Quote
D. Elzinga
Goed, dan zal ik een paar opzoeken uit de jaren 20 en 30 en uit de 19e eeuw, toen Benz absolute heer en meester was in de autoverkopen. Ik post de cijfers wel in het Vooroorlogsche Automobieltopic.

Waar ga je die dan vandaan halen? Uit "Den Automobielweeck"? Of heeft de Rijwiel & Automobiel Industrie Vereeniging (opgericht 17 december 1893, dus bijna 116 jaar oud) nog een archief waar je in mag kijken?


Het RAI gebouw aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam, 1922-1961.
Quote
Dennis_zw
Quote
D. Elzinga
Goed, dan zal ik een paar opzoeken uit de jaren 20 en 30 en uit de 19e eeuw, toen Benz absolute heer en meester was in de autoverkopen. Ik post de cijfers wel in het Vooroorlogsche Automobieltopic.

Waar ga je die dan vandaan halen? Uit "Den Automobielweeck"? Of heeft de Rijwiel & Automobiel Industrie Vereeniging (opgericht 17 december 1893, dus bijna 116 jaar oud) nog een archief waar je in mag kijken?


Het RAI gebouw aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam, 1922-1961.

Met diverse edities van 'De Auto' 'Motorrijwiel en Kleinauto', het handboek van de KNAC uit 1936, overzichten van de PAC uit de jaren 50 en wat statistieken uit modernere boeken kom ik een heel eind.winking smiley Ik zal er gelijk andere cijfers bij verwerken zoals totaal KM's aan verharde wegen, ongevalsstatistieken, representatieve nieuwprijzen en autokosten in diverse klassen.
Het X-Series mysterie
2009.2          X6      X5      X3
2009.3          X6      X5      X3
2009.4          X6      X5      X3
2009.5          X6      X5      X3
2009.6          X6      X5      X-Series
2009.7          X6      X5      X-Series
2009.8          X6      X5      X-Series
2009.9          X6      X5      X-Series
2009.10         X6      X5      X3        X-Series
2009.11         X6      X5      X1        X-Series

Dus van juni tot en met september was het de X3, in oktober de X1 en in november weer de X3? Aha...
@ Geelhoed: Heb je mijn klasse-indeling van de nieuwe modellen gezien op de vorige pagina?
Nu wel! winking smiley

5008 terug in P2 gezet, Venga naar P1.
3008 en 5008 in één klasse is wel gek hoor.
De 5008 is in ieder geval een directe concurrent van de Renault Grand Scénic, Citroën Grand C4 Picasso, Opel Zafira, Toyota Verso, Volkswagen Touran, Mazda5 en Kia Carens, terwijl de Peugeot 3008 een beetje het midden houdt tussen een Nissan Qashqai en Citroën C4 Picasso.
Nek-aan-nekrace autoverkopen

Het is een nek-aan-nekrace tussen de merken Ford, Toyota en Volkswagen om dit jaar op plaats één van de meest verkochte auto's te komen. Tot op de laatste dag van het jaar blijft het spannend wie zich in 2009 tot winnaar mag uitoepen.

De verschillen zijn zo klein dat alle drie de merken in principe nog kans maken om op deze begeerde plek te eindigen. De verwachting is dat er totaal 387.000 personenwagens verkocht worden. Dat is zo'n 22 procent minder dan in 2008.

De afgelopen vier jaar stond Volkswagen op één, nadat Opel liefst 36 jaar onafgebroken het meest verkochte merk in ons land was.

Woordvoerders van zowel Ford, Toyota als Volkswagen spreken tegen dat op de laatste dag van het jaar nog extra auto's zullen worden geregistreerd om toch vooral maar op de eerste plaats te komen. Insiders weten anders en houden er rekening mee dat de importeurs toch nog voor een stunt gaan zorgen door enkele honderden auto's extra op kenteken te zetten. Acties, die overigens behoorlijk in de papieren lopen, want deze auto's worden dan wel in 2010 verkocht terwijl het kenteken op 2009 staat.

Op de lijst van meest verkochte auto's staat Toyota dankzij onder meer de Aygo en de Prius op de eerste plaats. Het Japanse merk staat 500 auto's voor op Volkswagen dat de tweede plek bezet. Nummer drie is Ford, dat duizend auto's minder dan VW heeft verkocht. Volgens directeur Hans Schep van Ford Nederland zal men geen extra inspanningen leveren om naar de eerste plaats door te stoten. "Het is voor ons absoluut geen doelstelling. Bovendien is er veel geld mee gemoeid en dat kunnen we beter voor acties in het nieuwe jaar gebruiken", aldus Hans Schep, die er aan toevoegt dat de Fiesta het best verkochte model van Ford is.

Bij Volkswagen laat woordvoerder Jacques Geijsen weten dat het nog alle kanten op kan gaan: "Elke dag houden we nauwkeurig de verkoopcijfers in de gaten en wie weet maken we nog kans. Het zal overigens heel moeilijk worden, want Toyota scoort enorm goed met de kleine Aygo. In dat segment hebben wij nu nog niets en steeds meer kopers kiezen voor compact, zuinig en schoon."

Voor Toyota zijn het spannende tijden aangezien het voor de eerste keer is dat men op plaats één kan eindigen.

Bron: [autotelegraaf.nl]
Toyota nummer 1 dankzij de PSA-kloon Aygo en een belastingvriendelijke hybride dan. Verder doen de Japanse merken het uitermate beroerd dit jaar.
Regeren is vooruit zien.......

Overigens is de Aygo geen PSA kloon, maar het resultaat van een samenwerking.

Waarbij de Aygo de PSA groep in een hoek drukt.

En de Prius? Voor degenen die hem kennen is het gewoon een goede wagen. Betrouwbaar en comfortabel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-12-2009 21:55 door 106accent.
@ Elaste: Buiten dat de Aygo geen PSA-kloon is klets je naar mijn mening toch wel onzin. De 4 Japanse merken die in Nederland boven de 2% marktaandeel zitten (Toyota, Suzuki, Honda en Nissan) wisten allemaal hun marktaandeel fors op te voeren! Minder gaat het met Mitsubishi (verouderd en onsamenhangend modellengamma), Daihatsu (dure yen, zoals eerder gezegd is Daihatsu het enige Japanse volumemerk dat al haar modellen uit Japan betrekt) en Lexus (de doorbraak volgt in 2011 wanneer de productieversie van de LF-Ch leverbaar wordt, volgend jaar al zal het merk vermoedelijk weer kunnen groeien dankzij de RX 450h 2WD met 20% bijtelling, de Lexus IS C en vernieuwde GS en LS). Infiniti heeft het logischerwijs moeilijk: Nog te onbekend, slechts 2 dealers, geen dieselmotoren, beperkt motorengamma en geen basisuitvoeringen (het gamma van 3-serie concurrent Infiniti G bestaat louter uit de G37 met 3.7 liter V6 motor).
Wat ik bedoel is natuurlijk dat Toyota het moet hebben van een Europees wagentje (de Aygo) en een lease'hit'. Verder is het gewoon niet goed gesteld met de Japanse merken. Sommige hebben 1 a 2 redelijke succesnummers. Maar de overall aanwezigheid van Japanse merken van 10-20 jaar terug is er niet meer. En dan kun je je misschien blindstaren op cijfers ("allemaal hun marktaandeel fors op te voeren"winking smiley, maar het is niet stabiel te noemen.

En ja, de Aygo is een PSA-kloon. Net als dat de C1 een 107-kloon is en de 107 een Aygo-kloon. En nee, de Aygo drukt PSA niet in een hoek.

Lexus en Infiti zijn geen volumemerken. En de "doorbraak" van Lexus in 2011? Sorry? Welke Japanse rijstwijn heb jij gedronken? Lexus is een premiummerk, geen volumemerk.
Zoals het er dus uit ziet is Toyota gewoon nummer 1,
ongeacht of er nog extra auto`s op kenteken gezet worden want dat zijn oneerlijke praktijken.
Quote
Elaste
Wat ik bedoel is natuurlijk dat Toyota het moet hebben van een Europees wagentje (de Aygo) en een lease'hit'. Verder is het gewoon niet goed gesteld met de Japanse merken. Sommige hebben 1 a 2 redelijke succesnummers. Maar de overall aanwezigheid van Japanse merken van 10-20 jaar terug is er niet meer. En dan kun je je misschien blindstaren op cijfers ("allemaal hun marktaandeel fors op te voeren"winking smiley, maar het is niet stabiel te noemen.

En ja, de Aygo is een PSA-kloon. Net als dat de C1 een 107-kloon is en de 107 een Aygo-kloon. En nee, de Aygo drukt PSA niet in een hoek.

Lexus en Infiti zijn geen volumemerken. En de "doorbraak" van Lexus in 2011? Sorry? Welke Japanse rijstwijn heb jij gedronken? Lexus is een premiummerk, geen volumemerk.

In die kleine 3 ( en in de Cuore en Sirion en Justy) zit toevallig wel het geniale 3-pittertje van Toyota-dochter Daihatsu, dus dat is alvast een Franse kloon van een Japans origineel!
Toyota en Daihatsu zitten in de plus. Ik verwacht dat Suzuki ook wel goed zit met de Alto en met de nasleep van de Swift.
Alleen Nissan (Renault) en Mazda (Ford) hebben hun traditionele klanten verlaten. Er is geen echte Nissan of Mazda meer te koop voor Jan Modaal.
Nissan heeft een opleving gehad met de Qashqai, maar dat was slechts tijdelijk.

Honda moet eens komen met een Civic in de traditie van het 1987 model en de Jazz duidelijker aan de man brengen. Waarom zie je nu meer oude Civics dan nieuwe? Honda luisterde teveel naar de klachten. Eerst was de Civic te krap en hebben ze er een halve MPV van gemaakt. Toen klaagde men dat de Civic te saai was geworden en maakte Honda de Civic veel te futuristisch. De Civics van 1987 en 1991 verkochten het beste, dus laat Honda daar een vervolg op maken, en dan niet op de manier van de CR-Z.

Volvo (C30) en Volkswagen (Scirocco) proberen het originele Civic-recept nu voor premium-prijzen te verkopen. Dat lukt niet echt, maar wie wil niet zo'n auto voor de prijs van een Golf of Astra?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-12-2009 01:34 door ---GT---.
Quote
Elaste
Lexus en Infiti zijn geen volumemerken. En de "doorbraak" van Lexus in 2011? Sorry? Welke Japanse rijstwijn heb jij gedronken? Lexus is een premiummerk, geen volumemerk.

Ik weet ook wel dat Lexus en Infiniti geen volumemerken zijn, ik zeg niet voor niets "zoals eerder gezegd is Daihatsu het enige Japanse volumemerk dat al haar modellen uit Japan betrekt". En wie zit er nu niet te wachten op een premium compacte hatchback met 14% bijtelling én een gelikte vormgeving? Een verviervoudiging van de afzet moet toch mogelijk zijn als de productieversie van de LF-Ch Concept leverbaar wordt.

Quote
Elaste
Verder is het gewoon niet goed gesteld met de Japanse merken. Sommige hebben 1 a 2 redelijke succesnummers. Maar de overall aanwezigheid van Japanse merken van 10-20 jaar terug is er niet meer. En dan kun je je misschien blindstaren op cijfers ("allemaal hun marktaandeel fors op te voeren"winking smiley, maar het is niet stabiel te noemen.

Voor het eerst in de geschiedenis is een Japans automerk waarschijnlijk uitgegroeid tot het grootste automerk van Nederland. Tot en met november wist Toyota 12.549 auto's in het A-segment af te zetten met de Aygo/iQ, waarmee het merk marktleider is. De Yaris staat op de vijfde plek in zijn segment (Yaris; 5.270 verkopen), Toyota bezet de tweede positie in het C-segment (Prius, Auris, Corolla; 10.251 verkopen), de Toyota (Corolla) Verso bezet de vijfde positie in zijn segment (2.556 verkopen), de Toyota Avensis een zesde positie in zijn segment (4.160 verkopen), hetzelfde geldt voor de RAV4 (958 verkopen). Al met al scoort Toyota over de hele linie goed. De Auris zal uitgroeien tot de best verkochte modellen in zijn segment door de toevoeging van een Hybride-variant met 14% bijtelling (2010).
Suzuki is sterk in kleine auto's en die auto's doen het dan ook goed. Suzuki bezet nu al een vijfde positie in het A-segment (Alto/Splash: 7.042 verkopen), de Swift die binnenkort vervangen wordt op een tiende positie (3.840 verkopen), waarmee het model veel houdbaarder blijkt dan de Citroën C3/C2 waarvan de afzet is gedecimeerd tot een zeventiende positie in zijn segment (1.288 verkopen - in 2004 nog 11.274 verkopen en een tweede positie in zijn segment!). Ook de Suzuki SX4 doet het nog altijd goed met een vierde positie in zijn segment (compacte crossovers en mini MPV's) met 1.467 verkopen en de Grand Vitara een negende positie in zijn segment met 588 verkochte auto's t/m november.
Mazda doet het over de hele linie matig, maar alle volumemodellen scoren wél heel gelijkmatig (2, 3, 5 en 6). Mitsubishi is wél redelijk afhankelijk van de Colt, hoewel de Outlander ook voor aantallen zorgt. De nieuwe Outlander Sport zal als Qashqai-concurrent ongetwijfeld voor succes gaan zorgen. Nissan is nu nog afhankelijk van de Qashqai, maar de Pixo is de laatste maanden uitgegroeid tot een nieuw volumemodel. Volgend jaar kunnen vooral de Qazana en de Micra ervoor zorgen dat het merk minder afhankelijk is van slechts één model. Honda was afhankelijk van de Civic Hybrid, maar ook de Insight blaast inmiddels een aardige partij mee en dan moeten de CR-Z en Jazz Hybrid nog komen.
Daihatsu heeft twee volumemodellen (Cuore, Sirion) maar heeft ook maar vijf modellen inclusief één sportwagen.

Kijken we naar 20 jaar geleden (1989), dan zien we dat Nissan, Mazda en Mitsubishi zeer fors hebben verloren. Maar ook toen waren die merken afhankelijk van één of twee modellen. Nissan was voor 79% afhankelijk van de Sunny en Micra, Mazda voor ruim 94% van de 323 en 626, Suzuki voor bijna 93% van de Alto en Swift, Daihatsu voor ruim 87% van de Charade en Cuore en Honda voor bijna 74% van de Civic. Toyota en Mitsubishi waren minder afhankelijk van één model.
Al met al hebben de drie genoemde merken fors verloren, maar verder is er niet veel veranderd. De Japanse merken zijn niet significant méér of minder afhankelijk van een of twee modellen dan 20 jaar geleden.

Quote
---GT---
Toyota en Daihatsu zitten in de plus. Ik verwacht dat Suzuki ook wel goed zit met de Alto en met de nasleep van de Swift.
Alleen Nissan (Renault) en Mazda (Ford) hebben hun traditionele klanten verlaten. Er is geen echte Nissan of Mazda meer te koop voor Jan Modaal.
Nissan heeft een opleving gehad met de Qashqai, maar dat was slechts tijdelijk.

Honda moet eens komen met een Civic in de traditie van het 1987 model en de Jazz duidelijker aan de man brengen. Waarom zie je nu meer oude Civics dan nieuwe? Honda luisterde teveel naar de klachten. Eerst was de Civic te krap en hebben ze er een halve MPV van gemaakt. Toen klaagde men dat de Civic te saai was geworden en maakte Honda de Civic veel te futuristisch. De Civics van 1987 en 1991 verkochten het beste, dus laat Honda daar een vervolg op maken, en dan niet op de manier van de CR-Z.

Volvo (C30) en Volkswagen (Scirocco) proberen het originele Civic-recept nu voor premium-prijzen te verkopen. Dat lukt niet echt, maar wie wil niet zo'n auto voor de prijs van een Golf of Astra?

Dit topic gaat over de Nederlandse verkoopcijfers, niet over auto's die naar jouw mening al dan niet goed horen te verkopen. Pak die verkoopcijfers er eens bij, zou ik zeggen. Daihatsu verliest fors, maar Honda is de laatste jaren bezig met een ware comeback. Het marktaandeel is sinds 2001 met 322% gestegen! Mazda houdt vast aan de traditionele marktsegmenten, waar Nissan de gebaande paden lijkt te verlaten door de Almera, Almera Tino en Primera geen directe opvolgers te geven. Je kunt erover discussiëren of dat verstandig is, maar feit is dat Nissan dit jaar juist zijn marktaandeel wist op te voeren. Niks tijdelijke opleving dus, de Qashqai is populairder dan ooit en zoals gezegd moeten de Qashqai facelift, Qazana en Micra nog leverbaar worden, terwijl de Pixo volgend jaar het eerste volledige jaar heeft. Nissan heeft in ieder geval meer succes dan Mazda, dat in tegenstelling tot Nissan vasthoudt aan de conventionele en verzadigde marktsegmenten.
Quote
---GT---
Volvo (C30) en Volkswagen (Scirocco) proberen het originele Civic-recept nu voor premium-prijzen te verkopen. Dat lukt niet echt, maar wie wil niet zo'n auto voor de prijs van een Golf of Astra?

Ik wil niet veel zeggen maar de C30 verkoopt toch bijna gelijk aan een Auris en een Leon en die hebben twee carrosserie varianten tegen één van de C30. Zo slecht doet hij het dus niet.
Quote
Hendrik :
Quote
---GT---
Volvo (C30) en Volkswagen (Scirocco) proberen het originele Civic-recept nu voor premium-prijzen te verkopen. Dat lukt niet echt, maar wie wil niet zo'n auto voor de prijs van een Golf of Astra?

Ik wil niet veel zeggen maar de C30 verkoopt toch bijna gelijk aan een Auris en een Leon en die hebben twee carrosserie varianten tegen één van de C30. Zo slecht doet hij het dus niet.

Vergeleken met een Auris of Leon misschien niet, maar dan vergelijk je natuurlijk wel met auto's die nu niet bepaald echte verkooptoppers zijn....
Sowieso zijn de Auris en Leon er maar in één carrosserievariant winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-01-2010 12:08 door Daewoo-Chevrolet.
Overigens heeft zoals het er nu uitziet VW de 1ste plaats behouden door op de laatste dag nog de nodige auto's (onverkocht) op kenteken te laten zetten. Blijkbaar hadden ze bij PON ofwel nog voldoende budget over of wel voldoende macht om de dealers hiertoe te dwingen. Vraag wel af of dit door AW opgepikt gaat worden ...
Quote

In 2009 zijn slechts 387.699 nieuwe auto’s afgeleverd in Nederland. Dat is een flinke daling vergeleken met de 499.918 stuks van 2008, maar liefst 22,4 procent minder. In de afgelopen 40 jaar zijn de autoverkopen niet zo slecht geweest…

Dat blijkt uit een analyse van de voorlopige RDC-cijfers door bureau Aumacon. Naast het lage verkoopaantal werden er in toenemende mate ook kleinere (minder winstgevende) modellen verkocht. Deze trend van de zogenaamde A- en B-segmenten zal in 2010 worden voortgezet. Vooral Toyota boerde goed, ze hadden in Nederland een topjaar met 37.487 registraties. Dat aantal is vergelijkbaar met dat van vorig jaar, maar dankzij de sterk krimpende markt (-22%) zorgt dit voor zo’n 23% stijging naar 9,7% marktaandeel; goed voor een notering in de top 3 van best verkopende merken.

Volkswagen werd dankzij een eindsprint op de allerlaatste dag van het jaar wederom het bestverkochte merk in ons land, de Volkswagen Golf werd wederom het bestverkochte model. Toch vreemd dat de tag “Golf” niet bovenaan onze taglijst stond.

Op nummer 2 staat Toyota en op nummer 3 zien we Ford. Peugeot bleef op plek vier. Opel – dat van 1969 tot 2004 onafgebroken het best verkochte merk in ons land was – kwam niet verder dan een vijfde plaats.

Bron: Autoblog.nl
Quote
Daewoo-Chevrolet
Dit topic gaat over de Nederlandse verkoopcijfers, niet over auto's die naar jouw mening al dan niet goed horen te verkopen. Pak die verkoopcijfers er eens bij, zou ik zeggen. Daihatsu verliest fors, maar Honda is de laatste jaren bezig met een ware comeback. Het marktaandeel is sinds 2001 met 322% gestegen! Mazda houdt vast aan de traditionele marktsegmenten, waar Nissan de gebaande paden lijkt te verlaten door de Almera, Almera Tino en Primera geen directe opvolgers te geven. Je kunt erover discussiëren of dat verstandig is, maar feit is dat Nissan dit jaar juist zijn marktaandeel wist op te voeren. Niks tijdelijke opleving dus, de Qashqai is populairder dan ooit en zoals gezegd moeten de Qashqai facelift, Qazana en Micra nog leverbaar worden, terwijl de Pixo volgend jaar het eerste volledige jaar heeft. Nissan heeft in ieder geval meer succes dan Mazda, dat in tegenstelling tot Nissan vasthoudt aan de conventionele en verzadigde marktsegmenten.

Goed samengevat! smiling smiley
Quote
Daewoo-Chevrolet
Sowieso zijn de Auris en Leon er maar in één carrosserievariant winking smiley

O ja, is ook zo. Nou ja, iig. Ze horen in principe meer te verkopen dan de coupeetjes Scirocco en C30.
Quote
Daewoo-Chevrolet
Toyota bezet de tweede positie in het C-segment (Prius, Auris, Corolla; 10.251 verkopen), de Toyota (Corolla) Verso bezet de vijfde positie in zijn segment (2.556 verkopen), de Toyota Avensis een zesde positie in zijn segment (4.160 verkopen), hetzelfde geldt voor de RAV4 (958 verkopen). Al met al scoort Toyota over de hele linie goed. De Auris zal uitgroeien tot de best verkochte modellen in zijn segment door de toevoeging van een Hybride-variant met 14% bijtelling (2010).

Die tweede positie in het C-segment: heb je ook bij andere automerken alle modellen bij elkaar opgeteld? Volgens mij wel, dus dan klopt het. Maar toch kun je zien dat die tweede plek puur door de leasehit Prius wordt behaald. De Auris wordt nauwelijks verkocht. Ik zie ook niet in hoe naar het best verkochte model in zijn segment moet gaan groeien. Temeer omdat andere merken de komende jaren ook met hybrides gaan komen.

En dat is meteen het grootste gevaar voor Toyota en Honda: haal de successen van de Prius en Civic hybride weg, dan houdt je nauwelijks verkoopcijfers over, op 1 of 2 modellen na. Een reëel gevaar voor de komende jaren dus.

Als je naar absolute cijfers kijkt, hebben Toyota en Honda het inderdaad goed gedaan. Ze zijn goed ingesprongen op een hyperige markt. Maar hoe ziet die markt er in 2010/2011 uit?

Quote
Daewoo-Chevrolet
de Swift die binnenkort vervangen wordt op een tiende positie (3.840 verkopen), waarmee het model veel houdbaarder blijkt dan de Citroën C3/C2 waarvan de afzet is gedecimeerd tot een zeventiende positie in zijn segment (1.288 verkopen - in 2004 nog 11.274 verkopen en een tweede positie in zijn segment!).
Een vreemde vergelijking. De C2/C3 is dik 3 jaar ouder. En drie jaar geleden werden er van de C2/C3 41% meer exemplaren verkocht dan van de Swift in 2009. Zelfs als je rekening houdt met de ingestorte verkoopaantallen in 2009 moet je juist zeggen dat de C2/C3 houdbaarder bleek dan de Swift. Ik ben benieuwd hoeveel er van de huidige Swift in 2013 verkocht zouden worden...

Quote
Daewoo-Chevrolet
Al met al hebben de drie genoemde merken fors verloren, maar verder is er niet veel veranderd. De Japanse merken zijn niet significant méér of minder afhankelijk van een of twee modellen dan 20 jaar geleden.

Precies! En daarmee dus ontzettend afhankelijk van hitgevoeligheid, hyperigheid, politiek, wisselkoerzen en milieumaatregelen.\

Ik snap je juichende stemming niet. Heb je aandelen in Japanse automerken of zo?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2010 13:53 door Elaste.
Opel probeerde jarenlang Volkswagen, Renault of Peugeot van de eerste plaats te houden door de laatste dagen nog even flink wat auto's te registreren. Dit keer doet Volkswagen hetzelfde: schijnbaar heeft het merk de laatste twee dagen nog even 650 auto's méér weten te verkopen dan Toyota, gezien de achterstand van 500 auto's die de Telegraaf meldt op 30/12. Dus gaat de bokaal van meest populaire geregistreerde automerk naar Volkswagen.


VW het best verkocht

Volkswagen is het afgelopen jaar opnieuw het bestverkochte automerk in ons land. Uit voorlopige cijfers blijkt dat VW het jaar met totaal 38.182 nieuw verkochte personenauto's heeft afgesloten. Het is de vijfde achtereenvolgende keer dat het Duitse merk op de eerste plaats is geëindigd. Totaal werden 387.699 auto's verkocht en dat is ruim 22% minder dan in 2008.

In de nek-aan-nekrace is Toyota met 38.037 exemplaren op de tweede plaats beland terwijl Ford op plek drie met 36.745 stuks terecht is gekomen. Op vier en vijf zijn Peugeot (29.642) en Opel (26.180) beland. Zowel VW als Toyota heeft op de laatste dag van het jaar nog enkele honderden nieuwe auto's geregistreerd. Vooral de kleine en zuinige modellen met groene labels hebben tot een flinke eindsprint geleid. Ook voor het nieuwe jaar gaan de schone en compacte auto's weer een belangrijke rol spelen. De brancheorganisaties verwachten een totale verkoop van rond de 390.000 nieuwe personenauto's voor 2010.

Slechts twee merken hebben het afgelopen jaar 'geplust' en dat zijn Honda (+21%) en Lancia (+12%). Merken die een rampzalig jaar achter de rug hebben zijn onder meer Daihatsu (-51%), Alfa Romeo (-48%) en Kia (-44%).

Bij de laatste twee merken heeft ongetwijfeld het faillissement van de Kroymans Corporation een belangrijke rol gespeeld. Kroymans was hier importeur van. Lange tijd werden Alfa Romeo en Kia aan hun lot overgelaten en verloren zij veel klanten.

Bron: [autotelegraaf.nl]
Je bent weer lekker bevooroordeeld bezig. Volgens jouw is alles wat VW doet slecht. Maar in dat artikel staat duidelijk dat ook Toyota het dus ook gedaan heeft. En die importeur zal zich nu wel voor zijn kop slaan dat hij er niet 146 extra had ingeschreven om op de eerste plaats te kunnen eindigen..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2010 16:34 door D.E.N.N.I.S..
Bij de Toyotadealer in Emmen struikel je bijna over de nog af te leveren Aygo's.
Ik vind het trouwens wel weer opvallen dat je in de topictitel je mening over Volkswagen neerzet. Terwijl het toch zo duidelijk is dat Toyota hetzelfde heeft gedaan.

editL Maar ik zie net dat dat moderatoren het woord 'cheater' al verwijderd hebben.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2010 16:23 door D.E.N.N.I.S..
Quote
D.E.N.N.I.S.
Je bent weer lekker bevooroordeeld bezig. Volgens jouw is alles wat VW doet slecht. Maar in dat artikel staat duidelijk dat ook Toyota het dus ook gedaan heeft. En die importeur zal zich nu wel voor zijn kop slaan dat hij er niet 146 extra had ingeschreven om op de eerste plaats te kunnen eindigen..

Ja inderdaad, maar daar leest ie voor het gemak maar even overheen..... thumbs down. Dit gebeurt ieder jaar en is dus niets nieuws.

Mooie prestatie van VW!
Quote
Elaste
Die tweede positie in het C-segment: heb je ook bij andere automerken alle modellen bij elkaar opgeteld? Volgens mij wel, dus dan klopt het. Maar toch kun je zien dat die tweede plek puur door de leasehit Prius wordt behaald. De Auris wordt nauwelijks verkocht. Ik zie ook niet in hoe naar het best verkochte model in zijn segment moet gaan groeien. Temeer omdat andere merken de komende jaren ook met hybrides gaan komen.

En dat is meteen het grootste gevaar voor Toyota en Honda: haal de successen van de Prius en Civic hybride weg, dan houdt je nauwelijks verkoopcijfers over, op 1 of 2 modellen na. Een reëel gevaar voor de komende jaren dus.

Als je naar absolute cijfers kijkt, hebben Toyota en Honda het inderdaad goed gedaan. Ze zijn goed ingesprongen op een hyperige markt. Maar hoe ziet die markt er in 2010/2011 uit?

Ik houd zelf ook mijn statistieken bij in Excel en ik tel daarin alle modellen in het C-segment bij elkaar op: zo komt Volkswagen op de eerste plaats in het C-segment met 14.561 verkopen (Golf, Jetta, Eos, Scirocco, New Beetle). Maar waarom zou je de verkoopcijfers van de Prius en Civic Hybrid weglaten? Uit je redenering maak ik op dat je denkt dat het succes van de hybrides, in ieder geval van Toyota en Honda, slechts kortstondig is. Maar waarom zou dat? De aanschaf van zuinige/weinig uitstotende auto's wordt meer en meer gestimuleerd door de Nederlandse overheid. De Auris HSD komt nog dit jaar op de markt voor waarschijnlijk 22.000 euro. Gecombineerd met de betrekkelijk goede looks en alle belastingvoordelen zie ik niet in waarom de Auris niet tot één van de best verkochte modellen in zijn segment zou kunnen uitgroeien. De best verkochte in zijn segment denk ik overigens niet - in mijn bericht van 31/12 om 13:46 ontbraken de woorden "één van de".
Hoe dan ook, de trend naar zuiniger auto's is nog lang niet afgelopen en ik zie dan ook niet in waarom de voorsprong die Toyota en Honda nu hebben op het gebied van hybridetechniek (Toyota sinds 1997, Honda sinds 1999) zomaar zou verdwijnen. Toyota en Honda willen zo'n beetje alle (Europese) volumemodellen in de toekomst gaan voorzien van hybridetechniek: naast de huidige Prius komt er dus binnenkort de Auris Hybrid, later gevolgd door een baby Prius, Yaris Hybrid en Prius MPV. Honda heeft al de Civic Hybrid en Insight, later komen nog de CR-Z en Jazz Hybrid. Toyota werkt ook nog aan een geheel elektrische variant van de Prius als concurrent van de Nissan Leaf en Chevrolet Volt/Opel Ampera.



Ik heb de cijfers van 2009 t/m november er maar weer even bijgepakt en de merkafhankelijkheid berekent van verschillende merken:

Toyota
Aygo: 30,2%
Prius: 22,3%
Aygo + Prius: 52,5%

Suzuki
Alto: 42,7%
Swift: 29,4%
Alto + Swift: 72,1%

Honda
Civic (hatchback & hybrid): 62,6% (november: 33,2%)
Insight: 17,4% (november: 37,9%)
Civic + Insight: 80,0%

Nissan
Qashqai: 60,2% (november: 42,2%)
Pixo: 13,2% (november: 30,1%)
Qashqai + Pixo: 73,4%

Citroën
C1: 38,0%
C4 Picasso: 17,0%
C1 + C4 Picasso: 55,0%

Zoals je kunt zien is Toyota minder afhankelijk van de twee meest verkochte modellen dan bijvoorbeeld Citroën. Voor de rest heb ik er al genoeg over gezegd: Suzuki specialiseert zich in kleine auto's en heeft maar weinig modellen. Nissan is nu inderdaad afhankelijk van de Qashqai, maar met de Micra, Leaf en Qazana moet dat kunnen veranderen, terwijl die Qashqai nu ook aan facelift is onderworpen. De laatste maanden is de Pixo al uitgegroeid tot het tweede volumemodel van Nissan. Honda heeft zoals gezegd twee nieuwe hybrides voor 2010 in petto: de CR-Z en Jazz Hybrid, terwijl de Insight de laatste maanden steeds populairder lijkt te worden.
Quote
D.E.N.N.I.S.
Je bent weer lekker bevooroordeeld bezig. Volgens jouw is alles wat VW doet slecht. Maar in dat artikel staat duidelijk dat ook Toyota het dus ook gedaan heeft. En die importeur zal zich nu wel voor zijn kop slaan dat hij er niet 146 extra had ingeschreven om op de eerste plaats te kunnen eindigen..

Quote
Mach1
Ja inderdaad, maar daar leest ie voor het gemak maar even overheen..... thumbs down

Met een beetje rekenwerk kom je er wel achter dat de echte eindsprint kwam van Volkswagen, als je bedenkt dat Toyota aan het einde van december nog op 500 auto's voorsprong stond, aan het begin van december op 116 auto's achterstand stond en uiteindelijk op 31/12 is uitgekomen op 145 auto's achterstand is geëindigd. Verder was er met dit bericht...

Quote

Opel probeerde jarenlang Volkswagen, Renault of Peugeot van de eerste plaats te houden door de laatste dagen nog even flink wat auto's te registreren. Dit keer doet Volkswagen hetzelfde: schijnbaar heeft het merk de laatste twee dagen nog even 650 auto's méér weten te verkopen dan Toyota, gezien de achterstand van 500 auto's die de Telegraaf meldt op 30/12. Dus gaat de bokaal van meest populaire geregistreerde automerk naar Volkswagen.

... feitelijk gezien helemaal niets mis (op basis van de informatie die voorhanden is). Ik meld dat andere merken dit ook dikwijls doen. Maar zoals gezegd kwam de eindejaarsregistratiesprint omwille van het behouden/bereiken van de eerste positie in de verkoopstatistieken (de laatste twee dagen van december) op basis van de gegevens van de Telegraaf deze keer van Volkswagen.
Ook namens mij felicitaties aan Volkswagen! Ik ben benieuwd wat het nieuwe jaar gaat brengen.
Quote
D.E.N.N.I.S.
Je bent weer lekker bevooroordeeld bezig. Volgens jouw is alles wat VW doet slecht. Maar in dat artikel staat duidelijk dat ook Toyota het dus ook gedaan heeft. En die importeur zal zich nu wel voor zijn kop slaan dat hij er niet 146 extra had ingeschreven om op de eerste plaats te kunnen eindigen..

Ongetwijfeld zal daar binnen de Toyota organisatie over gesproken worden, maar het is bijna niet voor te stellen dat VW er zo veel extra onverkochte auto's door duwt. Niemand binnen Toyota zal rekening gehouden hebben met het 'dwaze'gedrag van VW aangezien VW echt meer dan duizend van deze auto's onverkocht heeft laten registreren.

Marketing-manipulatie dus. Vanaf volgende week zien we advertenties van "5 jaar nummer 1" etc verschijnen. VAG -week zal hier ongetwijfeld geen aandacht aan schenken.
Bedrog of niet, het is gewoon uitstel van excutie en een vorm van ontkenningsgedrag, dat Toyota gewoon binnenkort de kroon overneemt.
Dat laatste is blijkbaar ook voor gewone burgers of zogenaamde autoliefhebers erg moeilijk te verteren,
Quote
Daewoo-Chevrolet
Maar waarom zou je de verkoopcijfers van de Prius en Civic Hybrid weglaten?
Omdat: 1. Die verkopen te verklaren zijn vanuit de aantrekkelijke leasevoorwaarden. 2. Het toch wel andere/specifieke modellen betreft.

Quote
Daewoo-Chevrolet
Uit je redenering maak ik op dat je denkt dat het succes van de hybrides, in ieder geval van Toyota en Honda, slechts kortstondig is. Maar waarom zou dat?

Dat heb ik niet geschreven. Ik schreef dat het succes van Toyota en Honda grotendeels op die populaire (lees: belastingtechnisch vriendelijke) modellen gebaseerd is. Daarnaast schreef ik dat er ook andere merken met hybrides en dergelijke komen. Dan zullen Toyota en Honda weer op de juiste plek in de statistieken komen te staan.

Quote
Daewoo-Chevrolet
Ik heb de cijfers van 2009 t/m november er maar weer even bijgepakt en de merkafhankelijkheid berekent van verschillende merken:

Zoals je kunt zien is Toyota minder afhankelijk van de twee meest verkochte modellen dan bijvoorbeeld Citroën.

Bij deze is dus in ieder geval jouw verhaal over Honda's zogenaamde succes onderuit gehaald. Toyota doet het verder wel goed inderdaad; ze hebben ook een overwogen modellengamma, net als normale volumemerken. Haal je echter de Prius weg, dan blijft Toyota als een middenmotor over.

Het enige dat je kunt zeggen is dat de Japanners een goede slag hebben geslagen door op tijd in de springen op belastingvoordeeltjes met hun hybride-technologie. Verder zeggen deze statistieken niet dat ze superieur zijn. Jammer voor jou, maar helaas.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2010 20:19 door Elaste.
Quote
amaranth
Bedrog of niet, het is gewoon uitstel van excutie en een vorm van ontkenningsgedrag, dat Toyota gewoon binnenkort de kroon overneemt.
Dat laatste is blijkbaar ook voor gewone burgers of zogenaamde autoliefhebers erg moeilijk te verteren,
Valt wel mee toch? VW doet het het over vrijwel de gehele linie gewoon goed. Het enige model dat niet goed loopt is de Fox, maar die fout zullen ze vanzelf wel rechtzetten. Kleine, zuinige auto's scoren gewoon goed tegenwoordig.
Voor 2010 heeft VW een hit met de Polo in BPM vrije uitvoering en 14% bijtelling. Zal een leasetopper gaan worden.In 2009 hebben de 20% bijtellers al voor goede aantallen gezorgd.
Ik vind het echt een topprestatie dat Toyota toch no.2 is geworden met het huidige modellengamma. Alleen de Aygo vind ik geslaagd, de rest is saai (Auris) , lelijk (Avensis), te duur (Yaris) of te kreukelbaar (dat 3 sterren ding). Ik heb jaren naar volle tevredenheid Toyota gereden, maar nu kan ik er niets naar wens vinden. Jammer want de kwaliteit en de dealer is super.
Ik zie bijna nooit een Auris, even vaak een nieuwe Avensis (oude wel!). Voor elke 15 Fiesta's zie ik één Yaris en tot nu toe voor elke 45 C3 Picasso's één Urban Cruiser. Prii zijn wel dik gezaaid, en de Aygo staat op elke straathoek. Conclusie: als Toyota echt haar best doet, zet dit zich direct om in resultaat.

Volkswagen daarentegen is gewoon een omhooggevallen middenmoter. Wel slim gedaan, want vijf jaar achtereen op nummer één staan levert je nogal publiciteit op in de bladen..
Quote
Elaste
Omdat: 1. Die verkopen te verklaren zijn vanuit de aantrekkelijke leasevoorwaarden. 2. Het toch wel andere/specifieke modellen betreft.

Snap ik niet zo. De Toyota Prius is ook erg populair onder privérijders. En Toyota en Honda gaan hybridetechniek aanbieden in vele andere modellen. Dat concurrerende merken (nog) geen hybrides kunnen aanbieden wil toch niet zeggen dat je de verkoopcijfers van Toyota's en Honda's met conventionele aandrijflijnen moet vergelijken met die van de concurrentie? Toyota en Honda hebben een unique selling point en ik zie dan ook geen enkele reden waarom een Prius en Civic Hybrid maar even weggelaten moet worden.

Quote
Elaste
Dat heb ik niet geschreven. Ik schreef dat het succes van Toyota en Honda grotendeels op die populaire (lees: belastingtechnisch vriendelijke) modellen gebaseerd is. Daarnaast schreef ik dat er ook andere merken met hybrides en dergelijke komen. Dan zullen Toyota en Honda weer op de juiste plek in de statistieken komen te staan.

Oh, nu komt de aap uit de mouw. Je gunt het succes Toyota en Honda kennelijk niet, aangezien je spreekt over "op de juiste plek in de statistieken". Voorsprong door techniek verdwijnt niet zomaar, de 12 jaar lange ervaring van Toyota met hybridetechniek zal niet zomaar verdwijnen. Sowieso zie ik het probleem niet van de afhankelijkheid van belastingtechnischvriendelijke modellen. De aanschaf van zuinige auto's zal meer en meer worden gestimuleerd. Lijkt me beter dat je nu afhankelijk bent van zuinige auto's, een gebied waarop je al mijlenver op de concurrentie voorloopt, dan om afhankelijk te zijn van onzuinige brandstofslurpers. Land Rover werkt niet voor niets aan de compacte LRX, Audi aan de A1 en E1 en Aston Martin aan de op de Toyota iQ-gebaseerde Cygnet.

Quote
Elaste
Bij deze is dus in ieder geval jouw verhaal over Honda's zogenaamde succes onderuit gehaald. Toyota doet het verder wel goed inderdaad; ze hebben ook een overwogen modellengamma, net als normale volumemerken. Haal je echter de Prius weg, dan blijft Toyota als een middenmotor over.

Het enige dat je kunt zeggen is dat de Japanners een goede slag hebben geslagen door op tijd in de springen op belastingvoordeeltjes met hun hybride-technologie. Verder zeggen deze statistieken niet dat ze superieur zijn. Jammer voor jou, maar helaas.

Toyota/Daihatsu/Lexus en Honda zijn op dit moment superieur als het gaat om zuinige auto's. Ik ontken niet dat Honda afhankelijk is van één of twee modellen, maar dat gaat veranderen: ik heb al een paar keer de nieuwe hybridemodellen van Honda genoemd. Honda werkt overigens ook aan een nieuwe stadsauto voor de Europese markt met conventionele techniek.
Zoals gezegd heeft Toyota in alle segmenten waarin het opereert een goede marktpositie. Ook Toyota werkt aan een expansie van de hybridetechniek in andere modellen. De concurrentie heeft hier vooralsnog geen antwoord op en zoals gezegd zal de voorsprong van Toyota en Honda echt niet zomaar verdwijnen. Ik zie dan ook geen enkele reden waarom de verkopen van de Prius, Civic Hybrid en Insight en straks de Yaris HSD, Auris HSD, elektrische Prius, Prius MPV, toekomstige Lexus LF-Ch, Lexus RX 450h 2WD (20% bijtelling), Honda CR-Z en Honda Jazz Hybrid van de totaalverkopen zouden moeten worden afgetrokken.
Quote
Daewoo-Chevrolet
Snap ik niet zo. De Toyota Prius is ook erg populair onder privérijders. En Toyota en Honda gaan hybridetechniek aanbieden in vele andere modellen. Dat concurrerende merken (nog) geen hybrides kunnen aanbieden wil toch niet zeggen dat je de verkoopcijfers van Toyota's en Honda's met conventionele aandrijflijnen moet vergelijken met die van de concurrentie? Toyota en Honda hebben een unique selling point en ik zie dan ook geen enkele reden waarom een Prius en Civic Hybrid maar even weggelaten moet worden.

Elaste denkt net als Volkswagen. Een beetje zonde, omdat duidelijk is dat het nieuwe segment van Toyota en Honda aanslaat en voor enorme verkoopaantallen zorgt terwijl het enige wat Volkswagen doet elke drie jaar de Golf een eindje verder opblazen is. Innovatie moet beloond worden en wordt beloond, maar Elaste moet er nog even aan wennen. Vreemd eigenlijk, voor een Fransrijder winking smiley
Toyota heeft een beetje een uitzonderingspositie in Nederland. In de rest van Europa scoort Toyota lang zo goed niet. Natuurlijk komt dat ondermeer door houding van nederlanders (als het de beurs raakt zijn we ineens tot veel in staat - zelfs het rijden van een prius bijv.)
Klopt, volgens mij scoort Toyota naast Nederland alleen in Scandinavië goed. Nederland heeft geen eigen auto-industrie en is ondanks een voorkeur voor Duitse auto's niet chauvinistisch. Daarnaast zijn er volgens mij nog weinig tot geen landen waar de aanschaf van zuinige auto's (met benzinemotor welteverstaan...) zo gestimuleerd wordt. Bovendien worden dieselauto's/dieselrijders steeds strenger afgestraft, volgens mij ook uniek in Europa. Niet zo vreemd dus dat veel Nederlanders kiezen voor een hybride: goedkoop in de kosten (zowel aanschaffingsprijs als maandelijkse kosten) en qua verbruik een alternatief voor auto's met dieselmotor. Daar komt nog bij dat ik de nieuwe Prius er gelikt doch onderscheidend uit vind zien en kennelijk zijn veel mensen het wat dat betreft met me eens. Verder is een Prius ruim een comfortabel: ofwel een ideale auto voor woon- en werkverkeer.
Hieronder de veranderingen in Duitsland tot en met Oktober. Iedereen mag hieruit zelf concluderen of toyota het alleen in Nederland beter doet? Feit is dat VW heel sterk geprofiteerd heeft van slooppremies in haar belangrijkste afzetlanden en, net als toyota, van de belastingmaatregelen in Nederland. Daarnaast vergeten we de sterke boost van minister bos, de garantie van 1 miljard, aan leaseplan. De leasemaatschapij van juist ja, pon.

Hier de duitse cijfers.
2009 – Die größten Gewinner*
Hyundai + 90%
Fiat + 90%
Skoda + 65%
Renault/Dacia + 55%
Toyota/Lexus + 45 %
Peugeot + 43 %
Citroën + 41 %
Ford + 36 %
Opel + 35 %
VW + 34 %
Quote
Daewoo-Chevrolet
Bovendien worden dieselauto's/dieselrijders steeds strenger afgestraft, volgens mij ook uniek in Europa.

De diesel is in Nederland anders een heel stuk goedkoper dan de benizne. Dit komt door de veel lagere accijns, dus zo erg wordt diesel niet gestraft. Volgend jaar zelfs een bpm vrije diesel.
Ojee, nu komen de sterke, bagitalliserende indianenverhalen......
Quote
kierke
Hieronder de veranderingen in Duitsland tot en met Oktober. Iedereen mag hieruit zelf concluderen of toyota het alleen in Nederland beter doet? Feit is dat VW heel sterk geprofiteerd heeft van slooppremies in haar belangrijkste afzetlanden en, net als toyota, van de belastingmaatregelen in Nederland. Daarnaast vergeten we de sterke boost van minister bos, de garantie van 1 miljard, aan leaseplan. De leasemaatschapij van juist ja, pon.

Hier de duitse cijfers.
2009 – Die größten Gewinner*
Hyundai + 90%
Fiat + 90%
Skoda + 65%
Renault/Dacia + 55%
Toyota/Lexus + 45 %
Peugeot + 43 %
Citroën + 41 %
Ford + 36 %
Opel + 35 %
VW + 34 %

In hoeveel europese landen staat Toyota in de top 3 or sterker nog doet mee om de nummer 1 plek ?
@ Van den Brink: ik heb het dan ook niet over de brandstofprijzen, maar over alle belastingen die zijn verwerkt in de aanschafprijzen van auto's met dieselmotor.

Hier is trouwens de bevestiging van het "cheatergedrag" van Volkswagen, maar zoiets mag blijkbaar niet in de topictitel staan:


Autoverkopen 2009 slechtste in 40 jaar

Over het jaar 2009 zijn er slechts 387.699 auto’s op kenteken gezet, het laagste aantal over de afgelopen veertig jaar. Volkswagen mocht wederom als ‘t beste verkochte merk het jaar afsluiten, nipt voor Toyota en op iets grotere afstand van nummer drie, Ford.

Autodealend Nederland wist in 2008 nog 499.918 nieuwe auto’s te slijten; 22,4 procent meer dan het zojuist achter ons gelaten jaar. December is normaliter een slappe maand qua kentekenregistraties, maar dit keer niet. Ruim achtduizend nieuwe eigenaren kwamen er die maand bij, zo’n 18% meer dan in december 2008. Dit zou te maken kunnen hebben met de eindsprint van sommige automerken om het jaar 2009 alsnog enigszins positief of winnend af te sluiten. Volkswagen kwam uiteindelijk als beste over de streep met 38.182 verkochte auto’s, terwijl Toyota lange tijd als grootste kanshebber voor de titel werd gezien. Het mocht niet baten. De Duitsers registreerden op 31 december nog snel even 755 nieuwe auto’s en dat was genoeg om wederom en voor de vijfde maal het bestverkochte merk in Nederland te worden. Toyota zette totaal 37.487 modellen op kenteken, een aantal dat vergelijkbaar is met dat van vorig jaar maar door de sterk krimpende markt is het marktaandeel van de Japanners gestegen naar 9,7%. Ford mag als derde het podium van best verkopende automerk in Nederland bestijgen. Zij verkochten 36.745 nieuwe modellen. Peugeot eindigde als vierde (29.642) en Opel moet het doen met de vijfde plek (26.180). Een zure appel voor het merk dat van 1969 tot en met 2004 onafgebroken het best verkochte merk van Nederland was.

Mineur
Jullie kunnen je voorstellen dat een krimpende automarkt van bijna een kwart sommigen niet in de koude kleren is gaan zitten. Maar liefst 246 bedrijven zijn er het afgelopen jaar failliet verklaard, een toename van 211 procent ten opzichte van 2008. Toen moesten 79 bedrijven hun deuren sluiten. Volgens het bureau Dun & Bradstreet hebben afgelopen jaar 142 dealers en 62 universele garages hun meerdere moeten erkennen aan hun penibele financiële plaatje. Een trieste zaak en met de voorspellingen voor 2010 is het einde der ondergangen in autoland nog niet in zicht. Bureau Aumacon verwacht dat alleen nog het A- en B-segment een stijging zal noteren, de overige autoklassen zullen wederom een daling in de verkopen tegemoet kunnen zien. Dealers van merken als bijvoorbeeld Volvo, Land Rover en Jaguar zullen het dus zwaar kunnen krijgen. Zij zich namelijk met hun aanbod niet thuis in de kleine(re) autosegmenten. Over het complete autojaar 2010 voorspelt Aumacon een lichte groei in kentekenregistraties; een kleine vierhonderdduizend stuks wordt er geroepen. Dat is overigens nog altijd dik tweehonderdduizend minder dan in topjaar 1999 toen autoverkopend Nederland bijna 611.000 auto’s aan de man wist te brengen.

Bron: [www.autowereld.com]


VW nipt op 1 in 2009

In Nederland zijn in het zojuist afgesloten jaar slechts 387.699 nieuwe auto’s afgeleverd. Dit is vergeleken met de 499.918 stuks van 2008 een daling van 22,4 procent. In de traditioneel slappe decembermaand werden toch nog 8.518 nieuwe auto’s afgeleverd, ruim 18 procent boven het decemberniveau in 2008. Volkswagen werd dankzij een eindsprint op de allerlaatste dag van het jaar wederom het bestverkochte merk in ons land, de Volkswagen Golf werd het bestverkochte model. Dit volgt uit een analyse van de voorlopige RDC-cijfers door bureau Aumacon uit Oegstgeest.

De autoverkopen van 2009 zijn de slechtste van de afgelopen 40 jaar. Bovag en RAI waren aanvankelijk nóg pessimistischer en hadden voor 2009 zelfs een daling voorzien naar 360 duizend verkopen. Naast het lage verkoopaantal werden er in toenemende mate ook juist kleinere (lees: minder winstgevende) modellen verkocht. Volgens Aumacon zal deze trend zich ook in 2010 gaan voortzetten. De zogenaamde A- en B-segmenten (de klassen van de boodschappenauto’s en stadsauto’s) zullen als enige modelklassen nog groeien, ook al omdat veel merken extra aanbiedingen doen met deze auto’s. Op de populaire website Actieauto.nl heeft bijna de helft van alle acties betrekking op kleinere auto’s. Voor alle overige autoklassen wordt wederom verkoopverlies verwacht. Daarnaast verwacht deze marktkenner dat de afzet van hybridenauto’s, vooral ten koste van de dieselauto’s, verder zal toenemen. Voor een massale toestroom van volledig elektrische voertuigen is 2010 echter nog te vroeg, daarvoor zal gewacht moeten worden op 2011 en verder.

Voor de autoverkopen van 2010 wordt door Aumacon uitgegaan van een minieme groei tot een kleine 400 duizend stuks. Ruim tien jaar geleden – in het jaar 1999 – ging het in ons land overigens nog om bijna 611 duizend nieuwe auto’s, 1999 was daarmee het absolute topjaar in onze vaderlandse autogeschiedenis. Het langjarig gemiddelde ligt voor ons land rond een niveau van een half miljoen nieuwe auto’s per jaar.

Toyota is de grote verrassing van 2009. Het merk noteerde in 2009 37.487 verkopen en het leek er lange tijd op dat het merk ook als nummer één zou eindigen. Volkswagen had echter een ultieme eindsprint in petto door op 31 december nog 755 nieuwe auto’s te registreren waarmee het merk een voorsprong van 695 auto’s op belager Toyota realiseerde en daarmee voor de vijfde achtereenvolgende keer de titel van ‘bestverkochte’ in de wacht sleepte. Ford viel in 2009 terug naar de derde plaats, Peugeot bleef op plek vier. Opel – dat van 1969 tot 2004 onafgebroken het best verkochte merk in ons land was – kwam vorig jaar niet verder dan een vijfde plaats.

Onder de dertig bestverkochte merken maakten alleen name Honda (+21%) en Lancia (+12%) verkoopprogressie. Daarentegen zagen Daihatsu (-51%), Alfa Romeo (-48%) en Kia (-44%) hun verkoopcijfers het hardst onderuit gaan. Op modelniveau was de eerste plaats – evenals in 2008 - voor de Volkswagen. Het zilver en brons waren achtereenvolgens voor de Toyota Aygo en Ford Fiesta.

Bron: [www.autokompas.nl]


Toyota deed in december niet mee aan de cijfermanipulatie: [www.dealersupportnet.nl].

Dit zijn de cijfers van december met steeds ernaast de maand november (klik op de link van dealersupportnet om het overzichtelijk te bekijken inclusief de cijfers van geheel 2009) met een zevende positie in december:

1 5 Volkswagen 1.248 2.113 14,65% 7,75%
2 2 Ford 1.003 2.942 11,78% 10,78%
3 6 Peugeot 673 2.006 7,90% 7,35%
4 4 Opel 609 2.258 7,15% 8,28%
5 8 Fiat 588 1.246 6,90% 4,57%
6 3 Toyota 581 2.271 6,82% 8,32%
7 13 Hyundai 373 779 4,38% 2,86%
8 17 Kia 372 576 4,37% 2,11%
9 9 Suzuki 337 1.230 3,96% 4,51%
10 7 Citroën 326 1.512 3,83% 5,54%
11 12 Nissan 326 845 3,83% 3,10%
12 21 Daihatsu 298 344 3,50% 1,26%
13 22 Chevrolet 254 255 2,98% 0,93%
14 23 Mazda 188 244 2,21% 0,89%
14 24 Mitsubishi 149 205 1,75% 0,75%
16 1 Renault 141 3.007 1,66% 11,02%
17 10 Volvo 124 881 1,46% 3,23%
18 14 BMW 116 649 1,36% 2,38%
19 14 Seat 116 714 1,36% 2,62%
20 19 Škoda 114 446 1,34% 1,63%
21 18 Mercedes-Benz 109 458 1,28% 1,68%
22 16 Dacia 85 636 1,00% 2,33%
23 26 Alfa Romeo 65 148 0,76% 0,54%
24 20 Honda 62 424 0,73% 1,55%
25 11 Audi 51 860 0,60% 3,15%
26 25 Mini 40 165 0,47% 0,60%
27 27 Subaru 29 57 0,34% 0,21%
28 34 Smart 18 27 0,21% 0,10%
29 28 Lancia 17 51 0,20% 0,19%
30 32 Land Rover 10 30 0,12% 0,11%
31 29 Dodge 9 49 0,11% 0,18%
32 33 Chrysler 8 27 0,09% 0,10%
33 31 Saab 5 33 0,06% 0,12%
34 37 Porsche 3 10 0,04% 0,04%
35 30 Lexus 2 39 0,02% 0,14%
36 - Aston Martin 1 0 0,01% 0,00%
36 36 Jaguar 1 15 0,01% 0,05%
36 35 Jeep 1 19 0,01% 0,07%
36 - Lada 1 0 0,01% 0,00%
Quote
Daewoo-Chevrolet
en ik zie dan ook geen enkele reden waarom een Prius en Civic Hybrid maar even weggelaten moet worden.
Niet weggelaten. Maar je kunt de vraag stellen of je een Prius moet optellen bij de Auris. Er zou een aparte hybridegroep moeten zijn eigenlijk. Net zoals er een aparte groep is voor midi-MPV's (die ook 90% onderdelen delen met de sedanmodellen, misschien nog wel meer onderdelen dus dan een hybride versie!).

Quote
Daewoo-Chevrolet
Oh, nu komt de aap uit de mouw. Je gunt het succes Toyota en Honda kennelijk niet, aangezien je spreekt over "op de juiste plek in de statistieken".
? Het gaat hier niet om gunnen. Dit is een topic over objectieve cijfers. Mijn mening doet er niet toe.

Quote
Daewoo-Chevrolet
Ik ontken niet dat Honda afhankelijk is van één of twee modellen, maar dat gaat veranderen: ik heb al een paar keer de nieuwe hybridemodellen van Honda genoemd. Honda werkt overigens ook aan een nieuwe stadsauto voor de Europese markt met conventionele techniek.

Dit topic gaat over verkoopcijfers 2009. Je haalt er steeds zaken uit de toekomst bij om je gelijk te bewijzen dat Toyota en andere Japans spul goed bezig is.

Quote
Daewoo-Chevrolet
Ik zie dan ook geen enkele reden waarom de verkopen van de Prius, Civic Hybrid en Insight en straks de Yaris HSD, Auris HSD, elektrische Prius, Prius MPV, toekomstige Lexus LF-Ch, Lexus RX 450h 2WD (20% bijtelling), Honda CR-Z en Honda Jazz Hybrid van de totaalverkopen zouden moeten worden afgetrokken.
Zie hierboven. Lezen is ook een kunst.
Quote
Elco
Elaste denkt net als Volkswagen. Een beetje zonde, omdat duidelijk is dat het nieuwe segment van Toyota en Honda aanslaat en voor enorme verkoopaantallen zorgt terwijl het enige wat Volkswagen doet elke drie jaar de Golf een eindje verder opblazen is. Innovatie moet beloond worden en wordt beloond, maar Elaste moet er nog even aan wennen. Vreemd eigenlijk, voor een Fransrijder winking smiley

Fijn dat je weet hoe ik denk. Dit topic gaat over objectieve verkoopcijfers...

Toyota en Honda hebben momenteel een voorsprong (door belastingtechnische voordelen voor met name leaserijders). Hybridetechniek heeft zeker niet de toekomst; het is een compromis. VW (en andere merken) zitten echter ook niet stil.
Quote
Elaste
Niet weggelaten. Maar je kunt de vraag stellen of je een Prius moet optellen bij de Auris. Er zou een aparte hybridegroep moeten zijn eigenlijk. Net zoals er een aparte groep is voor midi-MPV's (die ook 90% onderdelen delen met de sedanmodellen, misschien nog wel meer onderdelen dus dan een hybride versie!).

Ja, laten we dan maar meten de benzine- en dieselmotoren van elkaar scheiden, alsmede de aardgasmodellen etc. Ik snap gewoon niet waarom je de hybrides als apart ziet.

Quote
Elaste
? Het gaat hier niet om gunnen. Dit is een topic over objectieve cijfers. Mijn mening doet er niet toe.

Wat is "op de juiste plek in de statistieken" dan? Zonder hybrides, want dat zijn geen auto's of zo? En moeten we dan wachten tot 2011 wanneer de Peugeot 3008 en Citroën DS5 dieselhybrides verschijnen totdat hybrides als volwaardig worden beschouwd?

Quote
Elaste
Dit topic gaat over verkoopcijfers 2009. Je haalt er steeds zaken uit de toekomst bij om je gelijk te bewijzen dat Toyota en andere Japans spul goed bezig is.

Toyota, Honda, Nissan en Suzuki hebben in Nederland een uitstekend 2009 achter de rug wat betreft verkopen. Of ze nu afhankelijk zijn van diesels, stadsauto's of hybrides doet er dan niet toe. Ik wil alleen maar aangeven dat vanaf 2010 de Japanners (in ieder geval Toyota, Honda, Nissan en Mitsubishi) naar alle waarschijnlijkheid minder afhankelijk zullen worden van één model waarmee de enige potentiële probleemveroorzaker (inzakkende verkopen van één model hebben grote gevolgen voor het hele merk) wordt weggenomen, zodat de Japanners stabielere verkopen kunnen laten zien en doordat Toyota/Lexus, Honda, Nissan/Infiniti (Leaf), Mitsubishi (i-MiEV) en Subaru (Stella EV) voorop lopen ten opzichte van menig concurrent als het gaat om hybrides en/of elektrische auto's en de aanschaf van dergelijke zuinige auto's door de overheid steeds meer wordt gestimuleerd, zelfs gestaag stijgende verkopen moeten kunnen noteren.

Quote
Elaste
Hybridetechniek heeft zeker niet de toekomst; het is een compromis. VW (en andere merken) zitten echter ook niet stil.

Volkswagen en PSA hebben al vaak loze beloftes gedaan over de introductie van hun eerste dieselhybrides... Hybridetechniek is een compromis, maar wel het beste dat er op dit moment is op het gebied van zuinigheid en kostenvoordelen. De Japanners lopen voorop bij deze aandrijftechniek (Toyota, Honda en het Koreaanse Hyundai). Elektrische auto's zullen waarschijnlijk de volgende stap worden. De Japanners lijken op een aantal westerse fabrikanten na (Renault werkt samen met Nissan, GM) het verst te zijn gevorderd.
Toyota is de winnaar 2009

De tellingen kloppen niet.
Autoweek schrijft dat VW 695 auto`s meer op kenteken heeft gezet dan Toyota.
Autotelegraaf schrijft dat VW 145 auto`s meer op kenteken heeft gezet dan Toyota.

De waarheid is dat toyota daadwerkelijk meer auto`s verkocht heeft.



Volkswagen is het afgelopen jaar opnieuw het bestverkochte automerk in ons land. Uit voorlopige cijfers blijkt dat VW het jaar met totaal 38.182 nieuw verkochte personenauto's heeft afgesloten. Het is de vijfde achtereenvolgende keer dat het Duitse merk op de eerste plaats is geëindigd. Totaal werden 387.699 auto's verkocht en dat is ruim 22% minder dan in 2008.

In de nek-aan-nekrace is Toyota met 38.037 exemplaren op de tweede plaats beland terwijl Ford op plek drie met 36.745 stuks terecht is gekomen.
(bron autotelegraaf.nl)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.