De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115)

Gepost door Rutger DC 
Quote

Opel stort in
De verkoop van nieuwe auto's in de Europese Unie was in november ruim 25 procent lager dan een jaar geleden. Het is de sterkste daling sinds 1999, meldt de Europese vereniging van autofabrikanten.

De vereniging legt de oorzaak grotendeels bij de financiële en economische crisis. November had dit jaar bovendien twee werkdagen minder dan vorig jaar.

De sterkste daling was te zien in Ierland, waar de verkoop 55 procent daalde. In Nederland verkochten dealers bijna 22 procent minder nieuwe wagens, ofwel 29.867 stuks. Dataverzamelaar RDC meldde de Nederlandse daling al vorige week.

De daling in EU-landen is nog niets vergeleken bij de situatie in IJsland. Inwoners van het bijna-failliete eiland kochten in november 94 procent minder nieuwe wagens: slechts 74 exemplaren.

Opel -38%

In de EU lijden alle fabrikanten sterk onder de kelderende verkoop. Bij de grote merken komt de klap vooral hard aan bij General Motors (Opel, Chevrolet, Saab). De verkoop lag in november 38 procent onder die van dezelfde maand vorig jaar.

Europa's grootste autofabrikant Volkswagen hoefde ruim 16 procent minder nieuwe wagens aan klanten te leveren. Bij dealers van Ford, Renault, Fiat, Peugeot en Citroën ligt de verkoop ook fors lager.

Dacia

Van de dertig grootste merken in de EU is er echter slechts een uitzondering. Het Roemeense Dacia is in november de enige die de verkoop zag stijgen, nog wel met ruim 25 procent tot ruim negenduizend stuks.

De meeste autofabrikanten hebben inmiddels besloten hun fabrieken rond Kerstmis langdurig stil te leggen. De Europese Unie biedt de bedrijven een noodpakket van circa 5 miljard euro, om nieuwe milieuvriendelijker modellen te ontwerpen.
[www.spitsnieuws.nl]
Lekkere titel van het artikel eye rolling smiley . Is het nu Opel die 38% minder verkoopt of alle GM merken die bij elkaar 38% minder verkopen? Gezien de tekst gaat het over GM i.p.v. alleen Opel.

Verder gaat het het in dit topic om de Nederlandse verkoopcijfers, niet over de europese. Daar is dit Topictopic voor.
Inderdaad. Ik heb even op de RDC site gekeken, daar is dit te lezen smiling smiley

Quote

Autoverkopen november 2008 min 21,6 procent

Uit de cijfers van RDC AutoMeterWeb blijkt dat er in november 29.896 nieuwe personenauto’s zijn geregistreerd in Nederland. Dat is 21,6% minder dan in dezelfde maand in 2007. Daarmee komen de totale verkopen na 11 maanden uit op 492.843 nieuwe personenauto’s, 0,8% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Audi en Seat zijn de enige merken uit de top 10 van november die meer nieuwe personenauto’s hebben geregistreerd dan in november vorig jaar. Volkswagen nam wederom de koppositie in deze maand. Dat geldt ook voor de eeste 11 maanden van 2008. Ondanks teruglopende verkopen, behoudt Volkswagen de nummer één positie. Dacia (146,5%), Jaquar (51%) en Honda (47%) laten nog altijd forse groeicijfers zien in 2008.

Top 10 november 2008

Merk nov 2008 nov 2007 Verschil
1 VOLKSWAGEN 3.353 4.176 -19,7%
2 RENAULT 2.818 2.819 0,0%
3 FORD EUR 2.787 3.894 -28,4%
4 PEUGEOT 2.202 2.691 -18,2%
5 OPEL 1.999 3.176 -37,1%
6 TOYOTA 1.977 2.455 -19,5%
7 CITROEN 1.381 1.637 -15,6%
8 AUDI 1.346 1.143 17,8%
9 SEAT 1.147 985 16,4%
10 FIAT 1.066 1.571 -32,1%


Top 10 januari - november 2008

Merk cum 2008 cum 2007 Verschil
1 VOLKSWAGEN 45.779 49.614 -7,7%
2 FORD EUR 42.874 39.964 7,3%
3 OPEL 40.377 46.714 -13,6%
4 PEUGEOT 39.982 38.685 3,4%
5 TOYOTA 38.762 39.832 -2,7%
6 RENAULT 36.348 33.186 9,5%
7 CITROEN 23.902 23.153 3,2%
8 FIAT 20.966 18.433 13,7%
9 HYUNDAI 17.211 16.743 2,8%
10 AUDI 16.796 15.665 7,2%
Volkswagen is best verkochte automerk

Voor de vierde keer op rij is Volkswagen het best verkochte automerk in Nederland. Toch ging deze winst ten koste van het aantal verkochte Volkswagen-modellen, dat in 2008 daalde met 7,8 procent ten opzichte van 2007. Dat blijkt uit een eerste analyse door bureau Aumacon van de voorlopige cijfers van RDC Datacentrum waarover Autokompas donderdag bericht.

Ford bezet de tweede plaats met 43.550 verkochte auto's en verwees daarmee Opel met 40.870 auto's naar de derde plek. Het Duitse merk zag zijn volumes het sterkst dalen van alle andere automerken. Er werden in Nederland 14,5 procent minder Opels geregistreerd, terwijl het percentage verkopen aan eindgebruikers nog groter is. Veel dealers zetten auto´s op eigen naam of huurauto´s in. Opel was van 1969 tot 2004 onafgebroken het best verkochte merk in Nederland.

Onder de dertig bestverkochte merken was 2008 met name voor Dacia (+139%), Honda (+46%) en Mini (+17%) een topjaar. Zij zagen hun aantal geregistreerde auto's flink stijgen. Verliezers waren er ook: Chrysler (-46%), Alfa Romeo (-37%) Saab (-36%) en Kia (-23%).

De Volkswagen Golf was de meest populaire auto, gevolgd door de Peugeot 207 en de Opel Corsa.

Bron: [autotelegraaf.nl]
Ze staan er weer: [www.autoweek.nl]


100.0% 138 V Totaal 54.3% 75 V Mercedes-Benz Sprinter 13.8% 19 V Ford Transit 7.2% 10 V Volkswagen Transporter 5.1% 7 V Volkswagen Crafter 4.3% 6 V Fiat Ducato 3.6% 5 V Fiat Scudo 2.9% 4 V Opel Vivaro 2.2% 3 V Citroen Jumper 1.4% 2 V Renault Trafic 1.4% 2 V Mercedes-Benz Vito 1.4% 2 V Mercedes-Benz Viano 0.7% 1 V Volkswagen Multivan 0.7% 1 V Volkswagen California 0.7% 1 V Peugeot Expert
100.0% 24 T3 Totaal 16.7% 4 T3 Volvo XC90 16.7% 4 T3 Nissan Murano 12.5% 3 T3 BMW X6 8.3% 2 T3 Mitsubishi Pajero 8.3% 2 T3 Mercedes-Benz M-klasse 8.3% 2 T3 Land Rover Range Rover 8.3% 2 T3 Land Rover Discovery 4.2% 1 T3 Porsche Cayenne 4.2% 1 T3 Mercedes-Benz R-klasse 4.2% 1 T3 Mazda CX-7 4.2% 1 T3 Lexus RX 4.2% 1 T3 Jeep Grand Cherokee
100.0% 478 T2 Totaal 38.9% 186 T2 Nissan Qashqai 8.8% 42 T2 Renault Koleos 7.7% 37 T2 Volvo XC60 5.6% 27 T2 Kia Sportage 5.4% 26 T2 Mitsubishi Outlander 5.2% 25 T2 Hyundai Tucson 4.4% 21 T2 Suzuki Grand Vitara 3.1% 15 T2 Volkswagen Tiguan 2.7% 13 T2 Chevrolet Captiva 2.3% 11 T2 Honda CR-V 2.1% 10 T2 Subaru Forester 1.9% 9 T2 Hyundai Santa Fe 1.7% 8 T2 Opel Antara 1.7% 8 T2 Ford Kuga 1.5% 7 T2 Peugeot 4007 1.5% 7 T2 Nissan X-Trail 1.3% 6 T2 Toyota RAV4 0.8% 4 T2 Jeep Patriot 0.6% 3 T2 Mercedes-Benz GLK-klasse 0.6% 3 T2 Kia Sorento 0.6% 3 T2 Jeep Compass 0.4% 2 T2 Land Rover Freelander 0.4% 2 T2 Citroen C-crosser 0.2% 1 T2 Nissan Pathfinder 0.2% 1 T2 Jeep Wrangler 0.2% 1 T2 Audi Q5
100.0% 125 T1 Totaal 66.4% 83 T1 Daihatsu Terios 22.4% 28 T1 Suzuki Sx4 8.8% 11 T1 Fiat Sedici 2.4% 3 T1 Suzuki Jimny
100.0% 88 P3 Totaal 38.6% 34 P3 Renault Espace 26.1% 23 P3 Ford S-max 8.0% 7 P3 Mitsubishi Grandis 8.0% 7 P3 Ford Galaxy 5.7% 5 P3 Seat Alhambra 5.7% 5 P3 Chrysler Voyager 2.3% 2 P3 Peugeot 807 2.3% 2 P3 Lancia Phedra 1.1% 1 P3 Volkswagen Sharan 1.1% 1 P3 Hyundai Trajet 1.1% 1 P3 Citroen C8
100.0% 425 P2 Totaal 30.4% 129 P2 Renault Scenic 10.6% 45 P2 Toyota Corolla Verso 10.4% 44 P2 Volkswagen Touran 8.9% 38 P2 Volkswagen Golf Plus 7.5% 32 P2 Opel Zafira 7.5% 32 P2 Ford C-MAX 4.2% 18 P2 Citroen C4 Picasso 3.5% 15 P2 Seat Altea 3.5% 15 P2 Kia Carens 3.3% 14 P2 Mercedes-Benz B-klasse 3.3% 14 P2 Mazda 5 2.6% 11 P2 Chevrolet Tacuma 1.9% 8 P2 Dodge Journey 1.2% 5 P2 Citroen Xsara Picasso 0.7% 3 P2 Ford Focus C-MAX 0.2% 1 P2 Seat Toledo 0.2% 1 P2 Chrysler PT Cruiser
100.0% 282 P1 Totaal 29.8% 84 P1 Renault Modus 19.9% 56 P1 Opel Meriva 18.8% 53 P1 Ford Fusion 11.7% 33 P1 Nissan Note 5.7% 16 P1 Hyundai Matrix 5.0% 14 P1 Skoda Roomster 4.6% 13 P1 Mercedes-Benz A-klasse 2.5% 7 P1 Lancia Musa 2.1% 6 P1 Peugeot 1007
100.0% 108 L Totaal 38.9% 42 L Renault Kangoo 18.5% 20 L Citroen Berlingo 13.9% 15 L Peugeot Partner 13.0% 14 L Volkswagen Caddy 12.0% 13 L Fiat Doblo 2.8% 3 L Fiat Fiorino 0.9% 1 L Opel Combo
100.0% 14 K Totaal 100.0% 14 K Smart Fortwo
100.0% 2 H Totaal 50.0% 1 H Porsche 911 50.0% 1 H Aston Martin DBS
100.0% 1 G Totaal 100.0% 1 G Mazda MX-5
100.0% 6 F Totaal 33.3% 2 F Mercedes-Benz S-klasse 33.3% 2 F Audi A8 16.7% 1 F Jaguar XJ 16.7% 1 F BMW 7-serie
100.0% 89 E Totaal 49.4% 44 E Volvo V70 13.5% 12 E Volvo S80 13.5% 12 E Audi A6 5.6% 5 E BMW 5-serie 4.5% 4 E Mercedes-Benz E-klasse 4.5% 4 E Jaguar Xf 3.4% 3 E Renault Vel Satis 2.2% 2 E Saab 9-5 1.1% 1 E Hyundai Grandeur 1.1% 1 E Chrysler 300C 1.1% 1 E BMW 6-serie
100.0% 408 D Totaal 13.2% 54 D Renault Laguna 11.8% 48 D Opel Vectra 11.0% 45 D Ford Mondeo 9.1% 37 D Volkswagen Passat 7.4% 30 D Volvo V50 6.6% 27 D Citroen C5 4.4% 18 D Toyota Avensis 4.2% 17 D Mazda 6 3.9% 16 D Mercedes-Benz C-klasse 3.9% 16 D BMW 3-serie 2.9% 12 D Peugeot 407 2.9% 12 D Chevrolet Epica 2.7% 11 D Skoda Superb 2.5% 10 D Volvo S60 2.5% 10 D Saab 9-3 1.7% 7 D Audi A4 1.7% 7 D Alfa Romeo 159 1.5% 6 D Volvo S40 1.0% 4 D Opel Insignia 1.0% 4 D Honda Accord 0.7% 3 D Hyundai Sonata 0.7% 3 D Chrysler Sebring 0.7% 3 D Audi A5 0.5% 2 D Lexus IS 0.2% 1 D Volvo C70 0.2% 1 D Subaru Legacy 0.2% 1 D Mercedes-Benz CLK 0.2% 1 D Mercedes-Benz Clc-klasse 0.2% 1 D Cadillac BLS 0.2% 1 D Alfa Romeo Brera
100.0% 767 C Totaal 11.3% 87 C Volkswagen Golf 11.0% 84 C Ford Focus 8.6% 66 C Toyota Auris 8.3% 64 C Opel Astra 7.7% 59 C Renault Megane 7.0% 54 C Peugeot 308 5.1% 39 C Volvo C30 5.1% 39 C Honda Civic 4.6% 35 C Fiat Bravo 3.5% 27 C Lancia Delta 3.4% 26 C Kia Ceed 3.1% 24 C Toyota Prius 3.1% 24 C Skoda Octavia 2.2% 17 C BMW 1-serie 2.0% 15 C Audi A3 1.8% 14 C Mazda 3 1.6% 12 C Mitsubishi Lancer 1.4% 11 C Hyundai i30 1.4% 11 C Citroen C4 1.4% 11 C Chevrolet Nubira 1.3% 10 C Toyota Corolla 1.2% 9 C Dodge Caliber 0.9% 7 C Seat Leon 0.8% 6 C Volkswagen Jetta 0.5% 4 C Peugeot 307 0.5% 4 C Alfa Romeo 147 0.4% 3 C Volkswagen Eos 0.3% 2 C Subaru Impreza 0.1% 1 C Volkswagen Scirocco 0.1% 1 C Volkswagen New Beetle 0.1% 1 C Chevrolet Lacetti
100.0% 1724 B Totaal 10.7% 184 B Ford Fiesta 9.4% 162 B Renault Clio 9.1% 157 B Opel Corsa 5.7% 99 B Suzuki Swift 5.6% 96 B Fiat Punto 5.2% 90 B Chevrolet Aveo 5.0% 86 B Peugeot 207 4.8% 83 B Peugeot 206 4.2% 73 B Volkswagen Polo 3.9% 67 B Daihatsu Sirion 3.8% 65 B Mitsubishi Colt 3.5% 60 B Hyundai I 20 3.2% 55 B Seat Ibiza 2.8% 49 B Toyota Yaris 2.8% 49 B Dacia Sandero 2.6% 44 B Citroen C3 2.4% 41 B Skoda Fabia 2.1% 37 B Nissan Micra 2.1% 36 B Dacia Logan 1.8% 31 B Hyundai Getz 1.6% 28 B Kia Rio 1.6% 28 B Honda Jazz 1.3% 22 B Daihatsu Materia 1.2% 21 B Alfa Romeo Mito 0.8% 14 B Lancia Ypsilon 0.8% 13 B Mini Mini 0.6% 10 B Mazda 2 0.6% 10 B Citroen C2 0.5% 9 B Subaru Justy 0.2% 4 B Hyundai Accent 0.1% 1 B Chevrolet Kalos
100.0% 2269 A Totaal 32.9% 747 A Renault Twingo 8.9% 203 A Ford Ka 7.8% 177 A Citroen C1 7.3% 166 A Daihatsu Cuore 6.6% 150 A Fiat Panda 6.3% 142 A Hyundai i10 5.4% 123 A Fiat 500 5.2% 117 A Peugeot 107 5.1% 116 A Opel Agila 4.4% 100 A Toyota Aygo 3.6% 81 A Chevrolet Matiz 3.0% 69 A Kia Picanto 2.3% 52 A Suzuki Splash 1.1% 24 A Volkswagen Fox 0.1% 2 A Daihatsu Trevis
En het hele jaar:

Er stond een fout in, maar ik mag het niet meer wijzigen met een grote lap tekst.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2009 09:45 door Geelhoed.
Dus het stukje van Daewoo-Chevrolet van 1-1 klopt niet, hierin wordt de Golf aangegeven als best verkochte auto van het jaar terwijl in het overzicht te zien is dat in ieder zowel de Peugeot 207 als de Opel Corsa meer verkocht zijn ( en die stonden ook het hele jaar al bovenaan ).
Quote
Geelhoed
Ze staan er weer: [www.autoweek.nl]


100.0% 478 T2 Totaal 38.9% 186 T2 Nissan Qashqai 8.8% 42 T2 Renault Koleos
100.0% 88 P3 Totaal 38.6% 34 P3 Renault Espace
100.0% 425 P2 Totaal 30.4% 129 P2 Renault Scenic
100.0% 282 P1 Totaal 29.8% 84 P1 Renault Modus
100.0% 108 L Totaal 38.9% 42 L Renault Kangoo
100.0% 408 D Totaal 13.2% 54 D Renault Laguna 11.8% 48 D Opel Vectra 11.0% 45 D Ford Mondeo
100.0% 1724 B Totaal 10.7% 184 B Ford Fiesta 9.4% 162 B Renault Clio
100.0% 2269 A Totaal 32.9% 747 A Renault Twingo

Zo, Renault heeft het niet slecht gedaan in december. 6 1e plekken en 2x de 2e plek in de verkopen. Zelfs de Laguna staat op 1 eye popping smiley
De verkooplijsten aanvoeren in december, tja. Ik krijg dan een beetje dit idee:
2008:

0 100.0% 3932 V Totaal 1 23.9% 940 V Ford Transit 2 21.7% 855 V Mercedes-Benz Sprinter 3 17.0% 668 V Volkswagen Transporter 4 7.0% 277 V Mercedes-Benz Vito 5 6.0% 234 V Opel Vivaro 6 5.1% 200 V Volkswagen Crafter 7 4.2% 164 V Renault Trafic 8 3.2% 127 V Fiat Scudo 9 2.1% 84 V Peugeot Expert 10 2.0% 79 V Fiat Ducato 11 2.0% 78 V Volkswagen California 12 1.6% 63 V Mercedes-Benz Viano 13 0.9% 37 V Citroen Jumpy 14 0.8% 31 V Citroen Jumper 15 0.6% 25 V Peugeot Boxer 16 0.6% 24 V Volkswagen Multivan 17 0.5% 18 V Renault Master 18 0.3% 12 V Nissan Primastar 19 0.2% 6 V Toyota Hi-Ace 20 0.1% 5 V Nissan Interstar 21 0.1% 4 V Opel Movano 22 0.0% 1 V Hyundai H-1
0 100.0% 5207 T3 Totaal 1 24.5% 1278 T3 BMW X6 2 12.2% 636 T3 Volvo XC90 3 10.0% 519 T3 Land Rover Range Rover 4 9.0% 469 T3 Mercedes-Benz M-klasse 5 6.7% 349 T3 Audi Q7 6 5.5% 285 T3 Lexus RX 7 4.7% 245 T3 Land Rover Discovery 8 4.4% 231 T3 Porsche Cayenne 9 4.4% 229 T3 Volkswagen Touareg 10 3.8% 199 T3 Toyota Land Cruiser 11 3.0% 154 T3 Jeep Grand Cherokee 12 2.8% 147 T3 Mazda CX-7 13 2.8% 144 T3 Mercedes-Benz R-klasse 14 1.4% 72 T3 Nissan Murano 15 1.3% 68 T3 Mercedes-Benz GL-klasse 16 1.2% 63 T3 Mitsubishi Pajero 17 1.1% 55 T3 Jeep Commander 18 0.7% 36 T3 Cadillac SRX 19 0.3% 17 T3 Nissan Patrol 20 0.2% 9 T3 Cadillac Escalade 21 0.0% 1 T3 Ford Explorer 22 0.0% 1 T3 Chevrolet TrailBlazer
0 100.0% 28482 T2 Totaal 1 19.5% 5559 T2 Nissan Qashqai 2 9.4% 2671 T2 Volkswagen Tiguan 3 8.3% 2359 T2 Mitsubishi Outlander 4 7.9% 2241 T2 Hyundai Tucson 5 7.8% 2210 T2 Kia Sportage 6 5.7% 1619 T2 Chevrolet Captiva 7 4.5% 1282 T2 Hyundai Santa Fe 8 4.5% 1276 T2 Toyota RAV4 9 3.9% 1111 T2 Honda CR-V 10 3.7% 1067 T2 Opel Antara 11 3.6% 1024 T2 Suzuki Grand Vitara 12 2.6% 745 T2 Nissan X-Trail 13 2.5% 726 T2 Renault Koleos 14 2.5% 703 T2 Kia Sorento 15 1.8% 518 T2 BMW X3 16 1.7% 475 T2 Land Rover Freelander 17 1.5% 428 T2 Subaru Forester 18 1.3% 384 T2 Peugeot 4007 19 1.2% 328 T2 Citroen C-crosser 20 1.1% 316 T2 Jeep Patriot 21 1.0% 280 T2 Dodge Nitro 22 0.9% 252 T2 Ford Kuga 23 0.8% 216 T2 Volvo XC60 24 0.5% 132 T2 Land Rover Defender 25 0.5% 132 T2 Jeep Compass 26 0.3% 88 T2 Jeep Cherokee 27 0.3% 75 T2 Jeep Wrangler 28 0.2% 63 T2 SsangYong Kyron 29 0.2% 43 T2 Mercedes-Benz GLK-klasse 30 0.1% 40 T2 SsangYong Rexton 31 0.1% 35 T2 Subaru Tribeca 32 0.1% 28 T2 Nissan Pathfinder 33 0.1% 22 T2 SsangYong Actyon 34 0.1% 15 T2 Mercedes-Benz G-klasse 35 0.0% 14 T2 Audi Q5 36 0.0% 3 T2 Hyundai Terracan 37 0.0% 2 T2 Mazda Tribute
0 100.0% 4605 T1 Totaal 1 71.0% 3271 T1 Suzuki Sx4 2 16.1% 740 T1 Daihatsu Terios 3 9.8% 450 T1 Fiat Sedici 4 2.8% 127 T1 Suzuki Jimny 5 0.4% 17 T1 Lada Niva
0 100.0% 7191 P3 Totaal 1 27.1% 1950 P3 Ford S-max 2 19.8% 1422 P3 Renault Espace 3 14.9% 1073 P3 Ford Galaxy 4 11.2% 808 P3 Chrysler Voyager 5 7.6% 545 P3 Seat Alhambra 6 7.4% 531 P3 Mitsubishi Grandis 7 3.7% 264 P3 Peugeot 807 8 2.3% 163 P3 Volkswagen Sharan 9 2.2% 160 P3 Citroen C8 10 1.9% 135 P3 Kia Carnival 11 1.3% 93 P3 Hyundai Trajet 12 0.5% 37 P3 Lancia Phedra 13 0.1% 8 P3 SsangYong Rodius 14 0.0% 1 P3 Mazda MPV 15 0.0% 1 P3 Fiat Ulysse
0 100.0% 42057 P2 Totaal 1 16.6% 7001 P2 Citroen C4 Picasso 2 15.1% 6339 P2 Renault Scenic 3 13.4% 5638 P2 Opel Zafira 4 8.9% 3762 P2 Toyota Corolla Verso 5 8.7% 3661 P2 Volkswagen Touran 6 7.8% 3283 P2 Seat Altea 7 7.7% 3245 P2 Ford C-MAX 8 5.8% 2451 P2 Volkswagen Golf Plus 9 4.8% 2014 P2 Mercedes-Benz B-klasse 10 3.0% 1251 P2 Kia Carens 11 2.9% 1199 P2 Mazda 5 12 2.1% 868 P2 Citroen Xsara Picasso 13 1.0% 440 P2 Ford Focus C-MAX 14 0.9% 398 P2 Dodge Journey 15 0.5% 219 P2 Chevrolet Tacuma 16 0.3% 129 P2 Honda FR-V 17 0.2% 92 P2 Chrysler PT Cruiser 18 0.2% 66 P2 Seat Toledo 19 0.0% 1 P2 Fiat Multipla
0 100.0% 15331 P1 Totaal 1 28.8% 4421 P1 Opel Meriva 2 18.2% 2786 P1 Ford Fusion 3 16.5% 2529 P1 Renault Modus 4 14.1% 2166 P1 Nissan Note 5 8.6% 1324 P1 Mercedes-Benz A-klasse 6 6.6% 1019 P1 Hyundai Matrix 7 3.8% 585 P1 Skoda Roomster 8 1.6% 251 P1 Lancia Musa 9 1.6% 250 P1 Peugeot 1007
0 100.0% 4240 L Totaal 1 30.9% 1309 L Renault Kangoo 2 18.4% 782 L Volkswagen Caddy 3 16.8% 712 L Citroen Berlingo 4 14.6% 620 L Peugeot Partner 5 13.2% 559 L Fiat Doblo 6 4.3% 181 L Opel Combo 7 1.8% 77 L Fiat Fiorino
0 100.0% 958 K Totaal 1 100.0% 958 K Smart Fortwo
0 100.0% 8 I Totaal 1 62.5% 5 I Bentley Continental Flying Spur 2 37.5% 3 I Rolls-Royce Phantom
0 100.0% 518 H Totaal 1 42.9% 222 H Porsche 911 2 10.4% 54 H Maserati Granturismo 3 7.5% 39 H Jaguar XK8 4 6.2% 32 H Jaguar XK 5 5.8% 30 H Mercedes-Benz SL 6 5.8% 30 H Aston Martin V8 Vantage 7 4.2% 22 H Aston Martin DB9 8 2.7% 14 H Audi R8 9 2.3% 12 H Bentley Continental Gt 10 1.9% 10 H Ferrari 430 11 1.9% 10 H Bentley Continental Gtc 12 1.9% 10 H Aston Martin DBS 13 1.7% 9 H Alfa Romeo Ar8c 14 1.4% 7 H Ferrari 599 15 1.4% 7 H Chevrolet Corvette 16 1.0% 5 H Lamborghini Gallardo 17 0.4% 2 H Lexus SC 18 0.2% 1 H Lotus Elise 19 0.2% 1 H Lamborghini Murcielago 20 0.2% 1 H Ferrari 612
0 100.0% 959 G Totaal 1 29.7% 285 G Audi TT 2 13.9% 133 G Mercedes-Benz SLK 3 12.1% 116 G BMW Z4 4 8.0% 77 G Mazda MX-5 5 7.0% 67 G Opel GT 6 5.3% 51 G Porsche Boxster 7 5.0% 48 G Hyundai Coupe 8 5.0% 48 G Daihatsu Copen 9 4.4% 42 G Porsche Cayman 10 3.4% 33 G Nissan 350Z 11 2.3% 22 G Alfa Romeo Spider 12 1.3% 12 G Honda S 2000 13 1.3% 12 G Chrysler Crossfire 14 0.9% 9 G Mazda RX-8 15 0.3% 3 G Lotus Exige 16 0.1% 1 G Smart Roadster
0 100.0% 856 F Totaal 1 37.3% 319 F Mercedes-Benz S-klasse 2 30.7% 263 F Audi A8 3 9.5% 81 F BMW 7-serie 4 7.8% 67 F Jaguar XJ 5 7.6% 65 F Lexus LS 6 3.6% 31 F Volkswagen Phaeton 7 2.7% 23 F Maserati Quattroporte 8 0.8% 7 F Daimler Daimler
0 100.0% 14994 E Totaal 1 35.9% 5376 E Volvo V70 2 22.1% 3319 E Audi A6 3 16.4% 2457 E BMW 5-serie 4 7.6% 1144 E Mercedes-Benz E-klasse 5 5.5% 819 E Volvo S80 6 3.5% 527 E Jaguar Xf 7 2.4% 357 E Chrysler 300C 8 1.9% 281 E Saab 9-5 9 1.1% 169 E Mercedes-Benz CLS 10 0.8% 119 E Lexus GS 11 0.7% 98 E Citroen C6 12 0.5% 78 E BMW 6-serie 13 0.4% 66 E Renault Vel Satis 14 0.4% 62 E Peugeot 607 15 0.4% 57 E Cadillac CTS 16 0.2% 23 E Jaguar S-type 17 0.1% 19 E Hyundai Grandeur 18 0.1% 8 E Lancia Thesis 19 0.1% 8 E Honda Legend 20 0.0% 3 E Cadillac Seville 21 0.0% 2 E Kia Opirus 22 0.0% 1 E Rover 75 23 0.0% 1 E Cadillac STS
0 100.0% 69462 D Totaal 1 14.3% 9926 D Ford Mondeo 2 12.2% 8473 D Volkswagen Passat 3 10.3% 7139 D Audi A4 4 9.1% 6310 D BMW 3-serie 5 6.4% 4447 D Volvo V50 6 6.3% 4365 D Mercedes-Benz C-klasse 7 5.9% 4087 D Renault Laguna 8 5.4% 3734 D Citroen C5 9 5.1% 3574 D Toyota Avensis 10 4.7% 3234 D Mazda 6 11 3.1% 2186 D Opel Vectra 12 3.1% 2139 D Peugeot 407 13 2.7% 1879 D Alfa Romeo 159 14 2.4% 1654 D Saab 9-3 15 1.5% 1015 D Volvo S40 16 1.4% 990 D Audi A5 17 1.3% 927 D Volvo S60 18 0.8% 576 D Lexus IS 19 0.6% 425 D Volvo C70 20 0.6% 392 D Fiat Croma 21 0.5% 328 D Skoda Superb 22 0.5% 320 D Honda Accord 23 0.4% 257 D Chevrolet Epica 24 0.3% 238 D Subaru Legacy 25 0.2% 115 D Hyundai Sonata 26 0.2% 113 D Chrysler Sebring 27 0.1% 94 D Dodge Avenger 28 0.1% 75 D Jaguar X-type 29 0.1% 74 D Cadillac BLS 30 0.1% 73 D Kia Magentis 31 0.1% 66 D Nissan Primera 32 0.1% 66 D Mercedes-Benz CLK 33 0.1% 58 D Mercedes-Benz Clc-klasse 34 0.1% 51 D Opel Signum 35 0.1% 47 D Alfa Romeo Brera 36 0.0% 15 D Opel Insignia
0 100.0% 102695 C Totaal 1 13.3% 13646 C Volkswagen Golf 2 11.2% 11497 C Ford Focus 3 9.8% 10025 C Peugeot 308 4 8.9% 9170 C Opel Astra 5 6.2% 6373 C Toyota Prius 6 5.9% 6049 C Honda Civic 7 4.3% 4377 C BMW 1-serie 8 4.2% 4324 C Skoda Octavia 9 4.2% 4310 C Renault Megane 10 4.1% 4250 C Audi A3 11 3.8% 3928 C Toyota Auris 12 3.6% 3704 C Seat Leon 13 3.0% 3030 C Kia Ceed 14 2.6% 2626 C Hyundai i30 15 2.5% 2565 C Volvo C30 16 2.1% 2163 C Peugeot 307 17 2.0% 2087 C Fiat Bravo 18 1.7% 1788 C Citroen C4 19 1.3% 1355 C Volkswagen Jetta 20 1.0% 976 C Mitsubishi Lancer 21 0.7% 763 C Mazda 3 22 0.6% 663 C Alfa Romeo 147 23 0.6% 616 C Chevrolet Nubira 24 0.5% 541 C Dodge Caliber 25 0.5% 537 C Volkswagen Eos 26 0.4% 410 C Toyota Corolla 27 0.2% 224 C Lancia Delta 28 0.2% 217 C Alfa Romeo GT 29 0.2% 165 C Subaru Impreza 30 0.1% 103 C Volkswagen New Beetle 31 0.1% 85 C Kia Cerato 32 0.0% 48 C Volkswagen Scirocco 33 0.0% 48 C Chevrolet Lacetti 34 0.0% 19 C Fiat Stilo 35 0.0% 11 C Nissan Almera 36 0.0% 2 C Suzuki Liana
0 100.0% 110591 B Totaal 1 13.3% 14683 B Peugeot 207 2 12.6% 13988 B Opel Corsa 3 7.8% 8616 B Volkswagen Polo 4 7.0% 7770 B Suzuki Swift 5 6.6% 7286 B Renault Clio 6 6.5% 7228 B Toyota Yaris 7 4.7% 5197 B Seat Ibiza 8 4.5% 4997 B Fiat Punto 9 4.1% 4523 B Ford Fiesta 10 3.9% 4298 B Skoda Fabia 11 3.5% 3888 B Mitsubishi Colt 12 3.2% 3586 B Dacia Logan 13 3.1% 3405 B Mini Mini 14 2.7% 2931 B Daihatsu Sirion 15 2.5% 2780 B Peugeot 206 16 1.9% 2137 B Mazda 2 17 1.9% 2067 B Citroen C3 18 1.9% 2062 B Hyundai Getz 19 1.5% 1611 B Nissan Micra 20 0.9% 1049 B Kia Rio 21 0.9% 1014 B Chevrolet Aveo 22 0.9% 957 B Dacia Sandero 23 0.8% 851 B Honda Jazz 24 0.6% 635 B Citroen C2 25 0.6% 615 B Chevrolet Kalos 26 0.5% 516 B Daihatsu Materia 27 0.4% 470 B Subaru Justy 28 0.3% 283 B Lancia Ypsilon 29 0.3% 283 B Alfa Romeo Mito 30 0.2% 274 B Hyundai Accent 31 0.2% 254 B Seat Cordoba 32 0.2% 244 B Opel Tigra 33 0.1% 60 B Hyundai I 20 34 0.0% 14 B Lada 1119 35 0.0% 12 B Lada Kalina 36 0.0% 2 B Lada 112 37 0.0% 2 B Lada 110 38 0.0% 1 B Smart Forfour 39 0.0% 1 B Lada 111 40 0.0% 1 B Daihatsu Young RV
0 100.0% 81946 A Totaal 1 14.6% 11983 A Toyota Aygo 2 11.5% 9442 A Renault Twingo 3 9.1% 7473 A Fiat Panda 4 9.0% 7346 A Hyundai i10 5 8.4% 6888 A Ford Ka 6 8.4% 6861 A Peugeot 107 7 8.2% 6732 A Citroen C1 8 6.2% 5103 A Fiat 500 9 5.8% 4785 A Daihatsu Cuore 10 4.7% 3867 A Kia Picanto 11 4.3% 3557 A Opel Agila 12 3.6% 2947 A Chevrolet Matiz 13 2.6% 2117 A Volkswagen Fox 14 2.5% 2084 A Suzuki Splash 15 0.4% 316 A Hyundai Atos 16 0.3% 251 A Suzuki Wagon R+ 17 0.2% 194 A Daihatsu Trevis
Mager maandje big smile smiley. In januari zal de lijst weer heel anders zijn!
Heeft iemand enig idee wat de reden is dat de cijfers van Autoweek afwijken van de cijfers van RDC. Totaal voor 2008 scheelt het zo'n 4.000 auto's?

Alvast bedankt voor een reactie.
En weer van die vreemde klasse indelingen. Dacia Logan klasse B. Ja goed te vergelijken met een Daihatsu Sirion. Dat scheelt bijna een hele meter!
Quote
Mach1
Mager maandje big smile smiley. In januari zal de lijst weer heel anders zijn!

Hou er ook rekening mee dat december 15% minder verkoopdagen heeft dan een normale maand.
Ik denk dat de vakantiedagen van bij de RDW daar meer aan hebben bijgedragen winking smiley

Quote
Van den Brink
En weer van die vreemde klasse indelingen. Dacia Logan klasse B. Ja goed te vergelijken met een Daihatsu Sirion. Dat scheelt bijna een hele meter!

Dat is een MCW legacy.
Een aantal opvallende cijfers:
5 0.4% 17 T1 Lada Niva (toch mensen die nog voor 'oldschool' gaan)
5 7.6% 545 P3 Seat Alhambra (ook toch wat 'oud', maar nog een plaats 5 bemachtigd)
19 0.0% 1 P2 Fiat Multipla (dat is toch wel een heel zielig getal eigenlijk, misschien wordt de Multipla 2008 uit Nederland nog wel een klassieker)
Er wordt het en der in pers geschreven dat de VW Golf in 2008 de meest verkochte auto in NL is / zou zijn.
Dat leek mij al zo onwaarschijnlijk gezien de tussenstanden in Okt en Nov.

De AutoWeek site geeft nu definitief uitsluitsel: die prima 207 is de # 1!
Keurig resultaat voor een goeie en sympa auto.
In de meeste statistieken worden de afzet van de Golf en de Golf Plus bij elkaar geteld. Doe je dat, dan is de Golf inderdaad de beste verkochte auto in 2008. Hier zijn deze modellen uit elkaar gehaald en dan is de 207 winnaar.
Wel grappig om te zien altijd, die december cijfers. Renault, Fiat, Daihatsu en Lancia hebben nog even extra veel auto's afgezet. In december zijn er meer Lancia's verkocht dan Audi's en BMW's big smile smiley
Hopelijk is dat een teken aan de wand voor Lancia en gaan ze volgend jaar flink groeien drinking smiley
Ik ben heel benieuwd hoe de maand januari eruit gaat zien qua autoverkopen. Wordt er weer meer dan 20% minder verkocht of is de grootste paniek een beetje overgewaaid? En we beginnen met een schone lei dus zullen onlangs geintroduceerde modellen opeens hoog genoteerd staan, en oudere modellen zakken diep weg. Ik vrees het ergste voor Renault gezien de torenhoge verkopen in de normaliter zeer bescheiden maand December.
     0   100.0%     5207        T3      Totaal
     1    24.5%     1278        T3      BMW X6
     2    12.2%      636        T3      Volvo XC90
     3    10.0%      519        T3      Land Rover Range Rover
     4     9.0%      469        T3      Mercedes-Benz M-klasse
     5     6.7%      349        T3      Audi Q7

Sorry dat ik het zeg, maar "O my fucking god!". Dat wanstaltige ding op plaats één? Alle smaak is de Nederlander vreemd volgens mij...
Henk-Jan, denk ff na. Klopt het straatbeeld met deze cijfers en zie jij echt zoveel X6'en rijden smiling smiley? Ook al maakt de alwetende GH nooit fouten, toch klopt het niet: de X5 ontbreekt namelijk winking smiley.
Dat vond ik ook al raar, maar ja, in hoeverre klaart het dan nog op? big smile smiley
@ Henk-Jan: AutoWeek moet een foutje gemaakt hebben. Ik denk dat ze de cijfers van de BMW X5 en X6 bij elkaar hebben opgeteld, want de BMW komt helemaal niet voor in de verkoopcijfers van heel 2008 in zowel de lijst van Geelhoed als op de AW site.
Hier zijn trouwens ook de cijfers van BOVAG/RAI: [www.bovag.nl]
En daarin is te zien dat er 1.113 X5'en zijn verkocht en 212 X6'en.
Het klaart enorm op! Van mij mogen er meer X6'en de weg op. Foute bak, maar lekker stoer en onderscheidend. Nederlanders zouden eens iets meer lef moeten tonen. Niet alleen met de keuze van de auto, maar ook met kleur en uitvoering. Allemaal veilig zilver met een suf zwart interieur. Of zwart, donkerblauw of donkergrijs. Met een beetje durf zijn er veel leukere kleurencombi's te maken. Gevolg is dat we ook tweedehands bijna geen leuk aanbod hebben.

Wat een saai volk zijn we toch smiling smiley.
Waar blijven toch de totaalopgaven van de verkopen van geheel 2008 onder Actueel en vervolgens Verkoopcijfers van Autoweek? Ik kan alleen maar t/m november vinden.
Die staan er al lang. AutoWeek linkt je gewoon door naar [www.autoweek.nl] als je in dat nieuwsbericht klikt op januari t/m november. Maar dat zijn dus de cijfers van geheel 2008.
Quote
speedtouch
Waar blijven toch de totaalopgaven van de verkopen van geheel 2008 onder Actueel en vervolgens Verkoopcijfers van Autoweek? Ik kan alleen maar t/m november vinden.

Postje of wat naar boven? [www.autoweek.nl]
Quote
Henk-Jan
     0   100.0%     5207        T3      Totaal
     1    24.5%     1278        T3      BMW X6
     2    12.2%      636        T3      Volvo XC90
     3    10.0%      519        T3      Land Rover Range Rover
     4     9.0%      469        T3      Mercedes-Benz M-klasse
     5     6.7%      349        T3      Audi Q7

Sorry dat ik het zeg, maar "O my fucking god!". Dat wanstaltige ding op plaats één? Alle smaak is de Nederlander vreemd volgens mij...

Ja jonge, als Saab nu een fatsoenlijke SUV had, reed iedereen Saab. Dat zou toch de hemel op aarde zijn.
Quote
Geelhoed
Quote
speedtouch
Waar blijven toch de totaalopgaven van de verkopen van geheel 2008 onder Actueel en vervolgens Verkoopcijfers van Autoweek? Ik kan alleen maar t/m november vinden.

Postje of wat naar boven? [www.autoweek.nl]

Nou zie ik pas hoe het werkt! Sorry voor het veroorzaakte ongemak!
Quote
speedtouch
Quote
Geelhoed
Quote
speedtouch
Waar blijven toch de totaalopgaven van de verkopen van geheel 2008 onder Actueel en vervolgens Verkoopcijfers van Autoweek? Ik kan alleen maar t/m november vinden.

Postje of wat naar boven? [www.autoweek.nl]

Nou zie ik pas hoe het werkt! Sorry voor het veroorzaakte ongemak!

Ik heb de cijfers bestudeerd, maar kom toch tot enkele vreemde conclusies, zo zouden er in 2007 geen Fords S Max verkocht zijn, en wordt de Forc C Max 2x genoemd, 1x als Ford C Max en 1x als Ford Focus C Max, best wel verwarrend.
De S-Max staat op 105 in de lijst van 2007: [www.autoweek.nl]

De C-MAX heette vroeger Focus C-Max, dus dat verklaart ook wat.
Autoverkoop 17% naar beneden
Uitgegeven: 3 februari 2009 13:53
Laatst gewijzigd: 3 februari 2009 13:53

In januari zijn de autoverkopen met maar liefst 17% afgenomen ten opzichte van januari vorig jaar. Maar er zijn niet alleen maar verliezers.

In januari worden traditioneel de meeste auto’s op kenteken gezet. Vorig jaar waren dat er nog 68.000, afgelopen maand waren dat er ’slechts’ 56.000. Een afname van ruim 17 procent.

Opmerkelijk genoeg zijn er niet alleen maar verliezers. Merken met een stevige basis op de leasemarkt en met een relatief ’groen’ imago doen het nog heel redelijk.

Volkswagen wint

De grootste winnaars komen uit de Volkswagen groep. Het gezamenlijke marktaandeel van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda nam toe van 19% naar ruim 24%. Audi en Seat wisten in een dalende markt zelfs flink meer auto’s af te zetten. Alleen Porsche moet incasseren. In januari 2008 werden nog 237 stuks op kenteken gezet. Vorige maand waren dat er nog maar 99.

Ook de hybridemerken Toyota en Honda wisten een flinke omzetstijging te realiseren. Toyota doet zo maar even duizend auto’s meer, Honda plus met vijhonderd stuks. En in de onderste regionen laat Smart zo maar een groei van 270% zien.


Verliezers

En dan de verliezers. Bovenin de lijst valt vooral de teruggang van Opel en Renault op van respectievelijk 36 en 34 procent. Renault is zelfs uit de top 5 gevallen, en staat nu slechts achtste.

bron: nu.nl
Ook op autoweek: januari 2009

VW weer op 1 met de Golf als best verkochte model! thumbs up

Flinke daling voor Renault.
De januari cijfers staan op AW: [www.autoweek.nl]

Weet niet zo goed wat te doen met de Ford Flex, Kia Soul en Dodge Challenger.



0 100.0% 521 V Totaal 1 32.2% 168 V Mercedes-Benz Sprinter 2 26.1% 136 V Volkswagen Transporter 3 20.3% 106 V Ford Transit 4 3.6% 19 V Fiat Ducato 5 3.5% 18 V Mercedes-Benz Viano 6 2.5% 13 V Volkswagen Crafter 7 2.5% 13 V Opel Vivaro 8 1.9% 10 V Mercedes-Benz Vito 9 1.5% 8 V Fiat Scudo 10 1.2% 6 V Renault Trafic 11 1.2% 6 V Peugeot Expert 12 1.0% 5 V Volkswagen California 13 0.8% 4 V Citroen Jumpy 14 0.8% 4 V Citroen Jumper 15 0.4% 2 V Toyota Hi-Ace 16 0.4% 2 V Renault Master 17 0.2% 1 V Chevrolet Express
0 100.0% 523 T3 Totaal 1 24.5% 128 T3 BMW X5 2 15.5% 81 T3 Mercedes-Benz M-klasse 3 9.2% 48 T3 BMW X6 4 6.1% 32 T3 Land Rover Range Rover 5 5.7% 30 T3 Volvo XC90 6 5.2% 27 T3 Volkswagen Touareg 7 4.8% 25 T3 Mazda CX-7 8 4.6% 24 T3 Porsche Cayenne 9 4.4% 23 T3 Audi Q7 10 3.8% 20 T3 Lexus RX 11 3.6% 19 T3 Mercedes-Benz R-klasse 12 3.1% 16 T3 Land Rover Discovery 13 2.5% 13 T3 Jeep Grand Cherokee 14 2.3% 12 T3 Nissan Murano 15 1.9% 10 T3 Mitsubishi Pajero 16 1.3% 7 T3 Toyota Land Cruiser 17 1.0% 5 T3 Mercedes-Benz GL 18 0.2% 1 T3 Saab 9-7 19 0.2% 1 T3 Ford Flex 20 0.2% 1 T3 Cadillac SRX
0 100.0% 4564 T2 Totaal 1 26.1% 1191 T2 Nissan Qashqai 2 12.6% 574 T2 Volkswagen Tiguan 3 9.8% 445 T2 Volvo XC60 4 5.5% 251 T2 Kia Sportage 5 4.9% 223 T2 Mitsubishi Outlander 6 4.4% 203 T2 Audi Q5 7 3.9% 178 T2 Renault Koleos 8 3.2% 148 T2 Suzuki Grand Vitara 9 3.2% 147 T2 Hyundai Tucson 10 3.2% 145 T2 Ford Kuga 11 3.0% 137 T2 Opel Antara 12 2.7% 124 T2 Honda CR-V 13 2.3% 105 T2 Hyundai Santa Fe 14 2.1% 97 T2 Toyota RAV4 15 2.1% 95 T2 Subaru Forester 16 1.6% 72 T2 Chevrolet Captiva 17 1.4% 66 T2 Peugeot 4007 18 1.4% 63 T2 Jeep Patriot 19 1.3% 58 T2 Mercedes-Benz GLK 20 1.1% 49 T2 BMW X3 21 0.9% 43 T2 Nissan X-Trail 22 0.8% 36 T2 Land Rover Freelander 23 0.5% 23 T2 Citroen C-crosser 24 0.5% 22 T2 Jeep Compass 25 0.5% 22 T2 Chevrolet HHR 26 0.4% 20 T2 Kia Sorento 27 0.2% 8 T2 Jeep Cherokee 28 0.2% 7 T2 Dodge Nitro 29 0.1% 4 T2 Jeep Wrangler 30 0.1% 3 T2 Nissan Pathfinder 31 0.1% 3 T2 Mercedes-Benz G-klasse 32 0.0% 2 T2 Land Rover Defender
0 100.0% 367 T1 Totaal 1 73.0% 268 T1 Suzuki SX4 2 10.6% 39 T1 Fiat Sedici 3 9.5% 35 T1 Daihatsu Terios 4 6.5% 24 T1 Suzuki Jimny 5 0.3% 1 T1 Lada Niva
0 100.0% 700 P3 Totaal 1 30.9% 216 P3 Ford S-MAX 2 14.4% 101 P3 Seat Alhambra 3 12.6% 88 P3 Mitsubishi Grandis 4 12.0% 84 P3 Ford Galaxy 5 10.7% 75 P3 Renault Espace 6 6.9% 48 P3 Chrysler Voyager 7 4.3% 30 P3 Volkswagen Sharan 8 3.6% 25 P3 Peugeot 807 9 2.4% 17 P3 Citroen C8 10 1.7% 12 P3 Hyundai Trajet 11 0.6% 4 P3 Lancia Phedra
0 100.0% 3757 P2 Totaal 1 15.2% 570 P2 Citroen C4 Picasso 2 12.0% 451 P2 Volkswagen Touran 3 10.6% 397 P2 Seat Altea 4 9.7% 364 P2 Opel Zafira 5 9.7% 363 P2 Renault Scenic 6 9.5% 356 P2 Volkswagen Golf Plus 7 8.5% 319 P2 Ford C-MAX 8 7.0% 262 P2 Toyota Corolla Verso 9 5.1% 191 P2 Mercedes-Benz B-klasse 10 5.0% 186 P2 Dodge Journey 11 2.9% 109 P2 Kia Carens 12 2.6% 97 P2 Mazda 5 13 1.3% 49 P2 Citroen Xsara Picasso 14 0.4% 15 P2 Honda FR-V 15 0.3% 13 P2 Seat Toledo 16 0.3% 10 P2 Chrysler PT Cruiser 17 0.1% 4 P2 Chevrolet Tacuma 18 0.0% 1 P2 Ford Focus C-MAX
0 100.0% 986 P1 Totaal 1 21.7% 214 P1 Opel Meriva 2 18.5% 182 P1 Ford Fusion 3 18.3% 180 P1 Mercedes-Benz A-klasse 4 13.4% 132 P1 Renault Modus 5 12.7% 125 P1 Nissan Note 6 8.6% 85 P1 Hyundai Matrix 7 5.9% 58 P1 Skoda Roomster 8 0.8% 8 P1 Peugeot 1007 9 0.2% 2 P1 Lancia Musa
0 100.0% 442 L Totaal 1 30.5% 135 L Citroen Berlingo 2 21.5% 95 L Peugeot Partner 3 18.3% 81 L Volkswagen Caddy 4 14.7% 65 L Renault Kangoo 5 8.6% 38 L Fiat Doblo 6 5.0% 22 L Opel Combo 7 1.4% 6 L Fiat Fiorino
0 100.0% 396 K Totaal 1 55.6% 220 K Smart Fortwo 2 44.4% 176 K Toyota Iq
0 100.0% 2 I Totaal 1 50.0% 1 I Rolls-Royce Phantom 2 50.0% 1 I Bentley Continental Flying Spur
0 100.0% 103 H Totaal 1 70.9% 73 H Porsche 911 2 10.7% 11 H Mercedes-Benz SL 3 3.9% 4 H Maserati Granturismo 4 2.9% 3 H Ferrari 430 5 2.9% 3 H Chevrolet Corvette 6 2.9% 3 H Aston Martin DB9 7 1.9% 2 H Lamborghini Gallardo 8 1.0% 1 H Ferrari 599 9 1.0% 1 H Bentley Continental GT 10 1.0% 1 H Bentley Brooklands 11 1.0% 1 H Aston Martin DBS
0 100.0% 88 G Totaal 1 47.7% 42 G Audi TT 2 14.8% 13 G Mercedes-Benz SLK 3 13.6% 12 G Mazda MX-5 4 6.8% 6 G BMW Z4 5 3.4% 3 G Hyundai Coupe 6 3.4% 3 G Daihatsu Copen 7 2.3% 2 G Opel GT 8 2.3% 2 G Alfa Romeo Spider 9 1.1% 1 G Smart Roadster 10 1.1% 1 G Porsche Cayman 11 1.1% 1 G Porsche Boxster 12 1.1% 1 G Nissan 350Z 13 1.1% 1 G Honda S2000
0 100.0% 129 F Totaal 1 37.2% 48 F BMW 7-serie 2 27.1% 35 F Mercedes-Benz S-klasse 3 10.9% 14 F Audi A8 4 8.5% 11 F Maserati Quattroporte 5 7.8% 10 F Volkswagen Phaeton 6 5.4% 7 F Lexus LS 7 1.6% 2 F Jaguar XJ 8 1.6% 2 F Daimler Daimler
0 100.0% 1602 E Totaal 1 30.3% 485 E Volvo V70 2 23.7% 380 E Audi A6 3 18.9% 303 E BMW 5-serie 4 10.0% 161 E Mercedes-Benz E-klasse 5 4.3% 69 E Volvo S80 6 3.7% 60 E Jaguar XF 7 2.5% 40 E Saab 9-5 8 1.7% 27 E Mercedes-Benz CLS 9 1.6% 25 E Chrysler 300C 10 1.0% 16 E Lexus GS 11 0.6% 9 E Citroen C6 12 0.5% 8 E BMW 6-serie 13 0.4% 6 E Renault Vel Satis 14 0.4% 6 E Peugeot 607 15 0.1% 2 E Hyundai Grandeur 16 0.1% 2 E Honda Legend 17 0.1% 1 E Toyota Camry 18 0.1% 1 E Lancia Thesis 19 0.1% 1 E Ford Town Car
0 100.0% 9277 D Totaal 1 17.2% 1599 D Volkswagen Passat 2 9.9% 921 D Audi A4 3 8.7% 810 D BMW 3-serie 4 8.3% 774 D Ford Mondeo 5 7.3% 675 D Citroen C5 6 6.2% 575 D Mercedes-Benz C-klasse 7 5.8% 536 D Toyota Avensis 8 5.3% 495 D Volvo V50 9 4.2% 388 D Mazda 6 10 4.0% 373 D Opel Vectra 11 3.6% 335 D Opel Insignia 12 3.0% 281 D Renault Laguna 13 2.9% 265 D Skoda Superb 14 2.4% 223 D Audi A5 15 1.9% 173 D Saab 9-3 16 1.7% 158 D Peugeot 407 17 1.6% 149 D Volvo S60 18 1.3% 118 D Alfa Romeo 159 19 1.0% 95 D Volvo S40 20 0.6% 55 D Honda Accord 21 0.4% 39 D Mercedes-Benz CLC 22 0.4% 33 D Chevrolet Epica 23 0.3% 32 D Volvo C70 24 0.3% 30 D Lexus IS 25 0.3% 30 D Chrysler Sebring 26 0.3% 28 D Hyundai Sonata 27 0.2% 23 D Fiat Croma 28 0.2% 22 D Subaru Legacy 29 0.1% 12 D Jaguar X-type 30 0.1% 11 D Dodge Avenger 31 0.1% 7 D Cadillac BLS 32 0.1% 6 D Mercedes-Benz CLK 33 0.0% 2 D Kia Magentis 34 0.0% 2 D Alfa Romeo Brera 35 0.0% 1 D Opel Signum 36 0.0% 1 D Dodge Challenger
0 100.0% 11921 C Totaal 1 17.6% 2104 C Volkswagen Golf 2 11.1% 1329 C Ford Focus 3 9.3% 1108 C Peugeot 308 4 8.3% 994 C Honda Civic 5 7.9% 941 C Audi A3 6 6.4% 762 C Toyota Prius 7 5.1% 611 C Opel Astra 8 5.0% 591 C BMW 1-serie 9 4.1% 489 C Skoda Octavia 10 4.0% 472 C Volvo C30 11 3.8% 452 C Seat Leon 12 2.8% 332 C Renault Megane 13 2.1% 251 C Volkswagen Jetta 14 2.1% 250 C Toyota Auris 15 1.6% 189 C Kia Ceed 16 1.5% 175 C Hyundai i30 17 0.9% 113 C Kia Soul 18 0.9% 110 C Mazda 3 19 0.9% 107 C Fiat Bravo 20 0.8% 98 C Citroen C4 21 0.7% 89 C Volkswagen Scirocco 22 0.7% 84 C Mitsubishi Lancer 23 0.7% 82 C Lancia Delta 24 0.3% 36 C Dodge Caliber 25 0.2% 26 C Toyota Corolla 26 0.2% 26 C Chevrolet Nubira 27 0.2% 24 C Volkswagen Eos 28 0.2% 20 C Alfa Romeo 147 29 0.1% 13 C Subaru Impreza 30 0.1% 13 C Peugeot 307 31 0.1% 12 C Volkswagen New Beetle 32 0.1% 9 C Alfa Romeo GT 33 0.1% 8 C Chevrolet Lacetti 34 0.0% 1 C Mitsubishi Evo
0 100.0% 12052 B Totaal 1 13.0% 1566 B Ford Fiesta 2 11.1% 1340 B Peugeot 207 3 10.5% 1263 B Seat Ibiza 4 9.3% 1120 B Volkswagen Polo 5 6.8% 814 B Opel Corsa 6 6.5% 784 B Suzuki Swift 7 5.1% 618 B Toyota Yaris 8 4.8% 583 B Skoda Fabia 9 3.8% 461 B Hyundai i20 10 3.2% 381 B Renault Clio 11 2.8% 338 B Peugeot 206 12 2.7% 321 B Mini Mini 13 2.4% 285 B Mitsubishi Colt 14 2.3% 274 B Fiat Punto 15 2.0% 246 B Honda Jazz 16 1.8% 217 B Daihatsu Sirion 17 1.7% 202 B Citroen C3 18 1.5% 177 B Mazda 2 19 1.4% 171 B Dacia Sandero 20 1.2% 140 B Alfa Romeo Mito 21 1.1% 127 B Nissan Micra 22 0.9% 107 B Chevrolet Aveo 23 0.9% 105 B Kia Rio 24 0.8% 96 B Daihatsu Materia 25 0.8% 94 B Dacia Logan 26 0.7% 80 B Hyundai Getz 27 0.4% 50 B Subaru Justy 28 0.3% 38 B Citroen C2 29 0.2% 25 B Seat Cordoba 30 0.1% 14 B Hyundai Accent 31 0.1% 9 B Opel Tigra 32 0.0% 6 B Lancia Ypsilon
0 100.0% 8710 A Totaal 1 17.1% 1493 A Toyota Aygo 2 13.3% 1161 A Peugeot 107 3 9.5% 826 A Ford Ka 4 9.1% 789 A Citroen C1 5 9.0% 785 A Hyundai i10 6 7.7% 667 A Fiat 500 7 5.9% 513 A Opel Agila 8 5.8% 503 A Daihatsu Cuore 9 5.3% 460 A Renault Twingo 10 4.9% 431 A Volkswagen Fox 11 4.7% 406 A Fiat Panda 12 3.7% 323 A Kia Picanto 13 2.7% 239 A Suzuki Splash 14 1.0% 91 A Chevrolet Matiz 15 0.2% 18 A Daihatsu Trevis 16 0.1% 5 A Suzuki Wagon R+
Golf plus zit ook niet in de goede categorie geloof ik...
Volgens de alternatieven die carbase aandraagt wel, de ANWB vind dat het gewoon een C-segmenter is.
Dit bericht is hier ook wel op z'n plaats denk ik, het artikel gaat over de verkoopcijfers mbt particulier gekochte auto's:

Quote

Bejaardenbak 2008: Toyota Yaris

De Toyota Yaris is ook in 2008 de bestverkochte auto onder senioren. In alle andere leeftijdscategorieën, op die van 56-65 jaar na, levert Toyota met de Aygo ook het populairste model. Dat blijkt uit een analyse door Automotive van de autoverkoopcijfers van RDC Datacentrum. Overigens gaat het hier om particuliere verkopen en dus niet om alle verkochte auto’s. Dit omdat bij bijvoorbeeld lease- en huurauto’s het voertuig geregistreerd wordt door een bedrijf en niet door een natuurlijk persoon.

Bij particuliere autokopers is Toyota het bestverkochte merk, gevolgd door Renault, Opel en Peugeot. Volkswagen en Ford volgen op ruime afstand op een vijfde en zesde plaats. Deze laatste twee merken scoren in de totale autoverkoop wel het best. Zakelijk presteren ze namelijk veel beter dan vooral Toyota, Opel en Renault. VW en Ford blijven op de particuliere markt Suzuki maar ternauwernood voor.

Ouderen kooplustiger
Verder blijkt uit de onderverdeling dat particuliere autokopers van boven de 45 jaar goed zijn voor driekwart van alle particuliere verkopen. Jongeren spelen nog steeds een marginale rol: de categorie 18-35 jaar is goed voor ruim 24 duizend auto’s, ongeveer tien procent van het totaal.

Bron: Automotive-online

Toch opvallend. Je ziet dat de particuliere markt er totaal anders uitziet (waarbij uiteraard ook andere belangen meespelen) dan wanneer je het 'totaalplaatje' ziet die wordt gedomineerd door de zakelijke markt. Met name merken als Volkswagen en Ford zakken ver weg in de particuliere markt en moeten het voornamelijk hebben van de zakelijke markt.

Particuliere kopers kiezen zo te zien toch meer voor vertrouwde merken, value for money en betrouwbaarheid, en zaken als imago spelen minder een rol.

Concrete en meer specifieke cijfers zijn te vinden op de site van Automotive. Edit: Link naar de verkoopcijfers wb de particuliere markt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2009 17:06 door Excellent driver.
Wel drama bij Chevrolet, die zijn verkoopcijfers ruimschoots ziet halveren. Niet verwonderlijk ook, op dit moment hebben ze ook geen competitieve modellen. De Matiz, Aveo, Lacetti/Nubira, Tacuma en HHR zijn ouderwets, de Epica teveel een niche en de Captiva heeft weinig meer te bieden: hoge prijzen, zwakke en dorstige motoren, hoog gewicht en daardoor veel last van slurptax en hoge energielabels. 2008 zal een moeilijk jaar worden voor Chevrolet in Nederland, want de Cruze zal vermoedelijk geen succes worden, hoewel ik het de mooiste auto in zijn klasse vind. De markt voor zulke compacte middenklasse sedans is nu eenmaal klein. En de Camaro is natuurlijk een niche. In 2010 zal het merk pas weer kunnen groeien met de opvolger van de Matiz (Beat of Spark), de Cruze hatchback en de MPV-variant van de Cruze, de Orlando.

Wel opmerkelijk ook dat er zoveel Volkswagens en Audi's zijn verkocht in januari. De Polo verkoopt nog steeds uitstekend, ondanks dat de auto erg verouderd is (ook om te zien) en in vergelijkingstests meestal ergens onderaan eindigt. Ook van de Passat zijn er wel opvallend veel verkocht, terwijl er inmiddels nieuwere en ook betere concurrenten zijn. Ik zou het jammer vinden als Nederland een Volkswagen/Audi-land gaat worden, ik zie liever dat het allemaal evenredig verdeeld blijft zoals de afgelopen 5 jaar.
Het zou mooi zijn als dat koreaanse Chevrolet pulp gewoon lekker verdwijnt van de markt. Geen enkel model spreekt ook maar iemand aan. Hoe durven ze het de nederlandse klant voor te schotelen? Goed dat ze terechtgewezen worden via de verkoopcijfers.
Daar hebben we de altijd zo relativerende Thema weer... Wat kwaliteit en betrouwbaarheid is Volkswagen weer drie keer niks en dat wordt ook verkocht.
Niet te geloven, van de 206 worden er nog altijd meer verkocht dan van bijvoorbeeld de veel modernere Grande Punto! eye popping smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-02-2009 14:43 door La Troyes.
Waarom zou je nou voor een Matiz kiezen, als de drieling meer auto is en goedkoper is?
Weet ik ook niet, de Matiz is gewoon zwaar verouderd, maar ik vraag me ook af waarom iemand nu nog een Volkswagen Polo of Fox kiest als er zoveel concurrenten zijn die én mooier én beter zijn. En toch verkocht de Polo in januari beter dan mening betere en mooiere concurrent. De Matiz wordt dan beter op waarde ingeschat, die verkoopt gewoon voor geen meter (meer).
@aras: De vanafprijs van de Matiz ligt toch 1.095 euro lager dan die van de goedkoopste van de drieling, de C1 5-deurs, die echter wel weer goedkoper is in gebruik. Alleen die paar mensen die dat niet door hebben en ook de veel modernere, veiligere, ruimere, snellere en iets zuiniger i10 (500 euro duurder dan de Matiz) zijn meerprijs niet waard vinden, gaan dus voor de Matiz.

Ik vraag me eerder af waarom de Corsa zo populair is. Hij gaat in iedere vergelijkingstest onderuit, heeft matige motoren, is niet erg ruim, mooi of sportief en ook de aanschafprijs is niet lager dan gemiddeld. En waarop blinkt 'ie uit? Ik kan niks verzinnen!
De Opel Corsa scoort over het algemeen nog altijd beter dan de Volkswagen Polo. Daarnaast heeft de Opel Corsa een heel wat geslaagder uiterlijk (maar dat is subjectief) en oogt in ieder geval een stuk moderner (en is dat dan ook). En de 1.3 CDTi motoren staan heel wat beter aangeschreven dan de 1.4 TDI diesels uit de Polo, de kleinste benzinemotoren uit zowel de Corsa als de Polo schijnen niet veel soeps te zijn.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.