We nemen afscheid van deÖ Dacia Logan MCV en Dokker MPV, Maserati GranTurismo/GranCabrio, Skoda Citigo, Suzuki Celerio

Gepost door Rutger DC 
klopt

MEDEDELING

Vanaf 1 januari kan er geen nieuwe Lancia meer in Nederland worden besteld. U kunt terecht op de Lancia.com voor informatie over uw Lancia voertuig.
[www.lancia.nl]
Zit de laatste tijd met wat verkoopcijfers van de afgelopen 25 jaar te stoeien, en daaruit heb ik deze grafiek gemaakt. Laat treffend de teloorgang van Lancia zien:

P. Klieder
Pfff, hoe een merk met een behoorlijke footprint in moderne tijden volledig gedecimeerd is..

De afgelopen 35 jaar heeft Lancia nog geen halve procent marktaandeel gehad in Nederland, op een handvol uitschieters na. En laten we nou niet ieder vergane merk gaan romantiseren. Zo briljant deed Lancia het nu ook weer niet in het verleden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-01-2017 23:00 door RobEU.
Naast de Rolls-Royce Phantom zijn er meer modellen van de markt gehaald. De meest belangrijke is de Skoda Rapid liftback, die qua verkopen niet in de schaduw van de Rapid Spaceback, laat staan de Octavia kon staan. Bij Seat kun je onveranderd terecht voor de Toledo.

Foto: [rijtesten.nl]

Fiat heeft een deel van de winkeldochters gesaneerd. Het gaat om de Trekking en Climbing 4x4 uitvoeringen van de Panda, de Qubo en de DoblÚ in personenwagenuitvoering.

De Trekking is de stoer ogende versie van de Panda, met de look van de Panda Climbing 4x4, maar met slechts voorwielaandrijving. Voor wie een vierwielaangedreven Panda wil is nu aangewezen op de Panda Cross. Er zijn geruchten dat er ook een Panda Cross met benzinemotor komt. Wat mij betreft is het jammer dat de Trekking verdwenen is, net als bij de 500L heb ik het gevoel dat de auto beter zou kunnen verkopen als de Panda gewoon standaard of vanaf de hogere uitrustingsniveaus als Trekking zou worden geleverd, die ziet er gewoon leuk uit. Suzuki bewijst met de Ignis dat een behoorlijk dure stadsauto zich goed laat verkopen als de uitstraling maar goed is. Merken als Dacia (Sandero, Logan MCV, Dokker, Lodgy), Hyundai (i20, i30 Wagon), Opel (Karl, Adam, Astra, Insignia) en Ford (Fiesta, volgende Focus en meer) lanceren juist steeds meer crossover-achtige hatchbacks en stationcars. Ik vind het zo jammer dat Fiat (Nederland) niet meer uit het productgamma probeert te halen, het lijkt wel alsof alle marketingbudget naar de 500 gaat. Fiat-baas Marchionne lijkt een uitstekende bedrijvendokter die goed met het huishoudboekje weet om te gaan, maar het productbeleid lijkt nergens op. Daarnaast gaat hij regelmatig zijn boekje te buiten met allerlei vreemde uitspraken die potentieel schadelijk zijn voor de verkopen van bepaalde modellen of voor het merkimago (denk aan zijn uitspraken over de Alfa 159 toen die nog in productie was en alle wilde plannen die ieder moment kunnen wijzigen en vaak geen doorgang vinden...). Fiat boft in Europa ontzettend met de eeuwige jeugd die de 500 lijkt te hebben (deels doordat een groot deel bij verhuurbedrijven lijkt te eindigen of door fikse kortingen) en de vraag op de thuismarkt en in de VS doen de modellen die nog onder DaimlerChrysler-bewind zijn ontwikkeld het onverminderd goed (Ram, Grand Cherokee, Durango, Charger, 300), maar verder is het huilen met de pet op, Dodge en Chrysler zijn in verregaande staat van ontbinding en als je door het succes van de 500 heen kijkt Fiat eigenlijk ook. En dan heb ik Lancia nog niet eens genoemd... Lichtpuntjes zijn de Jeep Renegade, Alfa Romeo dat nu in korte tijd twee modellen lanceert en Maserati. Wat heeft dat allemaal met het saneren van de geschrapte modellen te maken? Weinig, maar het doet toch een beetje zeer om het merk of concern zo te zien afglijden. Nu de Italiaanse economie (bankensector) in de gevarenzone zit ziet het er voor Europa niet goed uit. Er moet nodig in Fiat worden geÔnvesteerd, maar als daarvoor de financiŽle middelen ontbreken wordt het een lastig verhaal. Wat zou FCA toch goed iemand als Carlos Ghosn kunnen gebruiken. Tot zover mijn onderbuik winking smiley

Foto: [www.autokopen.nl]

Foto: [rijtesten.nl]

Foto: [www.rac.co.uk]
De Trekking was denk ik gewoon te duur, omdat Fiat deze uitvoeringen baseert op de top-Panda (Lounge). Verschillende uitvoeringen met Trekking opsmuk had de verkopen misschien wat kunnen opkrikken. Overigens doet de Tipo het in Europa wel goed hoor, met zo'n 10 000 stuks in januari, dus het is niet alleen maar 500 wat de klok slaat bij Fiat. Hopelijk pakt Fiat snel door met een Punto-opvolger.
Lancia Lover
De Trekking was denk ik gewoon te duur, omdat Fiat deze uitvoeringen baseert op de top-Panda (Lounge). Verschillende uitvoeringen met Trekking opsmuk had de verkopen misschien wat kunnen opkrikken. Overigens doet de Tipo het in Europa wel goed hoor, met zo'n 10 000 stuks in januari, dus het is niet alleen maar 500 wat de klok slaat bij Fiat. Hopelijk pakt Fiat snel door met een Punto-opvolger.

10.000 is inderdaad best een hoop, hopelijk wordt die auto ook in Nederland gauw werkelijk aantrekkelijk gemaakt, nu verdrinkt de auto met zoveel net zo dure of nauwelijks duurdere capabele soortgenoten. Mijn verwachtingen omtrent de nieuwe Punto zijn op basis van de spionagefoto's laaggespannen, hopelijk wordt het geheel tegen die verwachting in een auto die visueel zijn mannetje staat.
Er zijn weer twee auto's uit productie genomen en niet langer bestelbaar: de Nissan Note (uit het Britse Sunderland) en de Opel Meriva (uit het Spaanse Zaragoza). Dit is wel heel tekenend voor de tanende belangstelling voor de compacte MPV, aangezien dit in 2016 de twee meest populaire compacte MPV's op de Nederlandse markt waren!

De eerste generatie Opel Meriva was een van de weinige succesvolle MPV's en werd eind 2002 gepresenteerd in Parijs en kwam begin 2003 op de markt. De in 2010 geÔntroduceerde tweede generatie Meriva kon dat succes niet helemaal herhalen. De auto wordt opgevolgd door de Opel Crossland X, meer crossover dan MPV.

De Nissan Note kwam begin 2005 op de Japanse markt en ruim een jaar later volgde Europa. De Note deed het kortstondig aardig maar zakte al gauw weg. De tweede generatie kwam in 2012 en een jaar later startte de productie weer in het Verenigd Koninkrijk. Recent kreeg de auto op de Japanse markt een facelift en een innovatieve hybride-aandrijflijn, waardoor het momenteel zelfs de meest populaire auto van Japan is. Nissan ontwikkelde echter speciaal voor Europa een nieuwe, rechtstreeks van de Renault Clio afgeleide Micra. Deze in Frankrijk geproduceerde hatchback betekent direct het einde voor de Note. Wat ik persoonlijk jammer vind is dat dit tevens het einde van de 1.2 DIG-S benzinemotor in Europa betekent, Nissans efficiŽnte driecilinder benzinemotor met compressor. Dat gaat toch weer een beetje ten koste van de identiteit van Nissan, nu het alleen nog de driecilinder 0.9 DIG-T en viercilinder 1.2 DIG-T benzinemotor van Renault levert. Aangezien de Note vooral gericht was op de Japanse markt, heeft de auto net als zijn grote concurrent Honda Fit (Jazz) een MPV-achtige vorm voor optimale binnenruimte. Het verschil is dat Nissan behoorlijk gunstige prijzen vroeg voor de Note, waardoor de auto in Nederland wel zijn fans had. De Note trok in 2016 meer klanten dan heel Honda en wordt nu overbodig geacht door Nissan.

Jammer, vind het allebei sympathieke auto's maar ik snap wel dat ze ermee stoppen.

Telkens als ik de Note zie vind ik het nog steeds een geslaagde auto. Alhoewel ze in hetzelfde segment opereren is de Note veel kleiner, lichter en goedkoper dan de Meriva. De Note staat volgens mij op een Clio-onderstel (?) en de Meriva op een Zafira/Astra-onderstel.

De Opel Meriva is toch een heel succesvolle auto geweest en sinds het begin marktleider geweest in z'n segment.
De Ford Ka 3 deurs,

Jammer, was een leuk stads autootje voor niet al te lange mensen. Maar niet getreurd, er rijden er nog genoeg rond. En als je een gewone betrouwbare compact zoekt, de 2e handsmarkt heeft er nog duizenden!
CitroŽn C5, de laatste serieus comfortabele CitroŽn?

De allerlaatste serie zelfs standaard voorzien van het Hydractive III veersysteem. Fenomenaal rijden zo'n apparaat!

Blijft i.m.o. een prachtig ontwerp.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2017 19:43 door ENTE.
Boblafrance Ralph
De Ford Ka 3 deurs,

Jammer, was een leuk stads autootje voor niet al te lange mensen. Maar niet getreurd, er rijden er nog genoeg rond. En als je een gewone betrouwbare compact zoekt, de 2e handsmarkt heeft er nog duizenden!
Dat is toch het vorige model op basis van de Fiat 500? Vond ik altijd een leuke auto om te zien.

Ik zag bij de dealer een paar gele van het huidige model. Mijn god, wat een verschrikkelijke ouderwetse auto's. Ik heb medelijden met de verkopers als je dat als hippe vrouwenauto moet gaan verkopen.

Sorry Smarter winking smiley
ENTE

De allerlaatste serie zelfs standaard voorzien van het Hydractive III veersysteem. Fenomenaal rijden zo'n apparaat!
(..)

Eens.

Jij reserveert er gauw nog ťťn als opvolger voor de 308? winking smiley

~~~~~

@Aras. Ja, klopt. Ka is ( huidige minus facelift) Fiat 500.

Zo'n gele Ka+ zie ik ook wel bij de dealers staan. Zie er dan ook wel eens een zwart/wit geblokte print op het dak zitten. Doet mij dan denken aan de Fiesta van een generatie of wat geleden.

Persoonlijk vind ik de Ka+ niet zo heel erg uit verhouding. Prijs/kwaliteit verhouding ligt wat scheef, denk ik. Heel veel zie ik ze ook niet rijden in het straatbeeld. Je kan het er als verkoper inderdaad wťl op leren. spinning smiley sticking its tongue out
Het is inderdaad einde oefening voor de CitroŽn C5, de auto komt niet meer op de Nederlandse website voor. De C5 krijgt geen opvolger, de naam leeft alleen voort in de nieuwe C5 Aircross SUV. Voortaan laat CitroŽn de hogere segmenten over aan Peugeot; DS heeft nog geen volwaardige D-segmenter.

Kia heeft de Picanto en Rio vervangen door nieuwe generaties en daarbij zijn de driedeurs-varianten verdwenen. Het is een echte afvalrace geworden onder driedeurs hatchbacks. Volkswagen lijkt de driedeurs ook op te geven, er zou dus geen nieuwe Polo driedeurs komen en ook van de up! en Golf komt er volgens geruchten geen driedeurs. Seats Ibiza SC verdwijnt binnen een paar maanden, terwijl de nieuwe Audi A1 eveneens slechts als vijfdeurs zou verschijnen. Of er van de nieuwe voorwielaangedreven 1-serie ook een driedeurs verschijnt? Het lijkt me onwaarschijnlijk, terwijl oudgedienden Opel Corsa driedeurs en Toyota Yaris driedeurs vast ook geen opvolgers krijgen. Een nieuwe Kia pro_cee'd? Eerst zien, dan geloven. Ford heeft van de nieuwe Fiesta wťl een driedeurs ontwikkeld.

Huidige driedeurs hatchbacks (uitgezonderd de 'hippe', speciaal als driedeurs ontworpen modellen als de Fiat 500 en Mini):
Audi A1
Audi A3
BMW 1-serie
CitroŽn C1
Ford Fiesta
Hyundai i20
Opel Corsa
Opel Astra GTC (slechts als OPC)
Peugeot 108
Peugeot 208
Seat Mii
Seat Ibiza SC (tot juni)
Seat Leon SC
Skoda Citigo (niet in Nederland)
Toyota Aygo
Toyota Yaris
Volkswagen up!
Volkswagen Polo
Volkswagen Golf

Meer geschrapte modellen? Jawel, Honda heeft de oude Civic-reeks geschrapt en vervangen door de nieuwe Civic. De geflopte Tourer is daarbij verdwenen, wel verschijnt er binnenkort een nieuwe Civic sedan die in Turkije wordt gebouwd.

Wat zonde van de C5. Citroen was altijd een hele grote speler in het D-segment met o.a. de Xantia en de eerste generatie C5, maar helaas is hier met de tweede generatie C5 een einde aan gekomen. Heb vorige maand voor het eerste met een C5 II gereden en dat reed echt fantastisch, en dan was dit nog maar een instapper (met 1.8). Hopelijk komt er alsnog een opvolger, en dan graag eentje met een grote achterklep!

BMW Silently Stopped Building the 6-Series Coupe

Here's something that totally flew under our radarĖBMW has stopped building the 6-Series coupe. You can still get a 2018 6-Series Gran Coupe and convertible, but quietly, the classic two-door hardtop has disappeared from the lineup. The 6er Coupe isn't quite dead, however, since you can still find a new one for sale.

A BMW spokesperson confirmed to Road & Track that the 6-Series coupe silently went out of production in February. Currently, it's unclear if BMW has any intention of bringing the 6-Series Coupe back.
[www.roadandtrack.com]
Carfanatic
[roa.h-cdn.co]

Here's something that totally flew under our radarĖBMW has stopped building the 6-Series coupe. You can still get a 2018 6-Series Gran Coupe and convertible, but quietly, the classic two-door hardtop has disappeared from the lineup. The 6er Coupe isn't quite dead, however, since you can still find a new one for sale.

A BMW spokesperson confirmed to Road & Track that the 6-Series coupe silently went out of production in February. Currently, it's unclear if BMW has any intention of bringing the 6-Series Coupe back.
[www.roadandtrack.com]

Merkwaardig: in BMW Welt, waar alle nieuwe modellen tentoongesteld staan, is pas juist een 6-serie coupť neergezet.
Aras
Boblafrance Ralph
De Ford Ka 3 deurs,

Dat is toch het vorige model op basis van de Fiat 500? Vond ik altijd een leuke auto om te zien.

Ik zag bij de dealer een paar gele van het huidige model. Mijn god, wat een verschrikkelijke ouderwetse auto's. Ik heb medelijden met de verkopers als je dat als hippe vrouwenauto moet gaan verkopen.

Ik zie de nieuwe Ka meer als een soort Dacia-concurrent.
ENTE

Wat dat comfort betreft: even afwachten wat de nieuwe veerpoten presteren, de eerste commentaren hierover zijn erg lovend.
Ik zal mijn C5 nog maar wat koesteren en hopen op een opvolger opbasis van de CXeperience?
Ik denk dat het afscheid van Lancia als merk niet lang meer op zich zal laten wachten - een blik op 2 sites van het merk zegt genoeg

Lancia BelgiŽ
Lancia ItaliŽ

Jammer, roemrijk (race en rally)verleden, veel stijlvolle modellen gemaakt
Vooral jammer vanwege de geschiedenis van het merk, maar puur het modelgamma van nu zal ik niet echt missen. De Yp is nog steeds een leuk ding om te zien maar toch al een vrij oud model, en de rest is al niet meer leverbaar en/of zou net zo goed weer als Chrysler verkocht kunnen worden.
Niseko
Ik denk dat het afscheid van Lancia als merk niet lang meer op zich zal laten wachten - een blik op 2 sites van het merk zegt genoeg

Lancia BelgiŽ
Lancia ItaliŽ

Jammer, roemrijk (race en rally)verleden, veel stijlvolle modellen gemaakt

Wat zie je op de Italiaanse website dan? Volgens mij blijft Lancia met de Ypsilon gewoon exclusief op de Italiaanse markt actief. Daar doet de Ypsilon het nog uitstekend en zolang de auto nog 70.000 kopers op jaarbasis trekt, zal daar geen verandering in komen. Met een beetje rekken moet het huidige model het nog zeker een jaar of drie-vier vol kunnen houden, het is natuurlijk de vraag wat er daarna met het merk gebeurd. Een model slechts voor de Italiaanse markt ontwikkelen lijkt me nauwelijks houdbaar. Als Fiat een paar jaar terug Alfa Romeo aan Volkswagen had verkocht had de toekomst voor Lancia er misschien rooskleuriger uitgezien. De hang naar het verleden van het ooit zo innovatieve automerk Lancia werkt misschien in ItaliŽ, maar elders duidelijk niet. Zonder Alfa Romeo had Lancia niet zo krampachtig in de retro-comfort-hoek hoeven hangen.
quote uit een artikel dat ik las op de site van Autogids : "En als we een blik werpen op de overblijvende Italiaanse website, kunnen we zelfs het ergste vrezen. De lijst met speciale aanbiedingen loopt maar tot 31 mei. Kunnen we uit die lijst opmaken dat het einde van de productie nu echt nabij is? Het lijkt er heel sterk op. DoodzondeÖ"

Misschien gaat de schrijver hier wel wat kort door de bocht?
Carfanatic

"BMW Silently Stopped Building US-Spec 6-Series Coupes" staat er tegenwoordig boven dat artikel, dus ik neem aan dat 'ie nog wel gewoon in productie is voor andere markten.

CitroŽn is overigens aan het opruimen. Naast de C5 (sedan en Tourer) is ook de productie van de C3 Picasso beŽindigd, de auto komt ook niet meer op citroen.nl voor. Veel mist CitroŽn in Nederland niet aan de compacte MPV, want de MPV trekt nog maar weinig kopers. De C3 Picasso werd eind 2008 voorgesteld en kwam begin 2009 op de markt. Daarmee is er na de Nissan Note, Opel Meriva en eerder auto's als de Mercedes-Benz A-klasse, Renault Modus en Toyota Verso-S/Subaru Trezia weer een Mini MPV van het toneel verdwenen. Het is een kwestie van tijd voordat de Kia Venga en Hyundai ix20 het veld ruimen voor nieuwe compacte SUV's. De C3 Picasso krijgt ook een crossover als opvolger: de C3 Aircross. Net als Meriva-opvolger Opel Crossland X zal die wel over bovengemiddeld veel MPV-genen en gebruiksgemak beschikken. Het debuut vindt dit najaar op de IAA Frankfurt plaats. Voor wie het even niet op een rijtje heeft: het CitroŽn-gamma bestaat in Nederland momenteel uit de C1, C3, C4, C4 Cactus en C4 Picasso, naast de bestelautolijn. De nieuwe C5 Aircross komt pas eind 2018 op de Europese markt.

Foto: [www.autoweek.nl]
Aras
Boblafrance Ralph
De Ford Ka 3 deurs,

Ach, de Ka is zo goed als dood. De nieuwe Ka+ kan geen potje breken. Natuurlijk niet. Waarom zou je een halve Fiesta kopen ? Koop dan een hele !
Overgens is de Fiat 500 een heeeel ander verhaal. Helaas ben ik erg groot.Maar ik hou van de 500. Wat een schattig karretje nog steeds. De dame van de bank heeft er EEN. Ze is een pittige tante ( een van de paar mooie vrouwen die ons dorp rijk is. ) met haar blauwe 500 is het plaatje af ( De andere mooie vrouw , is mijn vrouw ).
Barri
[www.auto55.be]
Stopt Skoda met de Citigo?

Begrijpelijk. Volgens mij loopt dat autootje alleen maar goed in Denemarken. Daar staat-ie momenteel op een 16e plek. Zelfs in Nederland is 't model niet te slijten.
Is dat ook niet bewust beleid van Pon?
Ik heb de indruk dat voor lease/zakelijk/verhuur alles richting de Up wordt gedrukt.
Marcel Br
Is dat ook niet bewust beleid van Pon?
Ik heb de indruk dat voor lease/zakelijk/verhuur alles richting de Up wordt gedrukt.
Pon heeft niet zoveel te zeggen over wat de fabrikant gaat doen hoor. Overigens heb ik dit bericht in NL nog niet vernomen, dus wat mij betreft is het nog onbevestigd.
De Up heeft een groter marktaandeel, is volgens mij de enige met de 1.0 TSI, maar de Citigo of Mii zijn in veel gevallen de interessantere aanbieding.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-06-2017 21:51 door Barri.
Pon heeft als importeur daar toch van alles over te zeggen, ik reageer op de opmerking van Lancia Lover

Beroemd invalidenwagentje wordt niet meer gemaakt

VEENENDAAL - Op bedrijventerrein De Compagnie in Veenendaal is vorige week het laatste exemplaar van het beroemde Canta-wagentje uit de fabriek gerold.

In 1979 begon Waaijenberg Mobiliteit met de productie van de 45-kilometervoertuigen. Inmiddels rijden er zo'n drieduizend rond in Nederland.

AMSTERDAM
Vooral in Amsterdam is de Canta populair. Daar verstrekt de gemeente het karretje aan hulpbehoevende inwoners.

De Canta mag over het fietspad en de stoep en al als je zestien jaar bent mag je erin rijden. Er zouden ook exemplaren op Marktplaats worden verkocht aan mensen die geen handicap hebben. Joyriden in de Canta is voor sommigen een bron van ergernis.

VEROUDERD
Frank Vermin, de eigenaar van Waaijenberg Mobiliteit, gaat stoppen met het maken van de karakteristieke wagentjes omdat de productie is verouderd. Maar hij hint op een vervolg: "Binnenkort volgt er groot nieuws."
[www.rtvutrecht.nl]
Ik ken een man van 92 met zo'n Canta. Hij vindt het maar niks, maar was ook een gewone auto gewend. Eigenlijk gek dat ie uit productie gaat voordat er iets bekend is over een opvolger.
Binnenkort de Up! in deze 'rubriek'?:

Autocar
Volkswagen is considering the future of its Up city car in Europe, according to company boss Herbert Diess.

While he said the Up was very popular in certain markets, such as Brazil, where VW is localising its production, Diess acknowledged that it was more challenging in Europe.

ďWe still see a future for that segment but we have to weigh up how much profit contribution and positive CO2 effects we get from [the Up],Ē said Diess, speaking at the Frankfurt motor show.

ďOn small cars, itís very hard to bring [their emissions] below 93g or 95g without adding a lot of cost.

ďIt becomes complicated. The electric Up makes much more sense.Ē

He also commented that, as emissions for bigger cars are reduced to less than 100g/km CO2, smaller cars, such as the Up, don't help with manufacturer's overall emission targets in the way they once did.

ďWe need [a CO2 lessening] contribution from these [smaller] cars or we have to question it - or up the price.Ē

Diess said no decision had been made on the future of the Up, but added: ďSelling small cars is not easy. Itís a very European problem.Ē

The Up is also used as the basis for sister brand Skoda's Citigo. When asked whether the Citigo was also under threat, Skoda CEO Bernhard Maier said the car would continue to be produced - but didn't rule out a withdrawal from Europe. ďOf course, every car needs a sustainable business model and we want to improve on all our KPIs but we must also remember the Citigo is the entry point to our brand. In emerging markets especially it plays a very strong role," he said.

"In those countries this is the segment that is growing fastest and for that reason I see a lot of opportunity in the case. It is also a car that could easily be electrified, which is something we're investigating. From our perspective I don't see the end of production coming.Ē

Dat zou een flinke kater opleveren in Leusden (PON) en Denemarken denk ik zo.

Ik had overigens begrepen dat het al duidelijk was dat de Citigo Łberhaupt geen opvolger zou krijgen. Althans, dat was wat de verkoopmanager bij Skoda onlangs nog zei.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-09-2017 15:34 door Lancia Lover.
einde Canta
Maar hij hint op een vervolg: "Binnenkort volgt er groot nieuws."

Het zou toch hilarisch zijn als ze Aixam gaan na-apen, en op de proppen komen met een of andere idiote supercar.grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-09-2017 15:37 door D. Elzinga.
Het is al jarenlang lastig om in het A-segment nog een gezonde marge te maken. De aanpassingen van de BPM hebben daar ook zeker effect op. En dat zie je terug in de autoprijzen. De eisen voor een auto worden hoog, zowel qua uitstoot als qua veiligheid. Iets simpels als een Golf 2, 850kg, met een 1.0 TSI blokje, zou een prachtige instapper zijn. Maar zo simpel is het niet.
Toch denk ik dat Volkswagen zich niet zal terugtrekken uit het A-segment. Daarvoor is dit segment te groot en te belangrijk. Liever geld er op toeleggen dan interen op je marktaandeel, en dus je merkbekendheid (en bereikbaarheid van het merk).
Het A-segment is moeilijk in Europa. Alleen in ItaliŽ, Nederland en Denemarken worden er redelijke aantallen van verkocht, en in het geval van de laatste twee komt het vooral omdat grotere auto's duur zijn ivm belastingen.

De Up, die in Nederland volgens mij op plaats 4 staat kom je in Spanje pas op plaats 160 tegen in de verkooplijsten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-09-2017 16:05 door LM..
LM.

De Up kom je in Spanje pas op plaats 160 tegen in de verkooplijsten.

Misschien logisch dat de Spanjaard eerder voor een Seat Mii valt, op welke plek staat die?
speedtouch
LM.
De Up kom je in Spanje pas op plaats 160 tegen in de verkooplijsten.

Misschien logisch dat de Spanjaard eerder voor een Seat Mii valt, op welke plek staat die?

Ook niet binnen de top 100 te vinden...
Dan zijn het alleen de rentals blijkbaar, die in grote aantallen de A-segmenters afnemen in de zuidelijke landen.

@Skeep: wel jammer van de B-Max. Ik vind het geen gek model.
Volkswagen heeft deze maand de productie (opnieuw) beŽindigd van de de Scirocco. Het model was al sinds eind 2012 niet meer op de Nederlandse markt verkrijgbaar.

De originele Scirocco van 1974, een ontwerp van Giugiaro.

Komt er een nieuwe Golf, dan komt er een nieuwe Scirocco: model van 1982.

De coupť-Golf die anders moest heten: Corrado van 1988.

De auto die het na een gat van 13 jaar in 2008 weer mocht proberen onder de originele naam. Tot nu dan.
Best lang volgehouden voor zo'n flop.

Het was natuurlijk ook niets meer dan een plattere Golf. Simpel gezegd. Te weinig onderscheidend. Ik ben er niet rouwig om.
Cirkel
Komt er een nieuwe Golf, dan komt er een nieuwe Scirocco: model van 1982.

Die is van voorjaar 1981 en dus nog zo'n 2,5 jaar vůůr de Golf II.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.