De Nederlandse verkoopcijfers (juli 2021 @ p. 118)

Gepost door Rutger DC 
Zoo, dat is toch wel een verrassing. Ford Ka. Ik gun het Ford.
Wel weer raar dat de Golf Plus bij de Golf wordt meegerekend, nu gaat Autoweek dat zeker ook doen zodat hun kindje VW Golf beter uit de verf komt.
Quote
LM.
Zoo, dat is toch wel een verrassing. Ford Ka. Ik gun het Ford.
Wel weer raar dat de Golf Plus bij de Golf wordt meegerekend, nu gaat Autoweek dat zeker ook doen zodat hun kindje VW Golf beter uit de verf komt.

Denk het niet, de Plus is namelijk bij Autoweek nog nooit met de Golf meegerekend (ook al is het een variant van de Golf).
Goeie maand van de Megane. maar zijn die cijfers inclusief de Scenic??
Golf is ook incl. de Plus.
Als Scenic niet meetelt deed de Megane het zelfs beter dan de Golf (zonder Plus)
Leuk voor al die Megane rijders/fans op 't AW forum ;-)
Vreemd dat de Ford Ka zo goed verkoopt, ik vind 'm echt spuuglelijk (misschien wel de lelijkste in zijn klasse), het is één van de duurste in zijn klasse (er zijn auto's uit het B-segment die goedkoper zijn), de auto heeft een uitstoot die hoger ligt dan 110 gram, de auto is krap achterin etc.
In de rest van Europa is de Ford Ka bij lange na niet zo populair, in Nederland worden er zelfs al jarenlang meer Ka's verkocht dan in Duitsland. Sowieso zal Ford wel een actie hebben lopen met de Ka, want normaal gesproken zit het model ergens tussen plaats 10 en 20.
De verkoopcijfers van de Golf zijn inderdaad inclusief de Golf Plus, deze cijfers komen namelijk van de RAI Vereniging zoals in de tekst staat. Die tellen altijd de Golf en Golf Plus bij elkaar op, wat eigenlijk onlogisch is daar de Golf Plus net zoveel afwijkt als een Altea van een Leon of Scénic, 3008 van een 308 of Scénic van een Mégane. De Mégane was dus inderdaad waarschijnlijk populairder dan de Golf, toch apart dat er sinds januari zo'n opleving in de verkopen zit. Naar mijn mening is het wel terecht: het is een uitgebreide serie met veel motoren met 20% bijtelling en het ontwerp vind ik erg geslaagd. Gek genoeg vind ik juist de hatchback het mooist, zeker met GT (Line)-pakket.
Opel keert langzaam weer terug naar een redelijk marktaandeel. Ik heb even de verschillen berekend van de Top 5:

1. Ford 3.922 || + 12,6%
2. Toyota 3.759 || + 1,4%
3. Volkswagen 3.554 || - 11,9%
4. Renault 3.475 || + 54,2%
5. Opel 2.949 || + 25,4%
Ze zullen de 'Ka' wel massaal op kenteken gezet hebben, dan verschijnsel ken je toch wel?
Autoverkopen licht omhoog

Ook in februari 2010 zijn er weer meer auto’s verkocht dan in de zelfde maand het jaar ervoor. In januari kwamen de RAI Vereniging en BOVAG al met positievere cijfers. In februari 2010 zijn 37.786 nieuwe auto’s geregistreerd. Dat is 11,3 procent meer dan in februari 2009.
In de eerste twee maanden van 2010 zijn er 100.548 nieuwe auto’s op kenteken gegaan. Dat zijn er 10.446 meer dan in januari en februari 2009. Een plus van 11,6 procent.
Het zijn volgens de belangenbehartigers van de autobranche tekenen van een licht herstel. Vorig jaar was februari echter een zeer slechte maand, met ruim 31 procent minder verkopen dan in februari 2008.

Ford voert met 3.922 auto’s de ranglijst over februari 2010 aan. Toyota staat op plek twee met 3.759 auto’s, Volkswagen volgt met 3.554 registraties. Renault (3.475) en Opel (2.949) maken de top vijf compleet.

Het best verkochte model in februari is de Ford Ka (1.629), de Toyota Aygo (1.368) staat op de tweede plek, Volkswagen ziet de Golf op plaats drie staan (1.277) en de Polo op de vijfde positie (1.062). Daartussen staat de Renault Mégane met 1.174 registraties op plek 4.



autoweek.nl
Quote
Daewoo-Chevrolet
In de rest van Europa is de Ford Ka bij lange na niet zo populair, in Nederland worden er zelfs al jarenlang meer Ka's verkocht dan in Duitsland.
De Ka wordt pas een dik jaar verkocht.
Quote
Elaste
Quote
Daewoo-Chevrolet
In de rest van Europa is de Ford Ka bij lange na niet zo populair, in Nederland worden er zelfs al jarenlang meer Ka's verkocht dan in Duitsland.
De Ka wordt pas een dik jaar verkocht.

Er is ook een Ka 1 smiling smiley.
Quote
Elaste
De Ka wordt pas een dik jaar verkocht.

En de Ka's die door leverproblemen dat eerste jaar niet zijn geleverd kwamen allemaal in februari! grinning smiley
Gelieve deze te voorzien van een segment.

Buick Enclave
Nissan Altima
Chevrolet Malibu
Rolls-Royce Ghost
Hyundai Ix35
Chevrolet Spark


0 100.0% 244 V Totaal 1 30.7% 75 V Mercedes-Benz Sprinter 2 13.9% 34 V Ford Transit 3 13.1% 32 V Volkswagen Kombi 4 9.4% 23 V Fiat Ducato 5 7.4% 18 V Volkswagen Multivan 6 5.7% 14 V Renault Trafic 7 2.5% 6 V Volkswagen Crafter 8 2.5% 6 V Peugeot Boxer 9 2.0% 5 V Mercedes-Benz Vito 10 2.0% 5 V Mercedes-Benz Viano 11 1.6% 4 V Volkswagen Transporter 12 1.6% 4 V Volkswagen California 13 1.6% 4 V Opel Vivaro 14 1.6% 4 V Fiat Scudo 15 1.6% 4 V Citroen Jumper 16 0.8% 2 V Volkswagen Caravelle 17 0.8% 2 V Renault Master 18 0.4% 1 V Peugeot Expert 19 0.4% 1 V Citroen Jumpy
0 100.0% 207 T3 Totaal 1 15.0% 31 T3 Land Rover Range Rover 2 14.5% 30 T3 Mazda Cx-9 3 10.6% 22 T3 Volvo XC90 4 10.6% 22 T3 Lexus RX 5 10.1% 21 T3 T2 Mercedes-Benz GLK 6 7.2% 15 T3 Land Rover Discovery 7 6.3% 13 T3 Jeep Grand Cherokee 8 5.8% 12 T3 BMW X6 9 5.3% 11 T3 Mercedes-Benz M-klasse 10 5.3% 11 T3 BMW X5 11 3.9% 8 T3 Mazda CX-7 12 2.4% 5 T3 Volkswagen Touareg 13 2.4% 5 T3 Jeep Commander 14 2.4% 5 T3 Audi Q7 15 1.9% 4 T3 Toyota Land Cruiser 16 1.9% 4 T3 Mercedes-Benz R-klasse 17 1.4% 3 T3 Porsche Cayenne 18 1.4% 3 T3 Nissan Murano 19 1.0% 2 T3 Infiniti Fx 20 0.5% 1 T3 Buick Enclave
0 100.0% 1574 T2 Totaal 1 12.7% 200 T2 Mitsubishi Outlander 2 12.1% 190 T2 Volkswagen Tiguan 3 8.8% 139 T2 Kia Sportage 4 8.8% 139 T2 Audi Q5 5 7.7% 121 T2 Volvo XC60 6 6.9% 108 T2 Kia Sorento 7 6.7% 105 T2 Toyota RAV4 8 6.7% 105 T2 Hyundai Tucson 9 4.4% 70 T2 BMW X1 10 4.2% 66 T2 Hyundai Ix35 11 3.7% 58 T2 Hyundai Santa Fe 12 3.4% 53 T2 Suzuki Grand Vitara 13 2.2% 34 T2 Subaru Forester 14 1.7% 27 T2 Chevrolet Captiva 15 1.6% 25 T2 Honda CR-V 16 1.5% 23 T2 Ford Kuga 17 1.3% 21 T2 Nissan X-Trail 18 1.1% 17 T2 Citroen C-crosser 19 1.0% 15 T2 Land Rover Freelander 20 0.9% 14 T2 Opel Antara 21 0.8% 12 T2 BMW X3 22 0.6% 10 T2 Jeep Patriot 23 0.4% 6 T2 Dodge Nitro 24 0.3% 4 T2 Renault Koleos 25 0.3% 4 T2 Land Rover Defender 26 0.2% 3 T2 Jeep Compass 27 0.1% 2 T2 Jeep Wrangler 28 0.1% 1 T2 Peugeot 4007 29 0.1% 1 T2 Jeep Cherokee 30 0.1% 1 T2 Infiniti Ex
0 100.0% 468 T1 Totaal 1 36.1% 169 T1 Skoda Yeti 2 24.4% 114 T1 Toyota Urban Cruiser 3 21.4% 100 T1 Suzuki SX4 4 10.7% 50 T1 Daihatsu Terios 5 6.2% 29 T1 Fiat Sedici 6 1.3% 6 T1 Suzuki Jimny
0 100.0% 442 P3 Totaal 1 32.6% 144 P3 Ford S-MAX 2 24.9% 110 P3 Ford Galaxy 3 15.4% 68 P3 Renault Espace 4 8.4% 37 P3 Seat Alhambra 5 8.1% 36 P3 Dodge Journey 6 3.4% 15 P3 Mitsubishi Grandis 7 2.3% 10 P3 Volkswagen Sharan 8 2.3% 10 P3 Chrysler Voyager 9 1.1% 5 P3 Hyundai Trajet 10 0.7% 3 P3 Peugeot 807 11 0.7% 3 P3 Citroen C8 12 0.2% 1 P3 Lancia Phedra
0 100.0% 2969 P2 Totaal 1 20.1% 597 P2 Renault Scenic 2 12.8% 380 P2 Peugeot 5008 3 9.1% 271 P2 Citroen C4 Picasso 4 8.9% 263 P2 Peugeot 3008 5 8.8% 261 P2 Opel Zafira 6 7.3% 217 P2 Volkswagen Golf Plus 7 5.5% 164 P2 Volkswagen Touran 8 5.5% 163 P2 Ford C-MAX 9 5.1% 152 P2 Toyota Verso 10 5.0% 149 P2 Seat Altea 11 4.9% 145 P2 Mercedes-Benz B-klasse 12 2.7% 81 P2 Kia Carens 13 1.9% 56 P2 Citroen Xsara Picasso 14 1.8% 52 P2 Mazda 5 15 0.3% 10 P2 Toyota Corolla Verso 16 0.1% 4 P2 Chrysler PT Cruiser 17 0.1% 2 P2 Chevrolet HHR 18 0.0% 1 P2 Seat Toledo 19 0.0% 1 P2 Chevrolet Tacuma
0 100.0% 1442 P1 Totaal 1 25.4% 366 P1 Kia Venga 2 22.7% 327 P1 Opel Meriva 3 11.2% 161 P1 Nissan Note 4 9.8% 141 P1 Citroen C3 Picasso 5 7.5% 108 P1 Renault Modus 6 6.6% 95 P1 Mercedes-Benz A-klasse 7 6.0% 87 P1 Kia Soul 8 5.1% 74 P1 Ford Fusion 9 2.4% 34 P1 Hyundai Matrix 10 2.0% 29 P1 Nissan Cube 11 0.7% 10 P1 Daihatsu Materia 12 0.4% 6 P1 Lancia Musa 13 0.3% 4 P1 Skoda Roomster
0 100.0% 281 L Totaal 1 26.0% 73 L Renault Kangoo 2 19.6% 55 L Citroen Berlingo 3 12.1% 34 L Volkswagen Caddy 4 12.1% 34 L Peugeot Partner 5 10.3% 29 L Citroen Nemo 6 8.2% 23 L Peugeot Bipper 7 8.2% 23 L Fiat Doblo 8 2.8% 8 L Opel Combo 9 0.7% 2 L Fiat Fiorino
0 100.0% 150 K Totaal 1 71.3% 107 K Toyota Iq 2 28.7% 43 K Smart Fortwo
0 100.0% 2 I Totaal 1 100.0% 2 I Rolls-Royce Ghost
0 100.0% 29 H Totaal 1 65.5% 19 H Porsche 911 2 6.9% 2 H Mercedes-Benz SL 3 6.9% 2 H Ferrari California 4 3.4% 1 H Nissan GT-R 5 3.4% 1 H Maserati Granturismo 6 3.4% 1 H Ferrari 430 7 3.4% 1 H Chevrolet Corvette 8 3.4% 1 H Bentley Continental GT 9 3.4% 1 H Aston Martin DB9
0 100.0% 40 G Totaal 1 30.0% 12 G BMW Z4 2 22.5% 9 G Audi TT 3 12.5% 5 G Opel GT 4 10.0% 4 G Mercedes-Benz SLK 5 5.0% 2 G Porsche Cayman 6 5.0% 2 G Lotus Evora 7 5.0% 2 G Chevrolet Camaro 8 2.5% 1 G Porsche Boxster 9 2.5% 1 G Nissan 370z 10 2.5% 1 G Mazda MX-5 11 2.5% 1 G Hyundai Coupe
0 100.0% 53 F Totaal 1 32.1% 17 F Porsche Panamera 2 28.3% 15 F Mercedes-Benz S-klasse 3 24.5% 13 F BMW 7-serie 4 5.7% 3 F Volkswagen Phaeton 5 3.8% 2 F Lexus LS 6 1.9% 1 F Maserati Quattroporte 7 1.9% 1 F Jaguar XJ 8 1.9% 1 F Audi A8
0 100.0% 943 E Totaal 1 31.6% 298 E Volvo V70 2 21.3% 201 E BMW 5-serie 3 19.6% 185 E Audi A6 4 18.9% 178 E Mercedes-Benz E-klasse 5 3.1% 29 E Volvo S80 6 2.8% 26 E Jaguar XF 7 0.6% 6 E Chrysler 300C 8 0.5% 5 E Saab 9-5 9 0.4% 4 E Hyundai Grandeur 10 0.4% 4 E Citroen C6 11 0.3% 3 E Lexus GS 12 0.2% 2 E Mercedes-Benz CLS 13 0.1% 1 E Cadillac CTS 14 0.1% 1 E BMW 6-serie
0 100.0% 3765 D Totaal 1 14.8% 558 D Volkswagen Passat 2 11.5% 432 D Opel Insignia 3 11.2% 420 D Audi A4 4 10.8% 407 D Ford Mondeo 5 7.2% 272 D Volvo V50 6 6.5% 244 D Toyota Avensis 7 5.9% 222 D BMW 3-serie 8 5.5% 208 D Citroen C5 9 4.5% 168 D Mercedes-Benz C-klasse 10 4.2% 160 D Audi A5 11 3.6% 135 D Renault Laguna 12 2.4% 92 D Mazda 6 13 2.2% 84 D Skoda Superb 14 1.7% 64 D Seat Exeo 15 1.2% 47 D Alfa Romeo 159 16 0.7% 28 D Saab 9-3 17 0.7% 27 D Honda Accord 18 0.7% 27 D Chevrolet Epica 19 0.6% 22 D Subaru Legacy 20 0.6% 22 D Fiat Croma 21 0.5% 20 D Volvo S40 22 0.5% 18 D Volvo C70 23 0.5% 18 D Peugeot 407 24 0.4% 16 D Volvo S60 25 0.4% 14 D Hyundai Sonata 26 0.3% 11 D Lexus IS 27 0.2% 8 D Chrysler Sebring 28 0.2% 7 D Cadillac BLS 29 0.1% 4 D Jaguar X-type 30 0.1% 3 D Alfa Romeo Brera 31 0.1% 2 D Mercedes-Benz CLC 32 0.0% 1 D Opel Vectra 33 0.0% 1 D Nissan Altima 34 0.0% 1 D Infiniti G 35 0.0% 1 D Dodge Avenger 36 0.0% 1 D Chevrolet Malibu
0 100.0% 7739 C Totaal 1 15.2% 1174 C Renault Megane 2 13.7% 1062 C Volkswagen Golf 3 10.2% 789 C Opel Astra 4 10.1% 784 C Toyota Prius 5 8.3% 644 C Ford Focus 6 5.1% 397 C Kia Ceed 7 4.2% 328 C Skoda Octavia 8 4.2% 323 C Audi A3 9 3.3% 252 C Honda Insight 10 3.1% 243 C Nissan Qashqai 11 2.9% 228 C Peugeot 308 12 2.8% 216 C Volvo C30 13 2.5% 191 C Honda Civic 14 2.1% 162 C Toyota Auris 15 2.1% 161 C Seat Leon 16 2.0% 154 C BMW 1-serie 17 1.6% 121 C Hyundai i30 18 1.3% 104 C Fiat Bravo 19 1.3% 100 C Mazda 3 20 0.8% 61 C Chevrolet Cruze 21 0.6% 50 C Volkswagen Scirocco 22 0.6% 46 C Volkswagen Jetta 23 0.5% 42 C Citroen C4 24 0.4% 33 C Mitsubishi Lancer 25 0.3% 20 C Chevrolet Nubira 26 0.2% 18 C Lancia Delta 27 0.2% 12 C Volkswagen Eos 28 0.1% 9 C Subaru Impreza 29 0.1% 6 C Toyota Corolla 30 0.1% 6 C Dodge Caliber 31 0.0% 2 C Alfa Romeo 147 32 0.0% 1 C Chevrolet Lacetti
0 100.0% 7816 B Totaal 1 13.6% 1061 B Volkswagen Polo 2 9.7% 756 B Opel Corsa 3 9.0% 700 B Toyota Yaris 4 8.8% 685 B Ford Fiesta 5 6.8% 535 B Renault Clio 6 6.6% 513 B Peugeot 207 7 4.2% 330 B Seat Ibiza 8 4.0% 311 B Dacia Sandero 9 3.7% 289 B Fiat Punto 10 3.6% 282 B Skoda Fabia 11 3.5% 272 B Hyundai i20 12 3.3% 256 B Mitsubishi Colt 13 3.2% 249 B Suzuki Swift 14 2.9% 227 B Peugeot 206 15 2.5% 193 B Mini Mini 16 2.3% 178 B Chevrolet Aveo 17 2.2% 171 B Dacia Logan 18 2.1% 165 B Alfa Romeo Mito 19 2.0% 155 B Citroen C3 20 1.3% 100 B Citroen Ds 21 1.2% 94 B Mazda 2 22 1.1% 88 B Honda Jazz 23 0.6% 43 B Nissan Micra 24 0.5% 39 B Hyundai Accent 25 0.4% 34 B Daihatsu Sirion 26 0.3% 24 B Subaru Justy 27 0.3% 22 B Kia Rio 28 0.3% 20 B Hyundai Getz 29 0.2% 14 B Citroen C2 30 0.1% 5 B Opel Tigra 31 0.1% 5 B Lancia Ypsilon
0 100.0% 9341 A Totaal 1 17.2% 1604 A Ford Ka 2 14.6% 1368 A Toyota Aygo 3 9.6% 901 A Peugeot 107 4 8.2% 768 A Citroen C1 5 8.2% 767 A Renault Twingo 6 7.2% 674 A Suzuki Alto 7 6.9% 649 A Fiat Panda 8 6.9% 646 A Hyundai i10 9 5.0% 471 A Fiat 500 10 4.6% 427 A Nissan Pixo 11 3.7% 344 A Opel Agila 12 3.4% 321 A Kia Picanto 13 1.3% 117 A Suzuki Splash 14 0.8% 79 A Daihatsu Cuore 15 0.8% 79 A Chevrolet Spark 16 0.8% 73 A Volkswagen Fox 17 0.6% 52 A Chevrolet Matiz 18 0.0% 1 A Daihatsu Trevis
Ik dacht hieraan:

Buick Enclave T3
Nissan Altima D
Chevrolet Malibu D
Rolls-Royce Ghost ?
Hyundai Ix35 T2
Chevrolet Spark A
Helemaal eens met Mach1 thumbs up Wat er met de Rolls-Royce Ghost aan moet? Toch wel fors groter dan de BMW 7-serie waar 'ie op gebaseerd is, maar kleiner dan de Phantom. Ik zou 'm toch een klasse groter indelen, hoe dat dan ook mag heten.
De winnaars zijn zo te zien opnieuw Kia en Renault. Kia heeft mijns inziens ook het meest geslaagde modellengamma van álle Aziatische volumemerken en heeft met de 7 jaar garantie natuurlijk een enorme troef in handen. Op deze manier zal Kia in april 2010 ongeveer 6000% hogere verkoopcijfers laten noteren, vooral doordat de verkoopcijfers in april 2009 door het faillissement van voormalig importeur Kroymans vrijwel stil lagen.
Verkoopcijfers in februari 2010 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van [www.raivereniging.nl]:

Lada +++
Cadillac + 300%
Dacia + 193,9%
Skoda + 105,5%
Kia + 102,8%
Land Rover + 77,8%
Suzuki + 59,4%
Renault + 54,6%
Chevrolet + 51,0%
Hyundai + 37,6%
Fiat + 35,5%
Mazda + 26,2%
Opel + 25,7%
Mercedes-Benz + 21,3%
Alfa Romeo + 20,4%
Nissan + 15,5%
Ford + 13,7%
Daihatsu + 11,5%
Totale verkopen personenauto's + 11,3%
Citroën + 11,2%
Jaguar + 9,1%
Toyota + 1,4%
Subaru - 1,1%
Peugeot - 3,7%
smart - 4,4%
Mini - 5,4%
Mitsubishi - 5,6%
Porsche - 8,3%
Honda - 8,9%
Audi - 10,4%
Volkswagen - 11,8%
Jeep - 13,6%
Chrysler - 20,0%
Seat - 20,1%
Volvo - 24,3%
Dodge - 33,3%
BMW - 38,2%
Infiniti - 42,9%*
Lexus - 45,8%
Saab - 59,5%
Lancia - 70,3%


* Cijfers AutoWeek (niet aanwezig in RDC/Rai Vereniging/Bovag-statistieken)

Daihatsu deed het opnieuw zeer beroerd, het positieve resultaat is te danken aan een al zeer matige februarimaand in 2009, toen de verkoopcijfers ten opzichte van januari 2009 daalden van 874 naar 157. Land Rover heeft veel succes met de vernieuwde modellen. De nieuwe Citroën C3 en DS3 komen aarzelend uit de startblokken. Skoda doet het opmerkelijk goed, waar de overige VAG-merken in het rood staan. Het merk is in Nederland altijd ondergewaardeerd in vergelijking met ons omringende landen, misschien dat daar verandering in kan gaan komen. Dacia laat een mooie afzetverdubbeling zien en dan moet de derde prijspakker, de Duster, nog komen. Zoals eerder gemeld deden Renault (Mégane) en Kia (Venga, cee'd, Sorento) het uitstekend. Opel klimt langzaam uit het dal, alle modellen deden het goed de afgelopen maand, maar echte verkoopstijgingen zullen vermoedelijk pas volgen na de introductie van de nieuwe Meriva en Astra Sports Tourer. Bij Hyundai heeft de ix35 nog nauwelijks bijgedragen aan flink gestegen verkoopcijfers, wat ongetwijfeld mede te danken is aan de vele (radio)commercials voor de i10 en i20. Chevrolet stijgt flink, maar nog steeds stelt het merk niet veel voor. De Spark kan zeker voor serieuzere verkoopstijgingen gaan zorgen. En Fiat doet het gewoon al maanden goed door de toegenomen vraag naar goedkope en zuinige auto's en de Panda 1.2 met 14% bijtelling is in aantocht.
Bij Volkswagen normaliseert de afzet van de Golf, maar de Polo doet het uitstekend. Ook de facelift bij de Golf Plus is aangeslagen, maar deze twee modellen kunnen geen verkoopdaling verhinderen. Peugeot heeft dringend een vernieuwde 308 nodig met gunstigere CO2 uitstootcijfers. De 3008/5008 combinatie zorgt ervoor dat Peugeot marktleider is in het Midi MPV-segment, maar dat gaat wel ten koste van de Citroën (Grand) C4 Picasso. De 508 moet wel heel veel terrein gaan terugwinnen, want de 407-afzet is vanaf het topjaar dramatisch gedaald.

Premiummerken deden het in februari zeer beroerd. Volvo wacht op de S60/V60, Infiniti kan nog geen deuk in een pakje boter slaan, Lexus heeft veel succes met de RX 450h 2WD, maar het merk moet werken aan vooral de IS-lijn. De CT 200h gaat de gevestigde concurrentie "helemaal gek maken" om er maar een PVV-term in te gooien, maar dat doet niets af aan het feit dat de sedanmodellen het beter moeten gaan doen. Bij BMW geraken de volumemodellen op leeftijd en nichemodellen als de X1, 5-serie Gran Turismo en Z4 kunnen die afzetdaling niet compenseren, gelukkig voor BMW is de 5-serie in aantocht. Bij Saab zal men wachten op de 9-5, maar het succes van de 9-3X lijkt tegen te vallen, tenzij die orders in de komende maanden zich laten zien. Bij Lancia is het zorgelijk dat men de interesse in de Delta niet vast heeft weten te houden, iets wat toch te vaak is te zien bij Italiaanse auto's vanaf het C-segment. Porsche heeft succes met de Panamera, maar de nieuwe Cayenne kan niet snel genoeg bij de dealers staan.
Jaguar doet het nog redelijk, de XJ zal voor een opleving kunnen gaan zorgen. De Alfa Romeo MiTo had volgens mij zijn beste maand ooit, maar de rest van het gamma verkoopt gewoon slecht, de Giulietta zal eindelijk tot een echte verkoopstijging kunnen leiden.
Dat de Kia Sportage nog aardig goed verkoopt verbaast me wel, er komt namelijk een nieuwe aan en een van de nieuwste modellen is het meer. Voor de rest is het allemaal wel beetje zoals normaal denk ik. En met die Ka's denk ik dat ze er gewoon een zooitje op kenteken hebben gezet, want eerst slecht verkopen en nu opeens meer als de rest lijkt me beetje vreemd.
Slecht verkopen is in het geval van de Ford Ka nogal overdreven, de auto stond altijd rond plaats 15 en dat vond ik nu juist altijd al opvallend hoog.
En Kia stunt nog lekker met de huidige Sportage, een tijdje geleden was de vanafprijs 19.995 euro! Niet zo gek dat er dan nog veel vraag naar is.

Wat ik trouwens helemaal niet snap is dat Ford niet eens wat doet aan het motorengamma van de Kuga. Die auto heeft zoveel potentie om succes te boeken, maar er is nog steeds geen basis benzinemotor leverbaar met een gunstig label. De enige benzinemotor in de Kuga is nog altijd de verouderde 2.5T van Volvo met een F-label en vanafprijs van 42 mille. Hopelijk worden de 1.6 SCTi Ecoboost-motoren met 150 en 180 pk gauw leverbaar in de Kuga, dan moeten de verkoopcijfers zeker kunnen vervijfvoudigen.
BMW heeft door de aanpassing naar EURO5 emmisienormen helaas geen 1-serie meer in de 20% bijtelling. Tsja, en dat kost marktaandeel bij de zuinige, alleen-om-de-centen-Priusminnende Nederlanders met een leasebak. De 320D Efficient Dynamics die als enige sedan met een beetje power 20% bijtelling scoort, zal de 3-serie verkoop behoorlijk doen opleven. Nu nog een 118d en een X1 Sdrive 18d met dezelfde techniek en 20% bijtelling.
Quote
Daewoo-Chevrolet

Wat ik trouwens helemaal niet snap is dat Ford niet eens wat doet aan het motorengamma van de Kuga. Die auto heeft zoveel potentie om succes te boeken, maar er is nog steeds geen basis benzinemotor leverbaar met een gunstig label. De enige benzinemotor in de Kuga is nog altijd de verouderde 2.5T van Volvo met een F-label en vanafprijs van 42 mille. Hopelijk worden de 1.6 SCTi Ecoboost-motoren met 150 en 180 pk gauw leverbaar in de Kuga, dan moeten de verkoopcijfers zeker kunnen vervijfvoudigen.

Ik denk dat Ford dat nog wel gaan doen. Je hebt gelijk, de Kuga is heel gelikt en ziet er stoer uit. In andere landen heeft hij beduidend meer succes.
Daihatsu schijnt te overwegen om de Europese markt te verlaten vanwege de marktomstandigheden, met een zo dure yen valt er waarschijnlijk geen winst te maken. Waarom probeert Daihatsu niet wat flexibeler om te gaan met de situatie, is export vanuit Indonesië waar Daihatsu veel populariteit geniet of Maleisië vanuit Perodua geen optie?

Naar mijn mening zou de Gran Max als bedrijfswagen hier wel verkocht mogen worden als nieuwe Hijet:



En de lokale versie van de Daihatsu Sirion/Perodua Myvi kan best de Japanse vervangen. De lokale versie van de hier onbekende Daihatsu Boon (=Sirion) Luminas, de Maleisische Perodua Alza zou hier ook wel verkocht mogen worden. De Perodua Viva is een gewijzigde Cuore van de vorige generatie, die zou ook wel naar hier mogen komen als een budgetmodel, want de Cuore is er nu vanaf 10 duizend euro.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat met Daihatsu, ben wel verbaasd dit te lezen. Nu ik erover nadenk denk ik meteen: wat heeft Daihatsu eigenlijk te bieden naast de Cuore en Sirion? Modellen die je niet heel vaak ziet.
Ik denk niet dat Daihatsu zo maar verdwijnt uit Europa. Het is makkelijk om je terug te trekken maar het is veel moeilijker om daarna weer terug te komen. Voorbeeldje? Alle dealercontracten verdwijnen. Als Daihatsu terug zou komen zou men misschien aankloppen bij de bedrijven waar men goede ervaringen mee had. Maar sommige dealers zullen niet meer willen, andere zijn misschien gestopt. Het is dan moeilijk om op een goede manier terug te komen.

Zelf denk ik dat Daihatsu het gewoon een paar jaar (2) rustig aan moet doen, de crisis duurt nog voort, maar de tekenen van herstel zijn er al. Als Daihatsu in 2011 en 2012 met een paar frisse modellen komt, komt het vanzelf goed met het merk.

@Mach1: Naast de Sirion en de Cuore heeft Daihatsu natuurlijk nog de Trevis (zie je bijna nooit, gelukkig maar!), de Materia (ook niet moeders mooiste), de Terios (die net vernieuwd is) en de Copen (dat alleraardigste, kleine cabrioletje, een soort mini Audi TT). Als je dan nagaat dat de huidige Sirion ook al weer 5 jaar mee loopt dan is het logisch dat het op dit moment niet zo lekker gaat met de verkopen van Daihatsu.
Als de goedkoopste Cuore 7.990 euries zou kosten ging het een stuk beter met Daihatsu in Nederland. Met een vanafprijs van 9.999 is het geen alternatief voor de drieling, Twingo, Panda en i10.

De Sirion is best aardig maar ook te duur. De rest van het programma bestaat uit niche-modellen, de Materia incluis. De prijsstelling van de Terios is echt idioot. 20 mille voor een basismodel met 2WD. Dat koopt geen hond natuurlijk!

Wat mij betreft mag het merk verdwijnen, ik zie geen toegevoegde waarde. Dat verkondig ik al jaren en er is meer reden dan ooit smiling smiley.
Daihatsu is in ieder geval een bijzonder sympathiek merk en was in 2008 zeker voor Europese begrippen bijzonder succesvol in Nederland. Nu nog steeds eigenlijk, wat in heel Europa zijn de verkoopcijfers in elkaar gestort, in het Verenigd Koninkrijk in februari 2010 bijvoorbeeld met 89%. Hier heb ik al laten zien wat het effect was van de dure yen voor Daihatsu.
Wisselkoers eind juli/begin augustus 2008: 1 yen = 0,005882 euro
Wisselkoers op dit moment (begin maart 2010) = 0,008287 euro
Dat is een stijging van maar liefst 41%! Als Daihatsu die prijzen gewoon had doorberekend, dan zou een Cuore 11.899 euro moeten kosten in plaats van de introductieprijs van 8.499 euro. Niet zo vreemd dat export naar Europa op dit moment bijzonder oninteressant is.
Wat is er zo sympathiek aan Daihatsu? Ze maken kleine rare autootjes, met een voor sommigen hoog kijk-eens-wat-schattig-gehalte. smiling smiley. Een beetje een underdog merk met voornamelijk "net niet" ontwerpen. Natuurlijk is er sprake van lef bij het op de markt brengen van de Materia. Maar het is voornamelijk uiterlijk vertoon. De Terios is echt overbodig. De Copen is grappig als imagemaker maar daar verdien je geen geld mee. De Sirion is aardig en de Trevis triest. De Cuore is OK.

Subaru biedt de Justy Comfort aan voor 10.995 inclusief airco, radio en electrische spiegels. Dezelfde auto als de Sirion die ruim 800 Euries duurder is en deze uitrusting niet heeft. Daihatsu kan 'm dus ook goedkoper aanbieden. Niet dat Subaru veel meer verkoopt, maar wie kent de auto in vredesnaam? Subarau sleet 69 Justy's in jan & feb en Daihatsu deed 67 Sirions. Gerommel in de marge!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-03-2010 21:57 door BMdoubleyou.
Quote
BMWdoubleyou
Wat is er zo sympathiek aan Daihatsu? (...) Een beetje een underdog merk (...)

Dat dus. Ik ben pro underdog en dan is Daihatsu ook nog eens een merk met historie.

Quote
BMdoubleyou
Ze maken kleine rare autootjes, met een voor sommigen hoog kijk-eens-wat-schattig-gehalte.

Geweldig toch big smile smiley








(Daihatsu Mira Cocoa)

Daihatsu is daarnaast de meest verkochte fabrikant van KEI cars in Japan, net wat groter dan Suzuki.
Tsja, smaken verschillen nogal, blijkt maar weersmiling smiley. Ik hou niet van schattige kleine autootjes. De 500 en Mini vind ik leuk, maar niet omdat ze schattig zijn. KEIcars vind ik keistom smiling smiley .

Ik kan "anders dan anders" best waarderen maar de underdog heeft niet per definitie mijn waardering. Subaru is apart, en in wezen ook overbodig, maar dat merk kan ik wel waarderen (op de Justy na want dat is een kloon). Ook al vind ik het huidige leveringsprogramma niet zo geslaagd. De eerste Forrester bijvoorbeeld was een lekker eigenwijze bak, en da's nu een suffe SUV. De vorige Legacy vond ik een fraaie auto. De nieuwe is maar zozo.

Bij BMW zijn de X6 en de 5 GT de underdogs en dan ook behoorlijk discutabel in veler ogen. Ik vind ze allebei top. Zeker de 5 GT vind ik prachtig.
Daihatsu had altijd bestaansrecht door modellen van Suzuki te kopiëren en die te verbeteren.
Maar met de huidige koers van de Yen is er geen reden meer om een Daihatsu te kopen.
Mooi dat ze nog steeds in Japan worden gemaakt en niet in Hongarije, voor wat de bouwkwaliteit betreft. Maar dan moeten we gaan wachten totdat de koers van de Yen weer gaat dalen. Of Daihatsu moet ook maar eens geloven aan externe productiefaciliteiten.
Waarom een A-segmenter? Omdat dat meer dan voldoende is om van A naar B te komen. Ze zijn tegenwoordig luxer en comfortabeler dan de Polootjes en Corsaatjes van vroeger. Het kost weinig qua aanschaf. Het verbruikt veel minder brandstof, je krijgt van de overheid allerlei voordelen (geen BPM, geen wegenbelasting). Ze zijn vaak ruimer en/of functioneler dan veel van de grotere auto's.
Kortom: er zijn veel meer voordelen aan een A-segment auto dan nadelen.
Kan een Audi A6 6x zoveel kosten, maar biedt zoiets ook 6x zoveel rijplezier? Het antwoord is dat de meeste mensen best veel fun beleven in een kleine auto (meer rijbeleving dan een luxe auto waarin je niets beleeft) en dat een A6 of soortgenoot meer iets is voor beroepschauffeurs. Particulier kan zoiets nooit uit.

Op de auto's van Daihatsu is niets aan te merken, alleen nekt de hoge koers van de Yen het merk. Hoe zou dat trouwens bij Toyota, Honda en Subaru gaan?
Quote
BMdoubleyou
Wat is er zo sympathiek aan Daihatsu? Ze maken kleine rare autootjes, met een voor sommigen hoog kijk-eens-wat-schattig-gehalte. smiling smiley. Een beetje een underdog merk met voornamelijk "net niet" ontwerpen. Natuurlijk is er sprake van lef bij het op de markt brengen van de Materia. Maar het is voornamelijk uiterlijk vertoon. De Terios is echt overbodig. De Copen is grappig als imagemaker maar daar verdien je geen geld mee. De Sirion is aardig en de Trevis triest. De Cuore is OK.

Subaru biedt de Justy Comfort aan voor 10.995 inclusief airco, radio en electrische spiegels. Dezelfde auto als de Sirion die ruim 800 Euries duurder is en deze uitrusting niet heeft. Daihatsu kan 'm dus ook goedkoper aanbieden. Niet dat Subaru veel meer verkoopt, maar wie kent de auto in vredesnaam? Subarau sleet 69 Justy's in jan & feb en Daihatsu deed 67 Sirions. Gerommel in de marge!

Wat er zo sympathiek is aan Daihatsu?
Om slechts een paar argumenten te geven: Dat ze het geniale 3-pittertje ontwikkeld hebben dat in de Aygo, C1 en kleine Peu zit.
Dat het hele degelijke karretjes zijn.
Dat de dealers geen arrogante stropdassen zijn en steeds goed scoren.
Dat ze geniale --groot van binnen-- ""kleine"" autootjes maken!

Helaas voor Daihatsu bespelen ze alleen niet zo slim met o.a. "free" publicity de media als bijv. een VAG.
Anders zouden veel meer mensen bijvoorbeeld de Sirion / Justy weten te waarderen.

En al dat gelul over die "dure" Yen: voor nog geen 11 mille heb je een volledig uitgeruste compacte betrouwbare 5-persoons Justy, inclusief trekhaak, imperial en navigatie, radio/CD, airco, tig airbags, afst. bestuurde deuren, 4! el. ramen, korte draaicirkel, veel ruimte en aflegmogelijkheden en nog zeer zuinig ook!

Maar ja, er zijn nog steeds volksstammen die minstens een mille of 5 meer betalen voor een vergelijkbaar uitgerust en minder betrouwbaar en minder zuinig Polootje...
Quote
Daewoo-Chevrolet
Daihatsu is in ieder geval een bijzonder sympathiek merk en was in 2008 zeker voor Europese begrippen bijzonder succesvol in Nederland. Nu nog steeds eigenlijk, wat in heel Europa zijn de verkoopcijfers in elkaar gestort, in het Verenigd Koninkrijk in februari 2010 bijvoorbeeld met 89%. Hier heb ik al laten zien wat het effect was van de dure yen voor Daihatsu.
Wisselkoers eind juli/begin augustus 2008: 1 yen = 0,005882 euro
Wisselkoers op dit moment (begin maart 2010) = 0,008287 euro
Dat is een stijging van maar liefst 41%! Als Daihatsu die prijzen gewoon had doorberekend, dan zou een Cuore 11.899 euro moeten kosten in plaats van de introductieprijs van 8.499 euro. Niet zo vreemd dat export naar Europa op dit moment bijzonder oninteressant is.

Even een denkfoutje gemaakt, want de yen/euro koers is niet van toepassing op 'locale' kosten die immers niet in yen zijn uitgedrukt (zoals belastingen, dealermarge, transport in Nl ed). Blijft echter wel een impact van betekenis (de yen stijging) op de uiteindelijke prijs maar echt niet met 41%, waarschijnlijk in de buurt van 20-25%
Quote
Axela
9 A-segment auto's in de top 25. Daihatsu zou daar toch mooi kunnen inspringen met hun kleine auto's zou je zeggen. Ik snap sowieso niet waarom al die kleine auto's zoveel worden verkocht. Hebben mensen geen behoefte meer aan een beetje ruimte en comfort?
Mijn vader is in december met pensioen gegaan en heeft zijn Avensis van 2003 ingeruild op een Aygo. Dat scheelt €75 wegenbelasting, 60 verzekering per maand. Ook het onderhoud is veel goedkoper.

Een Aygo rijdt beter als een auto uit een iets hoger segment van een paar jaar terug. Het opvallendste van de Aygo vind ik dat de stoelen veel beter zijn als van hun Avensis.



Wat Daihatsu betreft, op de Sirion na allemaal lelijke of te dure auto's. Jappen vinden het mooi, Europeanen niet.
Het blijven koekblikjes die bij windkracht zowat van de weg waaien. En veilig? Ik vraag het me af. Maar ja, sommigen glimmen van sympathie voor een lief, klein autootje. Dan betaal ik liever 5 mille meer voor een Clio, Polo of 207. Rijdt beter, steviger en ruimer.
Quote
Daewoo-Chevrolet
Daihatsu is in ieder geval een bijzonder sympathiek merk en was in 2008 zeker voor Europese begrippen bijzonder succesvol in Nederland.

Vind jij niet alles wat slecht/matig verkoopt sympathiek?
Quote
K2
Dat ze geniale --groot van binnen-- ""kleine"" autootjes maken!

Top 25 ruimte achterin
          min                                         max
   1     1220 Maybach       62                      1520 Maybach       62
   2      930 Volkswagen    Multivan                1150 Volkswagen    Multivan
   3      790 Daihatsu      Cuore                   1040 Mercedes-Benz A
   4      780 Ssangyong     Rodius                  1030 Mercedes-Benz S
   5      780 Skoda         Superb                  1020 Daihatsu      Cuore
   6      770 Hyundai       Grandeur                1020 Ssangyong     Rodius
   7      770 Chrysler      Grand-Voyager           1020 Skoda         Superb
   8      765 Jaguar        XJ8                     1020 Hyundai       Grandeur
   9      765 Jaguar        Super                   1015 Jaguar        XJ8
  10      765 Daimler       Super                   1015 Jaguar        Super
  11      760 Volkswagen    Phaeton                 1015 Daimler       Super
  12      760 Mercedes-Benz A                       1010 Audi          S8
  13      750 Honda         CR-V                    1010 Audi          A8
  14      750 Daewoo        Tacuma                  1000 Chrysler      Grand-Voyager
  15      750 Chevrolet     Tacuma                   995 Skoda         Superb
  16      750 Renault       Grand-Espace             990 Honda         CR-V
  17      745 Mitsubishi    Outlander                980 Skoda         Roomster
  18      745 Honda         CR-V                     980 Mercedes-Benz S
  19      740 Skoda         Superb                   980 BMW           3
  20      740 Honda         FR-V                     975 Daihatsu      Materia
  21      740 BMW           7                        970 Daewoo        Tacuma
  22      740 Mercedes-Benz G                        970 Chevrolet     Tacuma
  23      740 Mercedes-Benz S                        970 Honda         FR-V
  24      740 Audi          S8                       970 BMW           7
  25      740 Audi          A8                       970 Nissan        Note
Quote
GPS_wegkwijt
Even een denkfoutje gemaakt, want de yen/euro koers is niet van toepassing op 'locale' kosten die immers niet in yen zijn uitgedrukt (zoals belastingen, dealermarge, transport in Nl ed). Blijft echter wel een impact van betekenis (de yen stijging) op de uiteindelijke prijs maar echt niet met 41%, waarschijnlijk in de buurt van 20-25%

Daar had ik niet aan gedacht, hoewel ik er wel vanuit ging dat de dealermarge gelijk zou blijven, maar goed: een stijging van 20-25% van de verkoopprijs zou nog steeds fors zijn.

Quote
---GT---
Op de auto's van Daihatsu is niets aan te merken, alleen nekt de hoge koers van de Yen het merk. Hoe zou dat trouwens bij Toyota, Honda en Subaru gaan?

Toyota? De Aygo komt uit Tsjechië, de Yaris uit Frankrijk, de Auris uit het Verenigd Koninkrijk, de Corolla uit Zuid-Afrika, de Avensis uit het Verenigd Koninkrijk, de Verso uit Turkije en de Hilux/Hiace/Dyna uit Zuid-Afrika. Blijven over de Urban Cruiser, RAV4, Land Cruiser 150 en Land Cruiser 200. Zal dus wel meevallen, maar zeker Subaru, Honda en Mazda die bijna alle modellen uit Japan halen zullen er last van hebben. Mitsubishi, Suzuki, Nissan en Isuzu zullen er minder last van hebben aangezien de volumemodellen uit Europa, India of Thailand komen.
Quote
Geelhoed
Quote
Elaste
De Ka wordt pas een dik jaar verkocht.

En de Ka's die door leverproblemen dat eerste jaar niet zijn geleverd kwamen allemaal in februari! grinning smiley


Bedoelde u mischien: Leveringsproblemen
Het mag dan wel zo zijn dat die kleine koekblikjes beter rijden dan een B segmenters van 15 jaar terug, maar ik vind het nog steeds koekblikjes. Ze voldoen voor het rijden van A naar B en als je niet meer wenst, en er graag zo min mogelijk aan uitgeeft, moet je vooral zo'n ding kopen.
Quote
GT
Kan een Audi A6 6x zoveel kosten, maar biedt zoiets ook 6x zoveel rijplezier? Het antwoord is dat de meeste mensen best veel fun beleven in een kleine auto (meer rijbeleving dan een luxe auto waarin je niets beleeft) en dat een A6 of soortgenoot meer iets is voor beroepschauffeurs. Particulier kan zoiets nooit uit.

Er zijn genoeg mensen die particulier een gebruikte grote auto rijden dus het is totale onzin dat een "A6 meer iets voor beroepschauffeurs is". Ik kan uit ervaring zeggen dat een grote auto heel veel rijplezier biedt. JIj kan het blijkbaar niet snappen dat er veel mensen zijn die meer willen dan een ding dat van A naar B rijdt. De rijbeleving van een grote auto van een behoorlijk merk met 5, 6 of 8 cilinders is enorm! Niks beleven? Eén en al beleving en genieten met een grote G! En daar heb ik geld voor over. Dat is iets wat jij je niet kan voorstellen. Jouw lol zit blijkbaar in zo goedkoop mogelijk rijden. Moet je vooral doen als je daar gelukkig van wordt smiling smiley. Maar ik en vele anderen doen het anders.
Rijplezier en Daihatsu gaan ook heel goed samen.

Leuke discussie! Doe ik ook nog een bijdrage. Een A-segmenter koop je als je niet meer nodig hebt dan dat en niet veel meer rijdt dan pak hem beet, 15.000 tot 18.000 kilometer per jaar. Als je meer rijdt dan is een auto uit de B-klasse toch niet te versmaden. Ik rij sinds 2004 ongeveer 36.000 kilometer per jaar (detachering) in een auto van de werkgever. Ze zijn niet zo ruimhartig in leaseauto's en na een VW Golf V, gloednieuw in 2004, heb ik louter auto's uit het B-segment gereden (Opel Corsa 1200, bj 2003, Peugeot 206 1,4 Hdi, bj2005, Skoda Fabia Sdi, bj 2005 (zelf uitgekozen), en nu twee keer een Clio Dci70 TeamSpirit, bj 2006. Dan leer je wel waarderen wat kernwaarden zijn van een goede auto. Dat zijn naar mijn idee: een goede stoel, in combinatie met een goede zit/stuurhouding, een rustig weggedrag waarbij weinig stuurcorrecties nodig zijn, betrouwbaarheid (je wilt niet om de haverklap bij de dealer staan). Verder is rust in het interieur ook een belangrijk iets.

Al deze dingen zijn net wat beter geregeld in een B-segmenter. Zou ik een baan in mijn woonplaats hebben dan stond er hoogstwaarschijnlijk een A-segmenter voor de deur en waarschijnlijk niet eens een nieuwe. Genoeg om van A naar B te komen en lekker weinig betalen voor de vaste kosten als MRB en verzekering. Ja hoor, ik begrijp de mensen die een A-segmenter kopen heel goed!

Met een nieuwe Chevrolet Spark bijvoorbeeld zou ik heel goed kunnen leven, mits ik niet boven het genoemde kilometrage per jaar zou komen. Ik heb absoluut geen behoefte om mijn status te laten zien door middel van een grote auto, er zijn belangrijker zaken in deze wereld!
Quote

Er zijn genoeg mensen die particulier een gebruikte grote auto rijden dus het is totale onzin dat een "A6 meer iets voor beroepschauffeurs is". Ik kan uit ervaring zeggen dat een grote auto heel veel rijplezier biedt. JIj kan het blijkbaar niet snappen dat er veel mensen zijn die meer willen dan een ding dat van A naar B rijdt. De rijbeleving van een grote auto van een behoorlijk merk met 5, 6 of 8 cilinders is enorm!

bij de woorden rijbeleving/rijplezier denk ik dan weer eerder aan een sportwagentje, misschien zelfs iets met een 4 cilinder, dan aan een limousine met Vzoveel.
Quote

En blijkbaar vinden mensen geld belangrijker dan smaak want wie gaat er nou voor zo'n lol hier in rijden?

ik.
Als je nauwelijks eisen stelt aan vervoer is zo'n kleintje prima.
We gaan Maart 2010 met minstens + 15% eindigen.
Verbaasd mij nix - het wemelt hier in 't Gooi van nieuw blik.
Ultra nwe Range Rover's, Mini's, Porsche's, VW Golf's.
O ja, en 1 nwe Megane en 1 nwe Asta!

Ik heb het hier wel over de 'gestoorde' dorpskes Laren en Blaricum.
Gelukkig heeft de rest van NL meer verstand van auto's:
Daar worden de Peugeots, Kia's en Ford's gekocht.grinning smiley
Ik zag vandaag een stuk of 10 Astra's waarvan 5 in het wild en de andere 5 bij de dealer (net als een aantal nieuwe C3's, DS3's, Spark's, ix35's, C30/C70 facelifts etc.) tijdens de drie uur durende terugreis van Nijmegen naar Rosmalen (er was weer eens iemand voor de trein gesprongen...).
Quote
Daewoo-Chevrolet
Ik zag vandaag een stuk of 10 Astra's waarvan 5 in het wild en de andere 5 bij de dealer (net als een aantal nieuwe C3's, DS3's, Spark's, ix35's, C30/C70 facelifts etc.) tijdens de drie uur durende terugreis van Nijmegen naar Rosmalen (er was weer eens iemand voor de trein gesprongen...).

Nooit warm gelopen van Opel, maar de Astra is werkelijk erg fraai en evenwichtig gestileerd.
Qua looks vind ik 'm de mooiste in zijn klasse.
Quote
rickm
Nooit warm gelopen van Opel, maar de Astra is werkelijk erg fraai en evenwichtig gestileerd.
Qua looks vind ik 'm de mooiste in zijn klasse.
En wat vind je van de Léon? eye rolling smiley
Quote
Geelhoed
Quote
rickm
Nooit warm gelopen van Opel, maar de Astra is werkelijk erg fraai en evenwichtig gestileerd.
Qua looks vind ik 'm de mooiste in zijn klasse.
En wat vind je van de Léon? eye rolling smiley

Bijna de 'mooiste';-))
Zonder dollen, die rijdt al weer lang rond en nog steeds is ie fraai, zeker de snelle versies.
Mooier dan bv de Golf, Focus, Mazda 3.
Vind één detail wat minder - het Seat logo.
Quote
gearhead
Ja en de Mazda3?

Die is het net niet, alhoewel de Nederlandse design chief bij Mazda ( nu Renault) er zijn best op heeft gedaan
Quote
rickm
We gaan Maart 2010 met minstens + 15% eindigen.
Verbaasd mij nix - het wemelt hier in 't Gooi van nieuw blik.
Ultra nwe Range Rover's, Mini's, Porsche's, VW Golf's.
O ja, en 1 nwe Megane en 1 nwe Asta!

Ik heb het hier wel over de 'gestoorde' dorpskes Laren en Blaricum.
Gelukkig heeft de rest van NL meer verstand van auto's:
Daar worden de Peugeots, Kia's en Ford's gekocht.grinning smiley

tellerstand nwe blik in NL staat één dag na de vorige post op: PLUS 21%.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-03-2010 11:34 door rickm.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.