We nemen afscheid van de… Mercedes S-klasse Coupé/Cabriolet, Nissan 370Z, Renault Koleos en Volvo V40

Gepost door Rutger DC 
---GT---
Nee. de 4008 staat tot de 4007 als dat de ASX tot de Outlander staat.
Hetzelfde onderstel, dezelfde wielbasis, maar een kortere auto. Daardoor komt de 4008 ineens in het vaarwater van de 3008.
Bij Mitsubishi geen probleem: die verkopen zowel de Outlander als de ASX, maar bij Peugeot is er ineens interne concurrentie.

Is interne concurrentie niet beter dan externe concurrentie? Ik zag interne concurrentie altijd als synoniem voor "meer keus binnen hetzelfde merk". De wagens bestaan nu toch en worden toch geproduceerd. Beter intern concurreren dan dat klanten gaan naar een ander merk.
dirk28
Is interne concurrentie niet beter dan externe concurrentie? Ik zag interne concurrentie altijd als synoniem voor "meer keus binnen hetzelfde merk". De wagens bestaan nu toch en worden toch geproduceerd. Beter intern concurreren dan dat klanten gaan naar een ander merk.

Dat wel, maar als je als merk een omgebouwde Mitsubishi moet verkopen (die in Japan wordt gebouwd met de dure Yen en al), of een product uit eigen stal, dan zou het wel eens meer kunnen opleveren om de klanten naar het eigen product te trekken.
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Peugeot 4007
26-11-2011 15:34
Ik denk dat je met een 600 Pullman ook beter kunt concurreren omdat dat model nog in de mindset van mensen zit, het merk Maybach was te veel van vroeger...

Daimler to drop Maybach brand, reports say

November 25, 2011 16:46 CET

Daimler AG plans to drop the underperforming Maybach brand in 2013, AutoWeek, a sister publication of Automotive News Europe, reported.

The decision to disband the upper-luxury marque comes after lackluster sales of the company's existing 57 and 62 limousines.Daimler AG plans to drop theunderperforming Maybach brand in 2013, AutoWeek, a sister publication of Automotive News Europe, reported.

Daimler CEO Dieter Zetsche recently decided not to push ahead with the development of replacement models -- which were tentatively due out in 2014 -- owing to what one insider describes as a "positive move to focus greater attention on the Mercedes-Benz brand."

"We've come to the conclusion that it is better to cut our losses with Maybach than to continue into an uncertain future with a brand that has failed to live up to original sales expectations," one insider told AutoWeek. "Plans are already in place to fill the void left by the axing of the Maybach 57 and 62 with the next-generation S class, which will be offered in three wheelbase variations, including a top-of-the-range S600 Pullman."

Moves to push Mercedes-Benz further up-market into the segment follows an internal marketing study which came to the conclusion that it has more potential to succeed in the upper-luxury segment against competition from the likes of Bentley and Rolls-Royce than Maybach.

"We held extensive discussions internally about which way would promise the greatest success in the luxury segment, and we came to the conclusion that the sales chances for the Mercedes brand were better than that of Maybach," Zetsche told the Frankfurter Allgemeine Zeitung newspaper.

"It would not be sensible to develop a successor model for the current Maybach," he added, according to an excerpt of the interview, which will be published in the German daily on Saturday.

Despite the plan to dump Maybach, both the existing 57 and 62 will be produced through to early 2013, at which point the fifth-generation S-class is due to be introduced. "There is no sense producing beyond this date, as there will no longer be any production synergies," said an AutoWeek source.

The Maybach brand was resurrected by Mercedes-Benz in 2002 following its failure to purchase Rolls-Royce and Bentley from then owner Vickers after being outbid by Volkswagen, which then ceded control of Rolls-Royce to BMW AG.

The original Maybach models, the 57 and 62, were named after their respective lengths of 5735mm and 6170mm. Both were based around stretched underpinnings of then already superceded third-generation S-class first introduced in 1991.

A recent proposal to involve Aston Martin in the development of future Maybach models was abandoned in early 2011.

Bron: [www.autonews.com]
Wat een onzin! Jammer om zo'n naam overboord te gooien.
Anonieme bezoeker
06-12-2011 20:39
Dat Maybach verdwijnt kan me weinig schelen, altijd al een lelijke auto gevonden. Maar de naam Accord is eeuwig zonde.
Kan mij nog de Accord Aerodeck herinneren. Een serieus alternatief voor een station in de hogere klasse!
Aan de techniek, rijeigenschappen en kwaliteit zal het niet liggen. Met een goed, herkenbaar design (Honda's hadden tot ca. 1983 een heel karakteristieke neus, verwerk dat nou eens in een modern jasje) zou de Accord een regelrechte Passat-killer kunnen zijn.
Toen ik een Audi 100 Avant kocht heb ik nog ernstig gedacht aan de Accord. Hele mooie bak, maar toen hadden ze nog niet het kwaliteitsimage van nu.
Tsja, veel heeft Honda niet te verliezen in Europa. Ik vind het ook jammer, maar ze verkopen amper. En ik zeg eerlijk: ik zou eerder voor een 159 gaan dan voor een Accord, alhoewel die zeker in mijn top-5 te vinden zou zijn.

Gelukkig komt de naam Corolla weer wel terug, dus over een jaar of 4-6 ontdekt Honda misschien ook wel dat een andere naam nog slechte verkoopcijfers oplevert...

Gelukkig komt de naam Corolla weer wel terug

dat vind ik dan weer een verschrikkelijk oubollige naam.
Beter dan zo'n quasi-modernistische en jong-sportieve naam als Auris. Ik moet dan steeds denken aan een kinderhoestdrankje met een paarse giraffe op het etiket.
De importeur van Mitsubishi is blijkbaar toch weer teruggekomen op het besluit om de levering van de Lancer Sport Sedan stop te zetten. In het nieuwe gamma van de Lancer komt opnieuw de Lancer sedan voor, zij het slechts in één uitvoering. De 1.6 ClearTec Edition One is er voor € 18.299.

De Sportback is er met twee verschillende motoren: de 1.6 ClearTec (Edition One en Edition Two) en de gloednieuwe 1.8, die standaard is gekoppeld aan een CVT-transmissie. Alle Lancer's hebben 20% bijtelling.
Rob076
Beter dan zo'n quasi-modernistische en jong-sportieve naam als Auris. Ik moet dan steeds denken aan een kinderhoestdrankje met een paarse giraffe op het etiket.

Inderdaad. De laatste Corolla was nog een echte Toyota. Saai maar betrouwbaar en degelijk. Geen gekkigheid. De Auris zou zo voor een mislukte Hyundai door kunnen gaan. De Koreanen hebben tegenwoordig mooiere en betere auto's. De Auris is zo lelijk dat niemand hem wil hebben, en hij rijdt ook niet echt geweldig. Toyota moet gewoon weer een strakke en fijne Corolla bouwen met moderne motoren, dan komt het misschien weer goed.
Die mag ook best blijven, de Lancer Sport Sedan. Leuk ding in z'n soort. Achterspoilertje zou wel standaard mogen zijn.
Anonieme bezoeker
13-12-2011 22:03
Mooie term; sport sedan crying smilie
Tja, deed Saab met de 9-3 ook. Deze Lancer heeft tenminste nog een link met de auto(rally)sport, de 9-3 heeft daar geen enkele rol van betekenis in gespeeld.
Ik hoorde vandaag in Breukelen, dat de Peugeot 206+, alsmede de 207 3- en 5-deurs uit productie genomen zijn, niet de CC en de SW dus.
Dan verwachten ze bij Peugeot wel heel wat van de 208, dat hij ook de klanten van de 206+ kan wegsnoepen.
Zal de 208 goedkoper worden dan de 207?
---GT---
Dan verwachten ze bij Peugeot wel heel wat van de 208, dat hij ook de klanten van de 206+ kan wegsnoepen.
Zal de 208 goedkoper worden dan de 207?

Wellicht vanwege gunstiger uitstoot en dus groenere labels.
Tijd voor een jaaroverzicht van 2011: Nog onvermeld was het verdwijnen van de Alfa Romeo 159 (althans, wel aangekondigd, eind oktober 2011 liepen de laatste 159's van de band in de Fabricca Italia Pomigliano. De 159 is aldaar vervangen door de nieuwe Fiat Panda. Alfa Romeo heeft wel een flinke voorraad aangelegd, zodat men ook in 2012 nog 159's kan kopen. Alfa Romeo heeft momenteel dus slechts twee modellen in productie: de MiTo en Giulietta. Zelfs Lancia heeft er meer: de Ypsilon, Musa en Delta. In Nederland is verder in 2011 de Panda 4x4 uit het gamma genomen. Die keert vast en zeker volgend jaar weer terug wanneer de nieuwe generatie Panda 4x4 leverbaar wordt.
Na 4 jaar is het tevens afscheid nemen van de Tesla Roadster. Van deze elektrische sportauto werden 2.600 exemplaren gebouwd.
Bij Bentley is de oude Continental GT geheel uit productie en dat betekent ook het einde voor de Supersports, die alleen nog als GTC is te verkrijgen. Verder werd de Lamborghini Murciélago begin 2011 vervangen door de Aventador, Ferrari verving de 612 Scaglietti door de FF. Bij Wiesmann nam men afscheid van het oermodel MF3.
Verder nemen we ook afscheid van de Volkswagen Fox en New Beetle die door respectievelijk de up! en Beetle zijn vervangen. In Nederland moesten we de Mazda RX-8, Dodge Caliber en Dodge Nitro al eerder vaarwel zeggen, maar die modellen zijn nu ook definitief uit productie genomen. Bij Honda kunnen we inmiddels wel zeggen dat de Civic Hybrid uit productie genomen is, voor wie er een wil zijn er nog genoeg voorraadmodellen om uit te kiezen. Inmiddels is ook wel duidelijk dat de terugkeer van Landwind definitief is mislukt.
Meest schokkend is natuurlijk het verdwijnen van Saab. De 9-3 heeft een aardige carrière gehad, maar het is natuurlijk eeuwig zonde dat de 9-5 en 9-4X maar heel kort in productie zijn geweest en dat de 9-5 SportCombi zelfs nooit in productie is gegaan. Hopelijk gebeurt dat op de een of andere manier alsnog.

Leuk overzicht, alhoewel ik persoonlijk vind dat auto's die niet opgevolgd zijn alleen in dit overzicht horen. Ik wist trouwens niet dat de Santana 'Vitara' hier leverbaar was....

Verder gewoon triestig ten opzichte van de gevallen Alfa's en Saab crying smilie
Gaaf overzicht! Bedankt, Daewoo-Chevrolet! Sommige modellen zal ik persoonlijk echt niet missen, maar van sommige andere is het gewoon jammer dat ze niet opgevolgd zijn: de Mazda RX-8 bijvoorbeeld, of de Alfa 159...
Heel mooi overzicht! thumbs up

Er blijven inderdaad maar weinig Alfa's over zo...
Rob076
Leuk overzicht, alhoewel ik persoonlijk vind dat auto's die niet opgevolgd zijn alleen in dit overzicht horen. Ik wist trouwens niet dat de Santana 'Vitara' hier leverbaar was....

Sorry, ik was de toelichting vergeten. De Santana 300/350 is hier nooit geleverd inderdaad, wel in diverse andere Europese landen. De PS10 en Lada Shiguli (VAZ 2101/Lada 1200) zijn ook (al lang) niet meer leverbaar in Nederland.

p = uit productie
NL = einde levering in NL
EU = einde levering in Europa

Alfa Romeo 159 p
Alfa Romeo Brera L (p 2010)
Alfa Romeo Spider L (p 2010)
Bentley Continental GT Supersports p
Bugatti Veyron Coupé p
Chevrolet Aveo 3-deurs p
Chrysler 300C EU
Chrysler Grand Voyager EU
Chrysler Sebring Convertible p
Dodge Caliber p
Dodge Journey EU
Dodge Nitro p
Ferrari 612 Scaglietti p
Fiat Croma p
Fiat Panda 4x4 NL
Ford Focus Coupé-Cabriolet p
Ford Tourneo Connect NL
Honda Civic Hybrid EU
Honda Civic Type S/Type R p
Iveco Campagnola/Massif p
Jeep Cherokee EU
Jeep Patriot EU
Lada Kalina 1118 p
Lada Shiguli p
Lamborghini Murciélago p
Lancia Phedra p
Lancia Ypsilon 3-deurs p
Landwind CV9 EU
Mazda RX-8 p
Mercedes-Benz A-klasse 3-deurs NL
Mercedes-Benz CLC p
Mercedes-Benz G-klasse Kort p
Mitsubishi Grandis p
Mitsubishi Lancer Evolution NL
Nissan Cube EU
Opel Astra TwinTop p
Peugeot 4007 NL
Peugeot 407 p
Renault Kangoo Be Bop NL
Saab 9-3 p
Saab 9-3X p
Saab 9-4X p
Saab 9-5 p
Santana 300/350 p
Santana PS10 Anibal p
Santana PS10 pick-up p
Subaru Justy EU (p)
Tesla Roadster p
Volkswagen Fox EU
Volkswagen New Beetle p
Wiesmann MF3 p

Nog een lijstje met de merken die het nieuwe jaar niet hebben gered of waarvan het einde (in Europa) is aangekondigd:

Saab
Santana
Bristol (doorstart gemaakt)
Th!nk (doorstart gemaakt)
Daihatsu EU (1/2013)
Maybach (2013)
Chrysler EU
Dodge EU

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-12-2011 19:25 door Daewoo-Chevrolet.
Ik mis een aantal modellen van Daihatsu die inmiddels al uit het gamma genomen zijn:

Copen, Materia, Sirion 2 (die volgens de Daihatsu-site echter nog leverbaar is), Trevis.

edit: kan ook zijn dat deze modellen in 2010 al zijn verdwenen, in Carbase gaan ze echter tot 2011.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-12-2011 10:38 door 929V6.
De Copen en Materia zijn inderdaad al eerder geschrapt: [www.telegraaf.nl]
De Trevis al begin 2009: [www.autointernationaal.nl]
In 2011 zijn er nog 6 Materia's op kenteken gezet, de Copen en Trevis waren kennelijk al uitverkocht.
Ik had in ieder geval de Daihatsu Charade er tussen kunnen zetten, want die werd zeer kortstondig gebouwd vlak voor de introductie van de nieuwe Toyota Yaris (18.000 stuks). Nu moet Daihatsu het tot januari 2013 met een voorraad zien uit te zingen.
Renault Clio (Campus) na 14 jaar met pensioen
dinsdag 3 januari 2012

In 1990 lanceerde Renault de eerste generatie van de Clio, toen de vervanger voor de Renault 5. Die hield het uit tot 1998. De fakkel werd overgenomen door de onvermijdelijke tweede generatie die begin 2006 weer werd afgelost door het model dat momenteel de catalogus siert. Maar de Clio II werd niet uit het gamma geschrapt. Hij werd herdoopt tot Clio Campus en bleef al die tijd als prijsbreker in de catalogus, met een beperkt motorenprogramma weliswaar.
De praktijk is niet nieuw. Peugeot hield de 206 in productie na de komst van de veel grotere en zwaardere 207. Maar nu de 208 is aangekondigd - die weer slanker en compacter is - zijn ook de dagen van de 206 (die inmiddels 206+ heet) geteld. En toeval of niet - ook de Clio Campus mag nu na een carrière van 14 jaar met pensioen. Samen met de derde generatie overigens, want we verwachten de compleet nieuwe, vierde uitgave van de Clio nog dit jaar.

Bron: [www.autowereld.com]
De productie van de Fusion is kennelijk al gestopt, hadden we die hier al staan?

Ford Fusion alleen nog uit voorraad leverbaar

Een verontruste mail van een AutoWeek-lezer: de Ford Fusion is uit de configurator op de Ford-website verdwenen! .Navraag bij Ford leert dat dit geen fout op de officiële website is: “Het is inderdaad niet meer mogelijk om een Ford Fusion te configureren en bij de fabriek te bestellen, omdat z’n opvolger aanstaande is. Het is wel mogelijk om nog een nieuwe Fusion bij een Ford-dealer uit voorraad te kopen.” Met ‘z’n opvolger’ bedoelt de woordvoerder de B-Max. Voor de introductie van die auto moeten we nog wel het nodige geduld hebben: de car configurator gaat in Nederland pas in oktober online. Met de B-Max wil Ford het opnemen tegen auto’s als de Opel Meriva en de Citroën C3 Picasso.
[www.autoweek.nl]
Ford Fusion alleen nog uit voorraad leverbaar

Een verontruste mail van een AutoWeek-lezer: de Ford Fusion is uit de configurator op de Ford-website verdwenen!
Navraag bij Ford leert dat dit geen fout op de officiële website is: “Het is inderdaad niet meer mogelijk om een Ford Fusion te configureren en bij de fabriek te bestellen, omdat z’n opvolger aanstaande is. Het is wel mogelijk om nog een nieuwe Fusion bij een Ford-dealer uit voorraad te kopen.”
Met ‘z’n opvolger’ bedoelt de woordvoerder de B-Max. Voor de introductie van die auto moeten we nog wel het nodige geduld hebben: de car configurator gaat in Nederland pas in oktober online. Met de B-Max wil Ford het opnemen tegen auto’s als de Opel Meriva en de Citroën C3 Picasso.

Ik wist niet eens dat die Fusion nog leverbaar was. Heeft het lang uitgehouden zonder facelift van enige betekenis, maar oogt nu ook wel behoorlijk gedateerd.
Ik vind de Fusion ook een vrij nutteloze auto, ten opzichte van de Fiesta. Hij staat alleen wat hoger op zijn wielen, waardoor de instap iets hoger is. Maar het is daardoor geen MPV en de zeer goede rij-eigenschappen van de Fiesta gaan daardoor verloren.
Wat dat betreft zal de B-Max een grote vooruitgang zijn. De Fusion had eigenlijk een SUV moeten zijn (zie de huidige EcoSport = iets langere Fusion), maar is ontdaan van zijn SUV-dingen.
Skoda voert de Roomster in ons land alleen nog maar met Scout-pakket, Ford had de Fusion inderdaad wel standaard de offroad look mee mogen geven (de Fusion Calero):

Ik vind 'm nu wel extreem verouderd qua looks.
Daewoo-Chevrolet
Skoda voert de Roomster in ons land alleen nog maar met Scout-pakket

De Scout-bumpers worden pas vanaf het Ambition-niveau geleverd.
De Active en Greenline hebben nog steeds de standaard bumpers.
De Telegraaf
wo 04 jan 2012, 10:06
Huidige Porsche Boxster uit productie

AMSTERDAM - De huidige Porsche Boxster wordt niet meer geproduceerd. Het model kopen is nog wel mogelijk. “Desnoods halen we voor de klant een exemplaar uit het buitenland”, aldus Porsche Nederland.

Porsche heeft in 2011 in totaal 26 stuks van de Boxster verkocht, dat zijn er vijf minder ten opzichte van in 2010. “Met de nieuwe Boxster in het vooruitzicht wachten klanten dat model af. Sommigen bestellen hem zelfs al zonder dat ze de tweezitter hebben gezien”, zegt de woordvoerster.
Bron
---GT---
Ik vind de Fusion ook een vrij nutteloze auto, ten opzichte van de Fiesta. Hij staat alleen wat hoger op zijn wielen, waardoor de instap iets hoger is. Maar het is daardoor geen MPV en de zeer goede rij-eigenschappen van de Fiesta gaan daardoor verloren.
Wat dat betreft zal de B-Max een grote vooruitgang zijn. De Fusion had eigenlijk een SUV moeten zijn (zie de huidige EcoSport = iets langere Fusion), maar is ontdaan van zijn SUV-dingen.

De Fusion is toch een behoorlijk stukje ruimer dan de Fiësta. De auto heeft ook aardig wat bagageruimte, en dat voor een voordelige aanschafprijs. Het is best een fijne auto, alleen behoorlijk saai en gedateerd nu.
De Fusion moest toch de beste combi zijn tussen een personenauto en een bestelauto, zonder meteen een omgebouwde bestelauto te zijn (zoals de fransen wel doen)? Iets andere insteek dan bij een MPV dus, die vooral personenauto is, de balans slaat nog iets meer door naar "bijna bestelauto".

Logisch dat ie eruit gaat, de auto valt inmiddels compleet uit de toon in de personenwagenshowroom. In de bestalwagenshowroom past ie inmiddels beter bij de Transit (Connect).

Porsche heeft in 2011 in totaal 26 stuks van de Boxster verkocht, dat zijn er vijf minder ten opzichte van in 2010.

¿Is dat voor heel Nederland? Dat kan toch niet? De dealer hier in de streek heeft er al 43 verkocht in 2011.
bat
De Fusion moest toch de beste combi zijn tussen een personenauto en een bestelauto, zonder meteen een omgebouwde bestelauto te zijn (zoals de fransen wel doen)? Iets andere insteek dan bij een MPV dus, die vooral personenauto is, de balans slaat nog iets meer door naar "bijna bestelauto".

Logisch dat ie eruit gaat, de auto valt inmiddels compleet uit de toon in de personenwagenshowroom. In de bestalwagenshowroom past ie inmiddels beter bij de Transit (Connect).

Nee hoor, Ford leverde ook de Tourneo. De Fusion was gewoon een verhoogde en verlengde Fiësta. Ik zou er best wel een willen hebben. Een lekker ruime auto voor de prijs van een Fiësta.
isla
De Vel Satis is een van de geweldigste auto´s die er ooit gemaakt is, durf ik er dan tegenin te brengen.

Eens! Alleen de Avantime en Citroen CX zijn nóg perfecter.
Ik meldde eerder nog dat de Lancer Sports Sedan toch mocht blijven, maar dat ik hier terecht kom als ik op zoek ben naar de prijzen voorspelt niet veel goeds:

Er blijft niet veel meer over van het Mitsubishi-gamma, want de Colt CZ3 en Ralliart (CZ3/CZ5) zijn uit het gamma geschrapt. Hiermee zijn er na het verdwijnen van de Lancer Evolution geen sportieve modellen meer in het gamma, dat nog bestaat uit de Colt (CZ5), Lancer (Sportback), ASX, Outlander, Pajero 3- en 5-deurs, L200 en vernieuwde Canter van Mitsubishi Fuso. Op de Autosalon van Genève zal Mitsubishi de nieuwe Outlander introduceren die qua looks is gebaseerd op de PX-MiEV II. De Colt schijnt vooralsnog geen opvolger te krijgen, de lager gepositioneerde Mirage moet het gat invullen dat ontstaat onder de Lancer.

Foto's Auto-Consument.nl

Het Colt-gamma ziet er nu als volgt uit:

1.1 ClearTec Inbusiness € 9.999
1.1 ClearTec Edition One € 11.299
1.1 ClearTec Edition Two € 12.299
1.3 ClearTec Edition Two € 13.199
1.3 Allshift Edition Two € 14.199

Al met al zit het wat betreft prijzen wel goed, gewoon een ijzersterke aanbieding. Als ik mocht kiezen tussen een Colt 1.1 75 pk, Picanto 1.2 of up! 5-deurs 1.0 75 pk, zou ik onmiddellijk voor de volwassener Colt gaan. Steun je ook nog de Nederlandse economie mee smiling smiley Net als bij de Lancer Sportback (1.6/1.8 CVT) heeft het gehele gamma 20% bijtelling, wat het technische gedeelte betreft heeft Mitsubishi haar zaakjes prima op orde.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2012 11:07 door Daewoo-Chevrolet.
Inderdaad, zo'n Colt is amper duurder dan de gemiddelde auto uit het A-segment, maar wel een stuk ruimer. Volgens mij rijden ze ook niet slecht, en het is nog een oer-Hollands product ook!
Zo... dat Mitsubishi-gamma is nu wel heeeeeel saai geworden. Ze proberen zelf niet meer om hun auto's aantrekkelijk te maken.
Al even geleden, maar ik wist het nog niet:

HiAce verdwijnt na 35 jaar uit het Toyota-gamma. Er is nog één rode en één blauwe te koop.
(15 juni 2011)

Toyota heeft zijn gesloten bestelauto, de HiAce, per direct uit productie genomen. Importeur Louwman & Parqui bv heeft alle informatie van de HiAce van

zijn website verwijderd. De productiestop betreft alleen het model HiAce voor de Europese markt — voor Azië en Oceanië wordt de HiAce nog geproduceerd maar dat is een ander, kleiner, model.

De importeur bevestigt de maatregel van de fabrikant en zegt dat de reden is dat de euro5-motor niet leverbaar is. Een euro5-motor is vanaf 1 januari 2012 verplicht voor bestelwagens. Toyota heeft wel euro5-motoren maar die passen niet in de HiAce. Besloten is daarom om de productie te stoppen, totdat er een nieuw model is voor de Europese markt.

Een Toyota-dealer vult aan; "Het model kon niet meer opboksen tegen de concurrentie, en de productie-aantallen werden te laag. In plaats van met een nieuwe HiAce te komen, kiest Toyota op dit moment voor verdere ontwikkeling van hybride technologie in personenwagens."

Het stille vertrek van de HiAce zou niets te maken hebben met de technische tegenslagen waarmee Toyota kampt. "Integendeel, de HiAce is een goeie bus die veel gevraagd is bij lokale bedrijven. Hij is eenvoudig en betrouwbaar. Jammer dat hij niet meer geleverd kan worden," aldus de dealer. Alleen de reeds bestelde HiAces komen druppelsgewijs nog binnen.

Voor de schilder, loodgieter en bakker wordt het steeds moeilijker om een rechttoe-rechtaan bestelbus te kopen. De Toyota HiAce blonk uit door zijn eenvoudige en probleemloze techniek. Hij scoort minder op het gebied van veiligheid, comfort en wegligging. Ook andere simpele Aziatische busjes, zoals de Kia Pregio, zijn niet meer verkrijgbaar.

Volgens Rutger Kerstiens van Louwman & Parqui bv kon de HiAce worden gezien als "de Corolla onder de bestelbussen. Wij vinden het ook heel jammer dat hij nu verdwijnt, hoewel de verkochte aantallen niet indrukwekkend meer waren. Het wachten is op de opvolger, hoewel we niet weten wanneer die gaat komen."

Het is de eerste keer dat de HiAce niet in Europa leverbaar is sinds het model in 1977 hier op de markt kwam. Met een verkoopperiode van bijna 35 jaar, behoort de HiAce tot de klassiekers onder de bestelwagens. Het model wordt al sinds 1967 geproduceerd. Toyota assembleerde de Europese HiAce in Portugal.

In Nederland werden tot 2008 jaarlijks ongeveer 800 HiAces verkocht. In 2009-2010 liep dat terug tot ongeveer 400 stuks per jaar. In 2011 verkocht Toyota nog 225 exemplaren.

De Belgische importeur laat weten dat er in zijn land nog twee HiAces te krijgen zijn: een rode en een blauwe. Allebei met korte wielbasis. "U kunt ze uiterlijk eind deze maand bestellen."

Bron: [bedrijfsauto.com]
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Toyota HiAce
20-02-2012 18:17
Tsja, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het sowieso al geen verkooptopper meer was. Men kiest voor of iets Europees, of iets Koreaans als het toch Aziatisch moet zijn, heb ik het idee...
Ik kan Toyota wel begrijpen.

Mensen die busjes rijden zijn vaak mannen met zelfaangemeten kale harses die je met 150 voorbijstormen op de snelweg met maatjes achterin. Dus die willen alleen in een Mercedes zitten.
Veel ondernemers zien een bus als statussymbool. De HiAce wordt als antieke werkpaard gezien.
De Hiace is voor de groentenboer. Ik heb een broer die is zelf een "bald-headed" (vraag me niet waarom, blijkbaar staat het erg stoer) van twee meter die alleen maar Vito wil rijden.
Ik heb zoiets van: jij je lol.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.