en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (november 2020 -14,3% @ pag. 111) 21-01-2021 16:50 |
"Grote winnaar"? Winnaar kentekenen bedoel je? Jan.= Lease maand Bij VW back to normal (ICE). Wachten is tot de volle Idee parkings bij dealers leeg zijn gelopen Volgt ongetwijfeld weer een verse vloot Hindenburgs met ID's. Mag ze zeer. De VW's. Top 3, NL lijkt wel Belgie (2 premium merken, BMW en die ander) Backloading geeft de laatste dagen een aanzienlijke impuls aan de registraties. |
Nederlandse verkoopcijfers van auto's in 2020 per segment A-segment Het A-segment is een krimpsegment. Met een daling van 34 procent verloren de stadsauto's niet alleen in 2020 meer terrein dan het algehele marktgemiddelde van minus twintig procent, het marktaandeel van het A-segment nam ten opzichte van 2018 zelfs af van 18,3% naar 11,7%, wat toch wel een rap verval mag heten. Een groot deel van de daling in 2020 werd veroorzaakt doordat Opel zich heeft teruggetrokken uit het A-segment. De cijfers laten zien dat geen enkele concurrent daarvan wist te profiteren. De modellen in de top drie zijn gelijk aan die van 2019, alleen de volgorde verschilt: de Picanto ging twee plekken omhoog, waardoor de Aygo en 108 een plek daalden op de ranglijst. De Peugeot 108 en Citroën C1 halen nog steeds flinke aantallen, maar helaas voor de dealers zijn deze modellen geen lang leven meer beschoren: de productie wordt eind dit jaar beëindigd. Met dank aan de komst van een zuinigere benzinemotor en in de staart van 2020 de gloednieuwe, elektrisch aangedreven generatie, wist de Fiat 500 door te stoten naar de vierde plek en het is in absolute aantallen ook nog eens de grootste stijger. In relatieve zin rukten juist de Skoda Citigo en Seat Mii het meest op. De verbrandingsmotoren maakten in deze modellen plaats voor elektromotoren en die sloegen aan, geholpen door een voor het formaat auto flinke actieradius en scherpe leasetarieven op met name de Citigo. Volkswagen lijkt minder te hebben ingezet op de Up in elektrische vorm en door flink gestegen prijzen van de uitvoering met verbrandingsmotor was de Up de grootste daler in de top tien. Noemenswaardig is verder dat de Fiat Panda er in zijn nadagen nog een mooie plus uit wist te persen, maar in absolute zin speelt dit model geen rol van betekenis. De grootste teleurstelling in het A-segment was de Hyundai i10, die zijn eerste volledige verkoopjaar had. Het is de nieuwste en modernste stadsauto van dit moment, maar daar wist Hyundai daar geen profijt van te hebben. Sterker nog, het is na de Up de grootste verliezer in de top tien. Dat mag de importeur zich toch aanrekenen. In 2020 was de nieuwe Fiat 500 dus met afstand het grootste nieuwsfeit in het A-segment, maar Renault had met de lancering van de elektrische Twingo ook een aardig nieuwtje, terwijl de Kia Picanto, Suzuki Ignis, Mitsubishi Space Star werden opgefrist, ook de opgefriste Smarts verschenen bij de dealers. De Skoda Citigo is in het harnas gestorven. ![]() In 2021 zijn alle ogen gericht op de derde generatie Toyota Aygo en de Dacia Spring, de nieuwe, voordelige, elektrische hatchback/crossover. Dit laatste model zal aanvankelijk alleen als deelauto worden aangeboden, maar later in het jaar kunnen ook particulieren een Spring bestellen. De Aygo heeft voor het eerst niet langer zustermodellen van Peugeot en Citroën, Toyota staat er nu alleen voor in de Tsjechische fabriek. De Fiat 500e-serie heeft verder uitbreiding gekregen in de vorm van de 3+1. ![]() 2020 2019 1. Kia Picanto 6.604 8.006 -17,5% 2. Toyota Aygo 6.295 8.655 -27,3% 3. Peugeot 108 5.293 8.319 -36,4% 4. Fiat 500 3.888 2.864 35,8% 5. Volkswagen Up 3.700 7.103 -47,9% 6. Citroën C1 3.630 4.484 -19,0% 7. Hyundai i10 2.480 4.625 -46,4% 8. Mitsubishi Space Star 2.163 2.664 -18,8% 9. Suzuki Ignis 1.906 2.149 -11,3% 10. Skoda Citigo 1.904 1.109 71,7% 11. Renault Twingo 1.848 2.056 -10,1% 12. Seat Mii 1.130 718 57,4% 13. Fiat Panda 575 378 52,1% 14. Suzuki Celerio 437 1.553 -71,9% 15. Smart Forfour 102 285 -64,2% 16. Smart Fortwo 74 128 -42,2% 17. Citroën C-Zero 13 9 44,4% 18. Renault Twizy 80 5 53 -90,6% 19. Opel Karl 7.961 -100,0% 20. Opel Adam 617 -100,0% 21. Peugeot iOn 9 -100,0% TOTAAL 42.047 63.745 -34,0% Cijfers: RDC Foto: Autoscout24.be 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2021 23:24 door Rutger DC. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (november 2020 -14,3% @ pag. 111) 21-01-2021 23:17 |
De PSA/Toyota drieling blijft marktleider. Ik ben benieuwd naar de nieuwe Aygo en de aandrijflijn, wordt het (voorlopig) alleen benzine of ook hybride en/of (later) elektrisch? |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 21-01-2021 23:18 |
Oh sh*t, ik keek helemaal verkeerd inderdaad ![]() 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2021 23:20 door MCW. |
De afgebeelde Fiat 500, zeker in deze diep blauw/paars/zwarte kleur, is een kek karretje. Sterke design truc, die split in de koplampen. 15 jaar na dato volgt Renault met de reincarnatie van de R5. Nu bevestigd, volgens ANE: 23 HOURS AGO Decision to build Renault 5 EV in France boosts French workers The retro-styled small electric car, due in 2023, will be built in Douai, northern France, Renault Chairman Jean-Dominique Senard said. The factory built the original Renault 5 in the 1970s. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-01-2021 10:42 door Kalid Aziz Kebab. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 22-01-2021 23:46 |
B-segment De Volkswagen Polo was in 2020 voor het derde achtereenvolgende jaar de bestverkochte B-segmenter. De Polo zag de concurrentie echter wel flink toenemen, want in een segment dat als geheel dertien procent kromp tegen twintig procent voor de algehele registraties van personenauto's met geel kenteken, verloor de Polo ruim dertig procent. De Opel Corsa was de onbetwiste winnaar van 2020 in zijn klasse. De auto kwam van ver, want zijn belegen voorganger kon het niet meer bolwerken. Na een generatiewissel is de Corsa echter weer een succesnummer en bereikte het hoogste marktaandeel sinds 2011. Daarbij deed de elektrische uitvoering ook een duit in het zakje. De Peugeot 208 is natuurlijk ook geheel vernieuwd en ook die deed het goed. Tussen de Corsa en 208 bevindt zich nog de Renault Clio. De nieuwe Clio is lang niet zo succesvol als zijn voorganger, die jarenlang het B-segment aanvoerde. Als er weer een Estate was geweest, had de Clio waarschijnlijk weer op een gestaan, maar nu de Clio dat competitieve voordeel verloren heeft, moet de Clio met minder genoegen nemen. Alsnog is een derde plek niet onverdienstelijk, natuurlijk. Verder maakte de Toyota Yaris eind vorig jaar na de generatiewissel nog een enorme inhaalslag, waardoor de auto zwarte cijfers kon schrijven. Daarmee is de Yaris een grote belofte voor 2021. Verder namen de registraties van de Mini toe door de komst van de elektrische uitvoering. Honda heeft met de 'e' een concurrent in handen, maar daar zijn consumenten vooralsnog totaal niet van onder de indruk. De grootste verliezers waren de Mazda2, Hyundai i20 en Dacia Sandero, waarvan de laatste twee op aflossing wachtten. In 2020 waren er nog facelifts voor de Citroën C3 en Kia Rio. ![]() Het is nog even de vraag of die nieuwe Dacia Sandero dusdanig succesvol wordt dat die niet alleen de oude Sandero, maar ook de Logan MCV kan doen vergeten. De Logan MCV is immers verdwenen zonder een opvolger te hebben gekregen. De belangrijkste nieuwkomer die dit jaar debuteert zal de vierde generatie Skoda Fabia zijn. De auto verschijnt wederom als hatchback en Combi, maar op die laatste zou nog twee jaar moeten worden gewacht. De nieuwe Hyundai i20 verscheen eind 2020 al bij de dealers, maar dit jaar verschijnt de snelle N. De Toyota GR Yaris is minstens zo spannend. Over de Yaris gesproken, Mazda komt waarschijnlijk later dit jaar met een nieuwe 2, voortaan geen eigen ontwikkeling meer, maar een afgeleide van de Yaris hybride. Eind dit jaar zal MG de nieuwe generatie 3 presenteren. Het huidige model wordt hier niet geleverd, maar de nieuwe MG3 komt met standaard elektrische aandrijflijn wel deze kant op. De Volkswagen Polo krijgt dit jaar een facelift, waarbij de auto trekjes van de nieuwe Golf zal krijgen. Daarmee hoopt Volkswagen de concurrentie op afstand te kunnen houden. Seat zal de Ibiza eveneens een opfrisbeurt geven en Mini komt met een tweede facelift voor de hatch en cabrio. Officieel is er niets over bekend, maar de Ford Fiesta kan nauwelijks achterblijven om niet in de verdrukking te geraken. ![]() 2020 2019 1. Volkswagen Polo 8.975 12.920 -30,5% 2. Opel Corsa 8.473 3.411 148,4% 3. Renault Clio 7.478 9.003 -16,9% 4. Peugeot 208 6.916 4.956 39,5% 5. Ford Fiesta 6.659 8.862 -24,9% 6. Toyota Yaris 6.439 6.081 5,9% 7. Mini Hatch/Cabrio 4.527 4.218 7,3% 8. Citroën C3 2.995 3.863 -22,5% 9. Seat Ibiza 2.454 3.211 -23,6% 10. Renault Zoe 2.073 2.208 -6,1% 11. Suzuki Swift 1.979 2.745 -27,9% 12. Nissan Micra 1.972 3.197 -38,3% 13. Skoda Fabia 1.924 3.200 -39,9% 14. Audi A1 1.621 2.238 -27,6% 15. Mazda2 907 2.473 -63,3% 16. Hyundai i20 832 1.972 -57,8% 17. Kia Rio 720 898 -19,8% 18. Dacia Sandero 532 1.016 -47,6% 19. Dacia Logan 499 800 -37,6% 20. Honda E 111 21. Lancia Ypsilon 1 22. Ford Ka+ 458 -100,0% 23. Suzuki Baleno 235 -100,0% 24. Alfa Romeo MiTo 204 -100,0% 25. Fiat Punto 112 -100,0% 26. DS 3 110 -100,0% TOTAAL 68.087 78.281 -13,0%Cijfers: RDC Foto: NRC.nl |
Dan is de Corsa toch een schot in de roos, als ik naar bovenstaand lijstje kijk! |
Idd. Tevens Top 10 Duitsland, #2 in de UK, in September jl #2 in Europa. De Mokka gaat dat kunstje herhalen, vermoed ik. |
Fiesta en Polo deden het op hun best in het 1ste volledige jaar na de introductie. Daarna daalde de verkoop best rap. Bij VW is de komst v/d T Roc en die andere T een deel van de verklaring voor de daling De Fiesta is net te weinig overtuigend buiten de UK |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 23-01-2021 13:16 |
De Polo mag dan het meest "verkochte" model zijn maar Volkwagen AG wordt inmiddels toch ruim ingehaald door STLA als je alle derivaten op basis van hetzelfde platform bij elkaar optelt. Volkswagen AG heeft de Polo, Ibiza, Fabia en A1 nodig om tot 14.974 stuk te komen waar STLA met maar 3 modellen op dezelfde basis, Corsa, 208 en C3, 18.384 stuks weet te slijten. Een nieuwe Punto en Mito op het zelfde platform zal het verschil alleen maar groter gaan maken. Bijzonder ook dat de toch wat excentrieke C3 beter verkoopt dan de Ibiza terwijl die laatste toch echt mooier is dan de in mijn ogen wat plompe en grijze Polo. |
De top 25 elektrische auto's t/m 21 januari: 1 MG ZS 60 2 Nissan Leaf 46 3 Porsche Taycan 44 4 BMW i3 43 5 Polestar 2 40 6 Renault Zoe 35 7 Kia Niro 34 8 Mini Mini 24 9 Audi E-tron 23 10 Renault Twingo 21 11 Mercedes-Benz Vito 18 12 Volvo XC40 18 13 Kia Soul 16 14 Hyundai Kona 14 15 Skoda Citigo 14 16 Fiat 500 13 17 Opel Corsa 13 18 Peugeot 208 13 19 Tesla Model 3 10 20 Jaguar I-Pace 7 21 Honda e 5 22 Peugeot 2008 4 23 Smart Fortwo 4 24 Hyundai Ioniq 3 25 Smart Forfour 3 Er staan natuurlijk nog duizenden in december 2020 geregistreerde EV's te wachten om geleaset te worden. Het succes van de XC40 als nummer 1 in Nederland komt verrassend genoeg door verkoop van de gewone benzine versies. Volgens kentekenradar zijn het 343 plug-ins. |
Interessante observatie. PSA was al sterk in het B segment (+ SUVs), en dat wordt onder de STLA vlag nix minder. Werd hier eerder opgemerkt, de combinatie 208 + Corsa (alles gelijk behalve het jasje) doet het met 2 Europese Top 10 noteringen zeer goed. In Sept zelfs top 5. Fiat erbij op hetzelfde platform en dat zijn nog eens 150.000 stuks p/j. Chassis van de C3 is een ander. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 25-01-2021 00:55 |
C-segment Het C-segment presteerde van alle traditionele segmenten het beste met een min van net geen tien procent. Het is vooral de Volkswagen ID.3 die de schade van de hele compacte middenklasse wist te beperken. De eerste leveringen startten pas in september, maar desondanks wist de ID.3 bijna elfduizend registraties te behalen. Dankzij een enorme hoeveelheid registraties in vooral december streefde de ID.3 de Ford Focus voorbij, die tot die maand net als in heel 2019 nog aan de leiding ging. De Focus verloor sterker dan de markt, maar daar wist de Volkswagen Golf niet van te profiteren. Sterker nog, de nieuwe generatie van dat laatste model heeft een zwakke start gekend, wat vermoedelijk ook niet meer goed gaat komen zonder volledig elektrische uitvoering. De importeur zal daar niet rouwig om zijn, want zakelijke rijders en particulieren stappen massaal over op de ID.3. Voor de platformgenoten van de Golf, de Skoda Octavia, Audi A3 en Seat Leon, kwamen de nieuwe generaties alleen in het laatste geval op tijd om in 2020 nog impact te hebben. De Kia Ceed zat in de lift, mede door de komst van de XCeed. Premiummodellen Mercedes A-Klasse en BMW 1 Serie hadden ook een uitstekend jaar. De A-Klasse haalde het hoogste marktaandeel in de geschiedenis van het model (het vorige record was 2019), dus de laatste generatie A mag een groot succes worden genoemd. De BMW 1 Serie behaalde het hoogste marktaandeel sinds 2009, dat toen eveneens op 0,97% uitkwam. Dat bewijst het gelijk van BMW: gejammer van puristen ten spijt gaat de omschakeling van achter- naar voorwielaandrijving niet met verkoopschade gepaard, integendeel. Als je erbij optelt dat de BMW 2 Serie Gran Coupé prima debuteert en de Mercedes-Benz CLA het beste jaar ooit had en het marktaandeel zelfs al sinds 2015 ieder jaar ziet stijgen, kun je concluderen dat deze fabrikanten goede zaken doen in het C-segment. Bij Volvo is het verdwijnen van de V40 een aderlating, maar zustermerk Polestar maakt dan weer een succesvol debuut met de elektrische 2. Dit model was eigenlijk bedoeld voor Volvo als opvolger van de S40, maar is nu in elektrische vorm vooral een concurrent van de Tesla Model 3, die ik een segment hoger heb geparkeerd. Naast al deze mooie prestaties eindigden de Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Nissan Leaf, Hyundai i30, Honda Civic en nog wat modellen die onderaan bungelen het jaar in mineur, met veel sterkere dalingen dan het marktgemiddelde. Al deze modellen gaan al even mee. In het geval van de i30 is het toch wel bijzonder hoe ver de auto achterblijft bij de technisch identieke Kia Ceed, die vijftienmaal beter scoorde. Helemaal aan het einde van 2020 vonden de eerste registraties van de nieuwe Citroën C4 en Suzuki Swace plaats. ![]() 2021 trapt dus af met de nieuwe Citroën C4 en Suzuki Swace. De eerste is met zijn stoere uiterlijk een soort semi-crossover geworden. De Swace wijkt slechts op details af van de Toyota Corolla Touring Sports 1.8 hybride. Wordt dit model begrepen door de consument? Belangrijkere, zo niet de meest belangrijke nieuwkomers zijn de nieuwe Peugeot 308 en Opel Astra, die samen met de DS 4 dit jaar debuteren. De laatste Fransoos en de Astra zullen bij Opel in Rüsselsheim gebouwd gaan worden, terwijl de 308 en Astra profiteren van een verbeterd platform dat geschikt is voor volledig elektrische aandrijflijnen, die over een paar jaar pas zullen verschijnen. Voor DS is de 4 uiterst belangrijk om de waarde van het merk binnen het nieuwe fusieconcern Stellantis te bewijzen. Ook niet onbelangrijk zijn de nieuwe Cupra el-Born, het zustermodel van de Volkswagen ID.3, en de nieuwe MG5 EV, een elektrische stationcar. Leveringen van de Volkswagen Golf Variant zullen beginnen, terwijl topmodel R op de markt komt. De opvolger van de Seat Leon Cupra heet Cupra Leon. Eind 2021 moet Audi de nieuwe RS3 presenteren. De Renault Mégane PHEV verscheen als Estate eind 2020 op de markt, binnenkort volgt de hatchback. Facelifts zijn er voor de Fiat Tipo, die bovendien als Cross beschikbaar komt, de Hyundai i30 N en vermoedelijk de Subaru XV. Of Subaru de Levorg nog naar Europa en specifiek Nederland haalt, is nog de vraag. Honda lanceert een nieuwe generatie Civic. Voortaan wordt de auto geëxporteerd vanuit Japan, aangezien de fabrieken in het Verenigd Koninkrijk (hatchback) en Turkije (sedan) worden gesloten. De nieuwe Civic komt beschikbaar als hybride en uiteraard in hete Type R-uitvoering. Ten slotte komt BMW met een nieuwe generatie 2 Serie, die in tegenstelling tot de Gran Coupé een achterwielaangedreven coupé blijft, waarschijnlijk verdwijnt de cabriolet. ![]() 2020 2019 1. Volkswagen ID.3 10.954 2. Ford Focus 7.773 10.478 -25,8% 3. Volkswagen Golf 6.374 9.263 -31,2% 4. Toyota Corolla/Auris 4.849 5.470 -11,4% 5. Kia Ceed 4.042 3.554 13,7% 6. Skoda Octavia 4.001 5.974 -33,0% 7. Mercedes-Benz A-Klasse 3.863 4.253 -9,2% 8. BMW 1 Serie 3.454 2.875 20,1% 9. Opel Astra 3.386 5.998 -43,5% 10. Polestar 2 2.951 11. Audi A3 2.469 3.049 -19,0% 12. Mercedes-Benz CLA 2.310 2.217 4,2% 13. Seat Leon 2.079 1.914 8,6% 14. Peugeot 308 1.895 3.780 -49,9% 15. Renault Mégane 1.862 3.763 -50,5% 16. Nissan Leaf 1.629 3.800 -57,1% 17. Skoda Scala/Rapid 1.162 1.489 -22,0% 18. BMW 2 Serie Gran Coupé 1.039 19. Mazda3 1.005 1.201 -16,3% 20. Hyundai Ioniq 929 2.060 -54,9% 21. Mini Clubman 894 1.138 -21,4% 22. Volvo V40 828 4.431 -81,3% 23. Hyundai i30 270 657 -58,9% 24. Lexus CT 227 265 -14,3% 25. Honda Civic 154 262 -41,2% 26. BMW 2 Serie 143 253 -43,5% 27. Subaru XV/Impreza 101 150 -32,7% 28. Toyota Prius 85 156 -45,5% 29. Citroën C4 84 30. Fiat Tipo 82 112 -26,8% 31. Alfa Romeo Giulietta 34 71 -52,1% 32. Suzuki Swace 3 33. Mitsubishi Lancer 1 34. Nissan Pulsar 35 35. Infiniti Q30/QX30 11 36. DS 5 2 37. DS 4 1 38. Opel Cascada 1 39. Subaru Levorg 1 TOTAAL 70.932 78.684 -9,9%Cijfers: RDC Foto: AutoWeek.nl 3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2021 11:56 door Rutger DC. |
De 308 doet het relatief gezien nog goed! De Leaf daarentegen valt wat tegen, zeker nu elektriciteit in de belangstelling staat, maar ja de ID3 is natuurlijk moderner. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 25-01-2021 12:00 |
Nissan zou de prijzen van de Leaf moeten verlagen en wellicht een laatste facelift doorvoeren, met een moderner interieur/infotainment. Kennelijk komt de Leaf 40 kWh momenteel uit het Verenigd Koninkrijk en de e+ 62 kWh uit Japan, maar wordt de productie van de laatste binnen enkele maanden verplaatst naar het VK. Hopelijk kan Nissan dan ook wat met de prijzen van dat topmodel doen. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 25-01-2021 12:10 |
Hartelijk dank weer Rutger voor de uitgebreide analyses. Maar mag ik vragen waar je deze info vandaan hebt?
|
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 25-01-2021 12:26 |
[automotive-online.nl] [www.autoweek.nl] [europe.autonews.com] [www.largus.fr] Het platform eVMP is een doorontwikkeling van EMP2 en debuteert onder de Peugeot 3008 in 2023, maar ik geloof dat de 308 en Astra al voorbereid zijn op het vernieuwde platform en de DS 4, die eigenlijk in 2020 al had moeten verschijnen, niet. De Hyundai Santa Fe heeft na de laatste facelift ook een 'nieuw' platform gekregen, net als de Land Rover Discovery facelift. In de praktijk zijn dat ook gewoon verbeterde/aangepaste platforms geschikt voor plug-in hybride-aandrijflijnen. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 25-01-2021 22:49 |
D-segment Het D-segment ging in 2020 hard onderuit met een daling van liefst 54,1%. Dat is vooral te wijten aan de vrije val van de Tesla Model 3, die in 2019 nog op spectaculaire wijze de koppositie pakte op de hele personenautomarkt. Ten opzichte van 2018 is er sprake van een verlies van slechts 6,5% en dat komt dan weer in positieve zin door de Model 3, die ook in 2020 goed bleef scoren en ruim tweemaal zo goed scoorde als de nummer twee in het D-segment. Die Volvo S60/V60 deed het overigens ook niet onverdienstelijk met een daling die veel kleiner is dan het marktgemiddelde. De S60 zag het aantal registraties toenemen van 576 in 2019 naar 691 in 2020. De Mercedes C-klasse wordt nu oud en de BMW 4 Serie zit in een transitie naar een nieuwe generatie, waardoor deze modellen hard daalden. Verder zien we op de Lexus RC na, die echter richting uitgang ging, geen enkele stijging. De Toyota Camry is totaal niet aangeslagen in Nederland, kennelijk heeft de Nederlandse taxibranche geen interesse in dit model. De belangrijkste nieuwkomers waren de nieuwe BMW 4 Serie Coupé, opgefriste Opel Insignia, die daar wegens het ontbreken van een instap-benzinemotor (wel aangekondigde 1.4T 3-cilinder is niet in productie is gegaan) of plug-in hybride niet van wist te profiteren, terwijl de plug-in hybride Skoda Superb op de markt verscheen. Eind 2020 startte de verkoop van de vernieuwde Volkswagen Arteon. Met de komst van de Arteon Shooting Brake en plug-in hybride zullen de verkopen van dit model in 2021 zonder twijfel aantrekken. Aan de start van het jaar verschijnt de vernieuwde Renault Talisman eindelijk bij de dealer, die met dank aan messcherpe prijzen in de marge nog een leuke sprong zou kunnen maken. Dat zit er niet in voor de opgefriste Kia Stinger, die nu nog slechts als V6 verkrijgbaar is. In of rond mei zal de nieuwe Subaru Outback bij de dealers verschijnen, terwijl de nieuwe Toyota Mirai eveneens op de markt komt. De BMW 4 Serie Cabrio verschijnt bij de dealers, terwijl de 4 Serie Gran Coupé en elektrische i4 worden verwacht. Later in het jaar kunnen we ook nog de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse verwachten. Er zijn facelifts voor de Toyota Camry en (opnieuw) de Jaguar XE aangekondigd, de Peugeot 508 PSE verschijnt bij de dealers. De Alfa Romeo Giulia staat te springen op een opfrisbeurt en plug-in hybride, maar of die ook dit jaar op de markt komen? De Lexus IS wordt opgeruimd, het nieuwe model komt niet naar Europa. Citroën werkt aan een nieuwe generatie C5 en Ford aan de Mondeo Evos. Beide modellen krijgen crossover-trekjes. Verder is het afwachten waar de Chinezen mee komen. Eind dit jaar wordt een D-segment sedan van XPeng geïntroduceerd en de BYD Han zou naar Europa komen, in beide gevallen zijn het elektrische modellen. Al met al is het D-segment volop in beweging! ![]() 2020 2019 1. Tesla Model 3 8.369 29.922 -72,0% 2. Volvo S60/V60 3.902 4.235 -7,9% 3. BMW 3 Serie 3.639 5.088 -28,5% 4. Mercedes-Benz C-Klasse 1.606 2.858 -43,8% 5. Audi A4 1.365 1.819 -25,0% 6. Volkswagen Passat 1.153 1.406 -18,0% 7. Skoda Superb 860 1.495 -42,5% 8. Peugeot 508 804 1.256 -36,0% 9. BMW 4 Serie 708 1.208 -41,4% 10. Audi A5 697 1.078 -35,3% 11. Opel Insignia 657 1.514 -56,6% 12. Ford Mondeo 539 770 -30,0% 13. Volkswagen Arteon 210 463 -54,6% 14. Alfa Romeo Giulia 177 275 -35,6% 15. Mazda6 162 411 -60,6% 16. Renault Talisman 143 301 -52,5% 17. Jaguar XE 78 138 -43,5% 18. Toyota Camry 78 117 -33,3% 19. Lexus IS 50 116 -56,9% 20. Subaru Outback 44 109 -59,6% 21. BMW 3 Gran Turismo 42 124 -66,1% 22. Lexus RC 20 19 5,3% 23. Toyota Mirai 7 48 -85,4% 24. Kia Optima 5 271 -98,2% 25. Kia Stinger 4 8 -50,0% 26. Toyota Avensis 56 -100,0% 27. Infiniti Q50 3 -100,0% 28. Infiniti Q60 2 -100,0% TOTAAL 25.319 55.110 -54,1% E-segment Het E-segment kromp met 28%, meer dan het marktgemiddelde van minus twintig procent, een succesvol debuut van de Porsche Taycan ten spijt. Vooral de Mercedes-Benz E-Klasse (ondanks een opfrisbeurt) en Audi A6 hadden het moeilijk. De BMW 5-Serie blijft in Nederland dominant. De 8-Serie zat in de lift; het was het eerste volledige jaar voor de Gran Coupé. De vraag naar de Audi A7 nam toe door de komst van een plug-in hybride. Begin dit jaar wordt de Tesla Model S opgefrist. De Amerikaan krijgt een sterke Amerikaanse concurrent in de vorm van de Lucid Air. Uit China kunnen we mogelijk de NIO ET7 en XPeng P7 verwachten. Verder heeft Jaguar de XF opgefrist en is de Maserati Ghibli leverbaar geworden met een nieuwe viercilinder benzinemotor. Later dit jaar kan een vernieuwde Mercedes-Benz CLS worden verwacht. Het grootste nieuws komt van Audi, die de E-Tron GT zal voorstellen. Deze evenknie van de Porsche Taycan zou in Nederland weleens de A6 kunnen gaan overklassen. ![]() 2020 2019 1. BMW 5 Serie 1.776 2.422 -26,7% 2. Mercedes-Benz E-Klasse 766 1.508 -49,2% 3. Volvo S90/V90 723 918 -21,2% 4. Audi A6 457 879 -48,0% 5. Porsche Taycan 434 6. Tesla Model S 293 526 -44,3% 7. BMW 8 Serie/6 Serie 214 150 42,7% 8. Lexus ES 114 159 -28,3% 9. Jaguar XF 99 117 -15,4% 10. BMW 6 Gran Turismo 72 147 -51,0% 11. Audi A7 59 56 5,4% 12. Mercedes-AMG GT 4D 35 90 -61,1% 13. Mercedes-Benz CLS 21 50 -58,0% 14. Maserati Ghibli 6 15 -60,0% TOTAAL 5.069 7.037 -28,0% F-segment Het F-segment had het moeilijk en kromp met bijna 36%. Aan de ene kant snoepen grote SUV's marktaandeel af van traditionele, grote sedans, terwijl aan de andere kant kopers van een S-klasse wachtten op de nieuwe generatie en Porsche in de vorm van de Taycan interne concurrentie voor de praktischere, maar niet elektrische Panamera in huis heeft. Er was een stijging voor de Audi A8 en de Bentley Flying Spur schreef dubbele cijfers. Eind 2020 zijn de eerste nieuwe S-klassen geregistreerd. ![]() De vernieuwde Lexus LS verschijnt binnenkort bij de dealers. Verder zal de Mercedes-Benz S-Klasse volop leverbaar worden, inclusief belangrijke plug-in hybrides. Later dit jaar komt Mercedes-Benz met de EQS, een volledig elektrisch en losstaand model. Jaguar heeft wellicht al wat eerder de nieuwe, elektrische XJ klaar. Audi komt met een vernieuwde A8 en Maserati frist de Quattroporte nogmaals op. Leveringen van de nieuwe Rolls-Royce Ghost zijn deze maand begonnen en de V8 'instapuitvoering' van de Bentley Flying Spur zal aan klanten worden uitgeleverd. Kortom, bijna het hele segment gaat op de schop. ![]() 2020 2019 1. BMW 7 Serie 185 224 -17,4% 2. Porsche Panamera 116 203 -42,9% 3. Audi A8 52 44 18,2% 4. Mercedes-Benz S-Klasse 49 148 -66,9% 5. Bentley Flying Spur 11 6. Jaguar XJ 8 12 -33,3% 7. Maserati Quattroporte 3 4 -25,0% 8. Lexus LS 1 20 -95,0% 9. Rolls-Royce Dawn 1 3 -66,7% 10. Rolls-Royce Phantom 1 11. Rolls-Royce Wraith 3 -100,0% 12. Bentley Mulsanne 3 -100,0% TOTAAL 427 664 -35,7%Cijfers: RDC Foto's: AD.nl & Autovandaag.nl 3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-01-2021 12:41 door Rutger DC. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 26-01-2021 10:12 |
De nieuwe Mondeo gaat Evos heten? ![]() |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 26-01-2021 10:41 |
Mooie lijstjes, bedankt ![]()
Lekker vernoemen naar een coupe concept.. ![]() |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 26-01-2021 11:00 |
Kennelijk gaat 'ie voluit Mondeo Evos heten: [www.autozeitung.de] Graag gedaan ![]() Dat studiemodel zag ik in 2011 nog op de IAA Frankfurt staan. Was uiteindelijk niet meer dan een voorloper van de nieuwe Mondeo die eind 2012 in alle carrosserievarianten in Parijs stond en waar vervolgens twee jaar op moest worden gewacht... |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 26-01-2021 11:34 |
MPV De Mini, Midi en Fullsize MPV-segmenten lieten wederom een flinke veer. De Mercedes-Benz B-Klasse pakte het marktleiderschap af van de BMW i3, maar daalde desondanks veel harder dan de markt. De nieuwe generatie doet het vooralsnog dus niet best, wellicht heeft het een en ander te maken met minder orders van de nationale politie. In positieve zin valt vooral de Opel Ampera-e op, doordat Nederland de laatste partij aan Ampera-e's mocht opruimen. Ondanks dat de laatste auto's in augustus werden gekentekend, staan er nog aardig wat voorraadexemplaren te koop. We kunnen wel stellen dat de Ampera-e door een samenloop van omstandigheden niet aan de verwachtingen heeft voldaan. Naast de Ampera-e zijn er nog twee stijgingen te melden: de Honda Jazz profiteerde van de nieuwe generatie en hybride-technologie, terwijl de Dacia Lodgy vanuit de marge een beetje opveerde. Verder is er weinig positiefs te melden. In 2020 verdween na de Volkswagen Golf Sportsvan ook de Touran uit het Nederlandse VW-gamma, al zal de Touran hier vast nog wel op speciale bestelling te verkrijgen zijn. ![]() Begin dit jaar verdwijnt de Toyota Prius+ waarschijnlijk. De Citroën C4 SpaceTourer is in korte variant alleen nog uit voorraad leverbaar, de Grand blijft nog even onder ons. Dit jaar zal ook de Dacia Lodgy uit productie gaan, terwijl de Renault Scénic en Espace ook niet lang meer hebben. Alle ogen zijn dan ook gericht op BMW, die binnenkort de nieuwe 2 Serie Active Tourer voor zal stellen. De Gran Tourer verdwijnt echter. Mogelijk kunnen we ook nog een laatste update voor de i3 verwachten. ![]() 2020 2019 1. Mercedes-Benz B-Klasse 1.486 2.325 -36,1% 2. Opel Ampera-e 1.379 882 56,3% 3. BMW i3 1.220 2.860 -57,3% 4. BMW 2 Serie Active/Gran Tourer 1.035 1.638 -36,8% 5. Renault Scénic 618 1.376 -55,1% 6. Citroën C4 SpaceTourer 571 1.076 -46,9% 7. Honda Jazz 561 500 12,2% 8. Volkswagen Touran 244 471 -48,2% 9. Dacia Lodgy 155 140 10,7% 10. Renault Espace 38 168 -77,4% 11. Toyota Prius+ 37 98 -62,2% 12. Volkswagen Golf Sportsvan 15 254 -94,1% 13. Chrysler Pacifica 8 15 -46,7% 14. LEVC TX 2 15. Seat Alhambra 1 56 -98,2% 16. Volkswagen Sharan 1 7 -85,7% 17. Ford S-MAX 1 1 0,0% 18. Ford C-MAX 288 -100,0% 19. Opel Zafira 148 -100,0% 20. Fiat 500L 62 -100,0% 21. Ford Galaxy 17 -100,0% 22. Kia Venga 5 -100,0% 23. Hyundai ix20 2 -100,0% 24. Kia Carens 2 -100,0% 25. Toyota Verso 2 -100,0% 26. Chevrolet Bolt 2 -100,0% TOTAAL 7.372 12.395 -40,5%Cijfers: RDC Foto: AutoWeek.nl 3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2021 16:59 door Rutger DC. |
De 7-serie doet het nog verbluffend goed in zijn nadagen......ondanks de hier door bijna iedereen verguisde enorme nieren. Blijkbaar is de mening van de gemiddelde Autoweekforummer niet altijd representatief ![]() |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 26-01-2021 13:36 |
Ik begrijp (rood) dat wel: 0,11% van de AW bezoekers kan een 7 kopen 19,25% heeft geen rijbewijs 7,92% is met pre-pensioen 32,48% is scholier / student 0,17% is pensionada EN student 51,66% werkt voor een onder/op/iets boven modaal salaris |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 26-01-2021 14:02 |
Dat is toch ook niet raar en het zegt toch ook niks over de mening de bezoekers van dit forum? En weet jij veel, misschien smijt BMW wel met flinke kortingen om maar van die 7 met konijnentandem af te komen. Of zijn er andere redenen waarom ie het nog steeds 'zo goed doet'. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 26-01-2021 15:58 |
Dank weer voor de update Rutger DC! Ik vind het persoonlijk erg jammer dat de MPV aan het verdwijnen is. In mijn optiek ruime auto's, vaak ook nog flexibel in opstelling. Lichter van gewicht dan een SUV/crossover en gestroomlijnder. Oké, ze ogen soms ietwat belegen. Ik rijd inmiddels bijna een jaar met een MB S205. Prima, ik mis echter wel mijn hoge(re) zit. Voorzichtig kijk ik dan ook naar een B-klasse (W246 2017 of een vroege W247) of een BMW 220 Gran Tourer. EDIT: linkjes werkend gemaakt 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2021 15:17 door Skeep. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 27-01-2021 22:26 |
Graag gedaan Skeep! Compacte SUV Het compacte SUV-segment blaakt van gezondheid, want met dank aan een hoop nieuwe spelers en aanhoudend succes van de Hyundai Kona bleek dit segment bestand tegen verkoopdalingen die andere delen van de automarkt treffen. Het aantal registraties van die Kona nam met nog eens de helft toe, waardoor het marktleiderschap werd verstevigd. De verrassende nummer twee van vorig jaar, de Opel Crossland, moest een flinke veer laten, maar herstelde zich nog een beetje in het laatste semester. Hoe dan ook moest de Crossland de Renault Captur, Peugeot 2008 en twee compacte Volkswagen crossovers voor laten. De Renault Captur bleef stabiel met dank aan de komst van een opvolger, wat nu niet direct een indrukwekkende prestatie is, temeer de Peugeot 2008 met liefst tweederde groeide dankzij de modelwisseling. Dat zal voor een deel komen doordat Renault geen antwoord heeft op de e-2008 en voor een deel omdat de uitstraling van de 2008 niet langer een zwak punt is ten opzichte van de Captur. Met Volkswagens gecombineerd mag Volkswagen zich na Hyundai het meest gevraagde merk onder de compacte SUV's noemen, maar de afzet van de T-Roc daalde wel flink en de T-Cross daalde in zijn eerste volledige jaar nipt doordat de laatste vijf maanden van het jaar zwak verliepen met ongeveer tweederde minder registraties. De Kia Stonic groeit ieder jaar sinds de introductie door, maar ook hier was de groei in het eerste semester imposanter. De hoogste nieuwe binnenkomer is de Ford Puma, die in Nederland vooralsnog minder imponeert dan elders in Europa. De EcoSport, die in 2020 door het ijs zakte, deed het in absolute aantallen in 2019 zelfs beter! De vraag naar de MG ZS, DS 3 Crossback en Kia Soul nam door de toenemende vraag naar elektrische auto's verder toe, terwijl de nieuwe generatie Nissan Juke en Skoda Kamiq een prima start kenden. Overigens, die Kia Soul blijft in aantallen een muurbloempje die verbleekt naast de veel onopvallendere Niro. De eerste registraties van de Seres 3 vonden plaats, een compacte, Chinese SUV met elektrische aandrijflijn, terwijl de Audi Q2 eind 2020 werd geactualiseerd. ![]() De Seres 3 neemt het in 2021 onder meer op tegen de eveneens Chinese MG ZS EV, die vermoedelijk een facelift krijgt en de JAC iEV7s, die nu werkelijk leverbaar wordt. De elektrische referentie in zijn klasse blijft echter de Hyundai Kona, die net als de overige uitvoeringen is opgefrist. De Kona krijgt bovendien een snelle N-uitvoering die het moet opnemen tegen de eveneens nieuwe Ford Puma ST. Ook de Opel Crossland, Kia Stonic, Seat Arona, Citroën C3 Aircross en mogelijk (wederom) de Suzuki SX4 S-Cross krijgen een facelift of hebben die reeds ondergaan. De nieuwkomers van het jaar zijn echter zonder twijfel de Toyota Yaris Cross en de nieuwe Opel Mokka. De Yaris Cross heeft alles in zich om een succes te worden: het is een Toyota, het is een Toyota-hybride en het is een crossover. De Mokka moet met zijn frisse uitstraling Opel wat meer glans geven. De Honda HR-V krijgt eveneens een opvolger, die met zijn standaard hybride-aandrijflijn zowel de Yaris Cross als C-HR te lijf gaat. Fiat lanceert een 500X Cabrio met een 500C-achtige dakconstructie (500XC?). Daarmee is het geen volwaardig alternatief voor de Volkswagen T-Roc Cabriolet, maar ongetwijfeld zal Fiat de prijzen lager kunnen houden. Vernieuwde motoren met mildhybride-techniek kunnen daarnaast ook een handje helpen om de BPM laag te houden, waar de Jeep Renegade ook van zal profiteren. De Suzuki Jimny keert terug als bestelauto, dus zonder achterbank. In de herfst van het jaar zou Suzuki de nieuwe Vitara lanceren. ![]() 2020 2019 1. Hyundai Kona 10.823 7.156 51,2% 2. Renault Captur 5.646 5.678 -0,6% 3. Peugeot 2008 4.597 2.747 67,3% 4. Volkswagen T-Roc 3.675 5.387 -31,8% 5. Volkswagen T-Cross 3.575 3.625 -1,4% 6. Opel Crossland 3.529 6.187 -43,0% 7. Kia Stonic 2.398 2.080 15,3% 8. Ford Puma 2.220 9. MG ZS 2.206 1.019 116,5% 10. Seat Arona 1.625 2.273 -28,5% 11. Nissan Juke 1.520 406 274,4% 12. Skoda Kamiq 1.465 80 1731,3% 13. Suzuki Vitara 1.211 1.378 -12,1% 14. Citroën C3 Aircross 1.172 1.632 -28,2% 15. Mini Countryman 1.158 1.659 -30,2% 16. Audi Q2 1.041 1.256 -17,1% 17. Ford EcoSport 832 2.496 -66,7% 18. Dacia Duster 808 1.054 -23,3% 19. DS 3 Crossback 489 329 48,6% 20. Suzuki SX4 S-Cross 468 605 -22,6% 21. Fiat 500X 341 403 -15,4% 22. Citroën C4 Cactus 339 1.331 -74,5% 23. Kia Soul 339 140 142,1% 24. Jeep Renegade 338 432 -21,8% 25. Mazda CX-3 255 1.914 -86,7% 26. Honda HR-V 223 305 -26,9% 27. Suzuki Jimny 63 173 -63,6% 28. SsangYong Tivoli/XLV 5 1 400,0% 29. Opel Mokka 1 703 -99,9% 30. JAC iEV7s 1 -100,0% TOTAAL 52.362 52.450 -0,2%Cijfers: RDC Foto: Rijtesten.nl 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-02-2021 12:20 door Rutger DC. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 27-01-2021 22:33 |
T-Roc vind ik wat misplaatst. Staat op MQB A1 platform net als de Ateca en Karoq. C-segment dus. Net als de Q2 overigens, staat op MQB platform. Mazda CX-30 is directe concurrent bij de T-Roc en staat er ook niet bij |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 27-01-2021 22:37 |
T-Roc, Q2, CX-30 en C-HR kan je beter zien als 'hipper' alternatief voor de Golf, A3, Mazda3 en Corolla. Maar sowieso gebaseerd op een C-segment auto |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 27-01-2021 22:48 |
Bedankt voor de mooie en duidelijke lijsten Rutger!! Altijd erg prettig en fijn om te lezen! Niet alleen qua info en layout, maar ook op de manier van schrijven! ![]() |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 27-01-2021 22:59 |
Dank je, Peter! ![]() Ja, het is weer tijd voor de halfjaarlijkse segmentdiscussies! ![]() Ik heb dezelfde indelingen als vorig jaar gebruikt. Ik noem de segmenten Compacte SUV, medium SUV en grote SUV en geen B-, C- of D-segment SUV etc. Heel sluw en toch ontstaat er discussie, verdorie. De Mijns inziens zijn de Audi Q2, Mini Countryman en DS 3 Crossback concurrenten, de Q3 en GLA of GLB, X1 en voor de Q3 Sportback de GLA of X2, maar er is natuurlijk ook overlap. De Audi Q2 is heel compact; 4191 mm en 2601 mm wielbasis. T-Roc: 4234 mm en 2590 mm. Ter vergelijking bijvoorbeeld de Captur (4230 en 2630 mm) en 2008 (4300 en 2605 mm). Maar goed, uiteraard zijn de T-Roc, CX-30 en C-HR concurrenten. Maar de T-Roc, Captur, CX-3 en 2008 ook. CX-30 concurreert ook met de Tiguan. De Tiguan met de CX-30 en CX-5. Een perfecte segmentindeling bestaat niet bij de SUV's. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2021 23:03 door Rutger DC. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 27-01-2021 23:37 |
Sportauto's De vraag naar sportauto's, roadsters, muscle cars en GT's is in 2019 harder gedaald dan de markt, vooral door een vrije val van de Mazda MX-5. Dit komt niet zozeer door plotselinge vraaguitval, als wel door het feit dat de MX-5 eind 2019 nog volop werd geregistreerd omdat de auto per 1 januari niet meer voldeed aan de nieuwste emissienormen. Sinds eind 2020 is de MX-5 weer terug, maar pas dit jaar kan herstel optreden. Hoe dan ook ging de Porsche 911 wederom comfortabel aan de leiding, was de BMW Z4 de populairste roadster en de Bentley Continental de populairste Gran Turismo. De Supra werd populairder door de komst van viercilinder benzinemotoren, maar alsnog zijn de verkopen maar een fractie van technische evenknie BMW Z4. ![]() Ik ben minder op de hoogte van wat er in de sportwagenwereld gebeurd. Er komen vast nieuwe uitvoeringen van de Porsche 911. De belangrijkste nieuwkomer lijkt mij de nieuwe Mercedes-Benz SL. Alhoewel, MG komt eind dit jaar met de E-motion, een soort elektrische GT en daarmee de eerste Chinese MG die een beetje past bij de Britse heritage. Lotus introduceert de opvolgers van de Elise, Exige en Evora, terwijl de Maserati MC20 leverbaar wordt. Bij Morgan is deze maand de eerste nieuwe Plus Four geregistreerd. De nieuwe Toyota GR 86 komt vast niet naar Nederland. De nieuwe Tesla Roadster zal pas begin 2022 in productie gaan. ![]() 2020 2019 1. Porsche 911 393 367 7,1% 2. BMW Z4 227 284 -20,1% 3. Bentley Continental 50 62 -19,4% 4. Porsche 718 Boxster/Cayman 49 43 14,0% 5. Jaguar F-Type 29 35 -17,1% 6. Mazda MX-5 28 186 -84,9% 7. Alpine A110 26 57 -54,4% 8. Toyota Supra 23 7 228,6% 9. Ferrari Portofino 20 18 11,1% 10. Ferrari 812 18 8 125,0% 11. Mercedes-Benz GT 16 24 -33,3% 12. Ford Mustang 16 13 23,1% 13. Ferrari F8/488 13 9 44,4% 14. Polestar 1 10 15. Aston Martin DBS 9 15 -40,0% 16. Lamborghini Huracán 9 7 28,6% 17. Audi TT 8 19 -57,9% 18. Mercedes-Benz SLC 7 22 -68,2% 19. BMW i8 6 71 -91,5% 20. Morgan Plus Six 6 3 100,0% 21. Morgan 3-Wheeler 6 1 500,0% 22. Donkervoort D8 GTO 5 8 -37,5% 23. McLaren 720S 4 5 -20,0% 24. Ferrari Roma 4 25. Lexus LC 3 11 -72,7% 26. Aston Martin DB11 3 6 -50,0% 27. Ferrari GTC4Lusso 3 3 0,0% 28. McLaren 570S/GT/600LT 2 7 -71,4% 29. Lamborghini Aventador 2 5 -60,0% 30. Aston Martin Vantage 2 4 -50,0% 31. Audi R8 2 3 -33,3% 32. Lotus Elise 2 3 -33,3% 33. Morgan Plus Four 1 3 -66,7% 33. McLaren GT 1 34. Fiat 124 Spider 46 -100,0% 35. Alfa Romeo 4C 5 -100,0% 36. McLaren Senna 4 -100,0% 37. Nissan GT-R 3 -100,0% 38. Lotus Evora 2 -100,0% 39. Chevrolet Camaro 1 -100,0% 40. Aston Martin Vanquish 1 -100,0% 41. Toyota GT86 1 -100,0% 42. Bugatti Chiron 1 -100,0% 43. Morgan Roadster 1 -100,0% TOTAAL 1.003 1.374 -27,0%Cijfers: RDC Foto: Driveaholic.nl |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 29-01-2021 23:27 |
Compacte bestelauto's Het compacte bestelautosegment kromp harder dan de twee andere bestelautosegmenten. De Volkswagen Caddy volgde de markt ongeveer en wist daarmee eenvoudig marktleider te blijven. De Opel Combo hield in de top tien het beste stand, de Renault Kangoo en Fiat Doblò waren de hardste dalers. Nieuw was de Toyota ProAce City, terwijl de Nissan NV250 zijn eerste volledige jaar had. ![]() In 2021 is er een hoop nieuws te melden, want Volkswagen introduceert een nieuwe Caddy en Renault lanceert zelfs twee nieuwe bestelauto's in dit segment: de nieuwe Kangoo en de Express. Die laatste vervangt de Dacia Dokker. Mogelijk betekent dat ook een nieuwe Nissan NV250. Zeker is dat Mercedes-Benz volgt met een nieuwe Citan, die een jaar later een personenwagenuitvoering krijgt met de naam T-klasse. Verder zullen elektrische bestelauto's een steeds grotere rol gaan spelen. Vooral PSA zet daarop in met nieuwe elektrische uitvoeringen van hun drie kleinste bestelauto's en dus ook de Toyota ProAce City. ![]() 2020 2019 1. Volkswagen Caddy 4.056 5.550 -26,9% 2. Peugeot Partner/Rifter 2.561 3.453 -25,8% 3. Ford Transit Connect 2.065 2.690 -23,2% 4. Opel Combo 1.575 1.833 -14,1% 5. Renault Kangoo 1.075 2.212 -51,4% 6. Citroën Berlingo 1.039 1.569 -33,8% 7. Mercedes-Benz Citan 955 1.400 -31,8% 8. Fiat Doblò 672 1.383 -51,4% 9. Ford Transit Courier 507 631 -19,7% 10. Nissan NV200 377 729 -48,3% 11. Toyota ProAce City 377 12. Dacia Dokker 325 404 -19,6% 13. Nissan NV250 157 8 1862,5% 14. Fiat Fiorino 114 331 -65,6% 15. Streetscooter Work 58 90 -35,6% 16. DFSK K/C/V-serie 2 7 -71,4% 17. Citroën Nemo 4 -100,0% 18. Peugeot Bipper 1 -100,0% 15.915 22.294 -28,6% Middelgrote bestelauto's Ook de aanbieders in het segment van de middelgrote bestelauto's zagen de vraag slinken. De Volkswagen T6-serie ging zoals gebruikelijk aan de leiding, maar de concurrentie van Mercedes-Benz en Ford is nog nooit zo dichtbij gekomen. De Fiat Talento deed het in de top tien het minst slecht. Bij Mercedes-Benz verscheen de EQV. ![]() In 2021 komt Volkswagen met een nieuwe T7-serie (Multivan), die wat MPV-achtiger wordt. Nog net in 2020 gelanceerd is de elektrische Maxus e-Deliver 3. Verder heeft Renault de Trafic opgefrist, wellicht doet Nissan nog mee met de NV300. ![]() 2020 2019 1. Volkswagen Transporter/T6 4.756 7.070 -32,7% 2. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 4.262 5.669 -24,8% 3. Ford Transit/Tourneo Custom 4.181 5.454 -23,3% 4. Renault Trafic 2.697 3.712 -27,3% 5. Opel Vivaro/Zafira 2.619 3.800 -31,1% 6. Peugeot Expert/Traveller 2.383 3.411 -30,1% 7. Fiat Talento 1.243 1.435 -13,4% 8. Toyota ProAce 1.085 1.380 -21,4% 9. Citroën Jumpy/SpaceTourer 935 1.304 -28,3% 10. Nissan NV300 209 292 -28,4% 11. UAZ Bukhanka 23 19 21,1% 12. Maxus e-Deliver 3 10 13. Hyundai H300 6 TOTAAL 24.409 33.546 -27,2% Grote bestelauto's We zien de laatste jaren een trend dat grote bestelauto's terrein winnen ten opzichte van kleinere bestelauto's en die trend zet door, want dit segment kromp minder hard. De Renault Master wist er met dank aan een facelift zelfs een plusje uit te peuteren, terwijl de Ford Transit, MAN TGE en (toegegeven: irrelevante) Nissan NV400 de verliezen wisten te beperken. Ondertussen behield de Mercedes-Benz Sprinter eenvoudig de koppositie. ![]() Fiat heeft een elektrische Ducato gelanceerd en de PSA-versies zijn er eveneens in elektrische vorm (met eigen accupakketten: de Ducato komt verder). De elektrische Ford Transit komt helaas pas over een jaar op de markt. ![]() 2020 2019 1. Mercedes-Benz Sprinter 5.677 7.966 -28,7% 2. Volkswagen Crafter 3.060 3.616 -15,4% 3. Renault Master 2.771 2.750 0,8% 4. Ford Transit 1.783 1.846 -3,4% 5. Iveco Daily 1.742 2.098 -17,0% 6. Fiat Ducato 1.219 1.739 -29,9% 7. MAN TGE 917 992 -7,6% 8. Opel Movano 916 1.216 -24,7% 9. Peugeot Boxer 823 1.038 -20,7% 10. Citroën Jumper 358 437 -18,1% 11. Nissan NV400 89 90 -1,1% 12. Maxus V80 38 11 245,5% 13. Maxus Deliver 9 2 14. Chevrolet Express 1 15. Hyundai H350 2 -100,0% TOTAAL 19.396 23.799 -18,5% Pick-ups De Ram staat gebruikelijk op de eerste plek bij de pick-ups, maar heeft die moeten afstaan aan de Ford Ranger, die geholpen door de Raptor twee plekken klimt en dus ook de Toyota Hilux heeft ingehaald. De Mitsubishi L200 profiteerde (onvoldoende) van een zeer grondige facelift. Eind 2020 kreeg de Hilux een opfrisbeurt, die vanaf nu wordt uitgeleverd. ![]() Vermoedelijk krijgen we eind dit jaar de nieuwe Ford Ranger te zien, maar tegen de tijd dat die hier op de markt verschijnt is het 2022. Via de grijze weg zal de nieuwe F-150 wel weer onze contreien bereiken. De belangrijkste nieuwkomer is derhalve de nieuwe Isuzu D-Max, terwijl de Nissan Navara is herzien. ![]() 2020 2019 1. Ford Ranger 384 347 10,7% 2. Ram 1500/2500/3500 360 506 -28,9% 3. Toyota Hilux 270 451 -40,1% 4. Volkswagen Amarok 122 208 -41,3% 5. Nissan NP300 Navara 60 97 -38,1% 6. Ford F-150 51 120 -57,5% 7. Mercedes-Benz X-klasse 27 26 3,8% 8. Mitsubishi L200 19 17 11,8% 9. Toyota Tundra 12 16 -25,0% 10. Ford F-250/350 10 7 42,9% 11. Chevrolet Silverado 9 11 -18,2% 12. Isuzu D-Max 4 66 -93,9% 13. GMC Sierra 2 14. UAZ Profi 1 1 0,0% 15. Jeep Gladiator 1 16. Fiat Fullback 2 -100,0% 17. Renault Alaskan 1 -100,0% 18. SsangYong Musso 1 -100,0% TOTAAL 1.332 1.873 -28,9%Cijfers: RDC Foto's: Bestelauto.nl / Rijtesten.nl / Autozine.nl / Autorai.nl 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-01-2021 23:30 door Rutger DC. |
Helder verhaal Rutger! Top! |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 30-01-2021 17:19 |
Thanks weer DC, ik lees de bijdragen steeds met plezier. Grappig dat de kopers van een Pick-up toch lijken te gaan voor de 'dikste' die beschikbaar is. Zo'n Raptor heeft een uitstraling waar weinig personenauto's en zelfs SUV's aan kunnen tippen. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 30-01-2021 20:10 |
Hier nog een fan! ![]() Dank weer, met veel plezier gelezen. Enige minpunt is sat de tekst altijd buiten mijn beeldscherm valt vanwege de tabelletjes. |
Goed werk Rutger, wat een tijd moet daar in gaan zitten, maar altijd erg vermakelijk en leerzaam om even door te lezen! ![]() |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 30-01-2021 20:54 |
Eens! Je zou een eigen rubriek moeten krijgen! |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 31-01-2021 14:29 |
Bedankt allemaal!
Hmm, heb je dat probleem op de telefoon of echt op laptop/computer? Anders zal ik in de toekomst in plaats van de codefunctie van AutoWeek, die gewoon ruk functioneert, vervangen door afbeeldingen/printscreens vanuit mijn spreadsheets. Dit is alvast januari (t/m 30 januari, maar op deze zondag zal daar vast niets bij komen): 1. Volkswagen 3.476 10,14 2. BMW 3.150 9,19 3. Skoda 2.401 7,01 4. Kia 2.397 6,99 5. Volvo 2.261 6,60 6. Peugeot 2.254 6,58 7. Ford 2.243 6,55 8. Toyota 2.047 5,97 9. Mercedes-Benz 1.618 4,72 10. Opel 1.483 4,33 11. Renault 1.381 4,03 12. Audi 1.368 3,99 13. Seat/Cupra 1.352 3,95 14. Suzuki 1.032 3,01 15. Mini 931 2,72 16. Citroën 924 2,70 17. Mazda 830 2,42 18. Hyundai 508 1,48 19. Mitsubishi 485 1,42 20. Fiat/Abarth 447 1,30 21. Nissan 419 1,22 22. Porsche 340 0,99 23. Jeep 148 0,43 24. Dacia 146 0,43 25. MG 125 0,36 26. Land Rover 117 0,34 27. Honda 99 0,29 28. Polestar 57 0,17 29. Subaru 50 0,15 30. Lexus 46 0,13 31. Jaguar 30 0,09 32. Alfa Romeo 21 0,06 33. Bentley 19 0,06 34. Tesla 13 0,04 35. DS 13 0,04 36. Ferrari 9 0,03 37. Smart 7 0,02 38. Aston Martin 5 0,01 39. Lamborghini 4 0,01 40. McLaren 3 0,01 41. Rolls-Royce 3 0,01 42. Seres (DFSK) 2 0,01 43. Morgan 2 0,01 44. Maserati 1 0,00 45. Lotus 1 0,00 46. JAC 1 0,00 47. SsangYong 1 0,00 TOTAAL 34.270 Nogmaals linkje naar januari 2020: [www.autoweek.nl] Grote winnaars zijn Skoda, BMW, Volvo, Mercedes-Benz in de top tien, daarbuiten ook nog Suzuki, Mazda, Jeep en MG. Grote verliezers zijn in de top tien Volkswagen en toch ook weer Opel, daarbuiten Renault en een extreem zwak Hyundai en Nissan, Lexus, Jaguar, terwijl Tesla en DS helemaal weggevaagd zijn. |
Bij Tesla is het altijd weer wachten tot er een boot vol Tesla's de haven binnenloopt. DS is wel opvallend zo beroerd. |
Wel benieuwd hoe je de kentekening van de onderliggende types van de merken gaat benoemen, als soms al iets "weggevaagd" is omdat er geen boot aankwam. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 31-01-2021 21:10 |
Ik heb deze maand kentekenradar eens wat vaker bekeken en zoals misschien verwacht kon worden zijn er deze maand maar weinig EV's geregistreerd. De reden mag duidelijk zijn. Nu zijn de eerste en laatste maanden van het jaar niet maatgevend als het gaat om de autoverkopen in een heel jaar, dus conclusies zijn maar moeilijk te trekken. Die laat ik graag aan een ander over. Nou ja, laat ik er eentje in het midden gooien. Een EV registreer je in de laatste maanden van het jaar i.v.m. de gewijzigde bijtelling. Een brandstofauto bij voorkeur in de eerste maanden van het jaar i.v.m. de afschrijving door het bouwjaar. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 31-01-2021 21:41 |
Maar ik spreek niet van weggevaagd omdat er geen boot aankwam. Die boot komt meestal in de laatste maand van ieder kwartaal aan, of dan vinden in ieder geval de meeste registraties plaats. Dat speelt echter ieder jaar en ten opzichte van januari 2020 daalt Tesla met 92%. Updates van de Model S & X en vooral de Model Y komen als geroepen, terwijl de onregelmatige leveringen grotendeels tot de verleden tijd zullen behoren als de fabriek in Berlijn draait (in ieder geval van de Model 3 en Y, de volumemodellen). |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 31-01-2021 22:08 |
Grote SUV's De categorie grootste SUV's wist tegen de verdrukking in te groeien. Dat komt enerzijds doordat de Audi E-Tron met dank aan een enorme eindsprint in december het verlies tot het minimale wist te beperken en daarmee de vloer wist aan te vegen met hooguit deels elektrische concurrenten en de Tesla Model X, maar ook door aanhoudend succes van diverse andere spelers. De BMW X5 en vooral de Porsche Cayenne gingen goed, die laatste met dank aan de coupé, terwijl ook de Mercedes-Benz GLE profiteerde van de coupé. Concurrent BMW X6 zat ook in de lift en samen met de X5 wist dit duo de Cayenne, GLE en Audi's Q7 en Q8 eenvoudig voor te blijven. De BMW X7 deed het voor zo'n mastodont heel behoorlijk, terwijl directe concurrent Mercedes-Benz GLS opnieuw in het stof beet. De Audi Q7 herstelde zich na een facelift weer een beetje. Nieuw waren de Land Rover Defender, Ford Explorer en Aston Martin DBX, terwijl de Bentley Bentayga een flinke opfrisbeurt kreeg. In 2021 zal Land Rover zowel de nieuwe Range Rover als de Range Rover Sport lanceren, terwijl de licht gewijzigde Discovery inmiddels leverbaar is. Toyota komt met de Highlander, die als grote crossover een heel andere doelgroep zal aanspreken dan de vooral op grijs kenteken aangeschafte Land Cruiser 150. Bij Bentley keert de Bentayga Hybrid weer terug, terwijl de Audi Q8 plug-in hybride eveneens zal worden uitgeleverd na een debuut eind vorig jaar. Jeep gaat met de Wrangler 4xe de plug-in hybride-concurrentie met de Land Rover Defender P400e aan, terwijl de recent gepresenteerde nieuwe Grand Cherokee (L) pas vorig jaar naar Europa komt, wellicht alleen in korte uitvoering. SsangYong heeft de Rexton opgefrist. Ferrari waagt zich ook eindelijk op de SUV-markt met de Purosangue. De BMW X8 rijdt inmiddels gecamoufleerd rond, maar komt vermoedelijk pas in 2022. Met de J-Pace moet Jaguar de concurrentie aangaan met de Audi E-Tron, maar door uitstel zou die later op de markt kunnen komen. ![]() 2020 2019 1. Audi E-Tron Quattro 3.764 4.116 -8,6% 2. BMW X5 1.073 787 36,3% 3. Porsche Cayenne 653 354 84,5% 4. Volvo XC90 645 581 11,0% 5. Range Rover Sport 352 340 3,5% 6. Tesla Model X 292 463 -36,9% 7. Mercedes-Benz GLE 290 178 62,9% 8. Toyota Land Cruiser 150 189 218 -13,3% 9. Audi Q8 177 146 21,2% 10. BMW X7 169 103 64,1% 11. BMW X6 165 17 870,6% 12. Range Rover 145 213 -31,9% 13. Audi Q7 132 36 266,7% 14. Land Rover Defender 127 15. Lexus RX 58 89 -34,8% 16. Mercedes-Benz GLS 57 29 96,6% 17. Mercedes-Benz G-Klasse 50 90 -44,4% 18. Ford Explorer 50 1 4900,0% 19. Jeep Wrangler 43 82 -47,6% 20. Land Rover Discovery 24 73 -67,1% 21. Lamborghini Urus 24 37 -35,1% 22. Bentley Bentayga 21 10 110,0% 23. SsangYong Rexton 17 40 -57,5% 24. Jeep Grand Cherokee 11 27 -59,3% 25. Maserati Levante 10 15 -33,3% 26. Volkswagen Touareg 8 60 -86,7% 27. Aston Martin DBX 6 28. Rolls-Royce Cullinan 4 7 -42,9% 29. Dodge Durango 2 5 -60,0% 30. Lexus LX 1 31. Mitsubishi Pajero 5 -100,0% 32. Cadillac Escalade 1 -100,0% TOTAAL 8.559 8.123 5,4%Cijfers: RDC Foto: AD.nl Nu nog de twee moeilijkst in te delen segmenten: de compacte middenklasse en middenklasse SUV's. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2021 22:10 door Rutger DC. |
Ben benieuwd hoe de Model S/X het gaan doen, blijven toch auto's van +90k. Uit Berlijn rolt eind 2021 voorlopig alleen de Model Y. 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2021 22:44 door Carfanatic. |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 31-01-2021 23:05 |
Bizar dat een MX-5 (disclaimer - is mijn eigen hobby auto) zo pijnlijk slecht verkoopt, na 6 jaar vind ik het nog steeds echt een super combinatie (dus geen compromis!) tussen fun / prijs / betrouwbaarheid / betaalbaarheid. Een grondraket qua acceleratie is het niet bepaald, maar de wegligging met goede banden - bij mij Michelin PS4 - is zo vermakelijk, het weegt niks maar heeft toch wat basis luxe aan boord zoals climate control, zetelverwarming en Bose stereo; TC en ESP kan je nog uitschakelen - driften maar als het nat ligt - en een flitsend schakelende handbak. OK op dat vlak is de S2000 nog beter, maar ook een stuk duurder. Zoals steeds bedankt voor je inzichten Rutger! |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 31-01-2021 23:14 |
Compacte middenklasse SUV Ik heb de segmenten opnieuw ingedeeld: de compacte middenklasse SUV is nu 4.355 (Kia Niro) tot 4.550 (Mazda CX-5) meter lang. Zonder meer arbitrair en er is een hoop overlap tussen de segmenten die ik nu als compacte middenklasse SUV respectievelijk middenklasse SUV heb gekenschetst. Er was in 2020 minder vraag naar compacte middenklasse SUV's, met een daling van 19% deed dit segment het nauwelijks minder beroerd dan de markt. Dat kwam vooral doordat succesnummers als de Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Opel Grandland en Mazda CX-5 onderuit gingen. Ondertussen verstevigde de Kia Niro zijn positie, terwijl de Volvo XC40 een enorme kaskraker genoemd mag worden. Zowel de uitvoeringen op benzine als de PHEV en EV zijn enorm in trek. De Mazda CX-5 werd gehinderd door twee factoren: de auto kon lang niet worden geleverd doordat de auto niet aan de nieuwste Europese emissienormen voldeed en er was ook interne concurrentie door de CX-30, die behoorlijk succesvol is. Bij Mercedes-Benz verschenen zowel de nieuwe GLA als de GLB. De nieuwe GLA kwam te laat om een verkoopstijging te bewerkstelligen, bovendien werd de oude generatie vorig jaar goed verkocht uit de actiebak. De Lexus UX profiteerde op de valreep van de komst van de elektrische uitvoering, maar het resultaat is allesbehalve indrukwekkend. Eind 2020 verschenen nog de nieuwe Hyundai Tucson, Cupra Formentor en opgefriste Peugeot 3008, Seat Ateca en Volkswagen Tiguan. ![]() Vooral van de nieuwe Hyundai Tucson mag best het een en ander worden verwacht, want de auto lijkt door de komst van een hybride en plug-in hybride en goede testrecensies veel succesvoller te kunnen worden dan zijn voorganger. Kia kan zoals gebruikelijk dan niet achterblijven, dus er verschijnt ook een nieuwe Sportage. Bovendien krijgt verkoophit Niro een vervolg. De elektrische GLA respectievelijk GLB gaan EQA respectievelijk EQB heten. Mitsubishi heeft de Eclipse Cross opgefrist en een PHEV toegevoegd. Jeep lanceerde eind 2020 al de plug-in hybride Compass, maar binnenkort wordt de opgefriste Compass leverbaar. Later dit jaar verschijnt bovendien een lange zevenzitter. De Cupra Formentor-registraties komen pas op gang als de plug-in hybride leverbaar is. De facelift van de Tiguan zal ongetwijfeld ook worden uitgevoerd op de Allspace, die uiteraard een klassement hoger thuishoort, maar daar heb ik geen losse aantallen van. Na de opgefriste Ateca en Tiguan volgt Skoda met een vernieuwde Karoq. Een van de belangrijkste nieuwkomers is de nieuwe Nissan Qashqai, die ook leverbaar wordt in hybride-uitvoering. De Lexus UX wordt eind dit jaar opgefrist. Het is nog even afwachten of Toyota de Corolla Cross hier op de markt brengt; mocht dat het geval zijn, is het een gegarandeerde verkoophit. Jaguar heeft de E-Pace opgefrist en een PHEV toegevoegd. SsangYong heeft eindelijk een auto in handen waarmee de Nederlandse markt kan worden veroverd/heroverd met de komst van de elektrische Korando, tenzij een ondergang van het merk roet in het eten gooit. Uit China zijn er de Lynk & Co 01 en de elektrische Xpeng G3. 2020 2019 1. Kia Niro 11.880 9.235 28,6% 2. Volvo XC40 8.477 4.459 90,1% 3. Volkswagen Tiguan 3.192 5.583 -42,8% 4. Toyota C-HR 2.815 3.674 -23,4% 5. Nissan Qashqai 2.786 5.255 -47,0% 6. Opel Grandland 2.784 4.559 -38,9% 7. Peugeot 3008 2.387 4.755 -49,8% 8. Mazda CX-30 2.220 770 188,3% 9. Skoda Karoq 2.091 2.472 -15,4% 10. Mazda CX-5 1.542 4.084 -62,2% 11. Citroën C5 Aircross 1.471 2.156 -31,8% 12. BMW X1 1.251 1.879 -33,4% 13. Seat Ateca 1.183 2.072 -42,9% 14. Audi Q3 789 867 -9,0% 15. Mercedes-Benz GLA 681 905 -24,8% 16. Renault Kadjar 636 1.614 -60,6% 17. Mitsubishi ASX 497 881 -43,6% 18. Kia Sportage 431 1.047 -58,8% 19. Range Rover Evoque 385 342 12,6% 20. BMW X2 373 619 -39,7% 21. Lexus UX 341 264 29,2% 22. Jeep Compass 331 978 -66,2% 23. Hyundai Tucson 147 900 -83,7% 24. Mitsubishi Eclipse Cross 132 882 -85,0% 25. Jaguar E-Pace 40 121 -66,9% 26. Seres 3 15 27. Cupra Formentor 3 28. SsangYong Korando 1 -100,0% TOTAAL 48.880 60.374 -19,0% Middenklasse SUV Aiways U6 Audi Q5 facelift/Sportback BMW X3 facelift BMW X4 facelift BYD Tang Ford Grand Kuga Ford Mustang Mach-E Honda CR-V facelift Hyundai Ioniq 5 Hyundai Santa Fe facelift Kia Futuron Jaguar F-Pace facelift Lexus NX Maserati Grecale MG HS MG Marvel-R Nissan Ariya Nissan X-Trail NIO ES6 / EC6 Range Rover Velar PHEV Peugeot 5008 facelift Seat Tarraco PHEV Seres 5 Skoda Enyaq / Enyaq Coupé Skoda Kodiaq facelift/PHEV Subaru Forester facelift Tesla Model Y Toyota RAV4 PHEV Volkswagen ID.5 Volkswagen ID.6 ![]() 2020 2019 1. Skoda Kodiaq 3.193 2.882 10,8% 2. Volkswagen ID.4 2.408 3. Toyota RAV4 2.114 2.541 -16,8% 4. Peugeot 5008 1.884 3.187 -40,9% 5. Volvo XC60 1.605 1.699 -5,5% 6. Mitsubishi Outlander 1.265 1.931 -34,5% 7. Ford Kuga 1.209 1.165 3,8% 8. BMW X3 979 1.105 -11,4% 9. Mercedes-Benz EQC 790 125 532,0% 10. Mercedes-Benz GLC 725 958 -24,3% 11. Seat Tarraco 623 449 38,8% 12. Jaguar I-Pace 466 769 -39,4% 13. Nissan X-Trail 463 330 40,3% 14. Aiways U5 428 15. Mercedes-Benz GLB 412 16. Audi Q5 306 221 38,5% 17. DS 7 Crossback 233 377 -38,2% 18. BMW X4 228 306 -25,5% 19. Honda CR-V 206 388 -46,9% 20. Porsche Macan 187 357 -47,6% 21. Land Rover Discovery Sport 171 176 -2,8% 22. Hyundai Nexo 140 108 29,6% 23. Subaru Forester 122 266 -54,1% 24. Range Rover Velar 119 228 -47,8% 25. Jaguar F-Pace 73 133 -45,1% 26. Lexus NX 62 97 -36,1% 27. Alfa Romeo Stelvio 48 155 -69,0% 28. Kia Sorento 34 20 70,0% 29. Hyundai Santa Fe 17 9 88,9% 30. Suzuki Across 15 31. Tesla Model Y 2 32. Jeep Cherokee 1 9 -88,9% 33. Renault Koleos 1 4 -75,0% 34. Ford Edge 7 -100,0% 35. UAZ Patriot 2 -100,0% TOTAAL 20.529 20.004 2,6%Cijfers: RDC Foto's: AutoWeek.nl / NRC.nl De MX-5 krabbelt dit jaar wel weer op vermoed ik. Vorig jaar deed 'ie het zo slecht doordat Mazda de auto net als de CX-3 lange tijd gewoon niet kon leveren, omdat de auto nog niet was aangepast aan de strengste Europese emissienormen. Ik wil hier een tweedeling maken, maar heb geen idee hoe. De eerdere indeling viel vorig jaar niet bij iedereen in de smaak. ![]() Kia Niro 4355 BMW X2 4360 Mitsubishi ASX 4365 Range Rover Evoque 4371 Seat Ateca 4381 Skoda Karoq 4382 Seres 3 4385 Toyota C-HR 4390 Nissan Qashqai 4394 Jeep Compass 4394 Mazda CX-30 4395 Jaguar E-Pace 4395 Mercedes-Benz GLA 4410 Volvo XC40 4425 Peugeot 3008 4447 BMW X1 4447 Cupra Formentor 4450 SsangYong Korando 4450 Opel Grandland X 4477 Audi Q3 4484 Kia Sportage 4485 Renault Kadjar 4489 Lexus UX 4495 Citroën C5 Aircross 4500 Hyundai Tucson 4500 Volkswagen Tiguan 4509 Mitsubishi Eclipse Cross 4545 Mazda CX-5 4550 DS 7 Crossback 4573 MG EHS 4574 Volkswagen ID.4 4585 Subaru Forester 4595 Land Rover Discovery Sport 4597 Toyota RAV4 4600 Honda CR-V 4600 Ford Kuga 4614 Jeep Cherokee 4624 Lexus NX 4630 Mercedes-Benz GLB 4634 Suzuki Across 4635 Peugeot 5008 4641 UAZ Patriot 4647 Skoda Enyaq 4649 Mercedes-Benz GLC 4655 Audi Q5 4671 Renault Koleos 4672 Aiways U5 4680 Jaguar I-Pace 4682 Alfa Romeo Stelvio 4687 Volvo XC60 4688 Nissan X-Trail 4690 Mitsubishi Outlander 4695 Porsche Macan 4696 Skoda Kodiaq 4697 BMW X3 4708 Ford Mustang Mach E 4712 Seat Tarraco 4735 Jaguar F-Pace 4747 Tesla Model Y 4751 BMW X4 4752 Hyundai Nexo 4760 Mercedes-Benz EQC 4762 Hyundai Santa Fe 4770 Land Rover Range Rover Velar 4797 Kia Sorento 4810 Ford Edge 4810 7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-02-2021 00:41 door Rutger DC. |
Als je puur kijkt naar lengte zou je de grens na de Tiguan kunnen leggen. De kortste uit de lijst vergeleken met de langste uit de lijst is gemiddeld ongeveer 4,50 meter, en na de Tiguan van 4,509 maakt de lengte een redelijke sprong naar de 4,545 van de Eclipse. |
Ow wacht, dan moet je er natuurlijk niet nog een paar extra lange auto's achteraan plakken opeens, dan klopt mijn sommetje niet meer ![]() |
Re: De Nederlandse verkoopcijfers (2020 per segment @ pag. 114) 01-02-2021 01:15 |
De Jaguar I-Pace is een grote SUV met een wielbasis van maar liefst 299 cm. Omdat de auto ontworpen is als elektrische auto kon de neus heel kort gehouden worden waardoor de I-Pace toch compact is. Niet te vergelijken met een traditioneel brandstofauto ontwerp met grote motorkap. Jaguar I-Pace EV320 S |