We nemen afscheid van de… Dacia Logan MCV en Dokker MPV, Maserati GranTurismo/GranCabrio, Skoda Citigo, Suzuki Celerio

Gepost door Rutger DC 
Quote
SVF
Vroeger werden de meeste hatchbacks als 3 deurs ontworpen en zag een 5 deurs er vaak geknutseld en onevenwichtig uit. Nu is dat andersom (zeker in het geval van de Swift, Rio, Mazda 2)

De vraag is of dat een oorzaak of een gevolg is.
Tegenwoordig is centrale vergrendeling met afstandsbediening op elke auto standaard en kindersloten kunnen vanaf de bestuurdersplaats worden bediend, dus het onhandige van een vijfdeurs wat vroeger het praktische aankoopargument voor een driedeurs was, is er wel af. Blijft over het esthetische argument, en dan kunnen we inderdaad vaststellen dat van veel modellen de vijfdeursuitvoering er fraaier uitziet.
Nooit geweten dat schoonheid een objectieve beoordeling kon worden toegedicht...


Hindustan Motors suspends production of iconic Ambassador car

The maker of India's Ambassador car has suspended production, citing debt and lack of demand for the iconic vehicle which came to define the country's political class, a company official said.

NEW DELHI: The maker of India's Ambassador car has suspended production, citing debt and lack of demand for the iconic vehicle which came to define the country's political class, a company official said Sunday.

Hindustan Motors, India's oldest car maker, shut down its factory on Saturday at Uttarpara in West Bengal state, where it has been making the Ambassador - based on Britain's long-defunct Morris Oxford - since 1957.

"Work has been suspended indefinitely at the Uttarpara factory. It is being done to ensure the company doesn't bleed more (money) and to enable us to draw plans for its revival," the senior official told AFP.

The company informed the Bombay Stock Exchange in a letter on Saturday, citing "very low productivity, growing indiscipline, critical shortage of funds, lack of demand for its core product ... and large accumulation of liabilities".
Quote
Rob0118
Nooit geweten dat schoonheid een objectieve beoordeling kon worden toegedicht...

Dan heb je waarschijnlijk geen onderwijs in de filosofie gehad. Er zijn best veel mensen geweest die zich bezighielden met de objectiviteit van schoonheid (esthetica), zoals Kant. Sommige zaken bezitten wel degelijk een objectieve schoonheid.
Liefhebbers van hoogwaardige techniek en Italiaans design waren aan het juiste adres bij de Flavia. Maar na een razend succesvolle carrière is de Flavia uit het gamma van Lancia verdwenen, waarschijnlijk omdat de productie in de Verenigde Staten van de Chrysler 200 Convertible is beëindigd. Lancia zag zich zelfs genoodzaakt om de prijzen steeds verder te verhogen om de wachtlijsten niet te zeer uit de hand te laten lopen: kostte de auto in 2012 nog € 42.900, in 2013 ging het om € 47.250 en dit jaar om € 52.750. Maar liefst 19 exemplaren zijn in Nederland op kenteken gezet: in 2012 ging het om 7 stuks, in 2013 wist men het recordjaar met 7 stuks te evenaren en in 2014 leek de Flavia op een nieuw record af te stevenen met al 5 registraties op zak, alhoewel in 2013 die zeven registraties allen in het eerste halfjaar werden genoteerd. De run op de Flavia bleek dus een voorjaarsritueel. Wat rest zijn de foto's van deze toekomstige klassieker:





Foto's Autogetest.nl

Spectaculair is de Flavia sedan Concept die in 2011 werd getoond:



Lancia kon de ontwikkelingskosten van deze Italiaanse schone helaas niet opbrengen, waardoor de auto nooit het levenslicht heeft gezien. Het staat echter als een paal boven water dat deze one-off zal uitgroeien tot het meest begeerde verzamelaarsobject van de (zeer vermogende) Lancia-liefhebber.
Quote
D-C
Lancia zag zich zelfs genoodzaakt om de prijzen steeds verder te verhogen om de wachtlijsten niet te zeer uit de hand te laten lopen: kostte de auto in 2012 nog € 42.900, in 2013 ging het om € 47.250 en dit jaar om € 52.750.

Het staat echter als een paal boven water dat deze one-off zal uitgroeien tot het meest begeerde verzamelaarsobject van de (zeer vermogende) Lancia-liefhebber.

In BE koop je nu nog een nieuwe voor 21.000 EUR!!!
En weer een mooie Italikaan die van de markt verdwijnt... sad smiley
Het verdwijnen van deze rasechte Italiaanse cabrio met iconisch lijnenspel (in de toekomst zal deze creatie door liefhebbers in 1 adem worden genoemd met andere grootheden van het merk zoals de Stratos, Flaminia en Aurelia) maakt dit tot een inktzwarte dag.

Positief punt is echter dat de waarde van deze schoonheid nog verder zal stijgen. Het gerucht gaat dat er hier te lande een Lanciadealer is met nog enkele onverkochte exemplaren op voorraad, en die nu voor ettelijke tonnen per stuk aangekocht kunnen worden. Een koopje als je bedenkt dat binnen enkele jaren een Flavia zeer waarschijnlijk andere peperdure klassiekers als de Bugatti Royale en Ferrari 250 GTO voorbij zal streven qua (veiling)waarde.
Quote
D-C
(...) Spectaculair is de Flavia sedan Concept die in 2011 werd getoond: (...)

grinning smiley

Ik droom er ook nog altijd van de briljante Naamloze Conceptcar in levenden lijve te aanschouwen! big smile smiley
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de… Lancia Flavia
07-07-2014 14:15

Voor 20k toch helemaal geen gekke auto. Liever die lancia dan zeg een golf voor hetzelfde geld.
Ben ik blij dat ik het genoegen heb genoten één exemplaar, uit de serie van 19, in het echt op de snelweg ben tegengekomen.
Heb toch even enkele minuten naar het wonderschone achterwerk kunnen kijken.
Quote
Gullwing

Voor 20k toch helemaal geen gekke auto. Liever die lancia dan zeg een golf voor hetzelfde geld.

Geen gekke auto? Gewoon een erg scherpe prijs. Een van de goedkoopste nieuwe cabrio's van het land en dan nog eens 'full option'.

Jammer van de Flavia, maar volgens mij ook de minst succesvolle (hm, niet het beste woord) Lancia sinds de fusie/overname. De Freemont (Fiat) verkoopt of verkocht best redelijk en ook de Thesis/Voyager doen het helemaal niet zo dramatisch.

Laatst kwam overigens in het nieuws dat Apple Car Play weer enkele autofabrikanten bereid zou hebben gevonden mee te willen werken aan dit project. Hierbij stonden in het persbericht vooral FCA-merken, opvallend genoeg (of eigenlijk niet echt) stond Lancia hier niet bij. Een eventuele facelift van de Ypsilon zal dus niet met dit systeem worden uitgerust, als dat persbericht klopt.
Helaas staat de Abarth Punto Evo niet meer in de Nederlandse prijslijsten... Volgens Carbase is de sportieve Punto sinds juni 2014 niet meer leverbaar.



Belangrijker nieuws is het vroegtijdig overlijden van Chevrolet in Nederland. Alle modellen zouden uitverkocht zijn, dus tegenwoordig kun je alleen nog maar voor een Camaro of Corvette terecht.

Quote

BENT U OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE SPARK?

Dat is jammer genoeg niet meer mogelijk. Onze dealers hebben de laatste auto uit onze voorraad van deze populaire 5-deurs stadsauto verkocht. Het goede nieuws is niettemin dat Opel een uitgebreide collectie van hoogkwalitatieve, schitterend uitziende voertuigen aanbiedt, uitgerust met geweldige technologie en functies.

De Opel Adam en de Opel Agila hebben veel van dezelfde geweldige functies en technologie als de Spark, of bekijk de gehele collectie van Opel en vind een auto die bij u past.

BENT U OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE AVEO HATCHBACK?

Dat is jammer genoeg niet meer mogelijk. Onze dealers hebben de laatst voorradige auto van deze geweldig uitziende 5-deurs hatchback verkocht. Het goede nieuws is niettemin dat Opel een uitgebreide collectie van hoogkwalitatieve, schitterend uitziende voertuigen aanbiedt, uitgerust met geweldige technologie en functies.

De Opel Corsa heeft veel van dezelfde geweldige functies en technologie als de Aveo, of bekijk de gehele collectie van Opel en vind een auto die bij u past.

BENT U OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE CRUZE HATCHBACK?

Dat is jammer genoeg niet meer mogelijk. Onze dealers hebben de laatste auto uit onze voorraad van deze prachtig gevormde familiehatchback verkocht. Het goede nieuws is niettemin dat Opel een uitgebreide collectie van hoogkwalitatieve, schitterend uitziende voertuigen aanbiedt, uitgerust met geweldige technologie en functies.

De Opel Astra heeft veel van dezelfde geweldige functies en technologie als de Cruze, of bekijk de gehele collectie van Opel en vind een auto die bij u past.

BENT U OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE TRAX?

Dat is jammer genoeg niet meer mogelijk. Onze dealers hebben de laatste auto uit onze voorraad van deze stijlvolle, compacte SUV verkocht. Het goede nieuws is niettemin dat Opel een uitgebreide collectie van hoogkwalitatieve, schitterend uitziende voertuigen aanbiedt, uitgerust met geweldige technologie en functies.

De Opel Mokka heeft veel van dezelfde geweldige functies en technologie als de Trax, of bekijk de gehele collectie van Opel en vind een auto die bij u past.

BENT U OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE ORLANDO?

Dat is jammer genoeg niet meer mogelijk. Onze dealers hebben de laatste auto uit onze voorraad van deze veelzijdige familie 7-zitter verkocht. Het goede nieuws is niettemin dat Opel een uitgebreide collectie van hoogkwalitatieve, schitterend uitziende voertuigen aanbiedt, uitgerust met geweldige technologie en functies.

De Opel Zafira heeft veel van dezelfde geweldige functies en technologie als de Orlando, of bekijk de gehele collectie van Opel en vind een auto die bij u past.

BENT U OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE VOLT?

Dat is jammer genoeg niet meer mogelijk. Onze dealers hebben de laatste auto uit onze voorraad van deze elektrische auto met meer bereik verkocht. Het goede nieuws is niettemin dat Opel nu een uitgebreide collectie van hoogkwalitatieve, schitterend uitziende voertuigen aanbiedt – waaronder de Opel Ampera, uitgerust met geweldige technologie en functies.

De Opel Ampera heeft veel van dezelfde geweldige functies en technologie als de Volt, of bekijk de gehele collectie van Opel en vind een auto die bij u past.

Bent u op zoek naar een nieuwe Captiva? Dan zijn wij bij GM de sjaak, want Opel voert de Antara al geruime tijd niet meer in Nederland.















Quote

do 18 sep 2014, 13:52
In Nederland
Einde in zicht voor Suzuki Kizashi

Door Wouter Spanjaart | Autovisie
Suzuki heeft de prijzen van de Kizashi fors verlaagd. Het topmodel van Suzuki is er, totdat hij uitverkocht is, vanaf 29.999 euro.

Exclusief
Het kan goed zijn dat je nog nooit een Kizashi hebt zien rijden in Nederland. Dit jaar zijn er slechts vier op kenteken gezet. Afgelopen jaar waren dat er 13 en het jaar ervoor 35. Ter vergelijk: dit jaar zijn er 10 Ferrari 458's op kenteken gezet en in 2013 waren dat er 15. Hij is behoorlijk exclusief dus. Dat had iets te maken met zijn prijs. De Kizashi kostte minimaal 37.699 euro. Dat wordt nu tijdelijk 29.999 euro. Tijdelijk ja, want alle Kizashi's zijn voorraadauto's. "De auto gaat er in Nederland uit", vertelt de woordvoerder van de Nederlandse importeur van Suzuki. "Met de prijsverlaging hopen we wat nieuwe kopers te overtuigen."

Moeilijk
"De Kizashi kwam eigenlijk op het verkeerde moment", vervolgt de woordvoerder. "De auto werd gelanceerd in 2010, precies toen het crisis was, waardoor er vooral vraag was naar kleine auto's." De Kizashi is altijd leverbaar geweest met één motor. Een 2,4 liter benzinemotor met 178 pk en 230 Nm. Dat zorgde in Nederland voor nog eens een extra schep BPM, waardoor de prijs op 37.699 euro kwam te liggen en voor de vierwielaangedreven variant zelfs 41.999. Standaard heeft hij 18 inch lichtmetalen velgen, elektrische stoelen vóór, een schuifdak, lederen bekleding en parkeersensoren voor en achter. De vierwielaangedreven Kizashi kost tijdelijk 34.999 euro. Het aanbod geldt zolang de voorraad strekt.

Europa
De Kizashi blijft voorlopig nog wel leverbaar in andere Europese landen. "Vooral in de Alpenlanden doet de versie met vierwielaandrijving redelijke aantallen", vertelt de woordvoerder van Suzuki Nederland nog. "Op termijn gaat de auto er natuurlijk helemaal uit, maar voorlopig stoppen we alleen in Nederland."

Bron: [www.telegraaf.nl]





Foto's: Autogetest.nl, Rijtesten.nl, AutoWeek.nl & iAfrica.com



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-09-2014 12:46 door D-C.
Waar komt die quote vandaan? Slecht geschreven...
Quote
rzasa
Waar komt die quote vandaan? Slecht geschreven...

Die quote van Chevrolet komt van chevrolet.nl. Uiteraard staat de tekst daar niet onder elkaar, maar alleen bij het relevante model.
Quote
D-C
Belangrijker nieuws is het vroegtijdig overlijden van Chevrolet in Nederland. Alle modellen zouden uitverkocht zijn, dus tegenwoordig kun je alleen nog maar voor een Camaro of Corvette terecht.

Streep de Camaro ook maar door....dit staat er namelijk bij de Camaro....

Dat is jammer genoeg niet meer mogelijk. Onze dealers hebben de laatste auto uit onze voorraad van deze schitterend uitziende Camaro Coupé en Convertible verkocht. Het goede nieuws is niettemin dat Corvette nog steeds te krijgen is in Nederland, en nog steeds voorzien van geweldige technologie en functies die u kunt verwachten van een Corvette.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-09-2014 13:41 door PascalD.
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de… Lancia Flavia
21-09-2014 16:26
De tekst bij de Volt had natuurlijk moeten zijn:

Quote

BENT U OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE VOLT?

Dat is jammer genoeg niet meer mogelijk. Onze dealers hebben de laatste auto uit onze voorraad van deze elektrische auto met meer bereik verkocht. Het goede nieuws is niettemin wij vrijwel exact dezelfde auto aanbieden als Opel Ampera, met als grootste verschil dat hij iets duurder is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-09-2014 16:28 door bat.
Quote
PascalD
Quote
D-C
Belangrijker nieuws is het vroegtijdig overlijden van Chevrolet in Nederland. Alle modellen zouden uitverkocht zijn, dus tegenwoordig kun je alleen nog maar voor een Camaro of Corvette terecht.

Streep de Camaro ook maar door....dit staat er namelijk bij de Camaro....

Dat is jammer genoeg niet meer mogelijk. Onze dealers hebben de laatste auto uit onze voorraad van deze schitterend uitziende Camaro Coupé en Convertible verkocht. Het goede nieuws is niettemin dat Corvette nog steeds te krijgen is in Nederland, en nog steeds voorzien van geweldige technologie en functies die u kunt verwachten van een Corvette.

Zouden er echt mensen zijn die zo denken? "Mmm, kan geen Camaro meer kopen. Laat ik dan maar een Corvette nemen..."
Zou Daewoo weer terugkomen op de Europese markt, of zullen ze in vermomming als Opels worden aangeboden?
De Opel Karl geeft eigenlijk al een beetje het antwoord...
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de… Lancia Flavia
21-09-2014 22:10
Quote
D. Elzinga
Zouden er echt mensen zijn die zo denken? "Mmm, kan geen Camaro meer kopen. Laat ik dan maar een Corvette nemen..."
Ach, het marketingteam is natuurlijk allang opgeheven daar bij Daewoo Chevrolet Nederland. Er loopt waarschijnlijk nog een stagiar marketing rond die de websitetekstjes bij heeft mogen werken. En degene die er over gaat had tussen zijn netwerkgesprekken door te weinig tijd om er even goed naar te kijken.
Subaru heeft ook flink zitten snijden in het aanbod: de Trezia en Legacy Touring Wagon zijn namelijk verdwenen. De Legacy sedan verdween al eerder uit de catalogus. De nieuwe Legacy is er alleen als sedan en die zal waarschijnlijk niet naar Nederland worden gehaald. Subaru concentreert zich daarmee voortaan op de 'ruige' versies van de Impreza en Legacy, de XV respectievelijk Outback. Daarnaast is er nog de sportsedan WRX STI, sportwagen BRZ en volumemodel Forester.

Daar zal met de Levorg wel verandering in komen, een stationcar die van de Impreza/XV/WRX is afgeleid en de Legacy Touring Wagon vervangt. Bovendien wordt de Outback binnenkort afgelost door een nieuwe generatie, terwijl de XV volgend jaar wordt vernieuwd.



Weinig samenhangend en rommelig modellengamma daar bij Subaru.
Quote
PascalD
Quote
D-C
Belangrijker nieuws is het vroegtijdig overlijden van Chevrolet in Nederland. Alle modellen zouden uitverkocht zijn, dus tegenwoordig kun je alleen nog maar voor een Camaro of Corvette terecht.

Streep de Camaro ook maar door....dit staat er namelijk bij de Camaro....

Dat is jammer genoeg niet meer mogelijk. Onze dealers hebben de laatste auto uit onze voorraad van deze schitterend uitziende Camaro Coupé en Convertible verkocht. Het goede nieuws is niettemin dat Corvette nog steeds te krijgen is in Nederland, en nog steeds voorzien van geweldige technologie en functies die u kunt verwachten van een Corvette.

Pietersen in Rotterdam levert hem nog steeds hoor.

En die Suzuki...ik vind hem ongelooflijk mooi, maar idd ongelooflijk duur....

Ooit...een zeldzame tweedehands op de kop tikken.....
Quote
barchettista
Weinig samenhangend en rommelig modellengamma daar bij Subaru.

Ik denk ook dat het merk Daihatsu achterna gaat. Kwestie van tijd.
Quote
Rob0032
Quote
barchettista
Weinig samenhangend en rommelig modellengamma daar bij Subaru.

Ik denk ook dat het merk Daihatsu achterna gaat. Kwestie van tijd.


wat nederland aangaat wel ja. maar in bijvoorbeeld de US doet subaru het bijzonder goed.
[www.subaru.com]
Quote
Carfanatic
Quote
Rob0032
Quote
barchettista
Weinig samenhangend en rommelig modellengamma daar bij Subaru.

Ik denk ook dat het merk Daihatsu achterna gaat. Kwestie van tijd.


wat nederland aangaat wel ja. maar in bijvoorbeeld de US doet subaru het bijzonder goed.
[www.subaru.com]

Daar zag ik ze vorige maand ook regelmatig inderdaad. Beste leuke modellen, maar niet echt iets voor Nederland. Toevallig zag ik een paar weken terug zo'n verhoogde, oranje Impreza met caravan, en senior achter het stuur. Tsja, dat is nu ook weer niet de beste doelgroep.
Abarth Punto niet langer verkrijgbaar

De Fiat Punto staat zoals gezegd op het punt de automarkt te verlaten en voor de Abarth-versie geldt dit alvast. Er worden dus niet langer uit Melfi geleverde Punto’s aangepast in Mirafiori (foto onder). De extra pittige Punto is inmiddels van alle lijstjes verdwenen. De Abarth Punto was vooral op de lokale markt nog een relatief succes. Een gemis is het voorlopig niet voor het merk met de schorpioen, want in onze regio is de verkoop ondanks dat met 23% toegenomen de laatste tijd, om maar niet te spreken van de Amerikaanse markt. Met alleen de gesloten en open 500 als basis lijkt men zich dus behoorlijk te kunnen redden voorlopig. Echte Punto-adepten moeten dit nieuws desalniettemin als een redelijke domper ervaren. We verwachten dat Abarth dit met de toekomstige vijfdeurs 500 weer helemaal goed zal maken. Over een Abarth op basis van de 500X Crossover wordt op het internet ook al volop gefantaseerd, maar nog niets wijst in de richting van serieuze plannen.
Bron
Ik heb de auto begin 2011 al eens onterecht doodverklaard. Nu 3,5 jaar later is de Nissan Pathfinder daadwerkelijk uit het gamma verdwenen. Een opvolger lijkt niet waarschijnlijk, we moeten eerst maar eens afwachten of de nieuwe Murano ook in Europa verschijnt.





Foto's: Autogetest.nl
Was wel te verwachten, de Nissan Navara waarvan hij is afgeleid is immers ook afgelost. Een nieuwe Pathfinder is er al op de Amerikaanse markt maar dat is een saaie doorsnee SUV die niets toevoegt op de Europese markt.
Ik las net op het Duitse Forum Motor-Talk dat de Honda Accord definitief uit het gamma wordt geschrapt.

http://www.motor-talk.de/news/aus-fuer-die-honda-mittelklasse-t5094282.html

Alleen op de Amerikaanse markt blijft de naam Accord bestaan.
Het Europese Honda gamma wordt nu wel heel erg ingekrompen en de modellen die nog te koop zijn worden nauwelijks nog verkocht.
Opvallend is dat nieuwe modellen die op andere continenten al geruime tijd te koop zijn hier nog steeds niet worden geïntroduceerd, oa. Honda Jazz.
Over de al geruime tijd geleden aangekondigde reeks nieuwe turbo-motoren wordt met geen woord meer gerept.
Ik vrees dat binnen afzienbare tijd het wel ééns afgelopen kan zijn voor Honda op het Europese continent en dat de stekker, net als bij Daihatsu een paar jaar terug, er binnenkort definitief wordt uitgetrokken.
Ik vrees ook voor het voortbestaan van Honda in Europa. Het zal jammer zijn, maar het programma van Honda brokkelt wel erg snel af in Europa. Maar eerlijk gezegd: de modellen die ze nu leveren vind ik - persoonlijk - niet fraai. Als jong auto liefhebbertje in de jaren 1993/1994/1995 vond ik Honda altijd (met Mazda) het mooiste Japanse modellengamma hebben. Die tijd ligt nu al lang achter ons. Technisch gezien wellicht de top, maar qua uiterlijk nietszeggend.
Quote
De Duitse marktanalist Stefan Bratzler. Bron: Automobilwoche.

Honda moet oppassen dat het niet uit de 'relevant set' valt. Op een dag ben je zo klein dat autokopers je niet meer waarnemen.

Geplaatst op: 24-10-2014
[www.automobielmanagement.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2014 22:24 door Durashift.
Quote
929V6
Was wel te verwachten, de Nissan Navara waarvan hij is afgeleid is immers ook afgelost. Een nieuwe Pathfinder is er al op de Amerikaanse markt maar dat is een saaie doorsnee SUV die niets toevoegt op de Europese markt.
Destijds heeft de Pathfinder ook de Patrol vervangen in NL, dus Nissan mist nu wel wat in het gamma.
Heel erg jammer dat een merk als Honda van de Europese markt dreigt te verdwijnen.
Heb zelf in het verleden meerdere Accords gereden en, man, wat waren dat fijne wagens! Vooral de vierde generatie die vanaf eind 1989 werd geleverd was een geweldige auto! Voor die tijd een zeer vooruitstrevende auto. Vergelijk maar ééns deze Accord met de Duitse concurrentie toen. De Opel Vectra (was in feite een Ascona met een nieuwe jas), de toen nieuwe VW Passat, de verouderde Ford Sierra en zelfs auto's als de Audi 80, Mercedes 190 en BMW 3 serie (toen al sterk verouderd) waren absoluut geen partij voor deze wagen. De Accord had toen al standaard 16 kleppen motoren, double wishbone wielophanging, in hoogte verstelbaar stuur, stuurbekrachtiging, zeer uitgekiende geluidsisolatie met honinggraatstructuur, vierwielbesturing, electrische antenne, een geweldig hifi-systeem, overal soft-touch plastics in het interieur, velours bekleding overal waar je maar kijken kon in het interieur en nog zoveel andere gimmicks meer die ik alweer vergeten ben. Wat ik niet vergeten ben is hoe geweldig deze auto reed. Zeer stil, comfortabel geveerd, een super wegligging, een schakeling als een mes door de boter en een zeer soepele, stille, trillingsvrije maar zeer gretige 2 liter motor aan boord die ook nog ééns extreem duurzaam was. Daar kon toen geen enkele auto tegenop.
Daarna kwam de in Europa gebouwde Accord die ik toen al een stuk minder vond. Wel een scherpe vormgeving maar de afwerkingskwaliteit was al niet meer van het niveau als die van de eerste Accords. Je zag het later ook bij de Civic's die in GB geproduceerd werden. Motoren waren nog wel duurzaam maar de afwerkingskwaliteit van de karrosserie en het interieur werd toch minder.
Mijn laatste Accord was van de voorlaatste generatie bj. 2005. Weer een in Japan gebouwde versie met goede afwerkingskwaliteit maar in het begin wel wat kinderziektes (piepende koppelingscilinder, vochtige koplampen en velgen waarvan de lak afbladderde). Honda wilde met de generatie Accord vanaf 2003 concurreren met de premium merken zoals Audi A4 en de BMW 3 serie. Dat was hun grote fout! De Accord stond bij het grote publiek namelijk niet te boek als premium maar er werden wel opeens premium prijzen gevraagd. De generatie daarvoor was nog wel met kleinere motoren te krijgen (1.6 en 1.8) en begonnen met een vanafprijs vanaf zo'n 20 duizend euro. Voor de 2003 generatie moest opééns minimaal 30 duizend euro worden overgemaakt. Dat werd vele vaste Accord rijders toch wat te gortig en stapten over op een ander merk en dan met name later op de steeds betere concurrentie afkomstig uit Zuid-Korea. Een concurrentie die door mijn Honda verkoper in 2005 werd bestempeld als: "ach, wie wil nu zo'n sambal auto kopen?". Wie had toen kunnen bedenken dat juist die "sambal" merken de Japanse concurrentie een paar jaar later zo zouden nekken.
Ik ben later overgestapt op een Citroën C5. Mijn laatste Accord was weliswaar een erg goede en betrouwbare auto maar deze wagen was wel puur gemaakt voor de sportieve automobilist met een daarbij passende zeer straffe vering en zware bediening. Vooral voor de lange afstanden te vermoeiend. De Accord was een niche produkt geworden bestemd voor een kleine groep liefhebbers....en tja, daar redt je het niet mee tegen de steeds sterker wordende concurrentie.
Is de Fiat Bravo al in dit topic genoemd? In het gelinkte artikel wordt vermeld dat hij in Italië reeds in juli uit productie is genomen. Niet onlogisch natuurlijk gezien de komst van de 500 X, maar toch vermeldenswaard lijkt me.
Quote
929V6
Is de Fiat Bravo al in dit topic genoemd? In het gelinkte artikel wordt vermeld dat hij in Italië reeds in juli uit productie is genomen. Niet onlogisch natuurlijk gezien de komst van de 500 X, maar toch vermeldenswaard lijkt me.

Nee hoor.
[www.fiat.nl]
Vooralsnog wordt de productiestop van de Delta/Bravo als tijdelijk gezien.
Quote
der Magistrat
Quote
929V6
Is de Fiat Bravo al in dit topic genoemd? In het gelinkte artikel wordt vermeld dat hij in Italië reeds in juli uit productie is genomen. Niet onlogisch natuurlijk gezien de komst van de 500 X, maar toch vermeldenswaard lijkt me.

Nee hoor.
[www.fiat.nl]
Vooralsnog wordt de productiestop van de Delta/Bravo als tijdelijk gezien.

Heb je daar een bron van? Dat hij nog op fiat.nl staat is logisch omdat hij nog uit voorraad leverbaar is.
De Accord zie je nog amper. Heel vreemd. Want de Accord ziet er toch een heel stuk beter uit dan de Mazda 6.
Ik ben bang dat de Accord in Nederland het slachtoffer is geworden van de veel populairdere Civic.

Ontzettend jammer.
De nieuwe Cadillac CTS is er niet als Wagon en Coupé, die zijn dan ook verdwenen. Naast alle Koreaanse modellen en de Volt stopt Chevrolet Nederland ook met de Camaro, die is door de slurptaks toch onverkoopbaar. Chevrolet levert dus alleen de Corvette.





Ook de productie van de Fiat Bravo en Lancia Delta is inmiddels beëindigd in de Italiaanse fabriek in Melfi. Er moest plaats worden gemaakt voor de Fiat 500X en Jeep Renegade, die voortaan de Alfa Romeo Giulietta gezelschap houden in de fabriek. Volgend jaar moet er een nieuwe Bravo komen, eerst alleen als sedan, een jaar later ook als hatchback en SW. De nieuwe Bravo zal in de Turkse Fiat-fabriek worden geproduceerd en krijgt de beschikking over het platform van de Fiat 500X. Van Lancia hoeven we voor 2018 geen nieuwe modellen te verwachten, tot die tijd tuft Lancia nog even door met de Ypsilon, wat gewoon een van de meest populaire modellen van Italië blijft. De Voyager staat ook nog in het gamma, de Thema is inmiddels ook geschrapt, de Flavia verdween al eerder.







Tot slot is er weer een Suzuki verdwenen: na de Alto en Kizashi is ook de Grand Vitara uit het programma gehaald. Suzuki heeft nog 7 stuks op voorraad van de Kizashi, de Grand Vitara is al niet meer te verkrijgen. De Grand Vitara 5-deurs is opgevolgd door de kleinere Vitara, de nieuwe Jimny die over anderhalf jaar verschijnt kan de driedeurs overbodig maken.



Foto's: [www.autogetest.nl] & [www.autovandaag.nl]
Nieuwsbronnen:
Suzuki zwaait Kizashi en Grand Vitara uit

Inmiddels is ook de productie van de Suzuki Splash en Opel Agila stopgezet. De importeurs hebben echter nog wel honderden auto's op voorraad, dus die zet ik de volgende keer wel in 'We nemen afscheid van...' smiling smiley De Celerio volgt zowel de Alto als de Splash op, Opel heeft de Karl klaar als opvolger van de Agila. Die laatste is een zustermodel van de nog te introduceren volgende generatie Chevrolet Spark.

Verder meen ik dat in mei 2015 de Seat Altea eindelijk uit productie gaat en het einde van de Mini Roadster en Coupé is ook al aangekondigd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2014 20:28 door D-C.
Ik vind het heel jammer van de Bravo, zelfs nu vind ik het nog een mooie auto die modern oogt. De slechte verkopen hebben denk ik meer te maken met het imago dan met de auto zelf. Ook de Lancia Delta had meer verdiend.
Volgens mij is de Delta toch niet eens zo heel slecht verkocht. In Breda zag ik 'm nog best vaak. Inderdaad jammer van de Bravo, maar anderzijds rijdt die auto ook al een tijdje rond, en ik vraag me dus af hoe het nog rijdt. Ongetwijfeld goed, maar of 'ie nog kan concurreren... Wel een prachtige auto.

Maar goed, Fiat Group is zeer slecht bezig, dus goede redenen zullen er zelden zijn.
Quote
Quadrifoglio Verde
Ik vind het heel jammer van de Bravo, zelfs nu vind ik het nog een mooie auto die modern oogt. De slechte verkopen hebben denk ik meer te maken met het imago dan met de auto zelf. Ook de Lancia Delta had meer verdiend.

Nou en of. thumbs up
de delta (2008) en bravo (2007) lopen alweer een tijd mee, als je dan geen leasegeile versie hebt is het niet vreemd dat de verkopen dramatisch zijn.
Velen vinden een Bravo of Delta mooi, maar toch houdt mensen iets tegen om tot de aanschaf ervan over te gaan. De Delta is nog steeds relatief gezien een betere auto dan de Ypsilon. Beide modellen hebben kort gepiekt en stortten daarna in een vrije val.

De oorzaak zal ongetwijfeld bij Fiat zelf liggen. Kijk naar Hyundai en Kia, die speciaal voor Europa de eerste generaties i30 en cee'd ontwikkelden en in Europa ieder jaar weer 70.000-100.000 stuks van die modellen weten af te zetten. Het imago van de twee Koreaanse automerken was ook heus niet optimaal, maar deze merken hebben dat imago wel stelselmatig weten op te krikken en het vertrouwen weten te vergroten. Kopers van een i30 of cee'd garanderen zich van een lange garantietermijn, weten dat ze over een x aantal jaar weer bij de merken kunnen aankloppen voor een nieuwe, weer verbeterde versie van het model. Dat zorgt natuurlijk ook weer voor een betere restwaarde, waardoor de leaseprijs ook weer lager gehouden kan worden.

Dat de Fiat-groep geen stationcar kan leveren in het C-segment vind ik te stompzinnig voor woorden. 75-80% van de verkochte Opels Astra of Fords Focus is een stationwagon op de thuismarkt en de Fiat-groep heeft slechts drie vijfdeurs hatchbacks?!
Quote
D-C
De Delta is nog steeds relatief gezien een betere auto dan de Ypsilon.

Mooie Cruijffiaanse uitspraak. winking smiley
Ik rij reeds een jaar een Fiat Bravo Sport Plus (zoals afgebeeld op de foto) en kan de auto dan ook redelijk goed beoordelen. Ik vind de auto echt heel lastig te plaatsen tegenover bijvoorbeeld een nieuwe Peugeot 308.
Qua ontwerp vind ik de Bravo nog absoluut niet oud. Wellicht zijn de koplampen zonder LED niet heel futuristisch, maar oud oogt het allerminst. Juist wat meer klassiek.
Het interieur zit echt goed in elkaar. Bijna geen kraakjes en piepjes. Ook het materiaalgebruik is echt op hoog niveau, zeker vergeleken met de concurrenten die nu op de markt zijn. De aandrijflijn vind ik nog steeds state-of-the-art. De 1.4 t-jet is een juweeltje en de wegligging is meer dan goed. Ondanks het ontbreken van een sper, ligt de auto in de bocht zeer vast en zelfs bij gasgeven in de bocht, blijft die mooi naar de binnenkant zoeken. Hij helt een beetje over, maar dat mag weinig naam hebben.
Wel laat de Bravo echt punten vallen op het algehele rijden. Dit komt vooral omdat er overal veel geluiden afkomen. De versnellingsbak hoor ik duidelijk, de fusees kraken wel eens, etc. Daar moet Fiat echt stappen op gaan maken, gezien dit bij de Stilo ook al was. De auto is alles behalve stil. Het schijnt dat na de facelift de Bravo extra isolatie heeft gekregen. Gezien mijn model van voor de facelift is kan ik dit niet beoordelen.

Conclusie: indien met spaardiesel/benzine was de Bravo echt nog wel even meegegaan. Alle ingredienten zijn er en de verpakking is er 1 om verliefd op te worden. Mooiste 5-deurs Hatchback c-segmenter ooit?
PS. De Delta in bovenstaande uitvoering vind ik ook een prachtbak. Helaas net iets te zwaar en ruim voor mij.
Bij Mercedes-Benz heeft de V-klasse al even de Viano opgevolgd. De V-klasse staat op een flink hoger plan dan zijn voorganger en heeft voortaan onder meer een uniek interieur ten opzichte van de Vito.



De nieuwe Renault Espace is er voortaan maar in een maat, de verlengde Grand Espace is verdwenen.



Grootste gemis is toch echt de Renault Laguna Coupé. Het was de laatste coupé van een Europees niet-luxemerk. Zelfs met 20% bijtelling op de 1.5 dCi lukte het Renault in Nederland niet om er in de laatste jaren niet meer dan een handjevol per jaar van te verkopen. De Laguna berline en Estate staan ongewijzigd in het verkoopgamma van Renault.



Foto's: Rijtesten.nl & Autogetest.nl
Is de Laguna Coupé ook echt uit productie of alleen van de Nederlandse markt gehaald?
Quote
929V6
Is de Laguna Coupé ook echt uit productie of alleen van de Nederlandse markt gehaald?

De auto staat nog wel in het Franse modellengamma, dus ik vermoed het laatste.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.