De Nederlandse verkoopcijfers (februari 2021 -17,7% @ pag. 116)

Gepost door Rutger DC 
Toyota onttroont Volkswagen

Toyota is in de eerste weken van september Volkswagen gepasseerd als het gaat om het aantal geregistreerde auto's over 2009. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het RDC. Het marktaandeel van Toyota bedraagt nu 10,2 procent versus 10,1 procent voor Volkswagen. Ford neemt met 9,3 procent de 3e plaats op de ranglijst in. Op afstand volgen Peugeot en Opel met respectievelijk 7,6 en 5,4 procent.

Het aantal geregistreerde nieuwe personenauto’s valt voor de eerste helft van september opnieuw tegen, zo blijkt uit de cijfers van het RDC. Werden er vorig jaar in dat tijdsbestek 20.200 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, nu zijn dat er afgerond 17.000. Dit betekent een daling van bijna 16 procent. Op jaarbasis zijn t/m 18 september 299.650 auto's verkocht in Nederland, terwijl vorig jaar op deze datum de grens van 400.000 registraties gepasseerd werd. Ten opzichte van 2008 lopen we zodoende 25 procent achter.

Bron: [www.autointernationaal.nl]
Stand per 23/09

Maand 2009 2008 Verschil
Januari 56375 66329 -15 %
Februari 33786 50326 -33 %
Maart 34537 47165 -27 %
April 30216 42264 -29 %
Mei 30876 45796 -33 %
Juni 35494 48233 -26 %
Juli 33486 40079 -16 %
Augustus 28009 39596 -29 %
September 20326 25789 -21 %
Totaal t/m 23-9: 303105 405577 -25 %
pdf van spetember 2009: verkoopcijfers september 2009

Verschil tussen VW en Toyota is vrij klein in de maandlijst.
Toyota op Nummer 1 voor hele jaar.
VW zal nu toch echt met acties moeten komen (de nieuwe Polo alleen helpt niet genoeg) om de No1 positie over 2009 te kunnen claimen. We kunnen dus nog wel wat vuurwerk (gekochte rental/verhuurbedrijvenregistraties, dealer- en zelfregistraties, etc) vanuit Leusden verwachten.

Autoverkopen na drie kwartalen: -25%
02-10-2009 09:42
In totaal zijn er de eerste drie kwartalen van dit jaar 316.612 auto’s geregistreerd. Dat is een afname van 24,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2008. Toen stond de teller op 421.063. Dat blijkt uit de definitieve cijfers van het RDC.

Afgelopen september zijn er 34.030 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat is een daling van 17,6% ten opzichte van dezelfde maand in 2008.Bijna alle volumemerken verkopen dit jaar cumulatief minder auto's dan vorig jaar. Alleen Honda (22,6%) en Lancia (22,8%) verkochten meer. Voor het eerst dit jaar noteert ook Audi een min: -2,8%.

Top 5 bestverkochte merken (jan t/m sep 2009)

merk marktaandeel (%)
1. Toyota 9,9
2. Volkswagen 9,9
3. Ford 9,4
4. Peugeot 7,7
5. Opel 6,6
De cijfers staan nog niet op Bovag.nl en AutoWeek.nl, maar wél op het Spaanse es.autoblog.com:

Totaal aantal verkochte auto's: 34.030 exemplaren, - 17,5% t.o.v. vorig jaar.

Stijgers
• Dacia +87,7%
• BMW +69,9%
• Mini +36,5%
Dalers
• Volvo -32,7%
• Mitsubishi -63,3%
• Ford -36,4%

Top 40 merken:

1. Toyota 3.090
2. Volkswagen 2.976
3. Peugeot 2.858
4. Ford 2.766
5. Opel 2.415
6. Renault 2.063
7. Fiat 2.025
8. BMW 1.940
9. Citroën 1.605
10. Hyundai 1.398
11. Volvo 1.225
12. Suzuki 1.147
13. Mercedes-Benz 860
14. Honda 797
15. Skoda 797
16. Nissan 791
17. Audi 786
18. Kia 624
19. Chevrolet 596
20. Seat 590
21. Mazda 458
22. Mini 396
23. Dacia 383
24. Mitsubishi 305
25. Daihatsu 259
26. Alfa Romeo 158
27. Subaru 70
28. Lancia 67
29. Smart 59
30. Lexus 58
31. Porsche 55
32. Dodge 47
33. Land Rover 36
34. Chrysler 27
35. Saab 23
36. Jeep 20
37. Jaguar 9
38. Aston Martin 2
39. Cadillac 2
40. Ferrari 2

Top 15 modellen:

1. Toyota Prius 1.235
2. Volkswagen Golf 964
3. Fiat Panda 937
4. BMW 3-serie 850
5. Peugeot 107 805
6. Ford Focus 770
7. Opel Corsa 759
8. Ford Fiesta 740
9. Citroën C1 735
10. Peugeot 207 681
11. Hyundai i10 652
12. Suzuki Alto 646
13. Volkswagen Passat 628
14. BMW 1-serie 613
15. Renault Twingo 600

Toyota is dus de nieuwe nummer 1, Opel krabt ietwat bij, maar vindt nog niet de aansluiting bij de rest, Peugeot klimt uit het dal van begin dit jaar, terwijl VAG-merken Audi en Seat de laatste maanden beroerde verkoopcijfers laten noteren. Ondanks dat het faillissement van Kroymans allang achter de rug is, lopen de verkoopcijfers nog altijd flink terug. Alfa Romeo deed het t.o.v. vorig jaar wél goed, maar september 2008 was dan ook een heel beroerde maand voor Alfa. Verder hebben flinke acties de maandelijks met 40% gedaalde afzet van BMW geleid tot verkoopstijgingen, lijkt de E-klasse behoorlijk goed te verkopen en zijn de Fiat Panda, Opel Corsa en Renault Twingo vermoedelijk dankzij acties weer flink omhoog geschoten.
Quote
Daewoo-Chevrolet
Top 15 modellen:

1. Toyota Prius 1.235
2. Volkswagen Golf 964
3. Fiat Panda 937
4. BMW 3-serie 850
5. Peugeot 107 805
6. Ford Focus 770
7. Opel Corsa 759
8. Ford Fiesta 740
9. Citroën C1 735
10. Peugeot 207 681
11. Hyundai i10 652
12. Suzuki Alto 646
13. Volkswagen Passat 628
14. BMW 1-serie 613
15. Renault Twingo 600

Volgens mij is dit lijstje hét grote voorbeeld van hoe dergelijke maandcijfers een momentopname zijn, die meer door de levering bepaald wordt dan door de verkopen (= handtekening onder contract). De BMW 3-serie verkoopt beter dan de 1-serie (en sowieso de op 3 na best verkochte)? De Peugeot 107 en C1 van de eerste plaatsen verstoten en de Toyota Aygo nergens in de top-15 te herkennen? De Fiat Panda die het vorige maand 'slecht' deed nu ineens in de top-3? De leveringsperikelen van de vorige maand(en) worden gewoon goedgemaakt, of je ziet hier de perikelen die ze volgende maand(en) weer gaan goedmaken... Je moet dit soort cijfers eigenlijk op langere termijn bekijken zolang er levertijden zijn. En die termijn is dan net zo groot als de totaal-gemiddelde levertijd (dus voor alle verkochte auto's bij elkaar, niet bekeken per model) duurt.
En opnieuw ontbreekt Infiniti - - - en die hebben beslist een aantal auto's verkocht / op kenteken gezet. Bizar.
In ieder geval meer dan de 2 van Cadillac, Ferrari en Aston M.

Hoe ik dat weet? Geen flauw idee. Maar in het 't Gooi alleen al rijden er een stuk of 8 met ..-J..-..kentekens.
Het verschil tussen VW en Toyota is tov vorige maand een stuk kleiner. Over het gehele jaar ook een klein verschil, van ruim 100 auto's in het voordeel van Toyota. Kan nog spannend gaan worden. De Polo komt aardig op gang tov augustus, Golf en Passat blijven het ook prima doen. Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Seat gaat nog steeds beroerd. Wat daar toch aan de hand is? De Leon verkoopt voor geen meter meer, slecht 84 stuks!

Wat ook opvalt is dat de Insignia al aardig aan het terugzakken is, had ik niet verwacht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-10-2009 13:55 door Mach1.
Nieuw deze maand: Toyota Previa (P3), Skoda Yeti (T1)




0 100.0% 293 V Totaal 1 39.6% 116 V Mercedes-Benz Sprinter 2 20.8% 61 V Volkswagen Transporter 3 10.2% 30 V Ford Transit 4 7.2% 21 V Volkswagen Crafter 5 7.2% 21 V Fiat Ducato 6 6.5% 19 V Opel Vivaro 7 2.7% 8 V Mercedes-Benz Vito 8 1.7% 5 V Volkswagen California 9 1.0% 3 V Peugeot Expert 10 1.0% 3 V Mercedes-Benz Viano 11 0.7% 2 V Renault Trafic 12 0.3% 1 V Volkswagen Multivan 13 0.3% 1 V Opel Movano 14 0.3% 1 V Citroen Jumper 15 0.3% 1 V Chevrolet Express
0 100.0% 291 T3 Totaal 1 19.9% 58 T3 BMW X Series 2 17.9% 52 T3 Volvo XC90 3 15.8% 46 T3 BMW X5 4 11.3% 33 T3 Lexus RX 5 6.2% 18 T3 Mercedes-Benz M-klasse 6 5.2% 15 T3 Mazda Cx-9 7 4.8% 14 T3 Land Rover Range Rover 8 4.5% 13 T3 Audi Q7 9 3.1% 9 T3 BMW X6 10 2.7% 8 T3 Land Rover Discovery 11 2.4% 7 T3 Mercedes-Benz R-klasse 12 2.1% 6 T3 Porsche Cayenne 13 1.4% 4 T3 Volkswagen Touareg 14 1.4% 4 T3 Jeep Grand Cherokee 15 0.3% 1 T3 Toyota Land Cruiser 16 0.3% 1 T3 Nissan Murano 17 0.3% 1 T3 Mercedes-Benz GL 18 0.3% 1 T3 Mazda CX-7
0 100.0% 1148 T2 Totaal 1 15.0% 172 T2 Volkswagen Tiguan 2 14.5% 167 T2 Volvo XC60 3 12.9% 148 T2 Hyundai Tucson 4 7.8% 90 T2 Audi Q5 5 7.4% 85 T2 Toyota RAV4 6 5.1% 59 T2 Kia Sportage 7 4.7% 54 T2 Mitsubishi Outlander 8 4.2% 48 T2 Suzuki Grand Vitara 9 4.1% 47 T2 Honda CR-V 10 3.9% 45 T2 Kia Sorento 11 2.6% 30 T2 Mercedes-Benz GLK 12 2.6% 30 T2 Hyundai Santa Fe 13 2.5% 29 T2 Subaru Forester 14 2.4% 28 T2 Citroen C-crosser 15 1.7% 20 T2 Ford Kuga 16 1.5% 17 T2 Peugeot 4007 17 1.5% 17 T2 Opel Antara 18 1.2% 14 T2 Chevrolet Captiva 19 1.0% 12 T2 Land Rover Freelander 20 1.0% 12 T2 Jeep Patriot 21 0.8% 9 T2 Renault Koleos 22 0.6% 7 T2 Nissan X-Trail 23 0.3% 3 T2 Jeep Cherokee 24 0.3% 3 T2 Dodge Nitro 25 0.1% 1 T2 Land Rover Defender 26 0.1% 1 T2 Jeep Compass
0 100.0% 480 T1 Totaal 1 34.0% 163 T1 Kia Soul 2 24.4% 117 T1 Suzuki SX4 3 22.1% 106 T1 Toyota Urban Cruiser 4 9.6% 46 T1 Fiat Sedici 5 6.5% 31 T1 Skoda Yeti 6 2.1% 10 T1 Daihatsu Terios 7 1.5% 7 T1 Suzuki Jimny
0 100.0% 299 P3 Totaal 1 29.8% 89 P3 Ford S-MAX 2 23.4% 70 P3 Ford Galaxy 3 13.0% 39 P3 Seat Alhambra 4 11.0% 33 P3 Renault Espace 5 8.4% 25 P3 Dodge Journey 6 4.7% 14 P3 Chrysler Voyager 7 4.0% 12 P3 Mitsubishi Grandis 8 2.0% 6 P3 Peugeot 807 9 1.3% 4 P3 Volkswagen Sharan 10 1.3% 4 P3 Citroen C8 11 0.7% 2 P3 Hyundai Trajet 12 0.3% 1 P3 Toyota Previa
0 100.0% 2757 P2 Totaal 1 27.1% 746 P2 Peugeot 3008 2 18.2% 501 P2 Renault Scenic 3 9.7% 267 P2 Volkswagen Golf Plus 4 7.7% 211 P2 Opel Zafira 5 7.3% 200 P2 Ford C-MAX 6 6.7% 186 P2 Citroen C4 Picasso 7 4.8% 132 P2 Toyota Verso 8 4.4% 122 P2 Mercedes-Benz B-klasse 9 4.3% 118 P2 Seat Altea 10 4.2% 116 P2 Volkswagen Touran 11 2.2% 61 P2 Mazda 5 12 1.5% 42 P2 Toyota Corolla Verso 13 1.0% 28 P2 Kia Carens 14 0.6% 17 P2 Citroen Xsara Picasso 15 0.3% 8 P2 Chevrolet Tacuma 16 0.0% 1 P2 Honda FR-V 17 0.0% 1 P2 Chrysler PT Cruiser
0 100.0% 872 P1 Totaal 1 26.0% 227 P1 Opel Meriva 2 24.1% 210 P1 Citroen C3 Picasso 3 13.5% 118 P1 Renault Modus 4 13.5% 118 P1 Nissan Note 5 10.4% 91 P1 Mercedes-Benz A-klasse 6 6.5% 57 P1 Ford Fusion 7 2.8% 24 P1 Hyundai Matrix 8 1.6% 14 P1 Lancia Musa 9 1.0% 9 P1 Skoda Roomster 10 0.5% 4 P1 Peugeot 1007
0 100.0% 272 L Totaal 1 23.9% 65 L Peugeot Partner 2 21.0% 57 L Renault Kangoo 3 17.6% 48 L Citroen Berlingo 4 14.7% 40 L Volkswagen Caddy 5 11.0% 30 L Fiat Doblo 6 5.5% 15 L Fiat Fiorino 7 5.5% 15 L Citroen Nemo 8 0.7% 2 L Opel Combo
0 100.0% 145 K Totaal 1 59.3% 86 K Toyota Iq 2 40.7% 59 K Smart Fortwo
0 100.0% 21 H Totaal 1 85.7% 18 H Porsche 911 2 9.5% 2 H Aston Martin V8 Vantage 3 4.8% 1 H Ferrari 612
0 100.0% 96 G Totaal 1 58.3% 56 G BMW Z4 2 11.5% 11 G Audi TT 3 8.3% 8 G Opel GT 4 7.3% 7 G Mercedes-Benz SLK 5 4.2% 4 G Porsche Cayman 6 4.2% 4 G Mazda MX-5 7 2.1% 2 G Porsche Boxster 8 2.1% 2 G Nissan 370z 9 1.0% 1 G Hyundai Coupe 10 1.0% 1 G Chrysler Crossfire
0 100.0% 61 F Totaal 1 39.3% 24 F Porsche Panamera 2 34.4% 21 F Mercedes-Benz S-klasse 3 18.0% 11 F BMW 7-serie 4 3.3% 2 F Mercedes-Benz Panamera 5 1.6% 1 F Lexus LS 6 1.6% 1 F Jaguar XJ 7 1.6% 1 F Audi A8
0 100.0% 897 E Totaal 1 32.1% 288 E BMW 5-serie 2 27.1% 243 E Volvo V70 3 19.0% 170 E Mercedes-Benz E-klasse 4 11.6% 104 E Audi A6 5 4.9% 44 E Volvo S80 6 1.3% 12 E Chrysler 300C 7 0.8% 7 E Peugeot 607 8 0.7% 6 E Lexus GS 9 0.7% 6 E Jaguar XF 10 0.6% 5 E Saab 9-5 11 0.4% 4 E Citroen C6 12 0.2% 2 E Renault Vel Satis 13 0.2% 2 E Mercedes-Benz CLS 14 0.2% 2 E BMW 6-serie 15 0.1% 1 E Toyota Camry 16 0.1% 1 E Cadillac CTS
0 100.0% 4527 D Totaal 1 18.7% 848 D BMW 3-serie 2 13.9% 628 D Volkswagen Passat 3 9.3% 420 D Volvo V50 4 9.3% 419 D Opel Insignia 5 7.5% 338 D Ford Mondeo 6 7.0% 319 D Toyota Avensis 7 6.5% 293 D Audi A4 8 5.2% 234 D Mercedes-Benz C-klasse 9 3.8% 172 D Citroen C5 10 3.0% 136 D Mazda 6 11 2.6% 118 D Skoda Superb 12 2.0% 89 D Renault Laguna 13 1.9% 88 D Peugeot 407 14 1.2% 55 D Volvo S40 15 1.2% 55 D Audi A5 16 1.2% 55 D Alfa Romeo 159 17 1.1% 49 D Volvo S60 18 0.9% 42 D Honda Accord 19 0.7% 32 D Volvo C70 20 0.7% 30 D Seat Exeo 21 0.5% 22 D Subaru Legacy 22 0.4% 17 D Saab 9-3 23 0.4% 17 D Lexus IS 24 0.3% 12 D Opel Vectra 25 0.2% 11 D Fiat Croma 26 0.2% 9 D Mercedes-Benz CLC 27 0.1% 6 D Chevrolet Epica 28 0.1% 3 D Hyundai Sonata 29 0.0% 2 D Mercedes-Benz CLK 30 0.0% 2 D Jaguar X-type 31 0.0% 2 D Dodge Avenger 32 0.0% 1 D Opel Signum 33 0.0% 1 D Kia Magentis 34 0.0% 1 D Cadillac BLS 35 0.0% 1 D Alfa Romeo Brera
0 100.0% 6925 C Totaal 1 17.8% 1233 C Toyota Prius 2 14.0% 967 C Volkswagen Golf 3 10.8% 748 C Ford Focus 4 8.9% 613 C BMW 1-serie 5 6.4% 443 C Opel Astra 6 5.0% 349 C Skoda Octavia 7 4.9% 340 C Honda Insight 8 4.1% 283 C Honda Civic 9 4.0% 279 C Nissan Qashqai 10 3.5% 241 C Renault Megane 11 3.0% 205 C Audi A3 12 2.3% 160 C Volvo C30 13 2.2% 154 C Hyundai i30 14 2.1% 146 C Toyota Auris 15 2.1% 143 C Kia Ceed 16 1.6% 114 C Mazda 3 17 1.2% 86 C Citroen C4 18 1.2% 84 C Seat Leon 19 0.8% 53 C Chevrolet Cruze 20 0.6% 45 C Fiat Bravo 21 0.6% 43 C Mitsubishi Lancer 22 0.5% 37 C Lancia Delta 23 0.4% 29 C Volkswagen Jetta 24 0.4% 27 C Volkswagen Scirocco 25 0.4% 27 C Chevrolet Lacetti 26 0.2% 17 C Dodge Caliber 27 0.2% 15 C Chevrolet Nubira 28 0.2% 13 C Volkswagen Eos 29 0.2% 12 C Toyota Corolla 30 0.1% 8 C Alfa Romeo 147 31 0.1% 4 C Alfa Romeo GT 32 0.0% 3 C Subaru Impreza 33 0.0% 3 C Peugeot 307 34 0.0% 1 C Volkswagen New Beetle
0 100.0% 7402 B Totaal 1 10.2% 757 B Opel Corsa 2 9.3% 689 B Ford Fiesta 3 9.2% 683 B Peugeot 207 4 7.2% 536 B Toyota Yaris 5 6.8% 500 B Volkswagen Polo 6 5.8% 430 B Fiat Punto 7 5.8% 427 B Peugeot 206 8 5.4% 401 B Renault Clio 9 5.3% 394 B Mini Mini 10 4.4% 327 B Hyundai i20 11 4.2% 313 B Seat Ibiza 12 3.9% 289 B Skoda Fabia 13 3.3% 247 B Chevrolet Aveo 14 3.1% 231 B Suzuki Swift 15 2.6% 196 B Dacia Sandero 16 2.6% 195 B Mitsubishi Colt 17 2.5% 186 B Dacia Logan 18 1.6% 120 B Mazda 2 19 1.2% 89 B Alfa Romeo Mito 20 1.1% 83 B Citroen C3 21 1.1% 79 B Honda Jazz 22 0.9% 64 B Daihatsu Sirion 23 0.5% 39 B Hyundai Accent 24 0.5% 36 B Nissan Micra 25 0.3% 19 B Kia Rio 26 0.2% 16 B Subaru Justy 27 0.2% 15 B Lancia Ypsilon 28 0.2% 14 B Citroen C2 29 0.2% 12 B Hyundai Getz 30 0.1% 5 B Opel Tigra 31 0.1% 4 B Daihatsu Materia 32 0.0% 3 B Seat Cordoba 33 0.0% 2 B Lada Kalina 34 0.0% 1 B Citroen Saxo
0 100.0% 7032 A Totaal 1 13.1% 919 A Fiat Panda 2 11.4% 805 A Peugeot 107 3 10.4% 731 A Citroen C1 4 9.2% 644 A Suzuki Alto 5 9.0% 632 A Hyundai i10 6 8.5% 600 A Renault Twingo 7 6.5% 459 A Fiat 500 8 6.3% 446 A Ford Ka 9 5.4% 383 A Toyota Aygo 10 4.9% 345 A Nissan Pixo 11 4.1% 286 A Opel Agila 12 3.2% 227 A Chevrolet Matiz 13 2.4% 169 A Daihatsu Cuore 14 2.4% 166 A Kia Picanto 15 1.7% 117 A Volkswagen Fox 16 1.3% 92 A Suzuki Splash 17 0.2% 11 A Daihatsu Trevis
Mooie lijstjes weer Geelhoed! thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-10-2009 14:00 door Mach1.
 4     3.3%        2    F     Mercedes-Benz Panamera


Vet!
Zo, die prius en Panamera thumbs up
Quote

33 0.0% 3 C Peugeot 307

Staan die hokken ook nog nieuw te koop eye popping smiley
Quote
Mach1
Mooie lijstjes weer Geelhoed! thumbs up

Bijna dan:
Nissan Qashqai + 3008 - Iedereen stelt dat deze vrijwel identiek zijn. Waarom zijn ze in verschillende groepen ondergebracht??
Waar zijn de Infiniti's? De Peu 308?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-10-2009 14:22 door feyokoopmans.
de 308 was vorige maand nogf 24 ste in de lijst en deze maand.............heey hij is weg zeker niets verkocht.
en de 3008 is nu 8ste vanaf 47 ....... of is het nu 308+3008 samen?
Ik heb zo'n idee dat ze bij elkaar opgeteld zijn.
ik vond het al een raar idee..... dat er plots zoveel 3008 waren verkocht.....gaat dit nog opnieuw bekeken worden /cq gecorrigeerd worden
lijkt mij niet dat als je het de ene maand gescheiden hebt de volgende maand het bij elkaar veegt... zonder vermelding waarom je dat zou doen bijv.
Even wachten hoe de cijfers op bovag.nl komen. Zo kun je er inderdaad geen hoogte van krijgen!
Vreemd, de hoge score van de Corsa. Zo ineens zonder echte acties op nummer 1
Nog grappiger is de Meriva op 1, loopt al erg lang mee en wordt volgend jaar vervangen.
12 2.0% 89 D Renault Laguna
13 1.9% 88 D Peugeot 407


Nog steeds weet Renault niet te scoren, althans zo interpreteer ik de cijfers. De 407 is na de facelift ook redelijk geflopt, maar er is geen significant verschil in de verkoopcijfers tussen deze twee gelijkaardige auto's.
Waarom staat de Delta trouwens niet in het lijstje erboven?
van www.raivereniging.nl

PEUGEOT 308 447
PEUGEOT 3008 301

Je kunt dus wel stellen dat de 308 en 3008 deze maand bij elkaar opgeteld zijn in de lijst die op autoweek.nl staat. Is dat ook weer opgehelderd.
Zouden bij sommige dealers de auto's verkocht worden door de receptionist tussen de andere werkzaamheden door. Bv Lexus, 57 stuks op 12 dealers. dat is net aan een auto per week. Die showroom kan je toch niet meer laten draaien?

Zou het niet handiger zijn om dat via de Toyota-dealers te laten lopen?
De crisis is nog lang niet voorbij. De komende 5 jaar gaan we het voelen. We zijn gewend aan een hypotheekrente van 4 tot 5% maar daarmee zijn we goed verwend. De rente is aan het stijgen en dat gaat voorlopig niet voorbij. De huizenprijzen blijven dalen. Dus meer rente en minder waarde voor je woning. Maar ja wat wil je als iedereen maar blijft lenen. Laten we dan eindelijk teruggaan naar de ouderwetse gierige Hollander. Lekker sparen en weten waar je aan toe bent ook over 20 a 30 jaar. Dat zegt iemand die tot de groep behoort die gemiddeld € 10.000 geleend heeft. Sorry maar hier lach ik om!! grinning smiley Welcome 2 the real world big smile smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2009 00:50 door mpowerrr.
BMW had een bonus campagne lopen die eindigde per 30/09. Dealers hebben flink wat gangbare modelen op kenteken gezet.

3 serie, Z4 en 5 serie plotseling allemaal nummer 1 in segment en 1-serie in top 5...
Van de verkoop van sommige modellen krijg je de hik van verbazing;
Ondanks de komst van de Insignia EN de trend naar kleiner verkoopt de Passat beter dan vorig jaar!
Ding is al op leeftijd, de crisis duurde het merendeel van dit jaar maar ja hoor, de Passat, still going strong.
Passat heeft dan ook sterke Bluemotion modellen. Slim van ze!
Quote
Shady
Passat heeft dan ook sterke Bluemotion modellen. Slim van ze!

In de Passat zitten ook de CC's. Dat is ook een model waarin downgraders uit een bijv. Phaeton of A6 in gaan.
Quote
Joël D.
Wat doet die saxo daar? grinning smiley

Daar ben ik ook erg benieuwd naar
Quote
feyokoopmans
Van de verkoop van sommige modellen krijg je de hik van verbazing;
Ondanks de komst van de Insignia EN de trend naar kleiner verkoopt de Passat beter dan vorig jaar!
Ding is al op leeftijd, de crisis duurde het merendeel van dit jaar maar ja hoor, de Passat, still going strong.

Die verkoopt ook inderdaad heel goed voor een "oud" model, maar weet regelmatig ook nog menig test op naam te zetten (al dan wel/niet terecht)
Quote
Dennis_zw
Quote
Shady
Passat heeft dan ook sterke Bluemotion modellen. Slim van ze!

In de Passat zitten ook de CC's. Dat is ook een model waarin downgraders uit een bijv. Phaeton of A6 in gaan.

Dat zouden ze eigenlijk moeten splitsen vind ik, de Passat en de Passat CC, ik vind het eigenlijk 2 verschillende auto's met deels dezelfde naam.
Dan zou je cabrio's ook apart moeten tellen. Stations dan ook maar. Is geen doen. En dan zou je dus merken die voor bijv een sedanuitvoering een andere typenaam hebben er weer bij op moeten tellen. Een Jetta is gewoon een Golf sedan maar wordt apart geteld.
Quote
mpowerrr
De rente is aan het stijgen en dat gaat voorlopig niet voorbij.
Stijgen? Welnee. Interbancaire rates nog altijd dalende: [www.euribor-rates.eu]

ontopic: Passat is gewoon een goed totaalpaketje. Net AM&S test gelezen tussen Accord 2.4, Mondeo 2.5, Insignia 2.0T en de Passat 2.0 tfsi. Nou, gewoon op kale nummers wint de Passat aan alle kanten. Ondanks 20 pk minder dan de Insignia is de Passat vlotter in de hernemingen en sneller op de 180 km/ en met een behoorlijk lager verbruik. Ruimte binnenin is riant, kofferbak net zo, alleen de Mondeo doet daar een beetje mee.

Uiterlijk is subjectief maar is natuurlijk wat verouderd, maar als je daar niet mee zit is er geen rationele reden niet voor de Passat te kiezen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2009 13:27 door RoadJunk.
Quote
gearhead
Dan zou je cabrio's ook apart moeten tellen. Stations dan ook maar. Is geen doen. En dan zou je dus merken die voor bijv een sedanuitvoering een andere typenaam hebben er weer bij op moeten tellen. Een Jetta is gewoon een Golf sedan maar wordt apart geteld.

Ja, maar cabrio's, stations en sedans zijn afgeleid van het basismodel, terwijl de Passat CC een totaal andere carrosserie heeft van voor tot achter!
Een 308 cabrio heeft toch ook een totaal andere carrosserie dan de Berline? Geen stuk plaatwerk is uitwisselbaar. Alleen het onderstel misschien. Da's bij de CC ook zo tov de gewone Passat. Blijft een lastig verhaal, hoe moet een Jetta ingedeeld worden? Apart of optellen bij de Golf?
Dit hangt allemaal af van hoe de betreffende importeur de auto's rapporteert. De typegoedkeuring bepaald in veel gevallen (naast marketing) of het een sub-model is of dat het een nieuw model betreft.

Voorbeelden: de Renault Scenic heeft een tijdje onder de noemer Megane Scenic in de lijsten als een submodel van de Megane gestaan terwijl het nu een afzonderlijk model in de lijsten is. Zo zou bijvoorbeeld Opel de Astra en Zafira (theoretisch) samen kunnen voegen, terwijl deze toch duidelijk verschillende modellen zijn (en in verschillende klassen vallen). Als de naam van het model gelijk is valt deze vaak inzelfde categorie
(het was Megane Scenic en daarom bij Meganes, nu is het de Scenic (zonder Megane).

Een CC model is ook zo'n twijfelgeval. De Astra CC is een submodel van de Astra en wordt daardoor als Astra geraporteerd (ook met Passat CC, terwijl de EOS nu juist weer een aparte naam en daardoor registratie heeft)
Quote
RoadJunk
Quote
mpowerrr
De rente is aan het stijgen en dat gaat voorlopig niet voorbij.
Stijgen? Welnee. Interbancaire rates nog altijd dalende: [www.euribor-rates.eu]

ontopic: Passat is gewoon een goed totaalpaketje. Net AM&S test gelezen tussen Accord 2.4, Mondeo 2.5, Insignia 2.0T en de Passat 2.0 tfsi. Nou, gewoon op kale nummers wint de Passat aan alle kanten. Ondanks 20 pk minder dan de Insignia is de Passat vlotter in de hernemingen en sneller op de 180 km/ en met een behoorlijk lager verbruik. Ruimte binnenin is riant, kofferbak net zo, alleen de Mondeo doet daar een beetje mee.

Uiterlijk is subjectief maar is natuurlijk wat verouderd, maar als je daar niet mee zit is er geen rationele reden voor de Passat te kiezen.

Mee eens. De Passat laat, net als andere VW modellen, vrijwel nooit een steek vallen. Vind persoonlijk de C5 (Estate) de mooiste. Maar die is (door zijn gewicht) in de meeste vergelijkingstests niet de beste.
Maar ja, er is uiteindelijk maar één vergelijkingstest die ECHT telt.....de mijne ;-)
Weer daling registraties trucks Nieuwsbrief RSS Tags: Trucks Conjunctuur

Het aantal in ons land gekentekende trucks daalde in het derde kwartaal van dit jaar met meer dan 25%.

In de eerste negen maanden van 2009 zijn 11.078 zware bedrijfswagens ( > 3,5 ton GVW) geregistreerd, dat is 26,86 procent minder ten opzichte van dezelfde periode in 2008 (15.146 stuks). De bestelwagenverkopen laten een flink verlies zien van 39,59 procent (42.771) in vergelijking met het derde kwartaal van 2008 toen er nog 70.806 stuks op kenteken werden gezet. Dat blijkt uit cijfers van RDC, RAI Vereniging en BOVAG. De registraties in september 2009 vertonen eveneens een behoorlijke daling in vergelijking met dezelfde maand in 2008. De bestelwagenverkopen laten een min van 37 procent zien, 4.129 stuks ten opzichte van 6.554 stuks in 2008. Voor de zware bedrijfswagens geldt een terugloop van 27,3 procent. In september zijn 1.228 vrachtwagens op kenteken gezet in vergelijking met 1.688 wagens in dezelfde maand in 2008.



Bron: [www.ttm.nl]

Opmerkelijk dat de Hyundai H300 niet beter verkoopt, die verdient mijns inziens veel beter. Ik ben ook benieuwd hoe de Nissan NV200 het gaat doen, die binnenkort leverbaar wordt.

Quote
den Voetstuk
12 2.0% 89 D Renault Laguna
13 1.9% 88 D Peugeot 407


Nog steeds weet Renault niet te scoren, althans zo interpreteer ik de cijfers. De 407 is na de facelift ook redelijk geflopt, maar er is geen significant verschil in de verkoopcijfers tussen deze twee gelijkaardige auto's.
Waarom staat de Delta trouwens niet in het lijstje erboven?


Overigens is de Citroen C2 net uit produktie genomen. Van de (niet onaardig) gefacelifte versie van eerder dit jaar (of was het 2008) heb ik er welgeteld NUL gezien. In Frankrijk hebben ze er YTD nog 22.000 van verkocht. Dus ze zijn er wel -winking smiley
De Laguna is momenteel een 'lame duck' in a dead-end street'
@ feyokoopmans: Van de gefacelifte C2 heb ik er ook nog geen 1 gezien, hetzelfde geldt voor de 407 en Leon. Nog nooit de fcelift van tegengekomen! In Frankrijk wel een aantal gefacelifte 407's gezien vorige maand.
Ik wel, maar het duurde wel even (maanden) eer ik de eerste 407-fl. zag. Dit terwijl de, in mijn optiek, sterk verouderde Passat maar blijft verkopen. Jammer.
Quote
RoadJunk
Quote
mpowerrr
De rente is aan het stijgen en dat gaat voorlopig niet voorbij.
Stijgen? Welnee. Interbancaire rates nog altijd dalende: [www.euribor-rates.eu]

ontopic: Passat is gewoon een goed totaalpaketje. Net AM&S test gelezen tussen Accord 2.4, Mondeo 2.5, Insignia 2.0T en de Passat 2.0 tfsi. Nou, gewoon op kale nummers wint de Passat aan alle kanten. Ondanks 20 pk minder dan de Insignia is de Passat vlotter in de hernemingen en sneller op de 180 km/ en met een behoorlijk lager verbruik. Ruimte binnenin is riant, kofferbak net zo, alleen de Mondeo doet daar een beetje mee.

Uiterlijk is subjectief maar is natuurlijk wat verouderd, maar als je daar niet mee zit is er geen rationele reden niet voor de Passat te kiezen.


Joh! Een VW die een test in een Duits autoblad wint! Nou, dan moet dat wel een heel erg goeie VW zijn! .......

Duh! De Duitse autopers is nou niet echt onafhankelijk te noemen. Bladen als AutoBild en AM&S zijn niet op zoek naar de beste middenklasser. Ze zijn op zoek naar de beste VW/Audi/BMW/MB. En als er dan eens een ander merk wint, zoals de nieuwe Astra een testje van de Golf (zie hier: [www.autobild.de]) dan wordt er toch weer even een steek uigedeeld naar de niet VW/BMW/Audi/MB. "5:4. BILD-Urteil: Der Astra gewinnt wegen des niedrigeren Verbrauchs. Schade, dass Opel den Astra nur in England und Polen baut, nicht aber in Deutschland. "

De Duitse pers heeft ook tot einde volgehouden dat de vorige Polo de beste van zijn klasse was. Dus erg geloofwaardig zijn die jongens niet.
Persoonlijk richt ik me meer op de Engelsen. Daar letten ze meer op het weggedrag en het rijplezier dan dat ze met een meetlat alle naden nagaan en op basis daarvan een winnaar uitroepen. De Passat is m.i. zo'n ongelooflijk saaie auto, met een middelmatig weggedrag (zeker vergeleken met de Mondeo) en middelmatig interieur (vergeleken met de Insignia). Betrouwbaarheid in de praktijk is ook minder dan de eerste de beste Toyota. Over de styling heb ik het maar niet. Persoonlijk vind ik de vorige generatie Passat (voor de facelift) er nog steeds beter uit zien, maar dat is subjectief.
Tja, dat is persoonlijke he...
Quote
Shady
Tja, dat is persoonlijke he...

Inderdaad, maar ik geloof wel dat Jalberda er verstand van heeft.
Ben het namelijk nadrukkelijk met hem eens ;-))
Quote
jalberda
Quote
RoadJunk
Quote
mpowerrr
De rente is aan het stijgen en dat gaat voorlopig niet voorbij.
Stijgen? Welnee. Interbancaire rates nog altijd dalende: [www.euribor-rates.eu]

ontopic: Passat is gewoon een goed totaalpaketje. Net AM&S test gelezen tussen Accord 2.4, Mondeo 2.5, Insignia 2.0T en de Passat 2.0 tfsi. Nou, gewoon op kale nummers wint de Passat aan alle kanten. Ondanks 20 pk minder dan de Insignia is de Passat vlotter in de hernemingen en sneller op de 180 km/ en met een behoorlijk lager verbruik. Ruimte binnenin is riant, kofferbak net zo, alleen de Mondeo doet daar een beetje mee.

Uiterlijk is subjectief maar is natuurlijk wat verouderd, maar als je daar niet mee zit is er geen rationele reden niet voor de Passat te kiezen.


Joh! Een VW die een test in een Duits autoblad wint! Nou, dan moet dat wel een heel erg goeie VW zijn! .......

Duh! De Duitse autopers is nou niet echt onafhankelijk te noemen. Bladen als AutoBild en AM&S zijn niet op zoek naar de beste middenklasser. Ze zijn op zoek naar de beste VW/Audi/BMW/MB. En als er dan eens een ander merk wint, zoals de nieuwe Astra een testje van de Golf (zie hier: [www.autobild.de]) dan wordt er toch weer even een steek uigedeeld naar de niet VW/BMW/Audi/MB. "5:4. BILD-Urteil: Der Astra gewinnt wegen des niedrigeren Verbrauchs. Schade, dass Opel den Astra nur in England und Polen baut, nicht aber in Deutschland. "

De Duitse pers heeft ook tot einde volgehouden dat de vorige Polo de beste van zijn klasse was. Dus erg geloofwaardig zijn die jongens niet.
Persoonlijk richt ik me meer op de Engelsen. Daar letten ze meer op het weggedrag en het rijplezier dan dat ze met een meetlat alle naden nagaan en op basis daarvan een winnaar uitroepen. De Passat is m.i. zo'n ongelooflijk saaie auto, met een middelmatig weggedrag (zeker vergeleken met de Mondeo) en middelmatig interieur (vergeleken met de Insignia). Betrouwbaarheid in de praktijk is ook minder dan de eerste de beste Toyota. Over de styling heb ik het maar niet. Persoonlijk vind ik de vorige generatie Passat (voor de facelift) er nog steeds beter uit zien, maar dat is subjectief.

Tja. lezen wat je wil lezen he! De Duitse ADAC of de TüV worden dan wel weer vaak als maatstaf genomen. In dit geval de pers weer niet. Onnavolgbaar. De Engelsen kun je ook dan niet onafhankelijk noemen want zij vinden dat Ford Engels is (zo Duits als maar zijn kan, waarom wint Ford niet in de testen?). En als er een Ford verschijnt weet je bij voorbaat het antwoord al. Vraag; waarop baseer jij welke pers wel en welke niet onafhankelijk is? Ik heb de indruk dat jij je vooral laat leiden door wat jij wel of geen testwinaar vindt.
Omdat Ford in principe een Amerikaans merk is en ondanks dat Ford Europe als een apart merk gezien kan worden, het net als Opel niet als de nationale trots wordt gezien. En dat bladen als AutoBild, AMS en AutoZeitung/AutoReview totaal niet objectief zijn mag toch geen verrassing heten? Ik zie ook geen reden waarom de ADAC wel als maatstaf genomen zou moeten worden, trouwens: [www.autointernationaal.nl]. Eén van de grootste kritiekpunten van de Duitse tests vind ik de scoretabellen en wat niet op aannames is gebaseerd, maar gewoon feitelijk zo is, is dat prijsverschillen totaal geen invloed hebben op de einduitslag. Een prijsverschil van 5-10% maakt misschien 0,1 - 1% van het totale aantal punten uit.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.