De Nederlandse verkoopcijfers (augustus 2021 @ p. 118)

Gepost door Rutger DC 
Jaguar lijkt redelijk op z'n gat te liggen....
@ Pietzoveel: Graag gedaan!
@ Wouter82: Jaguar-Land Rover is ook hard geraakt door chiptekorten. Ik verwacht eigenlijk wel dat de vraag naar de E-Pace en F-Pace (met de nieuwe plug-in hybride) een beetje aantrekt.

A-segment

Hoewel er 3% meer personenauto's werden geregistreerd in het eerste semester van 2021 ten opzichte van het eerste semester in 2020, wist het A-segment daar niet van te profiteren: dat kromp verder met nog eens 7%. De marktleider was wederom de Kia Picanto, die het net als nummer twee Toyota Aygo wťl goed deed met plussen van boven de twintig procent. De zustermodellen van de Aygo, de Peugeot 108 en CitroŽn C1, hadden het moeilijker. Anders dan de Aygo krijgen die modellen geen opvolger en gaan binnen een paar maanden uit productie. De grote winnaar in de top tien is de Suzuki Ignis, met bijna de helft meer registraties; de grote verliezer is de Volkswagen Up die nog net niet halveert. De Hyundai i10 blijft ondertussen teleurstellen, ondanks dat die nog steeds de meest recente introductie in dit segment is.



De eerste Dacia Spring-registraties zijn echter een feit. Het is lastig te voorspellen hoe goed de elektrische Spring het gaat doen, maar het potentieel is er en de auto zorgt voor belangrijk vers bloed in een leeglopend segment. De nieuwe Toyota Aygo krijgen we later dit jaar te zien en niemand zal eraan twijfelen dat die het weer goed gaat doen in Nederland.

1.	Kia Picanto        	4.483
2.	Toyota Aygo        	3.328
3.	Peugeot 108        	2.279
4.	Fiat 500        	1.846
5.	Suzuki Ignis        	1.454
6.	CitroŽn C1        	1.443
7.	Volkswagen Up        	1.229
8.	Hyundai i10        	1.139
9.	Mitsubishi Space Star	1.035
10.	Renault Twingo        	824
11.	Fiat Panda        	223
12.	Seat Mii        	166
13.	Smart Forfour        	62
14.	Dacia Spring        	54
15.	Skoda Citigo        	45
16.	Smart Fortwo        	36
17.	Suzuki Celerio        	12
18.	Renault Twizy        	3
19.	CitroŽn C-Zero        	1
TOTAAL                        	19.662

Cijfers: RDC
Foto: Carnold.nl
B-segment
De B-segmentregistraties krompen met iets minder dan twee procent. Die daling is vooral toe te schrijven aan de Volkswagen Polo (bijna een kwart minder registraties) en de Renault Clio (een alarmerende min van 42% voor een nog vers model). Zo kon de Toyota Yaris met dank aan de succesvolle (+66%), nieuwe generatie de macht grijpen, voor het eerst in de geschiedenis van de Yaris. Plussen van tussen de twintig en dertig werden geboekt door de CitroŽn C3, Peugeot 208, Hyundai i20 en Suzuki Swift, de Mazda2 zat 37,5% in de lift, terwijl de Renault Zoe-registraties met bijna zestig procent stegen, al is dat bij lange na niet voldoende om de ingezakte Clio-registraties te compenseren. De Dacia Sandero steeg met ruim 330% met dank aan de nieuwe generatie: de laatste maanden komt die steeds meer op gang, dus daar kan nog wel meer van worden verwacht. De grootste verliezer is de Nissan Micra, die bijna halveert. De Honda E is een totale mislukking. Ik ben bezig het MPV-segment te ontmantelen en de Honda Jazz heeft nu hier een plekje gekregen. Op de Honda E na is de meest succesvolle Honda de minst succesvolle auto in het B-segment. Het resultaat is wel een stijging van een krappe twaalf procent.



Er staan een aantal opgewaardeerde modellen klaar: de Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Mini zijn opgefrist. Ford heeft een Fiesta facelift in ontwikkeling. Het belangrijkste nieuws is echter de komst van de nieuwe Skoda Fabia. De nieuwe Combi verschijnt echter pas in 2023. Het is nog even afwachten wanneer de volgende generaties Mazda2 en Nissan Micra op de markt komen, vaststaat is dat deze modellen voortaan direct afgeleid zullen zijn van de Toyota Yaris respectievelijk de Renault Clio. De Dacia Logan MCV en Lodgy krijgen ťťn gezamenlijke opvolger.

1.	Toyota Yaris	3.702
2.	Volkswagen Polo	3.639
3.	Peugeot 208	3.267
4.	Opel Corsa	2.959
5.	Ford Fiesta	2.594
6.	Renault Clio	2.311
7.	Mini Mini	2.050
8.	CitroŽn C3	1.670
9.	Seat Ibiza	1.248
10.	Suzuki Swift	1.178
11.	Audi A1        	926
12.	Skoda Fabia	902
13.	Renault Zoe	751
14.	Hyundai i20	710
15.	Dacia Sandero	697
16.	Mazda2       	535
17.	Nissan Micra	523
18.	Kia Rio       	312
19.	Honda Jazz	230
20.	Honda E       	13
21.	Dacia Logan	3
TOTAAL              	30.220
Cijfers: RDC
Foto: AutoWeek.nl
C-segment
Het C-segment kromp met 3%. Van de traditionele segmenten, zeg maar de lage personenauto's, deden de belangrijkste (A t/m D) het allemaal slechter dan het marktgemiddelde, alleen het (marginale) E-segment en F-segment vertoonden groei. De pijn wordt niet eens veroorzaakt door de Volkswagen ID.3, die in het eerste semester van 2020 nog niet eens op de markt was en eind 2020 dusdanig massaal werd geregistreerd dat die daardoor voorlopig even niet in een behoefte voorziet. De ID.3 heeft een toekomstbestendige aandrijflijn, dus dat is nog niet direct een reden tot zorg. De Ford Focus (-46%), Volkswagen Golf (-34%) en Mercedes-Benz A-Klasse (-25%) waren een aantal van de hoofdveroorzakers van de daling. Deze modellen zullen in meer of mindere mate geraakt zijn door chiptekorten, dus het is nog even afwachten hoe de registraties zich richting het einde van het jaar zullen ontwikkelen. Feit is dat de A-Klasse door de komst van de nieuwe A3 en 1 Serie ineens de oudste van de Duitse premium-drie in zijn klasse is. De nieuwe Volkswagen Golf heeft een wel erg matige start gemaakt. Dat komt deels doordat de Golf vorig jaar nog in trek was in volledig elektrische vorm, maar die e-Golf is opgevolgd door de ID.3. De Golf moet het traditioneel vooral van leaserijders hebben. Het zou goed kunnen zijn dat een groot deel eind vorig jaar een ID.3 afgeleverd heeft gekregen, of de concurrentie in eigen huis aantrekkelijker vindt. De Skoda Octavia (+59%) is zomaar naar de top van zijn segment doorgestoten. Ook de Audi A3 (+72%) en Seat Leon (+61%) profiteerden wťl duidelijk van de generatiewissel. De Kia Ceed blijft opmerkelijk goed scoren (+16%) en kwam op de tweede plek uit. Verder herstelde de Renault Mťgane wat na een facelift en verschenen de nieuwe CitroŽn C4 en Suzuki Swace. De Peugeot 308 moest geduldig op aflossing wachten, terwijl de allerlaatste Volvo V40 werd geregistreerd.



De belangrijkste noviteiten in het C-segment zijn het in komende jaar de nieuwe Peugeot 308 en Opel Astra. Op dezelfde basis staat de nieuwe DS 4 klaar. Op de nieuwe Honda Civic moet nog ruim een jaar worden gewacht in Europa. Op de recent gepresenteerde nieuwe generatie BMW 2 Serie Coupť hoeft minder lang te worden gewacht. De Cupra Born is de evenknie van de Volkswagen ID.3. Verder kunnen er facelifts worden verwacht van de Ford Focus en Mercedes-Benz A-Klasse en gaat Toyota met de GR Corolla de concurrentie aan met de Honda Civic Type R, Volkswagen Golf GTI, Hyundai i30 N en Ford Focus ST.

1.	Skoda Octavia        	2.811
2.	Kia Ceed        	2.534
3.	Ford Focus        	2.346
4.	Volkswagen Golf        	2.229
5.	Toyota Corolla        	2.174
6.	BMW 1 Serie        	1.837
7.	Audi A3                	1.719
8.	Opel Astra        	1.514
9.	Seat Leon        	1.455
10.	Mercedes-Benz A-Klasse	1.343
11.	Mercedes-Benz CLA	1.260
12.	Renault Mťgane        	1.115
13.	CitroŽn C4        	701
14.	Peugeot 308        	664
15.	BMW 2 Serie Gran Coupť	611
16.	Skoda Scala             528
17.	Nissan Leaf        	511
18.	Polestar 2        	472
19.	Mini Clubman        	420
20.	Mazda3                	393
21.	Volkswagen ID.3     	220
22.	Hyundai i30        	117
23.	Hyundai Ioniq        	110
24.	Suzuki Swace        	106
25.	Fiat Tipo        	98
26.	Lexus CT        	58
27.	BMW 2 Serie        	56
28.	Subaru XV               35
29.	Honda Civic        	32
30.	Alfa Romeo Giulietta	26
31.	Toyota Prius        	25
32.	Volvo V40        	1
TOTAAL                        	27.521
Cijfers: RDC
Foto: AutoWeek.nl




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-07-2021 15:57 door Rutger DC.
D-segment

Het D-segment kromp met 15% en maakte daarmee een flinke smak. Dat komt vooral doordat Nederlanders zijn uitgekeken op de Tesla Model 3 (-64%). Daardoor kwamen de meer traditionele Volvo S60/V60 (+26%) en BMW 3 Serie (-6%) weer bovendrijven. De grote winnaar was de BMW 4 Serie met dank aan de nieuwe coupť en cabriolet (+87%). In de marge steeg de aloude Mazda6 (+49%), maar de Opel Insignia is uit de gratie doordat de bij de introductie aangekondigde 1.4T instap benzinemotor nooit is verschenen (-55%). De Volkswagen Arteon doet het zeer teleurstellend ondanks de komst van de Shooting Brake en plug-in hybride. Ook de Renault Talisman profiteert nauwelijks van messcherpe tarieven en de Jaguar XE moest zelfs de Lexus IS, die niet meer leverbaar is, voor zich dulden. Nieuw zijn de Subaru Outback en Toyota Mirai.



Het belangrijkste nieuws komt het komende jaar van Mercedes-Benz, waarvan de eerste exemplaren van de nieuwe C-klasse inmiddels op kenteken staan, en BMW, die de 4 Serie Gran Coupť en elektrische variant i4 lanceert. De vernieuwde Volvo S60 is in China reeds gepresenteerd. CitroŽn maakt zijn rentree met de C5 X, terwijl Ford mogelijk daar met de Evos iets tegenover zet. Hyundai lanceert met de Ioniq 6 een soort elektrische opvolger van de i40 en Genesis maakt zijn Nederlandse debuut met onder meer de G70 en G70 Shooting Brake. Een vernieuwde Peugeot 508 staat voor 2022 op de planning.

1.	Volvo S60/V60        	2.376
2.	BMW 3 Serie        	1.922
3.	Tesla Model 3        	964
4.	Mercedes-Benz C-Klasse	889
5.	BMW 4 Serie        	639
6.	Audi A4                	565
7.	Volkswagen Passat	525
8.	Audi A5                	380
9.	Skoda Superb        	375
10.	Peugeot 508        	307
11.	Ford Mondeo        	198
12.	Opel Insignia        	156
13.	Mazda6                	146
14.	Volkswagen Arteon	103
15.	Renault Talisman	78
16.	Alfa Romeo Giulia	57
17.	Subaru Outback        	49
18.	Toyota Mirai        	39
19.	Toyota Camry        	35
20.	Lexus IS        	18
21.	Jaguar XE        	14
22.	BMW 3 Serie Gran T.	2
23.	Kia Stinger        	2
24.	Honda Accord        	1
TOTAAL                        	9.840
Cijfers: RDC
Foto: AutoWeek.nl
E-segment
Het E-segment is het eerste personenwagensegment dat nu de revue is gepasseerd met groene cijfers. De registraties stegen met 0,7%, waarmee dit segment alsnog achterblijft met de algehele markt - ondanks wat wensdenken van autojournalisten zijn SUV's steeds meer in trek. Marktleider BMW 5 Serie (+12%) verstevigde zijn greep op, zeg maar gerust overmacht in het E-segment. Nummer twee Mercedes E-Klasse volgt op grote afstand, maar noteert dankzij de grondige facelift wel een flinke plus: +36%. Volvo S90/V90 had het moeilijk (-27%), maar de elektrische Porsche Taycan (+57%) en nieuwe Audi E-Tron GT deden het goed. In de marge noteerde de Lexus ES nog een plus (+34%), maar dan hebben we het positieve nieuws wel gehad. De Jaguar XF-registraties liggen inmiddels op een dramatisch laag niveau. Dat geldt nog sterker voor de Tesla Model S, maar die wordt pas weer uitgeleverd als het nieuwe modeljaar Europa heeft bereikt.



Nieuw is de DS 9. Genesis heeft elders in Europa de G80 gelanceerd, of die ook hier op de markt komt is nog even afwachten. Er is ook een elektrische uitvoering aangekondigd, dus met die aandrijflijn ligt dat wel voor de hand. Belangrijker zijn een tweetal elektrische modellen: de Mercedes-Benz EQE, aangekondigd voor dit najaar en de Audi A6 e-tron, aangekondigd voor 2022. Nieuw is de Porsche Taycan Cross Turismo. Mogelijk volgt er een vergelijkbare variant van de Audi E-Tron GT. Recent opgefrist of opgewaardeerd zijn de Mercedes-Benz CLS en GT 4-deurs.

1.	BMW 5 Serie        	1.055
2.	Mercedes-Benz E-Klasse	464
3.	Volvo S90/V90        	291
4.	Porsche Taycan        	242
5.	Audi A6                	184
6.	Audi E-Tron GT        	84
7.	BMW 8 Serie        	72
8.	Lexus ES        	67
9.	BMW 6 Serie Gran T.	20
10.	Jaguar XF        	16
11.	Audi A7                	14
12.	Mercedes-Benz CLS	14
13.	Mercedes-AMG GT 4D	6
14.	Maserati Ghibli        	4
15.	Tesla Model S        	3
16.	DS 9                	2
17.	Cadillac XTS        	1
TOTAAL                        	2.539



F-segment
De nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse en gestegen vraag naar de Porsche Panamera stuwen de F-segmentregistraties met 45,7%. De BMW 7 Serie houdt verrassend goed stand, ondanks dat de opvolger zich warmloopt. De S-Klasse valt in aantallen nogal tegen, wellicht wachten veel kopers op de elektrische EQS. Nieuw is verder de Rolls-Royce Ghost. In Nederland moeten Audi en Lexus veel moeite doen om kopers te vinden voor de A8 respectievelijk LS.



Het grote nieuws is de komst van de Mercedes-Benz EQS. Of de toekomstige Genesis G90 ook in Europa op de markt komt is nog de vraag. Verder werkt BMW aan de nieuwe 7 Serie en de elektrische uitvoering, de i7. Die zal met zijn conservatieve uiterlijk ongetwijfeld een ander publiek aanspreken dan de futuristische EQS. Ten slotte heeft Jaguar de nieuwe XJ klaar, ook in elektrische vorm. Jaguar wil zich in de toekomst hoger positioneren en zich toeleggen op elektrische auto's. Jaguar heeft besloten om het project in de ijskast te zetten, onbegrijpelijk gezien de gekozen strategie en kapitaalvernietiging mocht de auto daadwerkelijk nooit het daglicht zien.

1.	Mercedes-Benz S-Klasse	112
2.	BMW 7 Serie        	104
3.	Porsche Panamera	102
4.	Audi A8                	18
5.	Bentley Flying Spur	10
6.	Rolls-Royce Ghost	6
7.	Lexus LS        	4
8.	Bentley Mulsanne	1
TOTAAL                        	357



Sportauto's

Er werden maar liefst 48% meer sportauto's geregistreerd in het eerste semester van 2021 ten opzichte van dezelfde periode in 2020. De hele top vier vertoont groei: Porsche 911 (+49%), BMW Z4 (+27%), Mazda MX-5 (+7.200% - de auto was vorig jaar lange tijd niet leverbaar) en de Porsche 718 (+114%). Nieuwkomers zijn de Ferrari Roma, SF90 en de Morgan Plus Four.



Nieuwkomers voor het komende jaar zijn bijvoorbeeld de Lotus Emira, Maserati MC20, Ferrari 296 GTB en McLaren Artura. Toyota introduceert de GR 86 als opvolger van de GT86, Mercedes-Benz zowel de SL als de nieuwe AMG GT en MG maakt zijn sportwagenrentree met de E-motion.

1.	Porsche 911                	275
2.	BMW Z4                        	161
3.	Mazda MX-5                	73
4.	Porsche 718 Boxster/Cayman	45
5.	Bentley Continental	        28
6.	Jaguar F-Type                	21
7.	Ferrari F8/488	                15
8.	Ferrari Roma                	14
9.	Alpine A110                	12
10.	Ferrari SF90                	9
11.	Ferrari 812                	6
12.	Aston Martin DBS        	6
13.	Lexus LC                	6
14.	Toyota Supra                	5
15.	Mercedes-AMG GT                	5
16.	Polestar 1                	5
17.	Lamborghini Aventador        	5
18.	Lamborghini HuracŠn        	4
19.	Donkervoort D8 GTO        	4
20.	McLaren 720S/765LT        	4
21.	Morgan Plus Four        	4
22.	McLaren GT                	3
23.	Ferrari Portofino        	2
24.	Audi TT                        	2
25.	Morgan Plus Six                	2
26.	McLaren 570S/GT/600LT/620R	2
27.	Lotus Elise                	2
28.	Ford Mustang                	1
29.	Mercedes-Benz SLC        	1
30.	Ferrari GTC4Lusso        	1
31.	Aston Martin Vantage        	1
32.	Lotus Evora                	1
33.	Lotus Exige                	1
TOTAAL                                	726
Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek.nl / Autoscout24.nl




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-07-2021 11:13 door Rutger DC.
Lexus krijgt 0,0 promotie van Louwman, zelfs RR verkoopt beter, beschamend. Onbegrijpelijk dat Toyota, Louwman zo aan laat rotzooien.
De strategie van VAG werkt wel (meerdere merken die in de basis dezelfde auto leveren). In het C-segment, waar het geld wordt verdiend, hebben ze 41% marktaandeel. En dat terwijl het volgende de "kenners" hier van die slechte auto's zijn.
Quote
R Wolters
De strategie van VAG werkt wel (meerdere merken die in de basis dezelfde auto leveren). In het C-segment, waar het geld wordt verdiend, hebben ze 41% marktaandeel. En dat terwijl het volgende de "kenners" hier van die slechte auto's zijn.

Maar dat gold toch alleen maar voor VAG producten uit de jaren 2011/15? Dat is toch verleden tijd?
Ze staan in ieder geval nu op kenteken en in de verkoopcijfers... maar niet 41% van wat ik zie rondrijden is uit de VAG stal. Waar blijven ze dan? Export?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-07-2021 18:24 door Pietzoveel.
Quote
R Wolters
De strategie van VAG werkt wel (meerdere merken die in de basis dezelfde auto leveren). In het C-segment, waar het geld wordt verdiend, hebben ze 41% marktaandeel. En dat terwijl het volgende de "kenners" hier van die slechte auto's zijn.

Hoe kom je aan die 41% als ik vragen mag. Verder vraag ik me af wat jouw statement nu is. Dat VW dus wťl goede autoís maakt gezien een bepaald marktaandeel hier in NL?
Inderdaad, ook namens mij wederom dank, wordt zeer gewaardeerd! thumbs up
Quote
R Wolters
De strategie van VAG werkt wel (meerdere merken die in de basis dezelfde auto leveren). In het C-segment, waar het geld wordt verdiend, hebben ze 41% marktaandeel. En dat terwijl het volgende de "kenners" hier van die slechte auto's zijn.

ik denk dat je nog wat moet leren rekenen smiling smiley. De Scala, A3, ID.3, Golf, Octavia en Leon komen bij elkaar niet verder dan 32,5%. En dat is ook nog best een goeie score overigens.
B-SUV

Het aantal registraties van B-segment SUV's nam wel behoorlijk toe: met 6%. De BMW i3 heb ik nu hier een plekje gegeven. De winnaar van het eerste semester vorig jaar, de Hyundai Kona, was de grote verliezer (-63%). Op auto's als de Volkswagen T-Cross (-39%), CitroŽn C3 Aircross (-40%), Ford EcoSport (-54%), DS 3 Crossback (-55%) en Kia Soul (-57%) is het koperspubliek ook wel aardig uitgekeken. De winnaars zijn twee modellen waarvan de tweede generaties het succes van de eerste generaties doen herleven: de Renault Captur (+30%) en Peugeot 2008 (+120%). Andere modellen die in de lift zaten zijn de Ford Puma (+89%) en Skoda Kamiq (+74%). De Opel Crossland wordt nauwelijks geraakt door de komst van de nieuwe Mokka, die een trage start heeft beleefd. De Kia Stonic wordt ieder jaar populairder. Ondanks dat de auto nergens in uitblinkt, stijgt de auto verder door: twee posities en +9%. Ook opvallende stijgingen zijn er voor de aloude Mazda CX-3 (+5.288% - de auto was vorig jaar tijdelijk niet leverbaar), Suzuki Vitara (+55%) en Dacia Duster (+44%).



Het belangrijkste nieuws de komende tijd is onbetwist de intrede van Toyota in dit segment met de Yaris Cross. Bovendien heeft Hyundai de Bayon gepresenteerd, die onder de Kona is gepositioneerd. Verder heeft Honda de derde generatie HR-V klaar en introduceert Volkswagen met de Taigo nog een compacte crossover. Facelifts zijn er voor de Seat Arona, Volkswagen T-Roc en Hyundai Kona Electric - die laatste is in tegenstelling tot de rest van Europa tot nu toe niet leverbaar in Nederland door een te grote onverkochte voorraad van het pre facelift-type. De Fiat 500X wordt leverbaar in uitvoering met canvasdak. Verder wachten de Suzuki Vitara en S-Cross op aflossing. Die verschijnt mogelijk eind dit jaar, begin volgend jaar, al zijn dat soort introducties bij de Japanners altijd wat meer in nevelen gehuld.
1.	Renault Captur        	3.006
2.	Peugeot 2008        	2.780
3.	Volkswagen T-Roc	2.312
4.	Kia Stonic        	1.633
5.	Opel Crossland        	1.478
6.	Ford Puma        	1.422
7.	Volkswagen T-Cross	1.342
8.	Hyundai Kona        	1.063
9.	Skoda Kamiq        	1.040
10.	Mini Countryman        	824
11.	Suzuki Vitara        	789
12.	Seat Arona        	756
13.	Nissan Juke        	701
14.	Audi Q2                	665
15.	Dacia Duster        	569
16.	MG ZS                	510
17.	Opel Mokka        	471
18.	CitroŽn C3 Aircross	456
19.	Mazda CX-3        	431
20.	BMW i3                	296
21.	Suzuki SX4 S-Cross	255
22.	Ford EcoSport        	232
23.	Jeep Renegade        	184
24.	Kia Soul        	146
25.	Fiat 500X        	132
26.	CitroŽn C4 Cactus	74
27.	Honda HR-V        	69
28.	DS 3 Crossback        	67
29.	Hyundai Bayon        	59
30.	JAC iEV7s        	13
31.	Suzuki Jimny        	6	
TOTAAL                        	23.781



MPV

Voor de MPV's was wederom minder belangstelling dan voorheen. Het carrosserieconcept heb ik toch maar zijn eigen segment en lijstje gegund, al zijn de Honda Jazz en BMW i3 verkast. Zo blijven er vooral midi MPV's over, die zo goed onderling te vergelijken zijn. De toch al geringe aantallen moeten vooral kopen van de nog verse Mercedes-Benz B-Klasse, die nu al uit de gratie lijkt (-27%), de BMW 2 Serie Active Tourer en Gran Tourer (-42%) en CitroŽn C4 SpaceTourer (-11%). Deze drie modellen hebben samen 87% van de markt in handen. De Renault MPV's zijn volledig uit de gratie.



Het grote MPV-nieuws komt binnenkort van de nieuwe BMW 2 Serie Active Tourer. Bij CitroŽn mag alleen de Grand C4 SpaceTourer nog een ronde mee. De Dacia Lodgy maakt plaats voor een hoge stationwagon op basis van de nieuwe Logan/Sandero. De rest is overbodig. De nieuwe Volkswagen Multivan zou je echter als MPV kunnen zien en wellicht de ID.Buzz passagiersvariant ook wel.
1.	Mercedes-Benz B-Klasse        	609
2.	BMW 2 Serie Active/Gran Tourer	372
3.	CitroŽn C4 SpaceTourer        	225
4.	Dacia Lodgy                	73
5.	Renault Scťnic                	63
6.	Volkswagen Touran        	28
7.	Renault Espace                	6
8.	Chrysler Pacifica        	6
9.	Toyota Prius+                	3
10.	Seat Alhambra                	1
TOTAAL                                	1.386
Cijfers: RDC
Foto's: AD.nl


Bedankt trouwens, Arno, MWH en Passchier! smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-07-2021 19:18 door Rutger DC.
Cupra... slechts 25 stuks geregistreerd. In andere landen schijnbaar wat beter want dit slecht verkopende merk verkoopt meer dan het slecht verkopende merk Alfa Romeo...

Quote

VW Group chairman Herbert Diess Ė who recently signed an extension of his contract until October 2025 - talked about SEAT's spin-off Cupra and how great it's doing these days. Taking advantage of the hardware developed by parent company VW, the three-year-old Spanish brand is apparently already outselling Alfa Romeo as per a statement made by the Munich-born executive. [www.motor1.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-07-2021 10:15 door MCW5.
Quote
MCW5
Cupra... slechts 25 stuks geregistreerd. In andere landen schijnbaar wat beter want dit slecht verkopende merk verkoopt meer dan het slecht verkopende merk Alfa Romeo...

Quote

VW Group chairman Herbert Diess Ė who recently signed an extension of his contract until October 2025 - talked about SEAT's spin-off Cupra and how great it's doing these days. Taking advantage of the hardware developed by parent company VW, the three-year-old Spanish brand is apparently already outselling Alfa Romeo as per a statement made by the Munich-born executive. [www.motor1.com]

nederland .... waar hebben we het over. In duitsland 100x zoveel Cupra's is juni. In nederland verkopen ook Honda, Dacia, Jeep en Citroen enzo slecht terwijl Honda een van de grootste merken in de wereld is.
Quote
Rutger DC


MPV
1.	Mercedes-Benz B-Klasse        	609
2.	BMW 2 Serie Active/Gran Tourer	372
3.	CitroŽn C4 SpaceTourer        	225
4.	Dacia Lodgy                	73
5.	Renault Scťnic                	63
6.	Volkswagen Touran        	28
7.	Renault Espace                	6
8.	Chrysler Pacifica        	6
9.	Toyota Prius+                	3
10.	Seat Alhambra                	1
TOTAAL                                	1.386

De ondergang van de MPV wordt hier extreem duidelijk. Ik bladerde in dit topic even een paar jaar terug naar 2017. Vier jaar geleden waren er nog lijstjes voor B, C en D/E-segment MPV's. Persoonlijk vind ik dat wel jammer maar ik begrijp het wel. Qua looks vind ik SUV's vaak ook te prefereren boven de MPV maar qua praktisch gebruik is de MPV vaak in het voordeel.
Quote

nederland .... waar hebben we het over. In duitsland 100x zoveel Cupra's is juni.

Topictitel is "De Nederlandse verkoopcijfers".. dus daar reageer ik logischerwijs op.
Quote
MCW5
Quote

nederland .... waar hebben we het over. In duitsland 100x zoveel Cupra's is juni.

Topictitel is "De Nederlandse verkoopcijfers".. dus daar reageer ik logischerwijs op.


net zo 'logisch' als dat jij in de link de nederlandse Cupra cijfers hijgerig met die van Cupra europa vergelijkt Matthijs.
Cijfers van de resterende SUV-segmenten volgen nog, hier alvast een tussenstand voor juli (1 t/m 23 juli):

1. Kia 2.145 11,44
2. Volkswagen 2.094 11,17
3. Toyota 1.632 8,70
4. BMW 1.270 6,77
5. Skoda 1.231 6,56
6. Ford 1.064 5,67
7. Hyundai 995 5,31
8. Renault 935 4,99
9. Audi 884 4,71
10. Opel 841 4,48
11. Peugeot 835 4,45
12. Mercedes-Benz 759 4,05
13. Volvo 749 3,99
14. Seat/Cupra 486 2,59
15. Mini 362 1,93
16. Mazda 348 1,86
17. Dacia 344 1,83
18. CitroŽn 341 1,82
19. Suzuki 329 1,75
20. Nissan 218 1,16
21. Mitsubishi 200 1,07
22. Fiat/Abarth 128 0,68
23. Lynk & Co 127 0,68
24. Porsche 114 0,61
25. Land Rover 54 0,29
26. Jeep 49 0,26
27. Polestar 46 0,25
28. Honda 45 0,24
29. DS 22 0,12
30. Alfa Romeo 18 0,10
31. Lexus 16 0,09
32. MG 13 0,07
33. Jaguar 12 0,06
34. Bentley 10 0,05
35. Smart 9 0,05
36. Aiways 7 0,04
37. Subaru 6 0,03
38. Ferrari 4 0,02
39. Aston Martin 2 0,01
40. JAC 2 0,01
41. Chrysler 2 0,01
42. Maserati 2 0,01
43. McLaren 1 0,01
44. Seres (DFSK) 1 0,01
45. Lamborghini 1 0,01
46. BYD 1 0,01
TOTAAL 18.754

Er is nog geen enkele Tesla geregistreerd, overigens. Tesla-leveringen vinden natuurlijk vooral in de laatste maand van het kwartaal plaats, maar een nul is wel heel extreem. De Model Y moet vanaf volgende maand vanuit China hier worden uitgeleverd. We zien overigens inmiddels al zes Chinese automerken opduiken in de lijst van personenwagens en daar komen er zonder twijfel nog meer bij. Het zijn interessante tijden. Lynk & Co is toch wel een verrassing, vanuit het niets is de 01 een succes.
Quote
Barri
Kia blijft wel gaan als een raket he!
De keuze is dan ook reuze. Als ik het dan vergelijk met "ons eigen Ford" .... Alleen al alle varianten van de Ceed en dan ook nog in benzine, diesel en hybride.
Verwacht zelf veel van de Byd Han als die leverbaar wordt, zeer fraaie wagen en uitstekend bereik. Kia en Huindao onverslaanbaar, Toyota scoort ook sterk weer met haar hybrids.
C-segment SUV's

De Kia Niro heeft afstand moeten doen van het marktleiderschap onder de compacte middenklasse SUV's (C-segment) en de Volvo XC40 voor laten gaan. De XC40 is een ongelooflijk succes in Nederland, wat extra knap is als je bedenkt dat het om een auto van een duur premiummerk gaat. Of nou ja, premium... De catalogusprijs van een instap-XC40 is maar tweeduizend euro hoger dan die van een Peugeot 3008, netto is de 3008 zelfs vijfduizend euro duurder dan de Volvo! Letterlijk gezien is de Peugeot 3008 dus gewoon meer premium. Hoe dan ook, die Peugeot 3008 of de Volkswagen Tiguan komen niet eens in de buurt van de XC40. De Ford Kuga doet het goed na een slecht verlopen tweede semester vorig jaar, toen de populairste variant, de PHEV, lange niet niet kon worden geleverd. Opvallend goede scores zijn er voor de Skoda Karoq, de Mazda CX-5 krabbelt op na een rampzalig 2020 (waarin de auto dus net als veel andere Mazda's lange tijd niet leverbaar was), terwijl de Hyundai Tucson met dank aan de nieuwe generatie herrijst en waarvan de leveringen steeds meer op gang komen. De Tucson mag aan het einde van het jaar dus zeker in de top tien worden verwacht, een plek in de top vijf kan er ook in zitten. De Mercedes-Benz GLA is inclusief de EQA op weg naar een recordjaar, zonder verder te imponeren. Opvallend is dat de Kia Sportage tot nu toe dit jaar op een haar na net zo vaak werd geregistreerd als in heel 2020. Aangezien hier verder geen logische verklaringen voor zijn, de opvolger staat tenslotte al paraat, liggen acties voor de hand. De Mitsubishi Eclipse Cross profiteert van de komst van een plug-in hybride, een komst die met een grondige opfrisbeurt werd gecombineerd. Om dezelfde redenen stegen de registraties van de Land Rover Discovery Sport. Ook de Jeep Compass is vernieuwd. Helemaal nieuw zijn de Lynk & Co 01, het debuutmodel van het Chinese automerk van autofabrikant Geely, de MG EHS, de Audi Q4 en de Renault Arkana. Op de valreep verscheen de nieuwe Nissan Qashqai bij de dealers, een zeer belangrijk model voor de fabrikant die het hier moeilijk heeft.



De eerder genoemde Audi Q4 is een belangrijke nieuwkomer. Kia schiet met scherp, want er zijn een drietal nieuwe modellen op komst. Het gaat om de nieuwe Niro, nieuwe Sportage en een nieuwe EV die de e-Niro vervangt. De eerste twee zullen wel rond de jaarwisseling bij de dealers verschijnen, op de EV is het iets langer wachten. Landgenoot SsangYong heeft de Korando e-motion met elektrische aandrijving af, maar dit merk vecht voor zijn voortbestaan. Skoda komt met een vernieuwde Karoq en Volkswagen met de Tiguan Allspace facelift, die eigenlijk in de klasse hierboven opereert - maar ik heb geen gescheiden aantallen van de korte en lange Tiguan. Opel heeft de Grandland vernieuwd, terwijl BMW de nieuwe X1 in 2022 zal presenteren. Land Rover zal de Range Rover Evoque mogelijk een opfrisbeurt geven, waarmee de auto weer in de pas loopt met de Chinese verlengde variant. Verder zou Ford werken aan een 'Grand' Kuga, maar daarvan is nog niets vernomen. De nieuwe Renault Kadjar staat voor 2022 op het programma, terwijl landgenoot CitroŽn de C5 Aircross bijwerkt. Wat er uit Chinese hoek komt is nog even afwachten. Mogelijk kunnen we de Xpeng G3, die in Noorwegen reeds wordt verkocht, binnen een jaar ook hier verwelkomen.

1.	Volvo XC40                	4.867
2.	Kia Niro                	4.343
3.	Volkswagen Tiguan        	1.714
4.	Ford Kuga                	1.585
5.	Nissan Qashqai                	1.543
6.	Skoda Karoq                	1.503
7.	Volkswagen ID.4                	1.276
8.	Peugeot 3008                	1.165
9.	Mazda CX-5                	1.152
10.	Mazda CX-30                	1.090
11.	Toyota C-HR                	1.042
12.	Opel Grandland                	1.037
13.	Hyundai Tucson                	989
14.	Toyota RAV4                	858
15.	Mercedes-Benz GLA/EQA        	786
16.	BMW X1                        	756
17.	CitroŽn C5 Aircross        	540
18.	Seat Ateca                	534
19.	Audi Q3                        	493
20.	Kia Sportage                	429
21.	Jeep Compass                	387
22.	Mitsubishi Eclipse Cross	290
23.	Renault Kadjar	                258
24.	Lynk & Co 01                	196
25.	MG EHS                        	159
26.	Range Rover Evoque        	158
27.	Land Rover Discovery Sport	146
28.	BMW X2                        	122
29.	Lexus UX                	101
30.	DS 7 Crossback                	95
31.	Honda CR-V                	65
32.	Audi Q4                        	65
33.	Mitsubishi ASX                	53
34.	Subaru Forester                	48
35.	Renault Arkana                	42
36.	Jaguar E-Pace                	39
37.	Mazda MX-30                	36
38.	Cupra Formentor                	25
39.	Suzuki Across                	15
40.	Seres 3                        	7
41.	Aiways U5                	1
42.	SsangYong Korando        	1
TOTAAL                                	29.915



D-segment SUV's

Wie had zelfs maar tien jaar geleden kunnen denken dat Skoda eenvoudig marktleider zou worden bij de D-segment SUV's? Toch is dat de realiteit, want met de Enyaq en Kodiaq bezat Skoda de eerste twee plekken. Skoda's marktaandeel in dit segment is liefst 35%! De Enyaq heeft een zeer succesvol debuut beleefd, terwijl de Kodiaq het bestaande succes prolongeert. De BMW X3 rukt op (+106%) met dank aan de komst van de elektrische iX3. Ook de elektrische Ford Mustang Mach-E eist met dank aan de elektrische aandrijving direct een groot deel van de markt op. De nieuwe Kia Sorento is met dank aan de hybride en plug-in hybride-aandrijflijnen veel succesvoller dan zijn voorganger, terwijl zustermodel Hyundai Santa Fe nog niet echt uit de verf komt. Nieuw is de Hyundai Ioniq 5.



Die Hyundai Ioniq 5 is een van de belangrijkste nieuwkomers dit jaar. De Ioniq 5 neemt het op tegen de bestaande Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq, maar ook nieuwkomers Kia EV6 en Nissan Ariya. Toyota komt ook eindelijk met een elektrisch model, de bZ4X, terwijl Subaru de Solterra op dezelfde basis lanceert en ook Lexus een elektrisch model met dezelfde techniek krijgt. De Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 krijgen in de vorm van de Genesis GV60 nog een elektrisch zustermodel. Over Genesis gesproken, mocht dit merk op korte termijn naar Nederland komen, dan zal niet alleen de GV60 (Audi Q4-tegenhanger), maar ook de GV70 (Audi Q5-tegenhanger) van de partij zijn. Porsche komt met een volledig elektrische, gloednieuwe generatie Porsche Macan, terwijl het bestaande type nogmaals wordt opgefrist. Mercedes-Benz lanceert de EQB, zeg maar de GLB EV. Van de Mercedes-Benz GLC, Nissan X-Trail en Lexus NX worden relatief traditionele opvolgers verwacht: deze modellen krijgen wel plug-in hybride-aandrijflijnen, maar geen volledig elektrische uitvoering. Het is nog niet bekend of de nieuwe Mitsubishi Outlander ook in Europa zal worden aangeboden. Ten slotte is er een kleine facelift voor de Skoda Kodiaq.

1.	Skoda Enyaq                	2.088
2.	Skoda Kodiaq                	1.826
3.	BMW X3                        	1.369
4.	Volvo XC60                	1.220
5.	Ford Mustang Mach-E        	1.010
6.	Peugeot 5008                	650
7.	Mitsubishi Outlander        	588
8.	Mercedes-Benz GLB        	530
9.	Mercedes-Benz GLC        	366
10.	Seat Tarraco                	339
11.	Kia Sorento                	337
12.	BMW X4                        	102
13.	Nissan X-Trail                	93
14.	Range Rover Velar        	87
15.	Audi Q5                        	74
16.	Hyundai Santa Fe        	66
17.	Porsche Macan                	56
18.	Mercedes-Benz EQC        	52
19.	Jaguar F-Pace                	48
20.	Alfa Romeo Stelvio        	21
21.	Hyundai Ioniq 5                	21
22.	Lexus NX                	18
23.	Jaguar I-Pace                	13
24.	Renault Koleos                	8
25.	Hyundai Nexo                	3
26.	UAZ Patriot                	1
27.	Cadillac XT4                	1
28.	Lincoln MKC                	1
TOTAAL                                	11.084



E & F-segment SUV's

De vraag naar grote SUV's nam met liefst 23,3% toe. Vier van de vijf modellen in de top vijf leverden een belangrijke bijdrage aan die prestate: de BMW X5 (+33%), Volvo XC90 (+38%), Range Rover Sport (+35%) en de Mercedes-Benz GLE (+94%). Verder vallen vooral de echt terreinvaardige Toyota Land Cruiser en Land Rover Defender in positieve zin op. Audi's beide niet-elektrische grote SUV's zaten ook in de lift, de Q7 verdubbelde zelfs ruimschoots. Nieuw zijn de opvallend goed aangeslagen Ford Explorer (geen grote aantallen, maar wel voor een Ford van ruim 80 mille!) en vergelijkenderwijs niet erg imponerende Toyota Highlander. De Volkswagen Touareg profiteerde in de marge van de komst van een benzinemotor, zelfs al is die alleen op speciaal verzoek verkrijgbaar. De Bentley Bentayga groeide na een facelift. Nieuw is de Aston Martin DBX.



Later dit jaar verschijnt er een nieuwe uitvoering van die DBX. De BMW X5, X6 en X7 krijgen een facelift. Van Range Rover en Range Rover Sport kunnen zelfs helemaal nieuwe generaties worden verwacht. Het Maserati Levante-gamma is uitgebreid met een 4-cilinder benzinemotor, terwijl de Lamborghini Urus een eerste facelift krijgt. Ferrari is laat van de partij; de Purosangue wordt Ferrari's SUV-entree. De pionier van het stel, de Porsche Cayenne, krijgt een facelift. Op elektrisch vlak keert de Tesla Model X na een facelift terug, maar belangrijker is de komst van de nieuwe BMW iX. Met de X8 denkt BMW nog een niche te kunnen opvullen. Die BMW iX krijgt als belangrijkste concurrent de Mercedes-Benz EQS SUV. Mocht Genesis zijn Nederlandse entree maken, dan kan de GV80 van de partij zijn.

1.	BMW X5                	767
2.	Volvo XC90        	456
3.	Porsche Cayenne        	402
4.	Range Rover Sport	310
5.	Mercedes-Benz GLE	302
6.	Audi E-Tron Quattro	233
7.	Toyota Land Cruiser 150	151
8.	Land Rover Defender	146
9.	Audi Q8                	145
10.	Audi Q7                	140
11.	Ford Explorer        	88
12.	BMW X6                	76
13.	Range Rover        	65
14.	Toyota Highlander	64
15.	BMW X7                	44
16.	Jeep Wrangler        	43
17.	Lexus RX        	37
18.	Mercedes-Benz GLS	26
19.	Volkswagen Touareg	21
20.	Mercedes-Benz G-Klasse	18
21.	Lamborghini Urus	17
22.	Bentley Bentayga	17
23.	Land Rover Discovery	11
24.	SsangYong Rexton	11
25.	Aston Martin DBX	10
26.	Maserati Levante	5
27.	Rolls-Royce Cullinan	5
28.	Dodge Durango        	3
29.	Tesla Model X        	1
30.	Lincoln Nautilus	1
TOTAAL                        	3.615
Cijfers: RDC
Foto's: Autozine.nl / AutoWeek.nl / Autoblog.nl




5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-08-2021 23:22 door Rutger DC.
Bedankt en tja hier komen we weer op de eeuwige discussie aan van segmenten...

Waarom een CX-5, Grandland en C5 Aircross als een segment lager wordt gezien door jou als een Kuga en EHS snap ik echt niet. Prijzen beginnen alleen ongeveer bij 32.000, Kuga is wat langer maar wielbasis van de C5 Aircross is weer groter, ook ivm de MG. En in meeste gevallen gebaseerd op een auto in het C-segment met vergelijkbare motoren. Ook interieur van de Kuga is duidelijk familie van de Focus, ook qua kwaliteit, want een CX-5 zou dan eerder segmentje hoger zijn. ID.4 is ook gewoon C-segment SUV maar dan elektrisch. Zelfs qua lengte ongeveer hetzelfde als de CX-5.

Zou dan eerder 7-zitters apart zetten zoals de Kodiaq, Tiguan Allspace, Tarraco, Sorento, 5008 etc.
Haha, ben ook niet heel tevreden met deze segmentindeling.

Dit is het lijstje nogmaals. Ik zou zeggen, leef je uit. winking smiley

Kia Niro 4355
BMW X2 4360
Mitsubishi ASX 4365
Range Rover Evoque 4371
Seat Ateca 4381
Skoda Karoq 4382
Seres 3 4385
Toyota C-HR 4390
Nissan Qashqai 4394
Jeep Compass 4394
Mazda CX-30 4395
Jaguar E-Pace 4395
Mercedes-Benz GLA 4410
Volvo XC40 4425
Peugeot 3008 4447
BMW X1 4447
Cupra Formentor 4450
SsangYong Korando 4450
Opel Grandland X 4477
Audi Q3 4484
Kia Sportage 4485
Renault Kadjar 4489
Lexus UX 4495
CitroŽn C5 Aircross 4500
Hyundai Tucson 4500
Volkswagen Tiguan 4509
Mitsubishi Eclipse Cross 4545
Mazda CX-5 4550
DS 7 Crossback 4573
MG EHS 4574
Volkswagen ID.4 4585
Subaru Forester 4595
Land Rover Discovery Sport 4597
Toyota RAV4 4600
Honda CR-V 4600
Ford Kuga 4614
Lexus NX 4630
Mercedes-Benz GLB 4634
Suzuki Across 4635
Peugeot 5008 4641
UAZ Patriot 4647
Skoda Enyaq 4649
Mercedes-Benz GLC 4655
Audi Q5 4671
Renault Koleos 4672
Aiways U5 4680
Jaguar I-Pace 4682
Alfa Romeo Stelvio 4687
Volvo XC60 4688
Nissan X-Trail 4690
Mitsubishi Outlander 4695
Porsche Macan 4696
Skoda Kodiaq 4697
BMW X3 4708
Ford Mustang Mach E 4712
Seat Tarraco 4735
Jaguar F-Pace 4747
Tesla Model Y 4751
BMW X4 4752
Hyundai Nexo 4760
Mercedes-Benz EQC 4762
Hyundai Santa Fe 4770
Land Rover Range Rover Velar 4797
Kia Sorento 4810
Ford Edge 4810


Kan bijvoorbeeld alles tot en met de Ford Kuga plus de Suzuki Across omlaag zetten.
Zo is het lijstje wel prima eigenlijk grinning smileydrinking smiley Ach ja met modulaire platformen is het ook lastig. Bij een X3 of XC60 is duidelijk waar ie op gebaseerd is (een middenklasser), ook qua exterieur en interieur. Maar flink uitgerekte C-segment SUV's is toch weer wat lastiger.
Okť, de lijstjes zijn aangepast (de tekst nog niet).
Screenshotje voor Dacia NL: Met nog 3 dagen te gaan staat de Sandero op #15, BOVEN de Golf. winking smiley
[www.kentekenradar.nl]
Juli 2021 (voorlopige cijfers)
1. Kia 2.776 10,74
2. Volkswagen 2.542 9,84
3. Toyota 2.062 7,98
4. BMW 1.605 6,21
5. Skoda 1.580 6,11
6. Peugeot 1.510 5,84
7. Opel 1.436 5,56
8. Ford 1.391 5,38
9. Hyundai 1.255 4,86
10. Audi 1.135 4,39
11. Mercedes-Benz 1.122 4,34
12. Volvo 1.085 4,20
13. Renault 1.083 4,19
14. CitroŽn 860 3,33
15. Seat/Cupra 695 2,69
16. Mazda 519 2,01
17. Nissan 483 1,87
18. Mini 482 1,87
19. Dacia 448 1,73
20. Suzuki 426 1,65
21. Fiat/Abarth 309 1,20
22. Mitsubishi 283 1,10
23. Lynk & Co 172 0,67
24. Porsche 139 0,54
25. Jeep 74 0,29
26. Land Rover 65 0,25
27. Polestar 61 0,24
28. Honda 53 0,21
29. Lexus 36 0,14
30. DS 32 0,12
31. Alfa Romeo 22 0,09
32. MG 21 0,08
33. Jaguar 16 0,06
34. Smart 14 0,05
35. Bentley 12 0,05
36. Subaru 8 0,03
37. Aiways 7 0,03
38. Ferrari 5 0,02
39. Lamborghini 4 0,02
40. Aston Martin 2 0,01
41. JAC 2 0,01
42. Chrysler 2 0,01
43. Maserati 2 0,01
44. Alpine 1 0,00
45. McLaren 1 0,00
46. Seres (DFSK) 1 0,00
47. Rolls-Royce 1 0,00
48. Morgan 1 0,00
49. Lotus 1 0,00
50. BYD 1 0,00
TOTAAL 25.843

Ongeveer een kwart minder registraties dan in dezelfde maand vorig jaar. Tegen de verdrukking in groeien alleen Kia (+11%), Toyota (+36%), Hyundai (+9%), Dacia (+90%) en Jeep (+37%). BYD komt binnen en streeft Tesla gelijk voorbij, want dat merk registreerde geen enkele auto. MG (-96%) decimeert na actiemaand juni, toen er veel ZS EV's op kenteken werden gezet. Het is het eerste verlies voor het nieuwe MG.
Quote
Rutger DC
(..) BYD komt binnen en streeft Tesla gelijk voorbij, want dat merk registreerde geen enkele auto. (...).

Haha, met 1 vs. 0. BYD vlůůg echt voorbij. grinning smiley
Elektrische personenauto's juli ruwe data:

KIA NIRO 762
FORD MUSTANG MACH-E 643
SKODA ENYAQ 60 242
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW 218
SKODA ENYAQ 80 166
MERCEDES-BENZ EQA 250 165
BMW IX3 163
VOLVO XC40 128
PEUGEOT 2008 106
NISSAN LEAF 62KWH 104
HYUNDAI IONIQ5 96
OPEL MOKKA 86
RENAULT ZOE 85
OPEL VIVARO / ZAFIRA LIFE 85
PEUGEOT 208 82
NISSAN LEAF 40KWH 81
OPEL CORSA 79
MINI COOPER SE 67
POLESTAR 2 60
MAZDA MX-30 57
AUDI Q4 40 E-TRON 54
SEAT MII 52
FIAT 500 47
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 42
KIA SOUL 42
CITROEN JUMPY SPACETOURER 38
CITROEN E-C4 30
TOYOTA PROACE 29
PORSCHE TAYCAN 26
AUDI Q4 35 E-TRON 23
AUDI E-TRON GT 22
BMW I I3 16
DACIA SPRING 15
MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC 14
PORSCHE TAYCAN 4S 14
VOLKSWAGEN ID.4 PURE 109 KW 14
HYUNDAI IONIQ 14
SMART EQ FORFOUR 12
DS DS3 CROSSBACK 11
HYUNDAI KONA 10
TOYOTA TOYOTA MIRAI 9
AUDI E-TRON 55 9
AUDI E-TRON SPORTBACK 55 8
MERCEDES-BENZ EVITO TOURER 8
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 107 KW 7
AIWAYS U5 7
PORSCHE TAYCAN 4 6
RENAULT TWINGO 5
AUDI RS E-TRON GT 5
NISSAN E-NV200 4
MG MARVEL R ELECTRIC 4
AUDI E-TRON 50 3
MG ZS EV 3
MERCEDES-BENZ EQV 3
VOLKSWAGEN ID.4 PURE 125 KW 3
VOLKSWAGEN ID.3 PURE 110 KW 2
HYUNDAI NEXO 2
PORSCHE TAYCAN TURBO S 2
PEUGEOT E-FIXXTER XXL 2
JAC IEV7S 2
SMART EQ FORTWO COUPE 1
BMW I I3S 1
HONDA E 1
LEXUS UX300E 1
BYD HCE 1
PEUGEOT EXPERT 1
SERES DFSK 1
SKODA CITIGO 1
AUDI E-TRON S 1
SMART EQ FORTWO CABRIO 1

totaal 4.104 (16% van alle personenauto's)

bron opendata.rdw.nl
Quote
Carfanatic
Oooh een BYD, maar welk model dan?

Het lijkt te gaan om de Han EV, bij de RDW geregistreerd als HCE. Sedan, Lengte 498 cm, Wielbasis 292 cm, Massa ledig voertuig 2186 kg, Elektrische actieradius NEDC 553 km. Geregistreerde Catalogusprijs Ä 41617 voor wat het waard is.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-08-2021 01:33 door Volt.
De huidige statistiek op kentekenradar is er eentje die alleen op de eerste dag van de maand voor kan komen. De bestverkopende personenauto met een ruimte marge is: De Opel Vivaro-e. grinning smiley Ik dacht dat de cijfers van afgelopen maanden (98+85+55) kwamen door ťťn order, maar het totaal gaat inmiddels over genoemde 165 exemplaren heen.
Juli 2021

In juli 2021 werden er ruim 22% minder auto's geregistreerd dan in juli 2020. Ten opzichte van juli 2019 komt de daling uit op 20,5%; in juli 2020 herstelde de markt zich dus licht na de lockdown. Chiptekorten gooien roet in het eten en zullen dat bij de ene fabrikant in grotere mate doen dan bij de andere. Daardoor is het nog moeilijker dan gewoonlijk om trends uit de cijfers te halen.



Hoe het ook zij, als we gewoon de registraties in juli 2021 beoordelen op de aantallen, dan valt op dat de Aziatische autofabrikanten Kia, Toyota en Hyundai juist weten te groeien in de top tien. Kia gaat nu al vier maanden op rij en in vijf van de eerste zeven maanden van het jaar aan de leiding; toch staat Volkswagen op jaarbasis nog steeds op voorsprong. Hyundai was vorig jaar grotendeels afhankelijk van de Kona. De Kona-registraties zijn dit jaar ingestort, maar Hyundai compenseert dat met name met de nieuwe Tucson. Toyota scoorde medio 2020 erg matig omdat de Yaris op aflossing wachtte; mede daardoor laat Toyota de laatste maanden mooie cijfers zijn: de nieuwe Yaris is succesvol. Dacia doet met dank aan de nieuwe Sandero weer mee, terwijl Lynk & Co een bijzonder succesvol debuut beleeft.

Merken
1.	Kia        	2.782	10,35	11,1%
2.	Volkswagen	2.636	9,81	-35,0%
3.	Toyota        	2.139	7,96	40,8%
4.	Skoda        	1.679	6,25	-29,3%
5.	BMW        	1.632	6,07	-39,8%
6.	Peugeot        	1.555	5,78	-32,9%
7.	Opel        	1.449	5,39	-20,9%
8.	Ford        	1.436	5,34	-30,1%
9.	Hyundai        	1.275	4,74	10,9%
10.	Audi	        1.183	4,40	-2,3%
11.	Renault        	1.142	4,25	-40,4%
12.	Mercedes-Benz	1.142	4,25	-16,6%
13.	Volvo        	1.099	4,09	-33,6%
14.	CitroŽn        	871	3,24	-7,7%
15.	Seat/Cupra	722	2,69	-24,9%
16.	Nissan        	529	1,97	-43,2%
17.	Mazda        	525	1,95	-20,0%
18.	Mini        	481	1,79	-38,5%
19.	Suzuki        	450	1,67	-44,6%
20.	Dacia        	448	1,67	97,4%
21.	Fiat/Abarth	317	1,18	-26,1%
22.	Mitsubishi	291	1,08	-29,7%
23.	Lynk & Co	173	0,64	#DIV/0!
24.	Porsche        	143	0,53	-50,7%
25.	Jeep        	77	0,29	57,1%
26.	Land Rover	69	0,26	-34,3%
27.	Polestar	61	0,23	258,8%
28.	Honda        	54	0,20	-63,3%
29.	Lexus        	38	0,14	-32,1%
30.	MG        	35	0,13	-93,0%
31.	DS        	32	0,12	-30,4%
32.	Alfa Romeo	22	0,08	-29,0%
33.	Jaguar        	15	0,06	-75,8%
34.	Smart        	14	0,05	-30,0%
35.	Bentley        	12	0,04	-25,0%
36.	Subaru        	8	0,03	-70,4%
37.	Aiways        	7	0,03	#DIV/0!
38.	Ferrari        	5	0,02	-58,3%
39.	Lamborghini	4	0,01	33,3%
40.	Tesla        	3	0,01	-91,7%
41.	Aston Martin	2	0,01	0,0%
42.	JAC        	2	0,01	#DIV/0!
43.	Chrysler	2	0,01	100,0%
44.	Maserati	2	0,01	-50,0%
45.	Alpine        	1	0,00	-80,0%
46.	McLaren        	1	0,00	#DIV/0!
47.	Seres (DFSK)	1	0,00	#DIV/0!
48.	Rolls-Royce	1	0,00	#DIV/0!
49.	Morgan        	1	0,00	0,0%
50.	Lotus        	1	0,00	#DIV/0!
51.	BYD        	1	0,00	#DIV/0!		
	OVERIG        	313		
	TOTAAL        	26.883		-22,4%



De Kia Niro veert weer terug naar de koppositie na een wat moeilijker voorjaar. De Ford Mustang Mach-E behaalt zijn hoogste positie tot nu toe (#5), terwijl de Skoda Enyaq van de tweede plek naar #10 zakt. De nieuwe Dacia Sandero is goed aangeslagen (#17) en profiteert waarschijnlijk ook van het wegvallen van veel A-segmentmodellen. De Opel Mokka klimt langzaam (#44), de Lynk & Co 01 imponeert (#53) en de Seat Tarraco (#79) lijkt ook zijn beste of een van de beste maanden achter de rug te hebben. Met dank aan grote orders voor elektrische variant, doen de Opel Vivaro/Zafira (#83) en CitroŽn Jumpy/SpaceTourer (#106) het opvallend goed. Van die vier blijft tot nu toe alleen de Peugeot Expert/Traveller ver achter: Peugeot moet kennelijk nog een leuke order zien te scoren. Van de overige nieuwkomers stijgt de Hyundai Ioniq 5 de lijst binnen (#84), de Renault Arkana komt de top honderd binnen (#95), net als de Audi Q4 (#98). De Hyundai Bayon daalde naar #129.

Modellen
1. Kia Niro 1.166
2. Volkswagen Polo 919
3. Toyota Yaris 899
4. Kia Picanto 753
5. Ford Mustang Mach-E 644
6. Volvo XC40 607
7. Opel Corsa 565
8. Peugeot 108 557
9. Hyundai Tucson 549
10. Skoda Enyaq 470
11. Toyota Aygo 458
12. Kia Ceed 446
13. Toyota Corolla 398
14. Audi A3 377
15. Renault Clio 370
16. Skoda Octavia 358
17. Dacia Sandero 338
18. Peugeot 208 329
19. Mini Hatch/Cabrio 311
20. BMW 1 Serie 299
21. CitroŽn C1 299
22. Peugeot 3008/5008 293
23. BMW X3/X4 291
24. Volkswagen Golf 290
25. Volkswagen T-Roc 289
26. Ford Puma 271
27. Renault Captur 269
28. BMW 3 Serie 263
29. Volkswagen Up 260
30. Peugeot 2008 256
31. Ford Kuga 252
32. Volkswagen ID.4 240
33. Opel Crossland 234
34. Kia Stonic 230
35. Hyundai i10 230
36. Volvo S60/V60 220
37. Fiat 500 218
38. Volkswagen Tiguan 214
39. Mercedes-Benz A-Klasse 210
40. Volkswagen T-Cross 209
41. CitroŽn C3 207
42. Mercedes-Benz GLA/EQA 203
43. Mercedes-Benz CLA 200
44. Opel Mokka 198
45. Renault Mťgane 191
46. Hyundai Kona 190
47. Skoda Kodiaq 189
48. Skoda Kamiq 189
49. Nissan Leaf 185
50. Opel Astra 184
51. Mitsubishi Space Star 178
52. BMW X5/X6 177
53. Lynk & Co 01 173
54. Suzuki Ignis 169
55. Skoda Karoq 163
56. Seat Ibiza 162
57. Mazda CX-5 160
58. Opel Grandland 159
59. Toyota C-HR 156
60. Audi A1 156
61. Toyota RAV4 150
62. Seat Leon 146
63. Skoda Fabia 142
64. Suzuki Swift 139
65. Volvo XC60 138
66. Mercedes-Benz C-Klasse 129
67. Audi Q3 127
68. Nissan Qashqai 125
69. Seat Ateca 125
70. Ford Fiesta 124
71. Mazda CX-30 120
72. BMW 2 Serie Gran Coupť 118
73. Seat Arona 116
74. Skoda Scala 116
75. BMW 4 Serie 114
76. Nissan Micra 108
77. Hyundai i20 106
78. CitroŽn C5 Aircross 104
79. Seat Tarraco 104
80. BMW 5 Serie 101
81. Mini Countryman 100
82. Audi A4 98
83. Opel Vivaro/Zafira 96
84. Hyundai Ioniq 5 96
85. Nissan Juke 91
86. Mercedes-Benz B-Klasse 91
87. CitroŽn C4 90
88. BMW X1 89
89. Renault Zoe 88
90. Volkswagen Passat 87
91. Audi A5 86
92. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 86
93. Ford Focus 85
94. Dacia Duster 84
95. Renault Arkana 83
96. Peugeot 308 80
97. Audi Q2 79
98. Audi Q4 77
99. Volvo XC90 75
100. Mini Clubman 70
101. Mazda2 69
102. Mercedes-Benz Sprinter 64
103. Mazda3 63
104. Suzuki Vitara 60
105. Polestar 2 60
106. CitroŽn Jumpy/SpaceTourer 60
107. Volvo S90/V90 59
108. Mazda MX-30 59
109. Mercedes-Benz E-Klasse 57
110. Kia Sorento 57
111. Mitsubishi Eclipse Cross 57
112. Mitsubishi Outlander 56
113. CitroŽn C4 SpaceTourer 56
114. Seat Mii 53
115. CitroŽn C3 Aircross 51
116. Skoda Superb 51
117. Volkswagen ID.3 51
118. Volkswagen Transporter/T6 51
119. Renault Twingo 50
120. Renault Kadjar 50
121. Porsche Taycan 48
122. Audi Q5 46
123. Kia Rio 45
124. Suzuki SX4 S-Cross 44
125. Kia Sportage 43
126. Mercedes-Benz GLB 42
127. Mercedes-Benz GLE 42
128. Kia Soul 42
129. Hyundai Bayon 42
130. Porsche Cayenne 41



Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<40 registraties) zijn de volgende modellen:
Aiways U5 7
Aston Martin DBX 1
Audi E-Tron GT 32
Cupra Formentor 16
Dacia Spring 15
DS 9 1
Ferrari Roma 1
Ferrari SF90 0
Ford Explorer 16
Ford GT 1 (niet nieuw, maar wel heel bijzonder!)
Hyundai Santa Fe 19
JAC iEV7S 2
Mercedes-Benz S-Klasse 16
Mercedes-Benz EQV 3
MG Marvel R 4
Morgan Plus Four 0
Rolls-Royce Ghost 0
Seres 3 1
Subaru Outback 6
Suzuki Swace 36
Suzuki Across 2
Toyota Mirai 9
Toyota Highlander 16

Cijfers: RDC
Foto's: Rijtesten.nl / AutoWeek.nl / Autonieuws.be




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-08-2021 16:19 door Rutger DC.
Ongelooflijk, hoe de Koreanen terrein winnen, maar ze leveren ook een prima produkt, is gebleken. Volkswagen, ondanks hun Ev input, minus 35%?
Inmiddels zijn alle cijfers (H1 SUV-segmenten & juli 2021) van tekst voorzien. smiling smiley
Fiesta en Focus op respectievelijk plaats 70 en 93. Dat gaat niet goed.
Leuk, al die Mach E's. Maar na gedane zaken staan de Mustangs uit te hijgen. Luistert de buurt mee:
[www.geenstijl.nl]

"Amerikaanse AC/DC omvormer meuk'" meldt een hoekige reageerder. Lijkt AW wel winking smiley
Quote
HarrieD
Fiesta en Focus op respectievelijk plaats 70 en 93. Dat gaat niet goed.
Die hebben ook veel last van het chiptekort dacht ik.
1 t/m 19 augustus 2021
1. Kia 1.387 12,98%
2. Toyota 1.053 9,85%
3. Volkswagen 934 8,74%
4. BMW 728 6,81%
5. Skoda 663 6,20%
6. Mercedes-Benz 558 5,22%
7. Peugeot 537 5,03%
8. Hyundai 536 5,02%
9. Ford 497 4,65%
10. Audi 482 4,51%
11. Volvo 420 3,93%
12. Opel 417 3,90%
13. Mazda 301 2,82%
14. Renault 281 2,63%
15. Mini 275 2,57%
16. Seat/Cupra 214 2,00%
17. Suzuki 203 1,90%
18. CitroŽn 196 1,83%
19. Nissan 168 1,57%
20. Mitsubishi 133 1,24%
21. Lynk & Co 131 1,23%
22. Dacia 127 1,19%
23. Fiat/Abarth 97 0,91%
24. Porsche 66 0,62%
25. Land Rover 54 0,51%
26. Tesla 47 0,44%
27. Jeep 45 0,42%
28. Polestar 35 0,33%
29. Honda 34 0,32%
30. Lexus 15 0,14%
31. DS 12 0,11%
32. MG 8 0,07%
33. Jaguar 6 0,06%
34. Alfa Romeo 4 0,04%
35. Smart 4 0,04%
36. Bentley 4 0,04%
37. Ferrari 4 0,04%
38. Subaru 2 0,02%
39. Seres (DFSK) 2 0,02%
40. Lamborghini 1 0,01%
41. JAC 1 0,01%
42. Aston Martin 1 0,01%
43. Maserati 1 0,01%
44. Alpine 1 0,01%
45. Lotus 1 0,01%
TOTAAL 10.686
Bron: [www.kentekenradar.nl]

1 t/m 19 augustus totaal: 11.161 -16,7%

Bron: [rdc.nl]
Kennelijk had ik de bestelautoregistraties van juli 2021 en juni 2021 nog niet gedeeld. Bij dezen:

Juli / juni 2021



1. Volkswagen Transporter/T6 530 530
2. Mercedes-Benz Sprinter 511 459
3. Volkswagen Caddy 339 400
4. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 314 380
5. Renault Master 266 371
6. Volkswagen Crafter 258 197
7. Ford Transit Custom 214 321
8. Opel Vivaro/Zafira 201 255
9. Iveco Daily 182 192
10. Peugeot Partner 156 190
11. Fiat Talento 151 185
12. Renault Trafic 148 253
13. Peugeot Expert 101 141
14. Ford Transit 93 176
15. Toyota ProAce 92 127
16. Fiat Ducato 87 227
17. Opel Movano 86 68
18. Ford Transit Connect 85 174
19. MAN TGE 85 81
20. CitroŽn Jumpy 79 86
21. Opel Combo 75 122
22. Renault Express 71 82
23. Peugeot Boxer 71 74
24. Mercedes-Benz Citan 65 113
25. CitroŽn Berlingo 64 88
26. Ford Ranger 58 58
27. Toyota ProAce City 49 70
28. Toyota Hilux 47 45
29. Ram 1500/2500/3500 42 45
30. Renault Kangoo 39 86
31. Ford Transit Courier 33 45
32. CitroŽn Jumper 30 33
33. Fiat DoblÚ 25 17
34. Land Rover Defender 21 22
35. Nissan NV300 13 24
36. Ford F-150 12 -
37. Nissan NV200 10 27
38. Dacia Dokker 10 23
39. Toyota Land Cruiser 10 17
40. Nissan Navara 8 4
Maxus Deliver 3 7 5
Fiat Fiorino 4 5
Nissan NV400 4 4
Nissan NV250 - 18
Goupil G6 - 8
Mitsubishi L200 - 6
Isuzu D-Max - 4

Bron: RDC
Foto: Autorai.nl


Fords bestelauto's worden ook duidelijk geraakt door de chiptekorten.
Augustus 2021



In augustus namen de registraties met 17% af. Een herstel van de registraties wordt in de weg gestaan door chiptekorten, waar alle autofabrikanten in meer of mindere mate door worden geteisterd. Dat maakt dat de lijsten minder dan gewoonlijk een weergave geven van de daadwerkelijke verkopen.

Kia levert een historische prestatie, want het Koreaanse automerk was niet alleen voor de zesde maand in de afgelopen acht maanden het meest populaire automerk van Nederland, maar staat nu ook op jaarbasis bovenaan! Kia registreerde op jaarbasis 19.615 auto's tegen 19.467 auto's voor Volkswagen. Zal het Kia lukken om Volkswagen tot het einde van het jaar voor te blijven? Met de EV6 en nieuwe Sportage heeft Kia nog twee troeven achter de hand; beide modellen worden nog dit jaar leverbaar. Volkswagen zal zich ook niet onbetuigd laten. Naast de opgefriste Polo is er de Taigo en ongetwijfeld zal Volkswagen net als vorig jaar weer veel ID's registreren in de laatste maanden van het jaar. Volkswagen lijkt vooral te lijden onder het oprukkende Skoda, dat de laatste jaren in rap tempo is gegroeid tot een gezonde (sub)topper en vermoedelijk bij dezelfde leaserijders en particulieren in de smaak valt als Volkswagen. Skoda had de grootste verkoopplus onder de eerste 27 automerken, met name door de Enyaq en Octavia, maar de rest deed het ook prima. Hyundai is een andere winnaar. Hoewel de Kona slecht blijft presteren, doet de Tucson het goed en profiteert het merk van de komst van andere nieuwe modellen. Lynk & Co is misschien wel de verrassing van het jaar. De 01 is uitgegroeid tot een megahit, een uitzonderlijk goede prestatie voor een (hier) nieuwe Chinese autofabrikant. Het laat ook zien dat merken die al lang onder de maat scoren, met ťťn competitief product weer mee kunnen tellen. Maar dat hadden Mitsubishi (Outlander PHEV) en Honda (Civic Hybrid) zelf ook kunnen bedenken.

Vooral de Franse automerken boeren slecht, naast een ondanks de komst van de Model Y wederom slecht presterend Tesla en een wederom dramatische maand voor MG. Na slecht te hebben geanticipeerd op de WLTP-normen enkele jaren geleden levert Renault wederom een wanprestatie en is het slechter voorbereid op een crisis dan collega-automerken. In heel Europa decimeert het merk.

1.	Kia        	2.620	11,98%	7,0%
2.	Volkswagen	2.046	9,35%	-1,4%
3.	Toyota        	1.839	8,41%	0,8%
4.	Skoda        	1.479	6,76%	74,8%
5.	BMW        	1.242	5,68%	-5,8%
6.	Peugeot        	1.238	5,66%	-43,5%
7.	Opel        	1.113	5,09%	-22,9%
8.	Hyundai        	1.081	4,94%	20,5%
9.	Ford        	1.039	4,75%	-19,6%
10.	Mercedes-Benz	929	4,25%	-13,1%
11.	Audi        	834	3,81%	-18,4%
12.	Renault        	705	3,22%	-53,0%
13.	Volvo        	672	3,07%	-43,0%
14.	CitroŽn        	558	2,55%	-47,2%
15.	Seat/Cupra	557	2,55%	-16,5%
16.	Mazda        	556	2,54%	-1,8%
17.	Nissan        	497	2,27%	-51,7%
18.	Mini        	472	2,16%	-15,9%
19.	Suzuki        	348	1,59%	-14,1%
20.	Lynk & Co	316	1,44%	+++
21.	Fiat/Abarth	262	1,20%	-13,0%
22.	Mitsubishi	245	1,12%	13,4%
23.	Dacia        	203	0,93%	-37,3%
24.	Tesla        	200	0,91%	-67,6%
25.	Porsche        	118	0,54%	-27,2%
26.	Jeep        	102	0,47%	20,0%
27.	Land Rover	87	0,40%	-17,9%
28.	Polestar	72	0,33%	350,0%
29.	Honda        	66	0,30%	-39,4%
30.	Lexus        	37	0,17%	0,0%
31.	DS        	31	0,14%	-50,8%
32.	Hymer        	27	0,12%
33.	MG        	23	0,11%	-95,4%
34.	Knaus        	23	0,11%
35.	Carthago	22	0,10%
36.	PŲssl        	17	0,08%
37.	BŁrstner	17	0,08%
38.	Alfa Romeo	15	0,07%	-64,3%
39.	Adria        	13	0,06%
40.	Dethleffs	12	0,05%
41.	Jaguar        	9	0,04%	-71,9%
42.	Ferrari        	9	0,04%	-35,7%
43.	Smart        	7	0,03%	-50,0%
44.	Bentley        	6	0,03%	20,0%
45.	Chausson	6	0,03%
46.	Weinsberg	5	0,02%
47.	LMC        	5	0,02%
48.	Subaru        	4	0,02%	-81,0%
49.	Alpine        	3	0,01%	200,0%
50.	Seres (DFSK)	3	0,01%	+++
51.	Frankia        	3	0,01%
52.	Eura Mobil	3	0,01%
53.	Lamborghini	2	0,01%	100,0%
54.	Maserati	2	0,01%	0,0%
55.	Lotus        	2	0,01%	100,0%
56.	Benimar        	2	0,01%
57.	JAC        	1	0,00%	+++
58.	Aston Martin	1	0,00%	0,0%
59.	Morgan        	1	0,00%	+++
60.	Rolls-Royce	1	0,00%	+++
61.	Hobby        	1	0,00%
62.	Rapido        	1	0,00%
63.	Pilote        	1	0,00%
64.	Rimor        	1	0,00%	
	OVERIG        	65	
TOTAAL                	21.877


Bij de modellen zien we wederom hoge noteringen voor de elektrische Skoda Enyaq (#5) en Ford Mustang Mach-E (#6). Zoals gezegd verrast de Lynk & Co 01 (#13): een bijzonder veelbelovend begin. De Kia Ceed (#9) en Stonic (#10) blijven eveneens in positieve zin verrassen: beide modellen zijn al jaren op de markt, maar bereiken nu een nieuw hoogtepunt.

Leverbaar zolang de voorraad strekt zijn de Peugeot 108 (#14) en CitroŽn C1 (#32) leverbaar. Vooral voor CitroŽn wordt het verdwijnen van de C1 een aderlating: zonder de C1 riskeert het merk weg te zakken tot onderin de top twintig. De Nissan Micra zit al het hele jaar slecht in zijn vel, maar had nu tegen de trend van het merk in een goede maand (#33). De Qashqai, maar ook auto's als de Ford Fiesta en Focus lijken nauwelijks leverbaar te zijn door chiptekorten. Ondanks dramatische cijfers voor Renault haalde de Arkana (#59) zijn hoogste positie tot nu toe. De Tesla Model Y (#64) komt de lijst binnen, de Audi Q4 (#72), Hyundai Bayon (#78) en Audi E-Tron GT (#121) behaalden de hoogste posities tot nu toe. Verder keert de Land Rover Defender terug in de lijst met dank aan de komst van de plug-in hybride (#104). De Mercedes-Benz EQC (#115) en Audi Q5 (#120 met dank aan facelift en Sportback) hadden we al even niet gezien. Opel blijft ten slotte scoren met de elektrische Vivaro/Zafira (#83).

1. Kia Niro 1.177
2. Toyota Yaris 660
3. Volkswagen Polo 645
4. Kia Picanto 537
5. Skoda Enyaq 487
6. Ford Mustang Mach-E 437
7. Toyota Aygo 419
8. Skoda Octavia 398
9. Kia Ceed 379
10. Kia Stonic 361
11. Volvo XC40 354
12. Mini Hatch/Cabrio 330
13. Lynk & Co 01 316
14. Peugeot 108 310
15. Opel Corsa 309
16. Hyundai Tucson 309
17. Peugeot 3008/5008 291
18. Volkswagen Up 275
19. Toyota Corolla 270
20. Peugeot 2008 269
21. Audi A3 257
22. BMW X3/X4 249
23. BMW 3 Serie 244
24. Peugeot 208 243
25. Toyota C-HR 232
26. Volkswagen T-Roc 221
27. Hyundai i10 217
28. Volkswagen Golf 210
29. BMW 1 Serie 201
30. Hyundai Kona 201
31. Fiat 500 200
32. CitroŽn C1 200
33. Nissan Micra 196
34. Opel Grandland 195
35. Renault Captur 183
36. Opel Astra 182
37. Volkswagen ID.4 181
38. Ford Kuga 179
39. Volkswagen T-Cross 179
40. Mercedes-Benz A-Klasse 176
41. Seat Ibiza 171
42. Ford Puma 168
43. Opel Crossland 167
44. Opel Mokka 165
45. Seat Leon 157
46. Dacia Sandero 154
47. Skoda Kodiaq 152
48. Toyota RAV4 151
49. Mitsubishi Space Star 150
50. Suzuki Ignis 148
51. Volkswagen ID.3 148
52. Mercedes-Benz CLA 144
53. Hyundai i20 144
54. CitroŽn C3 143
55. Mercedes-Benz GLA/EQA 142
56. Volvo S60/V60 139
57. Volvo XC60 139
58. Mazda CX-30 138
59. Renault Arkana 137
60. Mazda MX-30 137
61. Mercedes-Benz C-Klasse 131
62. Renault Clio 130
63. Suzuki Swift 128
64. Tesla Model Y 127
65. Nissan Juke 123
66. BMW X5/X6 119
67. Ford Fiesta 113
68. Ford Focus 109
69. Skoda Kamiq 109
70. Nissan Leaf 106
71. Volkswagen Tiguan 105
72. Audi Q4 105
73. BMW 2 Serie Gran Coupť 104
74. Seat Mii 103
75. Skoda Karoq 97
76. Skoda Fabia 90
77. Mini Countryman 89
78. Hyundai Bayon 88
79. BMW 5 Serie 84
80. Mazda2 82
81. Mazda CX-5 81
82. Skoda Scala 81
83. Opel Vivaro/Zafira 81
84. Renault Mťgane 80
85. Audi Q2 80
86. Tesla Model 3 73
87. Polestar 2 72
88. Mercedes-Benz GLC 71
89. Renault Zoe 70
90. CitroŽn C5 Aircross 70
91. Audi Q3 70
92. Audi E-Tron 70
93. CitroŽn C4 69
94. Nissan Qashqai 65
95. Skoda Superb 65
96. Hyundai Ioniq 5 64
97. Toyota ProAce 62
98. BMW X1 59
99. Kia Rio 59
100. Peugeot 308 58
101. Porsche Cayenne 57
102. Peugeot 508 57
103. Seat Arona 56
104. Land Rover Defender 54
105. Mercedes-Benz B-Klasse 53
106. Mitsubishi Outlander 53
107. Mini Clubman 53
108. Mazda3 53
109. Jeep Compass 52
110. Kia Soul 52
111. BMW 4 Serie 47
112. CitroŽn C3 Aircross 46
113. Renault Twingo 44
114. Audi A4 44
115. Mercedes-Benz EQC 43
116. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 42
117. Mitsubishi Eclipse Cross 42
118. Dacia Duster 41
119. Audi A5 41
120. Audi Q5 41
121. Audi E-Tron GT 41
122. Mazda CX-3 40



Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<40 registraties) zijn de volgende modellen:
Aiways U5 0
Aston Martin DBX 1
Cupra Formentor 16
Dacia Spring 5
DS 9 0
Ferrari Roma 4
Ferrari SF90 2
Hyundai Santa Fe 17
JAC iEV7S 1
Kia Sorento 30
Mercedes-Benz S-Klasse 7
Mercedes-Benz EQV 12
MG Marvel R 0
Rolls-Royce Ghost 1
Seres 3 3
Subaru Outback 3
Suzuki Swace 9
Suzuki Across 5
Toyota Yaris Cross 9
Toyota Mirai 3
Toyota Highlander 10

Cijfers: RDC
Foto's: eigen foto / AD.nl / Autoblog.nl




4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2021 00:07 door Rutger DC.
Quote
Rutger DC
een wederom dramatische maand voor MG.
AW was niet heel erg overtuigd van de Marvel dus ik ben benieuwd of MG Łberhaupt nog terug kan komen.
Quote
Wouter82
Quote
Rutger DC
een wederom dramatische maand voor MG.
AW was niet heel erg overtuigd van de Marvel dus ik ben benieuwd of MG Łberhaupt nog terug kan komen.
Zou van Mossel op dit moment niet alleen maar voorraadautoís op kenteken verkopen ivm de bijtelling?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.