We nemen afscheid van de… Mercedes S-klasse Coupé/Cabriolet, Nissan 370Z, Renault Koleos en Volvo V40

Gepost door Rutger DC 
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Seat Toledo
01-10-2009 14:06
isla
gearhead
Ook een hok tot en met zo'n Vel Satis. Vreselijk. Net als de Toledo overigens.

Ach, ook en nitwit mag alles roepen!
De Vel Satis is een van de geweldigste auto´s die er ooit gemaakt is, durf ik er dan tegenin te brengen.

Whoehaa, daarom stoppen ze er ook mee. Nitwit.
Breinstein
en de volgende 2 zijn aangekondigd:

Autoblog
PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën schrapt de Peugeot 1007 en Citroën C2. Deze twee modellen moeten het veld ruimen om ruimte te maken voor de komst van nieuwe Citroën C3 en DS3.
De fabriek in Poissy, nabij Parijs, heeft twee productielijnen: voor de Peugeot 1007 en de Peugeot 207. Door de productie van de 1007 per direct te staken is ruimte ontstaan voor de nieuwe Citroën C3 en DS3. In een tweede fabriek in d’Aulnay-sous-Bois, eveneens nabij Parijs, worden momenteel op één productielijn de huidige Citroën C3 en de C2 gebouwd. Daar wordt vanaf eind november de C2 geschrapt en zal ook de nieuwe C3 zijn intrede doen.
De Peugeot 1007 is nooit een succes geworden. Er rolden op het laatst nog maar 26 exemplaren per dag van de band. Vanaf de lancering in april 2005 tot eind 2008, zijn er 122.000 stuks gebouwd. In de eerste helft van 2009 waren dat er al niet meer dan 3.000. De C2 werd in september 2003 geïntroduceerd en Citroën bouwde tot aan eind 2008 in totaal 602.000 exemplaren. In de eerste helft van 2009 werden 23.000 C2’s verkocht.

Bron: [www.autoblog.nl]

Het einde van de C2 was al aangekondigd, dat de 1007 eruit gaat is weliswaar jammer maar ook begrijpelijk. Erg bijzonder model, maar idd, nooit een verkoopknaller geweest.
Ik snap ook niet waarom de schuifdeuren van de 1007 zo lelijk moesten zijn vormgegeven.
Eigenlijk snap ik niet waarom die auto überhaupt zo lelijk moest zijn vormgegeven. De meeste Peugeots uit die periode deden dat een heel stuk beter.
de vormgeving heeft in dienst gestaan van de deuren.
Maar schuifdeuren zijn toch ook wèl mooi vorm te geven?
Dat de ruiten bijvoorbeeld wel aansluiten op de rest van de raamlijn. En een handgreep hoeft bij een schuifdeur niet extra lomp te zijn.
Ik vind de 1007 juist een fantastisch leuk auto'tje. Gedurfde techniek en design in een handig formaat.
Toen ik een vervanger voor een 307 zocht (lease) heb ik ook even naar deze 1007 gekeken..... Heel even maar, want allemachtig wat een schandalige prijs heeft deze auto ! Ik meen dat ze voor een dieseltje +/- 26.000 euro vroegen nut smiley

Als deze auto +/- 8000 euro had gekost zou het volgens mij echt een verkooptopper zijn geweest.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2009 21:10 door Toetsje.
Ik denk ook dat de ontwerp- constructiekosten van de 1007 te hoog waren, waardoor de auto te duur werd. En dat werd meteen z'n ondergang, want rijden doet de auto goed!
De Topgear test met de moeders van de presentatoren maakte al duidelijk dat de 1007 geen meerwaarde heeft tov. de concurrentie.
Hij is loodzwaar, de schuifdeuren bieden weinig tot geen voordeel. Dat de auto geen achterportieren heeft doet hem de das om. Liever had men de schuifdeuren ingeruild voor normale portieren + achterportieren.
1997 - 2009: Saab 9-5

Keert Saab nog terug? Het doek voor de huidige 9-5 lijkt in ieder geval met zekerheid te zijn gevallen, nu de productielijn naar China verhuist en de auto met een nieuw exterieurontwerp als BAIC/BAW/Beijing zal verschijnen. Hopen dat niet hetzelfde gebeurd met de 9-3/9-3X, nieuwe 9-5 en 9-4X.

2001 - 2009: Renault Vel Satis

Renault Vel Satis uitverkocht!

Renault heeft de Vel Satis uit het productie genomen. De opvallende grote Fransman is helemaal uitverkocht; er is dus geen voorraad meer.
De Renault Vel Satis staat niet meer in de prijslijst van Renault. In oktober zijn de laatste exemplaren geproduceerd voor klanten die in september een bestelling hebben geplaatst
Dit jaar verkocht Renault in ons land 23 exemplaren van de Vel Satis. Daarmee is de carrière van de grootste Renault meteen ten einde want een woordvoerster van de importeur meldt dat er geen voorraad meer staat te wachten op een nieuw baasje.
’De Vel Satis is niet het succes wat het had moeten zijn. Eigenlijk waren er nieuwe investeringen in de Vel Satis nodig, maar gezien het tegenvallende resultaat is besloten daar niet mee door te gaan,’ verklaart Renault.
Het topjaar voor de exentrieke Renault was 2002, met 662 exemplaren. Dat was in 2004 al gedaald tot 350 stuks. De verkopen laten al sinds de introductie van de aparte auto een duidelijke dalende lijn zien, met 2009 als absoluut dieptepunt. In totaal verkocht Renault in Nederland 2.184 exemplaren in acht jaar.

Bron: [www.autoweek.nl]

2005 - 2009: Subaru R1
2003 - 2009: Subaru R2

In Japan wordt afscheid genomen van de Subaru R1 en Subaru R2. (Bron: [www.carview.co.jp])

Het is wel jammer dat Cadillac hier nooit veel auto's heeft verkocht, want het zijn best mooie auto's!
Daewoo-Chevrolet
1997 - 2009: Saab 9-5

Keert Saab nog terug? Het doek voor de huidige 9-5 lijkt in ieder geval met zekerheid te zijn gevallen, nu de productielijn naar China verhuist en de auto met een nieuw exterieurontwerp als BAIC/BAW/Beijing zal verschijnen.

Dat doek was al voor de zomer gevallen. Toen al werd de 9-5 produktie be-eindigd, om plaats te maken voor het aanleggen van de nieuwe produkielijn.
Al geldt dat enkel voor de 9-5 Sedan, de Estate viel (valt?) nog te bestellen.
Altijd jammer gevonden dat de R1 hier in Europa niet als Justy werd verkocht. Altijd een origineel ontwerp gevonden.
Breinstein
Altijd jammer gevonden dat de R1 hier in Europa niet als Justy werd verkocht. Altijd een origineel ontwerp gevonden.

Eerder Subaru Vivio, Mini Jumbo of Rex als je de maten bekijkt. Misschien een leuk feitje: De Subaru R1 was de enige auto die niet de maximale lengte van 3395 benutte die was toegestaan om aan de kei car regels te voldoen (levert belastingvoordelen op). De R1 is slechts 3285 mm lang en heeft een wielbasis van 2195 mm. De R1 was waarschijnlijk veel te duur om succesvol te worden: de R1 is er in Japan vanaf 1,270,500 yen tegen 766,500 yen wat de R2 minimaal moet opbrengen. Volgend jaar komt waarschijnlijk wel de Subaru Stella naar Europa, louter in elektrische variant.
Jammer van de Vel Satis, naast de Avantime de mooiste Renault ooit gemaakt (naar mijn mening).

Excentriek, eigentijds en vooruitstrevend. Het is de enige auto met computergestuurde gordels, zo hangt het moment waarop de gordel vergrendelt af van de rijsnelheid, remvertraging, afstand van de stoelen tot het dashboard, verstelling van de rugleuning en het gewicht van de persoon.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-12-2009 19:49 door Toetsje.
Zijn de R1 en R2 ooit geleverd dan? Het leken wel eeuwige prototypes.
Daewoo-Chevrolet
Breinstein
De R1 was waarschijnlijk veel te duur om succesvol te worden: de R1 is er in Japan vanaf 1,270,500 yen tegen 766,500 yen wat de R2 minimaal moet opbrengen.

Beetje Toyota Aygo/iQ verhaal?
--BUMP--
Beetje Toyota Aygo/iQ verhaal?

Ik denk het wel. De R1 ziet er hoogwaardiger uit dan de R2.
Wel een beetje jammer voor ontwerper Zapatinas dat al zijn ontwerpen voor Subaru zijn afgeschoten. Het zal voor hem ook een doorn in het oog zijn dat Subaru de Tribeca helemaal heeft ontdaan van alle Zapatinas-invloeden en er een normale SUV van heeft gemaakt.
Final (old) Saab 9-5 Wagon produced in Trollhattan

As noted in comments, the final Saab 9-5 has rolled off the assembly line in Trollhattan and my guess is that like the final Saab 9000 hat rolled off the line many years ago, this one was made exactly to specifications requested by Peter Backstrom, director of the Saab Museum.

The car, which incidentally is the 483,593th Saab 9-5 since June 1997, is a Snow Silver model, with a 2.3t BioPower engine with 210 horsepower under the hood. It's pretty much fully loaded, too, with similar spec to a Vector Sport Griffin Edition.

By way of comparison, the Saab 9-5's predecessor, the Saab 9000, was made for a slightly longer period and hence around 22,000 more of the 9000 were made over its lifetime.

Here's Peter getting the keys to the car.....and look at all those happy Saab workers in the background :-)

And introducing himself in the most appropriate way :-) Gotta love those Saab hugs.

The stats and photos in this story have come from Teknikens Varld, and you can see a heap more photos of this car being produced there.

Bron: [www.saabsunited.com]
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... 1e generatie Saab 9-5
02-02-2010 17:12
Je zou dit exemplaar maar hebben!
Heb je toch wat bijzonders in huis! thumbs up
Ja, inderdaad! Ik zou hem best willen hebben!
Maar deze 9-5 gaat direct het museum in: staat in de tekst.
Scandinavian
Maar deze 9-5 gaat direct het museum in: staat in de tekst.

dat staat er niet.
Anonieme bezoeker
05-02-2010 12:19
Hij is gemaakt voor de directeur van het Saab museum. De kans is er dus wel degelijk dat ie in het museum terchtkomt. Stond de 9-5 eigenlijk bij introductie op een gewijzigd platform van de 9000?
Robert A.
Hij is gemaakt voor de directeur van het Saab museum.

juist, er bestaat ook een kans dat hij na 50km op een boom klapt.
Anonieme bezoeker
05-02-2010 12:59
Gelukkig is de 9-5 een veilige auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2010 12:59 door Robert A..
Directeur ? conservator... ok, je kan twisten over wat beide titels in de paktijk betekenen... nut smiley
Zeer fijne man om een dag lang mee rond te hangen, kan ik zeggen... of een kijkje in het magazijn te krijgen, of rond te mogen crossen met museum materiaal cool smiley

juist, er bestaat ook een kans dat hij na 50km op een boom klapt.

Inderdaad.. bestuurd door quasi amateur journalisten, of professionals..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2010 13:18 door amaranth.
Hyundai stopt met Accent

Hyundai heeft nog zestig stuks van de Accent op voorraad staan en wanneer die exemplaren zijn verkocht, is het gedaan met de levering in Nederland.

Ook elders in Europa gaat de wagen uit het leveringsprogramma. De Accent-familie bestaat uit een driedeurs hatchback en een vierdeurs sedan. De huidige, derde editie dateert uit 2006, maar de naam draait alweer sinds de jaren negentig mee.

Bron: [autotelegraaf.nl]

Ik zag laatst zo'n Accent rijden, en toen viel me de vreemd hoog geplaatste stootstrip op: wat doet die daar?
Hyundai is bezig met een nieuwe Accent op basis van de i20. Zal die niet meer naar Europa komen?
De Accent hatchback lijkt me overbodig tov. de i20, maar misschien zijn er nog slachtoffers te vinden voor de sedan.
Niemand zou het erg vinden als hij weg is.
Ik heb er eentje gehad van het type hiervoor , was een fijne probleemloze auto .
Het nieuwe type driedeurs was een stuk kleiner maar toch duurder dan de vorige en niet als vijfdeurs leverbaar , die sedan is gewoon een raar ding .
Ik sta er niet van te kijken dat ie niet verkoopt , de i20 en i30 zijn betere alternatieven .
Stopt Kia nu ook met de bijna identieke en ook geflopte Rio dan ?
Een overbodig model die Accent, het weggevallen gat wordt mooi opgevuld door de i20 en i30. En het ding verkocht toch al niet best, zelfs niet vergeleken met zijn in Europa weinig succesvolle voorganger. De hoogte van die stootstrip is uit praktisch oogpunt overigens zo gek nog niet, maar fraai is anders.

Kia heeft voor de Rio nog geen alternatief in het B-segment, dus die blijft waarschijnlijk nog wel even.
ik zie deze accent echt nooit, in tegenstelling tot vorige generaties.
die 3d hatchback... voor het eerst dat ik die zie, nu op zo'n plaatje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2010 00:42 door amaranth.
Nieuwe Nissan Patrol niet voor Nederland

De opvolger van de Nissan Patrol is in aantocht, maar de mastodont gaat aan onze Nederlandse neuzen voorbij. De importeur haalt de 4x4 niet naar ons land. Het bedrijf is inmiddels ook gestopt met de levering van het huidige model.

De nieuwe generatie Patrol maakt binnenkort zijn opwachting, maar dankzij de forumsite www.nissan-arabia.com zijn de eerste foto's van de nieuwste editie al wereldkundig gemaakt.

UIt de gelekte beelden kan worden opgemaakt dat Nissan de zevenpersoons mastodont veel nieuwe technieken meegeeft. Zo zijn voortaan voor de vijfdeurs terreinreus zaken beschikbaar als Lane Change Warning System, dat de bestuurder een signaal geeft wanneer zonder richtingaanwijzer van rijstrook wordt gewisseld, een entertainmentsysteem voor de passagiers op de tweede zitrij, startknop, gescheiden climate control en een bergvak tussen de voorstoelen waarvan de klep zich twee kanten op laat openen.

Naar verluidt bestaat het motorenprogramma wereldwijd uit een 4.0 V6, 4.8 V8 benzine of 3,0 liter V6-diesel.

Bron: [autotelegraaf.nl]

vreemde beslissing, toch een redelijk populaire auto bij eigenaren van marktkramen en boeren.
Ik heb eens even zitten kijken op Carbase en daar viel me op dat we nu ook de Chevrolet Lacetti inmiddels niet meer leverbaar is in ons land. Van de Daewoo en Chevrolet Lacetti zijn er in totaal slechts 1.386 verkocht sinds de introductie in 2004. In 2005 werden er nog 546 van verkocht, maar een jaar later was dit aantal al gedaald tot 131 en het jaar erop 62. In 2008 en 2009 leidde de Lacetti een sluimerend bestaan met respectievelijk 48 en 68 verkopen.

Ook apart: de Ford Tourneo Connect is na ruim één jaar afwezigheid sinds januari 2010 weer in ons land leverbaar met twee motoren: een 1.8 TDCi met 90 pk of met 110 pk. Ook is de auto er in twee maten: de SWB (4324 mm) en de LWB (4571 mm). Het laatste model heeft standaard verhoogd dak en is alleen leverbaar met de 110 pk dieselmotor. Prijzen beginnen bij € 22.900 voor de 110 pk dieselmotor, als je de 90 pk-versie wil moet je volgens Carbase € 500 bijbetalen nut smiley De 110 pk heeft ook een CO2-uitstoot die 9 gram lager ligt dan de 90 pk, dus misschien dat het daar mee te maken heeft.

929V6

Kia heeft voor de Rio nog geen alternatief in het B-segment, dus die blijft waarschijnlijk nog wel even.

Vreemd dat ie nog in de levering zit.. Met de Venga ( en in mindere mate de Soul) heeft men toch alternatief genoeg in het B-segment.

Kwam er van de week achter, via de Kia site, dat de Rio nog steeds leverbaar is..
Ten tijde van 'het Kroymans-Kia drama' stonden een aantal, ongekentekende, zilveren exemplaren in hun Utrechtse vestiging te 'verstoffen'. Vond het al wat vreemd en dacht dat het een dumping van onverkochte uitloopmodellen betrof..
Dat is dus niet waar en kan je nog bestellen (vermoedelijk uit de voorraad op de kade van Broekman in R'damwinking smiley)
De Venga (en ook de Soul) is een ander soort auto, net zoals een Meriva geen alternatief is voor de Corsa. Er komt vast binnenkort nog wel een echte Rio-opvolger, ongetwijfeld ook met een andere naam.
De Rio is begin 2010 gefacelift, maar blijkbaar vindt Autoweek het niet nodig om dat de melden. Net zoals er blijkbaar geen rij-impressie van de vernieuwde Opel Corsa is.
Jammer van de Accent. Vond de driedeurs een vlot karretje om te zien. De i20 is natuurlijk wel een stuk beter.
De nieuwe Patrol is best mooi om te zien, vooral het interieur, maar begrijpelijk dat Nissan hem niet meer levert (grote motoren, rode energielabels, en ze hebben de Pathfinder).

Komt er van de Chevrolet Cruze ook een hatchbak? Dat zou wel een goede zet zijn, want de Cruze verkoopt niet veel beter dan de Exeo, en dat is een verkoopdrama.
Er staat een hatchback van de Cruze in de planning, ja. Het is nog niet bekend of ook de nog steeds leverbare Nubira SW een directe opvolger krijgt, de Cruze SW dus. De zogenaamde spionagefoto's zijn tot nu toe allemaal nep.
In het Rio-topic had ik al aangegeven dat dit model een tweede kans zou moeten krijgen door de prijzen tot net geen 10.000 euro te verlagen of anders maximaal 11.000 euro met dan wel standaard stuurbekrachtiging. Ook zou wat mij betreft de Rio sedan geleverd mogen worden omdat er altijd een kleine markt voor dergelijke auto's zal blijven, ten faveure van de Accent sedan.
Vreemd, dat de Patrol uit het programma wordt gehaald.
Het is toch een interessante auto voor mensen die een echt werkpaard zoeken.
Daarbij is het één van de sterkste en betrouwbaarste terreinauto's.
Jammer hoor...

Daarbij was de Lacetti bij mijn weten al een langere tijd uit het programma.
Volgens mij werd hij vanaf midden 2009 al niet meer op de Nederlandse site vermeld en kon je hem toen alleen nog maar uit voorraad kopen.

En wat betreft de Tourneo Connect:
Jammer dat hij niet meer met benzinemotor wordt geleverd.
Het lijkt me namelijk een interessant alternatief voor de Berlingo, Kangoo e.d.
En als je hem dan met benzinemotor levert, dan bereik je er ook gezinnen mee die geen diesel willen.
@ Bentley Arnage: Volgens mij staat de Lacetti inderdaad al langere tijd niet meer op de Nederlandse site, maar de voorraad lijkt nu te zijn uitverkocht, waardoor Carbase vermeldt dat de auto sinds januari 2010 niet meer leverbaar is.
Wel jammer dat de Patrol niet meer geleverd word. Was een best leuke auto.
Jammer, die opvolger van de Patrol zie ik juist wel zitten eigenlijk.
Zonde dat de Patrol geen echte opvolger heeft gekregen. Nu heeft Nissan geen groot werkpaard meer. Ik rij regelmatig in een Patrol (1998) met een 2.8 zescilinder diesel. Fijne en sterkte auto! thumbs up En goede terreincapaciteiten, al heb ik 'm al wel een keertje vastgereden tongue sticking out smiley

Carfanatic
vreemde beslissing, toch een redelijk populaire auto bij eigenaren van marktkramen en boeren.

En vergeet de ballonvaarders niet. Een beetje ballonvaarder rijdt een Patrol, Landcruiser of Defender i.p.v. een T5 smiling smiley
Ik denk dat de mensen die per se een Patrol willen hebben, dat die zeker nog wel besteld kan worden bij de dealer.
En anders is er nog de grijze import waar ze je zo aan een nieuwe Patrol kunnen helpen.
Ik heb zo'n idee dat we die nog best wel op de NL wegen gaan zien.
Wat moet een Patrol nu met een lane departure systeem? Gaat hij waarschuwen als je van de ene modderkuil zonder richting aan te geven naar de andere modderplas gaat?confused smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.