We nemen afscheid van de… Mercedes S-klasse Coupé/Cabriolet, Nissan 370Z, Renault Koleos en Volvo V40

Gepost door Rutger DC 
Ivanov
Om even op de Lada Niva/4X4 terug te komen. In het Ladatopic staan de redenen waarom hij niet verkocht.

Kun je even een linkje geven naar het Lada-topic? Na 15 pagina's terug gekeken te hebben, ben ik hem niet tegengekomen.
---GT---
Wat met de Yaris en de Avensis is gelukt, is met de Auris jammerlijk misgegaan.
De naam Corolla kreeg een beetje een Co-rollator-imago, maar de Auris ziet er niets spannender uit; zelfs lelijk. De achterportieren lijken bijvoorbeeld één op één overgenomen uit de Corolla.
Als ze dan toch met een nieuwe naam en een nieuw imago wilden komen, hadden ze ook een veel geslaagdere auto neer moeten zetten, die de Corolla zou doen vergeten. Na het zien van de Honda Civic heeft Toyota het ontwerp van de Auris nota bene over laten doen. Ik ben benieuwd wat voor ontwerp ze eerst hadden.

Maar de Civic is nogal geflopt. Een Corolla/Auris moet niet spannend zijn. De Kia Cee'd en Hyundai i30 zijn precies hoe de Auris/Corolla had moeten zijn. Mensen verwachten denk ik van een Aziaat een door en door betrouwbare auto met een weinig opzienbarend ontwerp, maar dat verder wel helemaal klopt en met een op comfort afgestemd onderstel. Nederlanders houden van stationcars, zeker als er niet voor bijbetaald hoeft te worden (zoals in de jaren '90 bij Ford), dus naast een 3- en 5-deurs hatchback en sedan zou er ook een stationcar moeten zijn. Tegenwoordig cruciaal zijn schone motoren. Op het gebied van dieselmotoren loopt Toyota nogal achter ten opzichte van bijvoorbeeld Hyundai-Kia met de veel geroemde 1.6 diesel. Een ander belangrijk nadeel van de Toyota ten opzichte van de twee Koreanen is dat de Auris niet kan tippen aan de value for money die ze bieden: zeer gunstige prijzen, voor weinig geld een leuke uitrusting en 5-7 jaar garantie.
Maar goed, zodra de Auris Full Hybrid leverbaar wordt stormt 'ie de Top 10 binnen. Ik vind de facelift overigens al een significante verbetering. Belangrijkste stylingmisser vind ik die bobbelige achterkant/achterlichten.
Daewoo-Chevrolet
Maar de Civic is nogal geflopt. Een Corolla/Auris moet niet spannend zijn. De Kia Cee'd en Hyundai i30 zijn precies hoe de Auris/Corolla had moeten zijn. Mensen verwachten denk ik van een Aziaat een door en door betrouwbare auto met een weinig opzienbarend ontwerp, maar dat verder wel helemaal klopt en met een op comfort afgestemd onderstel. Nederlanders houden van stationcars, zeker als er niet voor bijbetaald hoeft te worden (zoals in de jaren '90 bij Ford), dus naast een 3- en 5-deurs hatchback en sedan zou er ook een stationcar moeten zijn. Tegenwoordig cruciaal zijn schone motoren. Op het gebied van dieselmotoren loopt Toyota nogal achter ten opzichte van bijvoorbeeld Hyundai-Kia met de veel geroemde 1.6 diesel. Een ander belangrijk nadeel van de Toyota ten opzichte van de twee Koreanen is dat de Auris niet kan tippen aan de value for money die ze bieden: zeer gunstige prijzen, voor weinig geld een leuke uitrusting en 5-7 jaar garantie.
Maar goed, zodra de Auris Full Hybrid leverbaar wordt stormt 'ie de Top 10 binnen. Ik vind de facelift overigens al een significante verbetering. Belangrijkste stylingmisser vind ik die bobbelige achterkant/achterlichten.

De Civic is geen succes geworden en daar had Toyota de Auris niet voor hoeven te herontwerpen.
Men wil een vierkante, compacte auto met zoveel mogelijk binnenruimte. Dat was wat de Corolla sinds 1987 bood.
En dan moet het ook nog de spreekwoordelijke Toyota-kwaliteit bieden. Dat lukt niet met Toyota's die in Europa worden gebouwd.
Alle Toyota's die speciaal voor Europa zijn ontworpen zien er minder fraai uit dan de Japanse ontwerpen en doen qua kwaliteit ver onder voor de Japanse Toyota's. Toyota denkt dat wij in Europa nog in 1987 leven en dus lelijke en verouderde auto's wensen.
Breng de Japanse Toyota's naar hier en dan krijgt het merk weer het succes wat het verdient.
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Toyota Corolla
30-04-2010 08:10
---GT---
Wat met de Yaris en de Avensis is gelukt, is met de Auris jammerlijk misgegaan.
De naam Corolla kreeg een beetje een Co-rollator-imago, maar de Auris ziet er niets spannender uit; zelfs lelijk. De achterportieren lijken bijvoorbeeld één op één overgenomen uit de Corolla.
Als ze dan toch met een nieuwe naam en een nieuw imago wilden komen, hadden ze ook een veel geslaagdere auto neer moeten zetten, die de Corolla zou doen vergeten. Na het zien van de Honda Civic heeft Toyota het ontwerp van de Auris nota bene over laten doen. Ik ben benieuwd wat voor ontwerp ze eerst hadden.

Gaat het je nu om de naam of om het model? Als de Auris gewoon Corolla had geheten, had je hem nog net zo lelijk gevonden. En dat je de eerste Auris niet mooi vindt, wil niet zeggen dat de twee misschien wel in de smaak valt (bij jou, want anderen = kopers vinden hem kennelijk wel mooi genoeg).
Anonieme bezoeker
30-04-2010 08:20
---GT---
Men wil een vierkante, compacte auto met zoveel mogelijk binnenruimte. Dat was wat de Corolla sinds 1987 bood.
(...)
Toyota denkt dat wij in Europa nog in 1987 leven en dus lelijke en verouderde auto's wensen.
Breng de Japanse Toyota's naar hier en dan krijgt het merk weer het succes wat het verdient.

Ik geloof dat je jezelf tegenspreekt in het begin en het eind van je verhaal.

Maar los daarvan: denk je echt dat Toyota zo maar wat doet? Reken maar dat ze uitgebreid marktonderzoek plegen in Europa, Amerika en Japan, en erachter zijn gekomen dat Europeanen andere eisen aan een auto stellen dan de Amerikanen en de Japanners die in de klasse van een Corolla winkelen. Dus zijn ze specifieke auto's gaan ontwerpen om zoveel mogelijk aan die eisen te voldoen. Dat jij toevallig het Japanse model mooier vindt, kan, maar is kennelijk afwijkend van de doorsnee-Europese smaak. Je hebt dus pech.

En de Toyota's worden in Europa gebouwd omdat dat goedkoper is, enerzijds kennelijk door op zijn minst betaalbare lonen t.o.v. de Japanse en anderzijds doordat andere voordelen oplevert omdat ze nu geen importheffingen meer hoeven te betalen. En reken maar dat uit het marktonderzoek ook is gebleken dat de Europeanen niet méér willen betalen voor een Toyota dan wat hij nu kost, uit de Europese productie.
De naam Cee'd (Pro_cee'd nut smiley) is mijns inziens ook mislukt en toch is het een groot verkoopsucces. Niet zozeer in Nederland, hoewel de facelift bijzonder goed is aangeslagen en de auto nu vele malen beter verkoopt dan de Auris, maar in Scandinavië en Midden- en Oost-Europa is de auto één van de best verkochte auto's in zijn segment. De naam is dus op zich geen probleem, maar toch had ik liever gezien dat Toyota doorging onder de naam Corolla vanwege de eerder genoemde redenen.

Dennis_zw
En de Toyota's worden in Europa gebouwd omdat dat goedkoper is, enerzijds kennelijk door op zijn minst betaalbare lonen t.o.v. de Japanse en anderzijds doordat andere voordelen oplevert omdat ze nu geen importheffingen meer hoeven te betalen. En reken maar dat uit het marktonderzoek ook is gebleken dat de Europeanen niet méér willen betalen voor een Toyota dan wat hij nu kost, uit de Europese productie.

En dan ben je zeer gevoelig voor de wisselkoers, zie de totaal ingeklapte verkoopcijfers van Daihatsu in heel Europa die al haar modellen uit Japan betrekt.
Er wordt hier nogal wat afscheid genomen hier.
Het zijn wel allemaal van die brikkies he?
Dus gelijk heb jedrinking smiley
---GT---

Is dat zo? ik dacht dat het 1998-model (kikkeroog) nou niet bepaald ruim was. Vierkant was die al helemaal niet.
Een aantal modellen die wel heel geruisloos het podium verlieten: sinds mei 2009 (dat is dus al een jaar geleden) zijn twee van de fraaiste automobielen van de Nederlandse markt gehaald, de Mitsubishi Colt CZC en de Nissan Micra C+C. Het is niet anders...

Iets recenter (*edit: januari 2010) verliet ook de Suzuki SX4 sedan met zijn waanzinnig geslaagde proporties onze landsgrenzen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2010 21:07 door Daewoo-Chevrolet.
Wouter82
Is dat zo? ik dacht dat het 1998-model (kikkeroog) nou niet bepaald ruim was. Vierkant was die al helemaal niet.

Het model van 1987 - 1991 was het succesvolst. Daarna ging het steeds minder met de Corolla in Europa. Het model groeide amper mee met de concurrentie en kreeg steeds raardere vormen.
Ik vind zelf de Corolla van 1992 - 1997 geslaagder. De hatchback en zeker de liftback mogen er nog altijd wezen. De Stationwagon werd ook iets spannender en mooier, terwijl de sedan een suffe auto bleef. De generatie die erop volgde (1997 - 2002) vind ik compleet mislukt. De hatchback gaat nog wel, maar de liftback en Wagon waren niet om aan te zien, de sedan bleef saai. Volgens mij was dit model ook grotendeels gebaseerd op de voorgaande Corolla, een beetje zoals de Ford Fiesta IV, Scorpio II, X-Trail II en de Scénic III.
De Corolla-serie die van 2002 - 2007 liep was vind ik weer wel geslaagd. De hatchback zag er eindelijk echt Europees uit, mooi dik en strak en vind ik ook beduidend geslaagder dan de Japanse concurrenten van dat moment. De Wagon en sedan zien er ook beduidend strakker uit dan hun voorgangers uit.

Daewoo-Chevrolet

de Suzuki SX4 sedan met zijn waanzinnig geslaagde proporties onze landsgrenzen.

Noemen ze dat niet een understatement of een eufemisme?grinning smiley
Daewoo-Chevrolet
Nee, sarcasme smiling bouncing smiley

grinning smiley
Daewoo-Chevrolet
Een aantal modellen die wel heel geruisloos het podium verlieten: sinds mei 2009 (dat is dus al een jaar geleden) zijn twee van de fraaiste automobielen van de Nederlandse markt gehaald, de Mitsubishi Colt CZC en de Nissan Micra C+C. Het is niet anders...

Ook hier duidelijk bulkend van het sarcasme of cynisme ... grinning smiley
Zowel de Colt CZC als de Micra CC heb ik volgens mij maar liefst 1x in het wild gezien. Die Micra Colt nog vrij recent, en zowaar met het dak open. Hoeveel zullen er van verkocht zijn?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2010 23:20 door Wouter82.
Ik heb een collega die enkele jaren terug zo'n Colt CZC nieuw gekocht heeft ...
Wat heeft ze daar al spijt van gehad.
Constant miserie, pech, waterinsijpeling, dak dat niet open wil, ...
En de wagen weer verkopen levert geen soelaas, er wordt tweedehands gewoon geen cent voor gegeven.
British Racing Green
En de wagen weer verkopen levert geen soelaas, er wordt tweedehands gewoon geen cent voor gegeven.

Dat was vóór de aankoop ook wel te bedenken...
Nieuw geeft men er al geen cent voor.
Anonieme bezoeker
10-05-2010 10:11
3 auto's waarvan de proporties nooit hebben geklopt: blij dat ze niet meer te krijgen zijn!
Ik vind het ook niet erg. Helaas zie ik alle 3 de auto's regelmatig, de Micra zelfs in een vreselijke kleur, rozecrying smilie
D. Elzinga
de Micra zelfs in een vreselijke kleur, rozecrying smilie

Dat is heel erg!
Ik zag vandaag toevallig nog een zilvergrijze Colt CZC en ik weet in de buurt ook een eveneens zilvergrijze Micra C+C te vinden. De Micra vind ik met dak open (de Colt loopt tenminste nog een beetje vloeiend) en de Colt met dak dicht het meest lelijk.
Ze zullen allicht niet goed verkocht zijn, maar vast nog wel zo'n 100 per jaar.
Ik durf het bijna niet schrijven,
maar deze Micra cc vind ik echt een hebbeding als tweede wagentje ...
Opzich, in het zwart ziet hij er niet verkeerd uit. Maar in het roze...
Zo'n SX4 sedan vond ik stiekem (nu niet meer dus) wel grappig.cool smiley
British Racing Green

We zullen het er maar op houden dat hij een klassieke lijnvoering heeft.

Dennis_zw
British Racing Green

We zullen het er maar op houden dat hij een klassieke lijnvoering heeft.

Knap geziensmiling bouncing smiley
Jammer van die SX4 sedan, toch wel een geslaagde auto met normale proporties!
Ik zag gisteren een SX4... op dezelfde plek waar ik 2 SLK's zag, de SX4 zou dus meer waard moeten zijn want is zeldzamer...of werkt het dan niet zo?

Doek valt voor Lotus Europa
AMSTERDAM - Minder dan vier jaar na de marktintroductie van de Europa heeft Lotus de productie beëindigd. Een officiële lezing is er niet, maar dat de belangstelling in het model niet erg groot was, is bekend.

Lotus toonde de Europa in de herfst van 2006 en startte begin 2007 met de levering van de sportwagen. De gesloten sportwagen werd als grote broer van de Elise geprsenteerd en diende een nieuwe doelgroep aan te spreken. In vergelijking met de Elise is de Europa een GT in plaats van pure sportwagen. Afgelopen jaar onderging de wagen nog een facelift. Tegelijkertijd werden de prijzen drastisch verlaagd
Wel jammer, vooral de achterkant mocht er wezen.

Maar anderzijds begrijp ik het wel: de Evora is "maar" 10 mille duurder (68 tegen 78 mille) en daar krijg je wel heel veel extra voor.
Ik vond het ook een vrij overbodig model, en niet bepaald mooi.

Overigens lijkt het erop dat we binnenkort afscheid moeten nemen van Mercury.
Ik heb de Europa altijd een beetje een vreemde eend in de bijt gevonden, het huidige model althans. Voor mijn gevoel paste die auto helemaal niet zo in 't gamma.
Jammer,
eigenlijk was zo'n Europa relatief goedkoop in aankoop.
En meteen heel wat exclusiever dan de zoveelste dikke Duitser in coupé-uitvoering (3, A5, CLK, ...)
Laatst nog even op internet zitten kijken naar een Colt CZC. Dicht niet een mooie auto., Open dan wel weer leuk. EN wat het dan nog leuker maakt is de 1.5 turbo met 150 PK. Een beetje laten tunen en je hebt er 190 PK. Dat verwacht je niet van zo'n auto. Leuk om andere mee te pesten.
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Lotus Europa
31-05-2010 15:04
Jammer dat de Lotus Europa exit is. Natuurlijk is de Evora de betere van de twee, de Europa had wel het rauwe karakter dat ook de Elise heeft. Maar goed, bij elk merk wordt er wel eens een model gesaneerd omdat het niet voldoet aan de verkoopverwachtingen. Dus ook bij Lotus.
@arosa, meen je dat? Ik vind een CZC eigenlijk niet om aan te zien. Vooral dicht inderdaad, maar open vind ik het nog altijd geen knapperd zeg maar...

Jammer van de Europa, maar echt schokkend is het niet. Lotus moet het hebben van "anders dan anders" en de Europa was te weinig Lotus voor de die-hard lotusrijder denk ik... Al heb ik het wel altijd een mooie auto gevonden. Maar hoogstens niets onderscheidend genoeg.
Eigenlijk niet echt jammer omdat de Evora iets duurder is maar wel meer waar voor z'n geld bied.
Ik heb Carbase even wat beter doorgelopen en er zijn meer auto's geschrapt:

Juni 2010: Alfa Romeo 147
De 147 was alleen nog maar als vijfdeurs leverbaar, maar met de komst van de Giulietta is ook deze variant uit de prijslijsten geschrapt. Sinds november 2000 was de 147 leverbaar op de Nederlandse markt.

Januari 2010: Dodge Nitro
Aanvankelijk was de Nitro behoorlijk succesvol, vooral door zijn stoere ontwerp en lage prijzen, maar sinds de invoering van de slurptax is dat succes tanende. De cijfers spreken boekdelen: 2007: 286; 2008: 304; 2009: 26 en 2010: 11. Het gamma van Dodge bestaat nu nog maar uit twee modellen: de Caliber en Journey. De Avenger was immers al geschrapt. Het Chrysler-aanbod was al heel beperkt met de Sebring Convertible, 300C/300C Touring en Grand Voyager (zie pagina 1).

Januari 2010: Fiat Punto Classic
Door de invoering van de slooppremie stuntte Fiat nog even flink met de Punto Classic, maar door de introductie van de Punto Evo moet de Grande Punto voortaan dienen als het budgetmodel uit de Punto-serie.

April 2010: Ford Focus sedan
De nieuwe Focus-serie is inmiddels gepresenteerd, maar de introductie zal pas begin 2011 zijn. Desondanks is de Focus sedan nu geschrapt, nadat concurrenten Toyota Corolla en Suzuki SX4 sedan al eerder werden gesaneerd in Nederland. Het zeer beperkte verkoopsucces zal vast de oorzaak zijn hiervan, want met het ontwerp is niets mis.

Januari 2010: Jaguar X-Type
In 2008 kreeg de aloude X-Type nog een facelift om 'm weer in de pas te laten lopen met de toen vernieuwde XJ-serie en XF. De XJ is inmiddels vervangen, de X-Type krijgt echter geen opvolger. Een succes is het nooit geweest en de laatste jaren leidde de X-Type een sluimerend bestaan: de auto kon niet opboksen tegen de modernere en verfijndere concurrentie, terwijl de auto niet bepaald gunstig geprijsd was.

Januari 2010: Jeep Commander
In de VS is de Commander nog altijd leverbaar, maar in Nederland is het topmodel van Jeep inmiddels geschrapt. De Commander staat op het onderstel van de huidige Grand Cherokee, die begin 2011 overigens in Europa wordt vervangen door een nieuw model.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-06-2010 13:51 door Daewoo-Chevrolet.
Daewoo-Chevrolet
Ik heb Carbase even wat beter doorgelopen en er zijn meer auto's geschrapt:

Eerlijk gezegd,
ik zal geen enkele van dat lijstje missen ... opgeruimd staat netjes.
Laatst voor het eerst een Focus sedan van het facelift model zien rijden. Toen dacht ik nog: oja die bestaat ook nog smiling smiley. Nu niet meer dus.
De 147 is eruit, na 10 jaar was de koek ook wel een keer op.
Jammer van de X-Type. Vind ik een mooie verschijning.
Ik vind sowieso dat er teveel modellen zijn in Nederland. Dat zie je ook vooral aan de verkoopcijfers, waar vroeger nog tussen de 20 en 40 per jaar van één model werd verkochten, komt de bestverkopende tegenwoordig niet verder dan 15 duizend. Simpelweg omdat er steeds meer modellen en steeds meer concurrentie is.
Ik weet genoeg auto's die ik zou schrappen.
Anonieme bezoeker
03-06-2010 15:10
D. Elzinga
Overigens lijkt het erop dat we binnenkort afscheid moeten nemen van Mercury.

Ja, dat is nu officieel een dinosaurus (vanwege het neefje Taurus?)...

Anonieme bezoeker
03-06-2010 19:20
Even mijn gedachten bij het ontvallen van de genoemde modellen:

Alfa Romeo 147: Jammer, nog steeds een mooi model maar de nog mooiere opvolger, de Giulietta, vergoed veel.

Dodge Nitro: Stoere bak, echter een milieumonster, ik zal 'm niet missen.

Fiat Punto Classic: het origineel stamt al uit 1999, we hebben in de Grande Punto een nieuwe prijslokker, dus: niet erg

Ford Focus Sedan: wie zal deze auto nou missen? Op zich geen verkeerde sedan overigens!

Jaguar X-type: er is altijd flink wat kritiek op de baby-Jag geweest. Ik heb het altijd een mooie auto gevonden. Een 3 liter met 4 wd en een luxe uitrusting is mijns inziens niet te versmaden, jammer dus dat die er niet meer is.

Jeep Commander: Ben blij dat deze auto er niet meer is: deze mastodont zal maar achter je rijden en je moet opeens sterk afremmen: dan zit de voorkant van de Jeep waarschijnlijk tegen je achterstoelen...... Zeer slechte remprestaties, daar werd deze auto bekend van. Dus heel fijn dat deze er niet meer is!
Doek valt voor Chrysler PT Cruiser

De productie van de Chrysler PT Cruiser stopt vandaag na tien jaar.
In de Chrysler-fabriek in Toluca in Mexico worden vandaag de laatste Chryslers PT Cruiser gebouwd. Dat meldt het Amerikaanse Wards Auto. De auto was in productie sinds het jaar 2000. In die tijd zijn meer dan 1,2 miljoen exemplaren gebouwd.
Een onverwacht succes, want op de marketingafdeling van Chrysler was de schatting dat na 25.000 stuks het feest al over zou zijn. In Nederland zijn een dikke zevenduizend PT Cruisers verkocht. Op het moment wordt de auto niet meer aangeboden. Toch zijn er dit jaar nog tien uit de voorraad op kenteken gezet.
In 2004 verscheen de cabrioletversie van de PT Cruiser. Daarvan werd al in 2007 de productie gestaakt door de toenmalige Chrysler-eigenaar, investeringsmaatschappij Cerberus Capital. Toen die aan het roer kwam, werden naast de cabrio nog drie modellen geschrapt.
De ontwerper van de compacte retro-auto is Bryan Nesbitt. De PT Cruiser bracht hem naam en faam. Later stapte hij over naar General Motors, waar hij onder meer de Chevrolet HHR ontwierp. Die wordt in het algemeen dan ook beschouwd als rip-off van de PT Cruiser, hoewel Chevrolet bij hoog en bij laag blijft beweren dat de auto is geïnspireerd op de Suburban uit 1949.

Jammer dat de X-Type nooit succesvol is geworden. Het is namelijk een hele mooie auto!
Die 1007 zal ik niet missen, de C2 vond ik nog wel leuke karretjes!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.