De Nederlandse verkoopcijfers (april 2021 +55,6% @ pag. 117)

Gepost door Rutger DC 
Quote
MWH
Yes, mooie overzichten weer Rutger. thumbs up

Toch maf. Hoe zijn al die EV80's geregistreerd? Ik kom maar tot 5 stuks in februari. Totaal alle Maxus(sen?'s?') 13 in februari. confused smiley

Dank je! Hmm ja vreemd. Bij kenteken.tv was halverwege de maand februari wel een enorme piek te zien in de Maxus-registraties, maar die verdwenen daar later weer. Het komt wel vaker voor dat de registraties ineens teruglopen, dat is deze maand bij Smart het geval. Wellicht zijn ze dan weer geŽxporteerd?
1 t/m 19 maart:
1. Volkswagen 1.217 10,02
2. Kia 1.149 9,46
3. Toyota 1.144 9,42
4. Peugeot 784 6,45
5. BMW 772 6,35
6. Skoda 744 6,12
7. Volvo 727 5,98
8. Renault 692 5,70
9. Ford 663 5,46
10. Mercedes-Benz 644 5,30
11. Audi 525 4,32
12. Opel 435 3,58
13. Hyundai 361 2,97
14. Mini 348 2,86
15. Seat/Cupra 332 2,73
16. Nissan 263 2,16
17. CitroŽn 250 2,06
18. Suzuki 219 1,80
19. Mazda 181 1,49
20. Mitsubishi 94 0,77
21. Tesla 92 0,76
22. Land Rover 89 0,73
23. Porsche 88 0,72
24. Dacia 86 0,71
25. Fiat/Abarth 52 0,43
26. Polestar 37 0,30
27. MG 30 0,25
28. Jeep 27 0,22
29. Honda 25 0,21
30. Lexus 16 0,13
31. Smart 15 0,12
32. DS 13 0,11
33. Jaguar 9 0,07
34. Ferrari 9 0,07
35. Bentley 6 0,05
36. Alfa Romeo 2 0,02
37. Subaru 2 0,02
38. JAC 2 0,02
39. Alpine 2 0,02
40. Lamborghini 1 0,01
41. Aston Martin 1 0,01
42. Donkervoort 1 0,01
43. Morgan 1 0,01
TOTAAL 12.150
Ik moest even opzoeken wat JAC verkoopt, dat is dus de IEV7s
Maart 2021

Waar in de meeste Europese landen er sprake is van duidelijk herstel na de horrormaanden vanaf maart 2020, weet de automarkt zich in Nederland niet te herstellen. Ten opzichte van maart 2020 daalden de registraties met nog eens 17,7% naar 24.186 stuks; de verandering ten opzichte van maart 2019 geeft echter een beter vergelijk met de pre-coronasituatie: dan is er zelfs sprake van een daling van 38,2%. Ter vergelijking: in BelgiŽ werden er 56,1% meer auto's geregistreerd dan in maart 2020: maar liefst 44.966 auto's. Met andere woorden, de crisis waarin de automarkt hier verkeert verdiept alleen maar. De top vier volgt ongeveer het marktgemiddelde, met Volkswagen aan kop. Twee merken wisten in de top tien de dans te ontspringen en wisten in aantallen te groeien: Opel en Volvo, terwijl BMW stabiel bleef. Buiten de top tien zien we ook een plusje voor CitroŽn en ook Porsche groeide, maar vooral Fiat, Jeep, Polestar, MG, Lexus, Smart en Ferrari plusten stevig, er werden maar liefst 12 Ferrari's geregistreerd. In het geval van Smart en Lexus is de plus helaas niet duurzaam: van 1 t/m 9 april wisten deze merken respectievelijk 2 en 1 auto's te registreren. Beide merken gooiden hun voorraad in de aanbieding of deden aan zelfregistraties. De Smarts hebben een veel te geringe actieradius en een te hoge prijs; terwijl Lexus dringend behoefte heeft aan vers bloed. De grote verliezer was wederom Tesla, Alfa Romeo ligt knock-out op de grond en Mazda had in februari duidelijk een maand met veel zelfregistraties of kortingen en moest dat in maart bekopen met een ruime halvering.



Merkenranglijst
1.	Volkswagen	2.265	9,36	-20,3
2.	Kia        	1.874	7,75	-19,3
3.	Toyota       	1.803	7,45	-24,9
4.	Peugeot       	1.698	7,02	-16,4
5.	BMW       	1.594	6,59	-0,4
6.	Opel       	1.588	6,57	0,8
7.	Ford       	1.388	5,74	-18,6
8.	Mercedes-Benz	1.309	5,41	-21,4
9.	Skoda       	1.247	5,16	-22,5
10.	Volvo           1.234	5,10	12,6
11.	Renault       	1.153	4,77	-27,2
12.	CitroŽn       	817	3,38	2,3
13.	Audi       	808	3,34	-9,2
14.	Nissan       	797	3,30	-18,3
15.	Seat/Cupra	615	2,54	-6,0
16.	Mini       	565	2,34	-31,8
17.	Hyundai       	549	2,27	-31,6
18.	Fiat/Abarth	393	1,62	84,5
19.	Suzuki       	354	1,46	-25,2
20.	Tesla       	341	1,41	-75,5
21.	Mazda       	280	1,16	-54,4
22.	Mitsubishi	197	0,81	-42,2
23.	Porsche       	167	0,69	12,1
24.	Dacia       	152	0,63	22,6
25.	Land Rover	142	0,59	-2,1
26.	Polestar       	113	0,47
27.	Lexus       	86	0,36	56,4
28.	Jeep       	71	0,29	273,7
29.	Honda       	62	0,26	-31,1
30.	MG       	57	0,24	128,0
31.	Smart       	39	0,16	143,8
32.	DS       	31	0,13	10,7
33.	Jaguar       	24	0,10	-22,6
34.	Ferrari       	12	0,05	200,0
35.	Bentley       	8	0,03	-38,5
36.	Subaru       	5	0,02	-37,5
37.	Alfa Romeo	4	0,02	-63,6
38.	Lamborghini	4	0,02	33,3
39.	Alpine       	3	0,01	0,0
40.	Seres (DFSK)	3	0,01	
41.	Aston Martin	2	0,01	100,0
42.	JAC       	2	0,01
43.	Morgan       	2	0,01	100,0
44.	Maserati	2	0,01	100,0
45.	Donkervoort	1	0,00	
46.	Chrysler	1	0,00	0,0		
        OVERIG        	324		
TOTAAL                  24.186



Op modelniveau zien we andermaal een goede score voor de Volvo XC40, de kaskraker van dit moment. De magie van het merk Volvo is in Nederland nog lang niet uitgewerkt. Ook de Opel Corsa, Kia Picanto, Toyota Yaris en Peugeot 208 deden het in maart en op maandbasis goed. Bij Volkswagen is de Golf niet meer het succes van weleer; veel VW-rijder lijken over te stappen op de T-Roc of ID-reeks. Bij Hyundai zien we de Tucson de top vijftig binnendringen (#49), maar de i10 en nieuwe i20 doen het ronduit matig: de laatste staat op jaarbasis en in maart ondanks de nieuwe generatie in het rood. Verder wordt de vernieuwde Kona-reeks in etappes uitgerold, het gevolg is dat de afzet decimeerde. Verder deden onder meer de volgende modellen het goed: Peugeot 2008 (#9), Kia Ceed (#13, vermoedelijk een record), Mini Hatch/Cabrio (#14), Nissan Qashqai in de reclame (#17), Volvo S60/V60 (#18), Fiat 500 (#19 - Fiat is nog meer afhankelijk geworden van de 500...), BMW X3/X4 dankzij komst iX3 (#32), Volkswagen ID.4 (#35), Ford Kuga nu de plug-in hybride eindelijk weer volop leverbaar is na kwaliteitsproblemen (#42), Skoda Kamiq (#43), het duo Mercedes-Benz GLA/EQA (#61), Nissan Leaf met dank aan kortingen op de e+ (#63), BMW X5/X6 (#70), Kia Sportage in uitloopmodus (#79), Mercedes-Benz E-Klasse (#84) en GLB (#85). De Opel Mokka komt nieuw binnen op #53, de CitroŽn C4 stijgt door naar #91, de nieuwe Kia Sorento komt eindelijk op stoom (#98), de MG EHS komt eveneens de lijst in (#125) en ook de Porsche 911 (#115), Land Rover Discovery Sport dankzij PHEV (#117), de BMW Z4 (#122), de Audi Q8 eveneens dankzij de PHEV (#123) en de CitroŽn Jumpy/SpaceTourer met dank aan de elektrische uitvoering (#124).



Modellenranglijst
1. Volvo XC40 638
2. Opel Corsa 595
3. Kia Picanto 588
4. Toyota Yaris 584
5. Peugeot 208 537
6. Toyota Aygo 526
7. Ford Focus 522
8. Kia Niro 455
9. Peugeot 2008 455
10. Volkswagen Polo 443
11. Volkswagen T-Roc 440
12. Renault Captur 434
13. Kia Ceed 404
14. Mini Hatch/Cabrio 390
15. Ford Fiesta 380
16. Volkswagen Golf 361
17. Nissan Qashqai 359
18. Volvo S60/V60 352
19. Fiat 500 347
20. Tesla Model 3 341
21. Toyota Corolla 331
22. Renault Clio 325
23. BMW 3-Serie 297
24. Mercedes-Benz A-Klasse 295
25. Peugeot 3008/5008 293
26. Skoda Octavia 289
27. Peugeot 108 286
28. Volkswagen Tiguan 282
29. Opel Astra 278
30. CitroŽn C1 277
31. Opel Crossland 269
32. BMW X3/X4 257
33. CitroŽn C3 249
34. Opel Grandland 247
35. Volkswagen ID.4 247
36. Skoda Kodiaq 240
37. Skoda Karoq 233
38. BMW 1-Serie 231
39. Kia Stonic 227
40. BMW 5-Serie 222
41. Mercedes-Benz CLA 219
42. Ford Kuga 210
43. Skoda Kamiq 196
44. Ford Puma 193
45. Seat Ibiza 187
46. Audi A3 179
47. Toyota C-HR 176
48. Hyundai i10 172
49. Hyundai Tucson 172
50. Renault Mťgane 166
51. Volkswagen Up 165
52. Volvo XC60 162
53. Opel Mokka 157
54. Mercedes-Benz C-Klasse 156
55. Volkswagen T-Cross 156
56. Nissan Juke 148
57. Toyota RAV4 144
58. Seat Leon 143
59. Audi A4 142
60. Suzuki Ignis 140
61. Mercedes-Benz GLA/EQA 138
62. Audi Q2 137
63. Nissan Leaf 134
64. Nissan Micra 130
65. Skoda Fabia 124
66. Audi A1 118
67. Polestar 2 112
68. Renault Twingo 108
69. BMW X1 107
70. BMW X5/X6 104
71. Mercedes-Benz B-Klasse 103
72. Suzuki Vitara 102
73. Mitsubishi Space Star 101
74. Seat Ateca 100
75. Mini Countryman 98
76. Seat Arona 97
77. Mazda CX-30 90
78. BMW 2-Serie Active/Gran Tourer 90
79. Kia Sportage 89
80. Peugeot 308 88
81. Audi Q3 87
82. BMW 2-Serie Gran Coupť 86
83. Mitsubishi Outlander 86
84. Mercedes-Benz E-Klasse 85
85. Mercedes-Benz GLB 84
86. Hyundai Kona 83
87. Mercedes-Benz GLC 83
88. Dacia Sandero 83
89. Suzuki Swift 81
90. Skoda Scala 81
91. CitroŽn C4 80
92. Mazda CX-5 79
93. Hyundai i20 79
94. Volkswagen Passat 78
95. Mini Clubman 77
96. Skoda Superb 72
97. CitroŽn C5 Aircross 69
98. Kia Sorento 68
99. Audi A5 67
100. BMW 4-Serie 66
101. CitroŽn C3 Aircross 65
102. Dacia Duster 63
103. Renault Zoe 59
104. Range Rover Sport 59
105. Mercedes-Benz GLE 57
106. Volvo XC90 54
107. Porsche Cayenne 52
108. Seat Tarraco 52
109. Ford Mondeo 50
110. BMW i3 47
111. Mazda3 44
112. Renault Kadjar 44
113. Jeep Compass 43
114. Porsche Taycan 43
115. Porsche 911 41
116. Kia Rio 40
117. Land Rover Discovery Sport 38
118. Volkswagen ID.3 37
119. Seat Mii 36
120. Mazda2 34
121. Opel Insignia 33
122. BMW Z4 33
123. Audi Q8 33
124. MG EHS 31
125. CitroŽn Jumpy/SpaceTourer 31
126. Honda Jazz 30
127. CitroŽn C4 SpaceTourer 30

Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de lijst (<30 registraties) zijn de volgende modellen:
Aiways U5 0
Aston Martin DBX 2
Cupra Formentor 0
DS 9 2
Ferrari Roma 2
Ferrari SF90 3
Ford Mustang Mach-E 1
Ford Explorer 5
Honda e 3
JAC iEV7S 2
Land Rover Defender 4
Mazda MX-30 2
Mercedes-Benz EQV 2
Morgan Plus Four 1
Polestar 1 1
Seres 3 3
Suzuki Swace 4
Suzuki Across 0
Toyota Mirai 21
Toyota ProAce City Verso 5
Toyota Highlander 3

Cijfers: RDC
Foto's: Autokopen.nl / AutoWeek.nl / Driving-Dutchman.nl




4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-04-2021 18:29 door Rutger DC.
Volvo/Polestar moet nummer 8 in plaats van nummer 10 zijn lijkt het? Of staat Volvo (zonder Polestar) op 10 en had Polestar separaat vermeld moeten worden (wat mij logisch zou voorkomen)?
Elektrische personenauto's 1e kwartaal:

TESLA MODEL 3 389
VOLVO XC40 311
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW 296
KIA NIRO 288
POLESTAR 2 241
BMW IX3 237
RENAULT ZOE 233
NISSAN LEAF 62KWH 204
PEUGEOT 208 182
OPEL CORSA 153
MG ZS EV 146
PEUGEOT 2008 141
BMW I I3 119
NISSAN LEAF 40KWH 118
MINI COOPER SE 97
OPEL MOKKA 84
FIAT 500 81
RENAULT TWINGO 75
CITROEN E-C4 74
PORSCHE TAYCAN 4S 71
SEAT MII 60
KIA SOUL 57
MERCEDES-BENZ EQA 250 38
HYUNDAI KONA 37
SMART EQ FORFOUR 35
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 33
CITROEN JUMPY SPACETOURER 31
PORSCHE TAYCAN 30
SKODA CITIGO 29
MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC 23
TOYOTA MIRAI 21
NISSAN E-NV200 21
AUDI E-TRON 55 20
AUDI E-TRON SPORTBACK 55 18
MERCEDES-BENZ EVITO TOURER 18
HYUNDAI IONIQ 17
SMART EQ FORTWO COUPE 14
DS DS3 CROSSBACK 14
BMW I I3S 13
PORSCHE TAYCAN TURBO S 12
SMART EQ FORTWO CABRIO 11
HONDA E 9
AUDI E-TRON 50 9
PORSCHE TAYCAN TURBO 8
JAGUAR I-PACE 7
PEUGEOT EXPERT TRAVELLER 7
OPEL VIVARO / ZAFIRA LIFE 6
MERCEDES-BENZ EQV 6
AUDI E-TRON SPORTBACK 50 6
JAC IEV7S 5
AUDI E-TRON S SPORTBACK 4
DFSK DFSK 3
SERES DFSK 2
TESLA MODEL S 2
MAZDA MX-30 2
LEXUS UX300E 2
VOLKSWAGEN UP! 1
VOLKSWAGEN CRAFTER 1
FORD MUSTANG MACH-E 1
OPEL ZAFIRA LIFE 1
TESLA MODEL X 1

bron opendata.rdw.nl


aangepast DS3 stond er twee keer in als DS3 en DS 3, ruwe data.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2021 17:46 door Volt.
Quote

MAZDA MX-30 2
LEXUS UX300E 2
DS DS 3 CROSSBACK 1

Wat een flops zeg. Dat krijg je als je halfbakken EV's op de markt brengt. Dat ik vandaag een zwarte MX-30 zag rijden vond ik al heel wat.
Quote
MCW
Quote

MAZDA MX-30 2
LEXUS UX300E 2
DS DS 3 CROSSBACK 1

Wat een flops zeg. Dat krijg je als je halfbakken EV's op de markt brengt. Dat ik vandaag een zwarte MX-30 zag rijden vond ik al heel wat.

Het is bijna allemaal nog niet veel soeps, geldt ook voor de Tesla S en X. In de loop van het jaar zal het aandeel ongetwijfeld weer toenemen.
Van de ID-4 staan er inmiddels 633 op 'Gaspedaal'.....
Quote
Pietzoveel
Van de ID-4 staan er inmiddels 633 op 'Gaspedaal'.....

Ja en?
Ik snap deze rare gedachtenkronkels/conclusies niet zo. Wat wil je precies zeggen? Een populaire auto kent veel demoís/huurautoís of andere manieren waardoor ze snel en veel al online te koop staan. Denk je ergens een complot gevonden te hebben oidnut smiley?
Quote
MCW
Quote

MAZDA MX-30 2
LEXUS UX300E 2
DS DS 3 CROSSBACK 1

Wat een flops zeg. Dat krijg je als je halfbakken EV's op de markt brengt. Dat ik vandaag een zwarte MX-30 zag rijden vond ik al heel wat.
Voor die drie geldt net als voor de ID3 dat er nog te veel op voorraad staan van december. Knallers zullen ze door hun merk/accu en prijsstelling nooit worden, maar de verhouding met die ID3 (die tenslotte dť onbetwiste topper zou/zal worden) klopt voor mijn idee nu wel. De DS staat trouwens 2x in het lijstje, totaal 14.
Niet zů populair blijkbaar, Joop... Anders waren ze wel op voorhand verkocht. Nu zetten ze het land ermee vol.
Na 3 maanden had ik toch wel verwacht dat de ID.3 verkopen aan zouden trekken.
Quote
Carfanatic
Na 3 maanden had ik toch wel verwacht dat de ID.3 verkopen aan zouden trekken.
Ik hoorde toevallig gisteren voor het eerst een reclame van VW waarin specifiek werd benoemd dat ze nog exemplaren met 8% bijtelling op voorraad hadden. Blijkbaar gaat het niet vanzelf/zo rap.
Dealers raken de ID3 aan straatstenen niet kwijt,fiscale prikkel helpt zelfs niet. Er is nauwelijks merkentrouw ook bij keuze. Nieuwe modellen zijn ook weer stap verder dus een EV verouderd ook snel behalve Tesla die van elke update een ebent weet te maken.
Hoezo raken ze aan de straatstenen niet kwijt?? De ID3 is vanaf september 2020 11000x verkocht in NL, dat zijn gigantische aantallen.
Met stip de bestverkochte EV van Europa.
Van die 11000 staan er nu rond de 1200 te koop, procentueel staan er veel meer nieuwe ZoŽ's te koop van 2020, waarvan er maar 2287 zijn verkocht in heel 2020.
Hoe de verkoop zich in 2021 gaat ontwikkelen is nog even afwachten, maar mijn vermoeden is dat de ID reeks het heel gaat doen in Europa.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-04-2021 19:57 door E85 Z4.
@E85: Op het moment dat een nieuw model, waar de wereld echt op zit te wachten (volgens de media), de orderboeken megalomaan goed gevuld zouden zijn, er slechts een beperkte hoeveelheid uitgeleverd kon worden naar Nederland, maar en er staan er al 3 maanden zo'n 10% op verkoopsites te verstoffen met kenteken 2020?
Ondanks alle bashing door de "deskundigen" op autofora, staat VAG toch ruim bovenaan. Zou het dan toch allemaal wel meevallen met hoe kut al die auto's zijn?
Nogmaals 1200 stuks van de 11000 geleverde ID3 in NL vind ik echt verwaarloosbaar.
Kijk bij elk willekeurig merk, die heeft ongetwijfeld auto's van 2020 te koop staan, is niets bijzonders en van alle tijden.
We gaan zien wat 2021 gaat brengen.
@R Wolters,

Als je op deze site bij verkoopcijfers kijkt, zie je dat het marktaandeel van VW het eerste kwartaal gedaald is van 11,50% vorig jaar tot 9,26% dit jaar.
Dat is en heel fors, en ondanks twee extra "volume" modellen.
Ik heb eindelijk een stukje tekst toegevoegd bij de maart-cijfers.
Ik vind het knap dat de Tesla 3 nog bůven de ID4 staat in het eerste kwartaal, kan natuurlijk altijd nog veranderen, je weet het nooit.
Quote
Thema90
Weinig aan toe te voegen
[fd.nl]


Door 'bijtellingsgekte' wachten nog veel elektrische VW's op een nieuwe eigenaar
bovengenoemde link is te lezen met [outline.com]
Quote

Uit registratiecijfers van RDW en Bovag (dealers en garagehouders) blijkt dat 18% van de wagens nog op naam staat van dealers of autobedrijven. In totaal gaat het om ruim 2000 voertuigen.

Een substantieel deel van de uit Zwickau geleverde ID.3ís eindigde dus niet voor de deur van de automobilist, maar in de showrooms. Het is een fenomeen dat Greenpeace onlangs beschreef in een rapport. Om hoge dieselboetes te voorkomen, had Volkswagen er een groot belang bij om voor eind 2020 nog veel e-autoís te verkopen. ĎHet echte schandaal is dat zij meer dan tien jaar lang hebben nagelaten maatregelen te nemen om het gemiddelde CO&#8322;-emissieniveau van het wagenpark te verlagen. Daardoor zie je nu een piek in het aantal inschrijvingen van voertuigen op eigen naam en bij dealers. Om je vervolgens als pionier op het gebied van e-mobiliteit en klimaatbescherming te profileren, is nogal brutaal.í Het is niet illegaal. Met dank aan de Nederlandse markt voorkwam VW volgens Greenpeace Ä140 mln boete door de voertuigen op de markt te brengen, desnoods in veelvoud bij de dealers.

Tegen de achthonderd ID.3ís staan te koop op de website voor gebruikte en nieuwe autoís. De grootste aanbieders van de (vrijwel) nieuwe elektrische ID.3ís zijn Volkswagen-dealers Muntstad in Utrecht, Vallei in Veenendaal en Van Tilburg-Bastianen in Breda. Ze hebben behoorlijke voorraden die nog aan de man gebracht moeten worden.

In tijden van lockdown is dat niet zo makkelijk. Consumenten konden lange tijd alleen via online bezichtigingen en proefritten aan huis een auto kopen. Daar komt nog bij dat bezitters van de ID.3 klagen over storingen met de elektronica, de navigatie, het gebruiksgemak en over de actieradius. In sommige gevallen leidt dat tot onveilige situaties, omdat de auto stil komt te staan of richtingaanwijzers niet goed functioneren.

Na dieselgate, apenschandaal, transmissieproblemen, slechte service en arrogante verkopers kon dit er natuurlijk ook bij drinking smiley E85 Z4 (Bofkont) en al de andere VW-gekkies zullen het weer tot in den treuren bagatelliseren, ontkennen etc. Niet zoals een liefhebber maar als een trol. Je zou bijna denken dat ze ergens belang bij hebben.
Quote
MCW
Na dieselgate, apenschandaal, transmissieproblemen, slechte service en arrogante verkopers kon dit er natuurlijk ook bij.
Wat heeft VW hier dan precies fout gedaan? Ik denk dat iedere andere fabrikant ook zoveel mogelijk auto's in 2020 op kenteken zou hebben gezet als dat helpt om boetes te ontlopen: die auto's waren ook daadwerkelijk voorradig, dus van fraude is geen sprake. Dat je een deel daarvan dan pas in 2021 aan de eindgebruiker verkoopt is bij mijn weten niet ongebruikelijk en ook niet laakbaar.
Gaat om het roepen dat je de best verkochte EV hebt terwijl dat helemaal niet zo is.
Nou ja, dat lijkt dan toch vrij onschuldig, niet echt vergelijkbaar met dieselgate. Dit lijkt mij meer een variant op 'Miele, er is geen betere', m.a.w. overdrijving in commerciŽle uitingen, iets wat (vreemd genoeg) eigenlijk maatschappelijk geaccepteerd gedrag is.
Nee maar een opstapeling van. Als je sowieso een matige ID-serie op de markt brengt en je rijders als testdummies gebruikt dan vind ik dat niet echt jofel. En je ziet al (zeker op de homepage) hoe de VW-gekkies/trollen weer los gaan op dat hun geweldige VW er vroeg bij is en Toyota superlaat en dus totaal afgekraakt moet worden.
Quote
MCW
Gaat om het roepen dat je de best verkochte EV hebt terwijl dat helemaal niet zo is.

Definieer verkocht? VAG heeft het geld vermoedelijk wel gewoon op tijd ontvangen hoor. Voor hun omzet zit alles goed.
Tja echte verkopen en registraties zijn ook weer wat anders. En in geval van VW aardig wat dealerregistraties. Modellen die inmiddels al bijna 5 maanden oud zijn.
Dealer registraties is van alle tijden en vrij normaal doen alle merken.
De Id3 is een prima auto zo blijkt uit diverse reviews en testrijders wereldwijd.
Bijvoorbeeld van de Kona staan er veel meer te koop terwijl die minder verkocht is.
"Volgens Clem Dickmann, automotive-expert van marktanalist Aumacon, is de huidige voorraad 'wel weg te werken'. 'Pon is een krachtige verkooporganisatie, het gaat ook niet om gevaarlijke aantallen. Bovendien zien we ieder jaareinde dergelijke ophopingen van elektrische auto's.' Nu is dat bijvoorbeeld ook bij de elektrische Hyundai Kona het geval, waarvan volgens RDW-cijfers nog 20% van het totale aantal registraties, oftewel 2881 auto's, bij een dealer of autobedrijf staat"

Tja en dan Toyota met hun desinformatie en steeds verder gaat achterlopen op EV gebied omdat ze te laat zijn ingestapt.
[electrek.co]
[insideevs.com]
Die hebben Elon erbij gehaald, daar komt het dan wel mee goed!
Elk merk doet dat, die zelfregistraties, en het kost ook geld. Je moet een korting op die auto's geven om ze nog steeds interessant weg te kunnen zetten. En hoe meer je er hebt, hoe groter het issue wordt. Maarja, 'op papier' zijn ze verkocht.
Daarnaast zal je ook minder nieuwe registraties doen omdat je nog genoeg geregistreerd hebt staan. Dus je schiet jezelf in de voet. Maar blijkbaar is het zwaard 'CO2 boete' groot genoeg om toch dit soort stappen te nemen. En VW kennende zien ze er zelf een PR momentje met 'bestverkochte EV (obv registraties)' in big smile smiley Leuk voor de onwetenden, de kenners lachen erom toch?
Zo kan je je dealers ook onder druk zetten: We zetten 30 auto's achter de deur, gekentekend 30-12-2020, even aftikken 30 x 30.000 = 900.000 of te financieren door de importeur tegen 0.3% rente per maand...... "We willen je ook wel overnemen hoor, of verkoop je zaak maar aan een bieder (lees een grote automotive groep)....... "
Quote

De Id3 is een prima auto zo blijkt uit diverse reviews en testrijders wereldwijd.

Uit diverse rijtesten is gebleken dat hardware goed is maar software matig (2.1 update moet zich eerst nog bewijzen), net als interieurkwaliteit. Dus ze hebben nog de tijd om 'm te verbeteren voordat Toyota met EV's komt drinking smiley
Quote
Volt
Elektrische personenauto's 1e kwartaal:

TESLA MODEL 3 389
VOLVO XC40 311
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW 296
........

bron opendata.rdw.nl


aangepast DS3 stond er twee keer in als DS3 en DS 3, ruwe data.

Schiet nog niet echt op met deze aantallen

(Zeker niet als je afzet tegen de verkoop van ďfossieleĒ autoís, daarvan werden er in het kleinere Belgie 119.000 van verkocht in het eerste kwartaal van 2021.
1 t/m 19 april 2021
1. Kia 1.547 12,96
2. Volkswagen 1.137 9,52
3. Toyota 994 8,32
4. Volvo 805 6,74
5. Peugeot 740 6,20
6. BMW 736 6,16
7. Renault 642 5,38
8. Skoda 632 5,29
9. Ford 574 4,81
10. Mercedes-Benz 550 4,61
11. Hyundai 482 4,04
12. Audi 478 4,00
13. Suzuki 376 3,15
14. Mazda 328 2,75
15. Opel 244 2,04
16. Mini 239 2,00
17. Seat/Cupra 235 1,97
18. Mitsubishi 205 1,72
19. Nissan 190 1,59
20. CitroŽn 180 1,51
21. Dacia 109 0,91
22. Land Rover 107 0,90
23. Porsche 89 0,75
24. Fiat/Abarth 60 0,50
25. Polestar 50 0,42
26. Jeep 38 0,32
27. Honda 35 0,29
28. Tesla 28 0,23
29. MG 28 0,23
30. Jaguar 24 0,20
31. DS 13 0,11
32. Lexus 9 0,08
33. Ferrari 8 0,07
34. Subaru 8 0,07
35. Smart 6 0,05
36. JAC 3 0,03
37. Bentley 2 0,02
38. Alfa Romeo 2 0,02
39. Lamborghini 2 0,02
40. Aston Martin 2 0,02
41. Lotus 2 0,02
42. Maserati 1 0,01
43. Rolls-Royce 1 0,01
OVERIG 660
TOTAAL 12.601

Bronnen: RDC.nl / kenteken.tv
MG zal het wel weer lekker gaan doen de komende maand

Quote

MG ZS TIJDELIJK WEER FLINK GOEDKOPER

MG komt voor de tweede maal met een fikse korting voor de volledig elektrische ZS EV. Dankzij de zogenoemde 'MG Premie' zakt de prijs van de ZS EV met Ä 4.000.
[www.autoweek.nl]
In de afgelopen vier dagen zijn er alvast 161 Skoda Enyaqs geregistreerd: [kenteken.tv]
Waarvan er al 143 op een bekende verkoopsite staan. Blijkbaar voorraadauto's.
Quote
Rutger DC
In de afgelopen vier dagen zijn er alvast 161 Skoda Enyaqs geregistreerd: [kenteken.tv]

Benieuwd of de (toekomstige) eigenaren zich nog laten zien in het Owners forumgedeelte. grinning smiley

Quote
Pietzoveel
Waarvan er al 143 op een bekende verkoopsite staan. Blijkbaar voorraadauto's.

dus?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-04-2021 20:08 door Carfanatic.
Ik had de bestelautoverkoopcijfers van maart nog niet gedeeld:

Bestelauto's, maart 2021



1. Mercedes-Benz Sprinter 630
2. Ford Transit Custom 612
3. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 597
4. Volkswagen Transporter/T6 519
5. Volkswagen Crafter 462
6. Volkswagen Caddy 453
7. Renault Trafic 380
8. Renault Master 372
9. Ford Transit 356
10. Peugeot Partner 287
11. Opel Vivaro/Zafira 259
12. Ford Transit Connect 246
13. Peugeot Expert 244
14. Iveco Daily 210
15. Opel Combo 196
16. CitroŽn Berlingo 158
17. Fiat Ducato 125
18. CitroŽn Jumpy 124
19. Peugeot Boxer 119
20. MAN TGE 109
21. Opel Movano 106
22. Toyota ProAce 101
23. Fiat Talento 99
24. Renault Kangoo 88
25. Mercedes-Benz Citan 87
26. CitroŽn Jumper 71
27. Fiat DoblÚ 65
28. Nissan NV200 64
29. Ford Transit Courier 59
30. Toyota ProAce City 44
31. Toyota Hilux 34
32. Nissan NV250 32
33. Ram 1500/2500/3500 31
34. Nissan NV300 30
35. Ford Ranger 28
36. Toyota Land Cruiser 19
37. Dacia Dokker 13
38. Maxus V80 12
39. Nissan NV400 9
40. Nissan Navara 8

Cijfers: RDC
Foto: Rijtesten.nl
Geen Japanner/Koreaan in de top 20, blijft toch opvallend hoe ze dit segment laten liggen.

Quote

33. Ram 1500/2500/3500 31

smileys with beer
Quote
Carfanatic
Geen Japanner/Koreaan in de top 20, blijft toch opvallend hoe ze dit segment laten liggen.

* hebben verlaten. Tot in de jaren 90 waren Japanse busjes bijna meer populair dan Europese, en ook Hyundai wist goed te scoren met de H100 en H200. Kia wat minder, de Besta en Pregio waren iets te achterhaald.
Voorlopige cijfers van kenteken.tv over april:

April 2021
1. Kia 2.679 11,74
2. Volkswagen 2.026 8,88
3. Peugeot 1.764 7,73
4. Toyota 1.652 7,24
5. Skoda 1.400 6,14
6. Volvo 1.382 6,06
7. Ford 1.349 5,91
8. BMW 1.206 5,29
9. Renault 1.112 4,87
10. Mercedes-Benz 1.032 4,52
11. Opel 947 4,15
12. Audi 789 3,46
13. Hyundai 772 3,38
14. CitroŽn 701 3,07
15. Mazda 586 2,57
16. Suzuki 571 2,50
17. Seat/Cupra 471 2,06
18. Mini 420 1,84
19. Nissan 412 1,81
20. Mitsubishi 303 1,33
21. Fiat/Abarth 235 1,03
22. Dacia 207 0,91
23. Land Rover 188 0,82
24. Porsche 133 0,58
25. Jeep 93 0,41
26. Polestar 78 0,34
27. Honda 54 0,24
28. MG 49 0,21
29. Tesla 36 0,16
30. Subaru 33 0,14
31. Jaguar 32 0,14
32. Lexus 31 0,14
33. DS 23 0,10
34. Smart 15 0,07
35. Ferrari 11 0,05
36. Bentley 6 0,03
37. Alfa Romeo 5 0,02
38. Lamborghini 3 0,01
39. JAC 3 0,01
40. Rolls-Royce 3 0,01
41. Aston Martin 2 0,01
42. Lotus 2 0,01
43. Maserati 1 0,00
44. McLaren 1 0,00
(OVERIG ?)
TOTAAL 22.818
Elektrische personenauto's April ruwe data:

KIA NIRO 358
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW 291
SKODA ENYAQ 80 233
VOLVO XC40 172
SKODA ENYAQ 60 129
PEUGEOT 2008 96
PEUGEOT 208 87
BMW IX3 78
POLESTAR 2 78
MERCEDES-BENZ EQA 250 68
BMW I I3 65
FORD MUSTANG MACH-E 59
OPEL CORSA 57
RENAULT ZOE 52
CITROEN E-C4 48
MINI COOPER SE 43
RENAULT TWINGO 36
MG ZS EV 36
TESLA MODEL 3 35
FIAT 500 31
NISSAN LEAF 62KWH 31
AUDI E-TRON 55 26
AUDI E-TRON GT 26
KIA SOUL 25
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 24
PORSCHE TAYCAN 18
NISSAN LEAF 40KWH 17
SEAT MII 17
OPEL MOKKA 15
SKODA CITIGO 11
SMART EQ FORFOUR 11
PORSCHE TAYCAN 4S 10
MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC 9
AUDI E-TRON SPORTBACK 55 9
MAZDA MX-30 8
AUDI E-TRON 50 8
HYUNDAI IONIQ 7
TOYOTA MIRAI 7
HYUNDAI KONA 5
PORSCHE TAYCAN TURBO S 4
AUDI E-TRON SPORTBACK 50 4
BMW I I3S 3
AUDI E-TRON S 3
JAC IEV7S 3
VOLKSWAGEN UP! 3
PEUGEOT E-FIXXTER XXL 3
CITROEN JUMPY SPACETOURER 3
SMART EQ FORTWO COUPE 3
DS DS3 CROSSBACK 3
MERCEDES-BENZ EQV 2
MERCEDES-BENZ EVITO TOURER 2
AUDI E-TRON S SPORTBACK 2
TOYOTA PROACE 2
OPEL VIVARO / ZAFIRA LIFE 2
PEUGEOT EXPERT TRAVELLER 1
NISSAN E-NV200 1
PORSCHE TAYCAN TURBO 1
SMART EQ FORTWO CABRIO 1
TESLA MODEL S 1
PEUGEOT PARTNER 1

bron: opendata.rdw.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-05-2021 16:20 door Volt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.