De Nederlandse verkoopcijfers (H1 2021 per segment vanaf p. 117)

Gepost door Rutger DC 
Dan kun je 2 dingen denken; Alle duizenden Passatrijders zijn gek en kopen/leasen willens en wetens blijkbaar liever slecht spul òf misschien is de Passat zo slecht nog niet

Mensen zijn gewoonte dieren. Inderdaad, als een auto doorgaans doet wat ie moet doen - starten, lopen, rijden, veilig aankomen - dan is 95% al happy, en is men happy genoeg keer op keer dezelfde (of de opvolger) te nemen. Zo was decennia lang de nummer-1 positie van de Opel Kadett onaantastbaar. Ga me nu niet vertellen dat de Kadett elke generatie keer op keer het summum op autogebied was.

Nee, maar het voldeed voldoende aan wat men wilde, en men kocht gewoon netjes elke keer het nieuwe model. Ik denk dat de merkloyaliteit bij de doorsnee VW rijder vergelijkbaar is met de loyaliteit onder de Nederlandse Opel rijders in de jaren 70 en 80.

En dat is prima, maar het is ook prima er wat kritisch van te zeggen.
Opmerkelijk wel, die drieling - 10% marktaandeel
Leon in z'n SEAT
gearhead
Daewoo-Chevrolet
of bijna verplicht worden in de lease om voor een Passat te gaan, of denken: het is een VW, dus het zal wel goed zijn.

Hoezo zou men wel verplicht worden om en een Passat te rijden en niet in een Insiginia, Mazda6? Da's ook weer zo'n ongefundeerde uitspraak....
En wat nou als de baas je verplicht om je auto uit een bepaalde range te kiezen (om wat voor reden dan ook)? Ben je snel klaar met je gefundeerde uitspraken...

Ja en leg mij dan uit wat VW hier mee te maken heeft? Da's wat gefundeerder.
LM.
@ Mach1, ja het zou wat zijn als de Golf en de Polo het nu al zouden laten afweten.

Passat = leasebak, veel leasers hebben geen andere keuze.

Best goed voor een model uit 2003 in de basis!

Insignia en consorten zijn net zo goed leasebakken...
De tendens is een beetje als dit; als een VAG mobiel een test wint komt dat doordat PON zogenaamd hoofdsponsor is. Wint een VAG de ultieme wedstrijd (verkoopcijfers) dan ligt dat aan het feit dat mensen a) gek zijn, b) geen andere keus zouden hebben (bewijs?) en c) dat mensen gewoontedieren zijn...

Het feit dat de hoofdmoot waarschijnlijk voor een VW kiest vanwege tig andere redenen (comfort, styling, 20% modellen, techniek whatever) komt er niet in hoor.

Nee, als een boer niet kan zwemmen ligt het aan het water zeker?
Komt over 2 jaar een opvolger voor de 107 - naar men zegt wat steviger gebouwd
Opmerkelijk, de Peugeot 107 was de meest verkochte auto in Nederland in Juni 2010. Interessant, temeer omdat het niet de VW Passat was. Back on topic: De Peugeot 107 verkoopt goed maar heeft nogal wat kritikasters in dit draadje. Hoe zou dat komen? Liever een Passat? Dat zou natuurlijk kunnen. Maar gelukkig hebben we het hier over, je raadt het al, de Peugeot 107. Die is goed verkocht in Juni. In Mei ook al. Eigenlijk heel 2010. Grappig.
tongue sticking out smiley
Infiniti - slechts 1 exemplaar.angry smily
Hyundai I-35. Topmaand!
om nieuws in een bericht te plempen?
gearhead
De tendens is een beetje als dit; als een VAG mobiel een test wint komt dat doordat PON zogenaamd hoofdsponsor is. Wint een VAG de ultieme wedstrijd (verkoopcijfers) dan ligt dat aan het feit dat mensen a) gek zijn, b) geen andere keus zouden hebben (bewijs?) en c) dat mensen gewoontedieren zijn...

Het feit dat de hoofdmoot waarschijnlijk voor een VW kiest vanwege tig andere redenen (comfort, styling, 20% modellen, techniek whatever) komt er niet in hoor.

Hoewel ik de schurft heb aan VW Golfjes, veel VW leasersrijders, VWdealers, PON en met name aan de VW-fanboys op dit forum, sla je de spijker op zijn kop. winking smiley

Die Passat zal best wel kwaliteiten hebben gezien de ruime topplek in zijn klasse.
gearhead
De tendens is een beetje als dit; als een VAG mobiel een test wint komt dat doordat PON zogenaamd hoofdsponsor is. Wint een VAG de ultieme wedstrijd (verkoopcijfers) dan ligt dat aan het feit dat mensen a) gek zijn, b) geen andere keus zouden hebben (bewijs?) en c) dat mensen gewoontedieren zijn.

[.................]

Hou nou toch eens op met je gekweel. Ik zet een uiterst genuanceerd verhaal neer waar ik niet eens de Passat afzeik, dat je vervolgens straal negeert, want je wil liever de Calimero uithangen. Je reactie op rickm illustreert overigens wel het een en ander.

Zullen we het er maar op houden dat er veel verstandige mensen in Nederland wonen die Passat willen rijden? Dan gaan we nu weer over tot de droge cijfertjes. Saab zit duidelijk in de lift. Zelfs de bejaarde Saab Vectra. Om maar eens een andere dooddoener uit de kast te halen. drinking smiley
Andere dooddoener? Wat was die ene dan?

Negeren? Jouw kudde-dieren visie werd gewoon genoemd. Lezen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-07-2010 14:33 door gearhead.
tjonge, dat je me vraagt jezelf te citeren vind ik wel een kunst:

De tendens is een beetje als dit; als een VAG mobiel een test wint komt dat doordat PON zogenaamd hoofdsponsor is.

dooddoener als in "als een VAG mobiel goed getest wordt in AW, het komt door de knuffelarij tussen AW en PON".

edit: ah ja , je stipte iets aan over gewoontedieren. Goed, ik trek mijn beschuldiging in. Los van of mensen gewoontedieren zijn of niet, waar haal ik VW kwalitatief onderuit? Want laten we wel zijn, veel mensen kopen een volgende auto op basis van hun ervaringen met de huidige. Het is keer op keer bewezen dat klantloyaliteit groot is bij sommige mensen - dat jij gewoontedieren als iets negatiefs , beschimpend, en kritiek beschouwd... dat is aan jou.

Ik ben namelijk ook een gewoontedier, ik ben aan mijn 10e Saab. ofzoiets. Nooit iets anders gehad. Lees erin wat je wil lezen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-07-2010 14:38 door amaranth.
@ gearhead: Ik zou geen a) kiezen, want zowel mijn vader (2006 Passat Variant 1.9 TDI Comfortline) als mijn moeder (2007 New Beetle Cabrio 1.9 TDI) rijden VW. De New Beetle Cabrio op aanraden van mij, overigens, omdat er 5.000 euro korting werd gegeven. Uiteindelijk is niet van die korting gebruik gemaakt, maar is een Duitse New Beetle geïmporteerd.

rickm
C3: netjes
DS3: kan beter

Jammer dat AW alles door elkaar gegooid heeft. De C3 Picasso zit waarschijnlijk ook in de C3-cijfers. En zoals eerder al was opgemerkt zijn de C4 en C4 Picasso cijfers en Xsara (Picasso) cijfers door elkaar gegooid yawning smiley
De New Beetle is samen met de Fox en de Touran de slechtste Volkswagen en bovendien zwaar verouderd.
Als je een autoliefhebber bent zoals jij had ik echt een andere auto aangeraden.
LM.
De New Beetle is samen met de Fox en de Touran de slechtste Volkswagen en bovendien zwaar verouderd.
Als je een autoliefhebber bent zoals jij had ik echt een andere auto aangeraden.

Nou ja, met korting kan ik elke auto ineens interessant vinden. Met 5.000 euro korting op Seat Exeo's met oude motoren en 3.000 op nieuwe, de afgeprijsde Hyundai i20 en i30, flink goedkopere uitvoeringen van de Lexus IS en Volvo S80/V70 en C30, de Punto 1.3 Multijet/Corsa 1.3 CDTI EcoFlex, de afgeprijsde Lancer met 1.8 liter motor: het maakt de auto's in een klap een stuk concurrerender en aantrekkelijker. Mijn ouders vonden het leuk om een cabrio te nemen, maar wel een die geschikt is voor 4 personen en waarmee op vakantie kan worden gegaan, dat wil zeggen dat er een (kleine en lichte) caravan achter kan. De New Beetle is gewoon een leuke auto en dat hoort toch een beetje bij een cabriolet. En zeg nou zelf, de Volkswagen Eos, Opel Astra TwinTop, Peugeot 307 CC, Renault Mégane CC (oud) of Ford Focus CC zijn wat dat betreft toch geen alternatief? Rijd je minstens 3/4 van de tijd in een suf ding en bovendien beleef je het open rijden er veel minder in doordat de A-stijl zo ver naar binnen steekt.
De New Beetle Cabrio doet gewoon perfect in waar die voor bedoeld is: cruisen. En daarnaast weet ik niet of het de slechtste Volkswagen is: de techniek is verouderd, maar beproefd en daardoor betrouwbaar, iets wat je niet kunt zeggen van de TSI- of DSG-techniek in modernere modellen. De Eos werd ook geteisterd door kinderziektes met het stalen klapdak.

Maar aangezien er op de Passat al bijna 210.000 km staat zal die er wel in januari 2011 uitgaan met dan ca. 240.000 op de teller na 5 jaar. Waarschijnlijk gaat mijn vader iets kleiners rijden. Ik heb mijn vader al overtuigd dat de Citroën C3 1.6 e-HDI straks het leukste 14% bijtellingsdieseltje is, met ook nog eens de beste motor. Een Auris Full Hybrid, CT 200h en Prius zijn ook opties.
c3, leuke auto, overtuigd mij meer dan de ds3. smiling smiley

Is de stap van een passat naar een c3 niet heel erg groot?
JP2010
c3, leuke auto, overtuigd mij meer dan de ds3. smiling smiley

Is de stap van een passat naar een c3 niet heel erg groot?

Nou ja, de C3 heeft de slechtste wegligging volgens AutoWeek, dus de beste wegligging voor mijn vader: de auto schijnt namelijk Comfort met een hoofdletter C te bieden. Qua prestaties zal het ook geen achteruitgang zijn (92 pk in een veel lichtere auto vs. 105 pk). Er zal alleen geen caravan meer achter kunnen, maar daar is de New Beetle voor bedoeld. Daarnaast vinden "we" het een leukere auto dan een Punto, Polo, Ibiza, Fabia Combi, Corsa of Fiesta, die volwassen oogt. Hopelijk wordt die megavoorruit ook leverbaar op de e-HDI, kost namelijk maar € 750 extra.
Maar goed, nu gaat het wel heel erg veel over de autokeuze van mijn ouders smiling smiley
Laat 'm nog even wachten op de volgende Clio, dat schijnt een heel mooi gelijnd wagentje te worden winking smiley
Nou, wat ik nu toch weer lees in de nieuwste editie van het achterbakse Autoweek.
Bij de rubriek verkoopcijfers worden zowaar de cijfers van de 65 Plus bij de gewone Golf opgeteld, waarschijnlijk alleen gedaan zodat de Golf tenminste nog op nummer 1 staat, terwijl hij eigenlijk gewoon nummer 5 is.

Het meest lachen is nog het artikel zelf:
"De Volkswagen Golf voelt evenwel de nabijheid van de Toyota Aygo steeds nadrukkelijker en ook de Peugeot 107 scoort op een boldoende niveau om nog mee te doen voor de titel ..........."

Ik vind dit echt niet kunnen, want de bestverkochte auto is gewoon de Toyota Aygo en ook de 107 is de Golf ruimschoots voorbijgeschoten.
Echt hoe achterbaks kan een autotijdschrift zijn?

De titel staat me ook niet aan: Volkswagen scoort maximaal
En dat terwijl er even verderop staat: Volkswagen groeit dit jaar minder hard dan de markt. Nou dan scoort het merk dus niet maximaal.

Het valt me nog mee dat de Golf in de multitest niet gewonnen heeft.
Adem in, adem uit........
Het is allemaal wat...........

Hier op de site staat de Golf Plus trouwens gewoon apart genoteerd.
Goh, het is ook echt het duo waarvan ik had verwacht dat het eerst ging reageren.
En ja, waarom wordt de Plus INEENS opgeteld bij de Golf, dat is echt weer een actie van AW.
Doe eens even niet zo opgefokt drinking smiley.

Waar staat het dan dat het is opgeteld? Niet hier op de site en het blad heb ik niet. Niet alleen AW telt die modellen bij elkaar op trouwens. Doe je research voordat je uitspraken doet!
Lezen: adem in, adem uit.
Mach1

Waar staat het dan dat het is opgeteld? Niet hier op de site en het blad heb ik niet. Niet alleen AW telt die modellen bij elkaar op trouwens. Doe je research voordat je uitspraken doet!

Ik doe niet opgefokt, ik vind het gewoon oneerlijk.

Ja in het blad staat dat, dus als je dat blad niet hebt hoef je ook geen commentaar te hebben.

En autoweek heeft die modellen NOOIT bij elkaar opgeteld, dus als ze dat nu opeens, als door de trend naar kleinere auto's de Golf niet meer op numero uno staat, wel gaan doen dan vind ik dat erg frappant en tevens vreemd.
LM.
Mach1

Ik doe niet opgefokt, ik vind het gewoon oneerlijk.

Ja in het blad staat dat, dus als je dat blad niet hebt hoef je ook geen commentaar te hebben.

En autoweek heeft die modellen NOOIT bij elkaar opgeteld, dus als ze dat nu opeens, als door de trend naar kleinere auto's de Golf niet meer op numero uno staat, wel gaan doen dan vind ik dat erg frappant en tevens vreemd.

Relax. Er wordt gewoon een vraag gesteld; ik vraag je gewoon waar het staat. Nee, ik heb het blad niet, ik lees die pulp niet. Ja, ik mag wel commentaar hebben. Ik ben het met je eens dat het vreemd is dat de Golf en de Golf Plus nu ineens wel bij elkaar op worden geteld (in het tijdschrift). De Golf heeft al zoveel jaren in de geschiedenis niet op 1 gestaan, zo erg is dat denk ik niet.
Ook Juli 2010 gaat weer een goede maand worden ~ 'we' staan op +17%
Helaas, zondag is altijd een 'dode' dag voor autoliefhebbers. Ik hoop dat ze snel met de cijfers komen, welke site dan ook.
LM.
Helaas, zondag is altijd een 'dode' dag voor autoliefhebbers. Ik hoop dat ze snel met de cijfers komen, welke site dan ook.

misschn helpt dit:
Juli 2010: 36.814 stuks
that's a whopping 25% (!)more..... dan Juli 2009 (29.535)
rickm
LM.

misschn helpt dit:

Dat is in ieder geval goed nieuws maar het gaat mij om de merken en met name de modellen. Maar ik denk dat we daarvoor een aantal dagen moeten wachten.
LM.
rickm
LM.

misschn helpt dit:

Dat is in ieder geval goed nieuws maar het gaat mij om de merken en met name de modellen. Maar ik denk dat we daarvoor een aantal dagen moeten wachten.

Bereid je er maar vast op voor:
Op 1: de Drieling met 10% marktaandeel!
Dan een heeeeeeeeeeeeeeele tijd nix.
Dan de, gokje, Polo!

;-)
Vond dit nog wel een interessant artikel:

dealersupportnet

Bonussen zorgen voor verkoopexplosie in juni

De verkoop van nieuwe auto’s is in juni met maar liefst 42 procent toegenomen vergeleken met dezelfde maand in 2009; 50.917 auto’s tegenover 35.841 stuks een jaar voordien. Deze explosief gestegen juniverkopen sluiten een eerste halfjaar af waarin de autoverkopen aan een krachtig herstel bezig zijn. Na zes maanden zijn dit jaar 270.321 nieuwe auto’s geregistreerd tegenover 221.593 in H1 van 2009; een toename van 22 procent. Dit blijkt uit voorlopige RDC-cijfers.

Deze verkoopontwikkeling is voor marktanalist AUMACON aanleiding om de prognose voor 2010 in opwaartse zin aan te passen. AUMACON gaat nu uit van een totaalmarkt van 450.000 auto’s, waarbij men wel aantekent dat de consument door tal van belasting- en kostenprikkels ‘vlucht’ in de aanschaf van kleine auto’s. Het A-segment is inmiddels het grootste autosegment in ons land. Daarnaast stelt AUMACON dat veel bonussystemen vooral aantallengericht en niet modelgericht zijn. Het maakt niet uit wát er verkocht wordt áls er maar verkocht wordt. Op de laatste dag van de maand - 30 juni - werden om die reden maar liefst nog negen duizend auto’s op naam gezet.

Het zijn met name de Franse merken die het dit jaar aanzienlijk beter doen. Peugeot (dat mede dankzij de grote ‘Een goed verhaal’ actie in juni het bestverkochte merk was) plust 28 procent, Renault en Citroën doen het resp. 65 en 24 procent beter. Ook Opel (+41%) en Fiat (45%) behoren in het eerste halfjaar tot de grootste winnaars. Volkswagen blijft niettemin marktleider, gevolgd door Ford en Toyota.
Peugeot moet in Juli 2010, althans volgens mijn boekhouder, zijn 1.000.000 ste auto hebben verkocht in Nederland.
Benieuwd of ze daaraan ruchtbaarheid geven.

Daarmee is het na Opel, VW en Ford het vierde merk dat deze mijlpaal bereikt.

Toevoeginkje: Peugeots grote vrienden van Renault staan nu op 990.000 stuks.
Die halen voor het einde van het jaar ook de miljoen.

Daarna moeten we jaaaaaaaaaaaaaaaren wachten op de volgende die dit aantal haalt.
Hopelijk is Infiniti dan de volgende ;-))

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-08-2010 11:16 door rickm.
Lees je dat af in die tabel bij verkoopcijfers?
Dat is vanaf 1983 he.
LM.
Lees je dat af in die tabel bij verkoopcijfers?
Dat is vanaf 1983 he.

I know, maar mijn boekhouder niet. Hij houdt de optie open dat het cumulatieve getal - in dit geval één miljoen - het "grand total" is sinds de start van de verkoop van automobielen in den Nederlanden.

Ik heb hem evenwel gezegd dat 1.000.0000 gedeeld door 27 jaar autoverkoop best wel eens het jaargemiddelde van Peugeot zou kunnen zijn.
De discussie met mijn bookkeeper dreigde te escaleren. Zo weigerde hij koffie te halen! Omdat ik de doerak voor allerlei legale (& met name illegale) zaken dringend nodig heb is de post toch maar verstuurd in de bovenstaande configuratie ;-))

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-08-2010 11:50 door rickm.
    Verkoopgroei houdt aan: maand juli geeft +11 procent
    Ook in de maand juli is er sprake geweest van stijgende autoverkopen. Daarmee is juli inmiddels de achtste maand op rij waarin betere cijfers te noteren vielen.
    Volgens voorlopige cijfers van het RDC werden er in juli ruim 37 duizend stuks geregistreerd tegenover 33.595 in dezelfde maand in 2009, een maandgroei van 11 procent.
    Na zeven maanden staat de verkoopteller dit jaar al op ruim 307 duizend nieuwe auto's, 21 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Deze ononderbroken groei is opmerkelijk aangezien er in juni nog grote aantallen voorregistraties (lees: bonusregistraties) plaatsvonden. Volkswagen was in juli het meest gewild met een marktaandeel van 11,5 procent, Peugeot (8,9%) en Toyota (8,7%) waren goed voor de overige podiumplaatsen. Over zeven maanden gerekend is Volkswagen nog steeds ‘s lands nummer één met een marktaandeel van 10,1 procent, gevolgd door Toyota (8,8%) en Ford (8,8%).
    bron
LM.
Daewoo-Chevrolet, we need you!

DealerSupportNet is er normaal gesproken sneller bij.
Volkswagen dus op één en wint ten opzichte van juli 2009 2,5% marktaandeel, opmerkelijk veel voor een merk met een gedateerd modellengamma, mag ik dat zeggen? De Polo is een verkoopknaller en het oude spul stagneert niet. Ik zie zelf niet in wat een Polo BlueMotion te bieden heeft ten opzichte van de concurrentie, een technisch identieke, maar mijns inziens leukere Ibiza kost 2 mille minder. Voor één cilinder en 10 pk extra kun je voor 4 mille minder bij Fiat terecht, één cilinder en 20 pk extra kost bij Opel ook 2 mille minder. En de benzinemodellen vind ik schreeuwend duur: een super kale 5-deurs 1.2 60pk Easyline kost slechts 500 euro minder dan een veel rijker uitgeruste Hyundai i30 met 49 pk extra.
Toyota zakt 2% in ondanks een veel verser modellengamma. De Auris Hybrid kan zodra die leverbaar wordt voor verkoopstijgingen gaan zorgen, maar Toyota heeft serieuze verkoopproblemen bij de conventionele uitvoeringen van de Auris, de Avensis en de Verso. Ook de kleine iQ doet het ronduit beroerd, evenals de Urban Cruiser. Gek genoeg moet Toyota het naast de hybrides vooral hebben van de meest oude modellen uit het gamma: de Aygo en Yaris, welke laatste volgend jaar een opvolger krijgt.
Binnenkort verliest VW mijn vader als klant, die overstapt naar Toyota (Prius), maar dat zal niet alles goedmaken smiling smiley
En elke keer als ik een Peugeot 107 facelift zie kan ik niet geloven dat dat ding zo goed verkoopt. Blijkbaar is niet iedereen gezegend met een goede smaak, want je kunt dat hok toch met de beste wil niet mooier vinden dan een C1, Aygo, Pixo, Alto of Panda? Tenzij iedereen die een nieuwe 107 besteld er een oude voorbumper opzet, maar dat betwijfel ik winking smiley
Daewoo-Chevrolet
DealerSupportNet is er normaal gesproken sneller bij.
Klopt, normaal zijn zij er snel bij met de cijfers, nu nog steeds niets op de site.

Daewoo-Chevrolet
Volkswagen dus op één en wint ten opzichte van juli 2009 2,5% marktaandeel, opmerkelijk veel voor een merk met een gedateerd modellengamma, mag ik dat zeggen?
Dat mag je zeggen smiling smiley. Ik vind het persoonlijk wel meevallen. De Golf VII mag wel snel komen, je ziet gewoon dat de huidige Golf een generatie ouder is dan de concurrenten. Verder is alles prima in orde denk ik. De Touran hadden ze trouwens ook wel door een nieuw model kunnen vervangen i.p.v. weer te faceliften, zeker een gemiste kans. In dat segment zijn de Fransen veel sterker. De Polo klopt gewoon en doet het erg goed! Iemand die voor een VW gaat kijken neemt waarschijnlijkd e I30 en consorten niet in overweging, ik ben er van overtuigd wanneer dit wel het geval was dat er veel meer mensen voor een I30 gingen (terwijl het model een saai allegaartje is - de station met name; dan is de Polo toch een veel frissere verschijning! (mening)) De Passat krijgt dit jaar de reguliere Passat-facelift dus die kan dan ook nog even mee.

Daewoo-Chevrolet
Toyota zakt 2% in ondanks een veel verser modellengamma.

De normale modellen bij Toyota doen het inderdaad erg beroerd, ik had ook een groter succes voor de Urban Cruiser verwacht eerlijk gezegd. De Auris zal nu ineens wel gaan verkopen nu de hybride er is. Niemand wil zo'n ding hebben totdat er een paar dubbeltjes bespaard kunnen worden smiling smiley.
Bereid je er maar vast op voor:
Op 1: de Drieling met 10% marktaandeel!
Dan een heeeeeeeeeeeeeeele tijd nix.
Dan de, gokje, Polo!

;-)[/quote]

Zo te zien gaat deze gok van gister wel kloppen.
De 3-ling valt natuurlijk uiteen in ...... 3 varianten
Polo zal wel het best verkochte model zijn - terecht vind ik.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-08-2010 12:35 door rickm.
Mach1
Daewoo-Chevrolet

Daewoo-Chevrolet
Toyota zakt 2% in ondanks een veel verser modellengamma.

De normale modellen bij Toyota doen het inderdaad erg beroerd, ik had ook een groter succes voor de Urban Cruiser verwacht eerlijk gezegd. De Auris zal nu ineens wel gaan verkopen nu de hybride er is. Niemand wil zo'n ding hebben totdat er een paar dubbeltjes bespaard kunnen worden smiling smiley.

Zelf verwacht ik dat dit ook voor volkswagen geldt. Dat ook daat de, laat ik het 25 % bijtellingen modellen noemen, het beduidend minder doen. Het valt daar alleen niet zo op in de cijfers. Je kunt uit de verkoopstatistieken niet herleiden hoeveel golf passaat en polo modellen een belasting voordeel hebben.
Juli 2010: [www.autoweek.nl]

Fouten in de lijst (YOY):
Audi TT 85 (samengevoegd)
Audi Tt Rs 6

Citroen C3 3.584 (C3 + C3 Picasso)
Citroen C4 2.362 (C4 + C4 Picasso)
Citroen Xsara 311 (= Picasso)

Fiat Fiorino 71 (samengevoegd)
Fiat Qubo 10

Fiat Punto 1.772
Fiat Grande Punto 1

Ford C-MAX 1.212 (samengevoegd)
Ford Focus C-MAX 196 (in juli ineens overgestapt op Focus C-MAX)

Hyundai H200 3 (H300?)

Jaguar XJ 71 (samengevoegd)
Jaguar Souvereign 2

Lada 1117 2 (samengevoegd)
Lada Kalina 1

Mercedes-Benz E-klasse 1.727 (samengevoegd)
Mercedes-Benz E63 2

Mercedes-Benz SL 8 (samengevoegd)
Mercedes-Benz Sl63 1

Mini Mini 1.576 (samengevoegd)
Mini Cooper Clubman 381
Mini Cooper D Clubman 4
Mini Cooper S John Cooper Works 3
Mini Cooper D 3
Mini Cooper S Clubman 2
Mini One D 1

Suzuki Grand Vitara 231 (samengevoegd)
Suzuki Vitara 5

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-08-2010 11:41 door Daewoo-Chevrolet.
Segmentindelers opgelet

14 Audi A1
10 Renault Wind
5 Suzuki Vitara
1 Mercedes-Benz E63
1 Jeep CHEROKEE
1 Chevrolet Tahoe

0 100.0% 625 V Totaal 1 56.6% 354 V Ford Transit 2 14.1% 88 V Mercedes-Benz Sprinter 3 10.9% 68 V Volkswagen Kombi 4 5.3% 33 V Volkswagen Crafter 5 3.5% 22 V Renault Trafic 6 3.5% 22 V Opel Vivaro 7 1.8% 11 V Renault Master 8 1.8% 11 V Mercedes-Benz Vito 9 1.3% 8 V Fiat Ducato 10 0.3% 2 V Volkswagen Transporter 11 0.3% 2 V Mercedes-Benz Viano 12 0.2% 1 V Volkswagen Caravelle 13 0.2% 1 V Fiat Scudo 14 0.2% 1 V Citroen Jumpy 15 0.2% 1 V Citroen Jumper
0 100.0% 291 T3 Totaal 1 17.9% 52 T3 Volvo XC90 2 14.1% 41 T3 BMW X5 3 13.4% 39 T3 Porsche Cayenne 4 13.4% 39 T3 Lexus RX 5 9.3% 27 T3 BMW X6 6 8.6% 25 T3 Mercedes-Benz M-klasse 7 5.5% 16 T3 Land Rover Range Rover 8 4.8% 14 T3 Volkswagen Touareg 9 3.8% 11 T3 Toyota Land Cruiser 10 3.8% 11 T3 Land Rover Discovery 11 2.4% 7 T3 Mazda CX-7 12 1.7% 5 T3 Audi Q7 13 0.3% 1 T3 Nissan Murano 14 0.3% 1 T3 Mercedes-Benz GL 15 0.3% 1 T3 Jeep Grand Cherokee 16 0.3% 1 T3 Chevrolet Tahoe
0 100.0% 1724 T2 Totaal 1 29.4% 507 T2 Hyundai Ix35 2 12.4% 213 T2 Volvo XC60 3 9.0% 155 T2 Kia Sportage 4 8.5% 146 T2 Volkswagen Tiguan 5 8.1% 139 T2 BMW X1 6 7.6% 131 T2 Toyota RAV4 7 6.7% 116 T2 Audi Q5 8 3.0% 51 T2 Kia Sorento 9 2.8% 49 T2 Mitsubishi Outlander 10 2.1% 36 T2 Ford Kuga 11 1.3% 23 T2 Mercedes-Benz GLK 12 1.3% 23 T2 Jeep Patriot 13 1.3% 23 T2 Honda CR-V 14 1.0% 18 T2 BMW X3 15 0.9% 16 T2 Land Rover Freelander 16 0.8% 13 T2 Subaru Forester 17 0.8% 13 T2 Hyundai Santa Fe 18 0.6% 11 T2 Mitsubishi Asx 19 0.6% 10 T2 Peugeot 4007 20 0.6% 10 T2 Citroen C-crosser 21 0.3% 6 T2 Nissan X-Trail 22 0.3% 5 T2 Suzuki Grand Vitara 23 0.2% 3 T2 Chevrolet Captiva 24 0.1% 2 T2 Jeep Wrangler 25 0.1% 1 T2 Land Rover Defender 26 0.1% 1 T2 Jeep Compass 27 0.1% 1 T2 Jeep Cherokee 28 0.1% 1 T2 Infiniti Ex 29 0.1% 1 T2 Hyundai Tucson
0 100.0% 602 T1 Totaal 1 41.7% 251 T1 Dacia Duster 2 21.3% 128 T1 Suzuki SX4 3 16.4% 99 T1 Skoda Yeti 4 10.6% 64 T1 Toyota Urban Cruiser 5 4.7% 28 T1 Fiat Sedici 6 3.8% 23 T1 Daihatsu Terios 7 1.5% 9 T1 Suzuki Jimny
0 100.0% 284 P3 Totaal 1 29.2% 83 P3 Ford S-MAX 2 25.7% 73 P3 Renault Espace 3 13.4% 38 P3 Ford Galaxy 4 12.3% 35 P3 Dodge Journey 5 7.4% 21 P3 Chrysler Voyager 6 4.6% 13 P3 Seat Alhambra 7 3.9% 11 P3 Mitsubishi Grandis 8 2.1% 6 P3 Citroen C8 9 0.7% 2 P3 Peugeot 807 10 0.4% 1 P3 Volkswagen Sharan 11 0.4% 1 P3 Hyundai Trajet
0 100.0% 2052 P2 Totaal 1 17.1% 350 P2 Peugeot 5008 2 15.9% 326 P2 Peugeot 3008 3 14.7% 302 P2 Renault Scenic 4 9.6% 196 P2 Ford Focus C-MAX 5 9.4% 192 P2 Opel Zafira 6 8.9% 182 P2 Seat Altea 7 7.4% 152 P2 Toyota Verso 8 7.0% 143 P2 Volkswagen Golf Plus 9 5.2% 107 P2 Mercedes-Benz B-klasse 10 3.2% 65 P2 Volkswagen Touran 11 1.7% 35 P2 Mazda 5 12 0.0% 1 P2 Chrysler PT Cruiser 13 0.0% 1 P2 Chevrolet Tacuma
0 100.0% 1124 P1 Totaal 1 23.0% 258 P1 Opel Meriva 2 22.6% 254 P1 Mercedes-Benz A-klasse 3 20.5% 230 P1 Kia Venga 4 10.8% 121 P1 Renault Modus 5 10.0% 112 P1 Nissan Note 6 5.2% 59 P1 Ford Fusion 7 3.4% 38 P1 Skoda Roomster 8 2.5% 28 P1 Kia Soul 9 0.8% 9 P1 Hyundai Matrix 10 0.7% 8 P1 Nissan Cube 11 0.5% 6 P1 Lancia Musa 12 0.1% 1 P1 Daihatsu Materia
0 100.0% 175 L Totaal 1 29.1% 51 L Renault Kangoo 2 13.7% 24 L Volkswagen Caddy 3 12.6% 22 L Peugeot Partner 4 12.6% 22 L Fiat Doblo 5 11.4% 20 L Citroen Berlingo 6 9.1% 16 L Fiat Fiorino 7 4.0% 7 L Peugeot Bipper 8 4.0% 7 L Opel Combo 9 3.4% 6 L Citroen Nemo
0 100.0% 114 K Totaal 1 53.5% 61 K Toyota Iq 2 46.5% 53 K Smart Fortwo
0 100.0% 2 I Totaal 1 50.0% 1 I Rolls-Royce Ghost 2 50.0% 1 I Bentley Continental Flying Spur
0 100.0% 24 H Totaal 1 37.5% 9 H Porsche 911 2 25.0% 6 H Ferrari California 3 16.7% 4 H Maserati Grancabrio 4 12.5% 3 H Mercedes-Benz Sls Amg 5 4.2% 1 H Ferrari 458 6 4.2% 1 H Aston Martin DBS
0 100.0% 108 G Totaal 1 30.6% 33 G Peugeot Rcz 2 16.7% 18 G BMW Z4 3 15.7% 17 G Audi TT 4 10.2% 11 G Mazda MX-5 5 9.3% 10 G Renault Wind 6 4.6% 5 G Porsche Boxster 7 4.6% 5 G Nissan 370z 8 4.6% 5 G Mercedes-Benz SLK 9 1.9% 2 G Porsche Cayman 10 0.9% 1 G Audi Tt Rs 11 0.9% 1 G Alfa Romeo Spider
0 100.0% 94 F Totaal 1 26.6% 25 F Audi A8 2 21.3% 20 F Jaguar XJ 3 19.1% 18 F Porsche Panamera 4 18.1% 17 F BMW 7-serie 5 11.7% 11 F Mercedes-Benz S-klasse 6 1.1% 1 F Volkswagen Phaeton 7 1.1% 1 F Lexus LS 8 1.1% 1 F Aston Martin Rapide
0 100.0% 1186 E Totaal 1 32.1% 381 E Volvo V70 2 29.6% 351 E BMW 5-serie 3 15.7% 186 E Audi A6 4 14.3% 170 E Mercedes-Benz E-klasse 5 3.4% 40 E Volvo S80 6 2.1% 25 E Saab 9-5 7 1.5% 18 E Jaguar XF 8 0.5% 6 E Chrysler 300C 9 0.3% 3 E Citroen C6 10 0.2% 2 E Mercedes-Benz CLS 11 0.2% 2 E Cadillac CTS 12 0.1% 1 E Toyota Camry 13 0.1% 1 E Honda Legend
0 100.0% 3916 D Totaal 1 15.8% 620 D Volkswagen Passat 2 14.4% 563 D Audi A4 3 10.2% 398 D BMW 3-serie 4 10.0% 390 D Volvo V50 5 9.1% 358 D Opel Insignia 6 6.8% 265 D Ford Mondeo 7 4.1% 162 D Mercedes-Benz C-klasse 8 4.0% 158 D Audi A5 9 4.0% 155 D Toyota Avensis 10 3.2% 127 D Citroen C5 11 3.2% 126 D Renault Laguna 12 3.2% 125 D Skoda Superb 13 1.7% 65 D Mazda 6 14 1.5% 57 D Volvo S40 15 1.4% 55 D Alfa Romeo 159 16 1.4% 53 D Mercedes-Benz C Klasse 17 1.1% 45 D Seat Exeo 18 1.0% 39 D Volvo S60 19 0.8% 31 D Saab 9-3 20 0.7% 28 D Volvo C70 21 0.6% 24 D Subaru Legacy 22 0.6% 23 D Peugeot 407 23 0.6% 22 D Honda Accord 24 0.3% 11 D Lexus IS 25 0.2% 9 D Mercedes-Benz CLC 26 0.1% 3 D Infiniti G 27 0.0% 1 D Hyundai Sonata 28 0.0% 1 D Dodge Avenger 29 0.0% 1 D Chevrolet Epica 30 0.0% 1 D Alfa Romeo Brera
0 100.0% 7419 C Totaal 1 17.1% 1269 C Volkswagen Golf 2 10.9% 811 C Ford Focus 3 8.4% 621 C Opel Astra 4 8.2% 606 C Renault Megane 5 7.9% 589 C Nissan Qashqai 6 6.3% 471 C Toyota Prius 7 5.7% 424 C Audi A3 8 5.2% 383 C Peugeot 308 9 3.6% 269 C Skoda Octavia 10 3.2% 235 C Toyota Auris 11 3.0% 223 C Honda Insight 12 2.7% 197 C Honda Civic 13 2.5% 189 C Citroen C4 14 2.4% 175 C Kia Ceed 15 2.3% 168 C BMW 1-serie 16 2.2% 161 C Volvo C30 17 2.0% 152 C Seat Leon 18 1.4% 105 C Alfa Romeo Giulietta 19 1.1% 79 C Hyundai i30 20 0.6% 48 C Volkswagen Jetta 21 0.5% 40 C Volkswagen Scirocco 22 0.5% 40 C Mazda 3 23 0.5% 35 C Chevrolet Cruze 24 0.4% 31 C Fiat Bravo 25 0.3% 25 C Volkswagen Eos 26 0.3% 25 C Mitsubishi Lancer 27 0.2% 15 C Honda Cr-z 28 0.2% 14 C Lancia Delta 29 0.2% 12 C Dodge Caliber 30 0.1% 6 C Subaru Impreza 31 0.0% 1 C Alfa Romeo GT
0 100.0% 7598 B Totaal 1 21.3% 1621 B Volkswagen Polo 2 10.2% 772 B Skoda Fabia 3 8.8% 666 B Ford Fiesta 4 7.8% 591 B Toyota Yaris 5 6.9% 524 B Seat Ibiza 6 5.7% 436 B Renault Clio 7 4.9% 370 B Opel Corsa 8 4.3% 326 B Citroen C3 9 4.2% 318 B Peugeot 207 10 3.4% 262 B Dacia Sandero 11 3.1% 239 B Mini Mini 12 2.4% 182 B Mitsubishi Colt 13 2.4% 180 B Fiat Punto 14 2.3% 173 B Suzuki Swift 15 2.1% 160 B Mazda 2 16 1.6% 122 B Hyundai i20 17 1.6% 121 B Citroen Ds3 18 1.6% 120 B Peugeot 206 19 1.1% 87 B Dacia Logan 20 0.9% 70 B Honda Jazz 21 0.9% 69 B Alfa Romeo Mito 22 0.6% 42 B Mini Cooper Clubman 23 0.5% 38 B Daihatsu Sirion 24 0.4% 31 B Chevrolet Aveo 25 0.3% 24 B Subaru Justy 26 0.2% 16 B Citroen Xsara 27 0.2% 15 B Nissan Micra 28 0.2% 14 B Audi A1 29 0.1% 7 B Lancia Ypsilon 30 0.0% 1 B Kia Rio 31 0.0% 1 B Hyundai Getz
0 100.0% 10393 A Totaal 1 16.5% 1714 A Peugeot 107 2 12.9% 1345 A Toyota Aygo 3 11.2% 1168 A Suzuki Alto 4 10.1% 1052 A Fiat Panda 5 8.8% 911 A Ford Ka 6 8.7% 902 A Citroen C1 7 7.9% 817 A Renault Twingo 8 6.8% 702 A Fiat 500 9 3.9% 403 A Kia Picanto 10 3.5% 359 A Nissan Pixo 11 3.3% 343 A Chevrolet Spark 12 2.6% 270 A Hyundai i10 13 1.6% 169 A Opel Agila 14 0.9% 89 A Suzuki Splash 15 0.6% 66 A Daihatsu Cuore 16 0.6% 65 A Volkswagen Fox 17 0.2% 16 A Chevrolet Matiz 18 0.0% 2 A Daihatsu Trevis
En weer hele andere cijfers op dealersupportnet dan hier op AW.

Een rare maand trouwens, ben een beetje van mijn apropos om eerlijk te zijn.
De modellen die het normaal goed doen, doen het nu minder. En nu doen opeens heel andere modellen het goed. Erg raar.
Ik hoop dat het eenmalig is in sommige gevallen, want: Opel Corsa op 30??? Hyundai i10 op 41??? Toyota Prius op 22??? Renault Scenis op 40??? Peugeot 207 op 39??? Die horen allemaal veel hoger te staan.
En de Ford Transit op 33? Vast een bedrijf dat zijn wagenpark heeft ververst.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.