De Nederlandse verkoopcijfers (augustus 2019 -16,3% @ pag. 103)

Gepost door Rutger DC 
Wat een gezever. Door Artisan z'n posts is er wel een discussie gaande en daar is een forum voor thumbs up
Quote
Curlew
Wat een gezever. Door Artisan z'n posts is er wel een discussie gaande en daar is een forum voor thumbs up

My words! smiling smiley

Als iedereen auto's centraal stelt en ff de topic titel checkt is er niets aan de hand.
Als mensen over- / onderstuurd raken omdat er in een "NL Verkoopcijfers" een toefje "Buitenlandse verkoopcijfers" staat, get over it.
Nix mis met de vergelijking Dacia NL vs Dacia elders.

PS I: Zoals de net binnengekomen Augustus verkoopcijfers uit België, dat gezellige maar soms wat ondoorgrondelijke buurland waar 70% Nederlands spreekt.
#5, +70%, 4% marktaandeel, 3000 st. Indrukwekkende cijfers, mede daar het inwonertal 35% lager is dan NL. Oorzaak verschil? Zie trace.

PS II: de link [focus2move.com]



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 18:28 door Artisan.
Bedankt voor de analyse weer Rutger, elke maand is het weer genieten om het te lezen!

Interessant, de vraagstelling over Dacia.. De vraag waarom Dacia zoveel minder verkoopt in Nederland dan elders vind ik niet eens zo gek eigenlijk.

In Nederland willen mensen veel auto voor weinig, dus ja Dacia zou dan best je merk kunnen zijn ja. Ik heb een tijdje terug gereden in een Dacia Sandero, en ik vond dat niet echt een fijne auto, dus voor vele lange ritten zou ik hem niet kopen. Maar dat is mijn mening, ik snap best dat mensen die minder of andere eisen hebben wel een Dacia zouden kiezen.

Persoonlijk denk ik dat het niet met welvaart te maken heeft, in landen als Duitsland, België, Frankrijk, Polen en weet ik veel waar nog meer, koopt men ook een Dacia, en die landen zijn niet altijd minder perse minder welvarend of minder "autominded" dan ons land. En de doelgroep van Dacia, mensen die niet veel om auto's geven of gewoon een goedkope nieuwe auto willen heb je overal. Ook de naam Dacia zal wel inmiddels geen beletsel zijn. Skoda had net zo'n slechte naam.

Dan blijft er denk ik toch maar één ding over, de aanschafprijs. Door alle regels wordt Dacia gewoon te duur, er zijn dan aantrekkelijkere auto's.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 19:25 door Peter O.
Quote
Peter O
Bedankt voor de analyse weer Rutger, elke maand is het weer genieten om het te lezen!

Interessant, de vraagstelling over Dacia.. De vraag waarom Dacia zoveel minder verkoopt in Nederland dan elders vind ik niet eens zo gek eigenlijk.

In Nederland willen mensen veel auto voor weinig, dus ja Dacia zou dan best je merk kunnen zijn ja. Ik heb een tijdje terug gereden in een Dacia Sandero, en ik vond dat niet echt een fijne auto, dus voor vele lange ritten zou ik hem niet kopen. Maar dat is mijn mening, ik snap best dat mensen die minder of andere eisen hebben wel een Dacia zouden kiezen.

Persoonlijk denk ik dat het niet met welvaart te maken heeft, in landen als Duitsland, België, Frankrijk, Polen en weet ik veel waar nog meer, koopt men ook een Dacia, en die landen zijn niet altijd minder perse minder welvarend of minder "autominded" dan ons land. En de doelgroep van Dacia, mensen die niet veel om auto's geven of gewoon een goedkope nieuwe auto willen heb je overal. Ook de naam Dacia zal wel inmiddels geen beletsel zijn. Skoda had net zo'n slechte naam.

Dan blijft er denk ik toch maar één ding over, de aanschafprijs. Door alle regels wordt Dacia gewoon te duur, er zijn dan aantrekkelijkere auto's.

Ik volg je. Blijft een enigszins intrigerend 'enigma', Dacia en NL.
Zoals aangeven begrijp ik goed dat door bv de ridicule toeslagen in NL Dacia NAAR VERHOUDING duurder lijkt / is dan wellicht gedacht wordt van een budgetmerk.

Dat zou, ik noem maar wat, een factor 4 of 4 verschil met het buitenland kunnen verklaren.
Maar het verschil is veel en veel groter, tot factor 20 gecorrigeerd met inwoners aantal.
Blijkbaar heeft de Nederlandse doelgroep liever een kleine Japanner of aangeklede drieling.
Nog een keer de prijzen in perspectief:

In Belgie kost de goedkoopste Up 11.050 euro. Daar koop je ook een Dacia Sandero 90 TCe Laureate voor: 11.190 euro. In Nederland kost diezelfde auto 14.830 euro. En de goedkoopste up 12.146 euro. Reken maar dat er meer Sandero's verkocht werden als die Sandero hier ook 12.000 zou kosten en het basismodel 8.990 euro.

En de Duster zou hier als warme broodjes gaan als die hier als Prestige 100 TCe 600 euro goedkoper zou zijn dan een Polo Trendline 80pk. 16.670 is de Belgische vanafprijs. Een Duster Prestige 100 TCe kost daar 16.090 (en de allergoedkoopste Acces 11.900). Hier kost diezelfde Duster Prestige 100 TCe 21.680 euro en de Polo Trendline 80pk 17.651 euro.

Nederlanders houden van kleine auto's. Goedkoop qua verbruik, onderhoud, verzekering en MRB. Dus Dacia zou hier nooit zo goed scoren als in andere landen. Maar zonder die enorme CO2 toeslag zou het marktaandeel natuurlijk een stuk hoger zijn.
Quote
MBdoubleyou
Nog een keer de prijzen in perspectief:

In Belgie kost de goedkoopste Up 11.050 euro. Daar koop je ook een Dacia Sandero 90 TCe Laureate voor: 11.190 euro. In Nederland kost diezelfde auto 14.830 euro. En de goedkoopste up 12.146 euro. Reken maar dat er meer Sandero's verkocht werden als die Sandero hier ook 12.000 zou kosten en het basismodel 8.990 euro.

En de Duster zou hier als warme broodjes gaan als die hier als Prestige 100 TCe 600 euro goedkoper zou zijn dan een Polo Trendline 80pk. 16.670 is de Belgische vanafprijs. Een Duster Prestige 100 TCe kost daar 16.090 (en de allergoedkoopste Acces 11.900). Hier kost diezelfde Duster Prestige 100 TCe 21.680 euro en de Polo Trendline 80pk 17.651 euro.

Nederlanders houden van kleine auto's. Goedkoop qua verbruik, onderhoud, verzekering en MRB. Dus Dacia zou hier nooit zo goed scoren als in andere landen. Maar zonder die enorme CO2 toeslag zou het marktaandeel natuurlijk een stuk hoger zijn.

Allemaal waar. Geen speld tussen te krijgen. Hoewel ...

.... nu ik er toch ben - de bizarre Dacia verkoop in NL vs buitenland bereikt inmiddels bizarre proporties.
Zoals in Augustus bij de buren.
In Duitsland is de Top 30 doorgaans Duits / van Duitse komaf (Seat/Skoda/Opel).
Met soms een verdwaalde KIa, Clio of F500.

Augustus knalde de Duster naar #10!
Sandero en Dokker top 40.
[www.auto-motor-und-sport.de]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.