en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (april 2009 @ pag. 10) 04-06-2009 15:11 |
De lijst: mei 2009 |
Verkoopcijfers per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van [www.bovag.nl]: Honda + 86,6% Nissan + 27,8% Volvo + 24,1% Porsche + 21,4% Suzuki + 11,8% Toyota + 5,7% Dacia + 1,4% Audi + 1,1% Lada = 0% Lancia - 10,8% Citroën - 12,4% Jeep - 13,8% Ford - 21,9% Fiat - 24,7% Land Rover - 26,2% Hyundai - 26,7% Volkswagen - 28,0% Dodge - 28,9% Mercedes-Benz - 31,0% Totale verkopen personenauto's - 32,1% Skoda - 32,5% Mini - 34,5% BMW - 42,5% Peugeot - 43,9% Seat - 44,0% Subaru - 49,2% Mitsubishi - 51,5% Mazda - 51,9% Lexus - 54,3% Renault - 58,7% Chevrolet - 61,8% Daihatsu - 66,5% Opel - 68,0% Chrysler - 72,3% smart - 77,4% Saab - 88,7% Alfa Romeo - 91,4% Kia - 94,2% Jaguar - 97,7% Cadillac - 100% Hummer - 100% Dramatische resultaten voor Opel. Opel schijnt leveringsproblemen te hebben met de Agila, Corsa, Astra en Meriva door 'de populariteit in Duitsland door de invoering van de slurptax'. Enige lichtpuntje is dat Opel zich marktleider in het D-segment mag noemen kijkend naar de behaalde resultaten in mei, want de Insignia/Vectra was de afgelopen maand populairder dan de Passat, Mondeo, Avensis en A4. Nog steeds dramatische cijfers voor de ex-Kroymansmerken die gebroederlijk onderaan staan en net als de afgelopen maanden van 2009 zijn de cijfers van Renault, Peugeot, Daihatsu, Subaru, Lexus, Seat, Chrysler, BMW en Mazda nog altijd heel slecht. De Nederlandse Honda-dealers mogen wel een feestje vieren, want het merk wist zijn verkopen bijna te verdubbelen en dat in deze tijden. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 04-06-2009 16:17 |
Volgens Bovag: Insignia 588 exemplaren tegen 595 Passats. De Passat is nog steeds de leider in het segment. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 04-06-2009 16:19 |
Met de Vectra erbij 601 tegen 595. |
Daarom zeg ik ook 'Enige lichtpuntje is dat Opel zich marktleider in het D-segment mag noemen' en dus heb ik het ook over de combinatie Insignia/Vectra ![]() Chrysler lijkt als concern in Nederland wel over zijn dieptepunt heen te zijn aangezien zowel Jeep als Dodge het beter dan gemiddeld deden, dankzij de gestegen verkopen van de Patriot en Journey, de meest verkochte modellen van Chrysler/Dodge/Jeep. Alleen Chrysler blijft slecht scoren maar dat is hun eigen schuld, hadden ze maar met een échte opvolger van de Voyager moeten komen, want de Grand Voyager is gewoon te groot. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 04-06-2009 16:39 |
Ook de Insignia krijgt in andere landen voorrang, o.a. Duitsland zelf krijgt verreweg de meeste exemplaren en dit zorgt voor een stuk langere levertijden in NL. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 04-06-2009 17:59 |
Opel schijnt leveringsproblemen te hebben met de Agila, Corsa, Astra en Meriva door 'de populariteit in Duitsland door de invoering van de slurptax'. Ah, dat is dus tijdelijk. Storten daarna de verkopen van Opel ook in Duitsland in? -68% voor een merk dat zich altijd in de populariteit van de Nederlanders mocht verheugen.. Auw! Opvallend: verkopen van Citroën. -12% in de huidige tijd lijkt mij netjes. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (april 2009 @ pag. 10) 04-06-2009 18:04 |
In het "lease -segment" oftewel het D-segment is duidelijk dat nieuw blijft verkopen terwijl auto's die al wat langer op de markt zijn enorm terugvallen. De traditionale top 3 neemt weer het heft in handen (VW, Opel, Ford) In mei heeft de Passat nog miniem de neus voor, maar de Insignia door de gestarte uitlevering van de ST bodystyle zit er wel heel erg dicht op en zal in Juni wellicht de Passat voorbijstreven. Mondeo kon door een goede bonus campagne voor Ford dealers nog in de buurt blijven (maar verliest bijna 50% t.o.v. 2008), daarna valt er een diep gat. Passat 595 Insignia 588 Monedo 546 A4 361 Avensis 346 C5 264 Laguna 207 Mazda6 141 P 407 68 Exeo 45 Opvallend is ook dat: - het failliet van kroymans zijn sporen nalaat. niet alleen mist Opel 20% van zijn dealer en valt ver terug, maar Kia (63 auto's) en Saab (16) zijn bijna geheel verdwenen in mei. - Het zo geroemde 'succes' van de Logan MCV valt ook wel erg mee: in heel 2009 zijn er nog maar 588 van geregistreerd - Nissan verkoopt nu bijna alleen nog maar Qashqai (meer dan 75% van totaal) - er toch nog merken zijn die meer verkopen in 09 dan in 08 (Audi - Q5, Lancia - Delta, Honda - Civic/Insight, Lotus- demo's) |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 04-06-2009 18:16 |
Opel heeft in Duitsland in mei weer eens een marktaandeel van boven de 10% gehaald en is daarmee nummer 2 (ver achter VW). De slooppremie zorgt ervoor dat de leveringen aan Duitsland voorrang krijgen en dat zie je terug in de cijfers van met name Corsa, Astra, Meriva en Zafira. Voor Opel des te triester aangezien mei in Nl voor Opel normaal een van de beste maanden is (Opel was in mei 08 verreweg de markleider met bijna 5400 auto's - een schril contrast vs 1722 nu). Alleen de Corsa teruggang van 1728 (247 vs 1975) is al meer dan de hele verkoop in mei 09 Opel verdient meer op het verkopen van auto's in Duitsland en de UK dan in NL, dus als je produktiecapaciteit naar beneden gehaald is er er is extra vraag in die landen dan gaat dat ten koste van lagere marge-landen Daarnaast kun je aan de cijfers van de Kroymans bedrijven zien wat er met je merk gebeurt als je dealers omvallen. Opel was in zuid NL sterk door Kroymans dealerbedrijven en het wegvallen daarvan hakt er in |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 04-06-2009 18:40 |
Het lijkt me sterk dat de slechte verkopen van Opel puur aan de populariteit van de modellen in duitsland is te wijten. Er staan genoeg astra's op voorraad..en als je kijkt naar de resultaten van Opel zijn die ook niet zo heel goed. Wanneer het merk dan echt zo veel verkocht was de financiele situatie wel beter geweest. Echter is het geringe resultaat van Opel wel te verklaren: - Agila: Te hoog/groot om te concurreren met de C1/Aygo/C1. Tevens schijnt hier inderdaad de levering wat problematisch te zijn. - Corsa: De Polo, Fiesta, Mazda 2 zijn allemaal nieuwer. De Clio heeft een facelift gehad. Tevens een gebrek aan moderne motoren....en de eerste jaren zitten er op dus zal de populariteit wel slinken. - Astra: De Golf, Megane, 308, Mazda 3 zijn allemaal nieuw....en Opel doet het nog met een ouder model met oudere motoren. Tevens zit de nieuwe er aan te komen. - Meriva: Tegenspelers hebben facelift gehad en hebben betere motoren. - Insignia: Levering komt op gang...andere landen gaan voor |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 04-06-2009 20:00 |
Zeker als je de terugval van VW ziet over mei 2009, met - 28%! |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 04-06-2009 21:14 |
Particulier wordt ook veel Opel gereden, evenals Kia en Chevrolet. Duidelijk niet-leasers die flink vallen. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 05-06-2009 08:35 |
Interessanter dan te vergelijken met dezelfde maand vorig jaar is te vergelijken met vorige maand dit jaar. Vanwege de crisis zijn de verkopen fors gedaald in 2009 ten opzichte van 2008. Maar het blijkt dat in mei meer verkocht is dan in april, dat was ook het geval in 2008. Volgens mij hebben de verkopen ongeveer hetzelfde patroon als vorig jaar, maar op een beduidend lager niveau.2009 2008 januari 56.344 66.329 februari 34.511 50.326 maart 35.054 47.182 april 30.468 42.247 mei 31.105 45.796 |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 05-06-2009 11:29 |
Twingo: van + 1200 naar 185, da's bizar. Het enige wat goed verkoopt is klein, zuinig. Dat er 20% of desnoods 40% maand over maand meer of minder wordt verkocht zou okee zijn, maar dit is opvallend Model jojoot echt enorm. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 05-06-2009 11:32 |
Waar is Infinity???? (in de ranglijst) |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 05-06-2009 11:52 |
Je bent op het juiste spoor, maar nog niet op het eindstation. Wat meer achtergrond dan Automobiel fabrikanten hebben allemaal hun produktie drastisch teruggeschroefd (minder shifts, kortere duur etc) om gevolgen van crisis op te vangen. Als dan ineens blijkt dat er een extra vraag komt (door bijv. een slooppremie die in Dld boven verwachting resultaten heeft) kan men niet van de ene op andere dag de produktie verhogen (zelfs overtime moet door de vakbonden afgetekend worden en om overtijd door te voeren terwijl men mensen gaat ontslaan is niet echt iets dat geaccepteerd wordt). Naast niet kunnen is het soms ook niet willen als het maar een tijdelijke impuls is en dan worden de leveringen vooruit geschoven. Als je de cijfers van april naast die van mei legt zie je dat er wel een hele grote teruggang is voor de genoemde modellen. Agila verkoopt in mei bijna hetzelfde als in april, maar Corsa, Meriva, Astra en Zafira doen van de ene op de andere maand nog maar 50%. De redenen die jij aangeeft omtrent concurrentie positie in segmenten spelen mee, maar niet van de ene op de andere dag, dat zijn langere processen. Daarnaast hebben VW en Opel traditioneel een sterkere positie in verkopen aan verhuurbedrijven en laten die nu net niet zo goed lopen of hun auto's niet gedekt hebebn door terugkoopverplichtingen. Auto's aan verhuurmaatschappijen gaan vooral in mei en juni geleverd worden. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 05-06-2009 12:22 |
De reden zou hierin kunnen liggen, dat de Twingo geen A-label heeft! Dus gewoon houderschapsbelasting volgens het vertrouwde (hogere) tarief. De consument is op dit moment echt uit op een A-label auto, als het om de lagere prijsklasse gaat. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 05-06-2009 12:30 |
Dat KIA valt, net als Saab, heeft toch ook een andere reden.... Het Kroymans debacle echoot lang na! |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 05-06-2009 13:49 |
@Feyokoopmans: Infinity bestaat niet. Bedoel je misschien Infiniti? |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 05-06-2009 15:36 |
Wat denk jezelf B.RS? Hij bedoelt heus geen Honda ofzo. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 05-06-2009 17:51 |
Thx Mach1! ![]() |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 06-06-2009 19:33 |
Cijfers nu op autoweek.nl: verkoopcijfers mei 2009 |
Infiniti staat er nu eindelijk ook in. Er zijn tot nu toe 16 Infiniti FX'en verkocht en 9 G's. Of er ook EX'en verkocht zijn weet ik niet, want die staat niet in de lijst. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 14-06-2009 14:17 |
Klinkt mooi, maar dan zou de terugval van Opel vergelijkbaar moeten zijn met die van VW. Je eerste en derde argument gaan immers ook op voor VW. Daar is de de vraag een stuk minder sterk teruggevallen. De sterke terugval van Opel zou ook wat te maken kunnen hebben met alle onzekerheid over de toekomst van merk. Daarover is in Mei nogal wat over gepubliceerd. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 14-06-2009 16:25 |
Weet ik niet, want in Duitsland doet Opel het prima met de verkoop van nieuwe auto's (waarschijnlijk mede dank zij de slooppremie). 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-06-2009 17:24 door speedtouch. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 14-06-2009 17:16 |
|
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 14-06-2009 17:23 |
|
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 14-06-2009 17:28 |
Opel heeft, mede door perikelen rondom GM/Opel, de produktiecapaciteit sinds midden vorig jaar en later nog eens aan einde van vorig jaar sterk gereduceerd. Dit is een feit. Opel heeft meer reductie doorgevoerd dan VW door financiele noodzaak (en geen afzet alternatieven voor overcapaciteit zoals VW wel heeft/had). Ook een feit. Het verhogen van de vraag naar modellen in o.a. Duitsland heeft voor Opel meteen leveringsproblemen tot gevolg, terwijl VW nog wat ruimte heeft. Voor wat betreft de leveringen aan verhuurbedrijven. Het heeft grotere invloed op Opel in Nl dan voor VW aangezien een van de coordinerende dealers (die de afhandeling van enkele duizenden auto's regelde) onderdeel uitmaakte van Kroymans en die is op de fles gegaan. De terugkoop en de levering van nieuwe wagens is daardoor een probleem. Natuurlijk speelt de publiciteit omtrent Opel een rol in het consumentenvertrouwen en aanschafintenties voor een Opel, maar aangezien het meeste daarvan in mei in de pers kwam is het onwaarschijnlijk dat dit meteen al in mei registraties zichtbaar is geworden (betekent ook dat klap nog moet komen ?), het zou moeten betekenen dat er zo ongeveer een algehele kopersstaking is geweest. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 17-06-2009 10:25 |
0 100.0% 192 V Totaal 1 29.2% 56 V Mercedes-Benz Sprinter 2 19.3% 37 V Volkswagen Transporter 3 14.6% 28 V Ford Transit 4 7.8% 15 V Fiat Ducato 5 5.7% 11 V Volkswagen Crafter 6 5.2% 10 V Opel Vivaro 7 4.2% 8 V Renault Trafic 8 4.2% 8 V Mercedes-Benz Vito 9 3.1% 6 V Fiat Scudo 10 1.6% 3 V Mercedes-Benz Viano 11 1.6% 3 V Citroen Jumper 12 1.0% 2 V Volkswagen California 13 0.5% 1 V Peugeot Boxer 14 0.5% 1 V Hyundai H200 15 0.5% 1 V Citroen Jumpy 16 0.5% 1 V Chevrolet Express 17 0.5% 1 V Chevrolet Chevy Van 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-06-2009 11:14 door Geelhoed. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 17-06-2009 10:46 |
Mooi, daar zijn de lijstjes weer! ![]() |
De Infiniti G is met zijn lengte van 4.75 meter (Coupé 4.65) een concurrent van o.a. de BMW 3-serie, waar de auto dikwijls mee wordt vergeleken (ook in AutoWeek). De Infiniti FX is 4.85 meter lang en met zijn 3.7 V6 en 5.0 V8 motoren mijns inziens een volwaardige concurrent van de kortere M-klasse en op de millimeter nauwkeurig net zo lange X5. De Toyota Verso is de opvolger van de vorige Verso die ooit voluit Corolla Verso heette. Blijkbaar heeft AutoWeek deze naam tot de modelwisseling gehanteerd in de verkoopcijferlijsten, maar het is en blijft een concurrent van de Renault (Grand) Scénic, Opel Zafira, Citroën (Grand) C4 Picasso, Peugeot 5008 etc. De Chevrolet Cruze is de opvolger van de Nubira en is een concurrent van de Lancer, Corolla en Jetta en zou wat mij betreft dus een klasse omlaag mogen. Of de Mercedes G-klasse een klasse omhoog mag is een twijfelgeval, de korte variant valt qua maten in T2, maar qua prijzen en motoren in T3, terwijl de lange variant zowel qua maten als motoren in T3 hoort, maar dat is mijn mening. Verder natuurlijk weer een prachtig lijstje! Opvallend: de aloude Ford Fusion blijft zelfs na de komst van de nieuwe Fiesta goed verkopen en hield in mei alle concurrenten achter zich. De Toyota Urban Cruiser verkoopt ook beter dan ik had verwacht, ik zie 'm ook al best vaak rijden. Verder ben ik benieuwd of de Mégane eindelijk eens een groot succesnummer gaat worden als de prijzen van de vijfdeurs zijn verlaagd en de Estate leverbaar is. De Seat Exeo is nog geen succes, prijspakker Mazda CX-9 doet het relatief goed, de verkopen van de Daihatsu Materia zijn zowat stilgevallen, de Subaru Impreza verdient veel beter, de XC60 en (zeker deze maand) de Q5 doen het veel beter dan de GLK en ook de Mazda2, 3, 5 en 6 verdienen zeker op basis van hun testresultaten gewoon veel beter. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 17-06-2009 11:13 |
Wat me opvalt is dat: - de Twingo de laatste tijd erg is teruggevallen. - de 308 het veel minder goed doet dan zijn voorganger. - de A3 sinds zijn facelift de laatste tijd veel beter verkoopt dan ooit. - de Passat het oudste model in zijn segment is (van de belangrijke spelers) en nog steeds aan kop gaat in zijn segment. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 17-06-2009 11:13 |
Zal k de nieuwe auto's voortaan gewoon even aan jou doorgeven? Dan hoef je ook niet zo te zoeken ![]() Je wijzigingen zijn doorgevoerd. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 17-06-2009 12:14 |
grappig, die 2 verkochte Infiniti's staan dan allebei in mijn dorpke (Laren/Blaricum) zal nog wel parallel import zijn van 2 is wel erg weinig, snik. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 17-06-2009 12:15 |
de drieling is nu al een paar jaar AFGETEKEND de numero uno in Nederland wat een land hè, Neder(ig)land |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 17-06-2009 12:17 |
111 Peugeot's 3008 - wordt 't toch nog leuk op de weg, met die amoebe op wielen |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 17-06-2009 12:18 |
Volvo V70 is dik de # 1 in zijn klasse verkoopt 2x zo goed als de # 2, Audi |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 01-07-2009 12:21 |
Ook juniverkopen bieden geen hoop: -26% Alhoewel er door de brancheverenigingen nog gehoopt was op een impuls door de sloopregeling blijven de verkopen van nieuwe auto’s ook in juni ruim onder het niveau van dezelfde maand in 2008: - 26 procent. Daarmee komt de totaalstand na zes maanden op een verlies van 26,2 procent, ofwel een terugloop met bijna 80 duizend auto’s. Een gevoelige klap voor de autodealers, temeer omdat ook de gemiddelde factuurwaarde per verkochte auto terugloopt. Opvallend is dat de drie grootste merken – Volkswagen, Ford en Toyota – hun verlies enigermate weten te beperken. Dit in tegenstelling tot de subtoppers Peugeot, Opel en Renault, die harder dan de markt dalen. Van de volumemerken weet alleen Audi haar verkoopprestatie van vorig jaar te verbeteren. Verder doen ook enkele nichemerken, als Lancia, Infiniti en Lotus, betere zaken. De voormalige Kroymansmerken Saab, Hummer, Cadillac en SsangYong leveren nauwelijks nog nieuwe auto’s af. Deels staan deze auto’s op last van bewindvoerders nog achter slot en grendel. Kia en Alfa Romeo lijken onder respectievelijk Koreaanse en Italiaanse fabrieksvleugels de draad weer op te pakken en kwamen in juni tot respectievelijk een kleine duizend en een kleine honderd afleveringen. In juni was het vooral Ford dat flink aan het registeren was. Daarnaast probeerde ook Peugeot iets van het verloren terrein goed te maken. Marktleider Volkswagen zakte daarentegen sterk terug. Met nog zes maanden te gaan lijkt Ford de beste papieren in handen te hebben om als bestverkochte merk van 2009 te beлindigen. Vorig jaar nog eindigde Ford als tweede met zo’n tweeлnhalf duizend registraties achterstand op viervoudig winnaar Volkswagen. 01.07.2009 2009 2008 % +/- m.a. 2009 m.a. 2008 1 Volkswagen22.879 25.705 -11,0% 10,32 8,56 2 Ford 21.816 25.853 -15,6% 9,84 8,61 3 Toyota 21.069 22.925 -8,1% 9,51 7,64 4 Peugeot 17.173 24.849 -30,9% 7,75 8,28 5 Opel 14.447 25.517 -43,4% 6,52 8,50 6 Renault 12.045 22.524 -46,5% 5,44 7,50 7 Citroën 11.565 14.504 -20,3% 5,22 4,83 8 Audi 9.811 8.929 9,9% 4,43 2,97 9 Fiat 8.926 13.953 -36,0% 4,03 4,65 10 Hyundai 8.165 10.695 -23,7% 3,68 3,56 totale markt221.6 300.226 -26,2% |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 01-07-2009 12:30 |
Juni cijfers zijn onbevestigd (kon best nog wel eens verschillen) merken Top 50: personenautoregistraties periode: juni versus mei juni mei juni mei jun. mei 2009 2009 2009 2009 '09 '09 aantal aantal perc. perc. 1 2 Ford 3.618 3.015 10,11% 8,42% 2 4 Peugeot 3.430 2.027 9,58% 5,66% 3 1 Toyota 2.945 3.741 8,23% 10,45% 4 3 Volkswagen 2.417 2.649 6,75% 7,40% 5 6 Opel 2.209 1.722 6,17% 4,81% 6 8 Fiat 2.140 1.639 5,98% 4,58% 7 5 Citroën 2.121 1.888 5,92% 5,27% 8 7 Renault 1.907 1.695 5,33% 4,73% 9 11 Audi 1.402 1.325 3,92% 3,70% 10 13 Hyundai 1.347 1.043 3,76% 2,91% 11 12 Volvo 1.306 1.121 3,65% 3,13% 12 10 Suzuki 1.238 1.371 3,46% 3,83% 13 9 Honda 1.050 1.463 2,93% 4,09% 14 15 BMW 970 826 2,71% 2,31% 15 16 Mercedes-Benz 949 745 2,65% 2,08% 16 25 Kia 915 63 2,56% 0,18% 17 14 Nissan 771 906 2,15% 2,53% 18 19 Mazda 665 415 1,86% 1,16% 19 17 Seat 652 731 1,82% 2,04% 20 18 Škoda 589 686 1,65% 1,92% 21 23 Chevrolet 576 202 1,61% 0,56% 22 21 Daihatsu 512 235 1,43% 0,66% 23 20 Mitsubishi 400 296 1,12% 0,83% 24 24 Dacia 342 145 0,96% 0,41% 25 22 Mini 246 203 0,69% 0,57% 26 28 Lancia 101 58 0,28% 0,16% 27 32 Smart 91 33 0,25% 0,09% 28 35 Alfa Romeo ?? 24 0,22% 0,07% 29 26 Subaru 64 62 0,18% 0,17% 30 39 Jaguar 52 3 0,15% 0,01% 31 27 Dodge 44 59 0,12% 0,16% 32 31 Lexus 38 42 0,11% 0,12% 33 33 Land Rover 38 31 0,11% 0,09% 34 30 Porsche 34 51 0,09% 0,14% 35 29 Jeep 33 56 0,09% 0,16% 36 34 Chrysler 19 26 0,05% 0,07% 37 36 Saab 12 16 0,03% 0,04% 38 41 Infiniti 10 1 0,03% 0,00% 39 37 Chevrolet USA 8 4 0,02% 0,01% 40 41 Ferrari 4 1 0,01% 0,00% 41 37 Maserati 2 4 0,01% 0,01% 42 40 Lotus 2 2 0,01% 0,01% 43 41 Aston Martin 2 1 0,01% 0,00% 44 41 Bentley 2 1 0,01% 0,00% 45 41 Lada 2 1 0,01% 0,00% 46 - Donkervoort 1 0 0,00% 0,00% 47 - Cadillac 0 0 0,00% 0,00% 48 - Hummer 0 0 0,00% 0,00% 49 - Lamborghini 0 0 0,00% 0,00% 50 - SsangYong 0 0 0,00% 0,00% totale markt 35.800 30.886 [www.dealersupportnet.nl] |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 01-07-2009 13:04 |
BMW 7-serie, (cijfers mei) is dat al het nieuwe model? |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 01-07-2009 13:54 |
10 Infiniti's! Het wordt ietsje pietsje mooier op de parkeerplaatsen van sommige vrije jongens.... Wat is Renault toch aan doen? Kagoo, Twingo, Scenic, Megane, Laguna - ze verkopen maar matig |
Jaguar is gelukkig ook weer terug na een aantal beroerde maanden door het faillissement van Kroymans. Zoals gezegd is ook Kia weer terug en direct met een nette zestiende positie. Ook Hyundai doet het goed, waarschijnlijk dankzij de i10 en i20. De verkopen van Mercedes-Benz zijn eindelijk weer flink gestegen, waarschijnlijk dankzij de nieuwe E-klasse. Audi blijft onverminderd populair, maar Volkswagen moet nu voor de tweede maand op rij óók (net als Renault en Opel) een forse veer laten, Ford en Toyota komen steeds dichterbij. Seat deed het ronduit waardeloos in juni, terwijl ook Skoda het matig blijft doen. In zo'n beetje alle Europese landen is Skoda populairder dan in Nederland. Peugeot, Mazda, Daihatsu en Dacia hadden een opvallend goede maand na een aantal zeer beroerde maanden. @ Casanova: Natuurlijk is dat al het nieuwe model. Anders had de 7-serie sowieso wel ergens onderaan in zijn klasse gestaan. |
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 01-07-2009 22:31 |
Je ziet hoe sommige merken profiteren van de slooppremie: bijvoorbeeld Fiat op plaats 6, vlak onder Opel. Zo'n zelfde effect had de Duitse slooppremie ook voor de Italianen. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 02-07-2009 11:40 |
Tsja, smaken verschillen, maar het leek mij zelf ook wel onwaarschijnlijk. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 02-07-2009 11:47 |
Ik snap overigens niet in welke klasse Peugeot zoveel meer auto's verkoopt dan Citroën. In de meeste klasses doet Citroën het beter, en in de overige ook niet zoveel slechter (cijfers mei). |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 02-07-2009 13:08 |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 02-07-2009 13:22 |
@Daewoo-Chevrolet: Infiniti Ex en Ford Taurus1 23.1% 54 V Ford Transit 2 17.9% 42 V Mercedes-Benz Sprinter 3 15.0% 35 V Opel Vivaro 4 10.3% 24 V Volkswagen Transporter 5 9.4% 22 V Mercedes-Benz Vito 6 3.8% 9 V Volkswagen California 7 3.4% 8 V Renault Master 8 2.6% 6 V Renault Trafic 9 2.6% 6 V Fiat Scudo 10 2.1% 5 V Chevrolet Express 11 1.7% 4 V Mercedes-Benz Viano 12 1.7% 4 V Citroen Jumper 13 1.3% 3 V Nissan Primastar 14 1.3% 3 V Fiat Ducato 15 1.3% 3 V Citroen Jumpy 16 0.9% 2 V Volkswagen Crafter 17 0.9% 2 V Toyota Hi-Ace 18 0.4% 1 V Peugeot Expert 19 0.4% 1 V Peugeot Boxer |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 02-07-2009 13:25 |
Eindelijk zien we de goede verkoopstart van de Insignia terug in de daadwerkelijke registraties ![]() |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 02-07-2009 13:36 |
Inderdaad! Valt me op hoe goed de 3008 het doet! De Golf is ook weer marktleider in zijn segment, maar toch aardig terug gevallen in de modellenlijst. De Pand klimt flink omhaag door de acties bij Fiat. Denk dat de lijst nu iedere maand en verassing wordt ivm dergelijke acties. |
Re: Het Nederlandse verkoopcijfertopic (mei 2009 @ pag. 11) 02-07-2009 14:20 |
Klopt, denk dat acties nu echt heel belangrijk zijn voor de verkopen, veel meer nog dan voorheen, valt dus nog weinig over te zeggen hoe het gaat lopen vanaf nu, denk ook dat je het nog tot ver in 2010 gaat merken dat er een crisis is / was. Verwacht dat de verkopen pas in 2011 weer een beetje op normaal nivo gaan liggen, hoop mensen die nu besluiten langer door te rijden zullen dan zo'n beetje toch wel aan de beurt zijn voor een nieuwe auto, net als de leasecontracten die nu verlengd worden. |