We nemen afscheid van de… Dacia Logan MCV en Dokker MPV, Maserati GranTurismo/GranCabrio, Skoda Citigo, Suzuki Celerio

Gepost door Rutger DC 
Bizar en treurig dat Fiat niet met een fatsoenlijke opvolger komt voor een segment waarin ze altijd groot zijn geweest. De Argo kan ik niet echt serieus nemen als opvolger van de Punto. Nu alleen nog een stokoude Panda en 500 serie. Onbegrijpelijk!
Ja, echt jammer. Maar de Punto was in de basis iets ouder dan de 500, dus ik snap het wel. Maar die fatsoenlijke opvolger had er van mij ook wel mogen komen.
Een triest einde van een modelnaam die bijna 25 jaar lang een relevante rol in zijn segment gespeeld heeft. De laatste generatie Punto was ook een prima en mooie auto maar inmiddels wel erg oud. Dat de productie beeindigd is, is dan ook niet zo vreemd maar de manier waarop wel: geen echte opvolger en de rest van het gamma is ook al op leeftijd. Fiat zit in een diep dal qua aanbod, jammer...
Onwijs zonde dat Fiat geen B-segmenter meer heeft. Eerder één van de belangrijke modellen in het segment, nu niks meer. Wil men overleven dan moet men met meer komen dan alleen wat 500 aftreksels en een Panda die het in onze omgeving ook niet heel lekker doet. Ik ben benieuwd hoe lang Fiat nog op de Nederlandse markt actief zal zijn. Ik geef het max vijf jaar.
Net als bij de Golf had Fiat had bij de Punto op evolutie moeten gooien: de laatste generatie was bij zijn komst in 2005 misschien iets te groot en zwaar als B-segmenter, maar inmiddels is het hele segment gegroeid en past ie goed tussen de rest. Het design hoor je ook geen kwaad woord over, dus evolueer het model. Garantie voor succes lijkt me, maar helaas....
Jammer van de Punto, hoewel het misschien niet de modernste uit zijn klasse meer was, was ie in mijn ogen nog altijd wel de mooiste!

Goed, hoewel het in dit topic eigenlijk alleen maar over Nederlandse modellen gaat, vond ik de volgende auto te leuk om niet even te delen...

De Mahindra Verito Vibe. Gemaakt in India, waar de Renault Logan ook van de band rolde. In 2007 de eerste Logan van de band, in 2010 kocht Mahindra de aandelen over en kwam er een einde aan de joint venture. In 2013 kwam de Mahindra Verito Vibe op de markt, met een gekorte achterkant. Zo bleef de auto onder de 4 meter lengte, waardoor ie in aanmerking komt voor een lager belasting tarief.

De lage vraag, de Verito Vibe verkoopt bijvoorbeeld minder dan 100 per maand. De strenge milieunormen van Bharat Stage VI (de lokale versie van "Euro-6"winking smiley en het feit dat Mahindra zich wil concentreren op de productie van cross-overs, SUV's, minibusjes, pick-ups, vrachtwagens. Doen de auto de das om, net als de Mahindra Verito-sedan (de Logan). Alleen een e-Verito blijft in productie, dit is een elektrische wagen.

Ik dacht eerst dat het een fotoshop was, maar niet dus.. Gelukkig is onze Sandero toch iets mooier.
Nog een MPV waar we afscheid van nemen: Doek valt voor Toyota Verso

Het doek valt spoedig voor de Toyota Verso. De productie van de praktische MPV in het Turkse Sakarya is gestopt en de auto is alleen nog uit voorraad leverbaar.

De Toyota Verso is niet meer. De stekker is even geleden uit de productie in het Turkse Sakarya getrokken en de auto is alleen nog uit voorraad leverbaar.

Sinds begin deze maand levert Toyota de Verso alleen nog met de 147 pk en 180 Nm sterke 1,8-liter VVT-I-benzinemotor. De 1.6 is daarmee komen te vervallen. Ook wat uitvoeringen betreft, valt er minder te kiezen. Toyota levert de MPV enkel nog als SkyView Edition, een uitvoering die standaard onder meer beschikt over een glazen panoramadak, stoelverwarming, een navigatiesysteem, 17-inch lichtmetalen wielen en cruisecontrol. Deze smaak wisselt vanaf € 32.650 van eigenaar. Toyota biedt nog de mogelijkheid de auto van een automatische transmissie te voorzien. In dat geval kent de Verso een prijskaartje waarop € 34.350 is geschreven.
Ik las eerder ook ergens dat de Kia Carens zou verdwijnen, al kan ik dat niet meer terugvinden. De Zafira, Prius+ en C-MAX zijn geen lang leven meer beschoren, blijven de BMW 2-serie Active Tourer/Gran Tourer, Mercedes-Benz B-klasse, Citroën C4 SpaceTourer, Renault Scenic en Volkswagens Golf Sportsvan en Touran over, met een prijsklasse lager de Dacia Lodgy en Fiat 500L (Wagon).

Nog over de Opel Cascada, omdat de website aangeeft dat 'ie alleen nog op voorraad leverbaar is had ik 'm geschrapt, maar de auto is wel WLTP goedgekeurd met twee motoren: de 1.6 Turbo met 136 pk (uit de Zafira, vervanger van de 1.4 Turbo) en dezelfde motor met 170 pk. Zou die nog terugkomen? Natuurlijk een wat verouderd model als cabriolet op basis van de oude Astra, maar wel een van de laatste betaalbare cabriolets met nog steeds een geslaagde vormgeving.

Nog over de Opel Cascada, omdat de website aangeeft dat 'ie alleen nog op voorraad leverbaar is had ik 'm geschrapt, maar de auto is wel WLTP goedgekeurd met twee motoren: de 1.6 Turbo met 136 pk (uit de Zafira, vervanger van de 1.4 Turbo) en dezelfde motor met 170 pk. Zou die nog terugkomen? Natuurlijk een wat verouderd model als cabriolet op basis van de oude Astra, maar wel een van de laatste betaalbare cabriolets met nog steeds een geslaagde vormgeving.

Denk het wel, auto is ook op opel.de nooit weg geweest, was denk ik puur even weggehaald van de site tijdens motoren geschikt voor WLTP krijgen. Zelfde gaat eigenlijk ook op voor de Opel Astra 1.6 met 200 pk, die is er ook helemaal vanaf geweest en is nu ( in gewijzigde versie ) ook weer terug. Net als bij de Insignia heeft Opel nu met de Astra ook een aanbieding met deze nieuwe 1.6 met 200 pk, voor slechts 500 Euro duurder dan de 1.4 met 150 pk. ( bij de Insignia zelfs zonder meerprijs vergeleken met de 165 pk 1.5 ). PS : De Cascada is deels op de Insignia gebaseerd! winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-08-2018 21:13 door Total Loss.
Zijn de Citroën Nemo en Peugeot Bipper hier al genoemd? Staan niet meer op de site, in tegenstelling tot de Fiat Fiorino.
[www.autoweek.nl]

Niet alleen de Cascada gaat eruit, ook de Karl en de Adam. Nou was de Karl al 13 in een dozijn, maar met het verscheiden van de Adam en de Cascada is ook het Opel-portfolio weer een heel stuk saaier geworden. Een Insignia, wat franse kopieën en verder natuurlijk de 13 in een dozijn SUV's. Heel goed, weer een stapje dichter naar one-car-fits-all. Volgende stap: merken gaan afschaffen.
Ik heb de websites weer eens bestudeerd en heb weer een nieuwe flinke lijst met geschrapte modellen.

Zoals in het bericht van Barri (17-8) al te lezen is, is de Toyota Verso niet meer. De toekomst van de MPV lijkt ook bij Toyota onzeker, want de kans dat de Prius+ een opvolger krijgt lijkt klein.

929V6 meldde hierboven al dat de Citroën Nemo en Peugeot Bipper niet meer leverbaar zijn. De Fiat Fiorino, die je als het origineel zou kunnen beschouwen, is nog altijd leverbaar. Er zijn nu zelfs aantrekkelijke acties op met een vanafprijs van 7.250 euro exclusief BTW en BPM. Dat klinkt toch heerlijk ouderwets in het post-CO2-heffingentijdperk.

De driedeurs sterft een langzame dood. De volgende twee afvallers komen van de Volkswagen-groep: de nieuwe Audi A1 is er slechts als vijfdeurs (Sportback), dat betekent dus exit A1 3-deurs. De andere is de Seat Leon SC. Dat betekent dat de enige overlevers in het C-segment de BMW 1-serie en Volkswagen Beetle zijn. Maar die bestaan over een jaar ook niet meer...

Auto's met crossover-look leken een soort revival te krijgen, we zien dat Ford er wel brood in ziet (Active-varianten van de Ka+, Fiesta en Focus), maar aan de andere kant verdwijnen er ook weer een paar. De Honda Jazz X-Road heeft een paar maanden op de prijslijst gestaan, maar klanten en dealers zagen waarschijnlijk niet veel in dit gedrocht. Skoda's Octavia Scout was kennelijk juni 2016 al geschrapt en de Seat Leon Xperience en Volkswagen Golf Alltrack moest er recentelijk aan geloven. De auto's zijn nog gewoon in productie voor markten waar wel vraag bestaat naar vierwielaangedreven personenauto's zonder hoge instap.

DS heeft de 4 en 5 geschrapt. De auto's begonnen hun carrière als Citroën DS4 en DS5. De laatste deed het aanvankelijk erg goed als dieselhybride met 14% bijtelling, maar toen dat over was, verdween de auto al gauw in de vergetelheid. De DS 4 is nooit echt uit de verf gekomen, maar deed het recentelijk minder beroerd dan de 5.

Foto: [www.rijtesten.nl]

Tot slot is de Hyundai ix20 heengegaan. Hyundais compacte MPV is min of meer vervangen door de Kona crossover. Wie Hyundai ix20 zegt, zegt Kia Venga, maar die staat voorlopig nog op de website van Kia.

Foto: [autotesten.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-10-2018 23:48 door D-C.
Ford heeft na de Tourneo Courier, B-MAX, S-MAX en Galaxy ook de Tourneo Connect geschrapt, nu zijn de C-MAX en Grand C-MAX (*edit: en de Tourneo Custom) de enige ruimtewagens van Ford in Nederland.

Foto: [www.autokopen.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-10-2018 13:39 door D-C.
Dat terwijl Douwe Egberts er toch nog best wat inzet de laatste tijd.
Gelukkig zijn ze vrij makkelijk uit Duitsland te halen als je echt interesse hebt (hebben wij gedaan met een Tourneo Courier).
D-C
Ford heeft na de Tourneo Courier, B-MAX, S-MAX en Galaxy ook de Tourneo Connect geschrapt, nu zijn de C-MAX en Grand C-MAX (*edit: en de Tourneo Custom) de enige ruimtewagens van Ford in Nederland.

Maakt niet uit joh, ze hebben SUV's. Ecosport, Kuga, Edge, klaar. Snap trouwens niet dat ze nog stations voeren, die kunnen er ook wel uit. Worden ook alleen nog maar een beetje in Europa verkocht.
Er wordt wat geklaagd over 1-car-fits-all, maar elk merk met een onoverzichtelijke waaier aan modellen helpt ook niet echt. Ik ben de draad helemaal kwijt met veel merken. In de jaren 80 - waarin ik als tiener opgroeide - had een beetje mainstream doorsnee merk ongeveer 4 modellijnen. Sommige "maar" 3, met misschien een niche variatie op een model.

Het lijkt me helemaal niet gek om weer even wat meer terug naar die basis te gaan, en al die overbodige modellen die elkaar in de weg zitten te schrappen. Weg ermee. Om nou te zeggen dat het wagenpark op de weg met die waaier aan modellen per merk er nou zoveel beter op is geworden...
Anderson
Er wordt wat geklaagd over 1-car-fits-all, maar elk merk met een onoverzichtelijke waaier aan modellen helpt ook niet echt. Ik ben de draad helemaal kwijt met veel merken. In de jaren 80 - waarin ik als tiener opgroeide - had een beetje mainstream doorsnee merk ongeveer 4 modellijnen. Sommige "maar" 3, met misschien een niche variatie op een model.

Het lijkt me helemaal niet gek om weer even wat meer terug naar die basis te gaan, en al die overbodige modellen die elkaar in de weg zitten te schrappen. Weg ermee. Om nou te zeggen dat het wagenpark op de weg met die waaier aan modellen per merk er nou zoveel beter op is geworden...

Ik vond die uiteenlopende creativiteit zeer verfrissend, zou het zo terug willen. De enige auto die ik de afgelopen maand gezien heb die me is bijgebleven, is een radlook hotrod PT cruiser. Een goede auto, zo'n Cruiser? Neuh. Maar hier heb ik echt voor omgekeken, zó cool. Misschien afgelopen maand auto's gezien die vele malen duurder waren, zou kunnen. er is er niet één in gedachten blijven hangen. Echter, als we dan toch naar de one-car-fits-all toe gaan, dan ook maar liever helemaal. Nu is het imo vooral de lasten en niet de lusten. Het lijkt allemaal enorm op elkaar, maar toch is niets uitwisselbaar. Iedereen rijdt met een Bosch ABS en een ZF automaatbak, maar toch zijn ze voor geen enkel model uitwisselbaar. Iedere naaf-schakel-fiets rijdt ook met een Shimano versnellingsnaaf en die zijn dat wel. Dat vindt ook niemand een probleem. Ook bij vrachtwagens is veel meer genormaliseerd en gestandaardiseerd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-10-2018 21:33 door s velthuis.
Ik snap wat je in je eerste zin zegt, maar het punt is een beetje dat de oplages per model te laag blijven, en je dus over de groepsmerken heen weer kloon ontwerpen krijgt. Wat mij opvalt is dat van een "verfrissend" model even een begin piek in verkopen is, en dat het dan snel na 1 of 2 jaar al in elkaar zakt als een zachte pudding. De modellen beklijven niet. Wat dus de noodzaak weer vergroot tot integratie van merken, en kleine merken dus in de verdrukking. Ik denk dat die waaier aan modellen uiteindelijk juist leidt tot een verschraling.
Anderson
Ik denk dat die waaier aan modellen uiteindelijk juist leidt tot een verschraling.

Daar ben ik al heel lang bang voor. Ik denk zelfs dat er nooit meer een evergreen op de weg gaat komen a la Kever of Eend. Wat dat betreft echt sterk vergelijkbaar met popmuziek, waar artiesten er vooral zo veel mogelijk hitjes uit proberen te persen die, om de hitkans te vergroten, zo veel mogelijk moeten lijken op het vorige en het hitje van de concurrent. Millennial whoopje erdoor en even weer cashen. Maar het is zo vluchtig als sneeuw voor de zon. Erin, eruit, vergeten en door...
Op elk moment zijn er nu zo'n 300 modellen leverbaar. Ik denk dat dat 30 jaar geleden anders was. Toen redde je het als merk nog met alleen een Corsa, Kadett en Vectra.
De vergelijking met muziek is inderdaad wel een aardige. Bijzondere muziek is er ook, maar niet op de reguliere radiozenders. Alleen liefhebbers vinden die, de rest vindt het maar gek. Dat zie je bij auto's ook.
Anderson
Wat dus de noodzaak weer vergroot tot integratie van merken, en kleine merken dus in de verdrukking.

Ik zie inderdaad ook een scheefgroei tussen de merken/concerns onderling. Waar merken als Mercedes en Audi bijvoorbeeld helemaal losgaan op suv's in alle mogelijk maten, en daar meer vergezochte coupevariaties op, en dan ook weer aparte modellen die min of meer even groot zijn maar een alternatieve aandrijflijn hebben die in theorie net zo goed in het bestaande model geplaatst had kunnen worden, zijn er ook merken als Fiat die qua modellengamma helemaal zijn verschrompeld tot een schim van zichzelf, met een handjevol modellen die ofwel stokoud zijn, ofwel oorspronkelijk bedoeld als budgetbak op een ander continent.

Maar ik vond het gamma van het qua aanbod stevig uitdijende merken (bijvoorbeeld Mercedes) vroeger niet alleen overzichtelijker, maar ook was het duidelijk welke rol elk model in de markt speelde, en ze zaten elkaar over het algemeen niet in de weg. Twintig jaar geleden had je een A, C, E, S, ML, coupevariaties daarop (SLK, CLK, SL, CL) en wat busjes in verschillende formaten. Allemaal duidelijk verschillend van elkaar en met een duidelijk doel. Nu lijkt het soms een kwestie van elk mogelijk gaatje vullen, ook als het model in kwestie ogenschijnlijk niets extra's te bieden heeft, en de rest van het aanbod overlapt.

Wat moeten we bijvoorbeeld hiermee? Er is al een AMG-versie van de CLS (als je een vierdeurs coupe wilt), de AMG GT (als je een daadwerkelijke coupe wilt) de E (als je een sedan wilt), de E Estate (als je praktische bruikbaarheid wilt), en van de GLE (als je de hoogte in wilt). Wat voegt een compleet ander model met vier deuren dan toe dat niet echt veel meer een coupe is dan de CLS, maar ook niet bepaald de praktische mogelijkheden van een station of suv heeft?

929V6
Verrassing: de 108 driedeurs is weer terug!

De 4C ook weer. Productie voor compleet 2019 gewaarborgd: [www.clubalfa.it]
s velthuis
Wat dat betreft echt sterk vergelijkbaar met popmuziek, waar artiesten er vooral zo veel mogelijk hitjes uit proberen te persen die, om de hitkans te vergroten, zo veel mogelijk moeten lijken op het vorige en het hitje van de concurrent. Millennial whoopje erdoor en even weer cashen. Maar het is zo vluchtig als sneeuw voor de zon. Erin, eruit, vergeten en door...

Alsof dat in de jaren zestig en zeventig niet op grote schaal gebeurde... En met auto's net zo goed, eenheidsworst is er altijd geweest.
929V6
s velthuis
Wat dat betreft echt sterk vergelijkbaar met popmuziek, waar artiesten er vooral zo veel mogelijk hitjes uit proberen te persen die, om de hitkans te vergroten, zo veel mogelijk moeten lijken op het vorige en het hitje van de concurrent. Millennial whoopje erdoor en even weer cashen. Maar het is zo vluchtig als sneeuw voor de zon. Erin, eruit, vergeten en door...

Alsof dat in de jaren zestig en zeventig niet op grote schaal gebeurde... En met auto's net zo goed, eenheidsworst is er altijd geweest.

Misschien, de tijd zal leren of de afgelopen 2 decennia op gebied van auto's en muziek dezelfde hoeveelheid evergreens heeft voortgebracht als de twee, drie decennia ervoor. Maar ik vrees met grote vrezen. Qua muziek luister ik elke dag de nodige uurtjes weg, maar ik kan van de afgelopen 15 jaar niet veel noemen wat is blijven hangen. Bij auto's idemdito. Niets wat de moeite van het onthouden waard was. Ik dacht even aan de multipla, dat is toch een begrip geworden. Maar die is ook al uit 1998. 20 jaar later kent iedereen dat ding nog.
Het gaat niet goed met Infiniti. Sterker nog, het is met stipt het slechtst presterende automerk op de Europese markt. In Nederland daalde de afzet dit jaar met 80%, schokkende is dat de verkopen in het Verenigd Koninkrijk met eenzelfde percentage daalden, terwijl de Q30/QX30 in het Britse Sunderland geproduceerd wordt. Infiniti hoopte van dit modelduo op jaarbasis 30.000 stuks te kunnen verkopen, maar in de eerste drie kwartalen van dit jaar kwam het duo niet verder dan 3.300 stuks. Je kunt je afvragen hoe het nu verder moet met Infiniti. In Noord-Amerika en China gaan de zaken wel redelijk, maar in Europa is het bar en boos. Verleden jaar werd ongemerkt de QX70 geschrapt. Dit jaar was het de beurt aan de Q70 sedan, wat betekent dat momenteel alleen de Q30/QX30, Q50 en Q60 nog worden gevoerd. Echter, die laatste schijnt ook niet meer besteld te kunnen worden. Blijven over de Q30/QX30, waarvan de uitvoering met 1,5-liter dieselmotor is geschrapt (niet aan WLTP-aangepast) en de Q50 is tijdelijk niet leverbaar aangezien de 2,2-liter dieselmotor is geschrapt. Deze oude Mercedes-Benz-dieselmotor is ook niet aan de WLTP-regels aangepast.

Infiniti blijft echter geloven in Infiniti, al zullen eerst enkele magere jaren volgen. Allereerst zal de Q50 terugkeren met opnieuw gehomologeerde 3.5 V6 Hybrid-aandrijflijn, wat waarschijnlijk betekent dat de overige motoren verdwijnen (2.0t en 2.2d van Mercedes). De langverwachte nieuwe QX50 komt volgend jaar eindelijk op de Europese markt met de in eigen huis ontwikkelde nieuwe 2,0-liter turbo benzinemotor met variabele compressie. Op de lange termijn zal Infiniti waarschijnlijk inzetten op elektrificatie, maar dan is het al 2021.

2015 Infiniti Q70 by harry_nl, on Flickr

2016 Infiniti QX70 3.7 S Premium by Rutger van der Maar, on Flickr

Nog zo'n "succesvolle speler" is Cadillac. In Nederland zijn er momenteel drie sedans: de goedkoopste is de grootste, namelijk de CT6. De ATS en CTS zijn er nog slechts als sportsedan (ATS-V respectievelijk CTS-V), de ATS Coupé is geschrapt. Ook de XT5 en Escalade zijn nog leverbaar, het wachten is op de komst van de XT4, een auto waarvan Cadillac er in theorie toch wel wat meer zou moeten kunnen verkopen.

Verder lijkt het einde van de Kia Carens daar. De auto komt nog wel op de Nederlandse website voor, maar de auto staat niet in de ADAC-lijst van auto's die volgens de WLTP-cyclus zijn getest. Bovendien wist Kia er tot en met juli van dit jaar iedere maand nog gemiddeld 25-30 van te verkopen in ons land, maar sindsdien is dat aantal rap dalende: 9 in augustus, 4 in september, 3 in oktober en 0 in november. Kijkende naar het registratieverloop van de Kia Venga en het feit dat zustermodel Hyundai ix20 hier niet meer wordt geleverd, kan worden verondersteld dat het daar ook gauw mee gedaan is.

Zonde van de Carens, daar hadden ze een moderner blok in moeten hangen. BMW kopieert 'm en scoort er gek genoeg wel mee.
Na de Hyundai ix20 kon je het zien aankomen, maar ook de Venga is niet meer leverbaar, zie het stukje over de Carens hierboven. Inmiddels staan beide modellen niet meer op de website. Het is de zoveelste MPV die is gesneuveld.

Want de Kia Venga is niet de enige MPV die verdwenen is, ook de Volkswagen Sharan komt niet meer op de prijslijst voor. Wie een grote MPV zoekt kan nog wel een Seat Alhambra bestellen, voor zolang als het duurt. Dit jaar zal ook het doek vallen voor de genoemde Seat Alhambra, Ford C-MAX, Opel Zafira en vermoedelijk de Toyota Prius+.

Foto: AutoWeek

Verder kan de Ford Fiesta alleen nog maar als vijfdeurs worden besteld, de driedeurs is alweer verdwenen.

Foto: [www.ad.nl]
Ik vind het zo snel afdanken van de Fiesta driedeurs nogal vreemd. Had die carrosserievorm bij het nieuwe model dan uberhaupt niet meer geintroduceerd...
D Elzinga
Ik vind het zo snel afdanken van de Fiesta driedeurs nogal vreemd. Had die carrosserievorm bij het nieuwe model dan uberhaupt niet meer geintroduceerd...

Alleen op de saaie Nederlandse markt wellicht? Op de Britse site kun je hem bijvoorbeeld nog gewoon configureren.
Rutger DC

Want de Kia Venga is niet de enige MPV die verdwenen is, ook de Volkswagen Sharan komt niet meer op de prijslijst voor. Wie een grote MPV zoekt kan nog wel een Seat Alhambra bestellen, voor zolang als het duurt. Dit jaar zal ook het doek vallen voor de genoemde Seat Alhambra, Ford C-MAX, Opel Zafira en vermoedelijk de Toyota Prius+.

En ook geen alternatief meer voor in de plaats. We gaan steeds meer naar de one size fits all (net niet) auto. Volgende stap, tijd om merken af te gaan schaffen. Ze maken inmiddels toch allemaal hetzelfde, dus het aantal merken mag van mij ook wel gedecimeerd worden. Ook veel handiger met dealerschappen.
Volkswagen's enige gekke auto, de Beetle, is ook uit de prijslijsten verdwenen.

Ook verdwenen, de Morgan Plus 8 en Aero 8: [www.autoweek.nl]

Foto: [www.autojunk.nl]

En verder nog de Ferrari California, maar die is uiteraard opgevolgd door de Portofino.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2019 14:24 door Rutger DC.
De Mitsubishi i-MiEV is er niet meer: [www.autoweek.nl]

Geen groot gemis natuurlijk. Maar waarom staat de Hyundai i30 Fastback niet meer op hyundai.nl?! angry smily
Rutger DC
Maar waarom staat de Hyundai i30 Fastback niet meer op hyundai.nl?! angry smily

Heb het bevraagd in de Live chat op hyundai.nl, maar de informatie is enkel tijdelijk van de website verdwenen. Dit heeft te maken met het feit dat de huidige prijzen helaas nog niet bekend zijn. Zodra de prijzen bekend worden, zullen ze de gegevens direct op de website (terug)plaatsen.
Jay DoubleYou
Rutger DC

Heb het bevraagd in de Live chat op hyundai.nl, maar de informatie is enkel tijdelijk van de website verdwenen. Dit heeft te maken met het feit dat de huidige prijzen helaas nog niet bekend zijn. Zodra de prijzen bekend worden, zullen ze de gegevens direct op de website (terug)plaatsen.

O, dankjewel voor het vragen! Heb die live chats eigenlijk nog nooit geprobeerd. Ik ben ook benieuwd hoe lang de nieuwe Santa Fe erop blijft staan zonder prijzen, in andere landen is 'ie er allang, maar hier zou de auto vast schreeuwend duur worden, dus de importeur wacht waarschijnlijk op de komst van de Santa Fe Hybrid.
Rutger DC
Jay DoubleYou
Rutger DC

Heb die live chats eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Ik vind het wel een handig iets, maar soms mogen er wel medewerkers met meer kennis achter wat mij betreft. Soms hoor je nooit meer wat als ze je een antwoord per mail zullen geven.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2019 20:34 door Jay DoubleYou.
De Alfa Romeo 4C is al eerder doodverklaard, maar is nog steeds verkrijgbaar. Het is altijd een tweepersoons cabriolet (Spider), de coupé is namelijk wél geschrapt.

Subaru heeft de Levorg geschrapt, zeg maar de stationcar-uitvoering van de (vorige) Impreza. Subaru heeft elders in Europa de 1.6 Turbo vervangen door een atmosferische 2.0, maar omdat de CO2-uitstoot daarvan nóg hoger ligt dan van de 1.6T, zou dat de Levorg nog kanslozer maken dan voorheen.

Foto: [media2.autokopen.nl]

Ook de Volvo S90 L Excellence, de in China geproduceerde extra luxe en lange versie van de S90, is uit het gamma geschrapt.

Ik heb het idee dat de Seat Alhambra inmiddels ook al gesneuveld is, de auto staat nog wel op de website, maar er wordt geen prijs meer weergegeven. Oudgedienden die nog steeds op de websites vermeld staan, zijn de Citroën C-Zero, Peugeot iOn, Fiat Punto en Alfa Romeo MiTo.

Subaru heeft de Levorg geschrapt, zeg maar de stationcar-uitvoering van de (vorige) Impreza.

Ah, was dat het? Het was me altijd wat onduidelijk wat precies de positionering was van dat ding.
D Elzinga

Subaru heeft de Levorg geschrapt, zeg maar de stationcar-uitvoering van de (vorige) Impreza.

Ah, was dat het? Het was me altijd wat onduidelijk wat precies de positionering was van dat ding.

Raar. Las van de week nog dat de letters "Le" staan voor "Legacy"... confused smiley
[www.largus.fr] / [www.autoweek.nl]

Aangekondigd afscheid van de Adam en Karl. Van de Adam zouden er nog 332 op voorraad staan (29 april), dus daarmee kan men nog wel de rest van het jaar uitzingen. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de Karl, waar er nog duizenden van leverbaar zullen zijn.

[www.autocar.co.uk]

De productie van de C4 SpaceTourer is beëindigd. Let wel, de korte vijfzitter. De Grand blijft onverminderd leverbaar en vervult nog de functie als zevenzitter binnen het Citroën-gamma, waar de C5 en C3 Aircross slechts vijfzitters zijn. De korte C4 SpaceTourer staat nog steeds op de website vermeld.

Definitief verdwenen is de Skoda Rapid. Alleen de Spaceback was nog leverbaar en die is opgevolgd door de Scala.

[www.autoexpress.co.uk]

De Fiat Fullback verdwijnt alweer uit de Europese prijslijsten. De vernieuwde Mitsubishi L200 waar de Fullback van is afgeleid werd recent gepresenteerd, maar de Fullback zal dus niet die facelift volgen. De auto staat voorlopig nog op fiatprofessional.nl, dus ook deze auto zet ik voorlopig nog niet in de topictitel.
[www.motoringresearch.com] / [gmauthority.com]

Chevrolet stopt deze zomer met de verkoop van de twee resterende modellen op de Europese markt: de Camaro en Corvette. De auto's voldoen niet meer aan de strengere emissienormen en GM wil niet meer investeren in het aanpassen van de twee modellen. Daarmee verdwijnt Chevrolet in zijn geheel van de markt. Het is niet bekend of Chevrolet een terugkeer overweegt zodra de nieuwe Corvette en volgende Camaro hybride verschijnen. Het is nog niet duidelijk wat er met Cadillac gebeurt, maar het heeft er alle schijn van dat Cadillac de merken Chevrolet en Infiniti achterna gaat en straks niet meer op de Europese markt te verkrijgen is. Cadillac heeft in de afgelopen jaren diverse nieuwe modellen op de thuismarkt gepresenteerd, inclusief de XT4 en XT6 crossovers, de CT6 facelift en de nieuwe CT4 en CT5 sedans, maar van deze modellen is hier nog niets vernomen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-06-2019 11:18 door Rutger DC.

Ford heeft de Edge uit het Nederlandse leveringsprogramma gehaald. De auto is nu nog slechts in zeven Europese markten leverbaar: België, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Polen, Roemenië en Zwitserland. De Edge is met de komst van de nieuwe Explorer min of meer overbodig geworden, zeker in Nederland waar de Edge met zijn dieselmotor door de hoge BPM uit de markt was geprijsd, waar er voor de Explorer kansen liggen met zijn plug-in hybride-aandrijflijn. De Explorer zou best weleens een betrekkelijk succes kunnen worden.
123 verkocht. Hoeveel brochures zullen er gedrukt zijn? Wat zullen de marketingkosten per verkocht exemplaar geweest zijn?
Mmm, dat maakt hem wel spotwaardig.smiling smiley
Het D-segment niet premium SUV wordt zo wel heel erg dun. Volgens mij alleen de koreanen nog. Deze worden ook maar sporadisch verkocht. Komt naar mijn mening gewoon omdat de C-segment SUV voor de meeste mensen groot en duur genoeg is. De BPM op zo’n auto is natuurlijk ook niet mis.
In China zie ik de Edge redelijk vaak net als familielid Lincoln MKC. Allebei met 2 liter ecotec benzine motor te verkrijgen. Ook de Chevy Equinox heeft hier een 2 liter.
Dat had toch ook in Europa gekund?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.