en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (november 2008 @ pag. 6) 16-12-2008 09:16 |
[www.spitsnieuws.nl] |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (november 2008 @ pag. 6) 16-12-2008 10:10 |
Lekkere titel van het artikel ![]() Verder gaat het het in dit topic om de Nederlandse verkoopcijfers, niet over de europese. Daar is dit Topictopic voor. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (november 2008 @ pag. 6) 16-12-2008 10:13 |
Inderdaad. Ik heb even op de RDC site gekeken, daar is dit te lezen ![]()
|
Volkswagen is best verkochte automerk Voor de vierde keer op rij is Volkswagen het best verkochte automerk in Nederland. Toch ging deze winst ten koste van het aantal verkochte Volkswagen-modellen, dat in 2008 daalde met 7,8 procent ten opzichte van 2007. Dat blijkt uit een eerste analyse door bureau Aumacon van de voorlopige cijfers van RDC Datacentrum waarover Autokompas donderdag bericht. Ford bezet de tweede plaats met 43.550 verkochte auto's en verwees daarmee Opel met 40.870 auto's naar de derde plek. Het Duitse merk zag zijn volumes het sterkst dalen van alle andere automerken. Er werden in Nederland 14,5 procent minder Opels geregistreerd, terwijl het percentage verkopen aan eindgebruikers nog groter is. Veel dealers zetten auto´s op eigen naam of huurauto´s in. Opel was van 1969 tot 2004 onafgebroken het best verkochte merk in Nederland. Onder de dertig bestverkochte merken was 2008 met name voor Dacia (+139%), Honda (+46%) en Mini (+17%) een topjaar. Zij zagen hun aantal geregistreerde auto's flink stijgen. Verliezers waren er ook: Chrysler (-46%), Alfa Romeo (-37%) Saab (-36%) en Kia (-23%). De Volkswagen Golf was de meest populaire auto, gevolgd door de Peugeot 207 en de Opel Corsa. Bron: [autotelegraaf.nl] |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (november 2008 @ pag. 6) 06-01-2009 08:10 |
Ze staan er weer: [www.autoweek.nl]
|
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (november 2008 @ pag. 6) 06-01-2009 08:41 |
En het hele jaar: Er stond een fout in, maar ik mag het niet meer wijzigen met een grote lap tekst. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-01-2009 09:45 door Geelhoed. |
Dus het stukje van Daewoo-Chevrolet van 1-1 klopt niet, hierin wordt de Golf aangegeven als best verkochte auto van het jaar terwijl in het overzicht te zien is dat in ieder zowel de Peugeot 207 als de Opel Corsa meer verkocht zijn ( en die stonden ook het hele jaar al bovenaan ). |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (november 2008 @ pag. 6) 06-01-2009 09:18 |
Zo, Renault heeft het niet slecht gedaan in december. 6 1e plekken en 2x de 2e plek in de verkopen. Zelfs de Laguna staat op 1 ![]() |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (november 2008 @ pag. 6) 06-01-2009 09:28 |
De verkooplijsten aanvoeren in december, tja. Ik krijg dan een beetje dit idee:![]() |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (december + geheel 2008 @ pag. 7) 06-01-2009 09:34 |
boeie ![]() |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (november 2008 @ pag. 6) 06-01-2009 09:46 |
2008:
|
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (november 2008 @ pag. 6) 06-01-2009 09:48 |
Mager maandje ![]() |
Heeft iemand enig idee wat de reden is dat de cijfers van Autoweek afwijken van de cijfers van RDC. Totaal voor 2008 scheelt het zo'n 4.000 auto's? Alvast bedankt voor een reactie. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (december + geheel 2008 @ pag. 7) 07-01-2009 12:04 |
En weer van die vreemde klasse indelingen. Dacia Logan klasse B. Ja goed te vergelijken met een Daihatsu Sirion. Dat scheelt bijna een hele meter! |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (november 2008 @ pag. 6) 07-01-2009 12:07 |
Hou er ook rekening mee dat december 15% minder verkoopdagen heeft dan een normale maand. |
Ik denk dat de vakantiedagen van bij de RDW daar meer aan hebben bijgedragen ![]()
Dat is een MCW legacy. |
Een aantal opvallende cijfers: 5 0.4% 17 T1 Lada Niva (toch mensen die nog voor 'oldschool' gaan) 5 7.6% 545 P3 Seat Alhambra (ook toch wat 'oud', maar nog een plaats 5 bemachtigd) 19 0.0% 1 P2 Fiat Multipla (dat is toch wel een heel zielig getal eigenlijk, misschien wordt de Multipla 2008 uit Nederland nog wel een klassieker) |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (december + geheel 2008 @ pag. 7) 10-01-2009 11:03 |
Er wordt het en der in pers geschreven dat de VW Golf in 2008 de meest verkochte auto in NL is / zou zijn. Dat leek mij al zo onwaarschijnlijk gezien de tussenstanden in Okt en Nov. De AutoWeek site geeft nu definitief uitsluitsel: die prima 207 is de # 1! Keurig resultaat voor een goeie en sympa auto. |
In de meeste statistieken worden de afzet van de Golf en de Golf Plus bij elkaar geteld. Doe je dat, dan is de Golf inderdaad de beste verkochte auto in 2008. Hier zijn deze modellen uit elkaar gehaald en dan is de 207 winnaar. |
Wel grappig om te zien altijd, die december cijfers. Renault, Fiat, Daihatsu en Lancia hebben nog even extra veel auto's afgezet. In december zijn er meer Lancia's verkocht dan Audi's en BMW's ![]() Hopelijk is dat een teken aan de wand voor Lancia en gaan ze volgend jaar flink groeien ![]() |
Ik ben heel benieuwd hoe de maand januari eruit gaat zien qua autoverkopen. Wordt er weer meer dan 20% minder verkocht of is de grootste paniek een beetje overgewaaid? En we beginnen met een schone lei dus zullen onlangs geintroduceerde modellen opeens hoog genoteerd staan, en oudere modellen zakken diep weg. Ik vrees het ergste voor Renault gezien de torenhoge verkopen in de normaliter zeer bescheiden maand December. |
0 100.0% 5207 T3 Totaal 1 24.5% 1278 T3 BMW X6 2 12.2% 636 T3 Volvo XC90 3 10.0% 519 T3 Land Rover Range Rover 4 9.0% 469 T3 Mercedes-Benz M-klasse 5 6.7% 349 T3 Audi Q7 Sorry dat ik het zeg, maar "O my fucking god!". Dat wanstaltige ding op plaats één? Alle smaak is de Nederlander vreemd volgens mij... |
Henk-Jan, denk ff na. Klopt het straatbeeld met deze cijfers en zie jij echt zoveel X6'en rijden ![]() ![]() |
Dat vond ik ook al raar, maar ja, in hoeverre klaart het dan nog op? ![]() |
@ Henk-Jan: AutoWeek moet een foutje gemaakt hebben. Ik denk dat ze de cijfers van de BMW X5 en X6 bij elkaar hebben opgeteld, want de BMW komt helemaal niet voor in de verkoopcijfers van heel 2008 in zowel de lijst van Geelhoed als op de AW site. Hier zijn trouwens ook de cijfers van BOVAG/RAI: [www.bovag.nl] En daarin is te zien dat er 1.113 X5'en zijn verkocht en 212 X6'en. |
Mea culpa. Het komt vast door de schrik. ![]() |
Het klaart enorm op! Van mij mogen er meer X6'en de weg op. Foute bak, maar lekker stoer en onderscheidend. Nederlanders zouden eens iets meer lef moeten tonen. Niet alleen met de keuze van de auto, maar ook met kleur en uitvoering. Allemaal veilig zilver met een suf zwart interieur. Of zwart, donkerblauw of donkergrijs. Met een beetje durf zijn er veel leukere kleurencombi's te maken. Gevolg is dat we ook tweedehands bijna geen leuk aanbod hebben. Wat een saai volk zijn we toch ![]() |
Waar blijven toch de totaalopgaven van de verkopen van geheel 2008 onder Actueel en vervolgens Verkoopcijfers van Autoweek? Ik kan alleen maar t/m november vinden. |
Die staan er al lang. AutoWeek linkt je gewoon door naar [www.autoweek.nl] als je in dat nieuwsbericht klikt op januari t/m november. Maar dat zijn dus de cijfers van geheel 2008. |
Postje of wat naar boven? [www.autoweek.nl] |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (december + geheel 2008 @ pag. 7) 31-01-2009 07:08 |
Ja jonge, als Saab nu een fatsoenlijke SUV had, reed iedereen Saab. Dat zou toch de hemel op aarde zijn. |
Nou zie ik pas hoe het werkt! Sorry voor het veroorzaakte ongemak! |
Ik heb de cijfers bestudeerd, maar kom toch tot enkele vreemde conclusies, zo zouden er in 2007 geen Fords S Max verkocht zijn, en wordt de Forc C Max 2x genoemd, 1x als Ford C Max en 1x als Ford Focus C Max, best wel verwarrend. |
De S-Max staat op 105 in de lijst van 2007: [www.autoweek.nl] De C-MAX heette vroeger Focus C-Max, dus dat verklaart ook wat. |
Autoverkoop 17% naar beneden Uitgegeven: 3 februari 2009 13:53 Laatst gewijzigd: 3 februari 2009 13:53 In januari zijn de autoverkopen met maar liefst 17% afgenomen ten opzichte van januari vorig jaar. Maar er zijn niet alleen maar verliezers. In januari worden traditioneel de meeste auto’s op kenteken gezet. Vorig jaar waren dat er nog 68.000, afgelopen maand waren dat er ’slechts’ 56.000. Een afname van ruim 17 procent. Opmerkelijk genoeg zijn er niet alleen maar verliezers. Merken met een stevige basis op de leasemarkt en met een relatief ’groen’ imago doen het nog heel redelijk. Volkswagen wint De grootste winnaars komen uit de Volkswagen groep. Het gezamenlijke marktaandeel van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda nam toe van 19% naar ruim 24%. Audi en Seat wisten in een dalende markt zelfs flink meer auto’s af te zetten. Alleen Porsche moet incasseren. In januari 2008 werden nog 237 stuks op kenteken gezet. Vorige maand waren dat er nog maar 99. Ook de hybridemerken Toyota en Honda wisten een flinke omzetstijging te realiseren. Toyota doet zo maar even duizend auto’s meer, Honda plus met vijhonderd stuks. En in de onderste regionen laat Smart zo maar een groei van 270% zien. Verliezers En dan de verliezers. Bovenin de lijst valt vooral de teruggang van Opel en Renault op van respectievelijk 36 en 34 procent. Renault is zelfs uit de top 5 gevallen, en staat nu slechts achtste. bron: nu.nl |
Ook op autoweek: januari 2009 VW weer op 1 met de Golf als best verkochte model! ![]() Flinke daling voor Renault. |
De januari cijfers staan op AW: [www.autoweek.nl] Weet niet zo goed wat te doen met de Ford Flex, Kia Soul en Dodge Challenger.
|
Oh, en de Ford town car E of F? |
Een uit de kluiten gewassen E. |
Golf plus zit ook niet in de goede categorie geloof ik... |
Volgens de alternatieven die carbase aandraagt wel, de ANWB vind dat het gewoon een C-segmenter is. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (december + geheel 2008 @ pag. 7) 05-02-2009 16:20 |
Dit bericht is hier ook wel op z'n plaats denk ik, het artikel gaat over de verkoopcijfers mbt particulier gekochte auto's:
Toch opvallend. Je ziet dat de particuliere markt er totaal anders uitziet (waarbij uiteraard ook andere belangen meespelen) dan wanneer je het 'totaalplaatje' ziet die wordt gedomineerd door de zakelijke markt. Met name merken als Volkswagen en Ford zakken ver weg in de particuliere markt en moeten het voornamelijk hebben van de zakelijke markt. Particuliere kopers kiezen zo te zien toch meer voor vertrouwde merken, value for money en betrouwbaarheid, en zaken als imago spelen minder een rol. Concrete en meer specifieke cijfers zijn te vinden op de site van Automotive. Edit: Link naar de verkoopcijfers wb de particuliere markt. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2009 17:06 door Excellent driver. |
Wel drama bij Chevrolet, die zijn verkoopcijfers ruimschoots ziet halveren. Niet verwonderlijk ook, op dit moment hebben ze ook geen competitieve modellen. De Matiz, Aveo, Lacetti/Nubira, Tacuma en HHR zijn ouderwets, de Epica teveel een niche en de Captiva heeft weinig meer te bieden: hoge prijzen, zwakke en dorstige motoren, hoog gewicht en daardoor veel last van slurptax en hoge energielabels. 2008 zal een moeilijk jaar worden voor Chevrolet in Nederland, want de Cruze zal vermoedelijk geen succes worden, hoewel ik het de mooiste auto in zijn klasse vind. De markt voor zulke compacte middenklasse sedans is nu eenmaal klein. En de Camaro is natuurlijk een niche. In 2010 zal het merk pas weer kunnen groeien met de opvolger van de Matiz (Beat of Spark), de Cruze hatchback en de MPV-variant van de Cruze, de Orlando. Wel opmerkelijk ook dat er zoveel Volkswagens en Audi's zijn verkocht in januari. De Polo verkoopt nog steeds uitstekend, ondanks dat de auto erg verouderd is (ook om te zien) en in vergelijkingstests meestal ergens onderaan eindigt. Ook van de Passat zijn er wel opvallend veel verkocht, terwijl er inmiddels nieuwere en ook betere concurrenten zijn. Ik zou het jammer vinden als Nederland een Volkswagen/Audi-land gaat worden, ik zie liever dat het allemaal evenredig verdeeld blijft zoals de afgelopen 5 jaar. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 05-02-2009 17:16 |
Het zou mooi zijn als dat koreaanse Chevrolet pulp gewoon lekker verdwijnt van de markt. Geen enkel model spreekt ook maar iemand aan. Hoe durven ze het de nederlandse klant voor te schotelen? Goed dat ze terechtgewezen worden via de verkoopcijfers. |
Daar hebben we de altijd zo relativerende Thema weer... Wat kwaliteit en betrouwbaarheid is Volkswagen weer drie keer niks en dat wordt ook verkocht. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 07-02-2009 14:43 |
Niet te geloven, van de 206 worden er nog altijd meer verkocht dan van bijvoorbeeld de veel modernere Grande Punto! ![]() 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-02-2009 14:43 door La Troyes. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 07-02-2009 15:47 |
Waarom zou je nou voor een Matiz kiezen, als de drieling meer auto is en goedkoper is? |
Weet ik ook niet, de Matiz is gewoon zwaar verouderd, maar ik vraag me ook af waarom iemand nu nog een Volkswagen Polo of Fox kiest als er zoveel concurrenten zijn die én mooier én beter zijn. En toch verkocht de Polo in januari beter dan mening betere en mooiere concurrent. De Matiz wordt dan beter op waarde ingeschat, die verkoopt gewoon voor geen meter (meer). |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (januari 2009 @ pag. 7) 07-02-2009 17:34 |
@aras: De vanafprijs van de Matiz ligt toch 1.095 euro lager dan die van de goedkoopste van de drieling, de C1 5-deurs, die echter wel weer goedkoper is in gebruik. Alleen die paar mensen die dat niet door hebben en ook de veel modernere, veiligere, ruimere, snellere en iets zuiniger i10 (500 euro duurder dan de Matiz) zijn meerprijs niet waard vinden, gaan dus voor de Matiz. Ik vraag me eerder af waarom de Corsa zo populair is. Hij gaat in iedere vergelijkingstest onderuit, heeft matige motoren, is niet erg ruim, mooi of sportief en ook de aanschafprijs is niet lager dan gemiddeld. En waarop blinkt 'ie uit? Ik kan niks verzinnen! |
De Opel Corsa scoort over het algemeen nog altijd beter dan de Volkswagen Polo. Daarnaast heeft de Opel Corsa een heel wat geslaagder uiterlijk (maar dat is subjectief) en oogt in ieder geval een stuk moderner (en is dat dan ook). En de 1.3 CDTi motoren staan heel wat beter aangeschreven dan de 1.4 TDI diesels uit de Polo, de kleinste benzinemotoren uit zowel de Corsa als de Polo schijnen niet veel soeps te zijn. |