De Nederlandse verkoopcijfers (september 2019 +30,1% @ pag. 104)

Gepost door Rutger DC 
Wat een gezever. Door Artisan z'n posts is er wel een discussie gaande en daar is een forum voor thumbs up
Quote
Curlew
Wat een gezever. Door Artisan z'n posts is er wel een discussie gaande en daar is een forum voor thumbs up

My words! smiling smiley

Als iedereen auto's centraal stelt en ff de topic titel checkt is er niets aan de hand.
Als mensen over- / onderstuurd raken omdat er in een "NL Verkoopcijfers" een toefje "Buitenlandse verkoopcijfers" staat, get over it.
Nix mis met de vergelijking Dacia NL vs Dacia elders.

PS I: Zoals de net binnengekomen Augustus verkoopcijfers uit BelgiŽ, dat gezellige maar soms wat ondoorgrondelijke buurland waar 70% Nederlands spreekt.
#5, +70%, 4% marktaandeel, 3000 st. Indrukwekkende cijfers, mede daar het inwonertal 35% lager is dan NL. Oorzaak verschil? Zie trace.

PS II: de link [focus2move.com]



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 18:28 door Artisan.
Bedankt voor de analyse weer Rutger, elke maand is het weer genieten om het te lezen!

Interessant, de vraagstelling over Dacia.. De vraag waarom Dacia zoveel minder verkoopt in Nederland dan elders vind ik niet eens zo gek eigenlijk.

In Nederland willen mensen veel auto voor weinig, dus ja Dacia zou dan best je merk kunnen zijn ja. Ik heb een tijdje terug gereden in een Dacia Sandero, en ik vond dat niet echt een fijne auto, dus voor vele lange ritten zou ik hem niet kopen. Maar dat is mijn mening, ik snap best dat mensen die minder of andere eisen hebben wel een Dacia zouden kiezen.

Persoonlijk denk ik dat het niet met welvaart te maken heeft, in landen als Duitsland, BelgiŽ, Frankrijk, Polen en weet ik veel waar nog meer, koopt men ook een Dacia, en die landen zijn niet altijd minder perse minder welvarend of minder "autominded" dan ons land. En de doelgroep van Dacia, mensen die niet veel om auto's geven of gewoon een goedkope nieuwe auto willen heb je overal. Ook de naam Dacia zal wel inmiddels geen beletsel zijn. Skoda had net zo'n slechte naam.

Dan blijft er denk ik toch maar ťťn ding over, de aanschafprijs. Door alle regels wordt Dacia gewoon te duur, er zijn dan aantrekkelijkere auto's.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 19:25 door Peter O.
Quote
Peter O
Bedankt voor de analyse weer Rutger, elke maand is het weer genieten om het te lezen!

Interessant, de vraagstelling over Dacia.. De vraag waarom Dacia zoveel minder verkoopt in Nederland dan elders vind ik niet eens zo gek eigenlijk.

In Nederland willen mensen veel auto voor weinig, dus ja Dacia zou dan best je merk kunnen zijn ja. Ik heb een tijdje terug gereden in een Dacia Sandero, en ik vond dat niet echt een fijne auto, dus voor vele lange ritten zou ik hem niet kopen. Maar dat is mijn mening, ik snap best dat mensen die minder of andere eisen hebben wel een Dacia zouden kiezen.

Persoonlijk denk ik dat het niet met welvaart te maken heeft, in landen als Duitsland, BelgiŽ, Frankrijk, Polen en weet ik veel waar nog meer, koopt men ook een Dacia, en die landen zijn niet altijd minder perse minder welvarend of minder "autominded" dan ons land. En de doelgroep van Dacia, mensen die niet veel om auto's geven of gewoon een goedkope nieuwe auto willen heb je overal. Ook de naam Dacia zal wel inmiddels geen beletsel zijn. Skoda had net zo'n slechte naam.

Dan blijft er denk ik toch maar ťťn ding over, de aanschafprijs. Door alle regels wordt Dacia gewoon te duur, er zijn dan aantrekkelijkere auto's.

Ik volg je. Blijft een enigszins intrigerend 'enigma', Dacia en NL.
Zoals aangeven begrijp ik goed dat door bv de ridicule toeslagen in NL Dacia NAAR VERHOUDING duurder lijkt / is dan wellicht gedacht wordt van een budgetmerk.

Dat zou, ik noem maar wat, een factor 4 of 4 verschil met het buitenland kunnen verklaren.
Maar het verschil is veel en veel groter, tot factor 20 gecorrigeerd met inwoners aantal.
Blijkbaar heeft de Nederlandse doelgroep liever een kleine Japanner of aangeklede drieling.
Nog een keer de prijzen in perspectief:

In Belgie kost de goedkoopste Up 11.050 euro. Daar koop je ook een Dacia Sandero 90 TCe Laureate voor: 11.190 euro. In Nederland kost diezelfde auto 14.830 euro. En de goedkoopste up 12.146 euro. Reken maar dat er meer Sandero's verkocht werden als die Sandero hier ook 12.000 zou kosten en het basismodel 8.990 euro.

En de Duster zou hier als warme broodjes gaan als die hier als Prestige 100 TCe 600 euro goedkoper zou zijn dan een Polo Trendline 80pk. 16.670 is de Belgische vanafprijs. Een Duster Prestige 100 TCe kost daar 16.090 (en de allergoedkoopste Acces 11.900). Hier kost diezelfde Duster Prestige 100 TCe 21.680 euro en de Polo Trendline 80pk 17.651 euro.

Nederlanders houden van kleine auto's. Goedkoop qua verbruik, onderhoud, verzekering en MRB. Dus Dacia zou hier nooit zo goed scoren als in andere landen. Maar zonder die enorme CO2 toeslag zou het marktaandeel natuurlijk een stuk hoger zijn.
Quote
MBdoubleyou
Nog een keer de prijzen in perspectief:

In Belgie kost de goedkoopste Up 11.050 euro. Daar koop je ook een Dacia Sandero 90 TCe Laureate voor: 11.190 euro. In Nederland kost diezelfde auto 14.830 euro. En de goedkoopste up 12.146 euro. Reken maar dat er meer Sandero's verkocht werden als die Sandero hier ook 12.000 zou kosten en het basismodel 8.990 euro.

En de Duster zou hier als warme broodjes gaan als die hier als Prestige 100 TCe 600 euro goedkoper zou zijn dan een Polo Trendline 80pk. 16.670 is de Belgische vanafprijs. Een Duster Prestige 100 TCe kost daar 16.090 (en de allergoedkoopste Acces 11.900). Hier kost diezelfde Duster Prestige 100 TCe 21.680 euro en de Polo Trendline 80pk 17.651 euro.

Nederlanders houden van kleine auto's. Goedkoop qua verbruik, onderhoud, verzekering en MRB. Dus Dacia zou hier nooit zo goed scoren als in andere landen. Maar zonder die enorme CO2 toeslag zou het marktaandeel natuurlijk een stuk hoger zijn.

Allemaal waar. Geen speld tussen te krijgen. Hoewel ...

.... nu ik er toch ben - de bizarre Dacia verkoop in NL vs buitenland bereikt inmiddels bizarre proporties.
Zoals in Augustus bij de buren.
In Duitsland is de Top 30 doorgaans Duits / van Duitse komaf (Seat/Skoda/Opel).
Met soms een verdwaalde KIa, Clio of F500.

Augustus knalde de Duster naar #10!
Sandero en Dokker top 40.
[www.auto-motor-und-sport.de]
Als je in Duitsland het prijskaartje ziet op een nieuwe Duster kan ik mij de populariteit goed voorstellen.
Top 10 september elektrische personenauto's:

1. TESLA MODEL 3 5778
2. HYUNDAI KONA 492
3. KIA NIRO 295
4. BMW I3 200
5. VOLKSWAGEN GOLF 146
6. AUDI E-TRON 142
6. NISSAN LEAF 142
8. RENAULT ZOE 83
9. HYUNDAI IONIQ 67
10. TESLA MODEL S 66

Totaal 7613, is plus 199 procent t.o.v. september 2018 (2542).

bron: opendata.rdw.nl
Verkoopcijfers RAI sept 2019

Meest opvallend. naast het aantal Model 3's uiteraard, is dat VW op plaats 5 staat. De Polo staat op opvallend laag op 22. Leveringsproblemen of is de markt overvoerd met reeds geregistreerde Polo's?

Verder de nummer 2 positie van Opel vanwege de grote hoeveelheid Karls uit voorraad die daar de deur uitgingen met o.a. acties van 2.500 euro korting. Geen slechte deal op een prima auto dus ik snap wel dat ze als warme broodjes gaan. Bijzonder is dat de Ampera-E zo'n marginale rol speelt in de booming verkopen van BEV's. 30 werden er verkocht en ze staan zelfs gewoon in voorraad bij de dealers.

Fiat en Alfa en duiken flink de afgrond in: 8 Alfa's op kenteken deze maand en 228 Fiats.

Vorig jaar verkocht Fiat nog 559 auto's in september. Over de eerste 9 maanden waren het er vorig jaar 6.731. Dit jaar nog maar 3.389.
Alfa deed er vorig jaar september 91 en in de eerste 3 kwartalen 1211. Nu nog maar 626.
September 2019

In september verpulverde de nieuwe wereld de oude wereld. De Model 3 maakt gehakt van welke andere auto dan ook in de verkoopstatistieken. De Model 3 deed het bijna net zo goed als de nummers 2 tot en met 6 bij elkaar, de Opel Karl, Ford Fiesta, Peugeot 108, Kia Niro en Renault Clio. De Model 3 is niet de enige elektrische auto, maar is wel de enige elektrische auto onder de 50 mille die daadwerkelijk waar voor je geld biedt, want voor een premium instap D-segmenter op benzine betaal je hetzelfde. Dat kun je van een Zoe of Kona toch bepaald niet zeggen. Zolang de oude wereld vette winstmarges blijft rekenen op elektrische auto's, heeft Tesla hier ook weinig van te duchten. Begin volgend jaar zal de belangstelling voor elektrische auto's door de hogere bijtelling ongetwijfeld even teruglopen, maar met de Model Y heeft Tesla alweer de volgende troef achter de hand. Verder valt op dat veel volop actievoeren om de gang er nog in te houden. Merken als Renault, Ford, Mercedes-Benz, Smart en Opel gaven/geven tot wel duizenden euro's korting op diverse modellen om de gang er een beetje in te houden. Het lijkt erop dat Opel duizenden Karl voorraadauto's allemaal naar Nederland heeft gestuurd. Voor Opel Nederland levert dit helaas slechts op de korte termijn de nodige omzet op, want Karl-rijders zullen voor de overgrote meerderheid bij het aanschaffen van hun volgende auto uitwijken naar de concurrentie, aangezien er (voorlopig) geen nieuwe Opel onder de Corsa meer komt. Toch jammer dat PSA niet een deal met GM sluit voor verlenging van afname van de Karl, temeer ook de Koreaanse GM-fabriek die Karl-productie voor Europa goed kan gebruiken. De Karl is nog lang niet verouderd.



Andere merken zoals Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Nissan, die de afgelopen maand(en) stuntten, zagen het aantal registraties (nog verder) afnemen. De Fiat-groep gaf 21% korting en is met een ronduit gedateerd en onsamenhangend productaanbod, verouderde techniek en een ontevreden en gedemotiveerd dealernetwerk volledig afhankelijk van acties. Mitsubishi registreerde vorige maand een hoop exemplaren van de Eclipse Cross en die ligt nu in de lappenmand. Geen wonder: om de sinds de facelift en nieuwe motor duur geworden ASX ruimte te geven heeft Mitsubishi de Eclipse prijzen verhoogd, die is er nu vanaf 35.990 euro! Tja, voor dat geld kijk je wel ergens anders, bijvoorbeeld naar de Outlander PHEV met dezelfde vanafprijs.

Naast Tesla (+258,1%) waren de best presterende merken Opel (+16,5%), Mini (+16,6%), Jaguar (+19,7%), Dacia (+19,9%), CitroŽn (+22,1%), DS (+31,7%), Peugeot (+32,4%), Toyota (+36,3%), Audi (+43,9% - maar september is duidelijk geen Audi-maand, want Audi eindigde alsnog veel lager dan gewoonlijk), Seat (+45,1%), Renault (+51,3%, door de acties kan nog niet worden gesteld dat Renault de problemen eindelijk achter zich gelaten heeft), Mercedes-Benz (+52,0%, driemaal zoveel als Audi), Skoda (+54,2%), Volkswagen (+55,0%, september is desalniettemin ook geen VW-maand), Ford (+71,4%), Porsche (+121,4%, inhaalslag na WLTP-certificeringsellende in het afgelopen jaar) en Honda (+124,1%).

Mitsubishi (-16,0%), BMW (-21,2%), Nissan (-29,2%), Suzuki (-43,4%), Fiat (-59,2%), Subaru (-62,2%), Smart (-65,8%) en Jeep (-69,3%) hebben betere tijden gekend, Alfa Romeo is de zwakste schakel (-91,2%); tot ziens.



Op modelniveau scoorden naast de Model 3 en Karl ook de Mercedes-Benz A- en B-klasse (#19 respectievelijk #24) het uitstekend, de GLA lijkt zeer aantrekkelijk geprijsd zijn aflossing af te wachten, want de auto, nooit succesvol geweest hier, scoort uit het niets beter dan ooit (#47). Ook de CLA (#57) en E-klasse deden het goed (#67). Audi moet het vooral hebben van de succesvolle E-Tron (#72). De Skoda Kodiaq gaat nog steeds als een speer (#43), net als de Ford EcoSport (#38). Doet de SkyActiv-X-motor wonderen voor de Mazda3 (#53)? De Honda CR-V profiteert van de hybride (#111). De Porsche Cayenne kruipt uit het dal en heeft versterking gekregen van de Coupť (#119), terwijl de Kia Optima profiteert van het feit dat de plug-in hybride stationcar facelift eindelijk leverbaar is (#120). De verdeling van de Ceed-verkopen is als volgt: Ceed 167, Proceed 51 en de nieuwe XCeed 70 stuks.

Buiten deze lijst staan nieuwe modellen als de Audi Q3 (19 stuks); BMW 8-serie (13 stuks), Z4 (32 stuks) en X7 (12 stuks); CitroŽn Berlingo (8 stuks); DS 3 Crossback (28 stuks); Hyundai Nexo (13 stuks) en Santa Fe (2 stuks); Jeep Wrangler (3 stuks); Kia Soul (3 stuks); Lexus UX (28 stuks) en ES (14 stuks); Mazda CX-30 (12 stuks); Mercedes-Benz GLE (34 stuks), GT inclusief 4-Door (7 stuks) en EQC (3 stuks); Opel Combo (5 stuks); Peugeot Rifter (5 stuks en 3 vermoedelijke oude, elektrische Partners); Porsche 911 (23 stuks); Seat Tarraco (28 stuks); Skoda Kamiq (eerste 14 stuks); Suzuki Jimny (24 stuks); en de Toyota Camry (18 stuks) en Supra (3 stuks).

1. Tesla 5.890
2. Opel 3.595
3. Peugeot 2.631
4. Toyota 2.585
5. Volkswagen 2.280
6. Renault 2.269
7. Ford 2.215
8. Kia 1.911
9. Mercedes-Benz 1.895
10. BMW 1.627
11. Hyundai 1.469
12. Skoda 1.426
13. Volvo 1.248
14. CitroŽn 1.149
15. Mazda 943
16. Nissan 734
17. Seat 730
18. Audi 659
19. Mini 640
20. Suzuki 543
21. Mitsubishi 445
22. Fiat 228
23. Dacia 199
24. Honda 130
25. Porsche 124
26. Land Rover 102
27. Lexus 97
28. Jaguar 91
29. Smart 63
30. DS 54
31. Jeep 35
32. Subaru 17
33. Alfa Romeo 8
34. Bentley 5
35. Alpine 2
36. Lamborghini 1
37. Maserati 1
38. Ferrari 1
39. Aston Martin 1



1. Tesla Model 3 5.768
2. Opel Karl 1.755
3. Ford Fiesta 963
4. Peugeot 108 839
5. Kia Niro 820
6. Renault Clio 810
7. Toyota Aygo 787
8. Ford Focus 684
9. Opel Astra 642
10. Volkswagen Golf 608
11. Hyundai Kona 603
12. Toyota Yaris 602
13. Toyota Corolla 549
14. Hyundai i10 492
15. Renault Captur 485
16. Skoda Octavia 474
17. Renault Megane 434
18. Nissan Qashqai 432
19. Mercedes-Benz A-klasse 415
20. Volvo XC40 400
21. BMW 3-serie 398
22. Volkswagen Polo 397
23. Volkswagen T-Cross 384
24. Mercedes-Benz B-klasse 378
25. Kia Picanto 376
26. Peugeot 208 373
27. Mazda CX-5 372
28. Toyota C-HR 369
29. Opel Grandland X 369
30. Opel Crossland X 364
31. Volkswagen Tiguan 355
32. CitroŽn C1 351
33. Peugeot 308 347
34. Peugeot 3008 346
35. Mini Mini 333
36. Peugeot 5008 311
37. Volvo V40 302
38. Ford EcoSport 295
39. Seat Ibiza 291
40. Skoda Fabia 291
41. Volvo S60/V60 290
42. Kia Ceed 288
43. Skoda Kodiaq 286
44. CitroŽn C3 281
45. Volkswagen Up 268
46. Peugeot 2008 268
47. Mercedes-Benz GLA 242
48. Audi A3 234
49. CitroŽn C5 Aircross 223
50. Toyota RAV4 214
51. Suzuki Swift 208
52. Fiat 500 207
53. Mazda3 206
54. Kia Stonic 204
55. Mitsubishi Space Star 202
56. BMW i3 200
57. Mercedes-Benz CLA 200
58. BMW 1-serie 200
59. Mercedes-Benz C-klasse 189
60. Renault Twingo 189
61. BMW 5-serie 187
62. Mazda2 184
63. Opel Corsa 176
64. CitroŽn C3 Aircross 172
65. BMW X1 166
66. Seat Ateca 165
67. Mercedes-Benz E-klasse 164
68. Mini Countryman 158
69. Volvo XC60 155
70. Nissan Micra 152
71. Mini Clubman 148
72. Audi E-Tron 143
73. Nissan Leaf 142
74. Peugeot 508 138
75. Mitsubishi Outlander 136
76. Skoda Karoq 135
77. Hyundai i20 132
78. Mercedes-Benz Sprinter 131
79. Renault Kadjar 130
80. Mazda CX-3 122
81. Seat Arona 116
82. Hyundai Ioniq 114
83. Audi A1 103
84. Suzuki Ignis 103
85. Dacia Sandero 102
86. Mitsubishi ASX 101
87. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 95
88. Volkswagen T-Roc 91
89. Renault Scenic 91
90. Kia Sportage 89
91. BMW 4-serie 88
92. Opel Adam 88
93. Opel Insignia 87
94. Skoda Superb 86
95. Renault Zoe 84
96. Skoda Scala 83
97. Suzuki Vitara 79
98. Kia Rio 78
99. Opel Mokka X 77
100. Suzuki Celerio 73
101. CitroŽn C4 Cactus 72
102. Seat Mii 70
103. Volkswagen Passat 70
104. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 68
105. Ford Mondeo 67
106. Tesla Model S 66
107. BMW X5 65
108. Ford Kuga 62
109. Seat Leon 60
110. BMW X3 60
111. Honda CR-V 60
112. Volvo XC90 59
113. Hyundai i30 58
114. Skoda Citigo 57
115. Suzuki SX4 S-Cross 56
116. Tesla Model X 56
117. Hyundai Tucson 55
118. Dacia Duster 53
119. Porsche Cayenne 53
120. Kia Optima 53
121. Ford Transit/Tourneo Custom 52
122. Audi A4 44
123. Audi A5 43
124. Mercedes-Benz GLC 43
125. Smart Forfour 43
126. Volvo S90/V90 42
127. CitroŽn C4 SpaceTourer 41
128. Range Rover Evoque 40
129. BMW X2 40
130. Jaguar I-Pace 40

Cijfers: RDC
Foto's AutoWeek
Dit is wel een heel bizarre maand. Ben wel bang dat veel leasemaatschappijen zich verslikken in Tesla, ze bieden ze aan voor een onwijs laag tarief en waarschijnlijk dus hoge restwaarde. Maar over vijf jaar komen er dus ook duizenden terug. Dat kan de markt niet zo makkelijk aan, ook internationaal wordt dat wel een opgave.
Maar de hele plus van september is puur op het conto van de Model 3.
De belangrijkste segmenten:

A-segment:



1. Opel Karl 1.755
2. Peugeot 108 839
3. Toyota Aygo 787
4. Hyundai i10 492
5. Kia Picanto 376
6. CitroŽn C1 351
7. Volkswagen Up! 268
8. Fiat 500 207
9. Renault Twingo 189
10. Suzuki Ignis 103
11. Opel Adam 88
12. Suzuki Celerio 73
13. Seat Mii 70
14. Skoda Citigo 57
15. Smart Forfour 43

B-segment:



1. Ford Fiesta 963
2. Renault Clio 810
3 Toyota Yaris 602
4. Volkswagen Polo 397
5. Peugeot 208 373
6. Mini 333
7. Seat Ibiza 291
8. Skoda Fabia 291
9. CitroŽn C3 281
10. Suzuki Swift 208
11. Mitsubishi Space Star 202
12. Mazda2 184
13. Opel Corsa 176
14. Nissan Micra 152
15. Hyundai i20 132
16. Audi A1 103
17. Dacia Sandero 102
18. Renault Zoe 84
19. Kia Rio 78

B-segment SUV/Crossover/MPV:



1. Hyundai Kona 603
2. Renault Captur 485
3. Volkswagen T-Cross 384
4. Opel Crossland X 364
5. Ford EcoSport 295
6. Peugeot 2008 268
7. Kia Stonic 204
8. BMW i3 200
9. CitroŽn C3 Aircross 172
10. Mazda CX-3 122
11. Seat Arona 116
12. Suzuki Vitara 79
13.. Opel Mokka X 77
14. Dacia Duster 53

C-segment:



1.. Ford Focus 684
2. Volkswagen Golf 608
3. Toyota Corolla 549
4. Skoda Octavia 474
5. Renault Megane 434
6. Mercedes-Benz A-klasse 415
7. Peugeot 308 347
8. Volvo V40 302
9. Kia Ceed 288
10. Audi A3 234
11. Mazda3 206
12. BMW 1-serie 200
12. Mercedes-Benz CLA 200
13. Mini Clubman 148
14. Nissan Leaf 142
15. Hyundai Ioniq 114
16. Skoda Scala 83
17. Seat Leon 60
18. Hyundai i30 58

C-segment SUV/Crossover/MPV:



1. Kia Niro 820
2. Nissan Qashqai 432
3. Volvo XC40 400
4. Mercedes-Benz B-klasse 378
5. Mazda CX-5 372
6. Toyota C-HR 369
7. Opel Grandland X 369
8. Volkswagen Tiguan 355
9. Peugeot 3008 346
10. Peugeot 5008 311
11. Skoda Kodiaq 286
12. Mercedes-Benz GLA 242
13. CitroŽn C5 Aircross 223
14. Toyota RAV4 214
15. BMW X1 166
16. Seat Ateca 165
17. Mini Countryman 158
18. Mitsubishi Outlander 136
19. Skoda Karoq 135
20. Renault Kadjar 130
21. Mitsubishi ASX 101
22. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 95
23. Volkswagen T-Roc 91
24. Renault Scenic 91
25. Kia Sportage 89
26. CitroŽn C4 Cactus 72
27. Ford Kuga 62
28. Honda CR-V 60
29. Suzuki SX4 S-Cross 56
30. Hyundai Tucson 55
31. CitroŽn C4 SpaceTourer 41
32. Range Rover Evoque 40
33. BMW X2 40

D-segment



1. Tesla Model 3 5.768
2. BMW 3-serie 398
3. Volvo S60/V60 290
4. Mercedes-Benz C-klasse 189
5. Peugeot 508 138
6. BMW 4-serie 88
7. Opel Insignia 87
8. Skoda Superb 86
9. Volkswagen Passat 70
10. Ford Mondeo 67
11. Kia Optima 53
12. Audi A4 44
13. Audi A5 43



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2019 09:30 door Curlew.
Typisch, in het rijtje van het A segment komen wel de Seat Mii en de Skoda Citigo voor, maar niet de Up!
Ik weet niet waar ze al die Karls laten, maar ik zie ze niet op de weg.
Quote
speedtouch
Typisch, in het rijtje van het A segment komen wel de Seat Mii en de Skoda Citigo voor, maar niet de Up!

Oh dacht dat ik die wel erbij had gedaan. Staat er bij hoor. Opvallend hoeveel beter die het doet zeg
Dat verschil is altijd zo geweest bij dat drietal.
De Mazda 3 lijkt ook een beetje op stoom te komen maar ik zie ze toch nog weinig rijden. Misschien dat de nieuwe Skyactiv-x motoren de verkopen wat opstuwen maar ben er bang voor. De Corolla hatchback zie ik ook maar zelden dit itt de veel ruimere station. Onbegrijpelijk dat er van de 3 geen station is! Ik zie overigens best veel Karls in mijn omgeving. De huidige generatie Polo zie ik duidelijk een stuk minder dan het vorige model. Sowieso een slechte maand voor VAG maar daar ben ik niet rouwig om. Toyota heeft met de nieuwe Corolla goud in handen en blijkbaar doet de inmiddels bejaarde Yaris het ook nog opvallend goed waardoor het merk nu boven Volkswagen staat.
Opvallend overigens dat de Spacestar bij B-segment staat terwijl het prijstechnisch gewoon een ruime A-segmenter is (waarmee hij ook op de foto's staat)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2019 10:05 door SVF.
Quote

Onbegrijpelijk dat er van de 3 geen station is!

Het is jammer maar niet onbegrijpelijk. Stations zijn alleen in West-Europa populair. De Mazda3 verkoopt elders wel prima tot goed en daar willen ze sedans
In mijn woonland Polen is al sinds april de Toyota Corolla de bestseller. In april op 2 en de 5 opvolgende maanden (met afstand) op 1: [bestsellingcarsblog.com]

Sinds de introductie al meer dan 13500 stuks verkocht.
Quote
Barri
Ik weet niet waar ze al die Karls laten, maar ik zie ze niet op de weg.

Blijkbaar let jij niet goed op met het rijden. De Karl zie je erg veel op de weg
Quote
michel van Zijl
Quote
Barri
Ik weet niet waar ze al die Karls laten, maar ik zie ze niet op de weg.

Blijkbaar let jij niet goed op met het rijden. De Karl zie je erg veel op de weg
Ligt er misschien aan waar. Omgeving Hilversum iig niet.
Helaas voor Mazda verwacht ik dat wij de nieuwe 3 net zo vaak zien als de vorige 3 en diens voorganger. Aan de auto ligt het niet. Die is natuurlijk subliem.
Mazda moet het in deze klasse vooral hebben van de particuliere kopers. Die behoren over het algemeen niet tot de jongste categorie en kiezen vaak een wat hogere, voor hen meer praktische auto. Ik denk dat de CX30 het daarom beter gaat doen.
De zakelijke markt is natuurlijk een apart verhaal en zou een eigen verkooplijstje moeten hebben.
De V40 vedient wat bij betreft nog wel een eervolle vermelding. Wat doet die auto het bij zijn pensionering nog steeds goed. Ziet er ook nog steeds geweldig uit. Misschien dat Mazda de bezitters van de V40 kan overtuigen op een 3 over te stappen. Ik vind het wel vergelijkbare auto's.
Juist, de V40, vorige 1-serie en vorige A-klasse waren ook niet ruim of praktisch. Dan is de Mazda3 toch een mooie opvolger, zeker met premium-interieur. Maar het schiet weinig op als je vaak niet eens een Mazda kunt kiezen van je baas
Quote
Curlew
Maar het schiet weinig op als je vaak niet eens een Mazda kunt kiezen van je baas

Dat is inderdaad een probleem voor veel merken. De leaseprijs is domweg te duur omdat de afschrijving hoger is dan bij de belangrijkste merken. En daar kunnen we van alles van vinden, maar leasemaatschappijen (en hun klanten, i.e. de werkgevers) kijken naar de rationele cijfers en verder niet. Logisch, want het zijn zakelijke beslissingen.
Mwah de afschrijving van een Mazda valt wel mee. Juist door de beperkte aantallen is de restwaarde goed. Hij komt alleen nergens op een lijstje voor, daarom wordt ie nauwelijks gekozen.
@Golfgtilover: Hoeveel verwacht je dat een al jaren failliet merk nog verkoopt dan? nut smiley
Ik heb de verkoopcijfers van Saab over september 2019 boven water weten te halen:

Saab 90 0
Saab 92 0
Saab 93 0
Saab 95 0
Saab 96 0
Saab 99 0
Saab 900 0
Saab 9000 0
Saab 9-2X 0
Saab 9-3 0
Saab 9-4X 0
Saab 9-5 0
Saab 9-7X 0
TOTAAL 0

Ter vergelijking, vorig jaar september wist Saab nog 0 auto's te registreren.
Toch knap dat Saab zijn positie ten opzichte van de vorige jaren zo goed heeft vastgehouden, ondanks dat het gamma her en der wat verouderd begint te raken.thumbs up
Quote
Rutger DC
Ik heb de verkoopcijfers van Saab over september 2019 boven water weten te halen:

Saab 90 0
Saab 92 0
Saab 93 0
Saab 95 0
Saab 96 0
Saab 99 0
Saab 900 0
Saab 9000 0
Saab 9-2X 0
Saab 9-3 0
Saab 9-4X 0
Saab 9-5 0
Saab 9-7X 0
TOTAAL 0

Ter vergelijking, vorig jaar september wist Saab nog 0 auto's te registreren.

Hoop werk zeker? winking smiley
Quote
D Elzinga
Toch knap dat Saab zijn positie ten opzichte van de vorige jaren zo goed heeft vastgehouden, ondanks dat het gamma her en der wat verouderd begint te raken.thumbs up

big smile smiley Saab zit inmiddels zelfs Infiniti op de hielen!

Quote
Total Loss
Hoop werk zeker? winking smiley

Een dagdeel!
Quote
Rutger DC
Ik heb de verkoopcijfers van Saab over september 2019 boven water weten te halen:

Saab 90 0
Saab 92 0
Saab 93 0
Saab 95 0
Saab 96 0
Saab 99 0
Saab 900 0
Saab 9000 0
Saab 9-2X 0
Saab 9-3 0
Saab 9-4X 0
Saab 9-5 0
Saab 9-7X 0
TOTAAL 0

Ter vergelijking, vorig jaar september wist Saab nog 0 auto's te registreren.

Ik mis de 600. Zijn er daar niet toevallig een aantal van geregistreerd, al dan niet als demo?
Quote
Wouter82
Ik mis de 600. Zijn er daar niet toevallig een aantal van geregistreerd, al dan niet als demo?

Hmm, goede! Misschien dat die verwerkt is in de Lancia-cijfers? Zoals de Toyota Daihatsu Charade zeg maar. big smile smiley
Oja, Lancia. Daar heb ik ook al een tijdje geen verkoopcijfers van gezien.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.