De Nederlandse verkoopcijfers (H1 2021 per segment vanaf p. 117)

Gepost door Rutger DC 
Quote
speedtouch
Quote
Daewoo-Chevrolet
de Nederlandse consument lijkt volledig uitgekeken op de Qashqai

Dat is jammer, want na met de facelift is de auto er flink op vooruit gegaan!

Kun je weer zien dat smaken verschillen: ik vind dat ze de QQ met de facelift juist hebben verpest. Ik vond het origineel vele malen leuker.
Quote
Mach1
Quote
speedtouch
Quote
Daewoo-Chevrolet
de Nederlandse consument lijkt volledig uitgekeken op de Qashqai

Dat is jammer, want na met de facelift is de auto er flink op vooruit gegaan!

Kun je weer zien dat smaken verschillen: ik vind dat ze de QQ met de facelift juist hebben verpest. Ik vond het origineel vele malen leuker.

Het is niet alleen het uiterlijk, ook onderhuids heeft de auto meerdere wijzigingen/verbeteringen ondergaan!
Quote
JoŽl.
Geelhoud, in jouw lijstje van 06-05-2010 21:52 staan een paar foutjes volgens mij:

GLK in T3 ipv T2
G-klasse in T2 ipv T3
6-serie in E ipv H
Alfa Romeo in C ipv D

Ik heb de GLK aangepast, die ging mis door een scriptfoutje, de Alfa GT hoort in C.
G is lastig, de lange zou in T3 horen maar de korte in T2.
6-serie vind ik toch een E, maar we wachten af wat de experts zeggen.
Volgens mij is de GT gebasseerd op een 156, die in de D-klasse valt.
Ik vind een 6-serie dus een H, net als de SL. winking smiley
Die G-klasse is inderdaad lastig.
Quote
JoŽl.
Volgens mij is de GT gebasseerd op een 156, die in de D-klasse valt.
De Brera is op de 159 gebaseerd en die staat dan ook in D, de GT is een 147 en toch een klasse kleiner.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2010 09:25 door Geelhoed.
Quote
Geelhoed
Quote
JoŽl.
Volgens mij is de GT gebasseerd op een 156, die in de D-klasse valt.
De Brera is op de 159 gebaseerd en die staat dan ook in D, de GT is een 147 en toch een klasse kleiner.

Hmm, we hebben allebei gelijk. Hij is zowel op de 156 als op de 147 gebasseerd.

De 147 staat op dezelfde (ingekorte) bodemplaat als de 156. De GT is weer gebasseerd op de 147.

Hij staat goed zo, dus. winking smiley

EDIT: De GT heeft wel weer dezelfde wielbasis als de 156.... :/



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2010 11:15 door JoŽl..
Volgens mij is de Peugeot 107 met 1874 st het bestverkochte model in mei 2010, de VW Polo volgt dan met 1278 st.
Vrees dat er niets van klopt. Zou Donkervoort in 2010 0 auto's hebben verkocht?
Zou kunnen toch? Ik heb geen idee, de cijfers van Donkervoort op autoweek.nl gaan zelfs maar tot 2005.
Anonieme bezoeker
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (mei 2010 @ pag. 23)
03-06-2010 14:20
"Reeds" 72 Nissan Cube's op de Nederlandse wegen ~ kan niet wachten er een te zien eye popping smileynut smiley
Anonieme bezoeker
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (mei 2010 @ pag. 23)
03-06-2010 14:28
Aandachtspuntje: de drieling!!
Een jaar voor de crisis - toen Aygo, C1 en 107 nog ergens rond de 20ste plaats bengelden, typte ik dat ze tesamen wel het best verkochte model waren.
We zijn 2, 3 jaar verder en dat is nog steeds zo.
Je zou toch denken dat iedere Nederlander met interesse in die kleine opdonders er inmiddels wel ťťn heeft! confused smiley
Verkoopcijfers in mei 2010 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2009 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van [www.bovag.nl]:

Cadillac +++ (ex Kroymans)
Jaguar + 2300,0% (ex Kroymans)
Kia + 2073,0% (ex Kroymans)
Alfa Romeo + 275,0% (ex Kroymans)
Dacia + 206,9%
Chevrolet + 162,0%
Land Rover + 100,0%
Peugeot + 90,4%
BMW + 61,9%
smart + 51,5%
Porsche + 49,0%
Lexus + 42,9%
Fiat + 40,9%
Hyundai + 38,1%
Volkswagen + 37,2%
Skoda + 36,3%
Mercedes-Benz + 35,9%
Chrysler + 34,6%
Opel + 31,1%
Mitsubishi + 24,4%
Renault + 22,6%
Totale verkopen personenauto's + 20,3%
CitroŽn + 17,1%
Mini + 12,8%
Ford + 8,9%
Audi + 7,2%
Seat + 4,7%
Saab - 6,25% (ex Kroymans)
Volvo - 7,9%
Mazda - 11,4%
Subaru - 12,9%
Suzuki - 15,0%
Toyota - 26,0%
Daihatsu - 26,8%
Nissan - 27,2%
Honda - 30,8%
Jeep - 41,1%
Lancia - 46,6%
Dodge - 54,2%
Lada - 100%


Geen gegevens: Infiniti (niet in RDC/Rai Vereniging/Bovag cijfers), AutoWeek cijfers nog niet bekend.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-06-2010 19:51 door Daewoo-Chevrolet.
Anonieme bezoeker
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (mei 2010 @ pag. 23)
03-06-2010 19:13
Quote
Daewoo-Chevrolet
Verkoopcijfers in mei 2010 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van [www.bovag.nl]:

Cadillac +++ (ex Kroymans)
Jaguar + 2300,0% (ex Kroymans)
Kia + 2073,0% (ex Kroymans)
Alfa Romeo + 275,0% (ex Kroymans)
Dacia + 206,9%
Chevrolet + 162,0%
Land Rover + 100,0%
Peugeot + 90,4%
BMW + 61,9%
smart + 51,5%
Porsche + 49,0%
Lexus + 42,9%
Fiat + 40,9%
Hyundai + 38,1%
Volkswagen + 37,2%
Skoda + 36,3%
Mercedes-Benz + 35,9%
Chrysler + 34,6%
Opel + 31,1%
Mitsubishi + 24,4%
Renault + 22,6%
Totale verkopen personenauto's + 20,3%
CitroŽn + 17,1%
Mini + 12,8%
Ford + 8,9%
Audi + 7,2%
Seat + 4,7%
Saab - 6,25% (ex Kroymans)
Volvo - 7,9%
Mazda - 11,4%
Subaru - 12,9%
Suzuki - 15,0%
Toyota - 26,0%
Daihatsu - 26,8%
Nissan - 27,2%
Honda - 30,8%
Jeep - 41,1%
Lancia - 46,6%
Dodge - 54,2%
Lada - 100%


Geen gegevens: Infiniti (niet in RDC/Rai Vereniging/Bovag cijfers), AutoWeek cijfers nog niet bekend.

Gestegen of gedaald t.o.v. wat? Ik neem aan April?
Grtz
1.Peugeot 107 1.874
2.VW Polo 1.278
3.Fiat Panda 1.140
4.Toyota Aygo 1.123
5.CitroŽn C1 1.045
6.Ford Fiesta 1.004
7.Ford Ka 996
8.VW Golf 974
9.Opel Astra 765
10.Opel Corsa 697

Ik heb je reactie gezien D-C, ik kijk ook altijd op die site, meer info dan hier...
Oh, je bedoelt mijn reactie op es.autoblog? Dat heb je dan snel gezien smiling smiley

0 100.0% 141 V Totaal 1 23.4% 33 V Volkswagen Kombi 2 19.1% 27 V Mercedes-Benz Sprinter 3 19.1% 27 V Ford Transit 4 9.9% 14 V Volkswagen Crafter 5 5.7% 8 V Opel Vivaro 6 5.0% 7 V Volkswagen Caravelle 7 5.0% 7 V Renault Trafic 8 2.8% 4 V Mercedes-Benz Viano 9 2.1% 3 V Fiat Scudo 10 1.4% 2 V Peugeot Boxer 11 1.4% 2 V Mercedes-Benz Vito 12 1.4% 2 V Fiat Ducato 13 1.4% 2 V Citroen Jumper 14 0.7% 1 V Volkswagen Transporter 15 0.7% 1 V Renault Master 16 0.7% 1 V Opel Movano
0 100.0% 192 T3 Totaal 1 22.4% 43 T3 Lexus RX 2 13.5% 26 T3 Porsche Cayenne 3 13.5% 26 T3 Land Rover Range Rover 4 12.5% 24 T3 Mercedes-Benz M-klasse 5 9.4% 18 T3 Land Rover Discovery 6 6.8% 13 T3 Audi Q7 7 5.2% 10 T3 Toyota Land Cruiser 8 3.6% 7 T3 BMW X5 9 3.1% 6 T3 Volvo XC90 10 3.1% 6 T3 BMW X6 11 2.6% 5 T3 Mazda CX-7 12 1.6% 3 T3 Infiniti Fx 13 0.5% 1 T3 Volkswagen Touareg 14 0.5% 1 T3 Nissan Patrol 15 0.5% 1 T3 Nissan Murano 16 0.5% 1 T3 Mazda Cx-9 17 0.5% 1 T3 Jeep Grand Cherokee
0 100.0% 1462 T2 Totaal 1 29.9% 437 T2 Hyundai Ix35 2 10.7% 156 T2 BMW X1 3 9.1% 133 T2 Volkswagen Tiguan 4 7.6% 111 T2 Audi Q5 5 7.5% 110 T2 Kia Sorento 6 6.2% 91 T2 Volvo XC60 7 3.7% 54 T2 Mitsubishi Outlander 8 3.6% 53 T2 Hyundai Santa Fe 9 3.2% 47 T2 Honda CR-V 10 3.0% 44 T2 Toyota RAV4 11 2.9% 43 T2 Kia Sportage 12 1.9% 28 T2 Jeep Patriot 13 1.8% 26 T2 Mercedes-Benz GLK 14 1.5% 22 T2 Subaru Forester 15 1.4% 21 T2 BMW X3 16 1.3% 19 T2 Suzuki Grand Vitara 17 1.2% 17 T2 Land Rover Freelander 18 1.1% 16 T2 Ford Kuga 19 0.5% 8 T2 Peugeot 4007 20 0.5% 7 T2 Citroen C-crosser 21 0.3% 5 T2 Nissan X-Trail 22 0.3% 4 T2 Opel Antara 23 0.3% 4 T2 Chevrolet Captiva 24 0.1% 2 T2 Jeep Wrangler 25 0.1% 1 T2 Jeep Compass 26 0.1% 1 T2 Jeep Cherokee 27 0.1% 1 T2 Infiniti Ex 28 0.1% 1 T2 Hyundai Tucson
0 100.0% 396 T1 Totaal 1 33.3% 132 T1 Skoda Yeti 2 23.0% 91 T1 Suzuki SX4 3 13.6% 54 T1 Daihatsu Terios 4 12.6% 50 T1 Toyota Urban Cruiser 5 9.3% 37 T1 Dacia Duster 6 7.1% 28 T1 Fiat Sedici 7 1.0% 4 T1 Suzuki Jimny
0 100.0% 248 P3 Totaal 1 37.1% 92 P3 Ford S-MAX 2 21.8% 54 P3 Renault Espace 3 16.5% 41 P3 Ford Galaxy 4 6.0% 15 P3 Chrysler Voyager 5 4.8% 12 P3 Seat Alhambra 6 4.8% 12 P3 Dodge Journey 7 3.6% 9 P3 Mitsubishi Grandis 8 2.0% 5 P3 Peugeot 807 9 1.6% 4 P3 Volkswagen Sharan 10 0.8% 2 P3 Lancia Phedra 11 0.8% 2 P3 Citroen C8
0 100.0% 2416 P2 Totaal 1 18.5% 447 P2 Peugeot 5008 2 18.0% 434 P2 Renault Scenic 3 14.9% 361 P2 Peugeot 3008 4 8.4% 202 P2 Volkswagen Golf Plus 5 7.6% 184 P2 Mercedes-Benz B-klasse 6 7.5% 180 P2 Opel Zafira 7 6.8% 164 P2 Seat Altea 8 6.0% 145 P2 Volkswagen Touran 9 5.7% 137 P2 Ford C-MAX 10 4.6% 110 P2 Toyota Verso 11 1.9% 47 P2 Mazda 5 12 0.1% 3 P2 Toyota Corolla Verso 13 0.0% 1 P2 Kia Carens 14 0.0% 1 P2 Chrysler PT Cruiser
0 100.0% 1028 P1 Totaal 1 32.9% 338 P1 Kia Venga 2 21.1% 217 P1 Mercedes-Benz A-klasse 3 14.9% 153 P1 Opel Meriva 4 8.6% 88 P1 Nissan Note 5 8.3% 85 P1 Renault Modus 6 4.4% 45 P1 Kia Soul 7 3.9% 40 P1 Ford Fusion 8 2.4% 25 P1 Hyundai Matrix 9 1.3% 13 P1 Skoda Roomster 10 1.2% 12 P1 Nissan Cube 11 0.6% 6 P1 Lancia Musa 12 0.6% 6 P1 Daihatsu Materia
0 100.0% 257 L Totaal 1 24.1% 62 L Renault Kangoo 2 14.8% 38 L Peugeot Partner 3 12.5% 32 L Peugeot Bipper 4 12.1% 31 L Citroen Berlingo 5 11.3% 29 L Fiat Doblo 6 8.9% 23 L Citroen Nemo 7 8.6% 22 L Volkswagen Caddy 8 3.5% 9 L Fiat Qubo 9 2.3% 6 L Opel Combo 10 1.9% 5 L Fiat Fiorino
0 100.0% 108 K Totaal 1 53.7% 58 K Toyota Iq 2 46.3% 50 K Smart Fortwo
0 100.0% 1 I Totaal 1 100.0% 1 I Rolls-Royce Ghost
0 100.0% 34 H Totaal 1 67.6% 23 H Porsche 911 2 17.6% 6 H Mercedes-Benz Sls Amg 3 2.9% 1 H Nissan GT-R 4 2.9% 1 H Mercedes-Benz SL 5 2.9% 1 H Ferrari California 6 2.9% 1 H Ferrari 458 7 2.9% 1 H Aston Martin V8 Vantage
0 100.0% 78 G Totaal 1 34.6% 27 G BMW Z4 2 23.1% 18 G Audi TT 3 14.1% 11 G Mazda MX-5 4 10.3% 8 G Mercedes-Benz SLK 5 6.4% 5 G Porsche Boxster 6 3.8% 3 G Nissan 370z 7 2.6% 2 G Porsche Cayman 8 2.6% 2 G Opel GT 9 1.3% 1 G Audi Tt Rs 10 1.3% 1 G Alfa Romeo Spider
0 100.0% 70 F Totaal 1 24.3% 17 F Porsche Panamera 2 18.6% 13 F Mercedes-Benz S-klasse 3 18.6% 13 F Jaguar XJ 4 18.6% 13 F Audi A8 5 15.7% 11 F BMW 7-serie 6 1.4% 1 F Volkswagen Phaeton 7 1.4% 1 F Maserati Quattroporte 8 1.4% 1 F Lexus LS
0 100.0% 1222 E Totaal 1 27.7% 339 E BMW 5-serie 2 25.9% 317 E Volvo V70 3 22.3% 273 E Mercedes-Benz E-klasse 4 16.4% 200 E Audi A6 5 3.2% 39 E Volvo S80 6 2.5% 31 E Jaguar XF 7 1.0% 12 E Chrysler 300C 8 0.4% 5 E Lexus GS 9 0.2% 3 E Citroen C6 10 0.1% 1 E Saab 9-5 11 0.1% 1 E Peugeot 607 12 0.1% 1 E Ford Taurus
0 100.0% 3829 D Totaal 1 15.6% 596 D Volkswagen Passat 2 12.1% 463 D BMW 3-serie 3 10.0% 384 D Audi A4 4 8.5% 326 D Volvo V50 5 6.9% 266 D Opel Insignia 6 6.7% 258 D Ford Mondeo 7 6.1% 234 D Audi A5 8 5.7% 220 D Toyota Avensis 9 5.1% 195 D Mercedes-Benz C-klasse 10 4.5% 172 D Skoda Superb 11 4.0% 153 D Citroen C5 12 3.3% 128 D Renault Laguna 13 2.4% 90 D Seat Exeo 14 1.9% 72 D Volvo C70 15 1.9% 72 D Mazda 6 16 1.0% 39 D Volvo S40 17 0.8% 30 D Alfa Romeo 159 18 0.8% 29 D Peugeot 407 19 0.6% 24 D Honda Accord 20 0.4% 16 D Mercedes-Benz C Klasse 21 0.4% 14 D Saab 9-3 22 0.3% 10 D Lexus IS 23 0.2% 8 D Fiat Croma 24 0.2% 7 D Subaru Legacy 25 0.2% 6 D Mercedes-Benz CLC 26 0.1% 5 D Chrysler Sebring 27 0.1% 4 D Hyundai Sonata 28 0.1% 3 D Infiniti G 29 0.1% 2 D Jaguar X-type 30 0.0% 1 D Nissan Altima 31 0.0% 1 D Cadillac BLS 32 0.0% 1 D Alfa Romeo Brera
0 100.0% 7680 C Totaal 1 12.7% 973 C Volkswagen Golf 2 9.7% 745 C Opel Astra 3 8.7% 666 C Toyota Prius 4 8.4% 644 C Renault Megane 5 8.0% 616 C Ford Focus 6 6.0% 457 C Skoda Octavia 7 5.6% 433 C Audi A3 8 5.0% 381 C Honda Civic 9 4.7% 362 C Kia Ceed 10 4.4% 338 C Peugeot 308 11 4.2% 319 C Nissan Qashqai 12 4.1% 312 C Honda Insight 13 3.9% 301 C BMW 1-serie 14 3.2% 243 C Citroen C4 15 2.3% 179 C Seat Leon 16 1.8% 142 C Volvo C30 17 1.8% 138 C Hyundai i30 18 1.1% 85 C Mazda 3 19 0.8% 61 C Honda Cr-z 20 0.6% 46 C Chevrolet Cruze 21 0.6% 44 C Volkswagen Scirocco 22 0.5% 40 C Fiat Bravo 23 0.4% 34 C Toyota Auris 24 0.4% 28 C Volkswagen Jetta 25 0.3% 26 C Mitsubishi Lancer 26 0.3% 20 C Volkswagen Eos 27 0.2% 18 C Lancia Delta 28 0.2% 15 C Dodge Caliber 29 0.1% 4 C Alfa Romeo Giulietta 30 0.0% 3 C Volkswagen New Beetle 31 0.0% 3 C Chevrolet Nubira 32 0.0% 2 C Subaru Impreza 33 0.0% 1 C Toyota Corolla 34 0.0% 1 C Alfa Romeo GT
0 100.0% 7645 B Totaal 1 16.8% 1281 B Volkswagen Polo 2 13.0% 996 B Ford Fiesta 3 9.1% 695 B Opel Corsa 4 6.6% 502 B Citroen C3 5 6.0% 459 B Peugeot 207 6 5.7% 435 B Toyota Yaris 7 4.2% 318 B Seat Ibiza 8 3.6% 275 B Mitsubishi Colt 9 3.5% 266 B Dacia Sandero 10 3.4% 263 B Peugeot 206 11 3.2% 243 B Renault Clio 12 3.0% 233 B Suzuki Swift 13 2.7% 205 B Fiat Punto 14 2.7% 203 B Hyundai i20 15 2.5% 190 B Mini Mini 16 2.4% 183 B Honda Jazz 17 2.0% 156 B Skoda Fabia 18 1.9% 148 B Citroen Ds3 19 1.9% 144 B Mazda 2 20 1.9% 142 B Dacia Logan 21 0.9% 69 B Chevrolet Aveo 22 0.7% 51 B Alfa Romeo Mito 23 0.5% 40 B Mini Cooper Clubman 24 0.5% 36 B Daihatsu Sirion 25 0.5% 36 B Citroen Xsara 26 0.5% 35 B Nissan Micra 27 0.3% 23 B Subaru Justy 28 0.1% 10 B Opel Tigra 29 0.1% 4 B Lancia Ypsilon 30 0.0% 2 B Citroen C2 31 0.0% 1 B Hyundai Getz 32 0.0% 1 B Hyundai Accent
0 100.0% 9900 A Totaal 1 18.9% 1874 A Peugeot 107 2 11.5% 1134 A Fiat Panda 3 11.2% 1105 A Toyota Aygo 4 10.2% 1011 A Citroen C1 5 9.9% 985 A Ford Ka 6 6.7% 661 A Suzuki Alto 7 5.7% 561 A Hyundai i10 8 5.6% 554 A Fiat 500 9 4.7% 468 A Kia Picanto 10 4.2% 413 A Renault Twingo 11 3.9% 382 A Chevrolet Spark 12 1.9% 192 A Nissan Pixo 13 1.9% 185 A Opel Agila 14 1.6% 154 A Suzuki Splash 15 1.1% 113 A Volkswagen Fox 16 0.7% 72 A Daihatsu Cuore 17 0.3% 31 A Chevrolet Matiz 18 0.0% 3 A Daihatsu Trevis 19 0.0% 2 A Mitsubishi I-miev
2 Mitsubishi I-miev A
4 Alfa Romeo Giulietta C
6 Mercedes-Benz Sls Amg H
36 Citroen Xsara C
37 Dacia Duster T1
61 Honda Cr-z C


Vaag trouwens dat de TT RS apart in de lijst is opgenomen!
@ Mach1: Er staan heel veel fouten in de cijfers. De Xsara is al jaren uit productie en is waarschijnlijk de Xsara Picasso (P2). De CitroŽn DS3 staat dubbel in de lijsten als Ds en Ds3, de Mercedes-Benz C-klasse als C-klasse en C klasse, de Fiorino Qubo als Fiorino en Qubo, de Jaguar XK ontbreekt al vanaf 2009 en de Mini Cooper Clubman staat apart in de lijst (wordt de Countryman bedoeld?).
Goede cijfers trouwens voor de CitroŽn C3, Daihatsu Terios (als enige Daihatsu), Hyundai ix35 (de absolute marktleider in zijn segment, ook populairder dan de Qashqai), de vernieuwde Hyundai Santa Fe is eindelijk leverbaar en maakt een comeback, de A-klasse doet het goed dankzij het erg gunstig geprijsde actiemodel (met flink wat opties al voor 17 mille) en de Polo doet het natuurlijk erg goed. Erg knap is dat de Peugeot 206+ het na zo'n 12 jaar het nog zo goed doet.
Peugeot heeft weer veel 107's gedumpt, maar wel erg vreemd dat de Nissan Pixo zo achterblijft bij de andere 14% stadsauto's.

De meest ondergewaardeerde auto's van ons land zijn wat mij betreft o.a.:
Suzuki Splash: teveel in het vaarwater van de Alto met 14% bijtelling
Kia Rio: prima model, te hoge vanafprijs
Mazda2: komt erg goed uit tests, uitstekende wegligging, mooi ontwerp, nette prijzen, echt Japanse bouwkwaliteit, slechte marketing?
Subaru Impreza: beetje duf model, maar verder is 'ie gunstig geprijsd, met een misschien wel best in class bouwkwaliteit, leverbaar met 2WD, volgens mij gunstig imago: ik zou niet echt weten waar het aan zou moeten liggen
Fiat Bravo: goedkoopste in zijn segment, mooi design, maar Fiats hebben het traditioneel moeilijk in dit segment, de Bravo heeft concurrentie te duchten van de nieuwere Delta en Giulietta en de auto wacht op een motorenupdate en facelift
Toyota Auris: helemaal geen verkeerde auto, geslaagde facelift hoewel nog steeds bepaald niet spannend, maar met de Full Hybrid moeten de verkopen kunnen verveelvoudigen
Dodge Caliber: Waar krijg je nu voor 20 mille een auto met 2.0 liter motor? Toch verkoopt 'ie niet. Het dashboard is flink verbeterd, maar nog steeds halen de plasticsoorten en afwerking het niet bij bijv. de eveneens gunstig geprijsde Koreanen. Verbruik/milieulabels en onduidelijkheid over marktsituatie in Europa van Dodge zullen ook niet echt meewerken.
Mazda3: fris ontwerp, instapmodellen ontbreken, ook een echte Japanner, niet leverbaar met 20% bijtelling
Lancia Delta: doet het goed in tests, qua ruimte kan 'ie zich meten met D-segmenters, maar ziet het publiek dat ook?
Chevrolet Cruze: fraaie looks, maar geen 20% bijtelling en niet leverbaar als hatchback/stationcar
Mitsubishi Lancer: gunstige vanafprijs, leverbaar als optisch geslaagde sedan en minder geslaagde hatchback, maar onbekend maakt onbemind en milieulabels zijn ongunstig)
Subaru Legacy: net een nieuw model die qua exterieurontwerp misschien vies tegenvalt, maar kan heel goed de concurrentie aan op basis van zijn kwaliteiten
Alfa Romeo 159: won zojuist nog een vergelijkingstest tegen de Laguna in AW, fraai ontwerp, flink verbeterd in de afgelopen jaren, maar ziet het publiek dat ook?
Jaguar XF: kan de concurrentie aan, heeft fraaie looks, maar het imago lijkt nog een beetje in de weg te zitten
Lexus LS: kan de concurrentie ook prima hebben, beroemd om kwaliteit, betrouwbaarheid en comfort, hybride leverbaar, toch wil het niet vlotten
CitroŽn C3 Picasso: In BelgiŽ een verkooptopper, hier moeten we er niks van hebben en dat vind ik vreemd: de auto heeft vlotte, onderscheidende looks, redelijke prijzen, veel binnenruimte en moderne motoren
Skoda Roomster: praktisch, nette prijzen, maar te opvallende looks
Ford Kuga: Misschien wel de beste SUV in zijn klasse, maar Ford verzuimt om de Kuga moderne benzinemotoren te geven, de 2.5T is immers te duur en met zijn G-label totaal oninteressant. Met de nieuwe SCTi-motoren moet de Kuga Tiguan-achtige verkoopcijfers kunnen halen.
Mercedes-Benz GLK: Mag je het een flop noemen? Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland blijft de GLK ver achter bij de Audi Q5 (en XC60 in NL). Desondanks een auto die in tests weet te overtuigen, ondanks dat de beenruimte achterin nogal matig is. Blokkendoos-design valt blijkbaar niet in de smaak in Nederland, zie Nissan Cube, Kia Soul, Daihatsu Materia, Land Rover Freelander etc.
Nissan X-Trail: Ook een auto die het goed doet in tests maar totaal niet verkoopt, de auto zou het met lagere vanafprijzen en uitgeklede uitvoeringen veel beter moeten kunnen doen
Mazda CX-7: Nog zo'n raadsel waarom die niet verkoopt, ik vind het echt een heel erg strakke SUV en de prijzen zijn erg gunstig afgezet tegen bijv. de Murano, Touareg en Grand Cherokee. Toevoeging van de 2.5 liter benzinemotor met 160 pk waarmee de CX-7 in Noord-Amerika wordt geleverd zou in NL geen kwaad kunnen. + niet leverbaar met automaat
Mazda MX-5: Ik zou alle Mazda's hier wel tussen kunnen zetten, ze zouden het allemaal veel beter mogen doen. De MX-5 is een uitstekende sportauto voor heel aanvaardbare prijzen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-06-2010 17:10 door Daewoo-Chevrolet.
Anonieme bezoeker
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (mei 2010 @ pag. 23)
09-06-2010 17:01
Is de CX-7 niet alleen handgeschakeld leverbaar? Dat zou iets kunnen verklaren in een sector waar automaten de boventoon voeren.
Ik zou de Hyundai i30 erbij zetten, die is erg ondergewaardeerd voor zo'n goede auto.
Verder zou ik heel veel uit je lijstje schrappen want die auto's zou ik kunnen missen zonder enige traan te laten.

Verder is de Citroen Xsara waarschijnlijk de Xsara Picasso, dus moet hij in het P2 bij de Scenic en Zafira.
Oh nu ik het zie: geen C4 Picasso's verkocht?
Ze hebben er weer een mooi potje van gemaakt van de lijst! Als ze pas op 9 juni met de lijst komen, dan zou het wel prettig zijn als ie ook klopt. smiling smiley
Quote
LM.
Verder is de Citroen Xsara waarschijnlijk de Xsara Picasso, dus moet hij in het P2 bij de Scenic en Zafira.
Oh nu ik het zie: geen C4 Picasso's verkocht?

Van de Xsara Picasso werden in de vorige maanden van 2010 nog steeds zo'n 50 verkocht.
De gewone C4 verkoopt er tussen de 30 en 40, en nu ineens 243? Lijkt erop dat de C4 Picasso onder C4 staat.
Volgens Bovag:

CITROEN C4 36
CITROEN C4 PICASSO 208
CITR. XSARA PICASSO 36

Geelhoed, volgens mij heb je dus gelijk.
Anonieme bezoeker
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (mei 2010 @ pag. 23)
16-06-2010 10:56
eerste helft Juni staan de Nederlandse a.v. al weer op + 33% tov de eerste 2 Juni weken van vorige jaar!

bron: www.automotive-online.nl
Anonieme bezoeker
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (mei 2010 @ pag. 23)
01-07-2010 12:57
ZO! Juni verkopen in NL 42% hoger!!
van ca 35.000 naar 50.000

Geen wonder dat ik zo veel nieuwe kentekens zie.
Juni 2010 o.b.v. cijfers DealerSupportNet:

1 Peugeot 4.905
2 Volkswagen 4.526
3 Opel 4.465
4 Renault 4.394
5 Ford 4.162
6 Toyota 3.257
7 Fiat 3.053
8 CitroŽn 2.911
9 Hyundai 2.259
10 Suzuki 1.684
11 Audi 1.651
12 BMW 1.545
13 Volvo 1.527
14 Mercedes-Benz 1.361
15 Nissan 1.282
16 Skoda 1.241
17 Kia 1.211
18 Seat 772
19 Honda 734
20 Mazda 628
21 Chevrolet 589
22 Mitsubishi 518
23 Dacia 493
24 Alfa Romeo 318
25 Mini 254
26 Daihatsu 193
27 Lancia 76
28 Porsche 75
29 Subaru 69
30 smart 51
31 Land Rover 49
32 Jaguar 47
33 Lexus 45
34 Saab 40
35 Chrysler 17
ĖĖ Jeep 17
37 Dodge 16
38 Aston Martin 9
39 Lada 2
ĖĖ Maserati 2
40 Cadillac 1
ĖĖ Ferrari 1
ĖĖ Infiniti 1

Opnieuw goede cijfers deze maand voor Peugeot, terwijl Volkswagen constant nette cijfers laat zien de laatste maanden, waarschijnlijk weer met dank aan de Polo (BlueMotion). Binnenkort komen nog de vernieuwde Touran, Phaeton, Caddy, Passat en nieuwe Sharan, hoewel die laatste ongetwijfeld in de marge blijft opereren. Opel en Renault hadden ook een zeer goede meimaand. Binnenkort kan Opel nog profiteren van de Agila 1.0 LPG en Corsa 1.3 CDTI EcoFLEX met 14% bijtelling, terwijl nu wellicht goede zaken wordt gedaan met de nieuwe Astra en Meriva en de toch al in de lift zittende Agila. Verder valt op dat Toyota de aansluiting wat dreigt te verliezen bij Volkswagen en is nu zelfs door Ford voorbij gestreefd. De Auris Full Hybrid kan niet snel genoeg komen voor Toyota. Fiat had ook een goede maand en wist "De eeuwige nummer 7", CitroŽn, voorbij te streven. Hyundai profiteert ongetwijfeld van de ix35, binnenkort kan dat succes verder worden uitgebouwd met een vernieuwde i10, die 14% bijtelling krijgt en de flink afgeprijsde i20 en i30, hopelijk gaat dat laatste model nu beter lopen. Kia heeft het 5 maanden op rij uitstekend gedaan, maar moet deze maand een veer laten. Gelukkig heeft Kia nog de nieuwe Sportage achter de hand, welke mede gezien de verkoopresultaten van de ix35 niet anders dan een verkoopknaller kan worden. Nissan is ook weer wat teruggekomen deze maand na een aantal tegenvallende maanden, hoewel het er niet op lijkt dat de Qashqai weer redelijk in de buurt komt van de cijfers van vorig jaar en de Pixo blijft achter bij de Alto en Aygo/107/C1.
Seat wacht met smart op de Ibiza ST en Alhambra, de Ibiza Ecomotive lijkt voorlopig nog niet echt aangeslagen en de Leon en Altea zijn al over hun hoogtepunt heen. Aan het modellengamma kun je zien dat VAG niet veel meer investeert in het merk. Honda zal nog even een jaartje moeten doorkwakkelen (hoewel de huidige cijfers vergeleken met een paar jaar geleden nog altijd uitstekend zijn), als de Jazz Hybrid en nieuwe Civic Hybrid (sedan) op de markt komen. Verder een goede junimaand voor Mazda, maar dat gaat meestal gepaard met een slechte maand erna. Hopelijk voor Mazda wordt de nieuwe 5 een succes, maar daar heb ik een hard hoofd in.
De meest opvallende cijfers zijn voor Alfa Romeo met een zeer goede junimaand. Hopelijkt betekent dat dat de Giulietta een succesvolle introductie heeft beleeft, want sinds de introductie van de 147 is het bergafwaarts gegaan met het merk. Verder blijven Porsche (Panamera, nieuwe Cayenne), Land Rover (facelifts) en Jaguar (XJ, XF) het goed doen. Daihatsu, Subaru en Chrysler/Dodge/Jeep blijven het matig doen, vooral Subaru valt tegen gezien het verse modellengamma. Aston Martin zette in juni net zoveel auto's af als er in de vijf maanden ervoor werden verkocht.
Anonieme bezoeker
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (mei 2010 @ pag. 23)
01-07-2010 15:09
Om de vergelijking met 2009 en ook mei 2010 in perspectief te plaatsen is het belangrijk om te weten dat er dit jaar (veel) meer rental auto's ingezet zijn vergeleken met het crisis-jaar 2009. Beeld is dus ietwat vertekend, maar algemene trend is duidelijk.
Ik ben erg blij voor Opel en Hyundai, ze verdienen het beiden. Toch nog steeds Peugeot op 1, erg vreemd zo opeens. Misschien is het tijdelijk.
Hoop dat Nissan weer goed gaat terugkomen.
Quote
LM.
Toch nog steeds Peugeot op 1, erg vreemd zo opeens.

Helemaal niet vreemd, de 107 is al jaren een oplopend kassucces en sinds een jaar de 3008, gevolgd door de 5008, ůůk beide een groot succes in die klasse! En de 206+ blijft ook netjes in de maat lopen.
Quote
LM.
Ik ben erg blij voor Opel en Hyundai, ze verdienen het beiden.

Hoezo verdient de een het meer dan de ander?
Ik vind het wel raar dat de Peugeot 107 het beter doet dan de CitroŽn C1 en naar het lijkt nu ook de Toyota Aygo. Sinds de facelift vind ik de 107 een afgrijselijke neus hebben. De C1 is redelijk ingetogen gebleven en ziet er veel evenwichtiger uit. De Aygo vind ik nog altijd de leukste en het meest tijdloos (de 107/C1 vind ik gedateerd geraken). Succes van de 206+ snap ik ook niet echt, dat model is nu al een jaar of 13 op de markt, terwijl er moderne concurrenten zijn die hetzelfde of zelfs minder kosten (Skoda Fabia, Mazda2, Hyundai i20, Mitsubishi Colt, Opel Corsa, Fiat Grande Punto, Toyota Yaris, CitroŽn C3 First).
En de Aygo heeft nota bene langer garantie geloof ik.
Quote

Sinds de facelift vind ik de 107 een afgrijselijke neus hebben.

Beugelbekkie, inderdaad.

Sinds de 206 een plusje achter z'n naam kreeg vind ik hem ook niets meer, de voorkant past totaal niet bij de rest van de auto.
Quote
Daewoo-Chevrolet
Ik vind het wel raar dat de Peugeot 107 het beter doet dan de CitroŽn C1 en naar het lijkt nu ook de Toyota Aygo. Sinds de facelift vind ik de 107 een afgrijselijke neus hebben. De C1 is redelijk ingetogen gebleven en ziet er veel evenwichtiger uit. De Aygo vind ik nog altijd de leukste en het meest tijdloos (de 107/C1 vind ik gedateerd geraken). Succes van de 206+ snap ik ook niet echt, dat model is nu al een jaar of 13 op de markt, terwijl er moderne concurrenten zijn die hetzelfde of zelfs minder kosten (Skoda Fabia, Mazda2, Hyundai i20, Mitsubishi Colt, Opel Corsa, Fiat Grande Punto, Toyota Yaris, CitroŽn C3 First).

Ja inderdaad. Ik vind de 107 met afstand de lelijkste en ik begin me zelfs aan die auto te irriteren. De C1 en Aygo zijn velen malen mooier en leuker. Ik denk dat dit onverwachte succes van Peugeot in mei en juni te danken is aan kortingen, want de 207 is gezakt en de 206+ zoals jij zei, doet het helemaal niet verontwaardigend goed. De 5008 is wel een erg mooie auto vind ik.
Quote
LM.
en de 206+ zoals jij zei, doet het helemaal niet verontwaardigend goed. De 5008 is wel een erg mooie auto vind ik.

Eens met dat laatste, oneens met het eerste. Een 44e positie vind ik uitstekend voor zo'n oud ding, waarmee de auto veel concurrenten achter zich laat. En waar de 207 hard gedaald is qua verkopen, doet de 206+ het steeds beter.
1 Infiniti - jammer! Dat merk verdient het om meer te verkopen ( in NL )
Ik hoop dat Infiniti met de nieuwe 3.0 dieselmotor wat meer EX'en en FX'en gaat verkopen. Beide vind ik zeer geslaagd. En een Hydrid versie zoals Lexus zou het merk ook goed doen. Ook al is die RX een vreselijk lelijk hok, met 2WD en 20% bijtelling is ie opeens succesvol geworden.

Renault heeft geen 14% bijtelling/0 MRB modellen in het programma. In dat licht bezien doet het merk het best goed. Honda mist de aansluiting met Toyota qua verkoop van hybrides behoorlijk. Ik begrijp ook niet waarom de oude Civic Hybrid nog steeds geleverd wordt in Europa. In de US hebben ze al meer dan een jaar een gefacelifte versie.
Wij hebben ook een gelifte Civic, alleen wat minder opvallend gelift.
Die facelift (eind 2008) is bijna niet te zien. Een Prius oogt van buiten een stuk moderner. De gewone Civic als Hybrid zou pas echt een leuke auto zijn.
Ik hoop dat de volgende Civic Hatchback iets minder futuristisch oogt en dat er ook een hybride hatch komt, en dat het dan een verkooptopper wordt.
De gewone Civic als hybride? Iek!

Ik hoop dat er een facelift van de sedan komt binnen nu en 11 maanden. Hopelijk snapt Honda dat er tenminste een normaal interieur in hoort.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.