De Nederlandse verkoopcijfers (mei 2021 +72,5% @ pag. 117)

Gepost door Rutger DC 
April 2021

Ten opzichte van april 2020 nam het aantal geregistreerde personenauto's in april 2021 met 55,6% toe tot 23.846 auto's, ten opzichte van april 2019 is er nog altijd sprake van dieprode cijfers: -28,1%. In de top tien deden vooral Volvo, Mercedes-Benz en Skoda bovengemiddeld goede zaken. Skoda profiteerde vooral van een overtuigend debuut voor de Enyaq, maar ook de Octavia, Karoq en Scala deden het goed. Renault en Volkswagen bleven dan weer ver achter op het marktgemiddelde. Bij Volkswagen is de Golf niet echt aangeslagen en iedereen die een ID.3 wilde, lijkt voorlopig wel even voorzien. Bovendien wachtte de Polo op een facelift en heeft de T-Cross na een prima debuut last van versere (en wellicht ook aansprekender vormgegeven) concurrenten. Renault heeft over bijna de hele linie problemen: de Clio stelt net als de Golf teleur vergeleken met zijn succesvolle voorganger, bovendien hebben de Fransen vanaf het C-segment op de Mťgane na niets in de melk te brokkelen.



Verderop hadden Suzuki (april 2020 was nog zwakker dan elders), Mitsubishi en Dacia (dankzij nieuwe Sandero) een goede maand, terwijl Polestar (nu ruim een jaar op de markt, twaalf maanden geleden had Polestar nog slechts nichemodel 1), Jeep (herstel na uiterst zwak 2020 zet door) en Land Rover (plug-in hybriden in diverse modellen scoren goed) de grootste registratiestijgingen behaalden. Zijn er dan geen verliezers? Jawel, maar het zijn er niet veel. Tesla blijft koers zetten richting afgrond, Alfa Romeo-dealers hebben niet veel te doen (ik vermoed dat Alfa hier niets levert tot de Giulia en Stelvio van het nieuwe modeljaar, met zuinigere motoren en minder BPM, kunnen worden geleverd) en Lexus valt terug na opruimmaand maart.

Merkenranglijst
1.	Kia        	2.680	11,49	63,2
2.	Volkswagen	2.093	8,97	19,6
3.	Peugeot        	1.766	7,57	54,0
4.	Toyota        	1.686	7,23	62,7
5.	Skoda        	1.435	6,15	90,6
6.	Ford	        1.396	5,99	42,3
7.	Volvo        	1.392	5,97	258,8
8.	BMW        	1.280	5,49	54,6
9.	Renault        	1.122	4,81	9,4
10.	Mercedes-Benz	1.055	4,52	106,9
11.	Opel        	950	4,07	36,1
12.	Audi        	817	3,50	68,1
13.	Hyundai        	783	3,36	30,7
14.	CitroŽn        	707	3,03	3,5
15.	Mazda        	590	2,53	78,2
16.	Suzuki        	581	2,49	115,2
17.	Seat/Cupra	487	2,09	65,6
18.	Nissan        	439	1,88	9,5
19.	Mini	        420	1,80	21,7
20.	Mitsubishi	308	1,32	108,1
21.	Fiat/Abarth	244	1,05	35,6
22.	Dacia        	208	0,89	101,9
23.	Land Rover	194	0,83	165,8
24.	Porsche        	135	0,58	87,5
25.	Jeep        	93	0,40	615,4
26.	Polestar	78	0,33	1014,3
27.	Lynk & Co	66	0,28	#DIV/0!
28.	Honda        	58	0,25	34,9
29.	MG        	49	0,21	8,9
30.	Tesla        	37	0,16	-82,3
31.	Subaru        	33	0,14	50,0
32.	Lexus        	32	0,14	-3,0
33.	Jaguar        	31	0,13	138,5
34.	DS        	24	0,10	166,7
35.	Smart        	15	0,06	275,0
36.	Ferrari        	11	0,05	450,0
37.	Bentley        	7	0,03	133,3
38.	Alfa Romeo	5	0,02	-54,5
39.	Lamborghini	5	0,02	66,7
40.	JAC        	3	0,01	#DIV/0!
41.	Rolls-Royce	3	0,01	#DIV/0!
42.	Aston Martin	2	0,01	0,0
43.	Lotus        	2	0,01	#DIV/0!
44.	Maserati	1	0,00	#DIV/0!
45.	McLaren        	1	0,00	#DIV/0!
	OVERIG        	522	2,24
TOTAAL        		23.324

In de modellenlijst verdubbelden de registraties van de Kia Picanto (#2) ruimschoots. Komt dit doordat de A-segment-concurrentie een voor een wegvalt, of zorgen kortingen of acties voor de stijging? De Toyota Yaris (#4) is de Volkswagen Polo op jaarbasis nu heel dicht genaderd (zes stuks verschil), met de Peugeot 208, Opel Corsa en Ford Fiesta daar dicht achter - voor Renault is het een hard gelag dat de Clio er niet meer aan te pas komt. De Peugeot 2008 (#5) heeft op jaarbasis ook een voorsprong op de Renault Captur, wat betekent dat alle Peugeots populairder zijn dan Renaults, op de 308 na. Maar de nieuwe 308 staat natuurlijk in de startblokken, dus het is een kwestie van tijd voordat ook de Mťgane voorbij gestreefd wordt. Zo vitaal als Peugeot is, zo groot zijn de problemen bij Renault.

De Kia Ceed-serie (inclusief de XCeed en Proceed) lijkt zijn beste maand tot nu toe achter de rug te hebben (#11). Op jaarbasis is de achterstand op de Golf slechts negen registraties (1.388 versus 1.397). Waar de Yaris de Polo nadert, nadert de Corolla de Golf. Het verschil is ťťn registratie (1.396 stuks). Helaas voor Kia, Volkswagen en Toyota worden de merken in het C-segment ruimschoots voorbij gestreefd door Ford (Focus) en Skoda (Octavia).



De Skoda Enyaq heeft een wel heel overtuigend debuut (#13) en streefde daarmee evenknie Volkswagen ID.4 voorbij (#21). De Ford Kuga (#15) deed het ook opmerkelijk goed. Ik vermoed dat veel oude bestellingen voor de PHEV-uitvoering nu worden uitgeleverd. Door kwaliteitsproblemen (brandgevaar) kon de populairste versie lange tijd niet worden geleverd. De Kia Stonic doet het ieder jaar beter (#23), terwijl de populariteit van de Ford Puma ook steeds lijkt toe te nemen (#29). Verder had de Suzuki Vitara (#30) een opmerkelijk goede maand, ongetwijfeld door acties en stijgt de nieuwe CitroŽn C4 door naar #64.

De Hyundai Tucson stijgt door naar (#42), de i20 stond eindelijk in de top vijftig (#46) en de Santa Fe komt de lijst voorzichtig binnen (#135). Gaat het daarmee goed met Hyundai? Nee, daarvoor blijft de i10 veel te ver achter op de Picanto en de Kona heeft het heel moeilijk sinds er eind 2020 (te?) veel zelfregistraties voor de Electric plaatsvonden. De i30 doet het krankzinnig slecht, zeker vergeleken met de technisch identieke Kia Ceed. Bovendien zijn Hyundai-dealers ontevreden over de importeur. De dealers van de Stellantis-merken kunnen hun importeur overigens helemaal niet luchten of zien. Voor Hyundai zijn er lichtpuntjes in de vorm van de Bayon crossover en natuurlijk de Ioniq 5.



Verder stijgt de Kia Sorento door (#69), de Mitsubishi Eclipse Cross is terug dankzij de facelift en vooral de nieuwe PHEV (#81), de Lynk & Co 01 komt de lijst binnen en is gelijk de populairste auto van een Chinees automerk (#97) - tenzij je Polestar ook als Chinees beschouwt, de Ford Mustang Mach-E komt de lijst binnen (#103), met de Land Rover-modellen Range Rover Evoque (#107) en Range Rover Velar (#121) ging het ook goed, de Opel Mokka kukelt weer naar beneden (#109) en wordt nog niet volop uitgeleverd en er was waarschijnlijk een flinke order voor de Toyota ProAce personenbus (#120).

Modellenranglijst
1. Kia Niro 888
2. Kia Picanto 837
3. Volvo XC40 816
4. Toyota Yaris 534
5. Peugeot 2008 517
6. Peugeot 208 506
7. Toyota Aygo 494
8. Renault Captur 490
9. Volkswagen Polo 476
10. Opel Corsa 417
11. Kia Ceed 412
12. Ford Focus 369
13. Skoda Enyaq 353
14. Skoda Octavia 341
15. Ford Kuga 325
16. Peugeot 3008/5008 323
17. Ford Fiesta 302
18. Volkswagen T-Roc 296
19. Mini Hatch/Cabrio 293
20. Peugeot 108 292
21. Volkswagen ID.4 290
22. Volvo S60/V60 288
23. Kia Stonic 285
24. Toyota Corolla 279
25. Renault Clio 276
26. Volkswagen Golf 272
27. Audi A3 247
28. BMW 1 Serie 246
29. Ford Puma 240
30. Suzuki Vitara 234
31. Nissan Qashqai 219
32. Mercedes-Benz A-Klasse 216
33. Volkswagen Tiguan 213
34. Volkswagen Up 206
35. Skoda Karoq 205
36. BMW 3 Serie 200
37. CitroŽn C1 200
38. Hyundai Kona 200
39. Fiat 500 196
40. Opel Crossland 192
41. Skoda Kodiaq 190
42. Hyundai Tucson 190
43. Toyota C-HR 186
44. Mazda CX-30 184
45. Hyundai i20 169
46. Volkswagen T-Cross 165
47. Hyundai i10 165
48. Opel Grandland 164
49. CitroŽn C3 163
50. Seat Leon 163
51. Volvo XC60 161
52. Mercedes-Benz CLA 158
53. Mazda CX-5 153
54. BMW 5 Serie 151
55. Mercedes-Benz GLA/EQA 148
56. Suzuki Ignis 145
57. BMW X3/X4 144
58. Mitsubishi Space Star 136
59. Mercedes-Benz C-Klasse 135
60. Renault Mťgane 131
61. Mercedes-Benz B-Klasse 130
62. Suzuki Swift 122
63. Skoda Kamiq 120
64. CitroŽn C4 118
65. Toyota RAV4 116
66. Renault Twingo 112
67. Audi A1 111
68. Seat Ibiza 108
69. Kia Sorento 108
70. CitroŽn C3 Aircross 107
71. Mazda3 107
72. Dacia Sandero 104
73. BMW X5/X6 100
74. Audi Q2 97
75. Skoda Fabia 96
76. Seat Arona 96
77. Opel Astra 93
78. Skoda Scala 91
79. Nissan Juke 90
80. Mini Countryman 89
81. Mitsubishi Eclipse Cross 89
82. Dacia Duster 88
83. Peugeot 308 85
84. Mitsubishi Outlander 83
85. BMW 2 Serie Gran Coupť 80
86. Volvo XC90 80
87. Volkswagen Passat 78
88. Polestar 2 78
89. BMW 4 Serie 74
90. Audi Q3 72
91. BMW X1 68
92. Audi A4 68
93. Kia Rio 68
94. BMW i3 67
95. Mercedes-Benz E-Klasse 66
96. Nissan Micra 66
97. Lynk & Co 01 66
98. Suzuki SX4 S-Cross 64
99. Seat Ateca 63
100. CitroŽn C5 Aircross 63
101. Jeep Compass 63
102. Mercedes-Benz GLB 60
103. Ford Mustang Mach-E 58
104. Kia Sportage 57
105. Mazda2 56
106. Mercedes-Benz GLC 56
107. Range Rover Evoque 56
108. Nissan Leaf 53
109. Opel Mokka 53
110. Audi E-Tron 53
111. Renault Zoe 52
112. Audi A5 50
113. Mazda CX-3 49
114. Range Rover Sport 49
115. Porsche Cayenne 47
116. Volvo S90/V90 47
117. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 41
118. Renault Kadjar 40
119. Porsche 911 39
120. Toyota ProAce 39
121. Range Rover Velar 39
122. Mini Clubman 38
123. Honda Jazz 38
124. Tesla Model 3 36
125. MG ZS 36
126. Ford EcoSport 36
127. BMW 7 Serie 36
128. Mercedes-Benz GLE 35
129. Peugeot 508 35
130. CitroŽn C4 SpaceTourer 35
131. Volkswagen Arteon 35
132. Audi A6 34
133. Porsche Taycan 33
134. Jeep Renegade 30
135. Hyundai Santa Fe 30

De Audi E-Tron GT en Subaru Outback debuteerden, de Cupra Formentor is nu ook als plug-in hybride leverbaar en zal vermoedelijk binnen afzienbare tijd in de modellijsten opduiken. Verder had de Ford Explorer een opvallend goede maand voor een mastodont van een niet-premiummerk voor 80 mille.

Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<30 registraties) zijn de volgende modellen:
Aiways U5 0
Aston Martin DBX 1
Audi E-Tron GT 26
Cupra Formentor 11
DS 9 0
Ferrari Roma 3
Ferrari SF90 2
Ford Explorer 28
Honda e 0
JAC iEV7S 3
Land Rover Defender 18
Mazda MX-30 8
Mercedes-Benz EQV 2
MG EHS 13
Morgan Plus Four 0
Rolls-Royce Ghost 1
Seres 3 0
Subaru Outback 16
Suzuki Swace 16
Suzuki Across 0
Toyota Mirai 7
Toyota Highlander 13
Volkswagen ID.3 24

Cijfers: RDC
Foto's: Rijtesten.nl / AD.nl / AutoWeek.nl




6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2021 20:11 door Rutger DC.
Kia is echt goed bezig. Alleen de Rio en Sportage blijven in hun segmenten een beetje achter.
@CD8LOP: Staat gewoon in het EV-overzicht van Volt, is niet significant genoeg om Rutgers lijst te halen.
Quote
MWH
@CD8LOP: Staat gewoon in het EV-overzicht van Volt, is niet significant genoeg om Rutgers lijst te halen.

Kan wel waar zijn, maar die behoort wel bij het totaal, hoe klein het aantal ook is.

Elektrische personenauto's April ruwe data:


VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 24
Quote
speedtouch
Quote
MWH
@CD8LOP: Staat gewoon in het EV-overzicht van Volt, is niet significant genoeg om Rutgers lijst te halen.

Kan wel waar zijn, maar die behoort wel bij het totaal, hoe klein het aantal ook is.

Elektrische personenauto's April ruwe data:

VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 24
Niemand heeft het over totalen, wat is je punt?
Quote
MWH
Quote
speedtouch
Quote
MWH
@CD8LOP: Staat gewoon in het EV-overzicht van Volt, is niet significant genoeg om Rutgers lijst te halen.

Kan wel waar zijn, maar die behoort wel bij het totaal, hoe klein het aantal ook is.

Elektrische personenauto's April ruwe data:

VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 24
Niemand heeft het over totalen, wat is je punt?

Het totaal wat achter een type staat, bijv ID3 ,is toch het totaal van dat type (oftewel de maand april)?
Quote
speedtouch
Quote
MWH
Quote
speedtouch
Quote
MWH
@CD8LOP: Staat gewoon in het EV-overzicht van Volt, is niet significant genoeg om Rutgers lijst te halen.

Kan wel waar zijn, maar die behoort wel bij het totaal, hoe klein het aantal ook is.

Elektrische personenauto's April ruwe data:

VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 24
Niemand heeft het over totalen, wat is je punt?

Het totaal wat achter een type staat, bijv ID3 ,is toch het totaal van dat type (oftewel de maand april)?
Ja. Dus?

Dat zijn er minder dan 30, dus hij staat niet in Rutgers overzicht. Dat is alles wat ik zeg. Weinig fout aan toch?
Quote
MWH
Quote
speedtouch
Quote
MWH
Quote
speedtouch
Quote
MWH
@CD8LOP: Staat gewoon in het EV-overzicht van Volt, is niet significant genoeg om Rutgers lijst te halen.

Kan wel waar zijn, maar die behoort wel bij het totaal, hoe klein het aantal ook is.

Elektrische personenauto's April ruwe data:

VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 24
Niemand heeft het over totalen, wat is je punt?

Het totaal wat achter een type staat, bijv ID3 ,is toch het totaal van dat type (oftewel de maand april)?
Ja. Dus?

Dat zijn er minder dan 30, dus hij staat niet in Rutgers overzicht. Dat is alles wat ik zeg. Weinig fout aan toch?

OK, ik wist niet dat minder dan 30 'er niet bij hoorde', sorry.
Volgens mij maakt Rutger die lijstjes helemaal zelf (kan iig geen top zoveel vinden via RDW maar alleen per merk/model), 135 stuks maken is dan al heel wat.
en 1.186 op een bepaalde verkoopsite nog steeds leverbaar.... 't gaat niet echt hard.
Automotive-online geeft informatie over de leaseregistraties van enkele merken. Deze zijn als volgt:

positie	merk		totaal	lease	aandeel lease
1.	Kia		2680	1421	53%
2.	Volkswagen	2093	1326	63%
3.	Peugeot		1766	904	51%
4.	Toyota		1686	780	46%
5.	Skoda		1435	1077	75%
bron: [automotive-online.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2021 13:32 door Barri.
^ Kia doet het dus ook in de lease goed. Lease-aandeel bij Skoda zal door de Enyaq alleen maar toenemen/toegenomen zijn.

Overigens heb ik een paar dagen terug een stuk tekst geschreven bij de registraties van personenauto's in april.

Hier zijn ook de bestelautoregistraties:

Bestelauto's, april 2021



Ford gaat over de hele linie goed, Volkswagen scoort met de Caddy en Crafter - die laatste benadert de laatste tijd steeds meer de marktleider in zijn klasse, de Mercedes-Benz Sprinter. Inclusief de MAN TGE ging de bestelauto de Sprinter zelfs voorbij. De Renault Trafic, Fiat Talento en Toyota ProAce City hadden verder een erg goede maand. Er is ook een nieuwe binnenkomer: de nieuwe Isuzu D-Max.

1. Ford Transit Custom 546
2. Volkswagen Transporter/T6 537
3. Volkswagen Caddy 476
4. Mercedes-Benz Sprinter 475
5. Volkswagen Crafter 402
6. Renault Trafic 400
7. Renault Master 303
8. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 291
9. Ford Transit Connect 282
10. Ford Transit 275
11. Fiat Talento 243
12. Peugeot Expert 206
13. Peugeot Partner 203
14. Opel Vivaro/Zafira 202
15. Iveco Daily 173
16. Opel Combo 148
17. Fiat Ducato 146
18. MAN TGE 111
19. Toyota ProAce 104
20. CitroŽn Jumpy 100
21. Toyota ProAce City 91
22. Renault Kangoo 84
23. CitroŽn Berlingo 83
24. Opel Movano 77
25. Peugeot Boxer 72
26. Mercedes-Benz Citan 68
27. Ford Transit Courier 46
28. Fiat DoblÚ 43
29. Toyota Hilux 39
30. Ford Ranger 31
31. CitroŽn Jumper 29
32. Ram 1500/2500/3500 27
33. Nissan NV300 26
34. Toyota Land Cruiser 18
35. Fiat Fiorino 15
36. Nissan NV250 10
37. Dacia Dokker 10
38. Nissan NV200 7
39. Isuzu D-Max 7
40. Nissan Navara 6
41. Land Rover Defender 6

Cijfers: RDC
Foto: AutoWeek.nl
1 t/m 18 april mei 2021:
1. Skoda 1.198 10,35
2. Kia 1.147 9,91
3. Volkswagen 1.110 9,59
4. Toyota 983 8,50
5. Volvo 731 6,32
6. Renault 665 5,75
7. BMW 637 5,51
8. Ford 632 5,46
9. Peugeot 529 4,57
10. Audi 460 3,98
11. Mercedes-Benz 417 3,60
12. Opel 347 3,00
13. Hyundai 341 2,95
14. Mini 288 2,49
15. Suzuki 276 2,39
16. Seat/Cupra 275 2,38
17. Mazda 262 2,26
18. CitroŽn 238 2,06
19. Nissan 216 1,87
20. Mitsubishi 143 1,24
21. Dacia 132 1,14
22. Porsche 111 0,96
23. Fiat/Abarth 98 0,85
24. Lynk & Co 79 0,68
25. Land Rover 78 0,67
26. MG 33 0,29
27. Polestar 28 0,24
28. Honda 21 0,18
29. Jeep 14 0,12
30. Jaguar 14 0,12
31. Tesla 12 0,10
32. DS 12 0,10
33. Lexus 11 0,10
34. Smart 5 0,04
35. Subaru 4 0,03
36. Bentley 4 0,03
37. Alfa Romeo 4 0,03
38. Maserati 4 0,03
39. Alpine 3 0,03
40. Ferrari 2 0,02
41. Lamborghini 2 0,02
42. McLaren 2 0,02
43. JAC 1 0,01
44. Rolls-Royce 1 0,01
45. Chrysler 1 0,01



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-05-2021 17:37 door Rutger DC.
Zoals steeds, dankjewel voor je updates en inzichten Rutger; ook al gaat het niet over de markt waar ik woon (BEL), ik lees het telkens met veel plezier! Jammer dat ik geen weet heb of dergelijke data hier ook zo snel on line beschikbaar zijn (Belgische admin kennende, guess not), anders zette ik me met veel plezier aan een vergelijking tussen de NED en BEL automarkt qua verkopen en marktaandelen. Blijf vooral dit soort updates doen!
Nog bedankt trouwens, Niseko!



Mei 2021

In de laatste maand van de meteorologische lente staat alles buiten in bloei. Niet alleen alle planten kleurden groen, ook de lijst van de verkoopcijfers van de Nederlandse automarkt. Ten opzichte van mei 2020 stegen de registraties met 72,5%. De hele top 28 van automerken met de meeste registraties liet zwarte cijfers zien, de enige echte dissonanten zijn twee merken die daarachter komen: Tesla en Honda. Tot zover het goede nieuws, terug naar de realiteit: ten opzichte van mei 2019 is er nog steeds sprake van een daling van 30,5%. Sprake van herstel is er simpelweg nog niet, al probeert Bovag er bijvoorbeeld een positieve draai aan te geven. We zullen in de maanden die volgen zien of de automarkt zich werkelijk herstelt.


2021 äkoda Enyaq iV 80 by Peter Olthof, on Flickr

Kia ging voor de derde maand dit jaar aan de leiding, maar heeft op jaarbasis nog wel een achterstand op Volkswagen van ongeveer 700 stuks. Ik verwacht persoonlijk niet dat Volkswagen het marktleiderschap dit jaar aan Kia gaat overdragen, al heeft Kia in de vorm van de EV6 nog wel een troef achter de hand. De absolute uitblinker in mei was Skoda. De Enyaq is een kaskraker, maar het hele gamma had een goede maand. Het gevolg was dat Skoda naar de tweede plek klom en zelfs moedermerk Volkswagen wist af te troeven. Een historische prestatie, lijkt mij.


2021 Ford Mustang Mach-E by harry_nl, on Flickr

Merkenlijst
1.	Kia        	2.262	8,84	27,0
2.	Skoda        	2.176	8,50	287,9
3.	Volkswagen	2.155	8,42	37,3
4.	Toyota        	1.860	7,27	127,7
5.	Peugeot        	1.632	6,37	40,4
6.	Volvo        	1.589	6,21	260,3
7.	Ford        	1.565	6,11	83,9
8.	Renault        	1.352	5,28	46,2
9.	BMW        	1.316	5,14	99,7
10.	Opel        	1.180	4,61	31,3
11.	CitroŽn        	921	3,60	46,9
12.	Audi        	917	3,58	138,8
13.	Mercedes-Benz	859	3,36	56,2
14.	Hyundai        	713	2,79	8,5
15.	Seat/Cupra	690	2,70	157,5
16.	Suzuki        	585	2,29	52,3
17.	Mazda        	556	2,17	71,6
18.	Mini        	509	1,99	122,3
19.	Nissan        	492	1,92	9,8
20.	Fiat/Abarth	335	1,31	116,1
21.	Mitsubishi	320	1,25	133,6
22.	Dacia        	218	0,85	122,4
23.	Porsche        	202	0,79	108,2
24.	Land Rover	149	0,58	109,9
25.	MG        	100	0,39	14,9
26.	Lynk & Co	91	0,36	#DIV/0!
27.	Jeep        	71	0,28	144,8
28.	Polestar	63	0,25	6200,0
29.	Tesla        	61	0,24	-65,5
30.	Honda        	51	0,20	-36,3
31.	Lexus        	39	0,15	2,6
32.	Jaguar        	28	0,11	86,7
33.	DS        	25	0,10	25,0
34.	Alfa Romeo	22	0,09	144,4
35.	Subaru        	11	0,04	10,0
36.	Smart        	11	0,04	450,0
37.	Bentley        	7	0,03	133,3
38.	Ferrari        	6	0,02	#DIV/0!
39.	Lamborghini	5	0,02	#DIV/0!
40.	Maserati	4	0,02	#DIV/0!
41.	Rolls-Royce	3	0,01	200,0
42.	Alpine        	3	0,01	200,0
43.	JAC        	2	0,01	#DIV/0!
44.	McLaren        	2	0,01	100,0
45.	Aston Martin	1	0,00	0,0
46.	Seres (DFSK)	1	0,00	#DIV/0!
47.	Chrysler	1	0,00	#DIV/0!
48.	Donkervoort	1	0,00	#DIV/0!			
49.	Morgan        	0		-100,0		
	OVERIG        	439		
	TOTAAL        	25.601

Op modelniveau trekt Skoda alle aandacht naar zich toe met de Enyaq (#2). Wordt dit de meest succesvolle elektrische auto van dit jaar in Nederland? Die kans lijkt groot. Ford laat zich ook niet onbetuigd: de Mustang Mach-E klimt rap omhoog (#13). De nieuwe Toyota Yaris loopt als een trein (#3), de Renault Captur gaat op jaarbasis de 2008 weer voorbij (#8), de Kia Ceed verbetert zijn record nog maar eens en staat nu voor het eerst in de top tien (#10) en is net als in april de meest populaire compacte middenklasser. De Ford Kuga benadert zijn record van vorige maand (#16), de Skoda Kodiaq deed het ontzettend goed, zeker als je bedenkt de Enyaq hetzelfde formaat heeft (#18), de nieuwe CitroŽn C4 stijgt naar zijn hoogste positie tot nu toe (#38), de nieuwe Hyundai Tucson blijft het prima doen, maar imponeert nog niet (#51), de nieuwe BMW 4 Serie had nu eindelijk een erg goede maand, een stijging die op conto komt van de nieuwe coupť, maar vermoedelijk ook de cabriolet. De nieuwe Dacia Sandero stijgt voorzichtig verder (#68) op de ranglijst, de BMW X5/X6 had een mooie maand (#67), de Lynk & Co 01 stijgt door (#82), de Mercedes-Benz GLB bereikte de hoogste positie sinds januari (#81), de Porsche Taycan (#104) liet een mooi resultaat zien en de MG EHS (#122) behaalde de hoogste positie tot nu toe.



Modellenlijst
1. Volvo XC40 940
2. Skoda Enyaq 847
3. Toyota Yaris 706
4. Kia Niro 702
5. Kia Picanto 654
6. Volkswagen Polo 571
7. Peugeot 208 568
8. Renault Captur 545
9. Toyota Aygo 531
10. Kia Ceed 440
11. Renault Clio 428
12. Opel Corsa 420
13. Ford Mustang Mach-E 400
14. Peugeot 2008 397
15. Volkswagen Golf 385
16. Ford Kuga 364
17. Ford Fiesta 356
18. Skoda Kodiaq 350
19. Mini Hatch/Cabrio 345
20. Skoda Octavia 332
21. Opel Astra 316
22. Peugeot 108 305
23. Volvo S60/V60 304
24. CitroŽn C3 301
25. Audi A3 298
26. Fiat 500 287
27. Peugeot 3008/5008 278
28. Kia Stonic 276
29. Toyota Corolla 274
30. BMW 1 Serie 267
31. Volkswagen T-Roc 252
32. Volkswagen T-Cross 229
33. Volvo XC60 224
34. Volkswagen ID.4 218
35. Volkswagen Tiguan 217
36. Hyundai i10 217
37. Suzuki Ignis 208
38. CitroŽn C4 207
39. BMW X3/X4 204
40. Skoda Kamiq 192
41. BMW 3 Serie 189
42. Hyundai Kona 189
43. Mitsubishi Space Star 189
44. CitroŽn C1 186
45. Seat Ibiza 185
46. Mazda CX-5 185
47. Opel Crossland 184
48. Toyota C-HR 184
49. Ford Puma 181
50. Skoda Karoq 176
51. Hyundai Tucson 172
52. Seat Leon 168
53. Suzuki Swift 165
54. Ford Focus 160
55. Mercedes-Benz CLA 157
56. BMW 4 Serie 155
57. Nissan Micra 151
58. Nissan Juke 149
59. Mercedes-Benz A-Klasse 146
60. Mazda CX-30 145
61. Suzuki Vitara 143
62. Volkswagen Up 141
63. Toyota RAV4 132
64. Seat Arona 132
65. Skoda Scala 124
66. Nissan Qashqai 123
67. BMW X5/X6 118
68. Dacia Sandero 118
69. Opel Grandland 115
70. Renault Mťgane 113
71. Opel Mokka 112
72. Audi A1 111
73. CitroŽn C5 Aircross 111
74. Renault Twingo 105
75. Mini Countryman 101
76. Skoda Fabia 96
77. Mercedes-Benz GLA/EQA 96
78. Hyundai i20 95
79. Audi Q2 94
80. BMW 5 Serie 92
81. Mercedes-Benz GLB 91
82. Lynk & Co 01 91
83. Seat Tarraco 90
84. Kia Sportage 89
85. Dacia Duster 85
86. Audi A4 84
87. Audi Q3 82
88. Mercedes-Benz C-Klasse 79
89. CitroŽn C3 Aircross 79
90. Audi A5 75
91. Porsche Cayenne 71
92. Seat Ateca 70
93. Mitsubishi Eclipse Cross 68
94. Mazda3 66
95. Volvo XC90 65
96. BMW X1 64
97. Mitsubishi Outlander 63
98. Mini Clubman 63
99. Nissan Leaf 62
100. Polestar 2 62
101. Renault Zoe 62
102. Tesla Model 3 61
103. Mazda2 60
104. Porsche Taycan 60
105. Volkswagen Passat 59
106. Suzuki SX4 S-Cross 58
107. Mercedes-Benz B-Klasse 57
108. Ford EcoSport 57
109. Mazda CX-3 56
110. Volvo S90/V90 56
111. MG ZS 55
112. BMW 2 Serie Gran Coupť 54
113. Skoda Superb 54
114. Renault Kadjar 52
115. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 51
116. Range Rover Sport 51
117. Mercedes-Benz E-Klasse 49
118. Audi E-Tron 49
119. Peugeot 308 48
120. Kia Sorento 47
121. Audi A6 46
122. MG EHS 45
123. Jeep Compass 43
124. Mercedes-Benz Sprinter 43
125. Seat Mii 43
126. Kia Rio 41



De eerste twee Renault Arkana's zijn geregistreerd (nadat er een paar maanden terug een exemplaar via grijze import deze kant op kwam, vermoedelijk de niet-hybride die AutoWeek recent testte).

Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<40 registraties) zijn de volgende modellen:
Aiways U5 0
Aston Martin DBX 1
Audi E-Tron GT 19
Cupra Formentor 2
DS 9 0
Ferrari Roma 3
Ferrari SF90 0
Ford Explorer 19
Honda e 2
Hyundai Santa Fe 4
JAC iEV7S 2
Land Rover Defender 15
Mazda MX-30 4
Mercedes-Benz EQV 5
Morgan Plus Four 0
Renault Arkana 2
Rolls-Royce Ghost 2
Seres 3 1
Subaru Outback 2
Suzuki Swace 8
Suzuki Across 3
Toyota Mirai 4
Toyota Highlander 10
Volkswagen ID.3 10

Cijfers: RDC
Foto's: Flickr




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2021 11:11 door Rutger DC.
Op 31 mei registreerde Peugeot toch nog even 210 stuks van de 208 en 124 2008"s. Dit soort praktijken zie je steeds minder maar Peugeot gaat er stug mee door.

De BEV's van Stellantis zijn duidelijk nog geen kaskrakers. Ondertussen bestaat de elektrische portfolio uit 500, 208, Corsa, 2008, Mokka, DS3 en C4. Allemaal modellen, op de DS3 na, die redelijk betaalbaar zijn maar in hun segment is elektrisch rijden blijkbaar nog niet erg in trek. De DS3 e-Tense is een totale flop. Maar ook de e-2008 blijkt niet opgewassen tegen de succesvolle Niro. Is die beperkte actieradius dan toch een drempel?
In het grotere SUV segment worden de aantallen gescoord (Enyaq/ID4, Mustang en XC40) maar daar stralen Peugeot en Opel nog door afwezigheid.
Elektrische personenauto's Mei ruwe data:

SKODA ENYAQ 80 439
SKODA ENYAQ 60 408
FORD MUSTANG MACH-E 402
KIA NIRO 345
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW 218
VOLVO XC40 200
BMW IX3 113
PEUGEOT 208 109
PEUGEOT 2008 96
FIAT 500 84
MINI COOPER SE 79
OPEL CORSA 75
CITROEN E-C4 66
POLESTAR 2 62
RENAULT ZOE 62
TESLA MODEL 3 62
MERCEDES-BENZ EQA 250 57
MG ZS EV 55
OPEL MOKKA 47
PORSCHE TAYCAN 44
SEAT MII 43
NISSAN LEAF 62KWH 36
RENAULT TWINGO 26
NISSAN LEAF 40KWH 25
AUDI E-TRON 55 18
OPEL VIVARO / ZAFIRA LIFE 17
BMW I I3 16
AUDI E-TRON GT 15
PORSCHE TAYCAN 4S 14
HYUNDAI KONA 14
HYUNDAI IONIQ 13
AUDI E-TRON SPORTBACK 55 13
KIA SOUL 12
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 9
MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC 6
AUDI E-TRON SPORTBACK 50 5
MERCEDES-BENZ EQV 5
SKODA CITIGO 5
MERCEDES-BENZ EVITO TOURER 4
AUDI E-TRON S 4
MAZDA MX-30 4
SMART EQ FORFOUR 4
AUDI RS E-TRON GT 4
TOYOTA MIRAI 4
SMART EQ FORTWO CABRIO 4
AUDI E-TRON 50 3
BMW I I3S 3
SMART EQ FORTWO COUPE 3
JAC IEV7S 2
PEUGEOT EXPERT 2
HONDA E 2
TOYOTA PROACE 2
AUDI E-TRON S SPORTBACK 2
PEUGEOT VIVARO ZAFIRA LIFE 2
CITROEN JUMPY SPACETOURER 1
VOLKSWAGEN UP! 1
PORSCHE TAYCAN TURBO 1
PORSCHE TAYCAN TURBO S 1
JAGUAR I-PACE 1
VW ID.4 PRO 150 KW 1
DS 3 CROSSBACK 1
DFSK 1
VOLKSWAGEN ID.3 PURE 110 KW 1

bron opendata.rdw.nl
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.