De Nederlandse verkoopcijfers (november 2021 -17,5% @ p. 119)

Gepost door Rutger DC 
En Leaseplan is de enige leasemij in NL?
Dat zeker niet, maar dat sluit niet uit dat het kan gebeuren en dat Volkswagen wellicht onder andere vanwege deze kortingen een dergelijk marktaandeel verworven kan hebben.
Lijkt me sterk dat je op basis van 1 leasemaatschappij, die overigens in allerlei merken handelt, een flink marktaandeel kan verwerven.

En dan nog; als dat zoveel marktaandeel oplevert moet Opel die strategie helemaal aanspreken. Die kunnen wel wat extra verkopen gebruiken.
Je leest wel aardig selectief, niet?

Quote
Ik schreef:
wellicht

Quote
Ik schreef:
onder andere

Quote
Ik schreef:
kan

Daarnaast sluit niemand uit dat deze constructie puur bij die ene leasemaatschappij gebruikt zou kunnen worden.
Je suggereert toch iets of niet? Nou dan.
Wederom zijn de cijfers van Autoweek totaal anders dan die op de Bovagsite? How come?
Ja, waar die verschillen toch altijd vandaan komen.........

Hier een linkje naar de cijfers:

verkoopcijfers april 2010 autoweek
Quote
B. RS
@D-C: De Twingo verkoopt goed, evenals de Ka.

De Twingo en Ka zijn dan ook de actiemodellen bij uitstek van Renault en Ford, Opel stunt niet zo met de Agila, althans dat idee heb ik.

Quote
D. Elzinga
Ik denk wel dat Seat met een goed, op sportiviteit gericht modellengamma bestaansrecht zou hebben binnen het VAG-concern.

Nu het toch over Pon gaat hier, ik denk dat het voor Seat ook niet echt meehelpt dat de importeur Pon is. Het Hyundai concern zorgt ervoor dat op exportmarkten niet dezelfde importeurs beide merken (Hyundai, Kia) importeren, want dat gaat ten koste van de (gezonde) concurrentie. Zo lopen beide merken elkaar ook niet in de weg bij bijvoorbeeld de vergelijkbare modellen ix35 vs. Sportage en i10 vs. Picanto. In ieder geval in Nederland geldt hetzelfde voor PSA-merken Peugeot en Citroën: beide merken hebben verschillende importeurs.
Pon zal toch al gauw voorrang geven aan VW ten koste van Seat en Skoda als het bijvoorbeeld gaat om de reclamecampagne voor de Polo 1.2 TDI BlueMotion, Ibiza 1.2 TDI Ecomotive 95g en Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline.
Quote
GPS_wegkwijt


Grootste (volume)probleem is voor Opel in NL niet de discussie omtent voortbestaan, maar het ontbreken van een A-segment auto (Agila is niet echt een alternatief) en een auto met 14% bijtelling in B-segment. Nu half leasend nederland een segment naar beneden moet en/of de bijtelling ineens als heilig ziet, gaat men massaal richting de 20% (C-segment) en 14% (B-segment) auto's

Haha sorry hoor maar dat is echt niet waar.
Het C-segment heeft nog maar weinig 20%jes, alleen de Opel Astra heeft er 4.
En in het B-segment 14%...? Sorry hoor, maar de eerste auto, de Polo Bluemotion, moet nog op de markt komen. Daarnaast is dat voorlopig de enige die dat heeft, dus het is zeker niet nodig om een auto met 14% bijtelling in het B-segment te hebben. Wel wordt het in het A-segment wel een standaard. (De Fox heeft nog niet eens 20%)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-05-2010 16:36 door LM..
De cijfers van Dacia kloppen m.i. niet !
Tel je de Sandero + Logan op kom je keurig aan het opgegeven totaal , maar waar zijn de tientallen Dusters gebleven die in April gekentekend zijn ??
Wordt trouwens een enorme verkooptopper , om een proefrit te kunnen maken stond je in de rij en na de proefrit werden vaak koopcontracten getekend.....niet door mij hoor , reed prima maar ik wacht nog even ....
Quote
Peter Argenta.
De cijfers van Dacia kloppen m.i. niet !
Tel je de Sandero + Logan op kom je keurig aan het opgegeven totaal , maar waar zijn de tientallen Dusters gebleven die in April gekentekend zijn ??
Wordt trouwens een enorme verkooptopper , om een proefrit te kunnen maken stond je in de rij en na de proefrit werden vaak koopcontracten getekend.....niet door mij hoor , reed prima maar ik wacht nog even ....

Volgens BOVAG:

DACIA LOGAN MCV 90
DACIA SANDERO 106
DACIA DUSTER 66

DACIA 262
Quote
LM.
[maar de eerste auto, de Polo Bluemotion, moet nog op de markt komen.

Volgens mij rijdt die al enkele weken rond, maar ik kan ernaast zitten! Bij de VW-garage's zie ik ze voor de deur staan, de Polo's Bue Motion.
Dus al die demo's, misschien honderden, zitten ook in de telling, mooi meegenomen.
Quote
LM.
Quote
GPS_wegkwijt


Grootste (volume)probleem is voor Opel in NL niet de discussie omtent voortbestaan, maar het ontbreken van een A-segment auto (Agila is niet echt een alternatief) en een auto met 14% bijtelling in B-segment. Nu half leasend nederland een segment naar beneden moet en/of de bijtelling ineens als heilig ziet, gaat men massaal richting de 20% (C-segment) en 14% (B-segment) auto's

Haha sorry hoor maar dat is echt niet waar.
Het C-segment heeft nog maar weinig 20%jes, alleen de Opel Astra heeft er 4.
En in het B-segment 14%...? Sorry hoor, maar de eerste auto, de Polo Bluemotion, moet nog op de markt komen. Daarnaast is dat voorlopig de enige die dat heeft, dus het is zeker niet nodig om een auto met 14% bijtelling in het B-segment te hebben. Wel wordt het in het A-segment wel een standaard. (De Fox heeft nog niet eens 20%)

Even wat feiten er naast leggen:

In het C-segment zijn er vele concurrenten (voor leasemarkt belangrijk) die 20% hebben. Kijk maar eens op de AW site
[www.groenopweg.nl]

De Polo scoort momenteel zo goed vanwege de Bluemotion, daarvan worden bijna 1000 per maand van geschreven, v.n. in lease. Bluemotion is echter niet de enige (Fabia, Grande Punto o.a.)
Quote
GPS_wegkwijt
Quote
LM.
Quote
GPS_wegkwijt


Grootste (volume)probleem is voor Opel in NL niet de discussie omtent voortbestaan, maar het ontbreken van een A-segment auto (Agila is niet echt een alternatief) en een auto met 14% bijtelling in B-segment. Nu half leasend nederland een segment naar beneden moet en/of de bijtelling ineens als heilig ziet, gaat men massaal richting de 20% (C-segment) en 14% (B-segment) auto's

Haha sorry hoor maar dat is echt niet waar.
Het C-segment heeft nog maar weinig 20%jes, alleen de Opel Astra heeft er 4.
En in het B-segment 14%...? Sorry hoor, maar de eerste auto, de Polo Bluemotion, moet nog op de markt komen. Daarnaast is dat voorlopig de enige die dat heeft, dus het is zeker niet nodig om een auto met 14% bijtelling in het B-segment te hebben. Wel wordt het in het A-segment wel een standaard. (De Fox heeft nog niet eens 20%)

Even wat feiten er naast leggen:

In het C-segment zijn er vele concurrenten (voor leasemarkt belangrijk) die 20% hebben. Kijk maar eens op de AW site
[www.groenopweg.nl]

De Polo scoort momenteel zo goed vanwege de Bluemotion, daarvan worden bijna 1000 per maand van geschreven, v.n. in lease. Bluemotion is echter niet de enige (Fabia, Grande Punto o.a.)

Maar 20% in het C-segment is nog geen gemeengoed, en 14% in het B-segment al helemaal niet.
De Fabia en de Grande Punto zijn nog niet leverbaar.
Quote
gearhead
Quote
GPS_wegkwijt
VAG heeft met de Passat een sterke positie in de lease vanwege o.a. langdurige contracten (bedrijven worden "gepamperd" met extra korting indien ze de keuze beperken tot alleen VAG modellen) en hiermee verzekerd van een relatief groot deel van de koek.

Kun je dit staven met concrete cijfers? Zo op het oor klinkt het als borrelpraat-kennis. Of iets met een klok en een klepel.

Iemand die thuis is in de leasemarkt en weet hoe de business gedaan wordt, kan dit beamen (en zal het niet afdoen als borrelpraat - je reactie is meer in die richting).
Alle merken doen deals met individuele bedrijven om via een leasemaatschappij (ongeacht of Leaseplan of een andere) auto's van hun merk te verkopen. Bedrijven worden hiermee gepushed om de keuze voor hun leaserijders te beperken tot een groep (bijv. VAG) of een gelimiteerd aantal merken (geen vrije keuze). VAG is hiermee actiever (lees: geeft betere condities), zowel rechtstreeks aan de bedrijven maar ook via leasemaatschappij (via staffels). Moet echter opmerken dat momenteel ook Renault erg actief is en probeert een (groter) deel van de zakelijke markt te kopen (veelal ten koste van de dealers die met erg lage marges geconfronteerd worden).
Misschien is het niet bij je bekend, maar PON als importeur heeft een deel van het dealernetwerk in eigen beheer (tov andere merken heeft PON een groot "eigen" dealernetwerk, meeste merken hebben geen eigendom in dealernetwerk)
@Geelhoed: Zou je weer lijstjes kunnen maken? smiling smiley
Trouwens, het valt me op dat één van mijn favoriete auto's, de Nissan Qashqai, het niet zo best doet in vergelijking met vorig jaar.
Heeft iemand hiervoor een verklaring?
Quote
Henk-Jan
Dat zeker niet, maar dat sluit niet uit dat het kan gebeuren en dat Volkswagen wellicht onder andere vanwege deze kortingen een dergelijk marktaandeel verworven kan hebben.

Het is in ieder geval de enige maatschappij die in deze tijd van crises een behoorlijk steuntje in de rug heeft gehad van de ned. overheid. Een bankgarantie van 1 miljard. Dat zorgt voor beduidend ruimere financierings mogelijkheden.
Quote
Mach1
@Geelhoed: Zou je weer lijstjes kunnen maken? smiling smiley

Ik zit de hele dag al te F5-en.
Moment, ik moet even naar een andere PC VNC'en.
Vreemd dat Hyundai het slechter doet dan KIA, vooral omdat KIA iets meer veroudere modellen heeft in de segmenten die nu populair zijn.

A-segment: Picanto ouder dan I10
B-segment: Rio ouder (heel wat verouderd) dan I20
Midi SUV: Sportage ouder dan IX35

Zal dit echt alleen aan de Venga liggen? Van de Carens en RIO zijn er zelfs geen op kenteken gezet, vreemd dat ze het alsnog beter doen. En dan staat KIA nog hoger als Audi, wie had dat ooit gedacht nut smiley.
Zo dat had even wat voeten in aarde maar we zijn er dan toch!
Volkswagen wint nogal wat segmenten.


0 100.0% 281 V Totaal 1 31.3% 88 V Mercedes-Benz Sprinter 2 18.9% 53 V Volkswagen Crafter 3 16.0% 45 V Ford Transit 4 9.6% 27 V Volkswagen Kombi 5 8.9% 25 V Volkswagen California 6 4.3% 12 V Mercedes-Benz Vito 7 2.5% 7 V Fiat Ducato 8 2.1% 6 V Opel Vivaro 9 1.4% 4 V Volkswagen Multivan 10 1.4% 4 V Citroen Jumper 11 1.1% 3 V Mercedes-Benz Viano 12 1.1% 3 V Fiat Scudo 13 0.4% 1 V Volkswagen Transporter 14 0.4% 1 V Renault Master 15 0.4% 1 V Opel Movano 16 0.4% 1 V Hyundai H200
0 100.0% 204 T3 Totaal 1 18.6% 38 T3 Land Rover Range Rover 2 17.2% 35 T3 Lexus RX 3 15.2% 31 T3 T2 Mercedes-Benz GLK 4 8.8% 18 T3 Mercedes-Benz M-klasse 5 8.3% 17 T3 BMW X6 6 7.8% 16 T3 Volvo XC90 7 7.8% 16 T3 BMW X5 8 6.9% 14 T3 Toyota Land Cruiser 9 5.4% 11 T3 Volkswagen Touareg 10 5.4% 11 T3 Land Rover Discovery 11 2.9% 6 T3 Audi Q7 12 2.5% 5 T3 Mazda Cx-9 13 2.0% 4 T3 Mazda CX-7 14 1.5% 3 T3 Mercedes-Benz GL 15 1.0% 2 T3 Mercedes-Benz R-klasse 16 1.0% 2 T3 Jeep Grand Cherokee 17 1.0% 2 T3 Infiniti Fx 18 0.5% 1 T3 Porsche Cayenne 19 0.5% 1 T3 Nissan Patrol 20 0.5% 1 T3 Nissan Murano 21 0.5% 1 T3 Jeep Commander
0 100.0% 1460 T2 Totaal 1 22.0% 321 T2 Hyundai Ix35 2 12.9% 189 T2 Volvo XC60 3 12.9% 189 T2 Volkswagen Tiguan 4 8.8% 128 T2 Audi Q5 5 8.6% 125 T2 Mitsubishi Outlander 6 5.6% 82 T2 Kia Sorento 7 4.8% 70 T2 Kia Sportage 8 4.7% 68 T2 Toyota RAV4 9 4.0% 58 T2 BMW X1 10 2.6% 38 T2 Honda CR-V 11 2.5% 36 T2 Land Rover Freelander 12 2.3% 34 T2 Subaru Forester 13 1.6% 24 T2 Jeep Patriot 14 1.4% 21 T2 Suzuki Grand Vitara 15 1.4% 20 T2 Ford Kuga 16 1.2% 18 T2 BMW X3 17 0.7% 10 T2 Citroen C-crosser 18 0.6% 9 T2 Chevrolet Captiva 19 0.4% 6 T2 Hyundai Tucson 20 0.3% 5 T2 Peugeot 4007 21 0.3% 5 T2 Jeep Compass 22 0.1% 2 T2 Hyundai Santa Fe 23 0.1% 1 T2 Renault Koleos 24 0.1% 1 T2 Mercedes-Benz G-klasse
0 100.0% 491 T1 Totaal 1 42.2% 207 T1 Skoda Yeti 2 26.5% 130 T1 Suzuki SX4 3 19.6% 96 T1 Toyota Urban Cruiser 4 7.7% 38 T1 Daihatsu Terios 5 3.1% 15 T1 Fiat Sedici 6 1.0% 5 T1 Suzuki Jimny
0 100.0% 235 P3 Totaal 1 34.0% 80 P3 Ford S-MAX 2 17.9% 42 P3 Seat Alhambra 3 14.0% 33 P3 Renault Espace 4 6.4% 15 P3 Dodge Journey 5 6.0% 14 P3 Ford Galaxy 6 5.1% 12 P3 Mitsubishi Grandis 7 5.1% 12 P3 Chrysler Voyager 8 4.3% 10 P3 Peugeot 807 9 3.0% 7 P3 Citroen C8 10 2.6% 6 P3 Volkswagen Sharan 11 0.9% 2 P3 Lancia Phedra 12 0.4% 1 P3 Honda Odyssey 13 0.4% 1 P3 Dodge Grand Caravan
0 100.0% 2720 P2 Totaal 1 16.3% 444 P2 Peugeot 5008 2 13.8% 374 P2 Peugeot 3008 3 13.1% 356 P2 Renault Scenic 4 7.9% 216 P2 Ford C-MAX 5 7.9% 215 P2 Citroen C4 Picasso 6 7.6% 206 P2 Volkswagen Golf Plus 7 7.4% 201 P2 Toyota Verso 8 6.9% 187 P2 Opel Zafira 9 6.2% 170 P2 Seat Altea 10 5.0% 137 P2 Volkswagen Touran 11 3.8% 103 P2 Mercedes-Benz B-klasse 12 2.1% 57 P2 Citroen Xsara Picasso 13 1.8% 50 P2 Mazda 5 14 0.1% 3 P2 Toyota Corolla Verso 15 0.0% 1 P2 Chrysler PT Cruiser
0 100.0% 1245 P1 Totaal 1 35.0% 436 P1 Kia Venga 2 16.9% 211 P1 Opel Meriva 3 11.2% 140 P1 Nissan Note 4 10.9% 136 P1 Mercedes-Benz A-klasse 5 9.5% 118 P1 Citroen C3 Picasso 6 4.8% 60 P1 Kia Soul 7 3.5% 44 P1 Renault Modus 8 2.1% 26 P1 Hyundai Matrix 9 2.1% 26 P1 Ford Fusion 10 1.3% 16 P1 Nissan Cube 11 1.0% 13 P1 Skoda Roomster 12 0.8% 10 P1 Lancia Musa 13 0.7% 9 P1 Daihatsu Materia
0 100.0% 232 L Totaal 1 19.0% 44 L Renault Kangoo 2 16.8% 39 L Volkswagen Caddy 3 16.4% 38 L Citroen Berlingo 4 12.5% 29 L Peugeot Bipper 5 11.2% 26 L Fiat Doblo 6 10.8% 25 L Peugeot Partner 7 8.6% 20 L Citroen Nemo 8 3.0% 7 L Fiat Fiorino 9 1.7% 4 L Opel Combo
0 100.0% 107 K Totaal 1 72.9% 78 K Toyota Iq 2 27.1% 29 K Smart Fortwo
0 100.0% 3 I Totaal 1 100.0% 3 I Rolls-Royce Ghost
0 100.0% 28 H Totaal 1 57.1% 16 H Porsche 911 2 17.9% 5 H Ferrari California 3 10.7% 3 H Nissan GT-R 4 7.1% 2 H Aston Martin V8 Vantage 5 3.6% 1 H Mercedes-Benz SL 6 3.6% 1 H Bentley Continental GTC
0 100.0% 52 G Totaal 1 34.6% 18 G BMW Z4 2 23.1% 12 G Mazda MX-5 3 13.5% 7 G Mercedes-Benz SLK 4 11.5% 6 G Audi TT 5 3.8% 2 G Porsche Cayman 6 3.8% 2 G Nissan 370z 7 3.8% 2 G Alfa Romeo Spider 8 1.9% 1 G Porsche Boxster 9 1.9% 1 G Opel GT 10 1.9% 1 G Lotus Elise
0 100.0% 66 F Totaal 1 37.9% 25 F Audi A8 2 16.7% 11 F Porsche Panamera 3 16.7% 11 F Mercedes-Benz S-klasse 4 15.2% 10 F BMW 7-serie 5 4.5% 3 F Lexus LS 6 4.5% 3 F Jaguar XJ 7 3.0% 2 F Cadillac DTS 8 1.5% 1 F Volkswagen Phaeton
0 100.0% 1087 E Totaal 1 28.0% 304 E BMW 5-serie 2 21.9% 238 E Mercedes-Benz E-klasse 3 20.8% 226 E Volvo V70 4 20.4% 222 E Audi A6 5 4.5% 49 E Volvo S80 6 2.5% 27 E Jaguar XF 7 0.6% 7 E Lexus GS 8 0.6% 6 E Chrysler 300C 9 0.3% 3 E Citroen C6 10 0.2% 2 E Mercedes-Benz CLS 11 0.1% 1 E Saab 9-5 12 0.1% 1 E Honda Legend 13 0.1% 1 E BMW 6-serie
0 100.0% 3808 D Totaal 1 17.2% 656 D Volkswagen Passat 2 11.1% 423 D Audi A4 3 9.7% 371 D Volvo V50 4 8.7% 332 D BMW 3-serie 5 7.5% 285 D Opel Insignia 6 6.7% 254 D Ford Mondeo 7 6.5% 248 D Toyota Avensis 8 5.1% 195 D Audi A5 9 4.9% 188 D Skoda Superb 10 4.6% 176 D Mercedes-Benz C-klasse 11 4.0% 151 D Citroen C5 12 2.9% 112 D Renault Laguna 13 2.4% 93 D Seat Exeo 14 1.8% 69 D Volvo S40 15 1.4% 53 D Volvo C70 16 1.0% 39 D Mazda 6 17 1.0% 38 D Saab 9-3 18 0.9% 33 D Alfa Romeo 159 19 0.7% 26 D Peugeot 407 20 0.6% 22 D Subaru Legacy 21 0.4% 15 D Honda Accord 22 0.3% 11 D Lexus IS 23 0.2% 6 D Fiat Croma 24 0.1% 3 D Alfa Romeo Brera 25 0.1% 2 D Jaguar X-type 26 0.1% 2 D Chrysler Sebring 27 0.1% 2 D Chevrolet Epica 28 0.0% 1 D Mercedes-Benz CLC 29 0.0% 1 D Hyundai Sonata 30 0.0% 1 D Dodge Avenger
0 100.0% 7586 C Totaal 1 12.9% 978 C Volkswagen Golf 2 12.3% 930 C Toyota Prius 3 10.8% 820 C Opel Astra 4 7.6% 576 C Ford Focus 5 6.2% 469 C Audi A3 6 5.6% 426 C Peugeot 308 7 5.4% 413 C Renault Megane 8 5.3% 401 C Kia Ceed 9 4.9% 375 C Skoda Octavia 10 4.5% 338 C Honda Insight 11 3.9% 294 C Nissan Qashqai 12 3.7% 284 C Honda Civic 13 3.2% 246 C BMW 1-serie 14 3.0% 224 C Volvo C30 15 2.6% 194 C Hyundai i30 16 2.5% 186 C Seat Leon 17 0.8% 57 C Mitsubishi Lancer 18 0.7% 56 C Volkswagen Scirocco 19 0.7% 56 C Mazda 3 20 0.7% 53 C Toyota Auris 21 0.5% 38 C Citroen C4 22 0.5% 36 C Chevrolet Cruze 23 0.4% 34 C Fiat Bravo 24 0.4% 29 C Lancia Delta 25 0.3% 23 C Volkswagen Jetta 26 0.3% 21 C Volkswagen Eos 27 0.2% 12 C Dodge Caliber 28 0.1% 5 C Toyota Corolla 29 0.1% 4 C Volkswagen New Beetle 30 0.0% 2 C Subaru Impreza 31 0.0% 2 C Peugeot 307 32 0.0% 2 C Chevrolet Nubira 33 0.0% 2 C Alfa Romeo GT
0 100.0% 7611 B Totaal 1 14.4% 1099 B Volkswagen Polo 2 13.8% 1053 B Ford Fiesta 3 9.7% 737 B Opel Corsa 4 6.3% 478 B Toyota Yaris 5 6.3% 477 B Peugeot 207 6 5.4% 410 B Citroen C3 7 4.6% 353 B Seat Ibiza 8 4.2% 320 B Mitsubishi Colt 9 4.1% 312 B Fiat Punto 10 4.0% 301 B Peugeot 206 11 3.8% 288 B Suzuki Swift 12 3.6% 275 B Mini Mini 13 3.2% 242 B Skoda Fabia 14 3.1% 233 B Renault Clio 15 2.7% 208 B Hyundai i20 16 1.6% 118 B Honda Jazz 17 1.4% 106 B Dacia Sandero 18 1.3% 98 B Citroen Ds 19 1.2% 93 B Chevrolet Aveo 20 1.2% 89 B Dacia Logan 21 1.2% 89 B Alfa Romeo Mito 22 1.0% 79 B Mazda 2 23 0.7% 54 B Nissan Micra 24 0.5% 36 B Daihatsu Sirion 25 0.4% 33 B Subaru Justy 26 0.2% 16 B Lancia Ypsilon 27 0.1% 6 B Opel Tigra 28 0.0% 3 B Citroen C2 29 0.0% 2 B Hyundai Accent 30 0.0% 1 B Lada Kalina 31 0.0% 1 B Hyundai Getz 32 0.0% 1 B Chevrolet Kalos
0 100.0% 9305 A Totaal 1 15.5% 1441 A Toyota Aygo 2 13.6% 1262 A Renault Twingo 3 11.1% 1032 A Citroen C1 4 9.7% 900 A Peugeot 107 5 8.8% 822 A Fiat Panda 6 7.9% 731 A Suzuki Alto 7 5.6% 521 A Fiat 500 8 5.1% 478 A Kia Picanto 9 4.7% 441 A Hyundai i10 10 4.7% 434 A Ford Ka 11 3.0% 275 A Chevrolet Spark 12 2.9% 267 A Nissan Pixo 13 2.8% 261 A Opel Agila 14 2.0% 182 A Suzuki Splash 15 1.2% 114 A Volkswagen Fox 16 1.2% 114 A Daihatsu Cuore 17 0.3% 26 A Chevrolet Matiz 18 0.0% 4 A Daihatsu Trevis
Peugeot heeft nu 3 modellen nodig om de gouwe ouwe tijd van de 307 te evenaren.
308 + 3008 + 5008

Leuk om te zien dat in segment P2 de 5- en 3008 op 1 en 2 staan.
Quote
Geelhoed
Zo dat had even wat voeten in aarde maar we zijn er dan toch!
Volkswagen wint nogal wat segmenten.

Nou, wel 3 van de 18........
Maar het lijstje klopt waarschijnlijk niet, want de cijfers van autoweek kloppen waarschijnlijk niet.
Voorbeeld: De Hyundai i10 heeft volgens Bovag 479 eenheden (1 meer dan de Picanto), en bij Autoweek opeens een stuk minder... raar!
Quote
LM.
Nou, wel 3 van de 18........
Ja, maar wat voor segmenten.
Wat betreft de onduidelijkheid tussen de verschillende cijfers van AutoWeek in vergelijking met RDC/RAI/BOVAG: AutoWeek spreekt van verkopen en RDC van registraties. Dus die 66 Dacia Duster's zijn waarschijnlijk geregistreerd, dus op kenteken gezet om de dealers van demovoertuigen te voorzien, maar de verkoop is nog niet officieel gestart, vandaar dat bij AutoWeek de Duster nog niet in de verkoopstatistieken is te vinden.

Quote
Url
Vreemd dat Hyundai het slechter doet dan KIA, vooral omdat KIA iets meer veroudere modellen heeft in de segmenten die nu populair zijn.

A-segment: Picanto ouder dan I10
B-segment: Rio ouder (heel wat verouderd) dan I20
Midi SUV: Sportage ouder dan IX35

Zal dit echt alleen aan de Venga liggen? Van de Carens en RIO zijn er zelfs geen op kenteken gezet, vreemd dat ze het alsnog beter doen. En dan staat KIA nog hoger als Audi, wie had dat ooit gedacht nut smiley.

De Kia Venga doet het natuurlijk beter dan de Matrix, je moet wel heel weinig met auto's hebben wil je de ouderwetse Matrix verkiezen boven de Venga. De Kia Cee'd doet het 2 x zo goed als de i30 year-on-year. De ix35 verkoopt ook duidelijk beter dan de Sportage sinds dat 'ie leverbaar is. De combinatie ix35/Tucson staat nu al op nummer 2 in het SUV-segment en het zal niet lang meer duren voordat Hyundai weer terug op 1 komt. De grootste bedreiging zal de nieuwe Kia Sportage wel worden.
Verder zijn de leveringen van de vernieuwde Santa Fe blijkbaar nog steeds niet begonnen: 0 registraties, 2 verkopen, terwijl de Sorento prima verkoopcijfers laat noteren. De Picanto maakt nu een comeback, waarschijnlijk vanwege de lage prijzen (goedkoopste auto van Nederland) en de reclamecampagne voor de auto van de afgelopen maanden. Year-on-year staat de i10 echter nog duidelijk voor de Picanto.

Quote
LM.
Trouwens, het valt me op dat één van mijn favoriete auto's, de Nissan Qashqai, het niet zo best doet in vergelijking met vorig jaar.
Heeft iemand hiervoor een verklaring?

Vind ik ook vreemd. Ik neem aan dat de leveringen van de facelift al op gang zijn en ik kan me niet voorstellen dat de facelift nu zo verkeerd valt. De Qashqai krijgt nu wel steeds serieuzere concurrentie: de eerste generatie Tucson en Sportage waren nog weinig verfijnd, maar de ix35 en nieuwe Sportage vormen een aantrekkelijk geprijsd alternatief. Daarnaast heeft Mitsubishi de rechtstreekse concurrent ASX in de startblokken staan en Skoda heeft succes met de nieuwe Yeti.

Quote
LM.
Maar 20% in het C-segment is nog geen gemeengoed, en 14% in het B-segment al helemaal niet.
De Fabia en de Grande Punto zijn nog niet leverbaar.

Probleem is wel een beetje dat alle Opels op de Astra na niet meevallen qua bijtelling.

Quote
rickm
Peugeot heeft nu 3 modellen nodig om de gouwe ouwe tijd van de 307 te evenaren.
308 + 3008 + 5008

Leuk om te zien dat in segment P2 de 5- en 3008 op 1 en 2 staan.

Ik vind het ook mooi dat de nieuwe Citroën C3 nu aardig begint te lopen. Ik vind het zelf de leukste in zijn klasse. In tests wordt de auto nogal afgebrand vanwege zijn comfort, maar de C3 verloochent zijn afkomst tenminste niet. Verder valt het succes van de Fiat Doblò me vooralsnog flink tegen, het wordt tijd dat Fiat de 1.4 T-Jet (120 pk) gaat leveren in Nederland. De 1.4 16V schijnt namelijk onderbemeten te zijn. In bijv. Tsjechië is 1.4 T-Jet namelijk al leverbaar, louter als CNG, maar het kost toch weinig moeite om een benzinevariant uit te brengen. Die motor zou gegarandeerd de best verkochte variant worden en daarmee moet Fiat ook de nummer 1 onder de ludospaces kunnen worden: de Combo Tour is alleen voor verstokte Opel-fans, de Caddy Life en Tourneo Connect zijn al oud en de Kangoo Family en Berlingo Multispace/Partner Tepee gaan ook al even mee.
Quote
LM.
Trouwens, het valt me op dat één van mijn favoriete auto's, de Nissan Qashqai, het niet zo best doet in vergelijking met vorig jaar.
Heeft iemand hiervoor een verklaring?

Kan zijn, dat de Qashqai gewoon over de piek heen is, de auto is tenslotte al vanaf 2006 leverbaar!
Quote
Geelhoed
Zo dat had even wat voeten in aarde maar we zijn er dan toch!
Volkswagen wint nogal wat segmenten.

Top! thumbs up
Quote
LM.
Quote
Geelhoed
Zo dat had even wat voeten in aarde maar we zijn er dan toch!
Volkswagen wint nogal wat segmenten.

Nou, wel 3 van de 18........

Maar dan wel het B, C en D segment. Toch zeer belangrijke segmenten! Netjes VW!
Quote
Daewoo-Chevrolet
Wat betreft de onduidelijkheid tussen de verschillende cijfers van AutoWeek in vergelijking met RDC/RAI/BOVAG: AutoWeek spreekt van verkopen en RDC van registraties. Dus die 66 Dacia Duster's zijn waarschijnlijk geregistreerd, dus op kenteken gezet om de dealers van demovoertuigen te voorzien, maar de verkoop is nog niet officieel gestart, vandaar dat bij AutoWeek de Duster nog niet in de verkoopstatistieken is te vinden.

Je kunt cijfermatig geen onderscheid maken tussen geregistreerde auto's die wel verkocht en niet verkocht zijn. Er is geen enkele mogelijkheid te achterhalen of een geregistreerde auto al dan niet verkocht is (of gewoon gekentekend), tenzij men auto voor auto de registratie gaat nalopen, iets dat niet gedaan wordt. AW heeft gewoon verkeerde data. Officiele data is RDC / Bovag.
A-segment populairste klasse in Nederland

Nederland stapt massaal in de kleine auto. Met een groei van 55 procent is het A-segment nu de grootste klasse geworden.
Consultantsbureau Aumacon heeft dat becijferd. In Nederland zijn de eerste vier maanden van dit jaar veel meer kleintjes verkocht dan vorig jaar. Ten opzichte van de periode januari tot en met april vorig jaar bedraagt de groei 55 procent. Toen werden er 22.001 auto’s verkocht die vallen in het A-segment, dit jaar zijn het er maar liefst 34.229. De Toyota Aygo is nog altijd de populairste.
Het B-segment groeide met 22,4 procent in de eerste vier maanden, het C-segment slechts 4,4 procent. Lange tijd was de compacte middenklasse het populairst in Nederland. De klasse daarboven, die van de middenklasse, ook wel het D-segment genoemd, daalde met 16,2 procent.



autoweek.nl
Quote
autoweek

Nederland stapt massaal in de kleine auto. Met een groei van 55 procent is het A-segment nu de grootste klasse geworden.
Consultantsbureau Aumacon heeft dat becijferd.

Gloeiende Gloeiende! eye popping smiley
Betaalt AW daarvoor? Lekker is dat. Laat ze even bellen....
Quote
Geelhoed
Quote
autoweek

Nederland stapt massaal in de kleine auto. Met een groei van 55 procent is het A-segment nu de grootste klasse geworden.
Consultantsbureau Aumacon heeft dat becijferd.

Gloeiende Gloeiende! eye popping smiley
Betaalt AW daarvoor? Lekker is dat. Laat ze even bellen....

Tuurlijk krijgt AW dat als persberichtje in de bus en plaatst het als ware het een uniek onderzoek (het is al opvallend dat ze de bron vermelden - zouden ze bij de copy-paste persberichten van PON ook een moeten doen...).
Dus de cijfers van Aumacon kloppen daarmee niet?
Quote
Geelhoed
Quote
autoweek

Nederland stapt massaal in de kleine auto. Met een groei van 55 procent is het A-segment nu de grootste klasse geworden.
Consultantsbureau Aumacon heeft dat becijferd.

Gloeiende Gloeiende! eye popping smiley
Betaalt AW daarvoor? Lekker is dat. Laat ze even bellen....

In zulke bewoordingen had ik vanmiddag ook een NETTE post geplaatst.
Maar niet voor het eerst worden klaarblijkelijk reacties verwijderd........
Iemand in dit draadje misschien (bevriend met de) moderator???
Mei van 30.000 in 2009 naar 37.000 in 2010
= + 20%
Autoverkoop plust 6 maanden op rij, mei: +19%

De verkoop van nieuwe auto’s zit in Nederland in een aanhoudende hausse. Vanaf december 2009 is er sprake van maandelijkse stijging van meer dan 10 procent. Ook in mei klommen de autoverkopen weer flink; vorig maand werden 37.043 nieuwe auto’s afgeleverd tegenover 31.036 in mei 2009, een toename van 19,4 procent. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van RDC.

Inmiddels staat de verkoopteller dit jaar na vijf maanden op 219.652 nieuwe auto’s, 18,1 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Volgens de jongste prognose van bureau AUMACON koerst de totaalmarkt dit jaar af op een eindtotaal van 425 duizend auto’s, zo’n tien procent meer dan de schamele 387 duizend van 2009.

Peugeot was in de maand mei het meest gewild met een marktaandeel van 10,4 procent, Volkswagen (9,8%) en Ford (8,8%) waren in mei goed voor het zilver en brons. Over vijf maanden gerekend is Volkswagen nog steeds s-lands nummer één met een marktaandeel van 10,2 procent, gevolgd door Toyota (9,4%) en Ford (9,0%).

dealersupportnet.nl
Zow, Opel wordt niet eens meer genoemd!!
Wie weet staat Opel op 4 smiling smiley.

Nu staat het er zo voor:

mei 2010:
1. Peugeot
2. Volkswagen
3. Ford
Keurig van Peugeot.
Peugeot??????
Zal vast wel eenmalig zijn door kortingen ofzo.
Ik zie in ieder geval liever iets anders op nummer 1, ik heb het de laatste tijd niet zo met Peugeot. Nou beter dan Volkswagen zullen we maar zeggen.
Toyota niet in de top 3, dat is niet best. Ik ben benieuwd of de Avensis en Verso weer wat terugkomen door de reclamecampagnes. De Verso is immers nogal geflopt: de introductie van het nieuwe model heeft niet geleid tot verkoopstijgingen, sterker nog: de verkopen zijn een stuk teruggelopen. Ik ben ook benieuwd of de Punto, Ibiza en Fabia-verkopen al weten te profiteren van de 14% dieseltjes, net zoals het geval is bij de Polo.
Quote
Daewoo-Chevrolet
Toyota niet in de top 3, dat is niet best. Ik ben benieuwd of de Avensis en Verso weer wat terugkomen door de reclamecampagnes. De Verso is immers nogal geflopt: de introductie van het nieuwe model heeft niet geleid tot verkoopstijgingen, sterker nog: de verkopen zijn een stuk teruggelopen. Ik ben ook benieuwd of de Punto, Ibiza en Fabia-verkopen al weten te profiteren van de 14% dieseltjes, net zoals het geval is bij de Polo.

Ik denk niet dat die al geleverd worden. De Fabia heeft hooguit profijt van de facelift, en de Punto Evo ook. De Ibiza zal wel weer gedaald zijn.
Quote
LM.
Peugeot??????
Zal vast wel eenmalig zijn door kortingen ofzo.

Nee hoor de 107 /206+ blijken nog steeds sterke nummers, alsmede de 3008/5008 (veel lease).
Quote
speedtouch
Quote
LM.
Peugeot??????
Zal vast wel eenmalig zijn door kortingen ofzo.

Nee hoor de 107 /206+ blijken nog steeds sterke nummers, alsmede de 3008/5008 (veel lease).

Maar ik denk niet meer dan normaal... De enige Peugeot die in de top 10 stond afgelopen maanden/jaar, is de 107. Of zou de 207 een comeback hebben gemaakt.
Mei 2010 o.b.v. cijfers DealerSupportNet:

1 Peugeot 3.839
2 Volkswagen 3.628
3 Ford 3.218
4 Toyota 2.761
5 Opel 2.255
6 Citroën 2.163
7 Renault 2.072
8 Fiat 2.004
9 Hyundai 1.424
10 Audi 1.409
11 Kia 1.368
12 BMW 1.336
13 Suzuki 1.166
14 Volvo 1.031
15 Honda 1.012
16 Mercedes-Benz 993
17 Skoda 931
18 Seat 765
19 Nissan 650
20 Chevrolet 539
21 Dacia 445
22 Mazda 367
23 Mitsubishi 366
24 Mini 230
25 Daihatsu 172
26 Alfa Romeo 90
27 Porsche 76
28 Land Rover 62
29 Lexus 61
30 Subaru 54
31 smart 50
32 Jaguar 48
33 Chrysler 35
34 Jeep 33
35 Lancia 29
36 Dodge 27
37 Saab 15
38 Infiniti 7
39 Cadillac 2
-- Ferrari 2
-- Spyker 2
42 Aston Martin 1
-- Lamborghini 1
-- Maserati 1

Uit de cijfers blijkt dat Renault inderdaad te snel van start is gegaan en moet nu zelfs genoegen nemen met plek 7. Die plek is traditioneel voor Citroën, maar dit merk kan profiteren van de nieuwe C3 en DS3 en natuurlijk de belastingvrije C1. Verder blijven Volkswagen en Audi stabiele factoren, Toyota scoort over het algemeen ook stabiel maar zakt nu wat terug. Peugeot deed het de afgelopen maand erg goed, maar het is nog gissen naar de oorzaken. Feit is dat de 107, 3008 en 5008 het erg goed doen. Ford doet het ook uitstekend ondanks dat er veel nieuws op de planning staat (Mondeo facelift, (Grand) C-MAX, nieuwe Focus). Kia zet zijn zegetocht onverminderd voort.
Andere opvallende verschuivingen: Honda kwam in mei weer flink terug, de Nederlandse consument lijkt volledig uitgekeken op de Qashqai en de Pixo doet het veel minder goed dan de Alto en de Aygo/C1/107 waardoor Nissan teleurstelt. Chevrolet profiteert van de nieuwe Spark en Porsche ziet zijn maandafzet ten opzichte van april verdubbelen, vermoedelijk is de nieuwe Cayenne nu leverbaar en de Panamera is natuurlijk een succes. Land Rover doet het onverminderd goed, terwijl Jaguar nu lijkt te profiteren van de nieuwe XJ. Nederlanders lusten geen smart en de consument is ook uitgekeken op de Lancia Delta. Daihatsu stabiliseert zich nu enigszins, maar de yen/euro koers wordt de laatste maanden waarschijnlijk steeds ongunstiger. Verder is het opvallend dat de eerste Spykers van dit jaar zijn verkocht, 2 stuks is geen slechte score.
Quote
Daewoo-Chevrolet
de Nederlandse consument lijkt volledig uitgekeken op de Qashqai en de Pixo doet het veel minder goed.

Zonde. Ik hoop dat Nissan snel met die 1.6 met start/stop en 20% bijtelling komt, want wát een topauto lijkt me de Nissan.
Quote
Daewoo-Chevrolet
de Nederlandse consument lijkt volledig uitgekeken op de Qashqai

Dat is jammer, want na met de facelift is de auto er flink op vooruit gegaan!
Geelhoud, in jouw lijstje van 06-05-2010 21:52 staan een paar foutjes volgens mij:

GLK in T3 ipv T2
G-klasse in T2 ipv T3
6-serie in E ipv H
Alfa Romeo in C ipv D
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.