De Nederlandse verkoopcijfers (juni 2019 -10,9% @ pag. 102)

Gepost door Rutger DC 
Panamera is gezien de prijs, imago en motoraanbod een F-segmenter imo.
Lijkt mij ook ja. F-segmenters beginnen allemaal boven de 100.000 euro met een benzinemotor. Panamera is er vanaf 108.000 en gaat door tot over de 200.000. Qua specs komt de basis Panamera ook aardig in de buurt van een basis S-klasse
Okť, dan gaat de Panamera naar F-segment. En de BMW 6-serie Gran Turismo (5091 mm lang) maar in het E-segment laten staan vanwege de prijzen? De vanafprijs van 73 mille is wat dat betreft relatief schappelijk.
Zulke discussies hebben we op het werk ook vaak big smile smiley Herkenbaar.
B-segment SUV (en C entry)



2017 was een druk en belangrijk jaar, het laatste halfjaar kenmerkte zich door een stortvloed aan marktintroducties van diverse nieuwe modellen. Nog op de valreep van 2016 werden de eerste leveringen van de Audi Q2 gedaan, Mini kwam met een nieuwe Countryman, in de zomer gevolgd door de Opel Crossland X. In de laatste maanden kwamen daar de Kia Stonic, CitroŽn C3 Aircross, Hyundai Kona, Seat Arona en Volkswagen T-Roc bij, auto's die stuk voor stuk een belangrijke rol in hun segment moeten kunnen gaan spelen. Alle noviteiten ten spijt, in 2017 was er nog niet zoveel te merken van de SUV-boom bij de compacte modellen, het segment deed het nauwelijks beter dan de algehele markt. De top vier was ook identiek aan die van 2016, al moest de CitroŽn C4 Cactus wederom een forse veer laten. De Renault Captur, Peugeot 2008 en Opel Mokka X hielden stand, met respectabele afstand tussen de drie genoemde modellen. Tot nu toe is geen enkele auto er in geslaagd het de Renault Captur lastig te maken, zal het een van de nieuwkomers van het afgelopen jaar dat dit jaar wel gaan lukken? De Mazda CX-3 schoof een plekje op ten koste van de Suzuki Vitara. De Vitara is toe aan een facelift die de SX4 S-Cross al eerder kreeg, en vooral de moderne turbo benzinemotor van de grotere en minder stoer ogende broer. De afzet van dat model nam namelijk wel flink toe. Mitsubishi weet het maximale uit de bepaald niet verse ASX te persen, dat doet de importeur goed. Bij de premiummerken zien we dat Audi's Q2 een geweldige start heeft gehad, want de prijzen zijn voor het compacte formaat niet misselijk. Concurrent Mini Countryman volgde op enige afstand met het beste verkoopjaar tot nu toe met dank aan de nieuwe generatie, terwijl Jeep's Renegade wel toe is aan een facelift. De Ford EcoSport klimt ieder jaar een beetje verder, nu is er een facelift die 'm verder op weg moet helpen. Maar om nou te zeggen dat Ford het de concurrentie lastig maakt, nee. De plekken 15 tot en met 18 worden bezet door de grote verliezers in hun klasse. Auto's die hun beste tijd hebben gehad of inmiddels uit productie zijn (Juke, Yeti) of gewoon helemaal niet uit de verf zijn gekomen (500X, HR-V). De Nissan Juke krijgt pas in 2019 een opvolger en dat is eigenlijk gewoon te laat. De Fiat 500X en Honda HR-V zijn twee prima gerecenseerde crossovers, de Honda is zelfs de best verkochte compacte crossover van de wereld. Aan de vormgeving van beide modellen lijkt het niet te liggen, maar de prijzen zijn aan de hoge kant en de motoren nogal achterhaald. Toch verdienen beide modellen veel beter dan dit, de Opel Mokka, Suzuki Vitara en Mitsubishi ASX zijn toch ook geen technologische hoogstandjes (met atmosferische benzinemotor aan de basis) en weten wel fatsoenlijke aantallen neer te zetten. Misschien moeten Fiat en Honda wat beter hun best doen.

Voor wat betreft modelintroducties heeft de compacte crossover-klasse zijn kruid al verschoten in 2017. Dit jaar verschijnen vernieuwde versies van de CitroŽn C4 Cactus (voortaan C-segment, althans CitroŽn hoopt dat de consument dat zo ziet), Suzuki Vitara, Jeep Renegade, Fiat 500X en Honda HR-V. Verder kunnen er sportieve versies van de Audi Q2 en Volkswagen T-Roc worden verwacht, terwijl Hyundai met een elektrische Kona op de proppen komt. Maar naast de al gepresenteerde nieuwe Dacia Duster is de enige belangrijke nieuwkomer waarschijnlijk de Volkswagen T-Cross, de crossover die het gemunt heeft op de Renault Captur, Peugeot 2008 en Ford EcoSport. Van een heel andere orde is de gloednieuwe Suzuki Jimny, die het huidige, hoogbejaarde model moet aflossen. De nieuwe Jimny wordt medio 2018 verwacht, aldus de Nederlandse website.

                                2017    2016
1.	Renault Captur        	7.944	7.853	1,2%
2.	Peugeot 2008        	5.241	5.430	-3,5%
3.	Opel Mokka X       	3.407	3.265	4,3%
4.	CitroŽn C4 Cactus	2.359	3.030	-22,1%
5.	Mazda CX-3        	2.131	2.313	-7,9%
6.	Audi Q2                	1.840	85	2064,7%
7.	Suzuki Vitara        	1.697	2.494	-32,0%
8.	Opel Crossland X       	1.683		
9.	Mitsubishi ASX        	1.477	1.159	27,4%
10.	Mini Countryman/Paceman	1.447	586	146,9%
11.	Suzuki SX4 S-Cross	1.138	731	55,7%
12.	Ford EcoSport        	1.119	936	19,6%
13.	Dacia Duster        	733	886	-17,3%
14.	Jeep Renegade        	578	635	-9,0%
15.	Nissan Juke        	531	851	-37,6%
16.	Fiat 500X        	442	796	-44,5%
17.	Skoda Yeti        	391	732	-46,6%
18.	Honda HR-V        	386	584	-33,9%
19.	Kia Stonic        	307		
20.	CitroŽn C3 Aircross	263		
21.	Hyundai Kona        	166		
22.	Seat Arona        	93		
23.	Kia Soul        	58	60	-3,3%
24.	Volkswagen T-Roc	57		
25.	SsangYong Tivoli/XLV	15	15	0,0%
26.	Suzuki Jimny        	5	11	-54,5%
	TOTAAL                	35.508	32.452	9,4%

C/D-segment SUV



Het segment dat de kar trok in 2017 en verantwoordelijk is voor een groot deel van de verkoopstijging van de algehele markt is de Medium SUV. Een verkoopstijging van 60% is op zijn minst spectaculair te noemen. De Nissan Qashqai mag zich wederom tot koning van zijn klasse laten kronen. Daaronder vindt echter het echte vuurwerk plaats, waar de Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008, Kia Niro en Toyota C-HR het segment op hun kop zetten. De tweede generatie Tiguan heeft een uitstekend eerste volledige verkoopjaar beleefd met een marktaandeel dat al 2,4 maal zo hoog lag als zijn voorganger op het hoogtepunt haalde! Minstens zo indrukwekkend is de prestatie van de Peugeot 3008, met in zijn kielzog de versie met lange wielbasis, de Peugeot 5008. Het duo trok in totaal 7.029 klanten, wat 'm nog boven de Qashqai zou doen eindigen, al is dat niet helemaal eerlijk, omdat Nissan de X-Trail aanbiedt als 5008-tegenhanger. Hoe dan ook mag het duo 3008/5008 de grootste verkoophit van het afgelopen jaar worden genoemd. Kia heeft met de Niro ook een verkoopsucces in handen. De zuinige, hybride aandrijflijn in combinatie met de stoere, maar nuchter vormgegeven crossover-verpakking valt zeer in de smaak. Het succes is ook een behoorlijk Nederlandse aangelegenheid, want zo'n 13% van de Europese afzet eindigde in ons land. De Toyota C-HR kwam begin 2017 geweldig uit de startblokken, maar het tweede halfjaar was toch een stuk minder sterk. Desalniettemin had de C-HR een erg goed debuut, zeker voor zo'n buitenissig vormgegeven model. Laten we vooral de Mazda CX-5 niet vergeten. Het is met afstand Mazda's meest populaire auto. De eerste generatie was het begin van het nieuwe Mazda en legde de autofabrikant geen windeieren. Afgelopen zomer verscheen de nieuwe generatie bij de dealer, een auto waarmee Mazda de stevige positie hoopt te kunnen consolideren, of beter nog, hoopt uit te bouwen. De Hyundai Tucson had ook een goed jaar achter de rug. Naast winnaars zijn er ook een paar verliezers, waarvan de Renault Kadjar, Kia Sportage, BMW X1, Nissan X-Trail en Mitsubishi Outlander de voornaamsten zijn. De Renault Kadjar was de nummer twee van 2016 en lijdt een gevoelig verlies, want die was in het afgelopen jaar pas op nummer acht te vinden. Hoofdveroorzaker lijkt de 3008 van landgenoot Peugeot, die toch een stuk hipper, hoogwaardiger en Franser is en anders zorgde de nieuwe Scenic wel voor interne concurrentie. De Sportage ondervindt vooral hinder van de Niro, die in dezelfde prijsklasse actief is. Daarnaast is het toch hoognodig tijd voor een nieuwe generatie benzinemotoren voor de Sportage en Tucson, want beide modellen zouden dan beter voor de dag komen. De daling van de BMW X1 komt onverwacht snel en aangezien BMW voor de technisch verwante 2-serie Active Tourer en Gran Tourer ook al een fors verlies moest incasseren, is dat geen positief signaal. De X-Trail zag de concurrentie toenemen door de komst van de Peugeot 5008 en Skoda Kodiaq, terwijl de reden van de verkoopdaling van de Outlander eenvoudig te verklaren is, al is de daling misschien nog wel groter dan verwacht. De prijzen van de PHEV-uitvoering zijn recentelijk fors verlaagd, waarmee Mitsubishi terug in de kopersgunst hoopt te komen. Terug naar de winnaars, want daar zijn er nogal wat van. Ford ziet de belangstelling voor de Kuga ieder jaar verder toenemen, het afgelopen jaar zelfs een factor 2,4. Met dank aan een facelift, maar vooral scherpe prijzen weet Ford er erg goede zaken mee te doen. Het is een steeds belangrijker model voor Ford, nu de belangstelling voor de Mondeo, C-MAX, S-MAX en Galaxy alleen maar terugloopt. De nieuwe generatie Volvo XC60 kwam in het afgelopen jaar op de markt, terwijl er ook nog flink werd gestunt met het oude model. Het legde de Volvo geen windeieren, de auto is met afstand de meest populaire premium SUV in zijn klasse, dat zijn verder de succesvolle Mercedes-Benz GLC, Audi Q5, Land Rover Discovery Sport, BMW X3/X4, Porsche Macan, Jaguar F-Pace, Alfa Romeo Stelvio en Lexus NX. Daar zitten een paar nieuwkomers tussen, te weten de Q5, waarvan de verkopen nog goed op gang moeten komen (het oude model veegde de vloer aan met de weinig succesvolle voorganger van de GLC, de GLK) en de Stelvio. De GLC verdubbelde zowat, waarmee het dus in tegenstelling tot zijn voorganger een succes mag worden genoemd. Met de F-Pace bewijst Jaguar dat het veel gemakkelijker is om een goede positie te verkrijgen bij de SUV's dan in het traditionele D-segment en E-segment. De Alfa Romeo Stelvio had in Nederland een aarzelende start. De Seat Ateca had verder zijn eerste volledige jaar en deed het niet onaardig, al had ik er meer van verwacht, de Skoda Kodiaq doet het goed en moet alleen concurrent Peugeot 5008 voor laten. Auto's die nog te kort op de markt zijn om er uitspraken over te doen zijn de Opel Grandland X (voorzichtige start), Jeep Compass (heeft een kannibaliserende werking op de Renegade), Renault Koleos (vooralsnog een verkoopflop, maar dat ligt vooral aan de afwezigheid van benzinemotoren), Mitsubishi Eclipse Cross, Skoda Karoq en DS 7 Crossback.



Daarmee belooft deze klasse in 2018 opnieuw een van de meest dynamische te worden. Vooral van de Grandland X, Karoq en Eclipse Cross mag een hoop worden verwacht, terwijl de DS 7 Crossback het merk terug op de kaart moet kunnen zetten. Of nou ja, zover daar ooit sprake van is geweest, want DS had als zelfstandig automerk een valse start met een oud modellenaanbod en moest het in Europa jarenlang zonder uitbreiding doen. Naast de genoemde modellen is er meer nieuws te verwachten. Allereerst staat de nieuwe BMW X3 inmiddels bij de dealer. Wie X3 zegt, zegt X4, die we ook nog dit jaar kunnen verwachten. En dan is er ook nog de BMW X2, waarmee BMW een niche tussen de X1 en X3/X4 heeft gevonden. Directe concurrenten zijn de eveneens nieuwe Jaguar E-Pace en Volvo XC40. Minder hip maar niet minder belangrijk is de nieuwe Audi Q3. Het huidige model is nooit echt uit de verf gekomen, maar met zijn nieuwe, moderne platform van onder meer de Tiguan zou daar zomaar verandering in kunnen komen. Er komt nog een nieuw model van Jaguar en wel een heel belangrijke: de elektrische I-Pace, die het merk flink vooruit zou kunnen gaan stuwen, omdat de Britten er behoorlijk vroeg bij zijn. Twee andere nieuwkomers bij de premiummerken zijn de Infiniti QX50 en Cadillac XT4. Die eerste lijkt de meest overtuigende Infiniti van de laatste jaren te worden, met een interessante, geavanceerde benzinemotor. Land Rover zal de nieuwe generatie van kaskraker Range Rover Evoque presenteren. Ten slotte zal Lexus wellicht een nieuwe, compacte hybride crossover op de markt brengen als vervanger van de bedaagde CT. Het is niet alleen maar premium wat de klok slaat. Kia komt met een elektrische Niro, Hyundai met een opgefriste Tucson, nieuwe generatie Santa Fe en de Nexa als opvolger van de ix35 FCEV. De Volkswagen-groep heeft in bizar korte tijd een stortvloed aan crossovers over ons heen gestort, de nieuwe grote Seat crossover afgeleid van de Tiguan Allspace maakt daar ook nog onderdeel van uit. Subaru presenteert de nieuwe generatie Forester, de nieuwe Honda CR-V komt eindelijk onze kant op en Jeep frist de Cherokee op. Je zou 'm al bijna vergeten, maar de CitroŽn C5 Aircross komt na een debuut in China ook eindelijk hier op de markt. Met zijn succesgenen (3008/5008!) is dat misschien wel de voornaamste nieuwkomer bij de gewone merken.

                        		2017	2016	
1.	Nissan Qashqai                	6.933	5.914	17,2%
2.	Volkswagen Tiguan        	5.436	1.729	214,4%
3.	Peugeot 3008                	5.243	623	741,6%
4.	Kia Niro                	4.546	1.611	182,2%
5.	Toyota C-HR                	4.502	729	517,6%
6.	Mazda CX-5                	3.689	3.055	20,8%
7.	Hyundai Tucson                	2.892	2.336	23,8%
8.	Renault Kadjar                	2.805	4.000	-29,9%
9.	Ford Kuga                	2.520	1.062	137,3%
10.	Kia Sportage                	2.440	3.050	-20,0%
11.	Volvo XC60                	2.159	1.146	88,4%
12.	Peugeot 5008                	1.786		
13.	Seat Ateca                	1.743	321	443,0%
14.	BMW X1                        	1.460	1.946	-25,0%
15.	Skoda Kodiaq                	1.288		
16.	Toyota RAV4                	1.011	835	21,1%
17.	Mercedes-Benz GLC        	985	518	90,2%
18.	Nissan X-Trail                	825	1.202	-31,4%
19.	Mercedes-Benz GLA        	808	725	11,4%
20.	Audi Q5                        	649	385	68,6%
21.	Mitsubishi Outlander        	640	1.886	-66,0%
22.	Land Rover Discovery Sport	636	685	-7,2%
23.	Land Rover Range Rover Evoque	627	578	8,5%
24.	Audi Q3                        	469	563	-16,7%
25.	BMW X3                        	460	440	4,5%
26.	Porsche Macan                	446	413	8,0%
27.	Jaguar F-Pace                	443	275	61,1%
28.	Subaru Forester                	306	350	-12,6%
29.	Opel Grandland X               	304		
30.	Alfa Romeo Stelvio        	236		
31.	Jeep Compass                	219		
32.	BMW X4                        	178	212	-16,0%
33.	Lexus NX                	177	180	-1,7%
34.	Honda CR-V                	78	124	-37,1%
35.	Renault Koleos                	62		
36.	Mitsubishi Eclipse Cross	54		
37.	Kia Sorento                	46	63	-27,0%
38.	Jeep Cherokee                	20	50	-60,0%
39.	Hyundai Santa Fe        	16	29	-44,8%
40.	Skoda Karoq                	12		
41.	DS 7 Crossback                	7		
42.	Hyundai ix35                	4	31	-87,1%
43.	SsangYong Korando        	3	5	-40,0%
44.	Mercedes-Benz GLK        		5	-100,0%		
	TOTAAL                          59.165	37.077	59,6%



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-02-2018 00:17 door D-C.
Quote
Barri
Zulke discussies hebben we op het werk ook vaak big smile smiley Herkenbaar.

Discussies op het werk over in wat voor segment een bepaalde auto valt? Wow, ik ben jaloers, als ik dat onderwerp op studie of werk aansnijd vermoed ik een hoop lege blikken aan te treffen big smile smiley
Ik weet niet wat je doet, maar dit is het enige topic dat niet op de smartphone te lezen is.
Quote
voiture
Ik weet niet wat je doet, maar dit is het enige topic dat niet op de smartphone te lezen is.

Dat ligt volgens mij aan de codefunctie van het forum, die (vele jaren terug) al vaker kuren heeft vertoond en kennelijk dan nog steeds niet goed werkt.
Quote
D-C
Quote
Barri
Zulke discussies hebben we op het werk ook vaak big smile smiley Herkenbaar.

Discussies op het werk over in wat voor segment een bepaalde auto valt? Wow, ik ben jaloers, als ik dat onderwerp op studie of werk aansnijd vermoed ik een hoop lege blikken aan te treffen big smile smiley
Het hoort bij m'n werk, dat is het leuke! thumbs up
Mooie lijstjes weer. Gelukkig is de Kadjar iets gezakt, ik snap echt niet waarom mensen daar allemaal zo mee weglopen. Imo niets bijzonders. QQ lijkt een soort gunfactor te hebben omdat ie 'de eerste was'. De hoge plaats van de 2008 en Mokka X snap ik overigens ook niet echt. Gelukkig staat de CX-3 vrij hoog, immers de mooiste betaalbare SUV/Crossover, samen met de 3008
E/F-segment SUV



De grootste SUV's kregen op het eerste gezicht een forse klap te verwerken en natuurlijk is dat ook zo, maar de lage bijtelling voor de XC90, Q7, X5, Cayenne en GLE plug-in hybrides hebben het beeld behoorlijk vertekend. Het zijn juist de toppers van 2016, de Volvo XC90 en Audi Q7, die het dikst in het rood gingen. Vooral de Audi had het zwaar en werd voorbijgestreefd door zowel de X5 als de GLE. Ook hier geldt weer: de Audi is het jongst, maar verkocht het minst. Het lijkt een van de beste SUV's op de markt, maar vergeleken met de X5/X6 en GLE Coupť oogt de auto wellicht niet indrukwekkend genoeg, te bescheiden. Te midden van een serie Volvo's, BMW's, Audi's, Mercedessen, Land Rovers en Porsches triomfeert echter de Tesla Model X. De bijzondere elektrische crossover met vleugeldeuren is de tweede verkoophit voor Tesla in Nederland. In 2017 verschenen de Range Rover Velar, die een succesvol debuut heeft gehad, want daarvan begonnen de (dealer)leveringen pas in juni en de nieuwe Discovery, die er al sinds april is en die het minder goed doet. In het eerste volledige verkoopjaar stelden de Ford Edge en Maserati Levante ook nogal teleur, al is de Ford ook wel erg prijzig en niet leverbaar met benzinemotoren. In 2017 maakten we nog kennis met de nieuwe SsangYong Rexton en opgefriste Toyota Land Cruiser, waarvan het merendeel van de registraties overigens op conto van de grijs kenteken-uitvoering komt. Ook de Porsche Cayenne is nieuw. De Lexus RX halveerde, dat is wel erg snel.

In 2018 gaan de premiummerken behoorlijk los met modelintroducties in deze klasse. BMW komt met een nieuwe X5 en X7 als tegenhanger van de Mercedes GLS en Audi Q7, de nieuwe Porsche Cayenne verschijnt dus bij de dealer en dan kan Volkswagen niet achterblijven met een nieuwe Touareg. Audi presenteert niet ťťn maar twee nieuwe grote SUV's: de e-tron quattro en de Q8. Mercedes-Benz komt met nieuwe edities van de GLE en GLS. Bentley komt met de Bentayga V8 en Lamborghini heeft zijn eerste SUV af, de Urus. Voor liefhebbers van terreinauto's wordt 2018 een geweldig jaar, want er komt niet alleen een nieuwe Suzuki Jimny, maar aan de andere kant van het spectrum ook de gloednieuwe Mercedes-Benz G-klasse en Jeep Wrangler. Ten slotte heeft Ford de vernieuwde Edge af en Lexus lanceert de RX L, ofwel de lange variant met zeven zitplaatsen. Met andere woorden: bijna het hele segment gaat op de schop!

                                        2017	2016	
1.	Tesla Model X                	1.238	427	189,9%
2.	Volvo XC90                	643	2.762	-76,7%
3.	BMW X5                        	464	381	21,8%
4.	Mercedes-Benz GLE        	233	307	-24,1%
5.	Land Rover Range Rover Sport	230	251	-8,4%
6.	Audi Q7                        	196	1.840	-89,3%
7.	Land Rover Range Rover Velar	183		
8.	Porsche Cayenne                	174	224	-22,3%
9.	Toyota Land Cruiser 150        	145	185	-21,6%
10.	Land Rover Range Rover        	131	141	-7,1%
11.	Land Rover Discovery        	130	49	165,3%
12.	Lexus RX                	96	183	-47,5%
13.	BMW X6                        	82	96	-14,6%
14.	Jeep Grand Cherokee        	66	44	50,0%
15.	Maserati Levante        	50	13	284,6%
16.	Ford Edge                	48	27	77,8%
17.	SsangYong Rexton        	43	51	-15,7%
18.	Mercedes-Benz GLS        	41	37	10,8%
19.	Jeep Wrangler                	27	40	-32,5%
20.	Bentley Bentayga        	24	12	100,0%
21.	Mitsubishi Pajero        	18	18	0,0%
22.	Land Rover Defender        	15	76	-80,3%
23.	Mercedes-Benz G-klasse        	13	13	0,0%
24.	Volkswagen Touareg        	11	16	-31,3%
25.	Cadillac Escalade        	1		
26.	Ford Explorer                	1	4	-75,0%	
27.	Chevrolet Suburban        	1		
28.	Infiniti QX70                		1	-100,0%
	TOTAAL                        	4.304	7.198   -40,2%

Pick-up



De belangstelling voor pick-ups is in Nederland klein, maar zit al jaren in de lift. Traditioneel scoort de 'maas in de wet' Ram pick-up als de beste, al is er nu enige concurrentie van de Ford F-150, die via grijze import volop wordt geÔmporteerd. Naast deze onvervalste Amerikaanse bullebakken scoren de Ford Ranger en Toyota Hilux het best. Teleurstellend is de prestatie van Mitsubishi (L200) en Fiat (Fullback). Verder was de eerste registratie van de Mercedes X-klasse een feit.

Naast de Mercedes-Benz X-klasse is de Renault Alaskan een nieuwkomer dit jaar. Verder zullen de nieuwe Ram pick-up en Chevrolet Silverado ongetwijfeld hun weg naar Nederland weer weten te vinden.

                                2017	2016	
1.	Ram Pick-up        	578	499	15,8%
2.	Ford Ranger        	277	189	46,6%
3.	Toyota Hilux        	249	104	139,4%
4.	Ford F-150        	246	120	105,0%
5.	Volkswagen Amarok	163	159	2,5%
6.	Isuzu D-MAX        	151	207	-27,1%
7.	Nissan NP300 Navara	129	121	6,6%
8.	Mitsubishi L200        	29	59	-50,8%
9.	Toyota Tundra        	18	22	-18,2%
10.	Fiat Fullback        	16	17	-5,9%
11.	Chevrolet Silverado	14	5	180,0%
12.	Ford F-250/350        	2	2	0,0%
13.	Mercedes-Benz X-klasse	2		
14.	GMC Sierra        	2			
	TOTAAL                	1.876	1.504	24,7%



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-02-2018 00:35 door D-C.
Quote

De belangstelling voor pick-ups is in Nederland klein, maar zit al jaren in de lift.

RAM Pick-up verkocht meer dan een BMW X5..! eye popping smiley

Ford Edge hoort toch echt meer bij de C/D-segment SUV's. Als een Santa Fe daar bij hoort dan de Edge ook lijkt mij
Dat de CitroŽn Cactus tussen de SUV modellen staat lijkt me ook een twijfelgeval , weliswaar volgehangen met plastic en handvaten bovenop maar het is absoluut geen "hoogzitter" zoals de rest : een Focus is hoger !
Compact van



De belangstelling voor de kleinste bestelauto's, de zogenoemde koeriersauto's (en ludospace op geel kenteken) liep in 2017 geheel tegen de trend in terug. De Volkswagen had met de Caddy wederom de marktleider in handen, met de Peugeot Partner in tweede positie op verpletterende afstand. De Peugeot Partner en CitroŽn Berlingo lopen op hun laatste benen. De enige auto waarvoor de belangstelling danig toenam was de Mercedes-Benz Citan. De grote verliezer was de Nissan NV200, terwijl Fiat met de DoblÚ geen sterke positie heeft.

Dit jaar is er groot nieuws en dat werd tijd, want de meeste auto's in deze klasse zijn al vele, vele jaren op de markt. We kunnen nieuwe generaties van de CitroŽn Berlingo en Peugeot Partner verwachten. Beide modellen debuteren in maart. Opel zal zich daar op termijn bij aansluiten met een eigen variant met wederom de naam Combo. Verder heeft Ford de Courier en Connect vernieuwd. Waarschijnlijk kunnen we tegen het eind van het jaar nog de eerste foto's van de nieuwe Renault Kangoo verwachten.

                                        2017    2016
1.	Volkswagen Caddy        	6.773	7.413	-8,6%
2.	Peugeot Partner                	3.172	3.945	-19,6%
3.	Ford Transit/Tourneo Connect	2.682	2.701	-0,7%
4.	Mercedes-Benz Citan        	2.223	1.811	22,7%
5.	Renault Kangoo                	1.903	1.883	1,1%
6.	CitroŽn Berlingo        	1.705	1.682	1,4%
7.	Opel Combo                	1.670	1.669	0,1%
8.	Fiat DoblÚ                	1.026	1.150	-10,8%
9.	Dacia Dokker                	724	788	-8,1%
10.	Ford Transit/Tourneo Courier	705	727	-3,0%
11.	Nissan NV200/Evalia        	486	753	-35,5%
12.	Peugeot Bipper                	162	147	10,2%
13.	Fiat Fiorino/Qubo        	124	217	-42,9%
14.	CitroŽn Nemo                	39	43	-9,3%
	TOTAAL                        	23.394	24.929	-6,2%

Midsize van



Bij de eentonners zat de gang er goed in met een plus van bijna 17%. Vooral het nieuwe trio Peugeot Expert/Traveller, CitroŽn Jumpy/SpaceTourer en Toyota ProAce waren voor die stijging verantwoordelijk, modellen die goed zijn aangeslagen, al blijven de meeste concurrenten populairder. Ook het kwartet Renault Trafic/Opel Vivaro/Nissan NV300/Fiat Talento had een goed jaar, de Trafic bleef weliswaar stabiel, maar de Vivaro pluste flink, de Talento had zijn eerste volledige verkoopjaar en doet het veel beter dan voorganger Scudo, terwijl de NV300 de al verdwenen Primastar eindelijk verving, met weinig succes overigens. Marktleider bleef echter de Volkswagen T6 en wel met grote afstand op de rest: de Renault Trafic werd op de hielen gezeten door de Mercedes-Benz Vito, waarmee Mercedes-Benz in deze klasse inclusief de V-klasse de tweede positie inneemt. Ford moest toezien hoe de belangstelling voor de nummer twee van 2016, de Transit/Tourneo Custom, verflauwde. De Opel Vivaro maakt de top vijf af.

Eind 2017 verscheen al een opgefriste Ford Custom en het lijkt erop dat we het daar zo'n beetje mee moeten doen de komende tijd, of Hyundai moet nog de moeite nemen om de grondig vernieuwde H300 naar Nederland te halen.

                                        2017    2016
1.	Volkswagen Transporter/M/C/C	7.636	7.043	8,4%
2.	Renault Trafic                	4.607	4.278	7,7%
3.	Mercedes-Benz Vito        	4.576	4.285	6,8%
4.	Ford Transit/Tourneo Custom	4.436	4.794	-7,5%
5.	Opel Vivaro                	4.268	3.756	13,6%
6.	Peugeot Expert/Traveller	2.846	1.623	75,4%
7.	CitroŽn Jumpy/SpaceTourer	1.255	691	81,6%
8.	Toyota ProAce                	964	381	153,0%
9.	Fiat Talento                	926	161	475,2%
10.	Mercedes-Benz V-klasse        	443	415	6,7%
11.	Nissan NV300                	298	16	1762,5%
12.	Hyundai H300                	42	47	-10,6%
13.	Fiat Scudo                	5	279	-98,2%
	TOTAAL                        	32.302	27.769	16,3%

Large van



De grootste bestelauto's konden ook een verkoopplus noteren. De nieuwe Volkswagen Crafter en dubbelganger MAN TGE verschenen op de markt. De Crafter had het echter nog niet gemakkelijk, maar dat zal wellicht komend jaar wel gebeuren, nu alle leveranciers zijn afgestemd op het nieuwe model. De Mercedes-Benz Sprinter gaat in deze klasse dan weer gemakkelijk aan de leiding. Grote winnaar was de Fiat Ducato, wellicht deels profiterend van de toegenomen belangstelling voor campers.

In 2018 kunnen we een grondig vernieuwde Mercedes-Benz Sprinter verwachten.

                                2017    2016
1.	Mercedes-Benz Sprinter	5.989	6.126	-2,2%
2.	Renault Master        	2.871	2.597	10,6%
3.	Volkswagen Crafter	2.521	2.709	-6,9%
4.	Iveco Daily        	1.952	1.949	0,2%
5.	Fiat Ducato        	1.723	1.411	22,1%
6.	Ford Transit        	1.647	1.430	15,2%
7.	Peugeot Boxer        	1.087	1.267	-14,2%
8.	Opel Movano        	1.016	919	10,6%
9.	CitroŽn Jumper        	527	610	-13,6%
10.	MAN TGE                	160		
11.	Nissan NV400        	114	132	-13,6%
12.	Chevrolet Express	1	1	0,0%
13.	LDV Maxus        		1	-100,0%
	TOTAAL                	19.608	19.151	2,4%

Dat was 'm weer, alle lijstjes staan nu online.



Quote
Barri
Het hoort bij m'n werk, dat is het leuke! thumbs up

Oh ja, je werkte bij een Pon-onderdeel vertelde je eerder op het forum. Zolang het geen Gazelle fietsen zijn, spreekt het dan wel meer voor zich smiling smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-02-2018 00:53 door D-C.
Ik verwacht dat de Crafter het dit jaar wel beter gaat doen. Er waren wel wat leveringsproblemen. Best bijzonder, want omdat er een volledig nieuwe fabriek voor is gebouwd zou ik verwachten dat je direct alles kan leveren; je hebt geen last van in de weg zittende oude productielijnen.
De Sprinter zal niet vernieuwd worden, maar wel iets gefacelift dacht ik. De voorsprong op de Crafter is wel bijzonder groot nu; de Crafter is in basis veel nieuwer, dus ik verwacht dat die de Sprinter wel inhaalt.
Bedankt voor de zeer prettige lijstjes en analyses.

Quote
D-C
Het duo trok in totaal 7.029 klanten, wat 'm nog boven de Qashqai zou doen eindigen, al is dat niet helemaal eerlijk, omdat Nissan de X-Trail aanbiedt als 5008-tegenhanger.

In Amerika wordt dat echter wel gedaan. Daar worden de verkopen van de Rogue (bij ons X-trail) en Rogue Sport (bij ons Qashqai) bij elkaar opgeteld. Terwijl het toch flink verschillende auto's zijn.
Quote
LM.
In Amerika wordt dat echter wel gedaan. Daar worden de verkopen van de Rogue (bij ons X-trail) en Rogue Sport (bij ons Qashqai) bij elkaar opgeteld. Terwijl het toch flink verschillende auto's zijn.

Ah ja, de Corolla hatchback (Auris) en sedan zullen daar ook wel bij elkaar opgeteld worden, ik meen dat vroeger zelfs de Toyota Matrix erbij werd opgeteld, terwijl die zelfs een heel afwijkende naam had.

Quote
Barri
De Sprinter zal niet vernieuwd worden, maar wel iets gefacelift dacht ik. De voorsprong op de Crafter is wel bijzonder groot nu; de Crafter is in basis veel nieuwer, dus ik verwacht dat die de Sprinter wel inhaalt.

Hmm, nou zoals je zegt is die voorsprong wel heel erg groot, dus ik verwacht niet dat de Crafter 'm inhaalt. Bij bestelauto's spelen rationele motieven en persoonlijke voorkeur volgens mij minder een rol, het is meer een kwestie van met hoeveel bedrijven contracten zijn voor de levering van bestelauto's. De Master doet het 2,5 keer zo goed als de Movano en 26 keer beter dan de NV400, terwijl de een niet beter is dan de ander. De beste/meest moderne busjes staan niet altijd bovenaan geloof ik, anders had de Crafter bovenaan gestaan bij de grote busjes, het nieuwe PSA/Toyota-trio bij medium en de Transit Connect bij de koeriersauto's. De Transit Courier staat dan wel verdiend dik boven de Fiorino, Nemo en Bipper.

Leuk weetje misschien: als je de Trafic, Vivaro, Talento en NV300 bij elkaar optelt kom je aan 9.464 stuks, ruim boven de Volkswagen T6.

En bedankt voor de leuke reacties steeds!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2018 12:23 door D-C.
Verstandig trouwens dat je C/D-segment SUV's samen voegde. Soms is het echt bijzonder lastig. Bij een 3008, QQ, Tiguan, CX-5, Kadjar etc is het makkelijk want dat zijn 5-zitters op basis van een C-segment auto/platform. Skoda Kodiaq is dan weer een 7-zitter maar nog steeds ook zelfde platform maar dan verlengd, zelfde geldt voor een X-trail, 5008, Tiguan Allspace etc. Maar een Sorento en Santa Fe zijn wel echt D-segment met een ander platform en hogere prijs. Maar bv Kodiaq wielbasis is dan weer groter dan die van een Sorento grinning smiley
Quote

Leuk weetje misschien: als je de Trafic, Vivaro, Talento en NV300 bij elkaar optelt kom je aan 9.464 stuks, ruim boven de Volkswagen T6.
Kijk, dat is wel bijzonder! Tijd voor een MAN versie van de Transporter big smile smiley

De Master staat ook hoog ja. Zitten daar ook de aantallen van Renault Trucks in? Dat is een apart merk (Renault rood, in vaktermen), wat onder de vlak van Volvo Trucks valt.
Sprinter-Crafter: hoe was dit in het verleden? Volgens mij bijna gelijk qua aantallen?

@Bird Nerd: ooh hou op. big smile smiley Het is echt niet meer te volgen en onmogelijk in te delen.
grinning smiley Ik denk dat auto's als de Sorento en Santa Fe in een 7-zits crossover/SUV segment valt die hier niet zo vanzelfsprekend is. In Amerika wel, daar heb je concurrenten als de Mazda CX-9, Toyota Highlander, Nissan Pathfinder, Honda Pilot, Ford Explorer, Jeep Grand Cherokee, Volkswagen Atlas ed. Auto's die niet perse de concurrentie aangaan met de X5, Q7, XC90 ed maar wel ruimte en luxe bieden voor een groot gezin. Ze noemen het daar Mid-Size SUV's. Vaak met een dikke turbomotor en/of 3.5 V6 (of in die buurt)

@D-C;

"De grootste bestelauto's konden ook een verkoopplus noteren. De nieuwe Volkswagen Crafter en dubbelganger MAN TGE verschenen op de markt. De Crafter had het echter nog niet gemakkelijk, maar dat zal wellicht komend jaar wel gebeuren, nu alle leveranciers zijn afgestemd op het nieuwe model. De Mercedes-Benz Sprinter gaat in deze klasse dan weer gemakkelijk aan de leiding. Grote winnaar was de Fiat Ducato, wellicht deels profiterend van de toegenomen belangstelling voor campers."

Dit zijn toch de "grijs kenteken" registraties? Volgens mij vallen campers hier niet onder.
@ Gamma81

Volgens mij hebben nieuwe campers een "grijs-kenteken", maar hoe dat precies zit weet ik ook niet helemaal. Wel tellen natuurlijk de in Nederland gebouwde campers en nieuwe busjes die omgebouwd worden mee (denk ik).
En als dat dus wel zo is, heeft DC wel gelijk, want van de 10 campers zijn er 7 een Ducato, 2 een Transporter en de andere merken "vechten" allemaal samen over tussen de verdeling van die laatste 1.
@Pjotr;

Vorig jaar zijn er ca. 1750 nieuwe campers verkocht, dus dat zouden 1225 Ducato's zijn (70%).

Trek je deze van 1585 verkochte Ducato's af, dan zouden er dus extreem weinig bestel uitvoeringen zijn verkocht.
Quote
gamma81
@Pjotr;

Vorig jaar zijn er ca. 1750 nieuwe campers verkocht, dus dat zouden 1225 Ducato's zijn (70%).

Trek je deze van 1585 verkochte Ducato's af, dan zouden er dus extreem weinig bestel uitvoeringen zijn verkocht.

Nee dat is niet juist (denk ik) omdat lang niet elke camper op basis van een Ducato op kenteken nog Ducato heet, zeker als het door een erkend bedrijf/merk gedaan wordt, zoals bijvoorbeeld Hymer of Knauss etc..
Ik bedoelde in mijn aantallen op de wagens die in ons land worden gemaakt, dus bij de bedrijven die bussen ombouwen, of op een onderstel met cabine een camper-unit maken.
Maar ik was misschien iets te kort in mijn tekst.
Om nu de hele campermarkt erbij te halen is ook weer zo wat natuurlijk, maar het gros van de nieuw verkochte campers hier, gaan naar verhuurbedrijven, want de markt van mensen die zo even 60K of meer neer leggen voor een camper is natuurlijk wel aanwezig, maar niet gigantisch winking smiley
Er komt kennelijk geen uitsluitsel, wellicht vakantie, maar denk dat het toch iets anders in elkaar steekt.
Quote
gamma81
Er komt kennelijk geen uitsluitsel, wellicht vakantie, maar denk dat het toch iets anders in elkaar steekt.

Heb je het tegen mij? confused smiley

Alle cijfers in de lijstjes zijn van geel kenteken en grijs kenteken samen. Bij de bestelauto's hebben de grijs kentekenuitvoeringen uiteraard de overhand. Ook bij de personenauto's heb ik de grijs kentekenuitvoeringen erbij opgeteld.
De Ducato is ťťn van de weinig grote bedrijfsauto's die af-fabriek als aardgas-variant leverbaar is. Dit doet het goed bij overheidstenders, dus wellicht dat daar ergens een bulkje is ingezet? Ook de Sprinter NGT blijkt niet meer in de prijslijst te zijn.
Leuk om alle lijstjes zo te zien met verkopen, met hier een daar wat verbazingen, zoals er is toch nog 1 Mazda 5 verkocht/ op kenteken gezet.
Maar er zitten ook fouten in, de Mazda MX5 is absoluut geen sportwagen en word ook niet zo in de markt gezet en Tesla Model X kan ik echt geen suv noemen het is gewoon een MPV met vleugeldeuren. Ook in de pick-up klasse worden er toch nog aardig wat verkocht, ruim 3x zoveel Ram's als Amaroks.
Quote

Maar er zitten ook fouten in, de Mazda MX5 is absoluut geen sportwagen en word ook niet zo in de markt gezet en Tesla Model X kan ik echt geen suv noemen het is gewoon een MPV met vleugeldeuren
Dat zijn geen fouten maar interpretatieverschillen. Ik kan mij bijvoorbeeld goed vinden in deze indelingen.
Ik ook. Een MX-5 staat bij de sportwagens, maar ook een 124, GT86 en RCZ bv. Prima toch? Die Mazda5 (let je wel op de juiste spaties en leestekens bij de Mazda's, zombies..) zal wel lang jaar als voorraadauto hebben gestaan en in 2017 voor flinke korting aan een klant zijn verkocht
Nee niet prima, een MX5 en Fiat 124 een BMW Z4 ed zijn geen sportwagen maar cabrio's en horen dus in een eigen segment maar er zullen er waarschijnlijk te weinig van zijn.
Een cabriolet kan ook een sportwagen zijn. Net als dat een coupe een sportwagen kan zijn. Maar ook sportwagens kunnen in diverse segmenten worden ingedeeld. Lijkt mij wel een zeer lastige opgave..
@D-C;

Ik zie bij de cijfers van de RAI 127 Ducato's bij personenauto's, en 1.579 Ducato's bij bedrijfsauto's. Dat komt niet overeen met de 1.585 die jij noemt. Vandaar de verwarring.

En waar ik erg benieuwd naar ben is de het antwoord op de vraag onder welke categorie campers geregistreerd worden?

Met vriendelijke groet.
Quote
Bird Nerd
Een cabriolet kan ook een sportwagen zijn. Net als dat een coupe een sportwagen kan zijn. Maar ook sportwagens kunnen in diverse segmenten worden ingedeeld. Lijkt mij wel een zeer lastige opgave..
Dat is ook het probleem, maar vroeger hadden ze gewoon een categorie cabrio's maar dat is een uitstervend ras.
Een camper moet worden geregistreerd als kampeerwagen en valt onder de categorie personenauto. Dit is althans te lezen op de site van de RDW.
[www.rdw.nl]

Dit geldt in ieder geval voor de kampeerwagens met een maximum toegestane massa tot 3500 kg. Die je dus mag besturen met een rijbewijs B.
Overigens weer hele mooie en lezenswaardige lijstjes @D-C. Bedankt voor al het werk en de tijd die je erin hebt gestopt.
Quote
D-C
Ah ja, de Corolla hatchback (Auris) en sedan zullen daar ook wel bij elkaar opgeteld worden, ik meen dat vroeger zelfs de Toyota Matrix erbij werd opgeteld, terwijl die zelfs een heel afwijkende naam had.

Klopt: de Matrix werd vroeger bij de Corolla geteld, maar de Corolla iM (Auris) wordt tegenwoordig gespecificeerd.

Quote
Barri
Sprinter-Crafter: hoe was dit in het verleden? Volgens mij bijna gelijk qua aantallen?

De Sprinter heeft naar mijn weten altijd wel een voorsprong gehad in deze klasse, ook t.o.v. de Crafter.

Quote
Barri
Dat zijn geen fouten maar interpretatieverschillen. Ik kan mij bijvoorbeeld goed vinden in deze indelingen.

+1 en mooi verwoord thumbs up
Quote
zombies
Nee niet prima, een MX5 en Fiat 124 een BMW Z4 ed zijn geen sportwagen maar cabrio's en horen dus in een eigen segment maar er zullen er waarschijnlijk te weinig van zijn.

Ik vind dat er in BelgiŽ eigenlijk best wel wat cabrio's / roadster rondrijden, geen idee of Nederland daarin achterop komt. Of is het misschien omdat ik er zelf 1 heb voor de hobby dat ik er meer op let, dat kan ook uiteraard.

Een Fiat 124 is inderdaad geen sportwagen, maar bepaalde versies van de Z4 zijn dat wel, ik vind het lastig om de "ondergrens" van een sportwagen / sportieve auto te bepalen. Toen ik een tiener was, was een Peugeot 205 GTI met 105 PK een echte bom op wielen, nu zijn er nog amper diesels te vinden die minder vermogen hebben... maar die zijn dan wel "iets" zwaarder spinning smiley sticking its tongue out

Bedankt D-C voor dit mooie werk thumbs up
Quote
Niseko
Quote
zombies
Nee niet prima, een MX5 en Fiat 124 een BMW Z4 ed zijn geen sportwagen maar cabrio's en horen dus in een eigen segment maar er zullen er waarschijnlijk te weinig van zijn.

Ik vind dat er in BelgiŽ eigenlijk best wel wat cabrio's / roadster rondrijden, geen idee of Nederland daarin achterop komt. Of is het misschien omdat ik er zelf 1 heb voor de hobby dat ik er meer op let, dat kan ook uiteraard.

Een Fiat 124 is inderdaad geen sportwagen, maar bepaalde versies van de Z4 zijn dat wel, ik vind het lastig om de "ondergrens" van een sportwagen / sportieve auto te bepalen. Toen ik een tiener was, was een Peugeot 205 GTI met 105 PK een echte bom op wielen, nu zijn er nog amper diesels te vinden die minder vermogen hebben... maar die zijn dan wel "iets" zwaarder spinning smiley sticking its tongue out

Bedankt D-C voor dit mooie werk thumbs up
Gaat niet om het aantal dat er rijden, maar het aantal dat er te koop zijn. Je hebt de MX5, de Fiat 124, de BMW 2 en 4 serie en Z4, de Audi A3 en A5 en de TT Roadster en nog wat exoten, maar de betaalbare zijn bijna allemaal verdwenen.
Evengoed D-C bedankt voor de moeite.
heeft iemand de januari cijfers al? Ik zie dit nieuwsbericht: Verkoop Volkswagen schiet uit startblok
17,7% marktaandeel. Bizar veel.
Ik blijf benieuwd naar aparte lijsten voor zakelijk en particuliere verkoop. Dat onderscheid ligt volgens mij nog wel vast in de (inzichtelijke) RDW data, maar helaas zie ik het nergens in lijstjes terug.
Ik vind de verkoopcijfers de laatste jaren minder interessant dan vroeger omdat ze vaak 'misleidend' zijn doordat men al weet wat men gaat registreren.
Mee eens. Het kunstmatig aandikken van de cijfers zoals vooral VW doet vind ik echt heel storend. De januaricijfers zullen dat onderstrepen.

De VW-liefhebbers zullen er van smullen uiteraard.
Verkopen januari 2018

1. VW Polo 2.642
2. VW Golf 2.209
3. VW Up 1.949
4. VW Tiguan 1.783
5. Ford Fiesta 1.540
6. Renault Clio 1.412
7. Kia Picanto 1.382
8. Opel Karl 1.370
9. Hyundai i10 1.189
10. Opel Corsa 948
11. Ford Focus 943
12. Skoda Octavia 901
13. Volvo V40 893
14. Peugeot 208 835
15. Opel Astra 820
16. Renault Megane 764
17. Peugeot 108 722
18. Peugeot 3008 683
19. VW TROC 674
20. Renault Captur 666
Quote
LM.
Mee eens. Het kunstmatig aandikken van de cijfers zoals vooral VW doet vind ik echt heel storend. De januaricijfers zullen dat onderstrepen.

De VW-liefhebbers zullen er van smullen uiteraard.

Kunstmatig aandikken? Hoe? Bron?
Ik zou veel leaseregistraties verwachten deze maand, maar zie weinig SUV's bovenin en wel veel A-segmenters.
Ach, dat zou dan elk merk kunnen doen nietwaar? Feit is dat er simpelweg veel VW's worden verkocht, en niet alleen in januari.
Voor de goede orde: ik smul hier niet van en ben ook geen VW-fan. Volgens mij zijn het gewoon feiten. Cijfers liegen niet denk ik dan maar.
Quote
Barri
Ik zou veel leaseregistraties verwachten deze maand, maar zie weinig SUV's bovenin en wel veel A-segmenters.

Tegenwoordig worden ook veel A-segmenters geleaset.
Quote
voiture
Ach, dat zou dan elk merk kunnen doen nietwaar?

Niet elk merk is zo sterk van de lease afhankelijk als VW.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.