De Nederlandse verkoopcijfers (H1 2021 per segment vanaf p. 117)

Gepost door Rutger DC 
Daewoo-Chevrolet
@ gearhead: een Golf is een 6 jaar ouder ontwerp en heeft ielige deurstijlen en geen oplopende lijnen en een nogal vlakke zijkant, niet meer helemaal van deze tijd dus naar mijn mening.

Hier zijn trouwens de cijfers van januari t/m april: [www.dealersupportnet.nl]
Ik denk dat VW op één stond in april, ik zal het even uitrekenen, met op minieme achterstand Toyota. Kia had zo te zien weer een goede maand en staat nu 162,2% in de plus. Vorig jaar in april ging de importeur dan ook failliet, maar nu een fraaie nummer 10 positie.

Er is nog wel een voorbehoud mbt deze cijfers. Is namelijk tot en met 29 april en 30 april (ondanks een nationele feestdag) zou ook nog (theoretisch) registraties kunnen hebben gehad.
gearhead
Eigenlijk loopt Opel dus gewoon weer achter de feiten aan. Geen 20% en 14% modellen leverbaar daar waar het heel belangrijk is.... Een facelift die "te laat" komt. Ja, en nog meer excuses kunnen er aan gedragen worden. Ach, de markt is de scherprechter en de 6e plek voor deze maand hun deel.

En in maart was de markt nog geen scherprechter ? Wat is er dan veranderd tussen maart en april ?

Ben het er wel mee eens dat Opel voor NL-markt niet de juiste modellen levert als je naar bijtelling kijkt. Dit speelt echter veel meer in NL dan in andere landen dus is het "oplossen" hiervan niet prio nummer 1 in de reorganisatie van Opel. De Opel bazen hebben zelf ook wel door dar er hier en daar wat aan schort m.b.t. de modellenpolitiek en daar wordt als we de berichten moeten geloven hard aan gewerkt.
Astra F
Toch zou Opel nu op scherp moeten staan.

Ze hebben een strakke Corsa (die nog steeds goed mee kan, en nog niet bedaagd over komt), de astra uitlevering is nu volop en de Insignia loopt nu volop. Enige is nog de Meriva en Astra ST...en die zullen ook wel beste aantallen gaan doen, maar daar kun je dan weer wat Insignia's tegen afstrepen (nieuwe is daar wel vanaf).

Opel heeft idd. heel snel wat 20% & 14% modellen nodig. De Corsa zou vrij eenvoudig naar een 14% label moeten kunnen gaan, en ook de Insignia behoeft een 20% model.

Het Insignia segment is relatief klein en aan het afnemen. Groei zit hem aan de onderkant van de markt (A- en B-segment) en juist daat heeft opel nog duidelijk een inhaalslag te maken. Komt pas echt tot uitdrukking met een Sub-S en nieuwe generatie Corsa. Belangrijkste voor volumes is nu de Astra ST (met lage bijtelling)
Opel heeft in vergelijking met andere merken evenveel modellen met 20% bijtelling hoor.
Het VAG concern verkoopt als totaal nog goed. Het marktaandeel van VW, audi en seat staat echter onder sterke druk. Skoda houdt het nog positief.

De polo bleu motion komt voor vw geen moment te laat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2010 18:51 door kierke.
Binnenkort komt ook nog de Audi A1, zal wel een klapper worden!
kierke
Het VAG concern verkoopt als totaal nog goed. Het marktaandeel van VW, audi en seat staat echter onder sterke druk. Skoda houdt het nog positief.

Ik vraag me met name af wat er de laatste tijd met Seat aan de hand is. De Leon verkoopt bijvoorbeeld sinds de facelift voor geen meter meer.
Mach1
kierke

Ik vraag me met name af wat er de laatste tijd met Seat aan de hand is. De Leon verkoopt bijvoorbeeld sinds de facelift voor geen meter meer.

Ze betalen de tol voor een matige prijs/kwaliteit verhouding. VAG is imago met uitzondering van skoda. De concument prikt daar doorheen. Het is dat PON een grote leasemaatschapij heeft met VAG. Ze zijn daar erg afhankelijk van. Iemand die de auto zelf moet betalen is meestal kritischer.

Dat skoda het het beste doet lijkt mij dus logisch.

En seat? als je het moet hebben van een nieuw model dat wordt aangeprezen omdat het de reincarnatie is van een reeds uit productie genomen versie van de A4 kun je niet meer verwachten. Zoals reeds gezegd, de meeste consumenten laten zich niet gek maken.

Kijk die nieuwe polo bleu motion is weer eens een leuke aanbieding voor een scherpte prijs. Die zal VW geen windeieren leggen. Ofschoon ik ook daar inmiddels de indruk krijg dat de dealers behoorlijk gepusht zijn om er maar veel vooraf te bestellen. Mogelijk dat Seat daar ook een leuk model van krijgt. Had er overigens al moeten zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2010 19:42 door kierke.
kierke
Kijk die nieuwe polo bleu motion is weer eens een leuke aanbieding voor een scherpte prijs. Die zal VW geen windeieren leggen. Ofschoon ik ook daar inmiddels de indruk krijg dat de dealers behoorlijk gepusht zijn om er maar veel vooraf te bestellen. Mogelijk dat Seat daar ook een leuk model van krijgt. Had er overigens al moeten zijn.

De Fiat Punto Evo, de Skoda Fabia Combi en de Ibiza zijn goedkoper met 14% bijtelling. VW is nu de eerste die met (simpele) tv-commercials komt, maar ik denk dat het niet langer duurt voordat de rest volgt.
Het is dan nog maar de vraag welk model het meeste aftrek krijgt, VW heeft wel de meeste naam, maar Skoda wordt steeds beter gewaardeerd.
GPS_wegkwijt
Er is nog wel een voorbehoud mbt deze cijfers. Is namelijk tot en met 29 april en 30 april (ondanks een nationele feestdag) zou ook nog (theoretisch) registraties kunnen hebben gehad.

Daar dacht ik later ook aan. Heel veel zullen de cijfers vast niet verschillen, maar toch.

Mach1
kierke

Ik zet mijn vraagtekens bij het voortbestaan van dit merk. VAG lijkt er de afgelopen jaren nauwelijks in geïnvesteerd te hebben. Sinds de Ibiza is er geen echt eigen model gepresenteerd, de Exeo en Alhambra zijn natuurlijk omgestickerde producten. Later komt de nieuwe Arosa op basis van de (L)up(o), maar er is nog helemaal niets definitiefs bekend over de nieuwe Altea of Leon die ook al wat ouder worden. De Tribu is uitgesteld en of die nog ooit komt?
De Golf en Golf Variant facelift kregen een geheel nieuw interieur, maar VAG heeft geen investeringen gedaan om het veelbekritiseerde dashboard van de Leon/Altea/Toledo te vervangen.
VAG heeft er geen geheim van gemaakt graag Alfa Romeo te willen bezitten, maar dat zou dan ongetwijfeld het einde voor Seat betekenen (in handen van VAG). Ik hoop voor Seat Nederland (Pon Car) in ieder geval dat de Ibiza Ecomotive 95g, Ibiza ST en Alhambra voor verkoopstijgingen kunnen zorgen.
Wil Seat een volwaardige speler op de markt blijven / worden dan zal er toch heel wat moeten gebeuren. Rond de eeuwwisseling deed Seat het erg goed, daarna is het achteruit gegaan. Wat Seat mist is een volledig modellenprgramma. Er zijn veel studiemodellen geweest, maar uiteindelijk blijft het daar meestal bij. Wat volgens mij het programma zou moeten zijn:

Arosa
Ibiza + Ibiza ST + Inca
Leon + sedan + ST + CC en afwijkende 3-deurs
Altea als volwaardige midi MPV
Exeo + ST by Seat smiling smiley
Tribu
Alhambra

Dan kunnen ze de gehele markt bedienen.
Ik heb absoluut niks met Seat, dus ik zal ze niet gaan missen eerlijk gezegd.
LM.
kierke

De Fiat Punto Evo, de Skoda Fabia Combi en de Ibiza zijn goedkoper met 14% bijtelling. VW is nu de eerste die met (simpele) tv-commercials komt, maar ik denk dat het niet langer duurt voordat de rest volgt.
Het is dan nog maar de vraag welk model het meeste aftrek krijgt, VW heeft wel de meeste naam, maar Skoda wordt steeds beter gewaardeerd.

Dank je, weer wat geleerd.
Geef mij eens een reden, afgezien van het uiterlijk, om een seat te kopen ipv een skoda?
Geen reden, de enige reden die er is is idd het uiterlijk en dat is weer smaakgebonden. De Ibiza vind ik bijvoorbeeld mooier (minder lelijk) dan de Fabia, maar ga je in het c-segment shoppen dan zou ik eerder kiezen voor een Octavia dan een Leon. VAG wilde eerder Seat als 'sportief' in de markt zetten, maar daar zijn ze vanaf gestapt want ineens kwamen er alleen nog maar halve MPV's. Wanneer Seat duidelijker gepositioneerd wordt zie ik meer kansen voor Seat.
Mach1
Geen reden, de enige reden die er is is idd het uiterlijk en dat is weer smaakgebonden. De Ibiza vind ik bijvoorbeeld mooier (minder lelijk) dan de Fabia, maar ga je in het c-segment shoppen dan zou ik eerder kiezen voor een Octavia dan een Leon. VAG wilde eerder Seat als 'sportief' in de markt zetten, maar daar zijn ze vanaf gestapt want ineens kwamen er alleen nog maar halve MPV's. Wanneer Seat duidelijker gepositioneerd wordt zie ik meer kansen voor Seat.

Dus wat is waarschijnlijk het probleem van Seat? Het is vlees nog vis. De positionering is niet duidelijk. Vag heeft geen duidelijk doel voor ogen met het merk. En waar leidt dat toe? Juist ja, de consument weet nier meer wat het aan het merk heeft. Voor Seat is het te hopen dat er snel een goede doelstelling, hoe het in de markt dient te staan, wordt gemaakt door VAG. Het merk zal het anders niet redden. Dat er zoveel vraagtekens hierover zijn verbaast mij wel. De andere VAG merken hebben wel een duidelijke positionering. Hoe Audi in tientalle jaren is opgeklommen van zomaar een merk tot premiummerk is kan hierbij een voorbeeld zijn hoe een duidelijke politiek op de lange termijn vruchten afwerpt.
kierke
Dus wat is waarschijnlijk het probleem van Seat? Het is vlees nog vis. De positionering is niet duidelijk. Vag heeft geen duidelijk doel voor ogen met het merk. En waar leidt dat toe? Juist ja, de consument weet nier meer wat het aan het merk heeft. Voor Seat is het te hopen dat er snel een goede doelstelling, hoe het in de markt dient te staan, wordt gemaakt door VAG. Het merk zal het anders niet redden. Dat er zoveel vraagtekens hierover zijn verbaast mij wel. De andere VAG merken hebben wel een duidelijke positionering. Hoe Audi in tientalle jaren is opgeklommen van zomaar een merk tot premiummerk is kan hierbij een voorbeeld zijn hoe een duidelijke politiek op de lange termijn vruchten afwerpt.

Hoeveel posities kun je hebben in een markt? VAG wil met VW op de premium-toer (tegen Mercedes-Benz op), met Audi op de premium-toer, met Seat tegen Alfa Romeo op (dus toch ook anders dan dertien in een dozijn = richting premium) en met Skoda weliswaar op de betaalbaar-toer, maar toch ook met dezelfde waarden als VW biedt. Kortom, ze hebben een merk te veel om alle merken voldoende onderscheidend te kunnen maken.

Dit is overigens het gevaar van meer consortia, waar door de consolidering van de auto-industrie te veel merken in komen. GM heeft niet voor niets Saab afgestoten en Oldsmobile en Saturn de nek omgedraaid. En ook Fiat-Chrysler nam niet voor niets afscheid van het merk Plymouth, terwijl ervoor gekozen is op de Europese markt niet én Chrysler én Lancia aan te bieden.
Mach1
Arosa
Ibiza + Ibiza ST + Inca
Tribu
Alhambra

Ben ik het in grote lijnen mee eens, al zou ik liever zien dat de Exeo (Ziet iemand die auto wel eens? Ik bijna nooit) zsm wordt opgevolgd door een zelf ontwikkeld model dat geen opgewarmde Audi is, en ik betwijfel of er veel vraag zou zijn naar een Tribu.

Sowieso zijn er de laatste jaren veel vreemde beslissingen geweest rondom Seat, je noemde de keuze al om van een sportief imago af te stappen , maar het is raar dat er nooit een 3-deurs Leon is geweest, de ontwikkeling van de 1e generatie Leon Cabriolet was stopgezet (er bestaan spionagefoto's van cabrio's die praktisch productierijp waren), om over de vreemde, overbodige en geflopte laatste generatie Toledo nog maar te zwijgen.
D. Elzinga
Mach1
Arosa
Ibiza + Ibiza ST + Inca
Tribu
Alhambra

Ben ik het in grote lijnen mee eens, al zou ik liever zien dat de Exeo (Ziet iemand die auto wel eens? Ik bijna nooit) zsm wordt opgevolgd door een zelf ontwikkeld model dat geen opgewarmde Audi is, en ik betwijfel of er veel vraag zou zijn naar een Tribu.

Sowieso zijn er de laatste jaren veel vreemde beslissingen geweest rondom Seat, je noemde de keuze al om van een sportief imago af te stappen , maar het is raar dat er nooit een 3-deurs Leon is geweest, de ontwikkeling van de 1e generatie Leon Cabriolet was stopgezet (er bestaan spionagefoto's van cabrio's die praktisch productierijp waren), om over de vreemde, overbodige en geflopte laatste generatie Toledo nog maar te zwijgen.

Ik heb er ook staan: Exeo by Seat big smile smiley, geheel met jee eens dus. Tribu kan met een juiste prijsstelling mooi meedoen met de Kia Sportage en Hyundai iX35.
Ik ken de spionagefoto's van de Leon 1 cabrio. Jammer dat dat is stopgezet. Het ontbreken van een Leon 3 deurs is ook erg vreemd voor een sportief merk (destijds was dat nog de bedoeling van Seat). De Toledo snoepte teveel van de Bora af denk ik, daarom kwam er maar een MPV met kont. Ik zie de koppen nog voor me: 'Seat vindt de sedan opnieuw uit'. We weten inmiddels hoe dat gegaan is....
Seat lijkt een soort proefkonijn te zijn voor VAG en als iets een succes blijkt te worden, dan komt er geen opvolger meer. De Toledo I was een praktische vijfdeurs liftback, maar kreeg een sedan als opvolger. De eigenlijke opvolger was de Skoda Octavia. De Seat Inca was een bestelwagen op basis van de Seat Ibiza en de Seat Cordoba een sedanversie op basis van de Ibiza, maar al gauw kwam Volkswagen met eigen versies van deze Seats (Caddy, Polo sedan). De Cordoba ging nog één generatie mee, maar werd uiteindelijk geschrapt, binnenkort komt een nieuwe Polo sedan. De Caddy kreeg een nieuwe Caddy als opvolger, de Inca kreeg geen opvolger. De Seat Arosa was een succesvolle stadsauto, maar na een jaar plakte VW zijn eigen logo's erop en ontwierp een leuker front, achterkant en interieur. De Lupo kreeg de Fox als opvolger, de Seat kreeg geen opvolger.
Valt me nog mee dat de Alhambra wél een opvolger heeft gekregen, die in Nederland veel beter werd verkocht dan de Sharan.

Dennis_zw
Hoeveel posities kun je hebben in een markt? VAG wil met VW op de premium-toer (tegen Mercedes-Benz op), met Audi op de premium-toer, met Seat tegen Alfa Romeo op (dus toch ook anders dan dertien in een dozijn = richting premium) en met Skoda weliswaar op de betaalbaar-toer, maar toch ook met dezelfde waarden als VW biedt. Kortom, ze hebben een merk te veel om alle merken voldoende onderscheidend te kunnen maken.

Dit is overigens het gevaar van meer consortia, waar door de consolidering van de auto-industrie te veel merken in komen. GM heeft niet voor niets Saab afgestoten en Oldsmobile en Saturn de nek omgedraaid. En ook Fiat-Chrysler nam niet voor niets afscheid van het merk Plymouth, terwijl ervoor gekozen is op de Europese markt niet én Chrysler én Lancia aan te bieden.

Dat twee merken elkaar grotendeels overlappen hoeft geen groot probleem te zijn. Peugeot en Citroën en Hyundai en Kia kunnen prima naast elkaar overleven.

Ik denk dat Seat zich niet zo moet concentreren op sportieve modellen, maar meer op gewone, betaalbare gezinsauto's. Het is belangrijk om een sterke thuismarkt te hebben, dat heeft Seat op dit moment niet echt. In april waren Peugeot en Citroën populairder, Volkswagen, Ford en Renault doen het er bijna net zo goed, stuk voor stuk doorsnee volumemerken.
Daewoo-Chevrolet
De Toledo I was een praktische vijfdeurs liftback, maar kreeg een sedan als opvolger. De eigenlijke opvolger was de Skoda Octavia.

De Toledo II was ook een vijfdeurs liftback hoor. De Toledo III was wel meer een hatchback, maar ook nog steeds vijfdeurs. En de Exeo, ja dat is een sedan.
Ik denk sowieso dat VAG te veel merken heeft. Ze hebben drie sportwagenmerken, weliswaar is Lambo van Audi maar toch, Porsche, Lambo en Bugatti....?
Daarnaast heeft Seat bijna geen enkel bestaansrecht, want in het C-segment shop je een Astra of Focus, geen Leon. In het D-segment wil je iets nieuws, alleen de Ibiza scoort redelijk maar die is nog niet zo lang op de markt. Elk model neemt in populariteit af bij Seat.
Ter vergelijking: De Skoda Octavia scoort altijd constant, en het laatste jaar steeg hij juist in de verkopen.
En inderdaad, VW wil graag tegen Mercedes strijden, maar wat moet Audi dan doen, tegen BMW? Dat kan niet want Audi maakt geen rijdersauto's.
Skoda daarentegen neemt de rol van Volkswagen in door goede kwaliteit en ruimte voor een goede prijs te bieden. (Alhoewel Skoda altijd betere kwaliteit bood dan VW).
Dezelfde vraag kun je stellen bij Fiat, met twee premiummerken in huis. Misschien moeten ze Lancia gezinsauto's laten maken (wat ook gaat gebeuren) en Alfa de bloedmooie sportieve auto's. Dan kan Fiat zich richten op de kleine auto's.
Dennis_zw
De Toledo II was ook een vijfdeurs liftback hoor.

Daarin vergis je je, ik kan zo gauw geen voorbeeldfoto vinden, vandaar een stukje tekst:

"Met z"n korte kontje lijkt het wel een hatchback, zoals zijn voorganger ook was. Maar nu is de Toledo een sedan, met een heel kort kofferdeksel." (Bron: [www.autoweek.nl])
Mach1
Tribu kan met een juiste prijsstelling mooi meedoen met de Kia Sportage en Hyundai iX35.

Misschien, mits men het ontwerp niet te lang meer in de ijskast laat zitten, anders zou het wel al eens te verouderd kunnen zijn tov de rest van het Seat modellengamma en de concurrentie. Of men moet overnieuw beginnen met het ontwerp of het ontwerp aanpassen (duur) of een soort gerebadgde Tiguan uitbrengen, wat bij te weinig onderscheid desastreus zou kunnen zijn (kijk naar de Exeo).

Ik denk wel dat Seat met een goed, op sportiviteit gericht modellengamma bestaansrecht zou hebben binnen het VAG-concern.
Kwart meer autoverkopen in april 2010 - Aygo nummer 1

De stijging in de verkoop van nieuwe personenauto's zet ook in de vierde maand van 2010 door. In april werden er 37.654 nieuwe personenauto's geregistreerd in Nederland, dat is 24,4 procent meer dan in april 2009. Bovag en Rai hebben hun jaarprognose nu bijgesteld naar 410 duizend.

Dat blijkt uit cijfers van Bovag/Rai en het RDC. De brancheorganisaties passen hun eerder afgegeven prognose voor 2010 aan vanwege de aantrekkende economie en verwachten nu dat er dit jaar 410 duizend nieuwe personenauto's geregistreerd worden. Dat is ruim meer dan in 2009 (388 duizend) maar nog altijd minder dan in 2008 (500 duizend). Het groeiende consumentenvertrouwen en het feit dat de registratiecijfers voor de vijfde maand op rij een stijging laten zien maken dat beide brancheverenigingen menen dat het diepste dal in de verkoop voorbij is.

Tot en met april zijn er 182.728 personenauto's geregistreerd in Nederland, 18 procent meer dan in dezelfde periode in 2009 (154.895). Ter vergelijk: in 2008 werden er in de eerste vier maanden nog 206.084 personenauto's geregistreerd. Ten opzichte van 2008 loopt 2010 dus nog ruim 11 procent achter.

De vijf best verkochte merken in april 2010

1. Volkswagen (aantal: 3.653 - marktaandeel 9,7%)
2. Toyota (3.622 - 9,6%)
3. Peugeot (3.048 - 8,1%)
4. Ford (2.970 - 7,9%)
5. Opel (2.531 - 6,7%).

De vijf best verkochte modellen in april 2010

1. Toyota Aygo (aantal: 1.440 - marktaandeel: 3,8%)
2. Renault Twingo (1.266 - 3,4%)
3. Volkswagen Golf* (1.184 - 3,1%)
4. Ford Fiësta (1.160 - 3,1%)
5. Volkswagen Polo (1.099 - 2,9%).

*incl. Golf Plus en Variant

Weer nummer één: Toyota Aygo

bron: automobielmanagement.nl
Zo, weinig verschil tussen VW en Toyota.
Oh ik wil nog even melden, de Golf heeft 979 eenheden, en geen 1184.
Mach1

3. Volkswagen Golf* (1.184 - 3,1%)

*incl. Golf Plus en Variant

Daarom staat er bij dat de Variant en Plus erbij zitten in dat getal.
dubbelpost

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-05-2010 12:58 door Mach1.
Dat heb ik wel gezien, maar ik dacht: ik meld er ook even bij hoeveel de Golf daadwerkelijk heeft smiling smiley.
Klopt, in de BOVAG lijst staat het andere getal. Neem aan dat dan de som van de hatch en de station is.
Ja, er staat: Golf: 979 en Golf Plus: 205, opgeteld 1184.
Verkoopcijfers in april 2010 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van [www.bovag.nl]:

Lada +++
Kia + 7181,0% (ex Kroymans)
Jaguar + 3600,0% (ex Kroymans)
Alfa Romeo + 1355,6% (ex Kroymans)
Saab + 550,0% (ex Kroymans)
Land Rover + 115,0%
Lexus + 93,1%
Fiat + 61,1%
Porsche + 57,1%
Citroën + 48,7%
Skoda + 42,4%
Renault + 41,4%
BMW + 39,8%
Peugeot + 36,6%
Mercedes-Benz + 33,9%
Mini + 28,1%
Toyota + 27,0%
Volvo + 26,1%
Mitsubishi + 25,2%
Totale verkopen personenauto's + 24,4%
Chevrolet + 24,1%
Subaru + 21,1%
Seat + 18,4%
Volkswagen + 18,3%
Nissan + 12,1%
Jeep + 10,3%
Audi + 7,5%
Ford + 7,1%
Opel + 4,5%
Hyundai + 4,1%
Suzuki + 2,0%
Cadillac = 0% (ex Kroymans)
Dacia - 3,7%
Mazda - 12,3%
Chrysler - 16,0%
Daihatsu - 25,3%
Lancia - 26,0%
smart - 26,8%
Honda - 31,9%
Dodge - 46,9%

Geen gegevens: Infiniti (niet in RDC/Rai Vereniging/Bovag cijfers), AutoWeek cijfers nog niet bekend.
LM.
Ja, er staat: Golf: 979 en Golf Plus: 205, opgeteld 1184.

Klopt had ik ook al even nageteld!
Opel is defintief zn toppositie kwijt zo te zien.
@D-C: Leuk dat je Lada nog ziet als een volumemerk, tegenwoordig is een nieuwe Lada net zo exclusief dan een Lamborghini of een Aston Martin!

Opvallend is dat Mazda en Honda het moeilijk hebben: Mazda heeft wel een modellengamma dat behoorlijk vers is, maar blijkbaar spreekt het modellengamma de Nederlandse consument niet echt aan.
Bij Honda is het effect van de Hybrid Civic een beetje op zijn retour. Denk dat de Civic Hybrid veel last heeft van de nieuwe Prius.

Verder is opvallend dat de VW Groep op Skoda na het minder goed doet dan het marktgemiddelde. Bij Audi zitten ze met smart te wachten op een niewe A3 en wordt er natuurlijk veel verwacht van de nog te introduceren Audi A1. Bij Skoda is de Yeti natuurlijk goed aangeslagen en zal de vernieuwde Fabia gaan scoren met de 14% bijtellingsvariant Greenline. Ook VW zal nog wel klimmen nu de Polo Bluemotion binnenkort veel kentekenregistraties gaat opleveren.
Ja gek eigenlijk. Nieuwe Astra, nieuwe Insignia
Geen goed model in het A-segment, imago van bijna bankroet zijn, denk niet dat dat soort dingen de verkoop bevorderen...
clio 48kw dci
Bij Audi zitten ze met smart te wachten op een niewe A3

Dat valt volgens mij heel erg mee. De A3 had in 2009 zijn beste verkoopjaar sinds het bestaan van het model (4402 st). Voor 2010 staat de teller na 3 maanden al op 2009 stuks. Met de A3 gaat dus beter dan ooit de afgelopen tijd.

cijfers Audi A3

Wel denk ik dat de A1 misschien wat aantallen van de A3 gaat wegnemen.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-05-2010 14:28 door Mach1.
gearhead

Van de Insignia werd inderdaad ook erg veel verwacht. Ik had er ook meer van verwacht wat betreft verkoopaantallen.
Mach1
gearhead

Van de Insignia werd inderdaad ook erg veel verwacht. Ik had er ook meer van verwacht wat betreft verkoopaantallen.

D-Segment is relatief klein en Insignia doet het redelijke goed in segment. Verkoopt beter dan Mondeo, Laguna, Avensis e.d, alleen Passat scoort beter (m.n. door de leasecontracten).
Nieuwe Astra is er alleen nog maar in 5 drs versie (en meeste verkopen zullen van stationwagon komen) en nog niet eens in alle motorvarianten.

Grootste (volume)probleem is voor Opel in NL niet de discussie omtent voortbestaan, maar het ontbreken van een A-segment auto (Agila is niet echt een alternatief) en een auto met 14% bijtelling in B-segment. Nu half leasend nederland een segment naar beneden moet en/of de bijtelling ineens als heilig ziet, gaat men massaal richting de 20% (C-segment) en 14% (B-segment) auto's

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-05-2010 14:45 door GPS_wegkwijt.
GPS_wegkwijt
D-Segment is relatief klein en Insignia doet het redelijke goed in segment. Verkoopt beter dan Mondeo, Laguna, Avensis e.d, alleen Passat scoort beter (m.n. door de leasecontracten).

Insignia moet het ook met name van leasecontracten hebben (elke D-segmenter), mede daarom had ik er meer van verwacht. Het is een veel frisser ontwerp dan dat van de Passat. Een leaserijder kiest graag een nieuw model. Ben trouwens benieuwd wat het aandeel is van de Passats CC.

GPS_wegkwijt
Grootste (volume)probleem is voor Opel in NL niet de discussie omtent voortbestaan, maar het ontbreken van een A-segment auto (Agila is niet echt een alternatief) en een auto met 14% bijtelling in B-segment. Nu half leasend nederland een segment naar beneden moet en/of de bijtelling ineens als heilig ziet, gaat men massaal richting de 20% (C-segment) en 14% (B-segment) auto's

Klopt een echte A-segmenter hebben ze niet, daar laten ze wat aantallen liggen. Dat is bij VW trouwens ook het geval.
Mach1
GPS_wegkwijt

Insignia moet het ook met name van leasecontracten hebben (elke D-segmenter), mede daarom had ik er meer van verwacht. Het is een veel frisser ontwerp dan dat van de Passat. Een leaserijder kiest graag een nieuw model. Ben trouwens benieuwd wat het aandeel is van de Passats CC.

.

Natuurlijk wordt Insignia v.n. in lease verkocht. Het is ook juist dat leaserijders graag voor de "latest kid on the block" gaan, maar dat gaat alleen op bij vrije keuze en dat laatste is niet altijd het geval. VAG heeft met de Passat een sterke positie in de lease vanwege o.a. langdurige contracten (bedrijven worden "gepamperd" met extra korting indien ze de keuze beperken tot alleen VAG modellen) en hiermee verzekerd van een relatief groot deel van de koek.
gearhead
Opel is defintief zn toppositie kwijt zo te zien.

Met een Agila 1.0 met 14% bijtelling, een Corsa 1.3 CDTi met 14%, een Insignia 1.4T 120/140 pk met 20%, een nieuwe Meriva met 20% (die vallen nu namelijk allemaal in de 25% bijtellingscategorie) en de nieuwe Astra ST en GTC met 20% zou het merk zomaar weer op nummer 1 komen. Maar dat geldt eigenlijk ook voor Toyota, als de Yaris, Urban Cruiser, Auris in conventionele uitvoeringen, Avensis en Verso op papier wat zuiniger zouden zijn zodat ze meer fiscale voordelen krijgen, zou Toyota zeker de nummer 1 zijn geweest van Nederland.
Of als Volkswagen hybrides in het gamma had...
Over 10 jaar kan het er allemaal weer anders uitzien. Volkswagen loopt nu bijvoorbeeld erg achter met elektrische auto's, waardoor ze nu maar een deal hebben gesloten met het Chinese BYD, bekend van de F0 (kloon Aygo), F3/G3/L3 (kloon vorige Corolla), F6/i6 (kloon vorige Amerikaanse Accord), e6 (kloon vorige Honda Odyssey), S6 (kloon Lexus RX), M6 (kloon Toyota Estima/Previa) en S8 (CC met neus van de vorige Mercedes CLK en achterkant van de vorige Mégane CC)

B. RS
Geen goed model in het A-segment, imago van bijna bankroet zijn, denk niet dat dat soort dingen de verkoop bevorderen...

Op PSA en Fiat na zijn er geen Europese autofabrikanten die een echt goed model heeft in het A-segment, althans voor Nederland.

clio 48kw dci
Opvallend is dat Mazda en Honda het moeilijk hebben: Mazda heeft wel een modellengamma dat behoorlijk vers is, maar blijkbaar spreekt het modellengamma de Nederlandse consument niet echt aan.
Bij Honda is het effect van de Hybrid Civic een beetje op zijn retour. Denk dat de Civic Hybrid veel last heeft van de nieuwe Prius.

Sinds dat de Prius III uit is, zijn de verkoopcijfers van de Civic Hybrid inderdaad ingestort. Niet zo vreemd ook, want de Prius III ziet er mijns inziens ook gewoon gelikt uit. De Civic gaat ook al een tijd mee, volgend jaar komt de nieuwe Japanse/Amerikaanse Civic waar de Hybrid op gebaseerd is.
De Insight valt qua succes een beetje tegen, hoewel de auto de laatste tijd wat beter lijkt te gaan lopen. De CR-Z zal wel een niche blijven, maar de Jazz Hybrid moet het ook leuk kunnen doen, mits 'ie niet te duur wordt. Nissan komt namelijk met de Micra 1.2 Turbo met 98 pk en een CO2-uitstoot van 95 gram en die zal vast goedkoper worden.
Dat Mazda het zo slecht doet heb ik nooit begrepen. Het meest ondergewaardeerde merk van Nederland. Wat ik ook nooit heb begrepen is waarom Mercedes-Benz het zo slecht doet in Nederland, in tegenstelling tot in Duitsland of België. Als je de Sprinter en Vito/Viano er vanaf haalt, zit Mercedes t/m april op ongeveer 3.500, Audi op meer dan 7.000, Volvo op 5.250 en BMW op 5.000.
@D-C: De Twingo verkoopt goed, evenals de Ka.
GPS_wegkwijt
VAG heeft met de Passat een sterke positie in de lease vanwege o.a. langdurige contracten (bedrijven worden "gepamperd" met extra korting indien ze de keuze beperken tot alleen VAG modellen) en hiermee verzekerd van een relatief groot deel van de koek.

Kun je dit staven met concrete cijfers? Zo op het oor klinkt het als borrelpraat-kennis. Of iets met een klok en een klepel.
Je weet waar LeasePlan Dutchlease toe behoort? Zijn bewering lijkt mij niet meteen weg te zetten als borrelpraat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-05-2010 15:23 door Henk-Jan.
Mijn vader kwam vroeger ook eens plotseling met een VW thuis (zo'n ding met motor achterin). Had zijn bedrijf ook een exclusief contract met VW afgesloten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.