 op de markt en werd in 2003 op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Tot en met 2005 leverde Daihatsu de wagen hier met stuur aan de rechterzijde. Een opvolger van het model met inklapbare hardtop staat op de agenda. Van dat product heeft Daihatsu eerder al een studiemodel voorgesteld. Of die open tweezitter wederom in Europa leverbaar wordt, is niet bekend. De Materia arriveerde in 2006 en wist tot op heden 1.637 Nederlandse kopers te vinden. In Japan heet het model COO.

Bron: [www.telegraaf.nl]

Jammer, twee auto's die het Nederlandse wegennet (helaas in beperkte mate) opfleuren verdwijnen. Daarmee halveert het aantal Daihatsu-modellen in korte tijd na het verdwijnen van de Trevis (staat echter nog steeds op de Nederlandse site), Materia en Copen. Een post hierboven heb ik het Europese/Nederlandse gamma geplaatst zoals ik dat graag zou zien.
Het grappige aan de Materia is dat hij gebouwd is voor jongeren, maar je hem alleen maar aantreft bij bejaardentehuizen.

De Trevis lijkt me een stuk overbodiger. Ruim 10k voor een verbouwde Cuore van 2 generaties geleden.
Jammer van die Materia en van die Copen. Met de Materia toonde Daihatsu tenminste lef om een design neer te zetten en de Copen is gewoon een geinig karretje...maar voor wie? Ik weet het niet.
Die Materia leek mij nogal intressant, maar was alleen met een benzine motor verkrijgbaar. Van de lease maatschappij mocht ik alleen diesel of gas, dus dan valt het hele Daihatsu gamma af.
Ik vind het wat dat betreft ontzettend dom van Daihatsu om zich alleen maar op de particuliere markt te richten, temeer omdat ze een goed en vriendelijk dealer netwerk hebben.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-07-2010 17:16 door Toetsje.
---GT---
Het grappige aan de Materia is dat hij gebouwd is voor jongeren, maar je hem alleen maar aantreft bij bejaardentehuizen.

Heel Daihatsu is verworden tot het merk voor 65+ers. Maar dat hebben ze toch ook aan hunzelf te danken met modellen als de Move, Gran Move en Valera. En heb je eenmaal een "grijs" imago, dan kom je daar niet zo makkelijk meer van af...
Al die Daihatsu's zien er allemaal net niet uit, beetje blikkerig, oubollig en daarnaast duur door de dure Yen. Alleen de Charade verkocht redelijk, verder is het geklooi in de marge.
Daihatsu deed het 2-3 jaar geleden nog uitstekend, maar toen was de yen nog niet zo duur inderdaad. Buiten Nederland, Italië en Griekenland stelt Daihatsu in Europa echter helemaal niets voor. Toch ben ik ervan overtuigd dat de verkoopcijfers met de introductie van de genoemde modellen (nieuwe generatie Sirion, Boon Luminas en Mira Cocoa) weer wat terrein moet kunnen terugwinnen. Verder is het wachten op betere tijden voor Daihatsu wat betreft de valutakoers. Verder past Daihatsu helemaal in de huidige trend naar kleinere en zuinigere auto's, als de valutakoers gelijk was gebleven had Daihatsu waarschijnlijk nog steeds een marktaandeel van ongeveer 1,85% zoals in 2008 in plaats van de huidige 0,45%.
De Materia is naar mijn idee destijds afgeleid van de Scion xB, die het in de States onder jongeren wel prima deed. In CA dan...
Niet geheel toevallig, want Scion is van Toyota en Daihatsu is meen ik ook ergens aan Toyota gelieerd. (of heb ik dat helemaal verkeerd)

amaranth
De Materia is naar mijn idee destijds afgeleid van de Scion xB, die het in de States onder jongeren wel prima deed. In CA dan...
Niet geheel toevallig, want Scion is van Toyota en Daihatsu is meen ik ook ergens aan Toyota gelieerd. (of heb ik dat helemaal verkeerd)

Toyota heeft een meerderheidsbelang (51%) in Daihatsu, ja. Scion is een sublabel van Toyota. In Japan werd de eerste generatie Scion xB zoals die op jouw foto geleverd als (eerste generatie) Toyota bB. De tweede generatie Toyota bB is een zustermodel van de Daihatsu Materia/Coo en Subaru Dex.
De tweede generatie Scion xB is echter opgevolgd door een groter model, die in Japan wordt gevoerd als Toyota Corolla Rumion.
Ja, ik zag ook al zoiets op i-net bij het zoeken. Ik ken die xB van de tijd at ik in de VS zat. Ik vond de xA toen wel grappig.
Bij mij in de buurt een hebben ouedere mensen twee jaar geleden een Materia gekocht. Maar om nou te zeggen dat hij mooi is? Nee.
Binnenkort gaat de Chevrolet HHR óók uit productie lees ik net op Autointernationaal.nl!
We nemen afscheid van drie performance-modellen:

Na M5 gaat ook BMW M6 ten onder

AMSTERDAM - De laatste BMW M6 heeft het levenslicht gezien. Zowel de coupé als cabriolet is door de Motorsport-divisie uit productie genomen. Daarmee valt niet alleen het doek voor de productlijn M6.

Ook de V10-motor is nu geschiedenis. De krachtbron debuteerde in de huidige M5 en kreeg vervolgens een plaatsje in het vooronder van de M6. Nu beide productlijnen niet meer worden geproduceerd, past de Duitse autobouwer de motor in geen enkel model meer toe. Volgens Carsten Pries, Hoofd Productmanager van M GmbH, krijgt de opvolger van de M6 net als de volgende M5 een geblazen V8. Of dat hetzelfde blok wordt als waarover de X5 M en X6 M beschikken, wil de hooggeplaatste functionaris niet bevestigen. Wanneer de nieuwe generatie M6 volgt, is evenmin bekend. De lancering van de M5 staat gepland voor de tweede helft van 2011.

Opel Zafira-programma uitgekleed

De Opel Zafira loopt op zijn laatste benen. Inmiddels is begonnen met de afbouw van het programma. Dat kost onder meer de OPC de kop.

De nieuwe Opel Zafira is in 2011 te koop. Dat betekent dat het huidige model aan het einde van zijn levenscyclus is. Opel is dus begonnen met het afbouwen van het programma. Een aantal versies is uit het programma gehaald. Daaronder is de 240 pk sterke OPC-versie. De enige ‘hot’-mpv die de catalogus rijk is, verdwijnt dus.
Daar blijft het niet bij. Ook de 2,2-liter benzinemotor wordt naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. In de dieselhoek moeten we de 1,9-liter CDTi met 120 pk en 150 pk gaan missen. Ook de 1,6-liter CNG, waarbij aardgas moet worden getankt, is niet langer te koop.
De 1,7-liter CDTi Ecoflex vervangt de Ecotec. Het vermogen van 125 pk blijft gelijk, maar de vernieuwde motor scoort beter op het gebied van verbruik en emissie. Ook de 1,6-liter Ecoflex, de 1,8-liter Ecotec en de 1,7-liter CDTi Ecoflex scoren voortaan beter op dat gebied.
Tot slot wordt gemeld dat het Cosmo-uitrustingsniveau in de nadagen van de Zafira lederen bekleding en verwarmbare voorstoelen heeft. Tot slot is Waterworld Blue een nieuwe exterieurkleur.

Bron: [www.autoweek.nl]

Audi staakt productie RS6

LEUSDEN - Kort nadat BMW de M5 uitzwaaide, neemt ook Audi afscheid van zijn pk-monster, de RS6.

De eerste keer dat een Audi-model het RS6-label droeg, was in 2002. Gedurende drie jaar was het model in productie en verlieten dik 8.800 stuks de fabriekshal. In het eerste type hing een 4,2 liter V8-benzinemotor met twee turbo's, goed voor 450 pk.

De huidige RS6 is 580 pk sterk en haalt dat vermogen uit een V10-motor. Deze tweede generatie debuteerde in de herfst van 2007 als Avant op de IAA-autoshow in Frankfurt. Een jaar terug lanceerde Audi het sportieve topmodel als sedan. In Nederland wist de importeur meer dan 100 kopers voor de razendsnelle uitmonstering te vinden.

Het RS-label voert Audi nu alleen nog op de TT en de A5 Coupé. Nog dit jaar arriveert de gelimiteerde RS3.

Bye bye BMW. Je motor mag bewaard blijven, maar gooi dat foeilelijke jasje a.u.b. weg.

Het is een Opel dus ik ben altijd blij dat hij gaat...

En de Audi...tja, foute auto, maar wel lekker met zo'n dikke V10 erin...en niet zo lelijk als de BMW, dus eigenlijk wel jammer.
Jammer dat de gaafste MPV's ter ziele gaat, hopelijk komt er een waardige opvolger.
De andere twee zijn uiteraad jammer maar ja, mileu hé...
Doek valt definitief voor Peugeot 607

AMSTERDAM - Na de valse start in 1999 valt nu elf jaar later het doek voor de 607. Het laatste grote Peugeot-model heeft het levenslicht gezien.

De 607 debuteerde eind vorige eeuw op de IAA-autoshow in Frankfurt, maar het duurde even voordat de auto daadwerkelijk in productie ging. De fabrikant kampte met enkele technische tekortkomingen, waaronder aan het onderstel, waardoor de autobouwer de productiestart uitstelde.

In de loop der jaren wijzigde Peugeot het leveringsprogramma van de grote sedan verschillende malen, maar een ingrijpende facelift bleef uit. De designafdeling beperkte zich tot gerestylede lichtunits, bumpers en grille.

De 607 is de laatste grote Peugeot. De Franse autobouwer geven geen vervolg aan de productlijn. De nieuwe 508 moet de klanten uit de 607, waarvan er in Nederland dik viereneenhalfduizend stuks zijn geregistreerd, opvangen.

407 BENZINE ERUIT

Ook de productie van de 407-benzine is inmiddels gestaakt. Het model is louter nog uit voorraad leverbaar. De bouw van de oliegestookte 407 loopt nog even door.

Jammer, het blijft een erg fraaie bak. Zo hoort een Peugeot sedan eruit te zien en dus niet zo uit verhouding als een 407 of zo'n allegaartje als de 508.
Daewoo-Chevrolet
Jammer, het blijft een erg fraaie bak. Zo hoort een Peugeot sedan eruit te zien en dus niet zo uit verhouding als een 407 of zo'n allegaartje als de 508.

Correctie,
maar m.i. moet een Peugeot sedan er zo uitzien ...

of zo

of zo

Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Peugeot 607
26-07-2010 14:11
De Peugeot 607 was gewoon een fraaie auto waar vlak voor de introductie nog wegliggingsproblemen mee waren. Hierdoor werd de introductie nog een korte tijd uitgesteld.

Naar mijn idee is Peugeot met de 508 weer op de goede weg na de slecht gebouwde en met matige proporties ontworpen belabberde 407. Die 407 moeten we maar gauw vergeten. En laten we hopen dat de electronica problemen minder zullen zijn dan bij de 407.
@BRG.. ik heb nog een Peugeot uit de tijd dat een Peugeot nog echt een eigenzinnige Peugeot was. Geen bij elkaar geraapt boeltje zoals nu.

Letztes CLS-Modell der ersten Generation verlässt Mercedes-Werk
Im Mercedes-Benz-Werk Sindelfingen geht eine Ära zu Ende: Das letzte CLS-Modell der 219er-Baureihe läuft vom Band. Der unischwarze CLS 550 wird in die USA, den verkaufsstärksten Markt der Baureihe, geliefert. Mit AMG Styling Paket, Airmatik, BiXenon-Scheinwerfer und weiteren sicherheitstechnischen Features hat der Kunde seinem CLS 550 zusätzliche Individualität verliehen.
Anonieme bezoeker
27-07-2010 06:38
British Racing Green
Correctie,
maar m.i. moet een Peugeot sedan er zo uitzien ...

Dus Peugeot moet auto's uit de jaren 60 en 70 blijven maken? Waarom mogen zij niet over naar de 21ste eeuw?

A.BRANDHORST
ik heb nog een Peugeot uit de tijd dat een Peugeot nog echt een eigenzinnige Peugeot was.

Wanneer was Peugeot eigenzinnig? Dat zijn Citroëns; Peugeots zijn altijd behoudend en conventioneel, en nog meer in de vorige eeuw dan nu.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-07-2010 06:59 door Dennis_zw.
Nee hoor, misschien was Peugeot degelijk.. maar niet behoudend, en regelmatig zelfs baanbrekend. Maar dat wil je zien, of niet.
Anonieme bezoeker
29-07-2010 13:15
A.BRANDHORST
Nee hoor, misschien was Peugeot degelijk.. maar niet behoudend, en regelmatig zelfs baanbrekend. Maar dat wil je zien, of niet.

Ik hoor graag van je waarin Peugeot baanbrekend was (behalve de 204 Diesel kom ik zo gauw niet op iets).

Intussen constateer ik dat het merk met de 404 in 1974 wel de allerlaatste aanbieder was die nog een model met staartvinnen had, een styling-gimmick van rond 1960, dat ook Mercedes in 1967 al vaarwel zegde. Dat bedoel ik met behoudend (hoewel je je kunt afvragen waarom een behoudend merk aan zo'n modegril meedoet, die meestal niet langer duurt dan een paar jaar - gelukkig hebben ze de cola-bottle lijn gelaten voor wat 'ie was).
Anonieme bezoeker
30-07-2010 09:41
De 404 was gewoon nog te koop omdat er vraag naar was, Peugeot heeft een lange traditie als het gaat om het in productie houden terwijl de opvolger al leverbaar is... Gewoon omdat het kan...

Of is dat niet baanbrekend genoeg? ;-)
Waarom moet een auto (merk) zo nodig baanbrekend zijn om een bestaan te rechtvaardigen (door liefhebbers)? Er is niets mis met niet-baanbrekend zijn, maar wel "eigen" auto's maken. Peugeots van weleer waren misschien wat conservatief gelijnd, en op andere vlakken ook wellicht niet baanbrekend, maar waren wel herkenbaar. En dat is wat mij betreft genoeg.

En als er vraag blijft naar het oude model terwijl een opvolger er al is, waardoor produktie door blijft gaan, dan daar is helemaal niks mis mee. De 607 is gewoon een nette grote sedan die je op de snelweg van verre als zodanig herkent. Jammer dat er geen opvolger van komt, want de oplossing die Peugeot nu bedacht heeft is een beetje van vlees noch vis. We hebben het eerder gezien, de 604 verdween een beetje onder dezelfde condities. Dat kon niet verhoeden dat er toch een grotere Peus terugkwam na lange tijd.
Anonieme bezoeker
30-07-2010 13:07
Antigoon
De 404 was gewoon nog te koop omdat er vraag naar was, Peugeot heeft een lange traditie als het gaat om het in productie houden terwijl de opvolger al leverbaar is... Gewoon omdat het kan... Of is dat niet baanbrekend genoeg?

Dat vind ik eerlijk gezegd wel een mager argument voor baanbrekend. Sterker nog, een oud model in productie houden als de opvolger er al is, is in feite juist de duidelijkste manifestatie van behoudendheid: de nieuweling is kennelijk te vooruitstrevend voor het merk en een deel van zijn klanten. De 403 ging niet weg toen de 404 er was, de 404 ging niet weg toen de 504 er was, de 504 ging niet weg toen de 505 er was... De 205 ging niet weg toen de 206 er was, en ook nu zien we weer een 206+ naast de 207.

labrang
We hebben het eerder gezien, de 604 verdween een beetje onder dezelfde condities. Dat kon niet verhoeden dat er toch een grotere Peus terugkwam na lange tijd.

Kennelijk was de 605 niet opvallend genoeg om je die ook nog te herinneren: er waren dus twee grotere Peus na de 604...
eh... dude... je hoeft niet zo van dik hout zaagt men planken to doen zo vlak voor het weekend. Die 605 had ik zeker in het hoofd bij het tikken.

Taaltechnisch zeg ik ook niks fout, want het duurde langere tijd voordat die 605 (EEN peugeot) uitkwam. eye rolling smiley
Dat langer doorproduceren van modellen ondanks dat er opvolgers zijn heeft denk ik te maken met behoeftes in markten waar de oude modellen nog relatief budget weggezet kan worden. Denk aan traditionele markten in westelijk Afrika. De onderhoudbaarheid van oudere technieken is daar ook gewoon makkelijker dan van nieuwere produkten. Dat heeft oa te maken met de de penetratie van kennis, kunde EN beschikbaarheid apparatuur.

Kortom - om het langer produceren te gebruiken als een argument tegen het bedrijf, omdat het nieuwe produkt te vooruitstrevend zou zijn, en dus leidt tot conservatisme. Ik voel gewoon dat er een beetje om pilonen geslingerd wordt om een bepaald eigen paard te kunnen berijden terwijl het volgens mij vrij simpel is : markt.
Ik blijf het een prachtbak vinden, zo'n 607. Ik werd laatst ingehaald door zo'n uitvoering, helemaal goed thumbs up
Anonieme bezoeker
30-07-2010 15:06
Dennis_zw
Antigoon
De 404 was gewoon nog te koop omdat er vraag naar was, Peugeot heeft een lange traditie als het gaat om het in productie houden terwijl de opvolger al leverbaar is... Gewoon omdat het kan... Of is dat niet baanbrekend genoeg?

Dat vind ik eerlijk gezegd wel een mager argument voor baanbrekend. Sterker nog, een oud model in productie houden als de opvolger er al is, is in feite juist de duidelijkste manifestatie van behoudendheid: de nieuweling is kennelijk te vooruitstrevend voor het merk en een deel van zijn klanten. De 403 ging niet weg toen de 404 er was, de 404 ging niet weg toen de 504 er was, de 504 ging niet weg toen de 505 er was... De 205 ging niet weg toen de 206 er was, en ook nu zien we weer een 206+ naast de 207.

labrang
We hebben het eerder gezien, de 604 verdween een beetje onder dezelfde condities. Dat kon niet verhoeden dat er toch een grotere Peus terugkwam na lange tijd.

Kennelijk was de 605 niet opvallend genoeg om je die ook nog te herinneren: er waren dus twee grotere Peus na de 604...

Wel even in de gaten houden dat uitlopende Peumodellen (404 na 504 intro; 504 na 505 intro etc) doorgaans niet meer werden geleverd i/d markten waar de nieuwelingen werden geintroduceerd. De 'oude' modellen die nog werden geproduceerd gingen naar Zuid- & Midden Amerika en met name Afrika.

Voor hun tijd prachtige auto's trouwens - die 405, 406, 504, 604, 505, en met name 605 toen ze werden geintroduceerd!
929V6
labrang

Het verschil is dat de 605 al lang en breed in ontwikkeling was toen de 604 uit productie ging, de eerste prototypes reden al rond. Om een aantal redenen (o.a. voorrang voor de 405) heeft het nog ruim 3 jaar geduurd voor de eerste in de showroom stonden (en nog waren de kinderziektes er niet uit...).

rickm
Wel even in de gaten houden dat uitlopende Peumodellen (404 na 504 intro; 504 na 505 intro etc) doorgaans niet meer werden geleverd i/d markten waar de nieuwelingen werden geintroduceerd. De 'oude' modellen die nog werden geproduceerd gingen naar Zuid- & Midden Amerika en met name Afrika.

Ook op o.a. de thuismarkt en in de Benelux was er een lange productie-overlap: 404 intro 1960, 403 exit 1966; 504 intro 1968, 404 exit 1975; 505 intro 1979, 504 exit 1982. Uiteraard zijn die modellen voor derdewereldlanden nog veel langer geproduceerd.

Dennis_zw
A.BRANDHORST

Ik hoor graag van je waarin Peugeot baanbrekend was (behalve de 204 Diesel kom ik zo gauw niet op iets).

O.a. de lichtmetalen benzinemotor in diezelfde 204 (1965), benzine-injectie in de 404 (1963), een dieselmotor in de 403 (1959). Geen absolute primeurs misschien, maar Peugeot behoort wel tot de pioniers met deze technieken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2010 21:32 door 929V6.
edit: dubbel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2010 21:32 door 929V6.
De 607 is gewoon bedoeld zoals een auto bedoeld is. Je kunt je benen strekken en lekker rijden in een gewoon heerlijke lange bak. Nooit begrepen dat mensen in notedopjes willen rijden. De 607 had de afmetingen die helemaal zijn afgestemd op de ontspannen mens.

Alleen jammer dat het een technisch drama was.
het is ook geen sportauto.

Dat schijnt een sedan van dit formaat tegenwoordig ook te moeten zijn wil hij welgevallen in de quasi-autojournalistiek en het hele papegaai circuit erachter.
Blijft fraai, zo'n 607, met name een van de laatste uitvoeringen.

Ik zag trouwens op de Peugeotsite dat de 308 3-deurs ook niet meer leverbaar is. Ik heb er welgeteld 2 rond zien rijden sinds dat model op de markt is, geloof ik.
Anonieme bezoeker
31-07-2010 10:11
rickm

Dat is nou juist niet waar. De 504 kwam in 1968 en de 404 was tot 1975 nog leverbaar. De 505 kwam in 1979 terwijl de 504 nog tot 1982 werd geleverd. En dan heb ik het over Nederland. Lees me niet verkeerd, ik heb er geen mening over of dit goed of fout is, maar ik constateer het en denk dat het met behoudendheid te maken heeft, zowel bij de kopers als bij het merk (dat inderdaad zijn producten afstemt op de wensen van de kopers die het wil bedienen).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2010 10:13 door Dennis_zw.
Ook bye, bye, zwaai, zwaai naar de 607. Je was het begin van de lelijke Peugeot, niet wetende dat wat er na jou zou komen nog veel erger zou zijn. Altijd heb je eruit gezien als een 406(eerste serie, voor de facelift) die, net als een gans, gedwongen gevoerd is en alles mee groeide, behalve je velletje. Helaas hebben de woorden "dik" en "vet" tegenwoordig door wat analfabeten in de jeugd een positieve lading gekregen, dus ik kan niet van je zeggen dat je "vet" was of "dik", het zijn ook pas je broertjes 207, 206+, 307, 308 en 407 die ernstig overgewicht hebben, dus voor jou beperk ik het tot "een paar kilootjes teveel.".
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Citroen C3 Pluriël
03-08-2010 22:22
Vandaag op de site van Autovisie (Telegraaf) vermeldt: de Citroën C3 Pluriël is ook naar de eeuwige jachtvelden geschoten. Logisch natuurlijk nu de C3 generatie 2 al weer een tijdje in de showrooms staat.

De mooie dakconstructie van de Pluriël was meteen ook zijn bottleneck: vele garantiegevallen heeft Citroën te verwerken gekregen naar aanleiding van lekkages en haperingen van het dak. Er komt dan ook geen opvolger van de Pluriël.
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Citroen C3 Pluriël
04-08-2010 10:50
Uit een blog in Automotive News:
    New York City, Chicago, LA -- the favorite sedan of the livery business is a Town Car. Land at JFK or O’Hare, and it’s impossible to count the number of black Town Cars rolling down the pavement. The livery business and especially their customers like the large passenger compartment and the sofalike comfort of the rear seat.

But next year, Town Car production ends. Ditto for the Cadillac DTS, a smaller player in the livery business. Operators are scrambling to find a substitute, preferably with rear drive.

Is al een tijdje niet te koop in Nederland, maar er rijden er natuurlijk volop rond, in diverse lengtes. Ik vond de versies van vóór de laatste facelifts (foto's - van de derde generatie) altijd de mooiste. Beatrix heeft nog een ouder model (tweede generatie) in haar stallen staan. Die moet ze dan maar goed bewaren.
Het zat er aan te komen: de komst van de nieuwe C3 en DS3 betekent het einde van de Citroën Pluriel op basis van de vorige C3.
Citroën is gestopt met de productie van de C3 Pluriel. In totaal zijn 109.682 stuks geproduceerd. In de zomer van 2003 begon het avontuur van de semi-cabriolet met zijn kenmerkende afneembare dakbogen.
Om de Pluriel vorig jaar in de herfst van zijn levenscyclus nog eens onder de aandacht te brengen, werd een Charleston-versie uitgebracht. Die was met zijn bordeauxrood-met-zwarte kleurstelling een rechtstreekse verwijziging naar de 2CV Charleston, die immers ook een semi-cabriolet was. Vermeldenswaardig is verder dat de auto in zeven jaar tijd nooit uiterlijk is gewijzigd.
Naar het zich laat aanzien, hoeft Citroën het niet lang te stellen zonder klein cabrioletje. De geruchten dat van de DS3 een décapotable verschijnt, worden steeds sterker. Het is nog onduidelijk of die een hard klapdak krijgt à la 207 CC of een canvas top. We verwachten de DS3 cabrio in 2012.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.