De Nederlandse verkoopcijfers (H1 2021 per segment vanaf p. 117)

Gepost door Rutger DC 
rickm
[www.automotive-online.nl]

Over Q1 2010:
Flinke 'overall' stijging van de automarkt.
Leasemarkt daarentegen 6,7 gezakt.
Uitzondering onze vrienden van Renault, maker van een serie sympa auto's:
Zij verdubbelden hun marktaandeel in de leasemarkt (nu #2, achter VW)

Als je op dezelfde website van je bron ietsje verder kijkt zie je ook een reactie van een renault-ingewijde die aangeeft waarom de stijging er is (met name het kopen van de markt ten koste van veel, inclusief ten koste van de dealers). Helaas voor Renault is het niet positief en de dealers schreeuwen nu al moord en brand. Renault zijn marktbewerking is nu niet iets waar de Renault-dealers trots op zijn (vraag maar eens aan ene meneer Udo...)
GPS_wegkwijt
rickm

Over Q1 2010:

Als je op dezelfde website van je bron ietsje verder kijkt zie je ook een reactie van een renault-ingewijde die aangeeft waarom de stijging er is (met name het kopen van de markt ten koste van veel, inclusief ten koste van de dealers). Helaas voor Renault is het niet positief en de dealers schreeuwen nu al moord en brand. Renault zijn marktbewerking is nu niet iets waar de Renault-dealers trots op zijn (vraag maar eens aan ene meneer Udo...)

Heb louter de cijfers doorgegeven. De interpretatie over / verklaring van die cijfers komt van een lezer (ene heer Kluitmans) die a. subjectief is, b. eveneens meldt dat de Megane en Scenic het simpelweg goed doen.
Zo komt PON dus aan nog hogere verkoopaantallen. Na de samenzwering met AW, nu met het oostblok. winking smiley

Golf diefstallen nieuwe VW's

Door Martijn Koolhoven
LEUSDEN - De opsporingsdiensten slaan alarm over een plotselinge, explosieve stijging van het aantal diefstallen van nieuwe Volkswagens. Oorzaak is waarschijnlijk een nieuw apparaat waarmee het de dieven lukt om de auto’s zonder braak te openen en de startonderbreker van de voertuigen onklaar te maken.

ervolgens is het inpikken en wegwezen. De jonge automobielen worden vaak meteen de grens over gereden richting Oost-Europa. Pon’s Automobielhandel, de importeur van Volkswagen, is onlangs geïnformeerd over de hausse aan VW-diefstallen.
In de eerste drie maanden van dit jaar vertoonde het aantal diefstallen van jonge auto’s (tot drie jaar oud) een stijging van 15 procent. De diefstal van het aantal jonge Volkswagens steeg explosief: plus 75,4 procent. Werden er in de eerste drie maanden van 2009 nog 134 VW’s ontvreemd, in de eerste drie maanden van dit jaar waren dat er 235.
Er verdwenen in het eerste kwartaal 130 nieuwe VW Golfjes (in het eerste kwartaal van 2009 waren dat er 60): meer dan een verdubbeling. De diefstal van de Tourans steeg met 153 procent: van 13 naar 33 auto’s.
Technische tegenmaatregelen
Een en ander blijkt uit de kwartaalcijfers van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVC). Directeur Guus Wesselink van de Stichting AVc noemt “Een dergelijke forse stijging uniek in de geschiedenis van de autodiefstal sinds 1995. Omdat er de afgelopen jaren slechts geringe percentages stijging en zelfs dalingen te zien waren.” In het eerste kwartaal zijn 654 jonge personenauto’s gestolen, tegenover 569 in dezelfde periode vorig jaar (+14,9%). Dat zijn 7 auto’s per dag.
De Stichting AVC zegt contact te hebben opgenomen met de importeur van Volkswagen, omdat het met name technische tegenmaatregelen zijn die kunnen helpen bij de voorkoming van diefstal. In een reactie zegt woordvoerder Jacques Gijssen van Pon’s Automobielhandel: “Kennelijk zijn er partijen die in staat zijn sleutels na te maken en in het motormanagement in te grijpen. Nederland is één van de landen in Europa waar weinig auto-alarmen worden ingebouwd. Ze worden relatief weinig verkocht omdat ze hier duur zijn door btw en bpm. Hierdoor zijn mensen sneller geneigd deze accessoir eruit te laten. Voor het dievengilde is het hier relatief eenvoudig om weg te komen.”
Woordvoerder Gijssen laat weten dat de importeur de problematiek heeft neergelegd bij de fabrikant. De consument kan zelf al maatregelen nemen door bijvoorbeeld een zogenaamd tracking&tracing (voertuigvolg-systeem) systeem aan te laten brengen in de auto of een extra stuurslot.
Het is een groot complot!!!

En dat is heel erg inhoudelijk!!
Een paar uitkomsten in de cijfertjesreeks vind ik wel opmerkelijk.
De Porsche Panamera als nieuwkomer op plaats 1 in z'n klasse. De Opel Meriva ook nog steeds op 1 met de opvolger onderweg naar de dealers.
Porsche staat dus kennelijk iets hoger op de statusladder dan Mercedes en BMW.
rickm
GPS_wegkwijt
rickm

Over Q1 2010:

Heb louter de cijfers doorgegeven. De interpretatie over / verklaring van die cijfers komt van een lezer (ene heer Kluitmans) die a. subjectief is, b. eveneens meldt dat de Megane en Scenic het simpelweg goed doen.

Subjectief is niet het juiste woord. Vraag voor de aardigheid maar eens 10 Renault dealers en vraag hun of ze positief zijn m.b.t. marktbewerking door Renault NL in zakelijke markt (lease). Denk dat in 8 van de 10 een negatief antwoord krijgt. Een dealer is niet aanwezig en de andere staat onder controle van Renault NL en kan niet anders dan positief zijn....
GPS_wegkwijt
rickm
GPS_wegkwijt
rickm

Over Q1 2010:

Subjectief is niet het juiste woord. Vraag voor de aardigheid maar eens 10 Renault dealers en vraag hun of ze positief zijn m.b.t. marktbewerking door Renault NL in zakelijke markt (lease). Denk dat in 8 van de 10 een negatief antwoord krijgt. Een dealer is niet aanwezig en de andere staat onder controle van Renault NL en kan niet anders dan positief zijn....

Subjectief is WEL het juiste woord. Check anders een woordenboek.
En wat denk je, dat ik 10 Renault dealers ga bellen / bezoeken omdat ik een ONBENULLIG berichtje plaats op de AW site over een teruggelopen leasemarkt??? HAHA.
Geelhoed
Maar waarin hoort de Lada 2172?

Ik denk persoonlijk in C.

Wat is er toch met de Seat Leon aan de hand, sinds de facelift verkoopt ie echt dramatisch slecht.
Mach1
Ik denk persoonlijk in C.

De 2172 is de Priora hatchback (is gewoon een grondig gewijzigde 2110-serie uit de jaren '90), dus dat lijkt me ondanks de korte wielbasis inderdaad het C-segment.
Nou, een nieuwe maand. Ik ben erg benieuwd!
Dit zijn in ieder geval de verkoopveranderingen ten opzichte van vorig jaar:

1 t/m 10 april 2010: personenauto's 10.200 -6,8%
1 t/m 20 april 2010: personenauto's 20.090 11,1%

Bron: [www.raivereniging.nl]

Het schommelt dus nogal.
TWENTE KAMPIOEN!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-05-2010 17:39 door LM..
Ik hoop op Opel in april op nummer 1. Anders Ford of Toyota.
Voor Nederlandse begrippen giga maand: April + 22%
2010: 36.976 (2009: 30.279)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-05-2010 20:24 door rickm.
Dat is erg goed nieuws, nu nog goed nieuws bij de modellen en merken. Hopen op Opel op 1.
rickm
Voor Nederlandse begrippen giga maand: April + 22%
2010: 36.976 (2009: 30.279)

Zo 'giga' vind ik dat niet in maart was het namelijk 44.758.

Opel op nummer 1 betwijfel ik. Astra vind ik nu al vrij suf beginnen te ogen. Het front vooral. Is het allemaal net niet, ik ben erg benieuwd wat de Astra dit jaar gaat doen.
Ik zeg dat ik HOOP op Opel nummer één. En ik hoop dat die duffe VW's ver uit de top 10 staan, maar nee, er zijn vast genoeg leasecontracten getekend, en dat is de belangrijkste bron van inkomen voor VW.
Hopen kan altijd, maar of het reeel is blijft maar de vraag.

Je aversie tegen VW is trouwens wel overduidelijk en kinderachtig. Wat een frustraties en de week is pas net begonnen! smiling smiley
Oh nee hoor, mijn zogenaamde 'aversie' uit ik alleen wanneer types zoals jij reacties zoals hierboven neerzetten.
Maar laten we dit topic houden zoals het is.

Het is 3 mei, ik denk wel dat de lijsten nu wel een keer compleet zijn, niet?
LM.
Oh nee hoor, mijn zogenaamde 'aversie' uit ik alleen wanneer types zoals jij reacties zoals hierboven neerzetten.
Maar laten we dit topic houden zoals het is.

Haha grapjas.
Ik meld alleen mijn mening en niet eens per se negatief over Opel of wat dan ook. Ik ben gewoon benieuwd wat Opel gaat doen dit jaar met de nieuwe modellen. Moet je niet zo kinderachtig op de man gaan spelen. thumbs down.

Als de lijsten klaar zouden zijn stonden vast op de bovagsite....
Autoweek is tegenwoordig zelfs eerder dan bovag.
Mach1
Astra vind ik nu al vrij suf beginnen te ogen. Het front vooral. Is het allemaal net niet, ik ben erg benieuwd wat de Astra dit jaar gaat doen.

Het front vind ik ook niet het sterkste punt, het front van de Astra is veel minder sprekend dan van de Insignia. Maar suf? Vind ik absoluut niet, elke keer dat ik er een zie ben ik weer onder de indruk. En je kunt veel zeggen, maar een Golf oogt naast een Astra nogal gedateerd en spannender dan een Astra is een Golf zeker niet. Al met al is er op basis van de looks naar mij idee geen reden waarom de Astra in de schaduw van de Golf zou moeten blijven staan. Maar het gamma van de Astra is nu natuurlijk nog te beperkt, er is alleen nog maar een vijfdeurs.
Mijn gevoel zegt overigens dat Ford op nummer 1 staat, de commercials van de Eco Premie vliegen je namelijk om de oren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2010 13:07 door Daewoo-Chevrolet.
Daewoo-Chevrolet
een Golf oogt naast een Astra nogal gedateerd

Lekker onderbouwd...
Daewoo-Chevrolet
Mach1
Astra vind ik nu al vrij suf beginnen te ogen. Het front vooral. Is het allemaal net niet, ik ben erg benieuwd wat de Astra dit jaar gaat doen.

Het front vind ik ook niet het sterkste punt, het front van de Astra is veel minder sprekend dan van de Insignia. Maar suf? Vind ik absoluut niet, elke keer dat ik er een zie ben ik weer onder de indruk. En je kunt veel zeggen, maar een Golf oogt naast een Astra nogal gedateerd en spannender dan een Astra is een Golf zeker niet. Al met al is er op basis van de looks naar mij idee geen reden waarom de Astra in de schaduw van de Golf zou moeten blijven staan. Maar het gamma van de Astra is nu natuurlijk nog te beperkt, er is alleen nog maar een vijfdeurs.
Mijn gevoel zegt overigens dat Ford op nummer 1 staat, de commercials van de Eco Premie vliegen je namelijk om de oren.

Ik vind het front ook het zwakste punt van de Astra. Ik heb het even omschreven als suf. Bij de Golf VI vind ik dan de achterkant weer suf en je kunt duidelijk zien dat de Golf een designgeneratie ouder is. Dat zul je mij niet horen tegenspreken smiling smiley. Het gaat mij er ook niet om welke van de 2 spannender is of wat dan ook, heb de Golf zelf dan ook niet aangehaald in deze discussie. Uiteindelijk gaat het om persoonlijke smaak en voorkeur.
Daewoo-Chevrolet

maar een Golf oogt naast een Astra nogal gedateerd
En een Mazda3 of Seat Leon naast een Astra?
@ gearhead: een Golf is een 6 jaar ouder ontwerp en heeft ielige deurstijlen en geen oplopende lijnen en een nogal vlakke zijkant, niet meer helemaal van deze tijd dus naar mijn mening.

Hier zijn trouwens de cijfers van januari t/m april: [www.dealersupportnet.nl]
Ik denk dat VW op één stond in april, ik zal het even uitrekenen, met op minieme achterstand Toyota. Kia had zo te zien weer een goede maand en staat nu 162,2% in de plus. Vorig jaar in april ging de importeur dan ook failliet, maar nu een fraaie nummer 10 positie.
Geelhoed
Daewoo-Chevrolet

maar een Golf oogt naast een Astra nogal gedateerd

Die lijken dan niet gedateerd, maar op elkaar smiling smiley Inkoppertje.
Daewoo-Chevrolet
@ gearhead: een Golf is een 6 jaar ouder ontwerp en heeft ielige deurstijlen en geen oplopende lijnen en een nogal vlakke zijkant, niet meer helemaal van deze tijd dus naar mijn mening.

Hier zijn trouwens de cijfers van januari t/m april: [www.dealersupportnet.nl]
Ik denk dat VW op één stond in april, ik zal het even uitrekenen, met op minieme achterstand Toyota. Kia had zo te zien weer een goede maand en staat nu 162,2% in de plus. Vorig jaar in april ging de importeur dan ook failliet, maar nu een fraaie nummer 10 positie.

Kia is dan mijns inziens ook zeer goed bezig de laatste tijd!
Daewoo-Chevrolet

Ah, naar jouw mening. Da's duidelijk.
Geelhoed

Die zijn beide moderner dan de Golf en de Astra heeft een raamlijn die lijkt op die twee, ik neem aan dat je op dat laatste doelde. De Mazda3 heeft die trend ingezet als ik mij niet vergis. Maar dat maakt een Astra toch niet minder modern?
Dit is de Top 15 van april Alle merken die auto's hebben verkocht (ik heb de Top 20 even bekeken en vergeleken met de gecumuleerde cijfers van dezelfde bron t/m maart):

1 Volkswagen 3.649
2 Toyota 3.616
3 Peugeot 2.998
4 Ford 2.601
5 Renault 2.541
6 Opel 2.506
7 Citroën 2.181
8 Fiat 1.776
9 Kia 1.524
10 Audi 1.487
11 Suzuki 1.374
12 BMW 1.234
13 Hyundai 1.201
14 Volvo 1.199
15 Skoda 1.025
16 Nissan 874
17 Mercedes-Benz 841
-- Seat 841
19 Honda 795
20 Mitsubishi 512
21 Chevrolet 443
22 Mini 276
23 Dacia 258
24 Mazda 243
25 Daihatsu 199
26 Alfa Romeo 122
27 Subaru 90
28 Land Rover 83
29 Lancia 57
30 Lexus 56
31 Saab 38
32 Jaguar 35
33 Porsche 32
34 Jeep 31
-- smart 31
36 Dodge 25
37 Chrysler 20
38 Ferrari 7
39 Infiniti 5
40 Maserati 2
41 Cadillac 1
-- Lada 1
-- Lotus 1

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2010 14:32 door Daewoo-Chevrolet.
Bedankt, geeft toch weer inzicht! Nummer 1 en 2 dicht bij elkaar en dan een flink gat tot de nummer 3.
LM.
Oh, niet zo'n mooie lijst helaas.

Waarom niet eigenlijk?
LM.

Je had natuurlijk graag Skoda op 1 gezien toch?
Url
LM.

Waarom niet eigenlijk?

Opel op 6 smiling smiley In principe vind ik het ook wel begrijpelijk. De Astra is nog niet volop leverbaar in alle (carrosserie)varianten, de Insignia heeft een 20% bijtelling uitvoering nodig, de nieuwe Meriva is nog niet leverbaar en de huidige gaat al lang mee, de Corsa is toe aan een facelift en heeft een 14% bijtellingsversie nodig (en dat kan gemakkelijk, want de Corsa 1.3 CDTi heeft dezelfde motor als de Fiat Punto 1.3 MultiJet), de Zafira heeft veel jongere concurrenten (3008/5008, (Grand) Scénic, (Grand) C4 Picasso, Verso, straks de "nieuwe" Touran en Mazda5). Wel opvallend is dat de Agila het sinds de introductie van de tweede generatie ieder jaar beter doet, maar de Agila (en Suzuki Splash) heeft een versie met 14% bijtelling nodig om écht te kunnen doorbreken. Suzuki heeft al eens een Splash met Start + Stop systeem getoond met een CO2-uitstoot van 109 gram, dus het is mogelijk.
De Combo is veruit de meest gedateerde in zijn klasse en de Antara is nooit echt aangeslagen: de auto is te zwaar in vergelijking met zijn concurrenten, terwijl 'ie niet ruimer is. Bovendien zijn de in Nederland zo belangrijke benzinemotoren onzuinig en ouderwets.
Sowieso heeft Opel weinig modellen in vergelijking met de concurrentie, zeker na het schrappen van de Tigra en GT.
VAG (excl. Seat) meer dan Opel en Totyota bij elkaar eye rolling smiley
Eigenlijk loopt Opel dus gewoon weer achter de feiten aan. Geen 20% en 14% modellen leverbaar daar waar het heel belangrijk is.... Een facelift die "te laat" komt. Ja, en nog meer excuses kunnen er aan gedragen worden. Ach, de markt is de scherprechter en de 6e plek voor deze maand hun deel.
Toyota heeft het niet verdient. smiling smiley
exelletor
Toyota heeft het niet verdient. smiling smiley

Want zou eigenlijk op nummer 1 moeten staan?
Daewoo-Chevrolet
Mach1

Opel - nog nooit een gehad, wel in gereden - heeft nu een aardig ogende line-up.
Meriva, Astra en Insignia worden in veel publicaties geroemd om hun evenwichtige & fraaie design, zowel binnen als buiten.
Denk dat de Astra station in de verkoop hoge ogen gaat gooien.
Maar ik rijd nu in een VW en een Peugeot, en dat zal wel een tijdje zo blijven ;-)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2010 15:10 door rickm.
Zijn er een paar posts verwijderd?
Toch zou Opel nu op scherp moeten staan.

Ze hebben een strakke Corsa (die nog steeds goed mee kan, en nog niet bedaagd over komt), de astra uitlevering is nu volop en de Insignia loopt nu volop. Enige is nog de Meriva en Astra ST...en die zullen ook wel beste aantallen gaan doen, maar daar kun je dan weer wat Insignia's tegen afstrepen (nieuwe is daar wel vanaf).

Opel heeft idd. heel snel wat 20% & 14% modellen nodig. De Corsa zou vrij eenvoudig naar een 14% label moeten kunnen gaan, en ook de Insignia behoeft een 20% model.
gearhead
Zijn er een paar posts verwijderd?

Duidelijk wel ja - gebeurd overigens vaker.
Big-brother achtige ingrepen dus op dit oh zo democratische forum vol met erudiete, goedwillende en beschaafde scribenten.
Welke posts zouden dan verwijderd moeten zijn, mij valt namelijk niks op confused smiley
rickm

Big-brother achtige ingrepen dus op dit oh zo democratische forum vol met erudiete, goedwillende en beschaafde scribenten.

U poneert hier een ravissant stukje schriftuur. Zeer eclatant, bvo!
Astra F

Opel heeft idd. heel snel wat 20% & 14% modellen nodig. De Corsa zou vrij eenvoudig naar een 14% label moeten kunnen gaan, en ook de Insignia behoeft een 20% model.

Dat van de Insignia en de 20% bijtelling kun je waarschijnlijk wel vergeten. De Insignia is namelijk wat zwaarder dan de concurrentie.
De Corsa heeft alle versies met 20%, net zoals de concurrentie. Dat de Polo nou 14% heeft, naast Fiat heeft niemand dat nog dus dat is niet erg nodig.
De 1.0 stoot 117 gram uit, de 1.2 iets meer, misschien dat ze daar nog wat vanaf kunnen halen.
Verder heeft de Astra i.v.m. andere C-segmenters wel veel versies met 20%.
Binnenkort worden nieuwe Meriva en de Astra Sports Tourer leverbaar, en eind dit jaar/begin volgend jaar de immens populaire Zafira, dus het moet goed komen. Bovendien heeft elk merk z'n goede en slechte maanden, kijk bijvoorbeeld maar naar Peugeot.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.