We nemen afscheid van de… Dacia Logan MCV en Dokker MPV, Maserati GranTurismo/GranCabrio, Skoda Citigo, Suzuki Celerio

Gepost door Rutger DC 
de 5-deurs skoda rapid zie ik niet meer op de skoda website staan, de spaceback nog wel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2017 09:16 door Carfanatic.

Dit schijnt echt totale onzin te zijn. Er is echter bij Maserati sowieso een lagere bezetting momenteel door tegenvallende resultaten uit China, plus dat er een nieuwe productiemogelijkheid wordt gezocht voor de 4C. De auto werd nu nog deels buitenhuis geproduceerd (het carbon chassis) en dat moet meer binnenhuis worden.

Daarbij krijgt hij voor 2018 gewoon een update: [blog.caranddriver.com]

Ik word echt moe van Autovisie die gewoonweg wat de ether in gooit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2017 09:48 door Eenvrijeusernaamiserbijnaniet.
Dat blad is ook niet meer wat het geweest is. (denkt met weemoed terug aan de tienerjaren, lang, heel lang geleden, in het pre-internet tijdperk)
Anderson
Dat blad is ook niet meer wat het geweest is. (denkt met weemoed terug aan de tienerjaren, lang, heel lang geleden, in het pre-internet tijdperk)

Geheel mee eens. Onder de bezielende leiding van Ton Roks was het een heerlijk blad. Keek echt uit naar het moment dat het blad op de deurmat plofte. Nu lees ik het nog weleens, maar het niveau van jaren geleden wordt helaas allang niet meer gehaald.
Nou, ik ken het blad nog toen Ton Roks net kwam kijken, en de oprichter er nog de scepter zwaaide. nut smiley
Onder Ton Roks zat het ook wel goed, alhoewel het wel meer "Whiskey, sigaar, Jaguar" kakker gehalte werd. Nou kwam ik uit zo'n omgeving, maar dit hoefde van mij niet zo dik er op gelegd te worden. Maar goed, de reportages enzo waren in ieder geval van goed niveau.
Anderson
Nou, ik ken het blad nog toen Ton Roks net kwam kijken, en de oprichter er nog de scepter zwaaide. nut smiley
Onder Ton Roks zat het ook wel goed, alhoewel het wel meer "Whiskey, sigaar, Jaguar" kakker gehalte werd. Nou kwam ik uit zo'n omgeving, maar dit hoefde van mij niet zo dik er op gelegd te worden. Maar goed, de reportages enzo waren in ieder geval van goed niveau.

Nico de Jong was niet de oprichter (dat was o.a. Fred van der Vlugt), hij kwam een paar jaar later bij het blad werken. Verder wel eens met je opmerkingen.
Ah ja, ik zat al even te zoeken naar de namen, omdat ik wist dat ik het niet helemaal scherp meer had. Maar kon het even niet vinden via de gangbare paden. Er is niet eens een wiki pagina en op de Autovisie site zelf ook geen compact historisch overzicht.
Anderson

Dat is nog voor mijn tijd.big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2017 14:03 door Lancia Lover.
Al gemeld dat de Citroën C4 binnenkort tot het verleden zal behoren? Nu nog beschikbaar maar niet lang meer, de gefacelifte Cactus neemt (voorlopig?) het roer over.

Overigens alleen meegekregen omdat de heren auteurs van Driven to Write een lichte obsessie met de anonimiteit van dat ding hebben...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2017 21:19 door BeWo.
Carfanatic
de 5-deurs skoda rapid zie ik niet meer op de skoda website staan, de spaceback nog wel.

[www.autoweek.nl]
Die is er al even niet meer.

De productie van de Ford B-MAX en Citroën C4 lijkt inmiddels beëindigd of binnenkort beëindigd en ik vermoed dat de Kia Venga en Hyundai ix20 ook binnenkort verdwijnen, al is daar nog niets over te lezen. Zodra de modellen van de websites zijn verdwenen zal ik ze 'afmelden'.

Een auto die al wel de geschiedenisboeken in kan is de Skoda Yeti. Skoda's compacte SUV had een ingekorte bodemplaat van de Tiguan en was net als de Roomster een behoorlijk eigenzinnige auto die door de vierkante vorm relatief veel binnenruimte te bieden heeft. De auto is opgevolgd door de Karoq, die vol in het C-segment is gepositioneerd, later volgt een B-segment crossover afgeleid van de Seat Arona. Wat dat betreft neemt de Volkswagen T-Roc (en Audi Q2) de positionering van de Yeti over.

Foto: [www.autokopen.nl]
Ergens wel jammer, mijn favoriete segment is het zeker niet maar toch is zo'n voor Skoda uniek model interessanter om te zien dan de zoveelste "afgeleide van" een ander model van hetzelfde concern.

Overigens vond ik hem leuker voor de facelift.
Nog even over de 4C. Het is ondertussen wel duidelijk dat er absoluut geen sprake is van een productiestop. Alfa heeft zojuist een nieuwe set velgen en een nieuwe kleur gelanceerd:

[www.instagram.com]
[www.instagram.com]
Het jaar is bijna verstreken, er zijn nog wat fabrikanten die de productiebanden voor bepaalde modellen hebben stilgelegd of importeurs die er geen brood meer in zien.

Op een Britse website las ik over het einde van de driedeurs Audi A3 en inderdaad, ook in Nederland is de A3 (en S3) nog slechts uit voorraad leverbaar. Met ingang van de nieuwe Volkswagen Polo is er geen driedeurs meer. Of de productie van de driedeurs Golf ook daadwerkelijk is beëindigd weet ik niet, maar de auto is in ieder geval niet meer leverbaar in Nederland, zowel de instapper als de GTI is verdwenen. Seat doet ook mee met de driedeurs Mii, die is ook verdwenen. Tijden zijn veranderd... De overgebleven driedeurs hatchbacks van de Volkswagen-groep zijn de Volkswagen up! 3-deurs in basisuitvoering, Volkswagen Beetle en Seat Leon SC.

Is dat alles? Nou nee, want ook Kia en Opel zetten een streep door hun driedeurs compacte middenklassers. De pro_cee'd keert als driedeurs hatchback niet terug, wel als vijfdeurs shooting brake-achtige. Zoals Hyundai met de i30 Fastback iets bijzonders heeft neergezet naast de gewone hatchback en wagon, zo zal Kia de nieuwe cee'd leveren in alledaagse hatchback en Sportswagon uitvoeringen en als pro_cee'd shooting brake. Opel had de gewone uitvoeringen van de Astra GTC al eerder geschrapt met ingang van de laatste generatie Astra, maar de OPC was nog even leverbaar. Tot nu, want de OPC is niet langer te bestellen.

BMW is de productie gestopt van de 6-serie Coupé (zie vorige pagina), alleen de Gran Coupé en Cabriolet zijn er nog. Volgend jaar komt BMW met de opvolger: de 8-serie. Die komt juist niet als Gran Coupé beschikbaar, maar alleen als Coupé en Cabriolet.

Ten slotte Mercedes-Benz. Het merk loopt op elektrisch gebied achter de feiten aan. De enige volledig elektrische auto, de B-klasse electric drive, is niet meer leverbaar. Mercedes heeft verder een nieuwe CLS gepresenteerd, de Shooting Brake keert daarbij niet terug. Kennelijk konden de verkopen niet aan de verwachtingen voldoen.

Foto's: Autokopen.nl, AutoWeek.nl, Honestjohn.co.uk, Insideline.co.uk, Forbes.com
De driedeurs begint zeldzaam te worden zo. Van een Golf 6 zag je regelmatig een driedeurs, van de 7 nagenoeg nooit... Een Leon SC zie je ook twee keer per jaar.
Graag gedaan! smiling smiley Ik vind het wel een beetje jammer, al kan niet echt onderbouwen waarom. Auto's zijn steeds groter geworden en bij grotere auto's staat een extra set portieren meestal evenwichtiger, vind ik. In het geval van de Golf vind ik dat, bij de A3 (en Leon) valt dat door de kortere wielbasis ten opzichte van de vijfdeursmodellen wel mee, sterker nog: de A3 driedeurs vind ik mooier dan de Sportback. Het is vooral de zeldzaamheid die een moderne driedeurs hatchback voor mij wat interessanter maakt dan de vijfdeurs evenknie, op rationele en meestal ook esthetische gronden heeft de vijfdeurs meestal mijn voorkeur. Bij een stadsauto's als de up! vind ik de driedeurs wel echt een stuk leuker, die heeft ook nog die oplopende raamlijn die de auto wat schwung geeft, terwijl de vijfdeurs (en Mii en Citigo in alle uitvoeringen) toch een beetje een koekblik is.

Amper vier jaar na de marktintroductie van de Pulsar schrapt Nissan de vijfdeurs hatchback alweer. En daarmee keert Nissan de zogenaamde Golf-klasse alweer de rug toe. Er staat namelijk geen opvolger voor de Pulsar gepland.
Tsja, de Pulsar is geen uitgesproken lelijke of slechte auto, maar of het model verder nog echt duidelijke pluspunten heeft ten opzichte van de gebruikelijke concurrrenten? Imo niet. Tamelijk makkelijk vergeetbaar model, iets wat potentiele kopers wellicht ook gedaan hebben.
Het groeien van de Micra zal er ook wel wat mee te maken hebben. Maar een gezin met grotere kinderen en een caravan dat niet aan een crossover wil, zal toch naar een ander merk moeten uitkijken.
D. Elzinga
Tsja, de Pulsar is geen uitgesproken lelijke of slechte auto, maar of het model verder nog echt duidelijke pluspunten heeft ten opzichte van de gebruikelijke concurrrenten? Imo niet.

Veel beenruimte achterin; het is een van de ruimste in zijn klasse. Maar of iemand daar een compacte middenklasse hatchback voor koopt/leaset... Als stationcar was dat pluspunt beter tot zijn recht gekomen, denk ik.

De Pulsar was zogenaamd speciaal voor Europa ontwikkeld, maar vooral een doorontwikkeling van de tweede generatie Tiida. Wat ik wel jammer vind is dat de 'echte' Nissans sneuvelen. De Note met zijn driecilinder compressormotor van Nissan, de oude Micra, nu de Pulsar. Vooral de Note had van mij een tweede kans mogen krijgen, desnoods als import, als E-Power. Ik kan me niet voorstellen dat alle oude Note-klanten nu in een krappe Micra of Juke stappen.

Zo'n Pulsar met 190 pk turbomotor lijkt me nog wel wat, lekker vlot en niemand die het doorheeft smiling smiley

Er staan nog zo'n 100 Pulsars op voorraad, overigens. Ik zal 'm wel in dit topic opnemen als de Nederlandse Nissan-website 'm niet meer laat zien. De Ford B-MAX is er ook nog steeds (op ford.nl), terwijl de productie afgelopen september al is beëindigd...
D. Elzinga
Tsja, de Pulsar is geen uitgesproken lelijke of slechte auto, maar of het model verder nog echt duidelijke pluspunten heeft ten opzichte van de gebruikelijke concurrrenten? Imo niet. Tamelijk makkelijk vergeetbaar model, iets wat potentiele kopers wellicht ook gedaan hebben.

Het is heel eenvoudig, een auto slaat wel of niet aan, ik vind de Pulsar een prima auto, doet volgens mij niet onder voor een Golf. Hij heeft het gewoon niet gered.
Ik vond de Pulsar stiekem best een mooie auto. Hier in de stad heeft een rijschoolhouder een Pulsar in een dikke uitvoering. Echt geen lelijke auto en zit vaak goed in de spullen.
Grappig die verschillende meningen. Ik heb de Pulsar vanaf het begin een belegen en uitgezakt model gevonden zonder kloppende verhoudingen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-01-2018 12:41 door voiture.
Nissan heeft natuurlijk de Qashqai die het nog steeds (terecht) erg goed doet. En dan is er nog Clio kloon Micra. Ik weet niet hoe het in de andere landsdelen vergaat, maar in het noorden zie ik de Micra maar heel zelden, in tegenstelling tot de Clio die je op iedere straathoek ziet.
De Pulsar had volgens mij wel bestaansrecht, maar Nissan heeft niet erg veel moeite gedaan het model te promoten. Jammer, want ik vind het wel een aantrekkelijke auto. Een fijne motor, stil, veel ruimte en een goede uitrusting voor een redelijke prijs. En ook nog eens goed geschikt om een niet al te grote caravan te trekken. Eigenlijk alle ingrediënten om vooral bij de iets oudere doelgroep succesvol te kunnen zijn, maar dan moet je die doelgroep wel bereiken.
Sinds medio 2017 is de Hyundai H300 niet meer leverbaar. Hyundai boekte ooit grote successen met de H100 en H200 bestelauto's in Nederland, maar die successen zijn allang verleden tijd. Daarmee lijken de kansen verder geslonken dat de grote H350 bestelauto, die op kleine schaal in Turkije wordt gebouwd, nog ooit in Nederland leverbaar wordt.

De H350 zie ik heel soms in NL, de H300 zie ik (als nieuwe auto) al tijden niet meer. Wel jammer dat de Koreane hier nu geen/nauwelijks bedrijfsauto's meer aanbieden.
Ik heb stellig de indruk dat er zelfs anno nu nog meer "oude" busjes rondrijden uit de H100/H200-serie dan nieuwe H300's. Het verbaast me totaal niet dat ze er hier mee stoppen.
Ik zie helemaal geen Hyundai busjes meer rond rijden en was deze dan ook alweer vergeten.
Dat was dan de allerlaatste oorspronkelijke Aziatische bestelbus op de Nederlandse markt, of vergis ik mij?
929V6
Dat was dan de allerlaatste oorspronkelijke Aziatische bestelbus op de Nederlandse markt, of vergis ik mij?

Deze wordt nog wel verkocht toch? Volgens mij is dit geen gerebadged model...

Niels.
929V6

Deze wordt nog wel verkocht toch? Volgens mij is dit geen gerebadged model...

Het is volgens mij ook geen gerebadged model maar het is ook geen volbloed aziaat, er zit Renault techniek in.
Ah natuurlijk, die was ik even vergeten. Inderdaad met Renault-techniek (geldt dat ook voor de elektrische variant?) maar dus geen gerebadged model en daar ging het mij even om.
Hyundai heeft flink zitten snijden in het productgamma, want naast de H300 zijn ook de i40 (sedan/wagon), ix35 FCEV en i20 Coupé verdwenen. Ook de Santa Fe is niet meer leverbaar, maar de nieuwe generatie komt wederom onze kant op, ondanks dat de prijzen niet concurrerend zullen zijn.

De i20 Coupé is de zoveelste driedeurs hatchback die sneuvelt. Vergeleken met de niet bepaald spannende vijfdeurs ziet de Coupé er een stuk vlotter uit en de auto kostte minder dan de vijfdeurs, toch trok de auto onvoldoende klanten. Wat er na de facelift dit najaar met de Coupé gebeurt valt nog te bezien, in Duitsland kan men onveranderd kiezen uit drie varianten: i20, i20 Active en i20 Coupé. De Hyundai ix35 is al lange tijd geleden vervangen door de Tucson, maar de ix35 FCEV op waterstof was tot voor kort nog leverbaar. Opvolger Hyundai Nexo verschijnt na de zomer. Hyundai heeft jarenlang met de Sonata een marginaal bestaan geleid in het D-segment, maar met de i40 kwam Hyundai met een speciaal voor Europa ontwikkelde middenklasser, voortaan ook als Wagon. De verkopen waren in eerste instantie goed, maar zakten in Nederland gauw in toen de auto niet meer van lage bijtelling profiteerde. Bovendien is het traditionele D-segment een krimpend segment in Europa (en elders), reden waarom Hyundai geen reden meer ziet om twee middenklassers te voeren (de i40 en Sonata). Of de volgende generatie Sonata nog in Europa leverbaar wordt is de vraag, Hyundai zou net als Kia met de Optima een speciaal voor Europa ontwikkelde Sonata wagon kunnen ontwikkelen. Maar wellicht is de kans groter dat Hyundai het straks met de 'premium' Genesis G70 probeert.

Dan is er nog een auto verdwenen: de Opel Corsa OPC.

Foto's: Rijtesten.nl & Autoweek.nl
Ai, dat is zonde van de GS!

Overigens worden er de laatste tijd steeds meer modellen en uitvoeringen geschrapt. Voornamelijk het gevolg van WLTP.
Daar gaat ze dan:

[www.beechdale.co.uk]

sad smileycrying smilie

Goed voor mijn restwaarde vermoed ik, maar blijft een hard afscheid. thumbs down
der Magistrat
De RHD-versie dan, veronderstel ik?

Nee, in meerdere landen al van de officiële Alfa Romeo website afgehaald, waaronder bijvoorbeeld ook Spanje.
Barri
Overigens worden er de laatste tijd steeds meer modellen en uitvoeringen geschrapt. Voornamelijk het gevolg van WLTP.

Precies de reden dat Ford NL de S-Max en de Galaxy van de markt heeft gehaald; WLTP...

De i20 Coupé is de zoveelste driedeurs hatchback die sneuvelt.

En nu dan dus ook de Peugeot 208. Komt niet meer op peugeot.nl voor. Dat betekent dus dat de GTi ook is verdwenen.
Afscheid van diesel-Suzuki's.

[www.autoweek.nl]

SUZUKI ZEGT DIESELMOTOREN VAARWEL

Een echt dieselmerk is Suzuki nooit geweest, maar de modellen die nog met een zelfontbrander beschikbaar waren zijn nu ook van de lijst gehaald. Het merk zet z’n geld liever op de eigen mild hybrid-technologie, benzinemotoren en een toekomstige EV.

In april werd de 1.6 dieselmotor van de Vitara al stilzwijgend van de prijslijst gehaald en nu kondigt Suzuki aan dat die motor niet terugkeert. Het ongetwijfeld door de overgang naar de WLTP-verbruikscyclus aangewakkerde besluit betekent dat Suzuki nu in het geheel geen diesels meer aanbiedt. De dalende vraag naar de brandstofsoort, die volgens de Japanners niet meer zal herstellen, is daarvoor de voor de hand liggende reden.

Als alternatief biedt het merk nu al het SHVS-systeem aan, een milde hybride-oplossing die in de Swift, Ignis en Baleno ook tijdens AutoWeek-tests voor fraaie verbruikscijfers zorgt. Daarnaast heeft het merk z'n bekende Boosterjet-turbomotoren. Bovendien komt er op termijn ook bij Suzuki een volledig elektrische auto. Die moet tot stand komen in samenwerking met Toyota en zal in eerste instantie gericht zijn op de Indiase markt.

Nou speelde de diesel natuurlijk altijd al een marginale rol bij Suzuki...
929V6
En nu dan dus ook de Peugeot 208. Komt niet meer op peugeot.nl voor. Dat betekent dus dat de GTi ook is verdwenen.

Staat genoteerd. Kijk ik even bij de 108, zie ik dat de driedeurs daar ook al is verdwenen yawning smiley
@D-C Weet niet wat jouw bronnen zijn, of hoe je altijd zeker weet dat een bepaald model eruit gaat, maar ik zag gisteren op Opel.nl dat de Opel Cascada, voor nu in ieder geval, alleen nog uit voorraad geleverd wordt.
D-C
929V6

Staat genoteerd. Kijk ik even bij de 108, zie ik dat de driedeurs daar ook al is verdwenen yawning smiley

Ze gaan voortvarend te werk daar bij Peugeot, want dat was op 6 mei dus nog niet zo...
Het is zomer en dus weer opruiming bij diverse autofabrikanten. Diverse slecht lopende modellen zijn niet langer in productie of gesaneerd uit het Nederlandse gamma. Van sommige auto's hadden we al eerder vernomen, maar komen nu pas niet meer voor op de Nederlandse websites, of andere media berichtten over het niet langer leverbaar zijn van specifieke modellen.

In het C-segment is er een hele rits modellen verdwenen. Aan de onderkant opereerden de Seat Toledo en Fiat Tipo sedan. Banaal gelijnde, goedkoop afgewerkte en toch niet al te goedkope auto's zonder sterke eigenschappen, daar bestaat geen vraag naar. De Skoda Rapid 'liftback' of fastback zo je wilt verdween al eerder. Alleen de Rapid Spaceback krijgt een opvolger in Europa. De Tipo blijft uiteraard als hatchback en Stationwagon beschikbaar. Auto's die het de gevestigde orde niet lastig wisten te maken, de Citroën C4 en Nissan Pulsar, zijn eveneens verdwenen. Een opvolger krijgt de C4 pas over enkele jaren. De Pulsar was een aangepakte Tiida die elders in de wereld al jarenlang werd verkocht, bij zijn verschijnen maakte de auto daarom al geen dauwfrisse indruk meer. De auto scoorde punten met binnenruimte, maar had niet veel andere troeven. Er werden fikse kortingen op gegeven of bij wagenparkondernemingen gedumpt. Daarmee is de terugkeer van Nissan in het traditionele C-segment mislukt. Ten slotte is de Opel Cascada verdwenen. De markt voor betaalbare coupés en cabriolets verdampt. Cabrioletuitvoeringen van de Peugeot 206, 207, 307, Renault Megane, Nissan Micra, Mitsubishi Colt, Opel Tigra, Astra, Cascada, Volkswagen Golf, Eos, Chrysler Sebring/Lancia Flavia en Ford Focus (dikwijls met stalen klapdak) liggen nog niet zo ver in het verleden, maar die hype is allang voorbij. De Beetle verdwijnt ook binnen afzienbare tijd. GM heeft de Cascada niet zo heel lang geleden nog naar Noord-Amerika gestuurd als Buick Cascada, maar ook daar is de auto op zijn retour.

Ford trekt op korte termijn de stekker uit alle MPV's, die door SUV's overbodig gemaakt moeten worden. De B-MAX ging vorig jaar uit productie, maar kennelijk had men in Nederland een behoorlijke voorraad aangelegd. Voor de S-MAX en Galaxy ligt dat anders: volgens onder meer autokopen.nl en autoweek.nl zijn beide grote MPV's niet langer leverbaar. Dat betekent dat de Renault Espace, SsangYong Rodius (maar die bestaat alleen op papier) en het aloude duo Seat Alhambra/Volkswagen Sharan overblijven. Ford verkoopt nog wel de Tourneo Connect, de Tourneo Courier wordt in Nederland dan weer niet (meer) geleverd. De C-MAX en Grand C-MAX blijven nog een jaar of wat.

Dan is er nog een drietal heel verschillende Japanners uit het D-segment en hoger. De Toyota Avensis sedan is komen te vervallen, alleen de Touring Sports is nog in een uitvoering en met een (1.8 benzine)motor leverbaar. De opvolger, de Camry met standaard hybride-aandrijflijn, staat al klaar, al is nog niet duidelijk of de auto ook naar Nederland komt. De Lexus GS is eveneens komen te vervallen, de verkopen waren niet alleen in Europa, maar ook op de Noord-Amerikaanse markt te mager om een opvolger te ontwikkelen. Wel komt de ES naar Europa (en dus Nederland), die alleen als 300h beschikbaar komt. Platform en techniek komen in grote lijnen overeen met die van de nieuwe Toyota Camry. Tot slot heeft Mitsubishi de Pajero gesaneerd. De auto was nog alleen als Van beschikbaar - voor wie een achterbank achterin wilde betaalde zo'n driekwart ton extra, dus die kocht toch al niemand.

Foto's: autokopen.nl, rijtesten.nl, autocar.co.uk, automativ.de
Geen heel verrassende modellen die hier het loodje leggen. De Pulsar en zeker de Toledo hebben vanaf het begin af aan al een bestaan als muurbloempje gehad. Die Toledo was ik eigenlijk al vergeten...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.