We nemen afscheid van de… Renault Koleos

Gepost door Rutger DC 
Dit is het tweede deel van het topic "We nemen afscheid van...". De eerste topic werd geopend door een forummer die op dit moment niet kan reageren en derhalve ook niet de titel kan aanpassen wanneer we weer van een bepaalde auto afscheid moeten nemen.
Ik trap in dit tweede deel af met liefst acht (!) Amerikanen: de productie van de Zweede Cadillac BLS is beëindigd, terwijl de import van Cadillac sinds het faillissement van Kroymans stil is komen te liggen. Er zijn geen plannen voor een terugkeer, Cadillac zal nog slechts op enkele Europese markten leverbaar blijven. Niet zo verwonderlijk dus dat de toch al zeer tegenvallend verkopende BLS door het vervallen van vrijwel alle afzetmarkten (in de VS is 'ie immers niet eens leverbaar).
Verder nemen we in o.a. Nederland afscheid van de twee middenklassers van Chrysler, de Chrysler Sebring sedan en de Dodge Avenger. Ook de Chrysler PT Cruiser en PT Cruiser Cabrio zijn in Nederland geschrapt.

Productie Cadillac BLS beëindigd

De speciaal voor de Europese markt ontwikkelde Cadillac BLS is niet meer. De productie is door de fabrikant stilzwijgend gestaakt, zo heeft De Telegraaf achterhaald.

De kleine BLS had de doorbraak van het Amerikaanse merk op de Europese markt moeten betekenen, toe de Amerikanen in 2004 een nieuwe poging ondernamen om voet aan de Europese grond te krijgen. Met de BLS in het programma zouden de verkopen moeten verdubbelen tot 20.000 units op jaarbasis. Al snel na de marktintroductie bleek de op de Saab 9-3 gebaseerde Cadillac, die ook in de Zweedse fabriek van de band rolde, een fiasco te zijn. De verwachte jaarverkoop van 10.000 exemplaren werd niet gehaald, ondanks de toevoeging van een dieselmotor en een stationwagon-variant.

In totaal bouwde Saab 7.365 exemplaren van de BLS en dat over een levenscyclus van 2005 tot half 2009.









Bron: [autotelegraaf.nl]

We nemen dus helaas ook afscheid van de CTS, CTS-V, STS-V, XLR-V en SRX...


















Chrysler gaat Europees modellengamma uitdunnen

Chrysler vindt dat het voor een dergelijk kleine Europees organisatie te veel modellen heeft, zodat de Amerikaanse autobouwer hier minder types gaat voeren. Als eerste verdwijnen de vierdeurs Chrysler Sebring en Dodge Avenger.

"We zijn een klein merk," vertelt woordvoerder Bas van der Wal en vervolgt, "maar we hebben heel veel modellen. Dus gaan we ons beperken in het modellenaanbod. De Chrysler Sebring en Dodge Avenger zijn de eerste modellen waarvan we het nieuwe modeljaar niet hebben besteld. We leveren de beide sedans alleen nog uit voorraad." Hij bevestigt dat er naar andere modellen gekeken wordt, maar de Sebring Cabrio blijft gewoon leverbaar.

"Binnen het Jeep-programma zullen we eveneens aanpassingen doorvoeren. De positionering van de Compass wordt veranderd. Dat instapmodel gaan we in de markt zetten als luxe-Jeep. Op de IAA debuteert de Compass Overland met een rijke uitrusting. We signaleren dat de kopersgroep veel luxe voorzieningen op prijs stellen. De Patriot-koper kiest meer voor het stoere karakter van de auto dan voor de aankleding. Vandaar dat wij in Nederland de Patriot Overland niet gaan voeren.

Het nieuwe beleid van de importeur wordt ook door andere Europese importeurs ingezet, al doen niet alle vertegenwoordigers van de drie merken mee. In andere Europese landen blijven de Chrysler Sebring en Dodge Avenger onveranderd leverbaar.

Bron: [autotelegraaf.nl]

Huidige gamma Chrysler:

Sebring Cabrio
300C
Grand Voyager

Huidig gamma Dodge:

Caliber
Journey
Nitro

Het is maar wat je veel modellen noemt...

















189 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-07-2020 13:08 door Rutger DC.
Toch wel jammer dat de CTS het niet waar heeft kunnen maken, echt een hele fraaie auto!
Volgens mij hield ik de titel van topic 1 in de gaten, maar waar dat topic naartoe gezakt is...ik weet het niet.

Laat ik dan maar on-topic zeggen, opgeruimd staat netjes. Die hokken zien er al niet uit en voegen echt helemaal niets toe.
Eindelijk, wat een lelijke troep.
Zonde van Cadillac, vind hun aanbod zeer fraai. Zeker de STS (wat een onwijs afschrijfkanon trouwens) en huidige CTS.
Quote
Ivanov
Volgens mij hield ik de titel van topic 1 in de gaten, maar waar dat topic naartoe gezakt is...ik weet het niet.

@ Ivanov: [www.autoweek.nl]
Vanaf april 2009 heb je de topictitel niet meer bijgehouden en zo gaat het wat gemakkelijker winking smiley Nu hoef je de topic niet meer in de gaten te houden om de topictitel te wijzigen.

@ beretta: Je nickname verwijst dan vast niet naar de Chevrolet Beretta smiling smiley
Quote
Gerwin
Zonde van Cadillac, vind hun aanbod zeer fraai. Zeker de STS (wat een onwijs afschrijfkanon trouwens) en huidige CTS.
De STS vond ik altijd toch wel een hele echte auto. Zo iets sluit ik nog steeds niet helemaal uit.
Die Sebring zullen we niet missen. In mijn woonplaats kom ik regelmatig een Sebring Cabrio (klik!) tegen, maar die is vooral in gesloten toestand echt vreselijk lelijk. Ik kan me niet zo goed voorstellen hoe zoiets ooit langs een directie komt: zouden die echt goedkeuring geven aan zo'n ontwerp? Er móét dus iemand zijn die dit mooi vindt...
Quote

De STS vond ik altijd toch wel een hele echte auto. Zo iets sluit ik nog steeds niet helemaal uit.

Ze worden steeds bereikbaarder... Zou er wel eentje willen hebben, heerlijk zo'n grote sedan.
@ Yellow Cab: Maar de Sebring Cabrio blijft dus. Die zal wegens het ontbreken van vele concurrenten niet kapot geconcurreerd zijn zoals de Sebring sedan en Avenger. Overigens zie ik de Chrysler PT Cruiser en PT Cruiser Cabrio ook niet meer op de site staan (volgens Carbase nog wel leverbaar, wordt sowieso nog een jaar gebouwd), dus die zal in Nederland ook wel geschrapt zijn. Ik zal de topictitel weer even aanpassen.
Jammer van Cadillac.

Voor de rest geldt: Die zien we nooit meer... terug!

Hmm, ik wist niet dat de gewone PT (tot nu dan) nog leverbaar was. Is het trouwens nog steeds zo dat de Sebring Cabrio als softtop en als klapdakversie leverbaar is?
We gaan ze niet missen denk ik, al zou de PT Cruiser best een waardige opvolger kunnen krijgen.
Quote
Gerwin
Quote

De STS vond ik altijd toch wel een hele echte auto. Zo iets sluit ik nog steeds niet helemaal uit.

Ze worden steeds bereikbaarder... Zou er wel eentje willen hebben, heerlijk zo'n grote sedan.
persoonlijk ga ik dan liever voor een paar jaartjes ouder. Want die 26,5 duizend euro hoor je ook wegvliegen vanwege de afschrijving. [link.marktplaats.nl]
Quote
Gerwin
Hmm, ik wist niet dat de gewone PT (tot nu dan) nog leverbaar was. Is het trouwens nog steeds zo dat de Sebring Cabrio als softtop en als klapdakversie leverbaar is?

Een snelle blik op de Chrysler site leert dat men voor een meerprijs van EUR 3.154 het rammelende klapdak krijgt.
Quote

Een snelle blik op de Chrysler site leert dat men voor een meerprijs van EUR 3.154 het rammelende klapdak krijgt.
f

Inclusief een nog lelijker uiterlijk en meer gewicht.thumbs up
Ze hadden dat hok net zo goed ook kunnen schrappen. Maar ja, dan blijven er niet zoveel modellen meer over. grinning smiley
Jammer van de CTS en de STS! Met het verdwijnen van de rest heb ik geen moeite mee.
Van de PT-Cruiser vind ik het niet jammer. Als je als fabrikant niet doorhebt hoe je een hotrod moet vormgeven, dan wordt de volgende ook niets.
Wie had ooit verzonnen dat de PT-Cruiser een halve MPV moest worden met een enorm schuine dak en een veel te hoge achterkant? En dan die löllige koplampjes en achterlichtjes?
Over de cabrio zullen we maar niet beginnen...
Hot-rod bouwen kunnen ze best, kijk maar naar de Prowler. Alleen ze hadden een compact nodig en de Cruiser is gewoon een moderne interpretatie van een Chrysler Airstream of iets dergelijks. Chrysler vind ik een mooi merk maar ik ben niet rouwig om het verdwijnen van deze modellen. Als ze dan komen met die 200c concept van een tijdje geleden maken ze een hoop goed. Van de Caddy's vind ik het wel ontzettend jammer en dan vooral voor de CTS die ik de mooiste in zijn klasse vind.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-09-2009 00:58 door Wessee.
Jammer dat Cadillac verdwijnt uit Nederland. Maar ja, aan de andere kant, daar zal men wel een reden voor hebben (jammer genoeg).
Daar gaat de auto waar ik zoveel van genoten heb sad smiley
Veel rijplezier, lekker veel vermogen, relatief veel auto/uitrusting voor wat je betaalt maar helaas een verbruik van 1 op 8.



Inderdaad erg jammer dat de CTS het niet heeft gemaakt in Europa. Mooie wagen!!!




Sandy Vercoulen
@ beretta: Je nickname verwijst dan vast niet naar de Chevrolet Beretta smiling smiley[/quote]


toch wel, toen ik mij in 2002 aanmelde op dit forum, reed ik in een '89 beretta.
Heb je je dan afgekeerd van Amerikanen of zijn deze (of alle moderne) Amerikanen niet je smaak?
Aan bovenstaande modellen mis ik helemaal niets. Wel jammer van het merk Cadillac.
Kan hier wel bij:

De Seat Toledo is dood

Volgens mij kunnen we genoeg medestanders vinden in onze stelling dat de Seat Toledo een raar uitgekauwd misbaksel was en dat niemand hem zal missen.

De vorige Toledo was best leuk. Een aardige sedan op basis van de Golf/Bora, die met de lekkere V5-motor onder de kap een klein wolfje in schaapskleren was. Maar in 2004 kreeg Seat een klap van de Duitse molen en kwam deze vreemde derde generatie op de markt, een soort MPV waarvan de achterkant met een botte heggenschaar was afgewerkt. De auto was dan wel getekend door Walter da Silva, maar om iets moois te kunnen maken moet je dan ook eerst ‘lelijk’ definiëren. Onder de kap was het ook al geen feest; de vijfcilinder was namelijk verdwenen.
De Toledo III was meteen al geen succes, want de verkoopcijfers kelderden alleen in Spanje al van ongeveer 40.000 stuks in 2003 naar 20.000 stuks in 2005. Dit jaar werden er nog slechts 120 stuks op kenteken gezet. In Nederland zien we het ding al helemaal nooit rijden.
Onze collega’s van Motorpasión zijn verdrietig dat Volkswagen de Toledo heeft verpest, en dat nu een omgebouwde A4 het stokje heeft overgenomen. Wij kunnen er niet heel rouwig om zijn, maar beeld je voor de grap eens in dat de Mitsubishi Colt zomaar verdwijnt. Dan zouden wij ons ook goed klote voelen.



[www.autoblog.nl]
Ik zie em toch nog redelijk regelmatig rijden. Blijft een misplaatste poging om een budget Vel-Satis gevoel te cre-eren.
Die stap van Seat heb ik nooit gesnapt, echt vreemd. Destijds spraken ze ervan de sedan opnieuw uitgevonden te hebben....... Het is gewoon een Altea sedan. En geen Leon sedan, zoals bij de vorige generatie de Leon een Toledo zonder kont was smiling smiley.
Ik moet eerlijk bekennen dat dit me niks doet. Dat die modellen nooit de doorbraak in Europa zouden betekenen kon je op voorhand wel vertellen. Het straalt gewoon niks uit en de afwerking (m.n. van het interieur) is gewoon niet goed genoeg.

Dat van Seat is ook wel begrijpelijk. Als het model zo matig verkoopt, moet je het gewoon annuleren. Heb het zelf nooit een geslaagd model gevonden, maar goed, andere mensen in het begin blijkbaar wel want ik zie 'm idd ook best regelmatig nog rondrijden.
Quote
amaranth
Ik zie em toch nog redelijk regelmatig rijden. Blijft een misplaatste poging om een budget Vel-Satis gevoel te cre-eren.

Het ontwikkelingstraject van de Toledo en Vel Satis gingen ongeveer gelijk op, alleen was de Vel Satis er eerder. Men denkt daarom wel eens dat de Toledo een kopie van de Vel Satis is, maar dat is dus niet zo. De Toledo is gewoon een overbodig model naast de Altea en de (in mijn ogen iets fraaiere) XL. Maar linksom of rechtsom, de grootste blunder is het toch dat de naam Toledo hier nooit voor gebruikt had mogen worden na de Toledo I en II.
er zat minimaal twee jaar tussen de twee qua commerciele lancering. Maar goed, kip of ei, de Toledo, in tegenstelling tot de Vel Satis, is gewoon geen mooie auto in mijn beleving.
Quote
amaranth
er zat minimaal twee jaar tussen de twee qua commerciele lancering. Maar goed, kip of ei, de Toledo, in tegenstelling tot de Vel Satis, is gewoon geen mooie auto in mijn beleving.

Maar het ontwikkelingstraject van een automodel, zeker een nieuw model, duurt langer dan die twee jaar. Dat laatste ben ik helemaal met je eens. En de Avantime is nog 35 gradaties mooier...
dat weet ik ook wel. en mat het laatste van jou ben ik het ook eens.
zo, we zijn er weer uit. nu even eten.
Primadeluxe, want die Toledo is wel een van de afschuwelijkste auto's aller tijden.
Kopie of niet, Vel Satis was er eerder. Even aannemen dat het ontwikkelingstraject daar dus ook verder terug gaat, en het idee kwam van Renault.
Kan er niet rouwig om zijn, erg vreemde eend in de bijt.

@Shady En de Opel Signum was er weer jaren voordat de Vel Satis kwam toch ?
2003 kwam de Signum. Maar bedoel ermee dat we dus niet weten wie nou wat eerder bedacht heeft. Maakt ook geen drol uit, alleen de processen gaan verder terug. Dus dan kan je wel schatten wanneer welk idee eerder kwam.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2009 21:51 door Shady.
De Toledo was al overbodig toen de Altea XL kwam. Dat ze dan toch nog gewacht hebben tot de Exeo (veel kleiner dan een Toledo, maar wel een sedan) om het model te dumpen...
Tja..kan er niet rouwig om zijn...

Mijn vader rijdt het model hier voor en dat is gewoon een leuke uitziende auto..maar dit...
Als ik al een Seat mis dan is het wel de oude Leon.. Golf in een mooi jasje..
Vind het best jammer ... was zo lelijk dat hij net daardoor zijn charme had ...
Vond hem altijd net dat tikkeltje meer hebben dan de Altea ...

Edit :
echt jammer dat ze hem zo nooit uitgebracht hebben ...







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-09-2009 14:42 door British Racing Green.
De Altea is geen haar beter overigens.
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Seat Toledo
24-09-2009 16:39
Alleen de ibiza en de leon zijn wel aardig, waarvan de laatste een hondslelijke middenconsole heeft
De rest mag bij het grof vuil.
In de discussie hier over de Toledo zouden we bijna vergeten dat de Vel Satis ook afscheid van ons neemt. Produktie is inmiddels be-eindigd. Renault Nederland heeft em nog op de site staan, ongetwijfeld om de laatste voorraden nog onder de aandacht te blijven brengen.

op 28-8-2009 werd al geschreven :
Renault heeft gisteren officieel bevestigd dat de productie van de Vel Satis nog dit jaar zal worden beëindigd. Het besluit komt niet als een verrassing. In het 2e kwartaal werden op de thuismarkt slechts 339 kopers getrokken voor Renault’s paradepaard. Vorig jaar waren het er in dezelfde periode nog 636. In Nederland daalde het orderaantal in de eerste 7 maanden van dit jaar tot 15 exemplaren ; vorig jaar waren er in deze periode nog 59 registraties. Momenteel lopen dagelijks 5 à 10 exemplaren van de Vel Satis van de band in Sandouville. Bij de Avantime werd in 2003 de stekker er uit getrokken omdat de dagproductie tot 15 exemplaren gedaald was. Dus de Vel Satis mag blij zijn dat hij niet eerder een nekschot heeft gekregen.



Volgensmij is de Toledo al een tijdje niet meer te bestellen in Nederland en heeft de importeur al eerder afscheid van de Toledo genomen. De laatste tenaamgestelde waren volgensmij allemaal voorraad auto's...
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Seat Toledo
24-09-2009 17:27
Ook een hok tot en met zo'n Vel Satis. Vreselijk. Net als de Toledo overigens.
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Seat Toledo
24-09-2009 17:51
Quote
gearhead
Ook een hok tot en met zo'n Vel Satis. Vreselijk. Net als de Toledo overigens.

Ach, ook en nitwit mag alles roepen!
De Vel Satis is een van de geweldigste auto´s die er ooit gemaakt is, durf ik er dan tegenin te brengen.

In de Le Havre Presse, de regionale streekkrant van o.a. Sandouville, staat vanochtend te lezen dat de produktie officieel gaat stoppen begin oktober, maar dat dit feitelijk nu al het geval is. De opvolger zal, net als de Koleos, bij Samsung vandaan komen.
Quote
isla
Quote
gearhead
Ook een hok tot en met zo'n Vel Satis. Vreselijk. Net als de Toledo overigens.

De Vel Satis is een van de geweldigste auto´s die er ooit gemaakt is, durf ik er dan tegenin te brengen.

Right, ben monteur bij Renault geweest.... Zo geweldig is een Vel Satis echt niet, kan ik uit ervaring vermelden...
Anonieme bezoeker
Re: We nemen afscheid van de... Seat Toledo
24-09-2009 20:32
Volgens mij heb ik geen uitspraak gedaan over een technisch volmaakte auto.
en de volgende 2 zijn aangekondigd:

Quote
Autoblog
PSA, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën schrapt de Peugeot 1007 en Citroën C2. Deze twee modellen moeten het veld ruimen om ruimte te maken voor de komst van nieuwe Citroën C3 en DS3.
De fabriek in Poissy, nabij Parijs, heeft twee productielijnen: voor de Peugeot 1007 en de Peugeot 207. Door de productie van de 1007 per direct te staken is ruimte ontstaan voor de nieuwe Citroën C3 en DS3. In een tweede fabriek in d’Aulnay-sous-Bois, eveneens nabij Parijs, worden momenteel op één productielijn de huidige Citroën C3 en de C2 gebouwd. Daar wordt vanaf eind november de C2 geschrapt en zal ook de nieuwe C3 zijn intrede doen.
De Peugeot 1007 is nooit een succes geworden. Er rolden op het laatst nog maar 26 exemplaren per dag van de band. Vanaf de lancering in april 2005 tot eind 2008, zijn er 122.000 stuks gebouwd. In de eerste helft van 2009 waren dat er al niet meer dan 3.000. De C2 werd in september 2003 geïntroduceerd en Citroën bouwde tot aan eind 2008 in totaal 602.000 exemplaren. In de eerste helft van 2009 werden 23.000 C2’s verkocht.

Bron: [www.autoblog.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.