We nemen afscheid van de… Dacia Logan MCV en Dokker MPV, Maserati GranTurismo/GranCabrio, Skoda Citigo, Suzuki Celerio

Gepost door Rutger DC 
zeebra
Het D-segment niet premium SUV wordt zo wel heel erg dun. Volgens mij alleen de koreanen nog. Deze worden ook maar sporadisch verkocht. Komt naar mijn mening gewoon omdat de C-segment SUV voor de meeste mensen groot en duur genoeg is. De BPM op zo’n auto is natuurlijk ook niet mis.

Edge is best een mooie auto, toen die net leverbaar was heb ik een dealerdemo mee gehad een paar dagen. Maar prijstechnisch echt te duur.
Maar verder, niet verkeerd, alleen de automaat was echt te traag met schakelen.
De Seat Alhambra is ook gesneuveld. Op seat.nl staat het volgende: "Helaas is de Alhambra niet meer bestelbaar". Daarmee is de grootste MPV en enige fullsize MPV op de markt de Renault Espace, als je de SsangYong Rodius wegdenkt, die wellicht weliswaar wel leverbaar lijkt te zijn, maar aangezien SsangYong Nederland niet doet aan marketing of een website waarop enigszins actuele informatie te vinden is, is dat toch al geen concurrent.

Ik zag bij de Ford dealer in, Hilversum nog een rij nieuwe Galaxy's staan. Waarschijnlijk voor het mediabedrijf United, die rijden al jaren Galaxy. Wellicht speciaal besteld? Maar het blijft een feit dat de grote mpv verdwijnt sad smiley
Espace was toch geen MPV meer? Althans, geen zevenzitter en ook meer gebracht als crossover.
Bron

Laatste Volvo V40 rolt van de band in Gent

Gent - In de fabriek van Volvo Car Gent rolt donderdag de laatste Volvo V40 van de band, een auto die er sinds 2012 gebouwd wordt. De voorbije jaren zijn er 667.530 Volvo V40’s gebouwd in de vestiging.
De eerste Volvo V40 rolde op 14 mei 2012 van de band in Gent. “Het zorgde voor ongeziene productievolumes en stabiliteit voor heel wat jaren”, blikt de Volvo-directie donderdag terug.
Het vertrek van het model zorgt echter niet voor een dip in de productie. Tegen het einde van dit jaar wil de fabriek de productie van het model XC40 verdubbelen. Volvo legt zich de komende jaren toe op de productie van dat model, een commercieel succes. Ook naar de V60, die in Gent wordt geassembleerd, blijft de vraag groot.
Nou, ik ken het blad nog toen Ton Roks net kwam kijken, en de oprichter er nog de scepter zwaaide
Wouter82
Espace was toch geen MPV meer? Althans, geen zevenzitter en ook meer gebracht als crossover.

?? confused smiley Ik tel er nog echt 7.
Werd de V40 alleen in Gent voor Europa gemaakt?

Alhambra blijft nog wel in productie, d8 ik gelezen te hebben in een artikel.

@Barri: trek van die 123 Edge exemplaren de dealerdemo's er nog maar vanaf, denk ik? Drukken van de brochures zal wel beperkt zijn.. is toch digitaal en on demand, lijkt mij.
Vertalen ervan, dat kost al wel geld natuurlijk maar valt in het niet bij een reclamecampagne met bilboards natuurlijk..
Het design in ogenschouw nemend zou het me niet verbaasd hebben als het bericht van de Alhambra uit 2009 zou stammen in plaats van 2019. Wat een gedateerd ontwerp.
Einde van de V40 zonder opvolger?
Alle 'premium' merken haasten zich om hun nieuwe versie van een C-segmenter te presenteren en Volvo trekt gewoon de stop eruit? Erg spijtig: deze wagen ziet er zoveel beter uit dan de Duitse concurrentie.
Durashift
@Barri: trek van die 123 Edge exemplaren de dealerdemo's er nog maar vanaf, denk ik? Drukken van de brochures zal wel beperkt zijn.. is toch digitaal en on demand, lijkt mij.
Vertalen ervan, dat kost al wel geld natuurlijk maar valt in het niet bij een reclamecampagne met bilboards natuurlijk..
Volgens mij is Ford nog één van de weinige merken die de brochures letterlijk kopieert en vertaalt en doodleuk bij een foto of uitvoering erbij zet 'niet voor Nederland' big smile smiley

V40, zonde zeg. Het moment zat er aan te komen maar het was echt wel een topper voor Volvo. En niet alleen de 14% bijtellings diesel. De achterkant heeft me nooit echt kunnen bekoren, maar zonde dat Volvo uit dit segment is verdwenen. De C30/S40/V50 vond ik ook echt top. Ik denk dat Volvo dat segment wel gaat missen.
Durashift
De V40 werd alleen in Gent gemaakt, voor alle markten waar de auto geleverd is.
iDS
Durashift
De V40 werd alleen in Gent gemaakt, voor alle markten waar de auto geleverd is.

Volgens mij ook in Maleisië.
iDS
Alle 'premium' merken haasten zich om hun nieuwe versie van een C-segmenter te presenteren en Volvo trekt gewoon de stop eruit? Erg spijtig: deze wagen ziet er zoveel beter uit dan de Duitse concurrentie.

Uh, de XC40 nog nooit gezien?
De XC40 kan niet echt als opvolger van de V40 gezien worden. Groter en vooral een klap (33%) duurder.
Ik meen te hebben vernomen dat er gewoon een nieuwe V40 komt. Alleen zal Volvo het succes van de XC40 eerst verder willen uitmelken. Op dat model maken ze natuurlijk meer marge.

De Ka+ heeft ook zijn langste tijd gehad in Europa. Hij levert niet echt een bijdrage aan de winst hier en bovendien moeten ze volgend jaar CO2-boetes op de prijs zetten als ze het ding hier blijven leveren. Vorig jaar werden er 50.000 stuks in heel Europa verkocht, dit jaar 22.406 t/m mei. Geen schokkende aantallen dus. De laatste leveringen komen in september op ons continent aan. [europe.autonews.com]
Dat de Ka+ geen succes zou worden had ik bij introductie al verwacht. Ik vond hem al dicht tegen de Fiesta aanschuren, maar dan met een duidelijke budgetuitstraling. Jammer dat Ford koos om dit model te importeren ipv met een wat serieuzere en toepasselijker opvolger van de Ka te komen.
D Elzinga
Jammer dat Ford koos om dit model te importeren ipv met een wat serieuzere en toepasselijker opvolger van de Ka te komen.

De tweede generatie was als omgebouwde Fiat 500 ook geen groot succes.
Wouter82
D Elzinga
Jammer dat Ford koos om dit model te importeren ipv met een wat serieuzere en toepasselijker opvolger van de Ka te komen.

De tweede generatie was als omgebouwde Fiat 500 ook geen groot succes.

Nee klopt, en dat terwijl de 500 dat absoluut wel is. Zal deels wel aan de wat uitstraling van de 500 hebben gelegen, maar hoe dan ook was de vorige Ka in ieder geval nog een auto met een logische plek binnen het Ford-gamma...
De eerste Ka was en is nog steeds een zeer bijzondere en originele (en helaas roestige) verschijning. De tweede slechts een gerebadged aftreksel. Is een rebadge ooit echt populair geworden? De Fiat spider lukt het dan weer niet tov de MX5. De Supra gaat het niet lukken tov de z4. Alles loopt steeds meer in elkaar over, maar toen er nog zoiets bestond als merk DNA was er te veel van het een in het ander voelbaar. De 500 is een echte Fiat, de tweede Ka niet meer de eerste Ka.
Ik zou zeggen dat de Corsa D als "rebadge" van de Grande Punto toch aardig succesvol was, om eens een voorbeeld te noemen.
Foie Gras
iDS

Uh, de XC40 nog nooit gezien?

Zoals Barri schrijft:
Noch qua klasse, noch qua kostprijs kan de XC40 als opvolger van de V40 beschouwd worden.
FYI: BMW heef een 1-serie én een 2-serie, M-B de a-klasse én GLA, bij Audi van hetzelfde laken een broek.
929V6
Ik zou zeggen dat de Corsa D als "rebadge" van de Grande Punto toch aardig succesvol was, om eens een voorbeeld te noemen.
Da's helemaal geen rebadge maar een wagen met dezelfde basisstructuur.
Wel straf van Velthuis dat als bewijsvoering de Supra wordt aangevoerd die het niet gaat halen...
Zelfs als dat in Europa niet zo zou zijn, dan zegt dat nog niks over wereldwijde verkopen: in eigen land is de Supra zeker wel geliefd, in de VS is Toyota een merk dat veel beter verkoopt dan BMW. Dus een argumentatie die nergens op slaat.

Een rebadge die wel goed scoorde was de Citroën Saxo, de eerste generatie Audi 80, of was het de Passat die een rebadge van de Audi was. Alle meerdere Holden: letterlijk rebadges van de zuster-Opels... en zo zijn er nog wel wat voorbeelden te vinden
Een speciaal gevalletje misschien de Seat Alhambra, ontwikkeld op basis van de Fiat erfenis en in mijn ogen ook veel geslaagder dan zijn FIAT tegenhanger. Ook de Panda kopie Marbella heeft het erg goed gedaan trouwens.
s velthuis
De eerste Ka was en is nog steeds een zeer bijzondere en originele (en helaas roestige) verschijning.

Dat was wel een uniek ding inderdaad, qua verschijning en rijeigenschappen een topper. Jammer van het slechte plaatwerk en de ook toen al achterhaalde techniek, maar eind jaren 90 was Ford over het algemeen echt goed bezig met het New Edge-design.
iDS
929V6

Dat geldt toch ook voor de tweede generatie Ka? Daar haakte ik op in.
929V6
iDS
929V6

Klopt helemaal.
iDS
Een speciaal gevalletje misschien de Seat Alhambra, ontwikkeld op basis van de Fiat erfenis en in mijn ogen ook veel geslaagder dan zijn FIAT tegenhanger. Ook de Panda kopie Marbella heeft het erg goed gedaan trouwens.

Alhambra heeft toch niets te maken met Fiat confused smiley Dat was een trio met Volkswagen en Ford, Fiat zat in een kwartet met Lancia, Peugeot en Citroën.
iDS

Wel straf van Velthuis dat als bewijsvoering de Supra wordt aangevoerd die het niet gaat halen...
Zelfs als dat in Europa niet zo zou zijn, dan zegt dat nog niks over wereldwijde verkopen: in eigen land is de Supra zeker wel geliefd, in de VS is Toyota een merk dat veel beter verkoopt dan BMW. Dus een argumentatie die nergens op slaat.

Inderdaad, het staat er te stellig. Maar ik heb nu verschillende testen gelezen en bekeken over de Supra en opvallend is dat bij iedere review erbij gehaald wordt hoe het wel of niet op een BMW lijkt. Kortom, die wagen wordt niet 100% als Toyota beoordeeld, maar ook als BMW. Ik denk dat dat mede z'n succes in de weg gaat staan. Die wagen wordt beoordeeld als rebadge, niet als iets origineels.

iDS

Ik denk dat je de Ibiza 1 bedoelt?
Tuurlijk kan een rebadge best succes hebben. Als er op een bepaalde markt het alternatief niet leverbaar is.. De Renault Sandero doet het best goed op een aantal markten. Maar ja, Dacia zit daar niet.
D Elzinga
s velthuis
De eerste Ka was en is nog steeds een zeer bijzondere en originele (en helaas roestige) verschijning.

Dat was wel een uniek ding inderdaad, qua verschijning en rijeigenschappen een topper. Jammer van het slechte plaatwerk en de ook toen al achterhaalde techniek, maar eind jaren 90 was Ford over het algemeen echt goed bezig met het New Edge-design.

Vergeet niet dat bij de eerste Ka nog echt op iets bijzonders werd ingezet. Niet alleen het 'standaard' uiterlijk, maar ook de samenwerking met kunstenaars (kallection), de Sportka en zeker ook de Streetka. De volgende werd gewoon een 13 in een dozijn rebadge wasmachine. Prima wagentje, maar verder het onthouden niet waard. De 500 was een ander verhaal, dat was een van de meest geslaagde retro's waar bovendien tig bijzondere varianten van zijn verschenen, al dan niet one of's.
929V6
iDS
929V6

Ik weet niet of er in beide gevallen uitwisseling van plaatwerk mogelijk is? De tweede Ka oogt wel als zodanig. Formeel zijn de laatste Saabs ook rebadges van Opels, maar daar is amper wat uitwisselbaar.
s velthuis
929V6
iDS
929V6

Ik weet niet of er in beide gevallen uitwisseling van plaatwerk mogelijk is? De tweede Ka oogt wel als zodanig.

Kijk dan nog maar eens goed. Er zijn best overeenkomsten maar het lijkt me duidelijk dat de term rebadge hier absoluut niet op zijn plaats is.

Wouter82
iDS

Alhambra heeft toch niets te maken met Fiat confused smiley Dat was een trio met Volkswagen en Ford, Fiat zat in een kwartet met Lancia, Peugeot en Citroën.
Even verloren gelopen in Spanje: dat moest de Malaga zijn.
Dat geldt toch ook voor de tweede generatie Ka? Daar haakte ik op in.[/quote]

Ik denk dat Ford de 'basis' bij Fiat gekocht heeft, want er moet wel een soort samenwerking geweest zijn.
Alleen Fiat had toch wel de 'macht' over het produkt als ik zie hoeveel versies er van de 500 zijn. Maar het is maar een veronderstelling van mij.
@Speedtouch: er is inderdaad een gemeenschappelijke basis: de Ford Ka werd zelfs in de Fiatfabriek in Polen zij aan zij met de 500 gebouwd.
Ook aan de uitsnijding van de deur merk je duidelijk dat ze hun structuur delen. Maar toch een heel verschillend uiterlijk met een knuffelbare 500 en een Ka die weinig emoties oproept.
Wederom is er een MPV uit de Nederlandse prijslijsten verdwenen: de Volkswagen Golf Sportsvan. Na het verscheiden van de Sharan en Golf Sportsvan heeft Volkswagen nog slechts de Touran als MPV.

Fiat is eindelijk door de voorraad van de eind 2005 gepresenteerde Fiat Punto (toen als Grande Punto) heen, ook de Fullback is er niet meer. Een aantal autofabrikanten dachten een graantje mee te kunnen pikken van de pick-up markt, maar Fiat, Renault en Mercedes-Benz zullen gedesillusioneerd huiswaarts keren.

Toyota Nederland heeft de GT86 geschrapt, die voegt door de hoge BPM simpelweg niets meer toe nu het de Supra heeft met moderne BMW-aandrijflijn, zeker zodra de Supra ook met de viercilinders leverbaar wordt. Bij Subaru kun je nog wel terecht voor de BRZ. De productie gaat voor andere markten ook gewoon door, er schijnt over een paar jaar zelfs een grondige facelift te komen.

Nissan heeft zitten snijden in het bestelautogamma. De productie van de NV200 met verbrandingsmotoren is inmiddels beëindigd, de e-NV200 blijft nog minimaal een jaar. Als stop-gap neemt Nissan de NV250 in het assortiment, gebaseerd op de bejaarde Renault Kangoo, totdat volgend jaar alweer de tweede generatie NV250 verschijnt met de techniek van de nieuwe generatie Kangoo. Dan neemt de elektrische NV250 ongetwijfeld de rol van de NV200 over. Ook de NV400 staat niet meer op de Nederlandse website, mogelijk verschijnt de auto terug op de website als de auto de technische wijzigingen en het nieuwe dashboard krijgt die ook in de Renault Master en Opel Movano zitten. Ik zal 'm maar nog niet dood verklaren, de link naar de NV200 is dood, die naar de NV400 niet.

De Opel Zafira Tourer en Ford (Grand) C-MAX, waarvan de productie reeds is beëindigd of op zijn einde loopt, staan nog wel op de prijslijsten. Andere modellen die richting uitgang gaan, zijn de Opel Corsa 3-deurs, Adam en Karl (allemaal leverbaar zolang de voorraad strekt, in het laatste geval ongetwijfeld dusdanig omvangrijk dat Opel misschien nog minimaal een jaar vooruit kan), de Renault Clio Estate (zolang de voorraad strekt) en Alfa Romeo MiTo, Giulietta en 4C, Ford Ka+, Toyota Avensis (wagon) en Mercedes-Benz SLC.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-08-2019 12:18 door Rutger DC.
Typfoutje bij de Punto, die stamt uit 2005. Nog steeds onbegrijpelijk dat er geen fatsoenlijke opvolger is.
Jammer van de NV200. DIe is wel uniek in zijn klasse, door zijn meer bus-achtige indeling, ten opzichte van zijn concurrenten.
Ook de Toyota Avensis is niet meer leverbaar. Toyota leidt kopers op de website naar de Corolla Touring Sports en RAV4, maar vreemd genoeg niet de Camry (qua formaat de vervanger van de Avensis sedan).

Het lullige van de GT86 is dat je die op de snelweg gewoon 1:16 kan laten rijden, alleen dat de test heel ongunstig uitkomt voor het Nederlandse BPM stelstel.
De Suzuki Baleno staat niet meer op de Nederlandse prijslijst.

Ten onder gegaan tegen de mooier afgewerkte Swift, die maar iets kleiner is maar wel lekkerder rijdt.
De Baleno staat hoog op mijn shortlist om ooit mijn i20 op te volgen. Toch knap hoe men een model van dit formaat onder de 900 kg weet te houden, groter en lichter dan een Swift. Het zal ongetwijfeld zijn weerslag hebben op de rijeigenschappen en kwaliteitsgevoel maar rationeel gezien voor mij de perfecte auto. Ik verwacht dat de 2e hands prijzen nu wel snel zullen dalen. Zijkant oogt wat oubollig maar de voorkant vind ik er best wel goed uitzien. Voorlopig echter nog lekker tevreden doortuffen in mijn Groendai, maar zoonlief groeit als kool en de ruimte op de achterbank is niet het sterkste punt van de i20...
De Baleno vind ik meer toevoegen dan een Dacia. Licht, ruim genoeg en ziet er best ok uit en natuurlijk betrouwbaar

GT86 zag ik laatst in Eifel, Duitsland veel en veel meer. Ik vond de auto bij introductie helaas al gedateerd en iel ogen. De Subaru BRZ ziet er dan net iets beter uit
SVF
maar zoonlief groeit als kool en de ruimte op de achterbank is niet het sterkste punt van de i20...

Van bijna geen enkele moderne auto meer eigenlijk. Ruimte die graag opgeofferd wordt om mooi te zijn.
De Mercedes-Benz SL is niet langer leverbaar in Nederland. Er komt een opvolger, maar die zal nog wel een paar jaar op zich laten wachten. De SLC wordt ook binnenkort geschrapt, zodat kopers zijn aangewezen op hetzij de Mercedes-AMG GT Roadster, hetzij de gezinscabriolets van Mercedes-Benz: de C, E en S.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-10-2019 19:31 door Rutger DC.
Tja, met de SL verdwijnt een icoon...dat er al jaren toch niet meer als moeders mooiste bijloopt.
Daarnaast blijft Mercedes een van de weinige fabrikanten met een (uitgebreid)cabrio-aanbod. En in dat aanbod zitten met C, E en S wel een aantal beauties!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-10-2019 14:50 door iDS.
Iconische auto's maar ze waren de laatste tijd toch echt wel gedateerd en niet echt fraai

Gewoon lelijk, de r230 uit 2001 was de laatste redelijke. De modellen daarna leken mi steeds op een facelift van die r230. Een tragisch vergeten model waar niemand nog in geïnteresseerd is/was.

Als er al een opvolger komt, hoop ik niet dat ze het net als BMW doen, in samenwerking met een ander merk een cabriootje bouwen, de sl was toch altijd wel speciaal.
Tschüss SL! Hoe Mercedes een icoon heeft verkwanseld. Ze hadden de SL nooit van een stalen klapdak moeten voorzien! Het model na de prachtige R129 sprak al niet meer echt tot de verbeelding. Vooral de achterkant vind ik erg lelijk met die grote achterlichten. Die dubbele koplampen waren erg Mercedes op dat moment. De koplampen die er bij de facelift op kwamen zagen er niet uit. Net als bij de C-klasse facelift pasten ze ook helemaal niet bij het MB design van dat moment.

De laatste is helemaal niets bijzonders meer en gewoon een lelijke auto, vooral vanwege die vreselijke achterkant. Daarnaast kloppen de proporties niet, alsof er een te grote carrosserie op het onderstel staat. De facelift maakte het front van deze SL nog lelijker. Het past er helemaal niet bij.

Over een paar jaar weet niemand meer hoe de laatste 2 generaties SL eruit zagen.
Met de huidige S-klasse cabrio is een SL toch niet meer nodig. De consument wil geen 2-zitters meer. En die S is prachtig.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.