De Nederlandse verkoopcijfers (maart 2021 -17,7% @ pag. 116)

Gepost door Rutger DC 
Deze maand is de X-series van BMW verdwenen, maar is er de X1 (vroeger X 1, handig)

0 100.0% 88 V Totaal 1 52.3% 46 V Mercedes-Benz Sprinter 2 18.2% 16 V Volkswagen Transporter 3 11.4% 10 V Volkswagen Crafter 4 4.5% 4 V Volkswagen Kombi 5 4.5% 4 V Mercedes-Benz Vito 6 1.1% 1 V Toyota Hi-Ace 7 1.1% 1 V Renault Master 8 1.1% 1 V Peugeot Expert 9 1.1% 1 V Peugeot Boxer 10 1.1% 1 V Opel Vivaro 11 1.1% 1 V Hyundai H200 12 1.1% 1 V Fiat Scudo 13 1.1% 1 V Citroen Jumper
0 100.0% 39 T3 Totaal 1 25.6% 10 T3 Mazda Cx-9 2 25.6% 10 T3 BMW X5 3 12.8% 5 T3 Land Rover Discovery 4 10.3% 4 T3 BMW X6 5 7.7% 3 T3 Volvo XC90 6 2.6% 1 T3 Volkswagen Touareg 7 2.6% 1 T3 Mercedes-Benz GL 8 2.6% 1 T3 Mazda CX-7 9 2.6% 1 T3 Lexus RX 10 2.6% 1 T3 Land Rover Range Rover 11 2.6% 1 T3 Jeep Commander 12 2.6% 1 T3 Cadillac Escalade
0 100.0% 333 T2 Totaal 1 31.8% 106 T2 Kia Sportage 2 10.8% 36 T2 Hyundai Tucson 3 8.1% 27 T2 Kia Sorento 4 7.5% 25 T2 Volkswagen Tiguan 5 5.4% 18 T2 Mitsubishi Outlander 6 5.1% 17 T2 Volvo XC60 7 5.1% 17 T2 Toyota RAV4 8 4.2% 14 T2 Suzuki Grand Vitara 9 3.3% 11 T2 Subaru Forester 10 3.3% 11 T2 Chevrolet Captiva 11 3.3% 11 T2 BMW X1 12 2.4% 8 T2 Ford Kuga 13 2.1% 7 T2 Honda CR-V 14 1.8% 6 T2 BMW X3 15 1.8% 6 T2 Audi Q5 16 0.9% 3 T2 Hyundai Santa Fe 17 0.6% 2 T2 Opel Antara 18 0.6% 2 T2 Land Rover Freelander 19 0.6% 2 T2 Citroen C-crosser 20 0.3% 1 T2 Peugeot 4007 21 0.3% 1 T2 Nissan X-Trail 22 0.3% 1 T2 Mercedes-Benz GLK 23 0.3% 1 T2 Land Rover Defender
0 100.0% 119 T1 Totaal 1 32.8% 39 T1 Suzuki SX4 2 20.2% 24 T1 Skoda Yeti 3 15.1% 18 T1 Kia Soul 4 10.9% 13 T1 Fiat Sedici 5 10.9% 13 T1 Daihatsu Terios 6 9.2% 11 T1 Toyota Urban Cruiser 7 0.8% 1 T1 Suzuki Jimny
0 100.0% 33 P3 Totaal 1 30.3% 10 P3 Ford S-MAX 2 12.1% 4 P3 Seat Alhambra 3 12.1% 4 P3 Ford Galaxy 4 12.1% 4 P3 Dodge Journey 5 9.1% 3 P3 Renault Espace 6 9.1% 3 P3 Mitsubishi Grandis 7 3.0% 1 P3 Volkswagen Sharan 8 3.0% 1 P3 Peugeot 807 9 3.0% 1 P3 Hyundai Trajet 10 3.0% 1 P3 Honda Odyssey 11 3.0% 1 P3 Chrysler Voyager
0 100.0% 485 P2 Totaal 1 16.5% 80 P2 Volkswagen Touran 2 13.2% 64 P2 Kia Carens 3 12.8% 62 P2 Volkswagen Golf Plus 4 9.9% 48 P2 Citroen C4 Picasso 5 9.5% 46 P2 Peugeot 3008 6 8.0% 39 P2 Ford C-MAX 7 7.2% 35 P2 Opel Zafira 8 4.1% 20 P2 Seat Altea 9 4.1% 20 P2 Peugeot 5008 10 3.7% 18 P2 Mazda 5 11 3.3% 16 P2 Toyota Verso 12 2.7% 13 P2 Renault Scenic 13 1.4% 7 P2 Mercedes-Benz B-klasse 14 1.4% 7 P2 Honda FR-V 15 1.0% 5 P2 Citroen Xsara Picasso 16 0.6% 3 P2 Toyota Corolla Verso 17 0.4% 2 P2 Seat Toledo
0 100.0% 214 P1 Totaal 1 24.3% 52 P1 Opel Meriva 2 16.8% 36 P1 Citroen C3 Picasso 3 15.9% 34 P1 Nissan Note 4 14.0% 30 P1 Kia Venga 5 11.2% 24 P1 Mercedes-Benz A-klasse 6 7.0% 15 P1 Ford Fusion 7 5.6% 12 P1 Hyundai Matrix 8 2.8% 6 P1 Renault Modus 9 1.4% 3 P1 Skoda Roomster 10 0.9% 2 P1 Lancia Musa
0 100.0% 78 L Totaal 1 17.9% 14 L Volkswagen Caddy 2 16.7% 13 L Peugeot Partner 3 16.7% 13 L Citroen Berlingo 4 12.8% 10 L Fiat Doblo 5 11.5% 9 L Renault Kangoo 6 11.5% 9 L Citroen Nemo 7 7.7% 6 L Fiat Fiorino 8 5.1% 4 L Peugeot Bipper
0 100.0% 31 K Totaal 1 58.1% 18 K Smart Fortwo 2 41.9% 13 K Toyota Iq
0 100.0% 14 G Totaal 1 50.0% 7 G Daihatsu Copen 2 14.3% 2 G Nissan 370z 3 14.3% 2 G Ford Mustang 4 7.1% 1 G Porsche Cayman 5 7.1% 1 G Mazda MX-5 6 7.1% 1 G BMW Z4
0 100.0% 3 F Totaal 1 33.3% 1 F Mercedes-Benz S-klasse 2 33.3% 1 F BMW 7-serie 3 33.3% 1 F Audi A8
0 100.0% 102 E Totaal 1 44.1% 45 E Volvo V70 2 15.7% 16 E BMW 5-serie 3 13.7% 14 E Mercedes-Benz E-klasse 4 6.9% 7 E Audi A6 5 5.9% 6 E Volvo S80 6 4.9% 5 E Chrysler 300C 7 2.9% 3 E Saab 9-5 8 2.0% 2 E Citroen C6 9 1.0% 1 E Lexus GS 10 1.0% 1 E Jaguar XF 11 1.0% 1 E Hyundai Grandeur 12 1.0% 1 E BMW 6-serie
0 100.0% 383 D Totaal 1 13.8% 53 D Mazda 6 2 11.2% 43 D BMW 3-serie 3 11.0% 42 D Volkswagen Passat 4 9.7% 37 D Ford Mondeo 5 9.4% 36 D Citroen C5 6 8.1% 31 D Opel Insignia 7 6.3% 24 D Toyota Avensis 8 4.4% 17 D Volvo S60 9 3.9% 15 D Audi A4 10 3.1% 12 D Volvo V50 11 2.6% 10 D Peugeot 407 12 2.3% 9 D Chrysler Sebring 13 2.1% 8 D Opel Vectra 14 1.8% 7 D Mercedes-Benz C-klasse 15 1.6% 6 D Alfa Romeo 159 16 1.0% 4 D Subaru Legacy 17 1.0% 4 D Chevrolet Epica 18 0.8% 3 D Skoda Superb 19 0.8% 3 D Renault Laguna 20 0.8% 3 D Honda Accord 21 0.8% 3 D Dodge Avenger 22 0.8% 3 D Audi A5 23 0.5% 2 D Saab 9-3 24 0.5% 2 D Fiat Croma 25 0.3% 1 D Volvo S40 26 0.3% 1 D Volvo C70 27 0.3% 1 D Seat Exeo 28 0.3% 1 D Kia Magentis 29 0.3% 1 D Hyundai Sonata 30 0.3% 1 D Alfa Romeo Brera
0 100.0% 1051 C Totaal 1 20.3% 213 C Volkswagen Golf 2 10.5% 110 C Nissan Qashqai 3 9.3% 98 C Opel Astra 4 8.6% 90 C Kia Ceed 5 7.3% 77 C Toyota Prius 6 6.7% 70 C Ford Focus 7 4.1% 43 C Peugeot 308 8 3.9% 41 C Hyundai i30 9 3.3% 35 C Mazda 3 10 2.7% 28 C Skoda Octavia 11 2.6% 27 C Toyota Auris 12 2.3% 24 C Honda Insight 13 2.0% 21 C Renault Megane 14 2.0% 21 C Mitsubishi Lancer 15 1.7% 18 C Citroen C4 16 1.5% 16 C BMW 1-serie 17 1.4% 15 C Volvo C30 18 1.4% 15 C Fiat Bravo 19 1.3% 14 C Audi A3 20 1.0% 11 C Seat Leon 21 1.0% 11 C Lancia Delta 22 1.0% 11 C Honda Civic 23 0.9% 9 C Chevrolet Cruze 24 0.8% 8 C Volkswagen Jetta 25 0.4% 4 C Volkswagen Scirocco 26 0.4% 4 C Subaru Impreza 27 0.4% 4 C Chevrolet Nubira 28 0.3% 3 C Volkswagen New Beetle 29 0.3% 3 C Volkswagen Eos 30 0.3% 3 C Toyota Corolla 31 0.2% 2 C Dodge Caliber 32 0.2% 2 C Alfa Romeo 147
0 100.0% 2400 B Totaal 1 24.9% 597 B Ford Fiesta 2 12.8% 306 B Volkswagen Polo 3 12.0% 287 B Opel Corsa 4 6.7% 161 B Daihatsu Sirion 5 4.3% 104 B Mitsubishi Colt 6 4.1% 98 B Toyota Yaris 7 3.8% 91 B Hyundai i20 8 3.7% 88 B Peugeot 207 9 3.2% 76 B Seat Ibiza 10 3.1% 75 B Peugeot 206 11 2.9% 70 B Mazda 2 12 2.4% 58 B Suzuki Swift 13 2.3% 56 B Skoda Fabia 14 2.3% 55 B Alfa Romeo Mito 15 2.0% 49 B Dacia Sandero 16 1.7% 40 B Mini Mini 17 1.5% 35 B Dacia Logan 18 1.2% 30 B Renault Clio 19 1.0% 24 B Chevrolet Aveo 20 0.7% 16 B Fiat Punto 21 0.7% 16 B Citroen C3 22 0.6% 15 B Hyundai Accent 23 0.5% 13 B Nissan Micra 24 0.5% 11 B Kia Rio 25 0.4% 10 B Subaru Justy 26 0.3% 7 B Honda Jazz 27 0.2% 4 B Lancia Ypsilon 28 0.1% 3 B Hyundai Getz 29 0.1% 3 B Daihatsu Materia 30 0.0% 1 B Lada Kalina 31 0.0% 1 B Citroen C2
0 100.0% 2770 A Totaal 1 17.5% 484 A Volkswagen Fox 2 12.8% 354 A Peugeot 107 3 10.3% 286 A Toyota Aygo 4 9.8% 271 A Fiat 500 5 8.3% 229 A Fiat Panda 6 7.3% 202 A Chevrolet Matiz 7 7.1% 196 A Suzuki Alto 8 5.7% 159 A Hyundai i10 9 5.4% 150 A Nissan Pixo 10 4.1% 114 A Citroen C1 11 3.7% 102 A Daihatsu Cuore 12 3.2% 89 A Opel Agila 13 1.5% 41 A Ford Ka 14 1.1% 30 A Renault Twingo 15 1.0% 27 A Suzuki Splash 16 0.9% 24 A Kia Picanto 17 0.4% 12 A Daihatsu Trevis


En tja, wat moeten we hiervan denken?

1       Mercedes-Benz 190
Verkoopcijfers in december 2009 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van [www.bovag.nl]:

Volkswagen + 228,2%
Mazda + 218,6%
Mini + 207,7%
BMW + 123,1%
Kia + 118,8%
Alfa Romeo + 97,0%
Toyota + 74,0%
Peugeot + 73,8%
Suzuki + 62,8%
Porsche + 50,0%
Ford + 47,1%
Land Rover + 42,9%
Seat + 39,8%
Mitsubishi + 33,3%
smart + 28,6%
Fiat + 28,2%
Opel + 24,0%
Skoda + 22,6%
Hyundai + 20,8%
Totale verkopen personenauto's + 18,1%
Subaru + 16,0%
Nissan + 13,5%
Chevrolet + 7,7%
Citroën + 3,5%
Audi = 0%
Dacia = 0%
Chrysler - 11,1%
Daihatsu - 12,7%
Honda - 26,2%
Mercedes-Benz - 29,7%
Volvo - 33,3%
Dodge - 50,0%
Lexus - 50,0%
Saab - 61,5%
Lancia - 66,7%
Jaguar - 80,0%
Renault - 89,7%
Jeep - 90,0%


December geeft altijd een zeer vertekend beeld, maar misschien toch leuk om te zien welke merken deden aan een eindejaarsdump en welke merken dit jaar hebben gepast (Renault...). Lijstje van geheel 2009 komt later deze week nog wel.
Klopt, Renault heeft het vorige maand vast gedaan!
Kocht Volkswagen het marktleiderschap?

2009 was een zeer beroerd jaar voor de autobranche, maar bij Volkswagen kon men ondanks een verkoopdaling van bijna 20 procent toch opgelucht ademhalen: men wist marktleider in Nederland te blijven, vóór Toyota dat afgelopen najaar nog aan kop ging aan de statistieken.
De overwinning heeft echter wel een vieze bijsmaak: het heeft er alle schijn van dat Volkswagen die ‘gekocht’ heeft, ondanks ontkenningen van de importeur dat het afzetresultaat gemanipuleerd zou zijn. De Fox ging in december namelijk maar liefst 483 keer over de toonbank terwijl voor dit model, dat duidelijk op zijn retour is, vorig jaar in dezelfde maand slechts 24 klanten trok. Een verschil van 459 verkopen dus. Ook bij de Polo en Golf zien we opvallend hoge registratieaantallen in december die eigenlijk niet te verklaren zijn. Zo verkocht de Golf afgelopen maand 2,5 keer beter dan in dezelfde maand van 2008. Opvallend, want bij de even ‘verse’ Renault Mégane halveerde de afzet. De verkooppiek van de Polo in december is lastiger te duiden omdat het om een nagelnieuw model gaat. Maar dat neemt niet weg dat de stijging veel groter is dan bij andere auto’s die op min of meer hetzelfde tijdstip op de markt zijn verschenen.
De conclusie is dan ook dat 750 registraties van Volkswagen in december niet met boeren verstand verklaard kunnen worden. Is het toeval dat het verschil in jaarafzet tussen Toyota en Volkswagen vrijwel even groot is, namelijk 694 registraties? Nee, dat kan geen toeval zijn. Of anders gezegd: als Volkswagen niet had zitten sjoemelen, dan had zij het marktleiderschap over 2009 af moeten staan aan Toyota.
Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen. Volkswagen zal pas in 2011 zijn nieuwe goedkope en zuinige stadsauto in stelling kunnen brengen dus moet nog een tijdje voortsukkelen met de Fox. Ook van de Polo met benzinemotor is er geen uitvoering met fiscaal gunstig A-label verkrijgbaar. Toyota hoeft geen ‘nee’ te verkopen aan consumenten die een goedkope benzineauto met energielabel ‘A’ zoeken: zowel de Aygo als de iQ 1.0 en de Yaris 1.0/1.3 vallen in deze categorie. De enige troef die Volkswagen heeft, is de Polo BlueMotion. Gelukkig voor de importeur is de eerste respons uitstekend: de dealers hebben inmiddels al 200 exemplaren van deze zeer zuinige uitvoering besteld. De importeur is positief verrast: "Het is zeer bijzonder dat een auto in het compact segment, nog voordat het model bij de dealer staat, zo gewild is", zo legt woordvoerder Jacques Geijsen uit. "Bij een Ferrari of Rolls-Royce kunnen we ons dat voorstellen, maar een auto van iets meer dan 16.000 euro, dat is wel heel bijzonder. Geen van de kopers heeft überhaupt met de Polo BlueMotion kunnen rijden". Nu zijn er in de zomer van 2007 zat mensen geweest die ‘uit de folder’ een Fiat 500 van 15.000 euro besteld hebben, maar dat terzijde. Dat Volkswagen een (lease)hit in handen heeft, is duidelijk. De importeur verwacht dit jaar 7.000 exemplaren van de Polo 1.2 TDI BlueMotion te kunnen verkopen. Dat aantal staat gelijk aan de helft van de totale Polo verkopen, want die zijn begroot op 14.000 exemplaren. De Polo zal daarmee de Golf kunnen gaan aflossen als best verkochte auto van Nederland. Terwijl Volkswagen opnieuw gaat ‘toveren’ met de registratiecijfers van de Fox.

Bron: [www.autointernationaal.nl]
Quote
Daewoo-Chevrolet
Wat is "op de juiste plek in de statistieken" dan? Zonder hybrides, want dat zijn geen auto's of zo? En moeten we dan wachten tot 2011 wanneer de Peugeot 3008 en Citroën DS5 dieselhybrides verschijnen totdat hybrides als volwaardig worden beschouwd?

Zal het nog een keertje toelichten. Het gaat me om de relativiteit van de cijfers. Je moet cijfers altijd interpreteren op hun waarde. Het is op zich interessant om de hybrideverkoopcijfers eruit te lichten en dan te kijken hoe de markt er uit ziet. Dán pas zie je wat er aan de hand is.
Jij echter telt in je euforie over dat Aziatische grut alles bij elkaar op. Tsja, leuk, maar jezelf een beetje rijk rekenen.
Nogmaals, het gaat me er niet om bepaalde modellen of motortypen weg te laten, maar de verhoudingen te zoeken.

Quote
Daewoo-Chevrolet
Ik wil alleen maar aangeven dat vanaf 2010 de Japanners (in ieder geval Toyota, Honda, Nissan en Mitsubishi) naar alle waarschijnlijkheid minder afhankelijk zullen worden van één model waarmee de enige potentiële probleemveroorzaker (inzakkende verkopen van één model hebben grote gevolgen voor het hele merk) wordt weggenomen, zodat de Japanners stabielere verkopen kunnen laten zien en doordat Toyota/Lexus, Honda, Nissan/Infiniti (Leaf), Mitsubishi (i-MiEV) en Subaru (Stella EV) voorop lopen ten opzichte van menig concurrent als het gaat om hybrides en/of elektrische auto's en de aanschaf van dergelijke zuinige auto's door de overheid steeds meer wordt gestimuleerd, zelfs gestaag stijgende verkopen moeten kunnen noteren.

Topic gaat over 2009, niet over scenario's voor de toekomst winking smiley . Ik begrijp ondertussen dat je ambassadeur bent van al het grut dat uit het Verre Oosten komt, maar graag reëel houden en on topic winking smiley .

Quote
Daewoo-Chevrolet
De Japanners lijken op een aantal westerse fabrikanten na (Renault werkt samen met Nissan, GM) het verst te zijn gevorderd.
Volvo komt met plugin hybrides. Ford met ethanol motoren. BMW met brandstofcellen. PSA heeft 50% aandelen genomen in Mitsubishi (=een van de grootste accuproducenten ter wereld onder de naam Lithium Energy Japan). Misschien niet allemaal zo ver gevorderd als de hybridetechnologie van Toyota en Honda, maar wel allemaal serieuze langetermijn visies. De Japanners hebben 1 slag geworden. Maar daarmee ook de oorlog?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2010 18:43 door Elaste.
Whatever, trek lekker voorbarige conclusies. Ik heb mijn mening al genoeg kenbaar gemaakt. Als jij liever de hybrideverkopen eruit haalt en dan de conclusie trekt dat het slecht gaat met Toyota of Honda en dat die merken afhankelijk zijn van één of twee modellen heb je gelijk, het slaat naar mijn mening echter nergens op.
Quote
Daewoo-Chevrolet
Whatever, trek lekker voorbarige conclusies. Ik heb mijn mening al genoeg kenbaar gemaakt. Als jij liever de hybrideverkopen eruit haalt en dan de conclusie trekt dat het slecht gaat met Toyota of Honda en dat die merken afhankelijk zijn van één of twee modellen heb je gelijk, het slaat naar mijn mening echter nergens op.

En ik deel die mening.
Quote
Daewoo-Chevrolet
Whatever, trek lekker voorbarige conclusies. Ik heb mijn mening al genoeg kenbaar gemaakt. Als jij liever de hybrideverkopen eruit haalt en dan de conclusie trekt dat het slecht gaat met Toyota of Honda en dat die merken afhankelijk zijn van één of twee modellen heb je gelijk, het slaat naar mijn mening echter nergens op.
*zucht* Je snapt het echt niet, he? Nogmaals: ik zeg nergens dat je die hybrideverkopen eruit moet halen en ook niet dat het slecht gaat met Toyota of Honda. Je leest alleen wat je wilt lezen. Een academische discussie over cijfers is aan jou blijkbaar niet besteed.
Daimler verkoopt 10% minder

De Duitse fabrikant van premiumauto's Daimler heeft het afgelopen jaar 10,1 procent minder auto's verkocht ondanks fors herstel in het laatste kwartaal van het jaar. Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend. Daimler verkocht ongeveer 1,1 miljoen auto's van onder andere de merken Mercedes-Benz en Smart. De verkoop van die laatste kleine stadsauto daalde met 13,2 procent ten opzichte van 2008.

In december verkocht Daimler daarentegen 12,1 procent meer auto's; in het hele vierde kwartaal 13 procent extra. Daar moet wel bij aangetekend worden dat de autoverkopen eind 2008 al inzakten. Maar sinds de E-klasse in meer uitvoeringen leverbaar is (Estate, Coupé, 200 CDI) zit het ordertempo er bij dit model sowieso lekker in.
De auto's van Daimler waren vooral in trek in China, wat de sterkst groeiende markt voor de Duitse automaker was met een groei van bijna 69 procent tot 71.900 auto's. Volgens topman Dieter Zetsche was Mercedes-Benz in 2009 het snelst groeiende premiummerk in China.
In Europa werden 12,8 procent minder wagens verkocht en in de VS ging de afzet 17,8 procent achteruit. In het laatste land dreigt met name de Smart een commerciële flop te worden. In december klapt de afzet met meer dan 65 procent in elkaar. Op jaarbasis is er sprake van een daling van meer dan 40 procent. Er is nu de merkmanager van Saturn ingevolgen om Smart te redden. Daimler heeft er blijkbaar niet veel vertrouwen in dat haar komst veel effect zal hebben, want zij laat weten dat alleen het merk Mercedes-Benz dit jaar een "iets hogere omzet" zal kunnen realiseren. En die omzettoename zal primair te danken zijn aan China.
In Nederland deed Smart het iets minder goed dan het marktgemiddelde, maar de verschillen waren niet schokkend groot. Mercedes-Benz deed het iets slechter, hetgeen vooral door de C-klasse kwam. Van dit volumemodel is de afzet in 2008 vrijwel gehalveerd. De E-klasse kon wel plussen en van de GLK werden meer dan 300 exemplaren op kenteken gezet maar afgezien van de A-klasse (waarvan de afzet zich stabiliseerde in 2009) was het voor de rest van het gamma huilen met de pet op.



Bron: [www.autointernationaal.nl]
Quote
Elaste
Een academische discussie over cijfers is aan jou blijkbaar niet besteed.

Pfff, academische discussie...

Quote
Elaste
Wat ik bedoel is natuurlijk dat Toyota het moet hebben van een Europees wagentje (de Aygo) en een lease'hit'. Verder is het gewoon niet goed gesteld met de Japanse merken. Sommige hebben 1 a 2 redelijke succesnummers. Maar de overall aanwezigheid van Japanse merken van 10-20 jaar terug is er niet meer. En dan kun je je misschien blindstaren op cijfers ("allemaal hun marktaandeel fors op te voeren", maar het is niet stabiel te noemen.

Quote
Elaste
Nogmaals: ik zeg nergens dat je die hybrideverkopen eruit moet halen en ook niet dat het slecht gaat met Toyota of Honda.

Ik snap er inderdaad niks van winking smiley



Personenauto. Broem broem.



Personenauto. Zoef zoef.
Quote
Daewoo-Chevrolet
Ik snap er inderdaad niks van winking smiley
Je hebt gelijk dat het verwarrend lijkt. Ik bedoelde met het eerste de verkoopcijfers 2009, tweede opmerking was een algemene over Japanse automerken omdat jij mij daarvan betichtte.
Tot en met 20 januari zijn er in Nederland 44.320 auto's verkocht, een stijging van 11,2%: [www.raivereniging.nl]
Dat zijn er best veel! Gezien hoeveel er vorig jaar verkocht zijn.

Als dat elke maand zo doorgaat, zitten we zo op 500.000 auto's aan het eind van het jaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2010 20:37 door Nico94.
Nederland heeft Januari in de plus af gesloten, hèhè.
Maar dan het buitenland:

Frankrijk: plus 14%, waarbij PSA 18%, Dacia 110% en Renault 59!!% omhoog zijn gegaan
Italie: plus 30 %
Spanje: plus 18 %
Japan: plus 37%
Quote
Nico94
Dat zijn er best veel! Gezien hoeveel er vorig jaar verkocht zijn.

Als dat elke maand zo doorgaat, zitten we zo op 500.000 auto's aan het eind van het jaar.

Nico94: voordat je iets neerzet kan het geen kwaad om even wat achtergronden te verkrijgen (AW heeft bijv een paar mooie grafieken hiervoor).
In dit geval zul je dan meteen zien dat januari altijd een 'sterke' maand is t.o.v. de overige maanden in een jaar (vanwege nieuwe jaar, vanwege leaseregistraties etc etc). Het gebruiken van een januari cijfer en extrapoleren naar het hele jaar heeft dan ook geen enkele zin.
januari 2010

Merkenoverzicht
1 - 1 Volkswagen
2 5 Toyota
3 2 Ford
4 17 Renault
5 4 Opel
6 3 Peugeot
7 11 Citroen
8 25 Audi
9 7 Kia
10 9 Suzuki

Modellenoverzicht
1 6 Toyota Aygo
2 4 Volkswagen Polo
3 9 Volkswagen Golf
4 1 Ford Fiesta
5 27 Toyota Prius
6 76 Renault Mégane
7 11 Suzuki Alto
8 3 Peugeot 107
9 20 Opel Astra
10 21 Toyota Yaris



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-02-2010 11:43 door Mach1.
Is er nog behoefte aan een segmentlijstje?
Ach laat maar zitten dan. Stats worden niet zo gewaardeerd.

Deze zijn nieuw trouwens:

Chevrolet Camaro
Chrysler Pacifica
Ford Escape
Lotus Evora
Volkswagen Caravelle
Nissan Cube
Citroen Ds
Meer Alto's dan Astra's nut smiley
Vind het zo knap dat de Passat het nog steeds beter doet dan zijn (nieuwere) concurrenten.
Quote
Mach1
Vind het zo knap dat de Passat het nog steeds beter doet dan zijn (nieuwere) concurrenten.

Maar toch ondertussen flink teruggevallen, volgens Autoweek: Passat jan 2009 : 1.613
jan 2010 : 924
Quote
Geelhoed
Is er nog behoefte aan een segmentlijstje?

JA!!!!!

Vind ik altijd mooie lijsten en veelzeggend.
Ik heb de elise een klasje naar beneden gedaan, kijk zelf maar of de nieuwelingen goed staan.


0 100.0% 328 V Totaal 1 36.6% 120 V Mercedes-Benz Sprinter 2 19.5% 64 V Ford Transit 3 6.7% 22 V Volkswagen Kombi 4 6.7% 22 V Volkswagen Crafter 5 6.7% 22 V Opel Vivaro 6 5.2% 17 V Fiat Scudo 7 4.0% 13 V Volkswagen Multivan 8 3.4% 11 V Mercedes-Benz Vito 9 3.0% 10 V Volkswagen Transporter 10 1.8% 6 V Renault Trafic 11 1.5% 5 V Mercedes-Benz Viano 12 1.2% 4 V Peugeot Boxer 13 0.9% 3 V Volkswagen Caravelle 14 0.9% 3 V Volkswagen California 15 0.6% 2 V Citroen Jumper 16 0.3% 1 V Renault Master 17 0.3% 1 V Nissan Primastar 18 0.3% 1 V Nissan Interstar 19 0.3% 1 V Fiat Ducato
0 100.0% 595 T3 Totaal 1 20.3% 121 T3 Lexus RX 2 16.0% 95 T3 Volvo XC90 3 10.8% 64 T3 Land Rover Range Rover 4 8.6% 51 T3 Mazda Cx-9 5 7.2% 43 T3 T2 Mercedes-Benz GLK 6 7.1% 42 T3 Mercedes-Benz M-klasse 7 6.7% 40 T3 BMW X6 8 6.7% 40 T3 BMW X5 9 4.4% 26 T3 Land Rover Discovery 10 4.2% 25 T3 Audi Q7 11 2.9% 17 T3 Mazda CX-7 12 2.4% 14 T3 Mercedes-Benz R-klasse 13 1.7% 10 T3 Volkswagen Touareg 14 1.7% 10 T3 Jeep Grand Cherokee 15 1.5% 9 T3 Toyota Land Cruiser 16 1.3% 8 T3 Porsche Cayenne 17 1.0% 6 T3 Nissan Murano 18 0.8% 5 T3 Mercedes-Benz GL 19 0.8% 5 T3 Infiniti Fx 20 0.7% 4 T3 Jeep Commander 21 0.2% 1 T3 Mitsubishi Pajero 22 0.2% 1 T3 Ford Explorer 23 0.2% 1 T3 Chrysler Pacifica
0 100.0% 2982 T2 Totaal 1 16.1% 479 T2 Volkswagen Tiguan 2 11.3% 336 T2 Kia Sportage 3 9.7% 288 T2 Audi Q5 4 9.4% 279 T2 Kia Sorento 5 8.6% 256 T2 Volvo XC60 6 7.6% 226 T2 BMW X1 7 6.0% 180 T2 Mitsubishi Outlander 8 5.6% 167 T2 Toyota RAV4 9 4.3% 127 T2 Honda CR-V 10 4.0% 119 T2 Hyundai Tucson 11 3.4% 102 T2 Suzuki Grand Vitara 12 2.9% 87 T2 Ford Kuga 13 1.9% 56 T2 Subaru Forester 14 1.7% 50 T2 Hyundai Santa Fe 15 1.4% 43 T2 Opel Antara 16 1.3% 39 T2 Land Rover Freelander 17 0.9% 26 T2 Citroen C-crosser 18 0.9% 26 T2 BMW X3 19 0.5% 16 T2 Peugeot 4007 20 0.5% 16 T2 Nissan X-Trail 21 0.5% 16 T2 Chevrolet Captiva 22 0.5% 15 T2 Jeep Patriot 23 0.2% 6 T2 Renault Koleos 24 0.2% 5 T2 Jeep Cherokee 25 0.1% 4 T2 Land Rover Defender 26 0.1% 4 T2 Jeep Compass 27 0.1% 4 T2 Dodge Nitro 28 0.1% 2 T2 Mercedes-Benz G-klasse 29 0.1% 2 T2 Jeep Wrangler 30 0.1% 2 T2 Infiniti Ex 31 0.1% 2 T2 Ford Escape 32 0.0% 1 T2 Subaru Tribeca 33 0.0% 1 T2 Nissan Pathfinder
0 100.0% 739 T1 Totaal 1 39.6% 293 T1 Skoda Yeti 2 25.3% 187 T1 Suzuki SX4 3 22.2% 164 T1 Toyota Urban Cruiser 4 6.1% 45 T1 Fiat Sedici 5 4.9% 36 T1 Daihatsu Terios 6 1.9% 14 T1 Suzuki Jimny
0 100.0% 769 P3 Totaal 1 34.3% 264 P3 Ford S-MAX 2 21.5% 165 P3 Ford Galaxy 3 20.7% 159 P3 Renault Espace 4 7.9% 61 P3 Seat Alhambra 5 5.9% 45 P3 Dodge Journey 6 3.3% 25 P3 Mitsubishi Grandis 7 3.1% 24 P3 Chrysler Voyager 8 1.7% 13 P3 Volkswagen Sharan 9 0.5% 4 P3 Peugeot 807 10 0.5% 4 P3 Citroen C8 11 0.3% 2 P3 Kia Carnival 12 0.3% 2 P3 Hyundai Trajet 13 0.1% 1 P3 Lancia Phedra
0 100.0% 4959 P2 Totaal 1 15.9% 788 P2 Renault Scenic 2 12.3% 609 P2 Volkswagen Golf Plus 3 11.8% 585 P2 Citroen C4 Picasso 4 11.4% 567 P2 Peugeot 3008 5 7.2% 355 P2 Seat Altea 6 7.1% 354 P2 Opel Zafira 7 6.4% 317 P2 Volkswagen Touran 8 6.2% 307 P2 Peugeot 5008 9 5.6% 279 P2 Ford C-MAX 10 5.2% 258 P2 Mercedes-Benz B-klasse 11 4.9% 244 P2 Toyota Verso 12 2.5% 122 P2 Mazda 5 13 1.7% 83 P2 Kia Carens 14 1.0% 51 P2 Citroen Xsara Picasso 15 0.5% 27 P2 Toyota Corolla Verso 16 0.1% 7 P2 Honda FR-V 17 0.1% 4 P2 Chrysler PT Cruiser 18 0.0% 2 P2 Seat Toledo
0 100.0% 1835 P1 Totaal 1 23.5% 431 P1 Kia Venga 2 15.3% 281 P1 Citroen C3 Picasso 3 12.8% 235 P1 Opel Meriva 4 11.8% 216 P1 Mercedes-Benz A-klasse 5 9.4% 173 P1 Nissan Note 6 7.6% 140 P1 Kia Soul 7 7.1% 130 P1 Ford Fusion 8 6.9% 127 P1 Renault Modus 9 3.5% 64 P1 Hyundai Matrix 10 0.9% 16 P1 Skoda Roomster 11 0.4% 8 P1 Daihatsu Materia 12 0.4% 7 P1 Lancia Musa 13 0.3% 5 P1 Nissan Cube 14 0.1% 2 P1 Peugeot 1007
0 100.0% 491 L Totaal 1 21.2% 104 L Citroen Berlingo 2 20.4% 100 L Renault Kangoo 3 16.1% 79 L Fiat Doblo 4 13.2% 65 L Peugeot Partner 5 9.8% 48 L Volkswagen Caddy 6 9.0% 44 L Citroen Nemo 7 5.1% 25 L Peugeot Bipper 8 2.9% 14 L Opel Combo 9 2.4% 12 L Fiat Fiorino
0 100.0% 226 K Totaal 1 65.9% 149 K Toyota Iq 2 34.1% 77 K Smart Fortwo
0 100.0% 33 H Totaal 1 66.7% 22 H Porsche 911 2 9.1% 3 H Ferrari California 3 6.1% 2 H Nissan GT-R 4 6.1% 2 H Mercedes-Benz SL 5 6.1% 2 H Aston Martin DB9 6 3.0% 1 H Maserati Granturismo 7 3.0% 1 H Ferrari 612
0 100.0% 100 G Totaal 1 34.0% 34 G BMW Z4 2 18.0% 18 G Audi TT 3 14.0% 14 G Mazda MX-5 4 7.0% 7 G Mercedes-Benz SLK 5 6.0% 6 G Porsche Cayman 6 5.0% 5 G Porsche Boxster 7 4.0% 4 G Opel GT 8 3.0% 3 G Hyundai Coupe 9 2.0% 2 G Lotus Evora 10 2.0% 2 G Alfa Romeo Spider 11 1.0% 1 G Nissan 370z 12 1.0% 1 G Nissan 350Z 13 1.0% 1 G Ford Mustang 14 1.0% 1 G Daihatsu Copen 15 1.0% 1 G Chevrolet Camaro
0 100.0% 148 F Totaal 1 31.8% 47 F Porsche Panamera 2 30.4% 45 F Mercedes-Benz S-klasse 3 19.6% 29 F BMW 7-serie 4 8.8% 13 F Volkswagen Phaeton 5 3.4% 5 F Lexus LS 6 2.0% 3 F Maserati Quattroporte 7 2.0% 3 F Jaguar XJ 8 2.0% 3 F Audi A8
0 100.0% 1973 E Totaal 1 27.6% 545 E Volvo V70 2 26.4% 521 E BMW 5-serie 3 20.3% 401 E Mercedes-Benz E-klasse 4 15.3% 302 E Audi A6 5 3.9% 76 E Volvo S80 6 2.3% 45 E Jaguar XF 7 1.7% 34 E Chrysler 300C 8 0.9% 17 E Citroen C6 9 0.4% 8 E Saab 9-5 10 0.3% 6 E Mercedes-Benz CLS 11 0.3% 6 E BMW 6-serie 12 0.2% 4 E Lexus GS 13 0.2% 3 E Hyundai Grandeur 14 0.2% 3 E Cadillac CTS 15 0.1% 1 E Toyota Camry 16 0.1% 1 E Renault Vel Satis
0 100.0% 7443 D Totaal 1 12.6% 935 D Audi A4 2 12.4% 926 D Volkswagen Passat 3 10.6% 789 D Ford Mondeo 4 9.0% 671 D Opel Insignia 5 8.0% 594 D Volvo V50 6 7.4% 552 D BMW 3-serie 7 7.0% 524 D Toyota Avensis 8 6.2% 461 D Citroen C5 9 4.4% 327 D Audi A5 10 4.1% 307 D Mercedes-Benz C-klasse 11 2.6% 197 D Renault Laguna 12 2.6% 191 D Mazda 6 13 2.1% 158 D Skoda Superb 14 2.0% 151 D Seat Exeo 15 1.7% 128 D Volvo S60 16 1.1% 79 D Honda Accord 17 1.0% 73 D Alfa Romeo 159 18 0.8% 57 D Saab 9-3 19 0.7% 54 D Volvo S40 20 0.6% 48 D Mercedes-Benz CLC 21 0.5% 35 D Peugeot 407 22 0.5% 34 D Subaru Legacy 23 0.3% 26 D Opel Vectra 24 0.3% 23 D Chrysler Sebring 25 0.3% 22 D Fiat Croma 26 0.3% 21 D Lexus IS 27 0.3% 19 D Volvo C70 28 0.1% 11 D Hyundai Sonata 29 0.1% 8 D Jaguar X-type 30 0.1% 8 D Chevrolet Epica 31 0.1% 4 D Cadillac BLS 32 0.0% 3 D Infiniti G 33 0.0% 3 D Dodge Avenger 34 0.0% 2 D Alfa Romeo Brera 35 0.0% 1 D Opel Signum 36 0.0% 1 D Mercedes-Benz CLK
0 100.0% 13462 C Totaal 1 17.9% 2414 C Volkswagen Golf 2 10.0% 1343 C Toyota Prius 3 10.0% 1340 C Renault Megane 4 8.3% 1119 C Opel Astra 5 7.3% 985 C Ford Focus 6 5.7% 768 C Audi A3 7 5.7% 763 C Kia Ceed 8 5.0% 678 C Skoda Octavia 9 4.0% 542 C Nissan Qashqai 10 3.2% 429 C Honda Insight 11 3.2% 427 C BMW 1-serie 12 3.1% 412 C Peugeot 308 13 2.9% 391 C Honda Civic 14 2.4% 322 C Hyundai i30 15 2.2% 292 C Seat Leon 16 1.9% 254 C Volvo C30 17 1.2% 156 C Toyota Auris 18 1.1% 149 C Mazda 3 19 0.9% 125 C Volkswagen Scirocco 20 0.8% 105 C Citroen C4 21 0.6% 84 C Chevrolet Cruze 22 0.6% 81 C Fiat Bravo 23 0.5% 68 C Volkswagen Jetta 24 0.4% 55 C Mitsubishi Lancer 25 0.3% 44 C Lancia Delta 26 0.3% 37 C Dodge Caliber 27 0.2% 28 C Volkswagen Eos 28 0.1% 14 C Toyota Corolla 29 0.1% 10 C Subaru Impreza 30 0.1% 8 C Volkswagen New Beetle 31 0.1% 8 C Chevrolet Nubira 32 0.1% 8 C Alfa Romeo 147 33 0.0% 3 C Alfa Romeo GT
0 100.0% 13458 B Totaal 1 18.1% 2440 B Volkswagen Polo 2 10.2% 1368 B Ford Fiesta 3 8.1% 1089 B Toyota Yaris 4 7.3% 988 B Seat Ibiza 5 6.4% 855 B Opel Corsa 6 6.3% 843 B Renault Clio 7 5.6% 755 B Peugeot 207 8 4.4% 589 B Suzuki Swift 9 4.4% 588 B Mitsubishi Colt 10 4.3% 572 B Hyundai i20 11 4.1% 556 B Mini Mini 12 4.0% 545 B Skoda Fabia 13 3.3% 448 B Peugeot 206 14 2.6% 354 B Dacia Sandero 15 1.8% 243 B Fiat Punto 16 1.7% 228 B Dacia Logan 17 1.7% 227 B Citroen C3 18 1.2% 164 B Alfa Romeo Mito 19 1.0% 137 B Mazda 2 20 1.0% 130 B Honda Jazz 21 0.4% 60 B Nissan Micra 22 0.4% 55 B Chevrolet Aveo 23 0.3% 45 B Subaru Justy 24 0.3% 44 B Citroen C2 25 0.3% 42 B Hyundai Accent 26 0.2% 33 B Daihatsu Sirion 27 0.2% 29 B Kia Rio 28 0.1% 10 B Opel Tigra 29 0.1% 9 B Citroen Ds 30 0.1% 8 B Hyundai Getz 31 0.0% 4 B Lancia Ypsilon
0 100.0% 12966 A Totaal 1 19.3% 2500 A Toyota Aygo 2 10.2% 1322 A Suzuki Alto 3 9.9% 1284 A Peugeot 107 4 8.2% 1063 A Ford Ka 5 7.6% 983 A Hyundai i10 6 6.9% 890 A Fiat Panda 7 6.8% 888 A Citroen C1 8 5.8% 749 A Fiat 500 9 5.7% 737 A Nissan Pixo 10 5.7% 734 A Renault Twingo 11 4.5% 587 A Opel Agila 12 4.3% 555 A Kia Picanto 13 2.4% 310 A Volkswagen Fox 14 1.2% 152 A Suzuki Splash 15 0.9% 118 A Daihatsu Cuore 16 0.7% 88 A Chevrolet Matiz 17 0.0% 6 A Daihatsu Trevis
Quote
Mach1
Vind het zo knap dat de Passat het nog steeds beter doet dan zijn (nieuwere) concurrenten.


*kuch* A4 ?
Quote
speedtouch
Quote
Mach1
Vind het zo knap dat de Passat het nog steeds beter doet dan zijn (nieuwere) concurrenten.

Maar toch ondertussen flink teruggevallen, volgens Autoweek: Passat jan 2009 : 1.613
jan 2010 : 924

januari 2008: 878 (maar toen zat de CC er nog niet bij, zit die er nu trouwens bij?).
Quote
Geelhoed
Quote
Mach1
Vind het zo knap dat de Passat het nog steeds beter doet dan zijn (nieuwere) concurrenten.


*kuch* A4 ?

Zag het net in je lijstje smiling smiley.
Quote
Geelhoed
Gewetensvraag: Materia, Cube, Soul => P1?
Ja.
Quote
Geelhoed
Gewetensvraag: Materia, Cube, Soul => P1?

Ja.

Wat doet de S60 het trouwens goed voor een model dat niet meer wordt gemaakt.
Quote
Hendrik :
Quote
Geelhoed
Gewetensvraag: Materia, Cube, Soul => P1?

Ja.

Wat doet de S60 het trouwens goed voor een model dat niet meer wordt gemaakt.

Wie weet hebben ze de auto's op voorraad op kenteken gezet?
Ik vond de Benz 190 van vorige maand opvallender! winking smiley

De lijst is geupdate.
Zie ik er nu gewoon een Fiat Croma tussen staan?nut smiley
ST, zijn ze wel laat mee. Hij is al een tijdje uit productie.

Geelhoed, was dat niet een foutje dan ofzo?

Rik,

27 0.2% 18 D Fiat Croma

Ja dus.
Quote
Hendrik :
Geelhoed, was dat niet een foutje dan ofzo?
Dat is nog niks, de Ds is al 35 jaar uit productie! tongue sticking out smiley

Rover 25 van augustus 2009 was ook mooi!
De Audi A4 + A5 + VW Passat samen verkopen precies 4x zo veel als de BMW3 eye rolling smiley
Zo zie je nog meer opvallende aantallen:

VW Golf + Scirocco + Audi A3 samen een kwart van het totaal in hun klasse.

De ruim 6 jaar oude Panda verkoopt beter dan de Fiat 500. (de face lift is toch nog niet te koop?)
Kia is eindelijk weer terug in de Top 10 met een verkoopstijging van 132%. Het bewijs dat Kia en Kroymans niet bij elkaar pasten, want waar het de afgelopen jaren goed ging met het merk in de rest van de wereld (20% verkoopstijging wereldwijd in crisisjaar 2009!), halveerde in Nederland het marktaandeel in een paar jaar tijd. De facelift i.c.m. gunstige milieulabels heeft bij de cee'd goed uitgepakt, de auto laat gewoon gerenommeerde concurrenten als de Peugeot 308 ruimschoots achter zich, terwijl de 308 een nieuwer model is. Sowieso was de januarimaand voor de 308 wel heel erg beroerd, niet eens een Top 50 positionering meer, terwijl de 307 een aantal jaren de best verkochte auto van Nederland was! Bij Kia zijn ook de Venga en nieuwe Sorento aangeslagen, terwijl de Picanto weer terug is op een normale positie voor een wat oudere stadsauto. Verder is er nog veel ruimte voor verdere verbetering mogelijk: de Soul kan misschien wat meer onder de aandacht worden gebracht, de Sportage wordt eind dit jaar vervangen door een veelbelovend nieuw model qua design en de Rio en Carens zijn op dit moment de zwakke schakels in het modellengamma.
Andere merken die het opvallend goed deden zijn Renault (dankzij gunstige milieulabels en prijzen verkoopt de Mégane nu eindelijk goed), Lexus (RX 450h 2WD met 20% bijtelling), Mini, Toyota (eerste volledige jaar nieuwe Prius) en Suzuki (eerste volledige jaar voor de Alto). Verder vallen Infiniti, Chrysler/Dodge/Jeep, Saab, Lancia (wat is dat toch met Italiaanse auto's vanaf het C-segment: de kortstondige opleving door de Delta is nu alweer voorbij), smart (niet echt een verklaring voor te verzinnen, want gunstige milieulabels), Chevrolet (het wachten is op de Spark, geheid een succesnummer), Mazda (goede modellen, blijkbaar slechte marketing), Honda (Civic Hybrid is aan vervanging toe), Seat (gelukkig komt de Ibiza Ecomotive met dezelfde specificaties als de Polo 1.2 TDI BlueMotion, dus met 14% bijtelling en alle andere voordelen en daarnaast ook de stationcar, die combinatie leidt geheid tot een succesnummer), Peugeot (de genoemde 308, hetzelfde geldt voor de 207).
Opel blijft tegenvallen, de Astra moet duidelijk nog op stoom geraken, terwijl de Corsa, Insignia en Zafira zuinigere motoren zouden kunnen gebruiken met gunstiger milieulabels, nieuwe Meriva is in aantocht. Ook lijken Nederlanders iets tegen Mercedes te hebben, want in België en Duitsland is het merk veel populairder, hetzelfde geldt voor Skoda, hoewel de Yeti nu al succesvol is. Volkswagen en Audi doen het traditioneel goed in januari door de leaseverkopen en laten redelijk stabiele verkoopcijfers zijn, hoewel vooral Audi marktaandeel moet inleveren. De Polo is in ieder geval uitstekend aangeslagen. Duidelijk is dat Toyota dit jaar opnieuw een gooi kan doen naar het marktleiderschap in Nederland, aangezien Toyota in 2009 al op een haar na de grootste was (en het was geworden als VW geen Fox dumping zou houden) en een veel sterkere januarimaand had dan vorig jaar.
Och wat is eerlijk Peugoet zegt ook dat de 107 een auto van hen is. Maar we weten allemaal dat hij van Toyota komt. Het is natuurlijk al niet moeilijk om zo'n goedkoop autotje met al dat belastingvoordeel te verkopen. Ik zie dat veel mensen hem kopen om goedkoop uit te zijn en alle ongemakken voor lief menen.
Quote
Daewoo-Chevrolet
Duidelijk is dat Toyota dit jaar opnieuw een gooi kan doen naar het marktleiderschap in Nederland, aangezien Toyota in 2009 al op een haar na de grootste was (en het was geworden als VW geen Fox dumping zou houden) en een veel sterkere januarimaand had dan vorig jaar.

In januari wel een verschil van 1560 auto's tussen VW en Toyota. De huidige berichten over Toyota zullen het merk dit jaar eerder minder doen verkopen dan meer. Het is tevens het eerste volle jaar van de Polo. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-02-2010 08:57 door Mach1.
Quote
Mach1
Quote
Daewoo-Chevrolet
Duidelijk is dat Toyota dit jaar opnieuw een gooi kan doen naar het marktleiderschap in Nederland, aangezien Toyota in 2009 al op een haar na de grootste was (en het was geworden als VW geen Fox dumping zou houden) en een veel sterkere januarimaand had dan vorig jaar.

In januari wel een verschil van 1560 auto's tussen VW en Toyota. De huidige berichten over Toyota zullen het merk dit jaar eerder minder doen verkopen dan meer. Het is tevens het eerste volle jaar van de Polo. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen!


Toyota haalt dit jaar niet eens de top 3......mark my words
@ Rickm

Ik zeg ze halen nog niet eens meer de Top 5 .
Wat is er met Daihatsu aan de hand dan? Slechts 200 registraties in januari, tegenover ruim 800 vorig jaar januari! De Subaru Justy is nog meer verkocht als de Sirion!
@ Leone1300: Door de dure yen zijn Daihatsu's veel duurder geworden. Daihatsu heeft daar extra veel last van, aangezien Daihatsu het vooral moet hebben van stadsauto's en compacte hatchbacks en Daihatsu al haar modellen uit Japan haalt. Subaru heeft volgens mij de vanafprijs van de Justy met 500 euro verlaagd, wat 'm goedkoper maakt dan de Sirion. De Sirion was er twee jaar geleden nog vanaf 10.000 euro en de Cuore kostte 8.500 euro. Die vanafprijzen liggen nu een stuk hoger.
@ Mach1: Dus doet Toyota het een stuk beter dan in januari 2009, toen het verschil tussen VW en Toyota 3.130 auto's bedroeg. Volkswagen scoort traditioneel sterk in de eerste maanden, aangezien het merk meer dan andere volumemerken afhankelijk is van leaseverkopen. Maar Toyota staat er tot nu toe beter voor dan een jaar geleden.
@ rickm & Mystar!: In de VS zal Toyota hard worden getroffen, maar ik denk dat de schade in Nederland door de terugroepacties mee zal vallen. Mystar! krijgt sowieso ongelijk smiling smiley
Verkoopcijfers in januari 2010 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van januari 2009 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van [www.raivereniging.nl]:

Kia + 135,0%
Dacia + 121,6%
Lexus + 100,0%
Renault + 88,9%
Mini + 73,2%
Fiat + 61,0%
Suzuki + 61,0%
Land Rover + 57,5%
Toyota + 51,3%
Mitsubishi + 22,3%
Skoda + 22,2%
Opel + 16,0%
Hyundai + 15,5%
Totale verkopen personenauto's + 12,0%
Citroën + 9,1%
Volkswagen + 8,3%
Nissan + 3,1%
Cadillac = 0%
Audi - 2,4%
BMW - 4,2%
Mercedes-Benz - 4,2%
Ford - 4,8%
Peugeot - 9,6%
Volvo - 10,1%
Porsche - 11,1%
Alfa Romeo - 13,1%
Mazda - 14,8%
Seat - 17,8%
Subaru - 18,0%
Honda - 18,3%
Jaguar - 19,7%
Chevrolet - 28,8%
Infiniti - 33,3%*
Lancia - 41,1%
Chrysler - 42,9%
Jeep - 64,2%
smart - 64,7%
Saab - 69,2%
Dodge - 71,0%
Daihatsu - 76,4%


* Gegevens AutoWeek
Dai -76%? Ze zitten juist in de hoek die het goed moeten doen.
8 auto's verkocht in januari 2010 en dat is net zoveel als in januari 2009. ((Nieuw - oud) / Oud) * 100%, hè smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.