We nemen afscheid van de… Dacia Logan MCV en Dokker MPV, Maserati GranTurismo/GranCabrio, Skoda Citigo, Suzuki Celerio

Gepost door Rutger DC 
Ik heb nooit zo'n hoge pet op van chat antwoorden..
Je vraagt naar nieuw voorraad .. en krijgt een gebruikt antwoord. confused smiley

Het lijkt mij wel sterk dat Peugeot de 308 een jaar niet af fabriek gaat aanbieden.. er zal wel gesaneerd moeten worden qua productiecapaciteit..maar op deze manier lijkt mij niet.
Het lijkt mij ook sterk hoor. Zo'n medewerker zou op staande voet ontslagen moeten worden als hij zulke antwoorden geeft. Wat dat betreft wel een erg slechte functionaliteit die klanten zomaar naar een ander merk kunnen doen overstappen.
Voor de volledigheid om deze discussie even af te ronden: De 308 staat weer op de site. Hij heeft een modeljaarupdate gehad met prijsaanpassing, wellicht waren ze bezig om die te verwerken. Heel slecht dat zo'n chatmedewerker dat niet weet...
Ik zeg ook niet dat die medewerker er zelf wat aan kan doen, maar je slaat als importeur wel een flater als je je klanten op die manier slecht weet te informeren. Dan kan je nog beter geen chat hebben en iets meer tijd nemen om goed geïnformeerd te antwoorden via mail of zo.
Quote
MWH
Ik zeg ook niet dat die medewerker er zelf wat aan kan doen, maar je slaat als importeur wel een flater als je je klanten op die manier slecht weet te informeren. Dan kan je nog beter geen chat hebben en iets meer tijd nemen om goed geïnformeerd te antwoorden via mail of zo.

Exact. Op deze manier loopt Peugeot onnodig klanten mis.
Klopt, de importeur had zelf op de website moeten laten blijken, dat er verandering op komst is:
[www.auto-motor-und-sport.de]
Op 11 juni jl. is de laatste BMW i8 in Leipzig van de band gelopen... Er zijn er zo'n 20.000 gebouwd sinds begin 2014. In maart 2015 werd vanwege de lange wachtlijsten de productie nog 'verdubbeld', maar nu is zelfs geen opvolger meer gepland.

Quote
929V6
De vijfdeurs Honda Civic zou je onderhand ook wel een D-segmenter kunnen noemen.

Volgens de Honda dealers de grootste fout die de importeur kon maken.
Ze hadden de 4-deurs sedan-Civic in Europa eigenlijk de "Accord" moeten noemen.
Waarbij gewezen Accord-rijders er hun neus voor optrekken omdat ze niet willen gedegradeerd worden tot een Civicje.
Renault heeft de Koleos nu eindelijk van de Nederlandse website gehaald. De in Europa geflopte, grote SUV is uit het leveringsprogramma van diverse Europese landen gehaald. Grootste problemen van de Koleos waren het ontbreken van benzinemotoren of (plug-in) hybrides, het feit dat er slechts vijf zitplaatsen aanwezig waren, wat de meerwaarde ten opzichte van de Kadjar beperkt en het geen serieuze concurrent van auto's als de Peugeot 5008, Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan Allspace/Seat Tarraco maakte en wellicht ook onvoldoende (Frans) karakter. Renault concentreert zich nu op de Captur en Kadjar SUV's, later verschijnen er twee tot drie volledig elektrische crossovers (B-SUV in 2021, C-SUV in 2022, later eventueel een elektrische zevenzitter).



Als alternatief heeft Renault de Espace nog in de aanbieding. Die heeft standaard een 1.8 TCe benzinemotor aan boord en is een grote WLTP-winnaar: voor 1 juli moest daar nog 64.590 euro voor worden betaald in standaard luxe Initiale Paris-trim, nu is die met € 59.590 zomaar vijfduizend euro goedkoper!
Renault heeft het duidelijk moeilijk:
ook de Espace verkoopt (spijtig genoeg) maar met mondjesmaat. De Kadjar moet het afleggen tegen het PSA-geweld. De Talisman is een marginale verschijning (ook onterecht vind ik).
Spijtig want ik vind het (voor de rasechte eigen producten) een mooi merk.
Ik denk toch echt dat Renault blijvend last heeft gehouden van de imagoschade van alweer 10-15 jaar geleden. En de F1 is natuurlijk ook een duur hobbyprojectje waar o.a. PSA geen last van heeft.
Quote
Wouter82
Ik denk toch echt dat Renault blijvend last heeft gehouden van de imagoschade van alweer 10-15 jaar geleden. En de F1 is natuurlijk ook een duur hobbyprojectje waar o.a. PSA geen last van heeft.

Renault heeft het de afgelopen jaren echt goed gedaan. Er waren wat WLTP issues die voor een dip gezorgd hebben. Die imagoschade is wel achter de rug volgens mij. De betrouwbaarheid is ook gewoon goed nu.

De Koleos deed het in de diverse tests helemaal niet slecht. Hij had met benzinemotoren leverbaar moeten zijn. Met een prijskaartje van 40 mille voor een 160pk versie met DCT was er best markt voor geweest. De X-Trail deed het ook best OK. Ik begrijp de niet waarom ze alleen een dieselversie leverden.
Quote
Wouter82
Ik denk toch echt dat Renault blijvend last heeft gehouden van de imagoschade van alweer 10-15 jaar geleden. En de F1 is natuurlijk ook een duur hobbyprojectje waar o.a. PSA geen last van heeft.

Mwoh 2001 t/m 2006 in de regel. En voor sommige modellen is 2005 en jonger al het juiste bouwjaar. winking smiley
In Korea als Samsung QM6 wel gewoon leverbaar als benzine en zelfs ook als af fabriek LPG uitvoering met 60 l LPG tank. In Frankrijk staat de Koleos nog wel op de website. Net als dat daar nog gewoon Zen en Intens uitvoeringen van de Espace gevoerd worden. Een Espace Zen dCi is daar al vanaf 44k Euro te krijgen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-07-2020 10:42 door Renault15 17.
De Nissan 370Z is niet meer leverbaar in Nederland. De enige sportauto die op nissan.nl vermeldt staat is de GT-R. Nu werd het laatste exemplaar in 2018 geregistreerd en zijn er sinds 2012 tien geregistreerd, waarmee je moeilijk kunt stellen dat de 370Z in een grote behoefte voorzag. Daarvoor was de prijs door de torenhoge BPM veel te onaantrekkelijk. Mogelijk maken we eind dit jaar en anders begin 2021 kennis met de nieuwe generatie Z: de 400Z.



Foto: Rijtesten.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-07-2020 15:26 door Rutger DC.
Inderdaad, enkele jaren terug kocht je een 350Z/370Z voor tussen de 50k en 60k, deze ging ruim boven de ton. Daar kan je al heel veel andere auto's voor kopen. Och, dan had de auto ook maar wat zuiniger moeten zijn. smiling smiley
De Subaru BRZ was al een tijdje niet meer leverbaar in Nederland, maar nu stopt de productie definitief.



Quote

In Nederland zijn de Subaru BRZ en diens broertje Toyota GT-86 al niet meer leverbaar, maar nu meldt Subaru ook in Japan dat het einde daar is.

Toegegeven, we hadden er Google Translate en een tip van Carscoops.com voor nodig, maar op de Japanse website van Subaru staat het echt. De Subaru BRZ is ook daar alleen uit voorraad leverbaar, zodat bepaalde wensen op het gebied van kleuren en uitvoeringen niet langer gegarandeerd ingewilligd kunnen worden.

Hoewel Toyota het in z’n thuisland nog niet bevestigt, heeft dit ongetwijfeld ook gevolgen voor BRZ-broertje GT86. Subaru is het merk dat aan de wieg stond van deze achterwielaangedreven coupé met boxermotor en de auto’s werden ook bij Subaru gebouwd.

Supra 2.0

Wie in Nederland op zoek gaat naar een GT86, wordt door Toyota inmiddels doorverwezen naar de modelpagina van de Supra. Heel gek is dat overigens niet, want in de nieuwe 2.0-viercilinder-vorm is die Supra niet veel duurder dan de basisversie van de GT86. Bij Subaru laat het sportieve model een groter gat achter. Het merk heeft geen alternatief, en biedt vooralsnog in Nederland alleen nog de XV, Forester en Outback aan. Toch gloort er hoop, want in 2019 riepen beide merken nog dat er wel degelijk een opvolger voor de lollige tweeling in de pijplijn zit.

Scion

De coupé van Subaru en Toyota werd eind 2011 onthuld en verscheen in 2012 op de markt. Behalve de namen Toyota GT86 en Subaru BRZ is de auto ook leverbaar geweest onder de vlag van het inmiddels ter ziele gegane submerk Scion, dat hem als FR-S in de Noord-Amerikaanse showrooms had.

De Toyota is afhankelijk van de markt ook geleverd als Toyota 86 en Toyota FT86, waarbij de 86 te allen tijde een verwijziging is naar de legendarische AE86. Dat model uit de jaren 80 was de laatste Corolla met achterwielaandrijving en is uitgegroeid tot een sportief icoon in onder meer de driftwereld.
Nog een paar nieuwe:

De Mercedes-Benz S-klasse Coupé en Cabriolet zijn geschrapt. Beide uitvoeringen komen niet meer op de Nederlandse website voor. De nieuwe S-klasse zal op (zeer) korte termijn worden gepresenteerd; de Coupé en Cabriolet verdwijnen en krijgen geen opvolger. Er is minder vraag naar coupés en cabriolets en van de C-klasse en E-klasse Coupés en Cabriolets zal slechts een serie een opvolger krijgen. De SL en SLC verdwenen al eerder. Er komt echter wel een nieuwe generatie SL, zonder klapdak en met een klein bankje achterin.





Aan de Nederlandse vraag heeft het niet gelegen, want de V40 was een enorm verkoopkanon hier ten tijde van het veertien-procent-bijtellinggedoe en scoorde goed tot in zijn nadagen, maar de V40 heeft geen opvolger gekregen. De nieuwe compacte middenklasser van Volvo was min of meer klaar, maar zag het daglicht als Polestar 2 en slechts met elektrische aandrijflijn.

Quote
Barri
Die gaat Volvo wel missen.

Denk ik ook wel. Ben benieuwd hoe snel ze daarop terugkomen.

Ook jammer van de S-klasse Coupé & Cabriolet. Prachtige auto's.
Zo'n S coupé of cabrio is inderdaad geweldig. Onwijs gave GT voor als je geld teveel hebt.
Quote
Barri
Die gaat Volvo wel missen.

Dat deden ze de laatste jaren toch al wel? Of zit ik er naast, qua aantallen? Ik zie toch vooral grote, hoge, nieuwe Volvo's, momenteel. sad smiley
Quote
Durashift
Quote
Barri
Die gaat Volvo wel missen.

Dat deden ze de laatste jaren toch al wel? Of zit ik er naast, qua aantallen? Ik zie toch vooral grote, hoge, nieuwe Volvo's, momenteel. sad smiley
Zeker, ze misten al een iets goedkoper volumemodel. Maar nu is écht op is gaan ze 'm nog meer missen.
Toch wel het einde van een tijdperk, na de 66/400-serie/40-serie/50-serie/V40.
Het maakt voor mij ook de keus voor Polestar alleen maar meer onlogisch en onhandig. De Polestar 1 had je mooi als halocar (?) kunnen gebruiken, zeg de Volvo C100. En de 2 een opvolger van de V40. Nu kan je als merk Volvo moeilijk meer zelf geloofwaardig met EV's komen, en bovendien moet je heel veel energie en geld steken in een nieuw merk dat niemand kan plaatsen en iedereen toch als Volvo zal zien.
Quote
929V6
Vergeet ook de C30 en vooral de 300-serie niet!
Oja, die 300 mag ik niet vergeten.
De Polestar 2 is toch wel weer een klap groter dan een V40 toch?
De Polestar 2 is 4607 mm lang en is meer een liftback-opvolger van de S40 (de laatste was 4483 mm lang na alle facelifts) en is qua vorm goed vergelijkbaar met de Skoda Octavia (4689 mm).
Jammer hoor, "kleine" Volvo's doen het hier meestal erg goed. Dat hele Polestar als merk vind ik trouwens onzinnig en de betreffende modellen hadden gewoon Volvo moeten heten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-08-2020 22:02 door D Elzinga.
De Renault Twingo ICE (versies met benzinemotoren) en Espace zijn nog slechts uit voorraad leverbaar. Die laatste lijkt dus te worden gesaneerd, de eerste zal voortaan uitsluitend als Electric leverbaar zijn, daarmee de strategie van Smart, Volkswagen, Seat en Skoda volgend. Of nou ja, de Skoda Citigo e iV lijkt alweer uit productie te zijn genomen. Ik schrijf de modellen echter pas af op het moment dat ze van de website zijn verdwenen. De website van Skoda vermeldt nog dat de Citigo tijdelijk uitverkocht is.

Renault schrapte recent al de Koleos. De Clio Estate is opvallend genoeg nog steeds leverbaar (alleen uit voorraad vermoed ik). Het personenautogamma zal dus binnen afzienbare tijd slechts de Twingo Electric, Clio, Zoe, Mégane (hatchback, SW), Talisman (sedan, SW), Scénic (kort, Grand) en Kadjar omvatten. Informatie over de vernieuwde Talisman wordt nog steeds niet vermeld. Als het goed is wordt de vernieuwde Mégane vanaf deze maand leverbaar, de opgefriste Talisman volgt ongetwijfeld binnen afzienbare tijd. Volgens het oorspronkelijke persbericht zou de auto vanaf deze zomer bij de dealers te bezichtigen moeten zijn, maar dan mag Renault wel haast maken.

Verder kunnen we de Toyota Prius in de gaten houden. In Duitsland zijn de normale hybride Prius en Prius+ verdwenen en is nog slechts de Prius Plug-in Hybrid leverbaar. In Nederland staan deze modellen voorlopig nog in het gamma.
Quote
Total Loss
Vrij bizar dat er geen opvolger voor de V40 meer komt.

Ja gek eigenlijk. De XC40 hebben ze al, dus als ze die iets aanpassen naar een hatchback zijn ze klaar.
Quote
Barri
Die gaat Volvo wel missen.

Ik denk dat ze bij Volvo vastgesteld hebben dat de V40 geen opstapmodel is naar de grotere winstgevender Volvo-modellen.
En dan gaat het dus over winstmarges.
Er wordt gewoon te weinig verdiend op een V40, dus krijgt die geen opvolger meer.
Alle energie gaat naar de XC40 die fenomenaal duurder is maar toch vlot verkoopt (dus veel meer winst genereert).
Quote
D Elzinga
Jammer hoor, "kleine" Volvo's doen het hier meestal erg goed.

In Nederland wel idd, hier in Spanje en de VS zie ik vrijwel nooit kleine Volvo's, alleen de suvs en die grote station in cross uitvoering eigenlijk
Dacia heeft flink gesnoeid in het productaanbod: de Logan MCV en geel kenteken Dokker ludospace zijn verdwenen. Overgebleven zijn de Sandero, Lodgy en Duster personenauto's en de Dokker bestelauto.





Sinds oktober 2019 was de Suzuki Celerio nog slechts uit voorraad leverbaar en die voorraad lijkt bijna een jaar later vrijwel uitgeput: de auto komt niet meer voor op suzuki.nl.



De Maserati GranTurismo en GranCabrio zijn van de Nederlandse website gehaald nu de MC20 is gelanceerd.



Foto's: Autokopen.nl / Autogids.be



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2020 11:41 door Rutger DC.
Quote
Rutger DC
Sinds oktober 2019 was de Suzuki Celerio nog slechts uit voorraad leverbaar en die voorraad lijkt bijna een jaar later vrijwel uitgeput: de auto komt niet meer voor op suzuki.nl.

Ik snap die keuze van Suzuki niet zo goed: voorheen stonden ze bekend als het merk, welke betaalbare en kleine auto's aanbood. Dus je had een Suzuki Celerio voor een kleine € 10.000 in 2015... al dan wel een hele kale uitvoering.

Dus in 2018 kocht ik een Suzuki Celerio Comfort van net drie jaar oud voor een bedrag van € 8000 en het feit is, dat de gehele auto hetzelfde is als de Celerio die je in 2019/2020 nog kon kopen. Alleen ik heb wel al 86.000km's op de klok smiling bouncing smiley

In de jaren is die prijs van een Celerio natuurlijk ook omhoog gegaan, maar dat ze geheel uit deze prijsklasse stapte had ik niet verwacht. Dat de Celerio geen verkoop topper was is jammer, want in India is het een hele populaire auto. Dus het kan elders wel ( al kost een Celerio ook een fractie van wat ie in Nederland koste, en zijn ze in-principe inferieur aan Nederlandse Celerio's i.v.m. minder zuinige motor etc en geen stop-start ).

Naar mijn mening heeft Suzuki te agressief de Swift gepromoot, voor de Celerio werd nauwelijks reclame gemaakt en stja.... dan verbaasd het mij niet dat ze weinig verkocht werden. Al zie ik ze hier in Zuid-Limburg waar ik woon regelmatig langs rijden, dus wellicht zijn er meer in het zuiden des lands verkocht nut smiley

Ik vind het erg jammer dat je voor een Suzuki nu bijna € 20.000 neer moet leggen en dan is ie niet eens in Azië gemaakt, maar in het Oostblok. De Celerio was een van de weinige modellen, die in Thailand gemaakt werd. Ja op een of andere manier zie ik dat als positief, is toch een beter ontwikkeld land dan India cool smiley
De Skoda Citigo is definitief geschrapt. De auto komt niet meer op de Duitse website voor en de Nederlandse website meldt niet langer 'tijdelijk uitverkocht', maar kortweg 'uitverkocht'. De elektrische Citigo e iV werd twaalf maanden geleden op de IAA Frankfurt voorgesteld. Skoda zal volgend jaar de elektrische Enyaq lanceren. We kunnen daarmee wel concluderen dat de Citigo vooral als compliance car dienst heeft gedaan. Hoe dan ook, het was een goed product met aantrekkelijke (private lease) tarieven. De elektrische Seat Mii en Volkswagen Up (die laatste zelfs nog met verbrandingsmotoren) blijven wel. De e-up! is weliswaar nog steeds uitverkocht, maar er worden door Seat weer orders aangenomen voor de Mii Electric.



Foto: Rijtesten.nl
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.