De Nederlandse verkoopcijfers (januari 2021 -20% @ pag. 115)

Gepost door Rutger DC 
Afstraffing Renault!!!!
Agg de economie is juist perfect! In de scheepsbouwsector zitten vele bedrijven al tot en met 2013 he-le-maal volgeboekt! Nou je had de branche moeten zien vechten 2 jaar geleden. En aangezien scheepsbouw ook een belangrijke jongen is in de economie (binnenvaart, grote containershepen etc etc maar ook enorme steiging van de jachtbouw!) zie ik het allemaal wel positief in!

Over de auto's... Ben benieuwd naar de uiteindelijke cijfers van bovag/rai. Leuk voor Nissan trouwens dat de Qashqai zo goed aanslaat! Dat heb ik in geen jaren een Nissan meer zien doen!
dat klopt wat je zegt, maar de consument heeft geen vertrouwen in economie, en dat bepaalt de stemming om dure aankopen te doen. Helemaal als azijnpissers als Rutte ook niet echt meewerken in een positieve houding richting de burger. ("wees bevreesd!!! we stevene recht op een catastrofale recessie af!!! Helemaal met Woutertje aan het roer!!"winking smiley.

Dat dat niet in lijn is met een heleboel zaken om ons heen doet er niet veel toe. Consumentenbestedingen zijn grillig, en stemmingsgevoelig.
Inderdaad wordt de economie naar beneden gepraat door een stel malloten. En je hebt inderdaad ook gelijk dat consumentenbestedingen niet gelijk staan aan de werkelijke stand van de economie. Echter blijft het gebrek aan het vertrouwen in de economie geheel onterecht volgens mij, en dat is zonde want we zouden juist goed kunnen besteden (en zo alsnog de economie wat extra laten aantrekken... positieve circel)
Echter blijft het gebrek aan het vertrouwen in de economie geheel onterecht volgens mij,

naar mijn idee ook. nu de rest van het land nog
Tja, je kan zeggen wat je ervan vind allemaal! Maar de Nissan Qashqai is voor mij de beste van allemaal! als eerste een Crossover en nog wel van Nissan Een zeer ondergewaardeerd Japans merk!
Mooi en ze kopieren het allemaal gretig. kijk maar eens naar Ford SUV, sprekend de Qashqai!
Verkoopcijfers januari 2008

De eerste maand van het jaar is altijd spannend, zeker nu met alle nieuwe BPM-regelingen. De eerste conclusie voor de eerste maand van het nieuwe jaar is dat de verkoopaantallen tegenvielen.

Met ruim 66.000 exemplaren is de afgelopen januarimaand beduidend minder dan dezelfde maand in voorgaande jaren. Een jaar geleden werden 3.000 auto’s meer op de weg gezet. Blijkbaar wachten consumenten toch even de nieuwe belastingmaatregelen af die vanaf 1 februari actief zijn geworden. Waarschijnlijk terecht, want de populaire versies uit het lagere en middensegment zijn veelal goedkoper geworden.
De vraag is dan natuurlijk hoe de SUV’s gepresteerd hebben. Budgetmodellen als de Kia Sportage en Hyundai Tucson verkochten minder goed dan vorig jaar, maar die worden ook nauwelijks getroffen door de slurptaks. Het middensegment met o.a. de Chevrolet Captiva, Mitsubishi Outlander en Opel Antara verkocht wel iets beter, maar indrukwekkend zijn de cijfers niet. Echte terreinwagenmerken als Jeep en Land Rover profiteerden wel. Er werden door beide merken tweemaal zoveel auto’s gekentekend dan een jaar geleden. Het Zuid-Koreaanse SsangYong wist nauwelijks te profiteren, slechts 8 auto’s meer dan vorig jaar.
In januari worden traditioneel veel leaseauto’s op kenteken gezet. Vandaar dat populaire leasebakken als de Volkswagen Golf (1e), Ford Mondeo (3e) en Volvo V70 (8e) hoog scoorden. Volkswagen wist de meeste auto’s te verkopen, Ford en Opel volgen op ruime afstand. Opmerkelijk hoge klasseringen waren er verder voor de Ford Ka (11e), Opel Meriva (17e), Suzuki SX4 (20e) en Dacia Logan (22e). De nieuwe Peugeot 308 (33e) en Renault Laguna (34e) zijn nog niet helemaal op het verwachte niveau.

Alle merken:
08 07              1/2008 1/2007
 1  1 Volkswagen    7.216  7.546
 2  3 Ford          6.225  5.536
 3  5 Opel          5.384  5.354
 4  4 Peugeot       3.858  5.461
 5  6 Renault       3.434  4.116
 6  2 Toyota        3.184  5.844 
 7  7 Citroën       3.161  3.162 
 8  9 Volvo         2.907  2.914
 9  8 Kia           2.795  2.980
10 12 Fiat          2.398  2.174 
11 11 Audi          2.274  2.638
12 14 Suzuki        2.270  2.032 
13 13 Mercedes-Benz 2.203  2.055
14 10 Hyundai       2.181  2.726
15 15 BMW           2.142  1.961
16 16 Seat          1.760  1.927
17 25 Nissan        1.592    401
18 17 Skoda         1.381  1.564
19 20 Daihatsu      1.188  1.019
20 19 Mazda         1.087  1.126
21 18 Mitsubishi    1.036  1.239
22 21 Chevrolet     1.009    970
23 23 Honda           933    640
24 36 Dacia           714     89
25 22 Alfa Romeo      594    705
26 29 Land Rover      510    273
27 27 Chrysler        452    390
28 26 Mini            446    391
29 24 Saab            412    531
30 31 Dodge           232    140
31 33 Jeep            216    109
32 34 Porsche         206    101
33 30 Subaru          199    213
34 28 Lexus           170    336
35 37 SsangYong        80     74
36 38 Lancia           76     66
37 32 Smart            70    127
38 35 Jaguar           70     89
39 39 Cadillac         49     24 
40 44 Maserati         17      3 
41 41 Aston Martin     15     17 
42 42 Bentley           8     13 
43 43 Ferrari           7      4 
44 40 Lada              4     18 
45  - Lamborghini       2      0  
46 48 Rolls-Royce       1      1  
47 49 MG                1      1
Top 50 modellen:
08  07                      1/2008 1/2007
 1   9 Volkswagen Golf       2.581 1.304
 2   1 Opel Corsa            1.720 2.167
 3  71 Ford Mondeo           1.671   314
 4   2 Peugeot 207           1.645 1.941
 5   4 Ford Focus            1.627 1.539  
 6  13 Citroen C4            1.454 1.088 
 7   3 Volkswagen Polo       1.250 1.673 
 8  29 Volvo V70             1.249   757
 9  11 Opel Astra            1.187 1.144
10  12 Suzuki Swift          1.082 1.141
11  30 Ford Ka                 926   745 
12  23 Citroen C1              908   829
13  16 Fiat Panda              870   969
14   5 Volkswagen Passat       859 1.513
15   - Nissan Qashqai          853     0
16  20 Kia Picanto             852   918
17  46 Opel Meriva             836   539 
18  27 Opel Zafira             785   807 
19  10 Renault Scénic          781 1.263 
20  57 Suzuki SX4              773   451
21  74 Mercedes-Benz C-klasse  767   297
22  25 Fiat Punto              741   821
23 134 Dacia Logan             714    89
24  19 BMW 3-serie             713   919
25  24 Skoda Octavia           701   829
26  35 Volkswagen Touran       700   661
27   6 Toyota Yaris            696 1.403
28  76 Renault Twingo          681   290
29  26 Seat Leon               664   812
30  28 Volvo V50               654   781
31  21 Toyota Corolla Verso    647   913
32  42 Audi A3                 641   576 
33   - Peugeot 308             632     0
34  79 Renault Laguna          613   284 
35  17 Audi A4                 606   935
36  18 Renault Clio            590   927
37  56 BMW 1-serie             576   452 
38 126 Kia Cee'd               568   106
39 187 Toyota Auris            535    26
40  36 Audi A6                 515   647
41  22 Kia Sportage            514   898
42  77 Daihatsu Cuore          502   289 
43   7 Peugeot 307             497 1.390
44  34 Hyundai Tucson          493   669
45  52 Skoda Fabia             491   512
46  66 Chevrolet Captiva       490   359 
47  64 Seat Altea              483   390
48   - Hyundai i30             481     0
49  47 Seat Ibiza              481   526
50  14 Ford Fiesta             468 1.026
Alle merken en modellen in 2008: [www.autoweek.nl]
Raar dat SAAB minder verkocht dan vorig jaar in dezelfde periode. Vorig jaar had SAAB namelijk weinig nieuws, nu staat er een "nieuwe" 9-3 in de showroom.
Jaa en saab is nou ook wel een merk dat niet gaat profiteren van de nieuwe belastingsregel... verwacht ik in ieder geval!
Opvallend is het grote succes van de Dacia's , of ze daar bij Renault blij mee zijn valt te betwijfelen omdat de stijging bij Dacia er bij Renault gewoon keihard vanaf gaat - die trend was in 2007 ook al te zien !
De Clio's en Megane's blijven dus staan omdat de ruimere en veel goedkopere Dacia's er pal naast staan ..daar gaat de marge van de Renaultdealers.....

Triest is het gesteld met Lada wat vorig jaar bij de winnaars stond...slechts 4 wagens verkocht waarvan maar 1 Kalina . Vorig jaar bij de introductie had de importeur het over al 200 genoteerde orders voor dat model ...worden die in 5 jaar tijd afgeleverd dan ? Tijd voor actie bij dit merk !
In 2008 kun je pas je oordeel vellen ná februari 2008 ivm de auto's die per 1/2/08 goedkoper worden!
Verkoopcijfers februari 2008

Februari was een ongekend goede verkoopmaand. Er werden maar liefst 17,5% meer auto’s verkocht dan vorig jaar in dezelfde maand.

Het is in de verkoopcijfers goed te zien dat de nieuwe belastingmaatregelen die vooral zuinige en schone auto’s bevoordelen voorlopig werken. Schijnbaar hebben veel potentiële kopers hun aankoopplannen uitgesteld en nu toegeslagen. Maar de belastingmaatregelen zijn niet de enige verklaring. Over de eerste twee maanden bedraagt de groei 3,9%, een teken dat de consument nog steeds vertrouwen heeft in de economie.
De top 3 bestaat uit de Peugeot 207, Toyota Aygo en Opel Corsa, een duidelijk teken dat compacte zuinige auto’s het goed doen momenteel. Maar ook de rest van de top 10 staat vol met uitsluitend relatief compacte auto’s. De eerste bovenmodale middenklasser vinden we pas op de 13e plaats, en dat is de Ford Mondeo.
Onder de merken was sinds lange tijd Peugeot weer eens de winnaar. Met maar liefst drie modellen staat het Franse merk in de top 10. De nieuwe 308 komt eindelijk op stoom met een zeer verdienstelijke 5e plaats. Verder profiteren de Toyota Prius (van 114 naar 23) en Honda Civic (van 54 naar 36) van de lagere bijtelling. Relatieve nieuwkomers als de Renault Twingo (van 28 naar 12), Renault Laguna (van 34 naar 18) en Fiat 500 (van 83 naar 27) en Mazda 2 (van 79 naar 48) zijn bezig aan een stevige opmars.
En is misschien nog wat vroeg maar over de eerste twee maanden gerekend zijn er al voorzichtig enkele conclusies te trekken. Volkswagen gaat weer riant aan kop. Bij de grote merken zijn Ford en Peugeot flink aan het plussen. Vorig jaar nog publiekslieveling en meestrijdend aan de top, dit jaar moet Toyota voorlopig afhaken. Ook Renault moet een flinke veer laten.
Onder de resterende merken behoren tot de voorlopige winnaars vooral Fiat, BMW, Nissan, Honda en Dacia.
2/08 1/08            2/08   1/08  
 1  4 Peugeot        5.882  3.858 
 2  6 Toyota         5.027  3.166
 3  1 Volkswagen     4.023  7.216 
 4  3 Opel           3.983  5.383
 5  2 Ford           3.620  6.223 
 6  5 Renault        3.571  3.434 
 7  7 Citroen        2.109  3.161 
 8 10 Fiat           2.077  2.398 
 9  8 Volvo          1.965  2.907  
10 14 Hyundai        1.919  2.180 
11 15 BMW            1.420  2.141 
12  9 Kia            1.403  2.795
13 11 Audi           1.330  2.274 
14 12 Suzuki         1.235  2.269 
15 13 Mercedes-Benz  1.231  2.197 
16 16 Seat           1.133  1.760
17 20 Mazda            817  1.087 
18 18 Skoda            776  1.381
19 17 Nissan           771  1.592
20 19 Daihatsu         746  1.188
21 23 Honda            743    933
22 21 Mitsubishi       667  1.035
23 24 Dacia            611    714
24 22 Chevrolet        431  1.009
25 28 Mini             340    446
26 25 Alfa Romeo       302    594
27 26 Land Rover       297    510 
28 29 Saab             261    412 
29 27 Chrysler         203    452
30 30 Dodge            122    232
31 33 Subaru           109    199
32 34 Lexus            108    170
33 32 Porsche           82    206
34 31 Jeep              78    216
35 39 Smart             76     68
36 36 Lancia            63     76
37 37 Cadillac          31     71  
38 38 Jaguar            30     70 
39 35 SsangYong         25     80 
40 40 Aston Martin      11     15 
41 41 Maserati           9     14 
42 44 Lada               6      4  
43 42 Bentley            4      8  
44 43 Ferrari            1      7  
totaal              49.654 66.167
2/08 1/08                     2/08  1/08               
 1   4 Peugeot 207            2.398 1.645 
 2  67 Toyota Aygo            1.594   332 
 3   2 Opel Corsa             1.541 1.719
 4   1 Volkswagen Golf        1.325 2.581
 5  33 Peugeot 308            1.263   632  
 6  77 Peugeot 107            1.058   298  
 7  27 Toyota Yaris             952   696 
 8   8 Opel Astra               927 1.187
 9   6 Volkswagen Polo          863 1.250
10  10 Suzuki Swift             833 1.082 
11   9 Citroen C4 Picasso       819 1.161
12  28 Renault Twingo           710   681 
13   3 Ford Mondeo              707 1.670 
14  36 Renault Clio             706   590  
15   7 Volvo V70                696 1.249 
16   5 Ford Focus               693 1.626  
17  11 Ford Ka                  691   926  
18   - Hyundai i10              676     0 
19  34 Renault Laguna           653   613  
20  18 Opel Zafira              635   785
21  16 Kia Picanto              633   852  
22  39 Toyota Auris             627   535  
23  12 Citroen C1               624   908 
24 117 Toyota Prius             623   130 
25  19 Renault Scénic           614   781  
26  24 BMW 3-serie              612   713  
27  23 Dacia Logan              611   714 
28  84 Fiat 500                 600   278  
29  43 Peugeot 307              564   497  
30  13 Fiat Panda               547   870  
31  22 Fiat (Grande) Punto      539   741 
32  30 Volvo V50                515   654 
33  53 Toyota Avensis           508   462 
34  14 Volkswagen Passat        505   859 
35  20 Mercedes-Benz C-klasse   499   774 
36  32 Audi A3                  483   641  
37  54 Honda Civic              481   452 
38  31 Toyota Corolla Verso     475   647 
39  17 Opel Meriva              451   836  
40  37 BMW 1-serie              450   576 
41  81 Renault Mégane           429   286  
42  26 Volkswagen Touran        408   700 
43  25 Skoda Octavia            407   701  
44  73 Ford Fusion              406   306 
45  47 Seat Altea               406   483  
46  50 Ford Fiesta              398   468
47  42 Daihatsu Cuore           392   502
48  35 Audi A4                  376   606 
49  80 Mazda2                   355   287
50  55 Mini Mini                340   446
volledige lijst februari t.o.v. januari 2008: [www.autoweek.nl]
januari t/m februari 2008: [www.autoweek.nl]

Sterke stijgers o.a.:
Volkswagen Golf, Dacia Logan, Suzuki SX4, Toyota Prius, Honda Civic, BMW 1-serie, Audi A3, Kia Cee'd, Kia Carens, Nissan Micra, Opel Antara, Chevrolet Captiva, SsangYong Kyron, Chrysler (Grand) Voyager, Land Rover Range Rover (Sport), Lada Niva, Mercedes-Benz S-klasse, Land Rover Defender, Dodge Nitro, Land Rover Freelander, Volvo XC90

Sterke dalers o.a.:
Volvo C30, Dodge Caliber, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf Plus, Renault Scénic, Peugeot 407, Citroën C4, Mitsubishi Colt, Ford S-MAX, Ford Galaxy, Toyota Avensis, Peugeot 307, Renault Clio, Opel Vectra, Kia Sorento, Toyota RAV4, Chevrolet Matiz, Volkswagen Jetta, Citroën Xsara Picasso, Volkswagen Eos, Mercedes-Benz Viano, Fiat Croma, Chevrolet Epica, Kia Cerato, Honda FR-V, SsangYong Rexton, SsangYong Actyon, SsangYong Rodius, Mitsubishi Pajero Sport, Cadillac STS, Suzuki Wagon R+, Opel Agila, Citroën C2, Chrysler 300C, Kia Rio, Chevrolet Kalos/Aveo, Volvo C70, Mazda3, Mercedes-Benz E-klasse, Volkswagen Fox, Peugeot 206, Mitsubishi Colt

Nieuw en succesvol o.a.:
Citroën C4 Picasso, Volvo V70, Renault Twingo, Ford Mondeo, Hyundai i10, Hyundai i30, Mercedes-Benz C-klasse, Peugeot 308, Daihatsu Cuore, Fiat 500, Mazda2, Mazda6, Volkswagen Tiguan, Audi A5, Mazda CX-7, Cadillac CTS, Maserati GranTurismo, Subaru Justy.

Geflopt o.a.:
Subaru Impreza, Volvo S80, Jeep Patriot, Jeep Compass, Dodge Avenger, Chrysler Sebring, Citroën C-Crosser, Peugeot 4007, Skoda Roomster, Hyundai Accent, Kia Rio, Honda FR-V, Cadillac STS, Fiat Bravo, Daihatsu Trevis, Daihatsu Materia, smart fortwo



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-03-2008 20:39 door Daewoo-Chevrolet.
De i10 succesvoller dan de C1 momenteel? eye popping smiley

Verder is die Aygo wel belachelijk veel populairder dan de C1 en 107. Verder doet de 207 het gewoon weer fantastisch...

(P.S. Dit geldt voor februari, niet voor januari & februari...)

De Impreza, Patriot, Compass, Avenger, Sebring, C-Crosser, 4007, Rommster, FR-V en de STS: daar had ik vantevoren al wel ingezien dat die zouden floppen. Van de Fabia valt me dat vies tegen gezien zijn testresultaten, de S80 had ik ook niet in dat lijstje verwacht. De Accent is gewoon goedkoop en zeker niet slecht, voor de Rio geldt hetzelfde.

Dat de Lada Niva sterk stijgt komt natuurlijk door januari, net als bij de Land Rover, de S-Klasse, de Antara en de Captiva. De Prius profiteert natuurlijk juist van die nieuwe milieumaatregelen. De Scenic valt nu toch flink weg.
De Lada Niva stoot slechts 1 g/km teveel uit, dus de slurptax komt daarmee op 110 euro, misschien betaalt de importeur dat wel gewoon uit eigen zak.
De SUV's vallen inderdaad sterk terug in februari, vooral SsangYong en Jeep hebben het zwaar, maar ook de Captiva/Antara, Sorento etc.
Hybrides zijn inderdaad er succesvol nu, mijn vader overweegt vanwege de lage bijtelling (14%) over een jaar of wat zelfs er een te kopen, waarschijnlijk de productieversie van de Honda CR-Z, aangezien de Prius en Civic Hybrid er niet uit zien. Of anders een Golf of 308 Hybride diesel, maar die laatste vind mijn vader (en ik) ook lelijk.

o.a. deze auto's hebben het wel erg zwaar:
Volkswagen Fox
Renault Mégane
Volvo C30
Chevrolet Matiz
Chevrolet Kalos
BMW X3



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-03-2008 21:29 door Daewoo-Chevrolet.
De Niva stoot 282 g/km uit, uit mijn hoofd kreeg een auto slurptax als hij meer dan 232 g/km uitstootte... 50 g/km te veel betekent 50 x 110 euro = 5.500 euro slurptax. En een G-label, dus nog eens (uit mijn hoofd) 1.200 euro extra t.o.v. januari. 6.700 euro erbij dus, op een auto van nog geen 13.000 euro...

Of ga ik nu ergens de mist in?

Edit: 50 g/km te veel, geen 60 g/km. nut smiley

Edit 2: typfout.

Edit 3: Carbase mag dus weer geupdated worden...



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-03-2008 20:25 door La Troyes.
Daewoo-Chevrolet Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verkoopcijfers februari 2008


> Geflopt o.a.:
> ......, Skoda Fabia, .......

Vertel mij aub, waarom is die Fabia dan geflopt?! Ik zie je logica niet echt!
de fabia ziet er afzichtig uit! pak dan het origineel, de suzuki swift
C200K Schreef:
-------------------------------------------------------

> Vertel mij aub, waarom is die Fabia dan geflopt?!
> Ik zie je logica niet echt!

Omdat wellicht de verkopen, ondanks de komst van het nieuwe model, niet echt gestegen zijn.
Misschien moet het succes nog komen.
De Bravo is ook een behoorlijke flop: 84'ste! Verkoopt minder dan bijv. de C4, een al wat ouder model. Hij scoort zelfs slechter dan de Hyundai Getz...
Ik zie nu dat de ondertussen 11 jaar oude Ka doodleuk 14'de staat. nut smiley Wat een succesnummer is dat hier!
La Troyes Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zie nu dat de ondertussen 11 jaar oude Ka
> doodleuk 14'de staat. nut smiley Wat een succesnummer is
> dat hier!

Daar kun je inderdaad gerust respect voor hebben!thumbs up
@ La Troyes:

...Aanvankelijk was er nog paniek bij de Groningse importeur omdat de klassieke Niva terreinauto flink duurder zou worden door de slurptax. “Maar de RDW heeft zich bij het berekenen van de boete gebaseerd op een oud emissiecijfer van 282 gram CO2 per kilometer.” Inmiddels is de Niva opgestuwd in de vaart der volkeren. “De huidige Niva stoot 233 gram per kilometer uit. Dat is slechts één gram meer dan toegestaan. Dat levert een boete op van 110 euro. Dus dat is een meevaller.”

Bron: [www.autoweek.nl]
De Skoda Fabia doet het minder goed dan verwacht. Dat klopt. Maar vergeten wordt dat in 2007 het niet een geheel verkoopjaar was voor de Fabia II en dan er nu sinds februari pas de station in de showroom staat. De station nam bij het oude model bijna 60% van de verkopen op zich dus er moet nog een goede stijging inzitten. Het zou me niet verbazen dat, aan het eind van het jaar de Fabia tussen plaats 30 en 40 staat, een plaats waar de Fabia I in zijn meest succesvolle jaren ook ongeveer stond.
@Daewoo-Chevrolet: Dan mag AutoWeek Carbase/Autovergelijker BETA wel weer updaten. smiling smiley

Maar 233 g/km is nog steeds belachelijk, gezien de prestaties...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-03-2008 20:24 door La Troyes.
C200K Schreef:

> Vertel mij aub, waarom is die Fabia dan geflopt?!
> Ik zie je logica niet echt!


De Fabia is absoluut niet geflopt , heel veel kopers zaten te wachten op de combiversie die er nu ook is . De verkopen van deze leuke compact thumbs up zullen nu zeker flink gaan stijgen.
speedtouch Schreef:
-------------------------------------------------------
> C200K Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vertel mij aub, waarom is die Fabia dan
> geflopt?!
> > Ik zie je logica niet echt!
>
> Omdat wellicht de verkopen, ondanks de komst van
> het nieuwe model, niet echt gestegen zijn.
> Misschien moet het succes nog komen.


@Speed,

mag ik jou er op wijzen dat het belangrijkste onderdeel van de Fabia-serie (de combi) pas in het 3de weekend van februari in de showroom stond! Als het belangrijkste model nog niet verkocht wordt, kan je moeilijk zeggen of iets een succes is of niet.
Krachtige verkoopmaand voor Kia

In Nederland wist Kia afgelopen maand 10,7 % meer auto’s te verkopen. Het jaarsaldo staat op een plus van 6,0 %. Bij ons is de Picanto veruit het best verkochte model van Kia met een afzetaandeel van 45,1 % in februari. Sterkste stijger is de Cee’d. De Sportage is bij ons duidelijk op z’n retour, evenals de Sorento. Opvallend is dat de Carens het dit jaar veel beter doet dan vorig jaar.
Bron: Autointernationaal.nl

De Cee'd stijgt vooral door de Sporty Wagon die ik steeds vaker zie rijden.
Quote

Geflopt o.a.: Citroën C-Crosser, Peugeot 4007

Ik heb toch ergens gelezen dat allebei deze SUV's tot het eind van 2008 waren uitverkocht?! confused smiley
Davidoff Schreef:
-------------------------------------------------------
> Geflopt o.a.: Citroën C-Crosser, Peugeot 4007
>
> Ik heb toch ergens gelezen dat allebei deze SUV's
> tot het eind van 2008 waren uitverkocht?! confused smiley

Klopt, maar dat hoef niet in Nederland te zijn. Nederland heeft er (denk ik) gewoon weinig toegewezen gekregen.
Ik zag vanmorgen wel de cijfers van het eerste kwartaal in het AD. VW = no. 1 qua merken, de 207 = no. 1 qua modellen.
De merken top 10 in maart:

1. Ford 4.306
2. Peugeot 4.279
3. Renault 3.970
4. Toyota 3.710
5. Opel 3.588
6. VW 3.042
7. Fiat 2.686
8. Citroen 2.010
9. Hyundai 1.783
10. Volvo 1.393

Opvallend laag: VW
opvallend hoog: Fiat


De top 3 van jan-maart:

1. Volkswagen 14.349
2. Ford 14.048
3. Peugeot 14.020

Bijna geen verschil!
B. RS Schreef:
-------------------------------------------------------
> Opel gaat slecht deze maand!

De Corsa is over z'n piek heen, maar de actiemodellen komen eraan!
En de nieuwe Agila staat nu zo'n beetje in de showrooms, aangezien de huidige Agila nog nauwelijks gekocht wordt, zal dat model ongetwijfeld voor extra marktaandeel zorgen, evenals de Insignia (maar die zal volgend jaar pas op stoom komen).
Chevrolet heeft overigens een goede maand achter de rug: er werden 1.191 auto's verkocht in maart tegen 891 vorig jaar, vooral de Matiz, Nubira en Captiva verkochten beter dan vorig jaar, dus Chevrolet krabbelt in Nederland weer een beetje op aangezien alle modellen op de Captiva na in een vrije val zaten dit jaar. Mitsubishi heeft ook een goede actiemaand achter de rug, Nissan, Mazda, Lexus en Kia doen het niet best.
Kijk,

nu is de Fabia Combi een volle maand actief en vergelijk nu de verkoopcijfers van Skoda eens!!!!

Niets geflopt, het loopt beter dan vorig jaar. Het is alleen geen kassucces, maar dat kan ook niet als "marge"-merk.
Kan iemand me vertellen waar het verschil zit tussen
de cijfers van AUTOWEEK en die van RDC?

Hier de verschillen van februari
(de cijfers van maart staan trouwens al op de site van Bovag)

1. Peugeot ............ 5.882 - (5.882)
2. Toyota ............. 5.027 - (5.080)
3. Volkswagen ......... 4.023 - (4.059)
4. Opel ............... 3.983 - (3.983)
5. Ford ............... 3.620 - (3.653)
6. Renault ............ 3.571 - (3.668)
7. Citroën ............ 2.109 - (2.117)
8. Fiat ............... 2.077 - (2.125)
9. Volvo .............. 1.965 - (1.979)
10. Hyundai ............ 1.919 - (1.920)
11. BMW ................ 1.420 - (1.430)
12. Kia ................ 1.403 - (1.402)
13. Audi ............... 1.330 - (1.348)
14. Suzuki ............. 1.235 - (1.247)
15. Mercedes-Benz ...... 1.231 - (1.239)
16. Seat ............... 1.133 - (1.131)
17. Mazda .............. 817 - (827)
18. Skoda .............. 776 - (770)
19. Nissan ............. 771 - (778)
20. Daihatsu ........... 746 - (748)
21. Honda .............. 743 - (743)
22. Mitsunishi ......... 667 - (778)
23. Dacia .............. 611 - (610)
24. Chevrolet .......... 431 - (435)
25. Mini ............... 340 - (338)

Soms is het een klein verschil,
maar let eens op MITSUBISHI en RENAULT
met (vrij) grote verschillen!


Stijgers
•	Dacia       + 500%
•	Chevrolet   + 34,1% 
•	Daihatsu    + 19,7% 
Dalers
•	Lexus       - 51,4% 
•	Volkswagen  - 34,1% 
•	Kia         - 17,9%
Merken:

1.	Ford          4.306 
2.	Peugeot       4.279 
3.	Renault       3.970 
4.	Toyota        3.710 
5.	Opel          3.588 
6.	Volkswagen    3.042 
7.	Fiat          2.686 
8.	Citroën       2.010 
9.	Hyundai       1.783 
10.	Volvo         1.393 
11.	Suzuki        1.363 
12.	Audi          1.316 
13.	Mitsubishi    1.219 
14.	Chevrolet     1.195 
15.	Kia           1.161 
16.	BMW           1.119 
17.	Seat          1.069 
18.	Mercedes-Benz   967 
19.	Honda           943 
20.	Daihatsu        843 
21.	Nissan          796 
22.	Mazda           725 
23.	Dacia           567 
24.	Alfa Romeo      316 
25.	Mini            309 
26.	Land Rover      278 
27.	Chrysler        194 
28.	Saab            181 
29.	Subaru          153 
30.	Dodge           119 
31.	Lancia           96 
32.	Smart            87 
33.	Jeep             83 
34.	Jaguar           77 
35.	Lexus            69 
36.	SsangYong        39 
37.	Porsche          25 
38.	Cadillac         16 
39.	Maserati         14 
40.	Bentley           9 
41.	Lada              9 
42.	Ferrari           1
Top 10 modellen:

1.	Peugeot 207      1.799
2.	Opel Corsa       1.226
3.	Renault Clio     1.081
4.	Ford Mondeo      1.061
5.	Toyota Aygo      1.056
6.	Volkswagen Golf  1.053
7.	Opel Astra         939
8.	Fiat Panda         893
9.	Ford Focus         857
10.	Renault Twingo     840
Fraai van de 207!! De Franse kwaliteitsauto..........grinning smileygrinning smiley

Sorry hoor, ff plagen!
@ Daewoo-Chevrolet: Zijn de cijfers van RDC betrouwbaarder?
Ik heb de eerste paar cijfers vergeleken, en daaruit blijkt
(volgens mij) dat je ook de voorkeur geeft aan RDC (zoals die
ook op de Bovag-site staan)

Wat anders nog: ik heb met veel intersse de de Buitenlandse
Verkoopcijfers
wat bestudeerd (ander topic), heel interessant!
Maar mijn vraag rees: bestaan er geen overzichten van de
hele wereld
? Ik bedoel de hele wereld bij elkaar opgeteld.
Op die manier krijg je pas echt een overzicht hoe groot/klein
ewen merk/model is...

Dianthus!
jfg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Fraai van de 207!! De Franse
> kwaliteitsauto..........grinning smileygrinning smiley
>
> Sorry hoor, ff plagen!

Er zijn overigens inmiddels 1 miljoen 207's geproduceerd!
De goede verkoop van de 207 heeft ook te maken met de 207 SW. Die zie ik namelijk erg vaak rijden!
Quote
dianthus
@ Daewoo-Chevrolet: Zijn de cijfers van RDC betrouwbaarder?
Ik heb de eerste paar cijfers vergeleken, en daaruit blijkt
(volgens mij) dat je ook de voorkeur geeft aan RDC (zoals die
ook op de Bovag-site staan)

Ik heb eigenlijk geen idee. Ik denk ook dat RDC betrouwbaarder is maar ik weet het niet zeker. Grote verschillen trouwens ook bij de Ford Transit & Tourneo Connect.

Quote
dianthus
Wat anders nog: ik heb met veel intersse de de Buitenlandse
Verkoopcijfers wat bestudeerd (ander topic), heel interessant!
Maar mijn vraag rees: bestaan er geen overzichten van de
hele wereld? Ik bedoel de hele wereld bij elkaar opgeteld.
Op die manier krijg je pas echt een overzicht hoe groot/klein
ewen merk/model is...

Ik haal alle buitenlandse cijfers van [es.autoblog.com] en daar ben ik nog geen overzichten van de hele wereld tegengekomen. Daar staan nu wel de verkoopcijfers van Nederland in maart per klasse:



Top 20 A-segment
1.	Toyota aygo                1.056 
2.	Fiat Panda                   893 
3.	Renault Twingo               840 
4.	Fiat 500                     695 
5.	Peugeot 107                  661 
6.	Hyundai i10                  649 
7.	Citroën C1                   593 
8.	Daihatsu Sirion              484 
9.	Chevrolet Matiz              462 
10.	Ford Ka                      442 
11.	Kia Picanto                  351 
12.	Daihatsu Cuore               263 
13.	Volkswagen Fox               157 
14.	Opel Agila                   107 
15.	Suzuki Splash                 90 
16.	Smart ForTwo                  87 
17.	Citroën C2                    61 
18.	Subaru Justy                  48 
19.	Suzuki WagonR+                45 
20.	Daihatsu Trevis               11
Top 20 B-segment
1.	Peugeot 207                1.799
2.	Opel Corsa                 1.226
3.	Renault Clio               1.081
4.	Suzuki Swift                 820
5.	Toyota Yaris                 805 
6.	Mitsubishi Colt              741 
7.	Fiat Punto                   690 
8.	Volkswagen Polo              589 
9.	Dacia Logan                  567 
10.	Ford Fiesta                  476 
11.	Seat Ibiza                   406 
12.	Skoda Fabia                  351 
13.	Hyundai Getz                 311 
14.	Mini                         309 
15.	Mazda2                       207 
16.	Citroën C3                   192 
17.	Chevrolet Kalos              187 
18.	Peugeot 206                  179 
19.	Nissan Micra                 172 
20.	Lancia Ypsilon                38
Top 10 Mini MPV
1.	Ford Fusion                  464 
2.	Opel Meriva                  335 
3.	Renault Modus                266 
4.	Nissan Note                  220 
5.	Honda Jazz                   143 
6.	Hyundai Matrix                84 
7.	Lancia Musa                   50 
8.	Skoda Roomster                44 
9.	Peugeot 1007                  34 
10.	Daihasu Materia               29
Top 20 C-segment
1.	Volkswagen Golf            1.053 
2.	Opel Astra                   939
3.	Ford Focus                   857 
4.	Peugeot 308                  804 
5.	Honda Civic                  644 
6.	Toyota Prius                 501 
7.	Peugeot 307                  438 
8.	Renault Mégane               384 
9.	Audi A3                      371 
10.	Toyota Auris                 363 
11.	Kia Cee'd                    336 
12.	Seat León                    297 
13.	BMW 1-serie                  283 
14.	Nissan Qashqai               232 
15.	Fiat Bravo                   229 
16.	Hyundai i30                  224 
17.	Volvo C30                    190 
18.	Citroën C4                   164 
19.	Mitsubishi Lancer            124 
20.	Mercedes-Benz A-klasse       110
Top 15 Midi MPV
1.	Citroën C4 Picasso           753 
2.	Ford C-Max                   646 
3.	Renault Scénic               587 
4.	Opel Zafira                  572 
5.	Toyota Verso                 385 
6.	Volkswagen Touran            320 
7.	Seat Altea                   287 
8.	Mercedes-Benz B-klasse       148 
9.	Mazda5                       139 
10.	Kia Carens                   101 
11.	Citroën Xsara Picasso         95 
12.	Chevrolet Tacuma              34 
13.	Honda FR-V                    13 
14.	Chrysler PT Cruiser            9 
15.	Fiat Multipla                  0
Top 20 D-segment
1.	Ford Mondeo                1.061 
2.	Volvo S40/V50                528 
3.	Renault Laguna               505 
4.	Audi A4                      501 
5.	BMW 3-serie                  424 
6.	Mercedes-Benz C-klasse       394 
7.	Volkswagen Passat            392 
8.	Toyota Avensis               382 
9.	Skoda Octavia                363 
10.	Peugeot 407                  261 
11.	Mazda6                       251 
12.	Opel Vectra                  219 
13.	Alfa Romeo 159               212 
14.	Saab 9-3                     161 
15.	Volvo S60                     78 
16.	Fiat Croma                    54 
17.	Citroën C5                    41 
18.	Chevrolet Epica               34 
19.	Lexus IS                      27 
20.	Honda Accord                  20
Top 10 Fullsize MPV
1.	Ford S-Max                   157 
2.	Renault Espace               126 
3.	Chrysler Grand Voyager       120 
4.	Ford Galaxy                   83 
5.	Mitsubishi Grandis            53 
6.	Seat Alhambra                 46 
7.	Kia Carnival                  36 
8.	Peugeot 807                   27 
9.	Volkswagen Sharan             13 
10.	Citroën C8                    13
SUV's en terreinauto's
1.	Chevrolet Captiva            354
2.	Suzuki SX4                   302
3.	Mitsubishi Outlander         292
4.	Hyundai Tucson               269
5.	Volkswagen Tiguan            227
6.	Hyundai Santa Fe             177
7.	Kia Sportage                 155
8.	BMW X5                       146
9.	Kia Sorento                  140
10.	Honda CR-V                   118
11.	Opel Antara                  109
12.	Volvo XC70                   109
13.	Toyota RAV4                  104
14.	Land Rover Range Rover Sport  98
15.	Nissan X-Trail                89
16.	Suzuki Grand Vitara           85
17.	Volvo XC90                    63
18.	Mercedes-Benz ML              61
19.	Land Rover Freelander 2       57
20.	Dodge Nitro                   54
21.	Daihatsu Terios               52
22.	Land Rover Discovery          51
23.	Fiat Sedici                   49
24.	BMW X3                        46
25.	Nissan Murano                 45
26.	Audi Q7                       42
27.	Land Rover Defender           39
28.	Citroën C-Crosser             39
29.	Toyota Land Cruiser           35
30.	Subaru Forester               35
Bron: [es.autoblog.com]
Go, Civic, go, go, go!winking smiley
Alleen wel typisch dat de Civic in het C segment is opgenomen.
De meeste zijn hybrids en die vallen toch echt in de maat van de BMW 3 serie (is zelfs nog iets groter dan de BMW).
Wie bepaalt eigenlijk die verdeling?
Civic is toch C? nut smiley

Ik had ook al een segment indeling gemaakt: [www.autoweek.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.