en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 08-02-2009 09:47 |
Ja, de verkoopcijfers van de Polo zijn inderdaad nog opvallender, maar ook de Corsa vind ik opvallend goed scoren. |
De Corsa vind ik in januari eerder opvallend slecht scoren. In 2007 en 2008 was het model samen met de Peugeot 207 de best verkochte auto in zijn segment, nu is 'ie fors teruggevallen. De Renault Clio is wat dat betreft wel erg ondergewaardeerd: een 48ste positiein januari, terwijl het nog altijd één van de beste auto's in zijn segment is met de compacte benzineturbomotoren en dieselmotoren. Maar kijk eens naar de Opel Astra ![]() Verder doen vooral Cadillac, Land Rover, Chrysler, Chevrolet, Kia, Saab, Dacia, Alfa Romeo, Suzuki, Lexus, Porsche, Fiat en vele exclusieve merken zoals Aston Martin, Bentley, Ferrari en Maserati het zeer slecht. Bij Jeep valt de daling zoals gezegd erg mee: als ze dit marktaandeel weten vast te houden, hebben ze het hoogste marktaandeel in Nederland uit de geschiedenis. En Lada: houd er maar mee op... Knappe stijgingen bij smart, Honda, Toyota, Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Lancia. En de Nissan Qashqai blijft gewoon een knaller: 2009 was zelfs een uitstekende maand met een verdubbeling van het marktaandeel ten opzichte van geheel 2007 en 2008. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 08-02-2009 14:42 |
De Corsa is inderdaad opvallend sterk teruggevallen in januari 09. Hoe zou dat komen, kwalitatief lijkt de auto me ok, zal de auto nu al over z'n piek zijn of last hebben van bijv. de nieuwe Fiesta? |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 10-02-2009 13:23 |
Aziatische Chevrolets mogen kapot. Opgeruimd staat netjes. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 10-02-2009 13:24 |
. 2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2015 22:06 door Leone39. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 10-02-2009 13:29 |
![]() |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 10-02-2009 15:11 |
Haha, oh die functie werkt nu eindelijk. Snel maar even verwijderen. ![]() |
Blijkbaar is het al te moeilijk om je stelling te beargumenteren. Dat zegt al genoeg. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 10-02-2009 19:53 |
Is geen stelling slimmerik. Is gewoon een mening. |
Een mening die én niet waar is (Die Koreaanse blikken mogen ze in zee dumpen. Niemand zal er wakker van liggen.) én met een niveau van een kind van drie (spreekt voor zich). Keurig hoor ![]() |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 11-02-2009 00:38 |
Een mening die niet waar is. Ja en dan? Ben je nu blij dat m'n mening niet waar is. Ga lekker janken man op huilen.nl |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 11-02-2009 15:05 |
Zijn daar concrete aanwijzingen voor? Ik verwacht er toch iets meer van. Het zal geen verkooptopper worden. De geplande 500 stuks moeten toch dit jaar wel verkocht kunnen worden. Leuk model om te zien en als je de bladen mag geloven ook een kwalitatief beter interieur. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 11-02-2009 16:02 |
@ D-C; Ga maar niet tegen Loupster in. Dan geef je hem juist zijn zin, met hem valt niet te discussiëren. |
Zelfs je humor heeft het niveau als van een kind van drie ![]()
Daar zijn geen concrete aanwijzingen voor. Die 500 stuks zullen in 2009 ongetwijfeld wel behaald worden, maar als je weet dat er van de Mitsubishi Lancer in 2008 985 stuks werden verkocht en de auto daarmee een 109e positie behaalde, is al aan de verkoopdoelstelling af te lezen dat men er zelf ook niet zo veel van verwacht. Of Chevrolet de 1.000 stuks haalt die men voor 2010 gepland heeft, zal mede afhangen van de prijsstelling, want sedans in dit segment zijn doorgaans weinig populair in Nederland. Concurrenten als de Volkswagen Jetta (1.348 stuks verkocht in 2008) en Toyota Corolla (421) die ook alleen als sedan leverbaar zijn, kunnen moeilijk succesvol worden genoemd. Hopelijk voor Chevrolet is het ook een auto die in tests goed kan meekomen en wordt de auto een stuk goedkoper dan concurrenten als de Mitsubishi Lancer, Toyota Corolla, Volkswagen Jetta, Volvo S40, Ford Focus sedan, Mazda3 sedan en Renault Mégane sedan. En hopelijk komt Chevrolet ook met een Cruze hatchback, die veel meer succes zou kunnen boeken dan de sedan, mits de auto harmonieuzer vormgegeven is dan de Mitsubishi Lancer Sportback en ook beduidend goedkoper. |
Dat las ik te laat. Welnu, ik zal weer ontopic gaan en blijven! |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 11-02-2009 16:10 |
Ik zeg het niet omdat ik zo nodig wil dat je on-topic blijft. ![]() |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 11-02-2009 20:05 |
Nee, dat klopt. Al zie ik de VW Jetta toch behoorlijk vaak rijden. Van de "compacte sedans" is dat toch een van de beter verkopende modellen. Voordeel is natuurlijk wel dat je die TSI-motor kunt bestellen in een Jetta. Maar dat is niet doorslaggevend. Doorslaggevend is -wederom een kwestie van- imago en prijs (prijs in combinatie met restwaarde). De 1.6-liter zal prima voldoen in de Cruze, alleen wil men tegenwoordig per se een kleine turbomotor. Waarom? Omdat -kennelijk bijna- iedereen dat graag wil..?! Een andere verklaring kan ik niet verzinnen. Mensen willen graag datgene dat meerdere mensen (of liever gezegd: de buren) ook hebben. Zonder mensen voor het hoofd te willen stoten, en smaak erg persoonlijk is, maar ik vind de Mazda3 Sedan, Ford Focus sedan, Mégane sedan en de Toyota Corolla (de Lancer gaat dan nog wel) nou niet het "toonbeeld" van fris een aansprekend design. Dat gevoel heb ik wel bij de Cruze (en bij de S40 trouwens). Dat is gewoon een goed design. De genoemde prijsstelling van rond de 20 mille is toch redelijk? Ik neem aan -Koreaans merk- dat de auto standaard al redelijk luxe zal zijn. Met redelijk luxe bedoel ik (de Europese concurrentie in ogenschouw nemende): climate control (hoeft niet gescheiden), cruise control, ABS etc, elektrische ramen, navigatie (al kan dat een vereenvoudigd systeem zijn - zie VAG systemen in de VW Golf VI). Dat is toch wel het minste dat je van een "zakensedan" mag verlangen? Met die 1.4T zal Chevrolet al beduidend meer kopers kunnen aanspreken. |
Ik denk dat de prijzen niet hoger moeten liggen dan een vergelijkbare hatchback. Een Hyundai i30 1.6 is er vanaf € 19.995, de Renault Mégane € 19.700, de Kia Cee'd 1.6 is er vanaf € 18.995, dus net onder de € 20.000 lijkt me inderdaad een faire prijsstelling. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 12-02-2009 15:02 |
Met mij valt niet te discusseren? Discusseer vaak genoeg hier, maar niet met mensen die gaan huilen om mijn mening. Verdenk altijd de Christelijke figuren hiervan. In Italië zijn ze er ook goed in om zich te bemoeien met niet-gelovigen en goedkoop te scoren over de rug van een overledene. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-02-2009 15:02 door Loupster. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 12-02-2009 15:51 |
Kan dit topic gewoon over de verkoopcijfers blijven gaan aub? |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 12-02-2009 20:14 | Moderator |
Daar sluit ik me bij aan. Ivanov Autoweek Moderator |
Wel jammer dat het relatieve succes van de Delta ten koste gaat van de rest van het gamma van Lancia. Er zijn 6 Ypsilons, 2 Musa's, 1 Thesis en 4 Phedra's verkocht in januari (en 82 Delta's). Dat terwijl ik de Ypsilon qua stijl nog altijd onovertroffen vind in zijn segment. De Ypsilon gaat me niet vervelen in tegenstelling tot de Fiat 500, ondanks of misschien juist wel dankzij het feit dat er nooit een hype om de Ypsilon is geweest. De Thesis is natuurlijk al geschrapt in Nederland, dus dat zal om een voorraadmodel gaan. Maar vooral de Ypsilon en Musa verdienen puur op basis van hun design meer succes. De Phedra heb ik dan weer nooit begrepen: een Fiat Ulysse volgehangen met kitsch, dan vind ik de Citroën C8 veel strakker. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 04-03-2009 11:37 |
Nu even in het juiste topic: Autoverkopen februari: -31,4% 04-03-2009 08:47 In februari zijn er 34.511 auto’s geregistreerd; dat is een daling van 31,4% ten opzichte van februari 2008. Over de eerste twee maanden van dit jaar staat de teller op 90.687; ruim 22% minder dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het RDC. Let wel: dit jaar telde februari 28 dagen. Van de top 5 van automerken, zijn de registraties alleen bij Volkswagen gestegen; de overige merken lieten een forse daling zien. Bij Opel was deze daling zelfs 38%. De grootste stijger overall is overigens Infiniti, met 300%. Er zijn er dit jaar tot nu toe zestien van geregistreerd. Registratie top 5 (jan t/m feb 2009) 1. Volkswagen 11.341 (+0,3%) 2. Ford 9.024 (-7,4%) 3. Toyota 7.940 (-4,2%) 4. Peugeot 7.047 (-27,7%) 5. Opel 5.758 (-38,6%) |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 04-03-2009 14:40 |
Toyota op 3 niet slecht. Ben benieuwd naar de rest van de cijfers en naar vergelijking met januari dit jaar. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 04-03-2009 14:44 |
Verkoop is vergeleken met februari vorige jaar veel gedaald maar is zo te zien wel redelijk vergelijkbaar met de jaren daarvoor, gemiddeld nog geen 40.000. Dus nog niet eens zo slecht. Vorig jaar was misschien gewoon een positieve uitzondering. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 04-03-2009 15:03 |
Bij maand - maand overzichten is het wel wijs om inderdaad eerdere jaren er ook bij te halen. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 04-03-2009 15:31 |
wat simpel op- en aftrekken levert het volgende rijtje voor alleen februari op VW 4.028 toyota 3.710 ford 3.474 peugot 2.723 opel 2.350 De januari maand wordt nogal vervuild door de lease jongens. Wat oplvalt is dat opel echt dramatisch presteert. VW heeft een minder grote voorsprong op de rest dan je zou denken. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 04-03-2009 16:53 |
Autoverkopen bijna derde lager Uitgegeven: 4 maart 2009 15:27 Laatst gewijzigd: 4 maart 2009 16:30 AMSTERDAM - De autoverkopen in Nederland zijn vorige maand met bijna een derde gedaald ten opzichte van februari vorig jaar. Dat hebben de verenigingen Bovag en RAI woensdag bekendgemaakt. De daling volgt op een afname van 15 procent in januari. In februari werden er 34.511 auto's verkocht, 31,4 procent minder dan een jaar eerder. Daarmee komt de daling in de eerste twee maanden volgens Bovag en RAI cumulatief op 22,3 procent. Moeilijk Dit jaar werden er tot nu toe bijna 26.000 auto's minder verkocht dan in de eerste twee maanden van 2008. Na de cijfers over januari stelde de RAI al dat het moeilijk zou worden de voor dit jaar gestelde prognose van 475.000 verkochte auto's te halen. Impuls Desondanks blijven de verenigingen hoopvol. ''We verwachten dat van de komende AutoRAI een positieve impuls zal uitgaan'', aldus directeur Peter Janssen van de RAI. Hij verwacht ook een positief effect van een sloopregeling waaraan Bovag en RAI werken. ''Die is primair als milieumaatregel bedoeld, maar er gaat ook een flinke economische stimulans vanuit.'' Volkswagen Het best verkochte merk in februari was Volkswagen dat met de Golf als populairste model ook bovenaan stond. Ook de nummers twee en drie kwamen in beide categorieën uit dezelfde stal. Dat waren respectievelijk Toyota met de Aygo en Ford met de Focus. Peugeot en Opel maakten de top vijf bij de merken compleet. Bij de modellen bekleedden de Toyota Prius en de Peugeot 107 de plaatsen vier en vijf. © ANP |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 04-03-2009 18:01 |
Nou, de nummer 1 van dit jaar is ook alweer bekend (Volkswagen dus). Maar wel redelijk dramatische cijfers zeg, 31% eraf! |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 04-03-2009 18:03 |
Prius op 4 ????. Had ik nooit verwacht. Terwijl het nieuwe model eraan komt. |
BOVAG RAI cijfers van februari 2009: [www.bovag.nl] Dramatische cijfers bij o.a. Lada (-100%), SsangYong (-100%), Hummer (-100%), Cadillac (-94,1%), Chrysler (-88,2%), Land Rover (-88,0%), Daihatsu (-78,9%), Jeep (-73,2%), Dacia (-73,1%), Saab (-67,6%), Mazda (-63,8%), Smart (-55,4%), Peugeot (-54,0%), Mercedes-Benz (-50,8%), Dodge (-48,4%), Kia (-46,6%), Porsche (-44,8%), Opel (-41,0%), Suzuki (-39,7%), Alfa Romeo (-39,6%), Renault (-36,8%). Echt rampzalige cijfers ![]() |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 04-03-2009 18:21 |
En blijven we nu gewoon met zn allen VW afkraken? |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 04-03-2009 18:22 |
Als je mij bedoelt: ik heb niks tegen VW en kraak ze ook niet af, ik bedoel gewoon dat de paar jaren waarin het spannend was wie de nummer 1 werd weer afgelopen zijn. |
Peugeot hoort trouwens ook bij het rijtje van 'verrassend waardeloze verkoopresultaten'. Een daling van 54 procent is wel heel erg fors voor zo'n volumemerk.
Jammer inderdaad dat Nederland zo aan het Volkswagen-Audi'en is. Ik zie liever zoals ik al eerder zei een mooi evenwichtige markt met een aantal toppers, zoals de laatste 5 jaar zeg maar het geval is. Ik snap ook niet waar die constante verkoopcijfers (lees: uitstekende resultaten waar de totale markt 30% daalt) vandaan komen, want ook de oude modellen blijven scoren. Onverklaarbaar voor mij dat Audi steeds verder stijgt ten faveure van BMW en vooral Mercedes (ooit het premiummerk met verreweg het meeste imago) moet het ontgelden. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 04-03-2009 21:21 |
Volkswagen en Audi hebben gewoon ook precies te bieden wat de Nederlander wil: doorsnee, nergens slecht in, vaak mooi afgewerkt (ja, je vaders Passat was dat niet, maar veel andere blijkbaar wel, aan de tests te zien) en met moderne motoren. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 04-03-2009 21:26 |
Hoeveel jaar was Opel ook al weer het meest verkochte merk in NL? 30jaar, 35 jaar...? en dat achtermekaar. Ben absoluut niet pro een merk of tegen een ander (waar het wat minder gaat). Al 40jaar lang is het hier thuis Opel wat de klok slaat, dus.... |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 04-03-2009 21:35 |
34 jaar inderdaad, maar het was weer even gelijkmatig verdeeld over de merken. Jammer dat dat nu alweer gestopt is, dat bedoelde ik. Alleen wel een dramatische daling dus van de autoverkopen, NL deed het juist vrij redelijk tot nu toe! Misschien hier ook maar de slooppremie, in Duitsland is dat in ieder geval zeer succesvol. Maar daar is men al over aan het nadenken... @Daewoo-Chevrolet: dat de verkopen van Daihatsu zo catastrofaal ineengestort zijn is wel te verklaren: de Cuore ging van 8.199 euro naar 8.999 euro en de Sirion van 9.999 euro naar 10.999 euro. Niet handig in crisistijden... |
Wel vreemd inderdaad dat mercedes 50% minder verkoopt en dat BMW en Audi niet in het lijstje staan (en het dus waarschijnlijk beter doen). |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 05-03-2009 07:11 |
Zijn lange tenen bij VAG een optie of zitten ze tegenwoordig in het standaard pakket? |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 05-03-2009 07:59 |
Wat kun jij dat heerlijk kort en krachtig zeggen, Geelhoed. Soms heb ik de indruk dat het inderdaad in het standaardpakket zit.. ![]() De Subaru Justy cijfers kloppen trouwens nog steeds niet..... [www.autoweek.nl] De Carbase geeft alleen de staven voor de "oude" Justy aan. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 05-03-2009 08:21 |
Vorig jaar was er een verschuiving van Januari naar februari door BPM regelwijziging. Februari had toen een hoger dan normaal cijfer. Vergelijken met een 'piekmaand' van vorig jaar is niet echt maatgevend. Gecombineerd is er echter wel een enorme terugval zichtbaar. Ik ben bang dat het nog wel eens een stukkie erger gaat worden (registraties van nu zijn wellicht gedeeltelijk gebaseerd op orders van vorig jaar) aangezien daadwerkelijk 'orderintake' nu echt slecht is, met uitzondering van goedkope, kleine, brandstofzuinige, "BPM-vriendelijke" auto's. Fabrikanten van deze modellen zullen in de komende tijd nog wel wat aantallen kunnen scoren. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 05-03-2009 08:44 |
Het lijkt er in grote lijnen op dat vooral "getroffen" zijn de, om het maar zo uit te drukken, wat exuberante brandstofgebruikende merken, en de "armeluis/spaar" merken. Mijn onbescheiden en wetenschappelijk volstrekt onverantwoorde conclusie is dat men blijkbaar in de duurdere klassen toch wat energiebewuster/ "zuiniger" wordt, dan wel wat langer doorrijdt. Kan geen kwaad dunkt me. De terugval in de "armeluis/spaar" merken is mogelijk verklaarbaar door substitutie richting occasionmarkt. Ik begrijp dat de prijzen daar volgens de BOVAG met wel 1 procent zijn toegenomen. Of is iedereen aan het sparen voor de golf aan leuke en echt zuinige hybrides/stekkerauto's die eraan zit te komen? |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 05-03-2009 10:01 |
Een overzicht: personenauto's |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 05-03-2009 10:07 |
Ze staan er weer: [www.autoweek.nl]
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-03-2009 10:46 door Geelhoed. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 05-03-2009 10:10 |
Die scenic blijft het goed doen... |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 05-03-2009 10:30 |
Daar is dat sarcasme weer! ![]() |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 05-03-2009 10:31 |
Welk sarcasme? |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 05-03-2009 10:34 |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 05-03-2009 10:38 |
Oh, daar heb ik verder niet naar gekeken. Ik heb enkel naar het overzicht wat je net hierboven hebt gepost gekeken en ik zie dat de scenic daar bovenaan staat. Dat verbaast me (in positieve zin), vooral omdat de opvolger eraan komt. Zoals bij de megane zie je dat die wegzakt, wat logischer is. Maar hoezo haal jij sarcasme uit mijn opmerking? Dat snap ik niet helemaal. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (februari 2009 @ pag. 8) 05-03-2009 10:42 |
Wel op blijven letten: [www.autoweek.nl] ![]() Wanneer kwam Scenic2 dan? 2003? Daarvoor zie ik geen dip, wel een piekje voor de nieuwe versie. Sinds 2003 is het gewoon een aflopende zaak. |