We nemen afscheid van de… Renault Koleos

Gepost door Rutger DC 
Definitief uit de catalogi verdwenen:

Ford C-MAX

Kia Optima

Opel Karl

Foto's: Rijtesten.nl, Autotesten.nl en Autorai.nl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-01-2020 16:25 door Rutger DC.
Er zijn twee automerken van de Nederlandse markt verdwenen. Bij beide merken was het zoeken naar onderscheidende kenmerken en USP's. Infiniti had nog twee modellen: de Q30 en QX30 (een model met twee namen) en de Q50. De Q30/QX30 wordt gebouwd in het Verenigd Koninkrijk en moest de Europese doorbraak voor het merk forceren, maar is een enorme flop gebleken. Het enige aankoopargument dat pleit voor het modelduo is dat je je een beetje van de massa onderscheidt, omdat er zo weinig van worden verkocht. Verder heeft de auto namelijk nooit intrinsieke kwaliteiten gehad waarmee de de auto indruk maakte. Dat geldt ook niet voor de Q50, die veel minder lekker reed dan zijn voorganger, de G-serie.

Cadillacs vertrek is nergens aangekondigd, maar aangezien de website al zo lang niet meer is bijgewerkt, de registraties al een jaar op nul staan en Nederland van nieuwe modellen zoals de in Duitsland wél leverbare XT4 crossover met dieselmotor verstoken blijft, kunnen we wel stellen dat Cadillac voor de zoveelste maal van de Nederlandse markt verdwenen is. Cadillac lijkt net als Infiniti te druk bezig te zijn geweest om de gevestigde orde na te doen en heeft over het hoofd gezien dat innovatie wel wordt beloond. Immers boekt Lexus vergelijkenderwijs redelijk wat succes met hybridemodellen en heeft Cadillacs landgenoot Tesla in recordtijd delen van Europa veroverd.

De aloude Alfa Romeo MiTo ging vorig jaar uit productie en hoewel het de minst verkochte auto in zijn segment was in Nederland, was het alsnog een van de belangrijkste modellen van het merk, wat vooral aangeeft in wat voor deplorabele staat het merk verkeert.

Ten slotte heeft Peugeot de iOn geschrapt. De wat? Peugeot-Citroën wilde meeliften met klein succes van elektrische auto's op voornamelijk de Franse markt (in grote steden) en kwam met een eigen versie van de Mitsubishi i-MiEV. Het derde zustermodel is de Citroën C-Zero, maar die is nog altijd leverbaar. Het origineel, de Mitsubishi, verdween als eerste; nu is het de beurt aan Peugeot, simpelweg omdat Peugeot inmiddels zelf ontwikkelde elektrische personenauto's heeft (208 en 2008) en Citroën tot de komst van de nieuwe C4 niets heeft - als we even vergeten dat beide merken nog altijd al elektrische uitvoeringen van de oude Berlingo en Partner leveren met de aandrijflijn van Venturi. In januari werden er overigens 13 C-Zero's in Nederland geregistreerd, meer dan in heel 2019.

Foto's: Autokopen.nl, AutoWeek.nl, eigen archief
Audi heeft recent de nieuwe A3 Sportback gepresenteerd, later volgt de nieuwe sedan. De Cabriolet heeft Audi alvast geschrapt en helaas keert die niet meer terug.

Opel heeft de Insignia opgefrist, waarbij de Country Tourer het loodje heeft gelegd.

Subaru heeft het gamma ook teruggesnoeid: de Impreza en BRZ zijn uit het Nederlandse gamma gehaald. Het lijkt erop dat de vernieuwde Impreza met mildhybride-motor niet naar Nederland komt. De Toyota GT86 verdween al eerder, nu moet dus ook evenknie Subaru BRZ eraan geloven. Alleen de XV, Outback en Forester zijn nu nog leverbaar.

Foto's: NDTV.com, Autorai.nl, Autokopen.nl & AutoWeek.nl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-03-2020 12:53 door Rutger DC.
Ik vind dat Subaru in Nederland helemaal geen bestaansrecht heeft. AWD is in Nederland niet nodig en zorgt voor torenhoge BPM-bedragen.
Subaru was het succesvolst toen het nog modellen met voorwielaandrijving aanbood. Ik stel voor om Subaru in te ruilen voor een terugkeer van Daihatsu.
GT 1973
Ik vind dat Subaru in Nederland helemaal geen bestaansrecht heeft. AWD is in Nederland niet nodig en zorgt voor torenhoge BPM-bedragen.
Subaru was het succesvolst toen het nog modellen met voorwielaandrijving aanbood. Ik stel voor om Subaru in te ruilen voor een terugkeer van Daihatsu.
Wat onzin, er zijn nog mensen met een caravan en dan is awd ideaal. Daihatsu heb je dan weer niks aan.
Epica
GT 1973
Wat onzin, er zijn nog mensen met een caravan en dan is awd ideaal. Daihatsu heb je dan weer niks aan.

als dat je doelgroep is ga je hier ook niet meer dan 550 auto's per jaar verkopen.
Carfanatic
Epica
GT 1973

als dat je doelgroep is ga je hier ook niet meer dan 550 auto's per jaar verkopen.
Nee maar dat is wel de reden dat ze voorlopig nog blijven(denk ik).
GT 1973
Ik vind dat Subaru in Nederland helemaal geen bestaansrecht heeft. AWD is in Nederland niet nodig.
Is het in de praktijk echt relevant of een eigenschap van een auto 'nodig' is? Ik denk dat 90% van de auto's die in Nederland worden verkocht wel eigenschappen hebben die "niet nodig" zijn.

AWD heeft (naar mijn bescheiden mening) meer meerwaarde dan, om maar wat te noemen, een acceleratie naar de 100 van 5 seconden of een topsnelheid van 200.

"De Touran is niet meer nieuw te bestellen." (volkswagen.nl)

Wat jammer van zo'n nette, evenwichtig MPV die hier pas vijf jaar op de markt was. De Tiguan vind ik alleen qua vormgeving al geen alternatief: die heeft de tand des tijds niet goed doorstaan en oogt onevenwichtig. Wat er overblijft aan MPV's:

- BMW 2-serie Active Tourer, binnenkort verschijnt de nieuwe, de Gran Tourer verdwijnt
- Citroën (Grand) C4 SpaceTourer, die helaas geen opvolger krijgt
- Dacia Lodgy
- Honda Jazz
- Mercedes-Benz B-klasse, net als de BMW meer een hoge (en in het geval van de Mercedes volstrekt onooglijke?) hatchback
- Renault Scenic/Grand Scenic
- Renault Espace
- Toyota Prius+
En de Mercedes V-klasse, en dan begint het grijze gebied met de personenbusjes smiling smiley
Wouter82
En de Mercedes V-klasse, en dan begint het grijze gebied met de personenbusjes smiling smiley
De V-klasse is net zoals de Opel Zafira gewoon een luxe aangekleden bestelbus. Daarbij kun je jezelf afvragen of de Espace nog een echte MPV is.
De Touran was altijd een vrij suffe, maar wel functionele mpv. Dat veel merken hun mpv's eruit gooien ten voordele van crossovers is ongetwijfeld voor de meeste klanten wel toereikend, maar wie echt een praktischer voertuig nodig heeft zal wel steeds minder keuze hebben...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-04-2020 12:16 door D Elzinga.
Een suffe MPV? Hij ziet er nochtans vele malen beter uit dan de (niet-suvve?) Tiguan.
Zowel op vlak van uiterlijk als interieur een van de beter geslaagde moderne Volkswagens, maar blijkbaar is stoer een belangrijker aankoopcriterium dan handig of mooi.
GT 1973

'Ik stel voor...' grappig hoor...misschien een stemming in de 2e kamer organiseren over de merken met bestaansrecht grinning smiley
Elk merk dat met winst kan verkopen heeft bestaansrecht, lijkt me.
Als het zou werken zoals GT suggereert, dan zou ik voorstellen bestaansrecht te verlenen aan merken die maximaal plaatselijk produceren en dus meerwaarde verlenen aan de Europses economie. Ik heb totaal geen behoefte om bij te dragen aan de bankrekening van een of andere Chinese miljardair.
Rutger DC
(..)
"De Touran is niet meer nieuw te bestellen." (volkswagen.nl)

Wat jammer van zo'n nette, evenwichtig MPV die hier pas vijf jaar op de markt was. (..)

Uh? De huidige generatie dan, bedoel je, denk ik?

Want in het najaar 2004 heb ik al eens met een Touran gereden.. winking smiley
Toch verrast het me dat VW dit doet.
En hoewel de Touran nooit de hoofdprijs zal winnen in een wedstrijd om de mooiste auto, is het in zijn klasse een hele fijne auto.

Ik heb twee generaties Touran gereden. De vorige (een vierde facelift van de eerste Touran. Er is in jaren weinig veranderd) was niet moeders mooiste, maar wel een hele fijne auto. En praktisch met vier kinderen.

Iets minder praktisch vond ik de nieuwste: de stoelen kunnen alleen nog neergeklapt worden, terwijl je bij de vorige de hele tweede rij nog kon verwijderen. Bij mij ging dus de middelste stoel eruit, waardoor het een hele fijne 6-zitter werd.
Waar ik bij die 6-zitter de stoel niet hoefde neer te klappen om de derde zitrij te bereiken, heeft VW in de laatste generatie wel de voorover klappende stoel uit de Sharan gemonteerd.

En dat is nu dus de grootste ergernis in mijn huidige 7-zits Tiguan. Ik kan er geen 6-zitter van maken, en het klapsysteem van de stoel werkt waardeloos, want de stoel komt niet in zijn oorspronkelijke stand terug.

Eigenlijk gooit VW dus eigenhandig de bruikbaarheid van een zevenzitter overboord.

Op zich is de ruimte in een Tiguan Allspace als zevenzitter, zeker met kleine kinderen, prima.
Maar met het wegdoen van de Touran raad ik VW dan wel aan het stoelsysteen van de tweede rij van de Touran vanaf nu in de Tiguan Allspace te zetten.
De Mercedes-Benz SLC is nu definitief uit de catalogus verdwenen, de SL verdween al eerder. Die laatste krijgt overigens wel een opvolger, de SLC niet.

Foto: Rijtesten.nl
Rembrandt
Maar met het wegdoen van de Touran raad ik VW dan wel aan het stoelsysteen van de tweede rij van de Touran vanaf nu in de Tiguan Allspace te zetten.
Skoda heeft in de Karoq wel de 'flex seats' of zoiets, oftewel: losse stoelen op de tweede zitrij. Nu heb je daar bij een Karoq wat minder aan, maar meer fabrikanten zouden inderdaad die kant op moeten gaan bij het wegvallen van de echte MPV's.
Heel erg jammer dat de Touran verdwijnt. Heel veel gereden in alle versies. Vooral de laatste versie is een geweldig rijdende ruime auto. Persoonlijk vind ik het ook een mooie auto, mits niet muisgrijs of zwart.
Ik heb de Touran altijd al een verschrikkelijke auto gevonden, al ging de versie met 'de baard van Pischetsrieder' nog wel. Het feit dat ze op een gegeven moment massaal de weg op gingen met politiestrepen heeft het model weinig goeds gedaan Nederlands, denk ik. Uiteindelijk bleven de Picasso en Scenic (en misschien de Zafira) toch wel de ultieme MPV's in dit segment.
De Scenic was de moderne 'eerste' maar wat een dwijl op de weg was dat zeg. Vage besturing, achterstoelen (rugleuning) niet geschikt voor volwassen enz. Onze '99 Premacy was lawaaiig maar reed wel een stuk strakker en kon je nog best goed zitten als lang persoon. Midi-MPV's an sich waren wel briljant, je kon vaak naar hartelust vanalles omklappen, er uit halen of verschuiven. Iets wat meeste SUV's (toch wel de soort 'stoere' opvolgers van de MPV's) helaas niet kunnen

De eerste Touran was zoals een kind een blok op wielen zou tekenen. Dat de huidige stopt verbaast me wel en persoonlijk vind ik het (relatief gezien) wel een geslaagde auto. Die dubbele lijn aan de zijkant had ik eerlijk gezegd verwacht (en gehoopt) voor de nieuwe Golf

Rutger DC
De Mercedes-Benz SLC is nu definitief uit de catalogus verdwenen, de SL verdween al eerder. Die laatste krijgt overigens wel een opvolger, de SLC niet.

Foto: Rijtesten.nl

Mooie wagen in deze kleur, helemaal niet meer het kappersautootje van weleer.
Dus als je je doelgroep niet meer bedient, valt de verkoop stil natuurlijk grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-04-2020 22:01 door iDS.
Ga de Touran niet missen. Heb het altijd een vreselijke auto gevonden, die zeker in het begin ook echt niet van goede kwaliteit was. Eigenlijk was de eerste Zafira misschien wel de beste MPV. Slim, betrouwbaar en pretentieloos, je ziet ze nog steeds veel rijden.
Slecht nieuws! De Citroën C-Zero is niet langer leverbaar. De Peugeot iOn en het origineel van Mitsubishi verdwenen al eerder van het toneel.

74-PXL-4 by azu250, on Flickr

LM 1
Ga de Touran niet missen.

Verrassend.
LM 1
Ga de Touran niet missen. Heb het altijd een vreselijke auto gevonden, die zeker in het begin ook echt niet van goede kwaliteit was. Eigenlijk was de eerste Zafira misschien wel de beste MPV. Slim, betrouwbaar en pretentieloos, je ziet ze nog steeds veel rijden.
Wij hebben thuis zo'n Zafira gehad, maar als MPV vond ik hem juist matig door de onhandige achterbank. Dat hebben andere merken toch beter voor elkaar met losse stoelen.
Ik wist niet eens dat die C-Zero uberhaupt nog leverbaar was...
Rutger DC
Slecht nieuws! De Citroën C-Zero is niet langer leverbaar. De Peugeot iOn en het origineel van Mitsubishi verdwenen al eerder van het toneel.

74-PXL-4 by azu250, on Flickr

LM 1
Ga de Touran niet missen.

Verrassend.
Wat is hier slecht nieuws aan? Er zijn er niet meer dan 251 van verkocht dus er zullen niet veel mensen balen dat hij niet meer te koop is. Daarbij was de auto al aardig achterhaald.
Joh. Ik denk dat Rutger ook heel serieus was toen hij dat typte... eye rolling smiley
iDS
Rutger DC
Mooie wagen in deze kleur, helemaal niet meer het kappersautootje van weleer.
Dus als je je doelgroep niet meer bedient, valt de verkoop stil natuurlijk grinning smiley
Ik vind persoonlijk de eerste generatie SLK nog altijd het meest geslaagd qua design. Toch jammer dat Mercedes stopt met dit segment.
D Elzinga
Ik wist niet eens dat die C-Zero uberhaupt nog leverbaar was...

Ja, in mijn herinnering had ik al eens bericht daarover gelezen.. Zal wel de productiestop geweest zijn.. en nu is de voorraad ook uitverkocht / weggezet?

Enfin, ondergewaardeerde auto, wat mij betreft. Vormgeving zat niet mee, natuurlijk. Maar, in de stad / regio ermee rijden is goed te doen, vind ik. Kan snel laden. Best rap ook tot een kilometer of 80 per uur.
Barri
LM 1
Wij hebben thuis zo'n Zafira gehad, maar als MPV vond ik hem juist matig door de onhandige achterbank. Dat hebben andere merken toch beter voor elkaar met losse stoelen.

Wat waren de stoelen in die Zafira trouwens keihard zeg. Net barkrukken
Barri
LM 1

De achterbank van de eerste Zafira vond ik juist best slim. Want losse stoelen lijken superhandig, maar niemand haalt ze er daadwerkelijk uit. Geldt ook voor het individueel verschuiven van de stoelen: wie doet dat nu? Het maakte instappen naar achteren ook heel eenvoudig. In één beweging de zitting omhoog, bank naar voren en je hebt een riante instap naar de achterste zitplaatsen. En dat met duidelijke grepen in plaats van futiele lusjes en hendeltjes. Verder was de 2.0 DTI een drama en de koets was eigenlijk te smal. Die Touran kwam weliswaar bijzonder laat op de markt: op dat laatste punt heeft VW het aanzienlijk beter gedaan.

Rembrandt
En dat is nu dus de grootste ergernis in mijn huidige 7-zits Tiguan. Ik kan er geen 6-zitter van maken, en het klapsysteem van de stoel werkt waardeloos, want de stoel komt niet in zijn oorspronkelijke stand terug.

Tja, dat is het voordeel van een relatief unieke propositie. Omdat er nauwelijks concurrentie is kun je de (dure) kantjes ervan af lopen.
Elco
De achterbank van de eerste Zafira vond ik juist best slim. Want losse stoelen lijken superhandig, maar niemand haalt ze er daadwerkelijk uit. Geldt ook voor het individueel verschuiven van de stoelen: wie doet dat nu?

Nadeel van losse stoelen kan zijn dat ze wellicht te smal zijn voor volwassenen. Maar we hadden thuis in '99 een Mazda Premacy gekocht met drie losse stoelen die er uit konden. Dat hebben best wel vaak gebruikt. We waren vast niet de enige met een midi-MPV die daar gebruik van maakten..
Vorig jaar werd de Ford Mondeo vernieuwd. Het gamma werd daarbij flink teruggesnoeid: er was in Nederland nog slechts keuze uit de hybride sedan, hatchback met dieselmotor of de Wagon met hybride- of dieselmotor. De vraag naar de dieselmotor zal nihil geweest zijn, want die is in de loop van vorig jaar alweer geschrapt. Dat betekent tevens het einde voor de Mondeo hatchback. Voor de duidelijkheid: de Mondeo is er nog slechts als hybride en in de carrosserievarianten sedan en Wagon. Met die ene aandrijflijn kan de Mondeo overigens nog verrassend goed meekomen in zijn segment.

Foto: [motowahacz.pl]
Jammer dat de hatch er niet als hybride is, ik vind dat toch de mooiste carrosserievorm namelijjk.
Dat is wel het einde van een tijdperk zeg, dat begon in september 1982 met de Sierra....
Hoeveel D-segment hatchbacks/liftbacks zijn er dan nog over, alleen de Insignia en de 508 denk ik?
Arteon, A5 Sportback, Superb

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-05-2020 19:32 door Barri.
De vijfdeurs Honda Civic zou je onderhand ook wel een D-segmenter kunnen noemen.
Met meer dan 4,6 meter lengte is de Civic dat ook. Helaas ziet hij er veel te Amerikaans uit voor onze Europese smaak. De vorige zag er wel smakelijk uit.
Als je de maten uit de jaren 90 aanneemt, dan zijn bijna alle auto's een segment opgeschoven, en is er ruimte onder het A-segment.
De Peugeot 308 is inmiddels uit het Nederlandse leveringsgamma gehaald, in afwachting van zijn opvolger die in de loop van volgend jaar wordt verwacht.

Hij zal nog wel uit voorraad leverbaar zijn, verwacht ik.
Opvallend. Die verkopen bleven best aardig op peil en er is nog een aardige periode om te overbruggen...
Heb je daar een bron voor? Peugeot.nl rommelt wel vaker met de website, dus ik verwacht dat de 308 daar wel weer gauw terugkeert. Het is niet zo dat er geen vraag meer bestaat naar het model.
Rutger DC
Heb je daar een bron voor? Peugeot.nl rommelt wel vaker met de website, dus ik verwacht dat de 308 daar wel weer gauw terugkeert. Het is niet zo dat er geen vraag meer bestaat naar het model.

Even wat verder gekeken: hij ontbreekt in het modellenoverzicht maar is nog wel te vinden via "personenauto's" in het zakelijke gedeelte van de website. Daarbij gaat het dan mogelijk om voorraadauto's, omdat de configurator niet (meer) beschikbaar is. Het kan inderdaad een tijdelijke situatie zijn, eind van de week nog maar eens kijken.
@ 929V6: Alle merken zullen per 1 juli 2020 met nieuwe prijslijsten komen in verband met de ingang van de WLTP-cyclus/nieuwe BPM-tarieven. Afhankelijk van model en uitvoering worden auto's soms veel duurder of juist goedkoper. De PSA-modellen met 1,2-liter turbomotor komen er bijvoorbeeld ongunstig uit... De Mitsubishi ASX en Outlander met simpele 2,0-liter benzinemotor zonder turbo zullen juist veel aantrekkelijker worden.

Kan me herinneren dat jij je me erop attendeerde dat de 108 3-deurs weer op de prijslijst stond, nadat ik 'm al even had doodverklaard. smiling smiley
Zeker een computer die antwoorden geeft? Van een levend persoon zou ik het een lachwekkende reaktie vinden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.