We nemen afscheid van de… Dacia Logan MCV en Dokker MPV, Maserati GranTurismo/GranCabrio, Skoda Citigo, Suzuki Celerio

Gepost door Rutger DC 
Een iconische auto zo'n SL. Van de diverse bouwseries exemplaren gehad. De laatste jaren echter in de vergetelheid geraakt. Een goed samengestelde SL heeft alles en heeft bovendien een beschaafde uitstraling. Een S-cabrio is altijd een proletenauto naar mijn mening.
Ik kon van de nieuwe ook niet echt warm worden en vanaf de R230 moest het wel een goed aangekleed exemplaar zijn om begeerlijk te worden. Ook een R230 vind ik in de standaard trim als 350 maar een schriel ding. Je had minimaal al een AMG styling pakket nodig om hem een beetje dik te maken.
De Suzuki Baleno had ik nog niet afgemeld, maar bij dezen.

Suzuki lijkt af te stappen van het 'twee-auto's-per-segmentprincipe', met in het A-segment de Celerio en Ignis, het B-segment de Swift en Baleno en als B/C-segment crossovers de Vitara en S-Cross. Althans, de Baleno heeft al het loodje gelegd en voor de Celerio lijkt het einde ook nabij. Op suzuki.nl staat het volgende: "De Suzuki Celerio is alleen nog beschikbaar in de Comfort-uitvoering. Leverbaar zolang de voorraad strekt." Naast de eerder geschrapte Smarts Fortwo en Forfour met verbrandingsmotoren, de Seat Mii en Skoda Citigo die alleen nog uit voorraad met verbrandingsmotoren leverbaar zijn, de eveneens louter uit voorraad beschikbare Opels Karl en Adam en de Ford Ka+, lijkt de Celerio dus de volgende A-segmenter/budget B-segmenter die het loodje legt.
tijd
MBdoubleyou
Tschüss SL! Hoe Mercedes een icoon heeft verkwanseld. Ze hadden de SL nooit van een stalen klapdak moeten voorzien! Het model na de prachtige R129 sprak al niet meer echt tot de verbeelding.

Exact dat! Wat ook wel meespeelt is dat in de R129 tijd Mercedes nog echt het beste van het beste kon maken voor aanverwante prijs. In het R230 tijdperk was inmiddels de boekhouder de baas.

2e hands is een R230 meestal al een stuk goedkoper dan een R129. Dat zegt ook wel wat.
Zonde van de Celerio en Baleno, zeker voor de tweedehands markt voor het lagere segment.
Dan zijn Hyundai en Kia straks nog de enigen met een A-segmenter. Maar komt er helemaal geen opvolger meer van de Celerio ook niet in samenwerking met Toyota?
Zonde van de Baleno.
Rij er in Polen vaak in: extreem ruim voor een B-segmenter (met 1.88m lengte en stoel ver naar achteren zit er nog een zee van ruimnte achter mijn bestuurdersstoel), en met een standaard 1,2 rij ik er dan makkelijk 1 op 20 mee.
SVF
Dan zijn Hyundai en Kia straks nog de enigen met een A-segmenter. Maar komt er helemaal geen opvolger meer van de Celerio ook niet in samenwerking met Toyota?

Denk het niet, in principe heeft Suzuki met de Ignis nog een A-segmenter. Die is weliswaar een beetje crossover-achtig en wat duurder, maar een goedkoper basismodel zou de drempel kunnen verlagen. Vind dat Suzuki wel toe is aan nieuwe modellen, de Vitara en vooral S-Cross zijn zo langzamerhand bedaagd. Volgend jaar komt Suzuki wel met 48V mildhybride-uitvoeringen van de Vitara en S-Cross, maar het lijkt me dat Suzuki dan nog geen nieuwe generaties klaar heeft.
Niet om aan te gluren. Zal inderdaad best praktisch zijn maar wat een karakterloze auto. Maar ja, smaken verschillen.
michel1975
Niet om aan te gluren. Zal inderdaad best praktisch zijn maar wat een karakterloze auto. Maar ja, smaken verschillen.

Echt verschrikkelijk oogt hij imo niet, maar ik zou zonder meer voor de Swift gaan...
michel1975
Het hele Suzuki gamma is om te huilen, alleen die Jimny is wel grappig. Zelfs van de Swift hebben ze een rare kloon getrokken. Dat was een paar jaar geleden toch een hele fraaie auto om te zien.
In de juiste uitvoering vind ik de Swift nog steeds een leuke auto.
Aras
michel1975
Het hele Suzuki gamma is om te huilen, alleen die Jimny is wel grappig. Zelfs van de Swift hebben ze een rare kloon getrokken. Dat was een paar jaar geleden toch een hele fraaie auto om te zien.
Alleen die prijs. Swift vind ik nog wel OK alhoewel die er in mijn ogen inderdaad niet op vooruit gegaan is. Vond het wel een sympathiek autootje.
Een SL is een icoon, een Baleno gewoon een Aziatisch autootje. Mag niet in 1 adem genoemd worden eigenlijk.
Het is meer het begrip "SL" dat in aanmerking komt voor dat predicaat dan het laatste product met die naam, wat mij betreft.
Ja, eens. Doelde op de SL in het algemeen van de diverse bouwseries.
De Skoda Citigo is de eerste van de drieling uit Bratislava die niet langer met verbrandingsmotoren wordt geleverd. De Nederlandse website van Seat vermeldt de Mii nog wel (zolang de voorraad strekt) en de Up met verbrandingsmotoren zou nog even blijven.

We blijven in de hoek van budgetauto's, want niet alleen de Suzuki Baleno, Mercedes-Benz SL en Skoda Citigo met verbrandingsmotoren zijn verdwenen, maar ook de driebeurs Toyota Yaris. Toyota heeft inmiddels de nieuwe Yaris gepresenteerd en in ieder geval de Nederlandse importeur zag daarin aanleiding om alvast afscheid te nemen van de driedeurs, die geen opvolger krijgt. In het B-segment zal binnen afzienbare tijd alleen de Mini nog als driedeurs te bestellen zijn, aangezien de DS 3, MiTo en Corsa alleen nog uit voorraad te bestellen zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2019 12:57 door Rutger DC.
Ik dacht dat die Yaris 3 deurs bij de facelift al was geschrapt. Nog nooit gezien in elk geval. Hoeveel 3 deurs modellen zijn er uberhaubt nog over? Naast de Mini alleen de Fiat 500 nog of mis ik er een paar?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2019 13:12 door SVF.
SVF
Ik dacht dat die Yaris 3 deurs bij de facelift al was geschrapt. Nog nooit gezien in elk geval. Hoeveel 3 deurs modellen zijn er uberhaubt nog over? Naast de Mini alleen de Fiat 500 nog of mis ik er een paar?

De Yaris 3-deurs was er nog wel, maar niet als hybride. De GRMN was daarentegen altijd een 3-deurs! Volgens Carbase zijn naast de genoemde DS 3, MiTo en Corsa alleen nog de Opel Adam (eveneens zolang de voorraad strekt), Fiat 500, Citroën C1, Peugeot 108, Toyota Aygo en Volkswagen Up als 3-deurs leverbaar. De Smart Fortwo is natuurlijk altijd een 3-deurs.
Rutger DC
De Smart Fortwo is natuurlijk altijd een 3-deurs.

Is dat niet een tweedeurs? Een achterklep die in twee delen klapt is imo geen derde deur.
Fiat Nederland heeft de 500L uit het gamma gehaald. Op de Italiaanse website zie ik dat de 500L nog slechts wordt geleverd met 1.4 16v benzinemotor en 1.3 en 1.6 MultiJet-dieselmotoren, de TwinAir-versies die in Nederland voor het leeuwendeel van de verkopen verantwoordelijk zullen zijn geweest (BPM is op overige versies torenhoog) en de 1.4 T-Jet zijn geschrapt. De Nederlandse importeur zag waarschijnlijk in dat zelfs de regelmatige kortingen van het actieverslaafde Fiat geen soelaas meer kunnen bieden en stopt er nu maar mee. De 500L is na de Punto en Fullback de derde Fiat die dit jaar uit het gamma is gehaald. Overgebleven zijn de Panda, 500, 500X, Tipo (hatchback en SW) en 124 Spider personenauto's en de Fiorino, Doblò, Talento en Ducato bestelauto's.

Fiat heeft dringend behoefte aan vers bloed. Het laatst geïntroduceerde nieuwe model was de Tipo in hatchback en S-uitvoering begin 2016, alweer 3,5 jaar geleden. In de tussentijd kreeg de 500X nog een opfrisbeurt en nieuwe motoren, maar dan heb je het wel weer gehad. De 500 is 12 jaar oud, de Panda 8 jaar, de Tipo 4 jaar, de 500X 5 jaar en de 124 Spider 4 jaar oud. De bestelauto's dan: de Fiorino is 12 jaar oud, de Doblò 10 jaar en de Ducato zelfs 13 jaar oud. De Talento is de jongste bestelauto van Fiat en is er nu 3 jaar, maar is afgeleid van een Renault die al vijf jaar op de markt is. Van de personenauto's zijn de 500X en Fiat 124 Spider (want veel Mazda-techniek) redelijk bijdetijds gehouden, alle overige modellen hebben techniek uit het jaar kruik, torenhoge BPM en daardoor onaantrekkelijke prijzen en vaak erbarmelijke Euro NCAP-scores. Het marktaandeel van Fiat is in Nederland volledig ingestort: van 5,63% in 2007 naar 1,05% in 2019 tot nu toe. Het dealernetwerk vertoont steeds grotere gaten en Nederlandse Fiat-dealers waarderen hun importeur het laagst van alle merken met een 4,9.

Maar het komt allemaal goed hoor.
Ben ik niet al te rouwig om, de 500L ziet er werkelijk niet uit. Wat wel jammer is, is dat Fiat binnen zo'n 15 jaar van een bijtijds merk met een divers modellenaanbod en meer moois in de pijplijn, is afgegleden naar een nogal zieltogend bestaan. De 500 houdt ze hier overeind, maar hoe lang kan het leven daarvan gerekt worden?
Ook Jeep heeft een model geschrapt: de Cherokee maakt namelijk niet langer deel uit van het Nederlandse productaanbod. De overgebleven modellen zijn de Renegade, Compass, Grand Cherokee en Wrangler, de Gladiator volgt later.

Verder heeft BMW met het verdwijnen van de 1-serie 3-deurs het licht uitgedaan van het carrosserieconcept 3-deurs hatchback in het C-segment.

De Skoda Octavia RS is ook niet meer leverbaar, maar er zal vast wel weer een RS komen van de nieuwe Octavia die over een paar maanden zal debuteren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2019 16:10 door Rutger DC.
Durashift
Jammer, Cherokee is toch een gekende naam..

De Grand Cherokee is er nog, en de vorige Cherokee is ook enkele jaren niet leverbaar geweest in Nederland. Hij zal dus best wel weer een keer terugkomen.
Fiat heeft nog meer geschrapt. De 124 Spider is niet meer als extra sportief (ogende) Abarth 124 Spider verkrijgbaar, maar nog wel als Fiat. Het heeft er alle schijn van dat ook dat niet lang meer gaat duren echter.

Kia heeft verder het Optima-aanbod flink teruggesnoeid. De sedan is geschrapt, net als de plug-in hybride die pas begin dit jaar in het gamma terugkeerde. In het Verenigd Koninkrijk is de auto zelfs helemaal komen te vervallen. Het is nog maar de vraag wat Kia gaat doen met de segmenten boven de Ceed en Sportage: keert de Sorento straks weer terug en hoe zit het met de Stinger die wereldwijd niet aan de verkoopverwachtingen voldoet? Hopelijk komt er nog een Stinger plug-in hybride, dan zou de auto hier iets vaker gekozen worden.

Kan FCA Nederland niet in z'n geheel geschrapt worden? Bij FCA schijnen ze al geen idee te hebben wat ze moeten doen, maar FCA Nederland schurkt tegen het incompetente aan...
@Rutger DC, volgens mij komt er gewoon een nieuwe Optima of hij ook naar Nederland komt dat is de vraag.
Epica
@Rutger DC, volgens mij komt er gewoon een nieuwe Optima of hij ook naar Nederland komt dat is de vraag.

Die is al een paar dagen bekend...
[www.autoweek.nl]
Lancia Lover
Kan FCA Nederland niet in z'n geheel geschrapt worden? Bij FCA schijnen ze al geen idee te hebben wat ze moeten doen, maar FCA Nederland schurkt tegen het incompetente aan...
Dat zal met de fusie met PSA ook vast niet lang op zich laten wachten...
Op de website van DS staan nog maar twee modellen: de crossovers 3 Crossback en 7 Crossback. Dat betekent dat de gewone 3, het oermodel van het merk, het loodje heeft gelegd.

Foto: Autoverhaal.nl

Ook de Ford Ka+ is definitief verdwenen. De auto komt niet meer op de Nederlandse website voor.

Foto: Autoweek.nl

De Toyota Auris is niet meer, leve de Corolla. Toyota besloot om de nieuwe generatie op het laatste moment toch de naam Corolla te geven. Alleen in Taiwan is juist wel voor de naam Auris gekozen, waar het model niet eerder leverbaar was.

Foto: Rijtesten.nl

Dan is er ook nog klein nieuws:

Exit Cadillac ATS en CTS. Cadillac lijkt hier überhaupt geen nieuwe auto's meer te verkopen. De nieuwe XT4 is bijvoorbeeld wel in Duitsland gelanceerd, maar niet hier.

Exit Infiniti Q60. Infiniti levert alleen nog de Q50 en Q30/QX30, maar de import naar Europa wordt binnenkort gestaakt en de productie van de laatste helemaal beëindigd.

Exit SsangYong Tivoli, Korando en Rodius. Koppel een merk met relatief onzuinige verbrandingsmotoren aan een volledig incompetente Nederlandse importeur en het resultaat is bedroevend. SsangYong levert alleen auto's op grijs kenteken: de XLV, Rexton en Musso. De website is al zeker 1,5 jaar niet meer bijgewerkt. De nieuwe Korando lijkt niet naar Nederland te komen, althans niet zolang de elektrische uitvoering er niet is.

Foto: Rijtesten.nl

Foto: Autoblog24.pl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-11-2019 21:06 door Rutger DC.
Geen echt verrassende gevallenen, imo. De DS3 is zo oud dat hij bij wijze van spreken nog door Andre Citroen bedacht had kunnen zijn, Cadillac en Infiniti hebben eigenlijk al jaren moeite om meer dan een auto per maand te verkopen, SsangYong heeft de Nederlandse particuliere koper maar weinig te bieden, de Auris is gewoon opgevolgd, en je hoefde geen groot genie te zijn om reeds bij introductie de Ka+ een moeilijk leven te kunnen voorspellen want zelf mij lukte het nog.
Rutger DC
De 124 Spider is niet meer als extra sportief (ogende) Abarth 124 Spider verkrijgbaar, maar nog wel als Fiat. Het heeft er alle schijn van dat ook dat niet lang meer gaat duren echter.

Minder dan een maand om precies te zijn. Mazda is gestopt met de productie van de Fiat 124 Spider en de auto komt al niet meer voor op de Nederlandse website van Fiat. Er staan nog wel enkele exemplaren op voorraad. Daarmee levert Fiat nog vier personenauto's: de Panda, 500, 500X en Tipo.

Verder houd ik altijd de Nederlandse websites aan om te bepalen of een auto wel of niet meer leverbaar is. Opel heeft de Adam en oude Corsa van de website gehaald, waarmee ook het doek is gevallen voor de Corsa 3-deurs. Van de Adam staan nog 36 exemplaren op voorraad met vele duizenden euro's korting. Van de oude Corsa staan nog 35 exemplaren te koop, waarvan slechts één 3-deurs. Nog wel op de website vermeld staan de Zafira Tourer (nog 6 stuks op voorraad, dus bijna uitverkocht), Mokka (53 stuks) en Ampera-e, die nog ruim op voorraad is. Al deze genoemde modellen zijn niet meer in productie.

Foto's: Rijtesten.nl
Vond de 124 Spider sowieso mislukt. De hoekige achterkant en wat ze met de zijkanten hebben gedaan oogde imo gedateerd. MX-5 oogt zelfs Italiaanser dan de Fiat
^^^ tja, ik vind de Fiat Spider er wel fris uitzien. Het front doet mij wel enigszins denken aan zijn succesvollere voorganger.

SsangYoung import is toch een Benelux organisatie, vanuit België opererend?
Durashift
SsangYoung import is toch een Benelux organisatie, vanuit België opererend?

De importeur (SsangYong Nederland) zit in Alblasserdam, maar is onderdeel van de Belgische Alcopa Groep.

Op de Belgische en Duitse websites komen de Rodius en XLV overigens ook niet meer voor. Die auto zal overbodig bevonden zijn nu de nieuwe Korando is verschenen in onze buurlanden. Dat betekent dat het doek voor die laatste ook is gevallen in Nederland, een Rexton of Musso op grijs kenteken zal nog wel te verkrijgen zijn.

Ik kon mij het bestaan van de XLV niet heugen. Onderscheidend ontwerp wel smiling bouncing smiley
Het gaat lekker vlot zo: exit Opel Zafira (Tourer). Uiteraard is de naam gerecycled voor het luxe personenbusje op basis van de Vivaro, maar de 'echte' Zafira krijgt geen opvolger.

Foto: [autoverhaal.nl]

Er staan nog steeds een paar exemplaren op voorraad, vijf 1.6 CDTi diesels met zevenduizend euro korting vanaf 33 duizend euro (een best aantrekkelijke prijs lijkt mij) en één 136 pk sterke 1.6 Turbo benzine voor 37,5 mille.
Het volgende slachtoffer is de Alfa Romeo 4C Spider. Omdat de coupé al eerder was geschrapt betekent dat einde oefening voor Alfa's sportauto. Binnen korte tijd zal Alfa's productgamma ruimschoots worden gehalveerd, want ook de MiTo (al uit productie, nog op de website) en Giulietta (in 2020 uit productie) staan op de nominatie voor executie.

Blijf het een gemiste kans vinden (door koppig vast te houden aan Italiaanse romantiek van de 20ste eeuw...) dat er geen Alfa Romeo variant is gekomen van de MX5 - die dan onder de schitterende 4C gepositioneerd kon worden - ipv dat 124 misbaksel. Ben benieuwd hoeveel er daarvan geproduceerd zullen zijn, maar veel soeps zal het niet zijn denk ik.
Niseko
Blijf het een gemiste kans vinden (door koppig vast te houden aan Italiaanse romantiek van de 20ste eeuw...) dat er geen Alfa Romeo variant is gekomen van de MX5 - die dan onder de schitterende 4C gepositioneerd kon worden - ipv dat 124 misbaksel. Ben benieuwd hoeveel er daarvan geproduceerd zullen zijn, maar veel soeps zal het niet zijn denk ik.

Er zijn er 4000 van gemaakt.
929V6

Van de 4C neem ik aan. Voor de 124 Spider mag daar een 0 achter worden gezet.
Rutger DC
929V6

Van de 4C neem ik aan. Voor de 124 Spider mag daar een 0 achter worden gezet.

Ik las 4000 op de Franstalige Wikipedia voor de 124 Spider, maar dat baseert zich niet op een betrouwbare bron blijkbaar.eye rolling smiley Hier kom ik aan een krappe 30.000 van de Europese en Amerikaanse verkoopcijfers bij elkaar opgeteld. Ik weet niet of ze elders ook nog zijn verkocht (Japan? Australië?) maar veel meer dan dat zal het vast niet zijn dan. De Europese verkoop lijkt me dan nog niet eens zoveel minder dan het origineel begin jaren zeventig, de Amerikaanse valt er natuurlijk wél bij in het niet.
Barri
Het bericht is eigenlijk dat de voorraad van de benzineversies nu uitverkocht is.

De productie zal al wat maanden geleden beëindigd zijn, maar ik zet een auto pas in dit topic als de auto niet meer op de website staat of expliciet vermeld staat dat de auto niet meer leverbaar is. Er zijn nog een aantal modellen die in de loop van dit jaar uit productie zijn gegaan, maar nog wel op voorraad leverbaar zijn en op de websites vermeld staan: de Alfa Romeo MiTo, Ford C-MAX, Opel Karl, Opel Ampera-e, ICE Volkswagen Up, Renault Clio Estate, Volvo V40, Maserati GranTurismo/GranCabrio en waarschijnlijk de Kia Optima (Sportswagon), Citroën C-Zero en Peugeot iOn. Begin volgend jaar stopt de productie van de Mercedes-Benz SLC. Het einde van de Audi A3 cabriolet is waarschijnlijk ook in zicht, die krijgt namelijk als het goed is (of eigenlijk niet) geen opvolger.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-12-2019 21:21 door Rutger DC.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.