De Nederlandse verkoopcijfers (augustus 2019 -16,3% @ pag. 103)

Gepost door Rutger DC 
BOVAG en RAI: autoverkopen eerste negen maanden 2007 stijgen 4,6 procent

In de eerste negen maanden van dit jaar zijn 415.424 nieuwe personenauto's verkocht. Dat is 4,6 procent meer dan in dezelfde periode in 2006, toen zijn er 396.983 stuks verkocht. De autoverkopen in de maand september 2007 laten een groei zien van 2,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2006.
In september zijn in totaal 40.581 nieuwe auto's geregistreerd, tegen 39.578 stuks in dezelfde maand in 2006. Dat blijkt uit de gegevens van BOVAG en RAI Vereniging.

Top vijf best verkochte merken januari t/m september 2007
Volkswagen (40.360), Opel (40.357), Toyota (34.306), Ford (32.542), Peugeot (32.209).

Top vijf best verkochte modellen januari t/m september 2007
Opel Corsa (12.534), Peugeot 207 (12.360), Volkswagen Golf (10.383)), Opel Astra (10.238), Ford Focus (8.844).

 07/06/sep. 07         1-9 07  1-9 06  sep. 07
 1  1  3 Volkswagen    40.360  42.140  3.677  
 2  2  1 Opel          40.357  36.453  4.415  
 3  6  6 Toyota        34.306  30.166  2.664  
 4  5  2 Ford          32.542  30.830  3.715  
 5  4  4 Peugeot       32.209  31.221  3.247  
 6  3  5 Renault       27.184  31.272  2.716  
 7  7  7 Citroen       19.917  17.995  1.995  
 8 10 10 Volvo         15.989  13.344  1.474  
 9  9  8 Fiat          15.772  14.227  1.950  
10  8  9 Hyundai       15.005  14.752  1.528  
11 11 16 Audi          13.135  12.302  1.033  
12 12 12 Kia           12.426  11.628  1.097  
13 13 11 BMW           11.746  11.342  1.325  
14 15 15 Suzuki        11.712  10.354  1.048  
15 14 19 Seat          11.016  10.712    705  
16 16 13 Mercedes      10.598   9.900  1.071  
17 19 20 Skoda          7.742   7.183    639  
18 17 18 Nissan         7.225   8.895    778  
19 20 14 Mitsubishi     6.965   7.044  1.055  
20 18 17 Chevrolet      6.944   7.282    945  
21 22 22 Daihatsu       6.251   5.054    476  
22 21 21 Mazda          5.756   6.608    509  
23 23 23 Honda          4.944   3.720    418  
24 24 24 Chrysler       4.127   3.455    346  
25 25 25 Alfa Romeo     3.816   3.283    306  
26 26 27 Saab           2.599   3.027    157  
27 28 26 Mini           2.325   1.591    240  
28 29 28 Land Rover     1.733   1.315    135  
29 34 33 Dacia          1.375     622     66  
30 31 30 Lexus          1.260   1.275     96  
       
        Totaal        415.424  396.983  40.581
Bron: [www.autorai.nl]



169 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-09-2019 12:21 door Rutger DC.
Anonieme bezoeker
Re: Verkoopcijfers september 2007
03-10-2007 17:48
al gaat het slecht met de economie,al hoor je mensen praten dat het niet goed gaat met de kas,hebben zei altijd wel geld voor een auto,hoe kan dat??.meeste zijn zeker leasesmiling smiley
Grappig dat de Koreanen behalve Toyota, alle jappen voorbij zijn.

Opel moet nu toch balen met 3 auto's verschil. Toch maar een Vectra OPC klaarzetten voor een proefrit?
Anonieme bezoeker
Re: Verkoopcijfers september 2007
03-10-2007 19:32
Quote
Hot-Car
al gaat het slecht met de economie,al hoor je mensen praten dat het niet goed gaat met de kas,hebben zei altijd wel geld voor een auto,hoe kan dat??.meeste zijn zeker lease

De economie trekt juist aan. nut smiley

Quote
aras
Grappig dat de Koreanen behalve Toyota, alle jappen voorbij zijn.

Compleet en overwegend nieuw gamma. Is bij de meeste Jappen niet het geval.

cool smileyFocusRScool smiley
Anonieme bezoeker
Re: Verkoopcijfers september 2007
03-10-2007 22:15
Quote
Compleet en overwegend nieuw gamma.

Niets van waar, Er staat heel veel op stapel om de ouder modellen te vervangen.

Anonieme bezoeker
Re: Verkoopcijfers september 2007
03-10-2007 22:31
Klopt, de Koreanen zijn al een aantal jaren alle Japanse merken - op Toyota na - voorbij in de verkooplijsten (in Nederland althans).

Dat terwijl de meeste Hyundai modellen aan de vooravond staan van vernieuwing. Zo komt er een nieuwe Atoz, Getz en Coupe aan, en moeten de verkopen van de i30 nog op gang komen.

Kortom ze doen het uitstekend, verkopen waarschijnlijk weer iets meer dan afgelopen jaar, en dan moeten de nieuwe modellen bij Hyundai nog komen, die waarschijnlijk weer voor een opleving in de verkoopcijfers zullen zorgen.
Excellent driver Schreef:
-------------------------------------------------------
> Klopt, de Koreanen zijn al een aantal jaren alle
> Japanse merken - op Toyota na - voorbij in de
> verkooplijsten (in Nederland althans).
>
> Dat terwijl de meeste Hyundai modellen aan de
> vooravond staan van vernieuwing. Zo komt er een
> nieuwe Atoz, Getz en Coupe aan, en moeten de
> verkopen van de i30 nog op gang komen.
>
> Kortom ze doen het uitstekend, verkopen
> waarschijnlijk weer iets meer dan afgelopen jaar,
> en dan moeten de nieuwe modellen bij Hyundai nog
> komen, die waarschijnlijk weer voor een opleving
> in de verkoopcijfers zullen zorgen.

Vernieuwing wil nog niet zeggen verbetering : ik rijd 4 jaar tevreden rond in een 2003 Accent - de nieuwe ziet er niet uit en de prijzen van de ook al niet spetterende i30 liggen slechts ietsje onder Volkswagen niveau....... ik heb dan ook maar eens een nieuwe Spanjaard besteld , pracht design tegen betaalbare prijs !
i-Catcher Schreef:
-------------------------------------------------------
> >
> Niets van waar, Er staat heel veel op stapel om de
> ouder modellen te vervangen.

?? Op stapel staan betekent dat die modellen er nog niet zijn. En dus ook nog niet verkocht worden. En dus komen die ook niet voor in de verkoopstatistieken.
Dus wat bedoel je?
Anonieme bezoeker
Re: Verkoopcijfers september 2007
03-10-2007 23:46
Peter Argenta. Schreef:
Quote

>
> Vernieuwing wil nog niet zeggen verbetering : ik
> rijd 4 jaar tevreden rond in een 2003 Accent - de
> nieuwe ziet er niet uit en de prijzen van de ook
> al niet spetterende i30 liggen slechts ietsje
> onder Volkswagen niveau....... ik heb dan ook maar
> eens een nieuwe Spanjaard besteld , pracht design
> tegen betaalbare prijs !

Klopt, (ook ik vindt de nieuwe Accent niet vernieuwend, de i30 vindt ik overigens een hele nette auto, maar ook weer niet meer dan dat) maar voor de gemiddelde Hyundai koper is styling toch niet het belangrijkste aankoop-argument, maar je hebt gelijk dat Hyundai's een beetje zielloos en saai zijn vormgegeven, maar geldt dat eigenlijk niet voor 90% van de auto's uit Azië en uit Duitsland?

Verder is het natuurlijk wel belangrijk dat de nieuwe Atoz en Getz geen Kia-klonen worden, want dan vrees ik dat ze hun eigen graf graven, maar als Hyundai gewoon doorgaat met de kwaliteitssprongen die ze maken, en de wat Europesere styling, maar wél met een 'eigen gezicht' dan denk ik best dat ze een eind kunnen komen hoor, zeker omdat ze nog altijd een stuk(je) goedkoper zijn dan een alternatief van Volkswagen of Toyota met een gelijk uitrustingsniveau (dat ze duur zijn geworden ben ik dus niet met je eens).

Overigens is Seat (en Skoda trouwens ook) een prima alternatief. Ook veel 'value for money' in vaak een mooi jasje. Ik snap bijvoorbeeld ook niet dat Seat niet in de top 10 voorkomt, Seat verdient eigenlijk veel meer waardering, maar dat geldt voor meer merken.

Maar ik dacht dat je zo te spreken was over je Hyundai Peter Argenta? Of is het puur omdat je de nieuwe modellen niet mooi, of praktisch genoeg vindt?

Maar Hyundai blinkt dan wel niet uit in styling en spannende vormgeving vol emotie, of dito rijgedrag, maar weer wel in betrouwbaarheid en dan krijg je er nog een leuke uitrusting voor een betaalbare prijs bij ook.

Ik ben in ieder geval (nog steeds) zeer te spreken over mijn Hyundai, en ben alvast aan het sparen voor een i30 hoor. winking smiley

Verder gaat Toyota zo te zien ook met reuzesprongen vooruit. Ben benieuwd wanneer ze het Volkswagen en Opel écht lastig kunnen gaan maken in de verkooplijsten!

Ook opvallend dat Renault en Peugeot het (relatief) minder doen dan voorgaande jaren, of minder goed dan verwacht, ondanks de aanwas van nieuwe modellen - voorheen verkooptoppers - als de nieuwe Twingo en Clio, en de nieuwe 207. Zouden de merken op hun retour zijn, of zien we de ware run op die modellen pas vanaf volgend jaar echt op gang komen?



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2007 00:05 door Excellent driver.
Anonieme bezoeker
Re: Verkoopcijfers september 2007
04-10-2007 00:22
Quote
i-Catcher
Niets van waar, Er staat heel veel op stapel om de ouder modellen te vervangen.

Niets van waar? Dat gaat te ver. Compleet is het gamma sowieso, overwegend nieuw is het inderdaad niet helemaal. Zie ook hier met de modellen van Hyundai:

- De Atos gaat in zijn huidige gedaante twee jaar mee (model stamt van 2003).
- De Getz is van 2002 en kreeg een facelift in 2005. Vergeleken met de concurrentie inderdaad al oud. Voor Hyundai nog altijd belangrijk voor de verkopen.
- De Accent is van 2006.
- De i30 is nieuw, maar is nog niet lang op de markt, waardoor de verkopen in 2007 nog niet indrukwekkend hoog zijn.
- De Matrix is een oudje, in deze gedaante wordt de MPV al weer zes jaar gebouwd.
- De Tucson is nog maar drie jaar onder ons.
- De Santa Fe stamt uit 2006.
- De Sedans Grandeur en Sonata zagen hun levenslicht in 2005.
- De Trajet stamt uit 2000, en kreeg een facelift in 2004.
- De Coupé gaat al langer mee, maar werd vorig jaar nog gefacelift.

Van de belangrijkste modellen (Atos, Tuscon, Santa Fe, Getz) gaan er twee al langer mee. Echter, ze zijn nog niet zo lang geleden onderworpen aan een facelift. Bij Kia is eenzelfde tendens waarneembaar. Laten we het er op houden dat met name het hebben van een volledig gamma er voor zorgt dat de Koreanen de Japanners (op Toyota na) voorbij zijn.

cool smileyFocusRScool smiley
Bij de vergeten auto's heb ik het al eens over oa. de Accent gehad.
Ik denk dat vrijwel niemand het huidige model kent en bij 'Accent' automatisch denkt aan een ouder model, misschien zelfs de Excel. Want de Excel is de laatste Hyundai in die serie die nog goed is verkocht. De modellen erna zijn zeldzaamheden geworden op de Nederlandse wegen. Zal wel komen vanwege de Getz, die het stokje van de Excel heeft overgenomen, ondank dat ie kleiner is.
Anonieme bezoeker
Re: Verkoopcijfers september 2007
04-10-2007 00:34
Quote
---GT---
Zal wel komen vanwege de Getz, die het stokje van de Excel heeft overgenomen, ondank dat ie kleiner is.

Zal ook komen door het feit dat de Getz een ander silhouet heeft dan de Excel / Accent.

cool smileyFocusRScool smiley
FocusRS Schreef:

> Zal ook komen door het feit dat de Getz een ander
> silhouet heeft dan de Excel / Accent.

De Excel zag er helemaal niet verkeerd uit. Een beetje een blijere en rondere versie van de Ford Escort.
Met de daaropvolgende Accent gingen ze 20 jaar terug in de tijd, met de hoekige en saaie vormgeving van een Toyota Tercel uit de jaren '70
En de huidige Accent: hoe ziet die er ook alweer uit? Iets als een mislukte Kia Rio die niet als 5-deurs te verkrijgen is.
De Getz was de eerste Hyundai met saaie rechttoe-rechtaan Europese vormgeving. En dat sloeg meteen aan bij ons Bratwurst-liefhebbers.
De Atos is er al sinds 1998. In 1999 kwam er een Atos Spirit (in andere landen Atos Prime), een Kia Visto met Hyundai badges. De bestaande Atos werd toen Atos Multi gedoopt. In 2003 werd de auto gefacelift en verdween de Multi, maar echt nieuw kan ik 'm niet noemen:




Dus dat model is wel zo'n beetje aan vervanging toe! De nieuwe Atos komt er dan ook aan, net als de nieuwe Getz (zie spy shots).

Mitsubishi had ook weer eens een goede (actie)maand, net als Mercedes-Benz en Chevrolet.
En ik ben benieuwd wie de strijd gaat winnen: Volkswagen of Opel. Beide merken hebben veel acties de laatste tijd. Ook de strijd voor het bestverkochte model tussen de Opel Corsa en Peugeot 207 is spannend. Peugeot heeft het voordeel dat ze het model niet alleen als 3- en 5-deurs hatchback aanbieden, maar nu ook als CC en SW.
Anonieme bezoeker
Re: Verkoopcijfers september 2007
04-10-2007 17:49
Quote
FocusRS : Laten we het er op houden dat met name het hebben van een volledig gamma er voor zorgt dat de Koreanen de Japanners (op Toyota na) voorbij zijn



Compleet ja, maar nog lang niet voor de Europese markt. Zo komt er nog een i30 CW,CC, 3Deurs, en misschien wel een MPV voor de Matrix. Zo ook een i10, i40 en een i50. De Getz hadden we al maar daar komt een nieuwe voor terug en wel de i20, pas dan zijn ze compleet voor de Europese markt. Ik doe geen uitspraak over de verkoopcijfer van Hyundai in 2010, maar die zal een heel stuk hoger zijn dan nu.
Excellent driver Schreef:

> Maar ik dacht dat je zo te spreken was over je
> Hyundai Peter Argenta? Of is het puur omdat je de
> nieuwe modellen niet mooi, of praktisch genoeg
> vindt?


Jazeker , ben ik ook - sterker nog , ik heb in 24 jaar nog nooit een zó betrouwbare auto gehad !
Maar in het huidige Hyundai assortiment zit eigenlijk maar één auto die aan mijn eisen zou kunnen voldoen : De Accent sedan. Alleen vind ik die wel zo lelijk met zijn rare hooggeplaatste stootstrips én is de uitrusting veel minderomvattend dan mijn huidige oude model.
Bovendien is de basisprijs sinds de introductie stiekem met € 1.000,- verhoogd , waarom snap ik niet want zo'n succes is de wagen niet !
De grootste schrik kwam in het afgelopen voorjaar : een brief van mijn dealer waarin werd meegedeeld dat mijn bijna vierjarige Accent een uitstekende keuze was en wel € 4.500,- waard zou zijn....... hiermee blijkt de Hyundai een nog veel grotere afschrijver dan mijn oude Ladaatjes van vroeger..... Als "actie" deden ze € 1.500,- bovenop de inruilwaarde ( maar verhoogden dus de Accentprijs met € 1.000,-!). Dus maar even geen Hyundai meer !

Mijn eisen waren : betaalbaar , zuinig verbruik , grotere kofferruimte , geen overbodige luxe en 4/5 deurs.

Ik wilde eigenlijk weer een Lada kopen omdat ik goede ervaringen met dat merk heb , de Kalina had het kunnen worden. Maar helaas zijn dealers dungezaaid en universele garages zitten er niet op te wachten ivm onderdelenvoorziening enz. Toen ik de importeur meerdere keren om info vroeg over de nieuw te verschijnen modellen Kalina combi én Priora maar nooit wat kreeg had ik dat ook gehad - goed dan niet , hoe hoog ik Lada ook heb zitten ! Dacia viel ook af omdat die nóg lelijker zijn dan die nieuwe Accent.

Toen kwam ik een giga kofferbak tegen waar een auto aan vast zit die er wel mooi uitziet - bloedmooi ! Vandaar mijn keuze voor de Seat Cordoba.thumbs upInruilwaarde Accent viel nu NIET tegen !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2007 22:40 door Peter Argenta..
Anonieme bezoeker
Re: Verkoopcijfers september 2007
04-10-2007 23:06
Quote
i-Catcher
Compleet ja, maar nog lang niet voor de Europese markt. Zo komt er nog een i30 CW,CC, 3Deurs, en misschien wel een MPV voor de Matrix.

Compleet in de zin dat Hyundai (maar ook Kia en Daewoo) in alle belangrijke segmenten is vertegenwoordigd. Dat niet elk model meer ultramodern is, houd je toch.

cool smileyFocusRScool smiley
Anonieme bezoeker
Re: Verkoopcijfers september 2007
04-10-2007 23:18
@ Peter Argenta:

Je hebt gelijk hoor, ik snap dat wel. thumbs up

Ik kreeg ook zo'n mooie brief van Hyundai waarin stond dat je wel 1.500 euro extra inruilwaarde kreeg voor je huidige Accent als je besloot een nieuwe Hyundai Accent te kopen.

Wat hadden ze nu gedaan, ze hadden 1.500 euro van de Anwb koerswaarde van mijn Accent afgehaald, en dit als inruilwaarde genomen, en toen trots in de brief vermeld: inruilwaarde + 1.500 extra inruilwaarde maakt het geweldige bedrag van: ..... (vul bedrag in). Bij mij was dat precies het bedrag dat de Anwb koerslijst opgaf als inruilwaarde. Waar ze dan precies op uitkwamen met die zogenaamde extra bonus van Hyundai. Ik hou niet van zulke grapjes.

Gelukkig ben ik toch al niet van plan op korte termijn een andere auto aan te schaffen, en ook geen nieuwe Accent. De 3 deurs vindt ik te klein, en de sedan is nu al verouderd. Een nieuwe i30 zie ik in de toekomst echter wel zitten, maar het zou net zo goed een Toyota kunnen worden hierna.

Overigens ben ik een paar maanden geleden wel serieus wezen informeren voor een Hyundai Getz 1.5 Crdi met de kop eraf, en toen kreeg ik wél een héél behoorlijke inruilprijs voor mijn Hyundai Accent geboden (bijna 5.000 euro - terwijl zelf gekocht voor 6.000), maar ik heb toch besloten deze op te rijden. Al kan dat nog wel even duren, hij mankeerd nooit wat.

Maar dit is eigenlijk allemaal geheel off-topic cool smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2007 23:19 door Excellent driver.
Anonieme bezoeker
Re: Verkoopcijfers september 2007
04-10-2007 23:22
Terug on-topic dan:

Denken jullie dat Renault op z'n retour is, gezien de forse terugval tov voorgaande jaren terwijl de nieuwe Clio inmiddels toch alweer lang en breed is gearriveerd?

Of moeten die verkopen nog op gang komen, en gaat Renault komende jaren ook weer oogsten met de nieuwe Twingo?

Of wreekt zich hier toch de kwaliteitsproblemen waar ze de laatste jaren zo mee te kampen hebben gehad?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2007 23:30 door Excellent driver.
Renault heeft zorgvuldig een imago ala Fiat op gebouwd. Ik gok dat er een hoop tijd overheen gaat om dat weer weg te poetsen. Aan de andere kant er is niets zo wispelturig als een leaserijder.
Ik denk dat Opel de koppositie dit jaar niet pakt. Ze hebben weinig tot geen interessante nieuwe modellen aan het gamma toegevoegd, terwijl VW met de Tiguan nog even de orde komt verstoren. Opel heeft dit jaar niks nieuws meer te bieden.

Tussen de Corsa en de 207 zal het idd. spannend worden. Als Opel nu maar eens het verstand had om de 1.6 115pk in de Corsa te lepelen...zou goed zijn voor de verkopen.
Anonieme bezoeker
Re: Verkoopcijfers september 2007
05-10-2007 14:28
VW heeft inmiddels de "60 jaar" campagne gelanceerd en zal er alles aan doen om de nummer 1 positie te behouden. Toen VW nummer 1 positie overnam van Opel hebben ze op laatste dag er nog 500 registratioes uit geperst en signalen zijn duidelijk: VW zal het weer doen indien nodig.
VW zal nog best veel verkopen door de "60" actie, Opel heeft idd niet echt veel nieuws meer te bieden maar denk dat de strijd nog niet gestreden is, vorig jaar om deze tijd had VW een grote voorsprong die ze nu niet hebben, rekening houdend met het feit dat er na half November nog amper leaseauto's geleverd worden zal VW parten kunnen spelen. Ik reken dus op een spannende strijd tot aan de laatste dag van dit jaar.
Ik zou als bedrijf liever de 3e hond zijn die met het been, lees winst, vandoor gaat.
Als je niet eens op simpel Golfje winst kan maken.
Quote
E.d.
Ook opvallend dat Renault en Peugeot het (relatief) minder doen dan voorgaande jaren, of minder goed dan verwacht, ondanks de aanwas van nieuwe modellen - voorheen verkooptoppers - als de nieuwe Twingo en Clio, en de nieuwe 207. Zouden de merken op hun retour zijn, of zien we de ware run op die modellen pas vanaf volgend jaar echt op gang komen?

Mwah, niet echt heel opvallend, vind ik.

De Twingo is nog vers, qua levering zal het nog lang geen 'volle kracht' zijn. De Mégane is nooit echt een hoogvlieger geweest. De Laguna moet nog komen. En de Scénic begint een beetje last te krijgen van z'n leeftijd.

Bij Peugeot scoort de 207 zeer goed, moet de 308 nog leverbaar worden, en de 407 is al wat langer teruggezakt.
Verkoopcijfers november 2007

De maand november haalt een ongekend hoge verkoopscore van 38.046 auto’s. Met bijna 495.000 auto’s en nog een maand te gaan lijkt de grens van een half miljoen voor het eerst in vijf jaar weer haalbaar.

De aangekondigde belastingwijzigingen lijken veel kopers er toe te bewegen toch nog dit jaar hun slag te slaan. Schone auto’s worden volgend jaar iets goedkoper, maar kopers van relatief vervuilende auto’s moeten volgend jaar flink bloeden.
November is de maand van Volkswagen en Ford. Volkswagen weet met ruim 4.100 auto’s het meest te verkopen, Ford doet goede zaken met de Focus en weet daarmee bij de modellen de eerste plaats te pakken. Schijnbaar gaat de Focus in de uitverkoop, nu het nieuwe model in januari aanstaande is.
Opel haakt aan op alle fronten. Bij de merken lijkt het verschil met Volkswagen te groot om nog in één maand goed te maken. De Opel Corsa die aanvankelijk goed mee kon komen met de Peugeot 207, zakt weer wat weg. Peugeot heeft een moeilijke maand. Blijkbaar zitten veel mensen te wachten op de nieuwe 308. Goede zaken werden er gedaan bij Fiat, Suzuki, Chevrolet en Dacia. Zeker bij het Romeense merk gaat het voor de wind. Er werden vier keer meer auto’s verkocht dan de maand ervoor. Over het hele jaar gerekend zijn er al ruim 1.800 auto’s op kenteken gezet, grotendeels het gevolg van de gewilde ruimtevariant Logan MCV.
 
Merkenoverzicht november 2007
nov okt             nov   okt
 1  1 Volkswagen    4.169 5.003 
 2  3 Ford          3.922 3.645 
 3  4 Opel          3.175 3.151
 4  5 Renault       2.803 3.151
 5  2 Peugeot       2.683 3.783
 6  6 Toyota        2.430 3.036
 7  8 Citroen       1.629 1.619
 8 15 Fiat          1.590 1.172
 9 13 Suzuki        1.408 1.178
10 12 Kia           1.350 1.262
11  9 Nissan        1.256 1.469 
12  7 Volvo         1.202 2.121
13 10 Audi          1.129 1.361
14 16 Hyundai       1.044 1.040
15 11 BMW           1.026 1.331
16 14 Seat            985 1.176
17 21 Chevrolet       818   486
18 17 Mercedes-Benz   801 1.002
19 19 Daihatsu        797   593 
20 18 Skoda           578   963
21 20 Mitsubishi      562   535
22 24 Alfa Romeo      373   376
23 23 Mazda           372   435
24 22 Honda           352   454
25 34 Dacia           315    76
26 26 Mini            273   253
27 27 Chrysler        165   179
28 25 Saab            153   270
29 28 Subaru          114   151
30 30 Dodge           104   119
31 31 Smart            98   116
32 36 Lancia           87    41
33 29 Land Rover       86   146
34 33 Lexus            66    92
35 32 Jeep             57    93 
36 38 SsangYong        18    27 
37 35 Porsche          17    56 
38 40 Cadillac         12     8 
39 37 Jaguar           12    30
40 39 Maserati          4    11 
41 41 Lada              2     3
42 42 Aston Martin      2     3 
43 45 Ferrari           1     1  
44 44 Lotus             1     2
45 43 Bentley           1     2

totaal             38.046 42.022
Modellenoverzicht november 2007 (Top 30)
nov okt                 nov   okt
 1  5 Ford Focus        1.265   951
 2  1 Peugeot 207       1.253 1.740
 3  2 Volkswagen Golf   1.229 1.245
 4  3 Volkswagen Passat 1.032 1.193
 5  7 Opel Astra          925   871
 6  9 Renault Clio        905   833
 7  4 Nissan Qashqai      868 1.050
 8  8 Opel Corsa          837   865
 9 12 Suzuki Swift        822   751
10  6 Ford Mondeo         758   878
11 13 Toyota Aygo         694   729 
12 11 Volkswagen Polo     675   753
13 30 Opel Meriva         581   417
14 10 Renault Scénic      575   833
15 21 Renault Mégane      532   506
16 17 Citroen C4 Picasso  499   615
17 26 Fiat Panda          495   446 
18 27 Ford Ka             485   444
19 72 Chevrolet Matiz     468   200
20 20 Toyota Yaris        467   569
21 18 Toyota Auris        456   607
22 41 Fiat Punto          447   351
23 39 Ford Fiesta         435   380
24 22 Opel Zafira         434   502
25 54 Suzuki SX4          411   247
26 38 Seat Leon           398   390
27 43 Daihatsu Cuore      398   340
28 24 Peugeot 107         392   476
29 14 Volvo V50           390   640
30 36 Audi A4             379   394
De Chevrolet Matiz op plaats 19? Dat moet wel een hele spectaculaire actie zijn dan...

1 1 Volkswagen .... 49.430 9,99 49.913 10,69
2 2 Opel .......... 46.700 9,44 43.487 9,32
3 4 Ford .......... 40.150 8,12 37.019 7,93
4 6 Toyota ........ 39.687 8,02 35.076 7,52
5 3 Peugeot ....... 38.666 7,82 37.439 8,02
6 5 Renault ....... 33.183 6,71 36.672 7,86
7 7 Citroen ....... 23.177 4,68 21.096 4,52
8 10 Volvo ......... 19.248 3,89 15.960 3,42
9 9 Fiat .......... 18.492 3,74 16.680 3,57
10 8 Hyundai ....... 17.870 3,61 17.194 3,68
11 12 Kia ........... 17.026 3,44 14.423 3,09
12 11 Audi .......... 15.484 3,13 14.461 3,10
13 16 Suzuki ........ 14.207 2,87 12.029 2,58
14 13 BMW ........... 14.013 2,83 13.234 2,84
15 14 Seat .......... 13.168 2,66 12.521 2,68
16 15 Mercedes-Benz . 12.732 2,57 12.094 2,59
17 17 Nissan ........ 9.947 2,01 10.273 2,20
18 19 Skoda ......... 9.280 1,88 8.816 1,89
19 18 Chevrolet ..... 8.367 1,69 9.191 1,97
20 20 Mitsubishi .... 8.111 1,64 7.802 1,67
21 22 Daihatsu ...... 7.639 1,54 6.111 1,31
22 21 Mazda ......... 6.554 1,32 7.493 1,61
23 23 Honda ......... 5.743 1,16 4.449 0,95
24 24 Alfa Romeo .... 4.946 1,00 4.176 0,89
25 25 Saab .......... 2.962 0,60 3.300 0,71
26 28 Mini .......... 2.819 0,57 1.901 0,41
27 26 Chrysler ...... 2.519 0,51 2.962 0,63
28 30 Land Rover .... 1.902 0,38 1.416 0,30
29 32 Dacia ......... 1.808 0,37 757 0,16
30 38 Dodge ......... 1.469 0,30 392 0,08

1 13 Peugeot 207 ........... 15.350 3,10 7.199 1,54
2 9 Opel Corsa ............ 14.250 2,88 8.561 1,83
3 1 Opel Astra ............ 12.045 2,43 13.101 2,81
4 3 Ford Focus ............ 11.066 2,24 11.441 2,45
5 6 Volkswagen Golf ....... 9.953 2,01 9.536 2,04
6 4 Volkswagen Passat ..... 9.150 1,85 10.663 2,28
7 10 Volkswagen Polo ....... 8.981 1,82 8.500 1,82
8 5 Renault Scénic ........ 8.886 1,80 10.510 2,25
9 29 Suzuki Swift .......... 8.650 1,75 5.179 1,11
10 16 Toyota Aygo ........... 8.611 1,74 6.514 1,40
11 2 Peugeot 307 ........... 8.503 1,72 11.578 2,48
12 8 Toyota Yaris .......... 7.983 1,61 8.690 1,86
13 11 Renault Clio .......... 7.914 1,60 8.357 1,79
14 17 Fiat Panda ............ 7.793 1,58 6.448 1,38
15 7 Opel Zafira ........... 7.221 1,46 9.115 1,95
16 19 Volkswagen Fox ........ 6.649 1,34 6.262 1,34
17 20 Ford Ka ............... 6.488 1,31 6.149 1,32
18 18 Toyota Corolla Verso .. 6.355 1,28 6.278 1,35
19 21 BMW 3-serie ........... 6.332 1,28 6.136 1,31
20 23 Opel Meriva ........... 6.094 1,23 6.004 1,29
21 28 Toyota Avensis ........ 5.976 1,21 5.199 1,11
22 14 Renault Mégane ........ 5.901 1,19 6.979 1,50
23 - Citroen C4 Picasso .... 5.897 1,19 0 0,00
24 12 Fiat Punto ............ 5.839 1,18 7.334 1,57
25 - Nissan Qashqai ........ 5.441 1,10 0 0,00
26 26 Audi A4 ............... 5.280 1,07 5.553 1,19
27 45 Ford Mondeo ........... 5.266 1,06 3.674 0,79
28 31 Citroen C1 ............ 5.256 1,06 4.774 1,02
29 22 Volvo V50 ............. 5.233 1,06 6.008 1,29
30 33 Volkswagen Touran ..... 5.203 1,05 4.701 1,01
31 39 Volvo V70 ............. 5.006 1,01 4.088 0,88
32 27 Seat Leon ............. 4.994 1,01 5.475 1,17
33 - Toyota Auris .......... 4.892 0,99 0 0,00
34 32 Kia Picanto ........... 4.840 0,98 4.749 1,02
35 53 Peugeot 107 ........... 4.837 0,98 3.415 0,73
36 30 Skoda Octavia ......... 4.726 0,96 4.989 1,07
37 24 Ford Fiesta ........... 4.720 0,95 5.789 1,24
38 35 Mitsubishi Colt ....... 4.564 0,92 4.228 0,91
39 48 Citroen C4 ............ 4.464 0,90 3.535 0,76
40 42 Hyundai Atos .......... 4.246 0,86 3.880 0,83

Dat is dus van januari tot november 2007 respectievelijk 2006.

Edit: het is niet helemaal goed gegaan, zie ik... Dus: [www.autoweek.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2007 20:35 door La Troyes.
Dat de Golf en Polo nog steeds zo hoog staan zeg nut smiley
Naast Toyota draait Ford trouwens ook goed, zo te zien. En Mazda valt nog verder terug. Van 1,54% marktaandeel naar 1,31%. Wat is daar gaande? 4 jaar geleden hadden ze nog 2,28% marktaandeel!
Damn...Porsche verkoopt beter dan Lancia?
Don Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Damn...Porsche verkoopt beter dan Lancia?


Ja Porsche ontwikkelt nog eens eea. Lancia staat compleet stil. Al heel lang geen nieuw model gezien en qua nieuws is het ook al stil. Stilte voor de storm...?
Quote
La Troyes
De Chevrolet Matiz op plaats 19? Dat moet wel een hele spectaculaire actie zijn dan...

Tja, de Chevrolet Matiz, Kalos, Lacetti, Nubira en Tacuma moeten het van acties hebben aangezien ze allemaal zwaar verouderd zijn. De Mitsubishi Colt en de Nissan Micra zijn ook van die auto's die erg schommelen door acties (hoewel zeker de Colt nog niet verouderd is).
Er zijn wel meer modellen die een beetje te hoog staan naar mijn mening, zoals inderdaad de Volkswagen Polo (er is zoveel moderners, frivolers, betrouwbaarders etc.), Hyundai Atos (net als de Matiz er verouderd, erg suf en smal, relatief duur, er zijn véél leukere concurrenten, er staat al een opvolger op stapel) en de Ford Ka (rijdt goed maar daar heb je de voordelen wel mee gehad...). Wel jammer dat de Grande Punto nu al zo terugvalt, helaas typisch Fiat.

Quote
La Troyes
Naast Toyota draait Ford trouwens ook goed, zo te zien. En Mazda valt nog verder terug. Van 1,54% marktaandeel naar 1,31%. Wat is daar gaande? 4 jaar geleden hadden ze nog 2,28% marktaandeel!

Mazda mist alle niches: ze hebben geen compacte crossover/SUV, (nog) geen CX-7 diesel (de 2.2 CiTD komt in 2008 had ik begrepen) en heeft lang een frisse compacte hatchback moeten ontberen, maar de nieuwe Mazda2 zal volgend jaar op stoom komen en dan is er ook nog eens de nieuwe Mazda6.

Ook nog steeds een spannende race gaande tussen Hyundai en Kia: nog maar 800 auto's verschil! Ben benieuwd wie dit jaar en volgend jaar de koppositie van het populairste Koreaanse merk bezet.
Daewoo-Chevrolet Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mazda mist alle niches: ze hebben geen compacte
> crossover/SUV, (nog) geen CX-7 diesel (de 2.2 CiTD
> komt in 2008 had ik begrepen) en heeft lang een
> frisse compacte hatchback moeten ontberen, maar de
> nieuwe Mazda2 zal volgend jaar op stoom komen en
> dan is er ook nog eens de nieuwe Mazda6.

En de RX-8 en de MX-5 dan? En 4 jaar geleden hadden ze qua niches verder ook alleen maar de MPV (die nauwelijks verkocht werd) en ook geen frisse compacte hatchback, maar wel 2,28% marktaandeel!
Volkswagen en Peugeot 207 winnen goud



Volkswagen is in 2007 het meest gekochte automerk van Nederland geworden. De Peugeot 207 was het populairste model. Dat bericht branchevakblad Automobiel Management op basis van voorlopige cijfers van het RDC (tot en met 28 december). De totale autoverkopen zullen dit jaar op bijna 504.000 auto’s uitkomen, hetgeen een gezonde 4 % meer is dan in 2006 en bijna 8 % meer dan in 2005.
Hoewel de meting dus 3 dagen voor de jaarafsluiting plaats vond, spreken de cijfers volgens het blad duidelijke taal: exclusief de ‘koopdagen’ zaterdag en oudjaardag zat Volkswagen op een ordertotaal van 50.015 voertuigen, hetgeen goed is voor 9,93 % marktaandeel. Opel volgde met 47.615 registraties (9,46 %) en Ford (41.311), Toyota (40.274) en Peugeot (39.138) completeerden de top-5. Met deze (voorlopige) einduitslag mag Volkswagen zich voor de 3e achtereenvolgende keer het populairste automerk van Nederland noemen.



Op modelniveau gaat de gouden plak naar de Peugeot 207, waarvan tot en met 28 december 15.515 exemplaren op kenteken werden gezet. Op relatief korte afstand volgde de Opel Corsa met 14.476 registraties. Eerder dit jaar lag de Duitser aan kop, maar de introductie van de SW variant heeft het pleit in het voordeel van de 207 beslecht.
Dat de modellenlijst wordt aangevoerd door 2 modellen uit het zogeheten B-segment, is geen toeval. Auto’s uit deze klasse zijn ‘volwassen’ geworden en daarmee een prima alternatief voor bijvoorbeeld een Peugeot 306 of Nissan Almera, twee typische C-segment aanbiedingen van 10 jaar geleden. De economie draait weliswaar goed, maar er zijn ook zoveel andere leuke dingen in het leven die geld kosten. Dus het hoeft niet meer persé een 4,3 meter lange middenklasser te zijn die onder de carpoort staat: in een 207 of Corsa (en eigenlijk alle andere B-segment aanbiedingen kom je niks te kort).

Bron: [www.autointernationaal.nl]
En voor november

1 jan-30 nov 2007 1 jan-30 nov 2006 nov 07 Top 30 Personenauto's 1 jan-30 nov 2007 1 jan-30 nov 2006 nov 07
1 1 1 Volkswagen 49.570 50.143 4.170
2 2 3 Opel 46.692 43.532 3.169
3 4 2 Ford 40.035 37.216 3.914
4 6 6 Toyota 39.805 35.289 2.451
5 3 5 Peugeot 38.677 37.524 2.688
6 5 4 Renault 33.146 36.804 2.817
7 7 7 Citroën 23.175 21.266 1.636
8 10 11 Volvo 19.314 16.178 1.204
9 9 8 Fiat 18.580 16.732 1.636
10 8 16 Hyundai 16.837 17.285 918
11 11 13 Audi 15.634 14.867 1.132
12 12 12 Kia 14.678 13.925 1.133
13 15 9 Suzuki 14.316 12.116 1.410
14 13 14 BMW 14.127 13.555 1.034
15 14 15 Seat 13.179 12.591 986
16 16 19 Mercedes-Benz 12.341 11.408 772
17 17 10 Nissan 9.944 10.302 1.253
18 19 20 Skoda 9.287 8.858 579
19 18 17 Chevrolet 8.347 9.157 815
20 20 21 Mitsubishi 8.051 7.805 561
21 22 18 Daihatsu 7.646 6.141 800
22 21 22 Mazda 6.574 7.591 375
23 23 23 Honda 5.749 4.530 350
24 25 24 Chrysler 4.861 3.952 328
25 24 25 Alfa Romeo 4.437 4.000 318
26 26 28 Saab 3.031 3.406 152
27 27 27 Mini 2.857 1.935 274
28 29 31 Landrover 1.973 1.509 87
29 32 26 Dacia 1.733 759 291
30 30 33 Lexus 1.418 1.479 66

Totaal 495.315 470.988 37.880

[www.autorai.nl]
Daewoo-Chevrolet Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volkswagen en Peugeot 207 winnen goud
>
> [www.autointernationaal.nl]
> kswagenVA32.jpg
>
> Volkswagen is in 2007 het meest gekochte automerk
> van Nederland geworden. De Peugeot 207 was het
> populairste model.

Grappig dat Nederlanders altijd kiezen voor auto's die onbetrouwbaar zijn gebleken in onderzoeken. Raar volk smiling bouncing smiley
Zeker raar volk. Vooral degene die het verschil niet weten tussen minder betrouwbaar en onbetrouwbaar.
Dat zou ik ook zeggen als ik een VW of Peugeot had.
Ik heb een Aston Martin, mij maken dit soort lijstjes niets uit.
Tuurlijk, ik heb twee Lambo's staan yawning smiley

Wat is dit trouwens weer voor een zin?
Quote

Eerder dit jaar lag de Duitser aan kop, maar de introductie van de SW variant heeft het pleit in het voordeel van de 207 beslecht.
Raar artikel zeg.

Maargoed, naar de cijfertjes, ik ben erg benieuwd hoeveel auto's er nog gekocht zijn in die laatste twee dagen voor de nieuwe belastingregels. Verder vind ik de 207 wel een terechte winnaar, je ziet ze vaak maar niet zo vaak dat ze irriteren. Verder vind ik het erg leuke auto's!
Peugeot 207 meest verkochte auto 2007

Voor autoverkopend Nederland was 2007 een beter jaar dan 2006, met 504.197 verkochte auto´s werd een stijging van 4 procent ten opzichte van het jaar ervoor gerealiseerd. Marktleider bleef Volkswagen met 50.015 registraties, de Peugeot 207 voert de lijst van de best verkochte modellen aan.

De best verkochte merken in 2007 na Volkswagen zijn Opel (47.760), Ford (41.340), Toyota (40.275) en Peugeot (39.201). Het Japanse merk heeft Renault uit de top vijf verdrongen. Het hele jaar ging de strijd om de titel meest verkochte auto van 2007 tussen de Peugeot 207 en de Opel Corsa. De Peugeot won met 15.542 exemplaren tegen 14.579 Corsa´s en dat komt mede door de 207 SW die sinds de zomer leverbaar is. Wat Peugeot bij de introductie van de stationwagon al voorspelde is daarmee uitgekomen. Achter de 207 en de Corsa zijn het de traditionele compacte middenklassers die de top vijf compleet maken. Van de Volkswagen Golf zijn er 13.548 verkocht, de Opel Astra was in 2006 nog de meest verkochte auto van Nederland, in 2007 gingen er 12.311 op kenteken, wat goed is voor een vierde plek. De Ford Focus eindigde als vijfde met 11.369 gekentekende exemplaren, overigens staat van die auto later deze maand de gefacelifte versie bij de dealers.
De RAI Vereniging en de BOVAG verwachten dat de eerste maand van 2008 een verkooppiek laat zien in de segmenten waar veel slurptaxslachtoffers zullen vallen. Voor het nieuwe jaar ligt de prognose op 487.000 verkochte personenauto´s.

Statistiek: Peugeot 207 topscorer in 2007

De Peugeot 207 is in 2007 het best verkochte model in Nederland, met een totaal van 15.542 stuks, bijna duizend meer dan van de Opel Corsa. De Volkswagen Golf, koploper in 2005 en 2006, zakte nu naar de derde plaats, nog net voor de Opel Astra en Ford Focus.
De Peugeot 207 maakte in 2006 zijn entree in de verkooplijst op de veertiende plaats, en is nu het best verkochte model. De 207 is goed voor bijna veertig procent van de totale Peugeot-verkopen, waarin 'good old' 307 (koploper in 2004) nog steeds goed is voor een elfde plaats in de eindrangschikking.

In de top-10 is Volkswagen met drie modellen (Golf, Passat, Polo) vertegenwoordigd, Opel met de Corsa en Astra, en de lijst wordt gecompleteerd door de Renault Scénic, Suzuki Swift en Toyota Aygo. Vooral het succes van de Swift is opvallend.

Niet meer tot de 10 best verkochte modellen behoren naast de Peugeot 307 ook de Toyota Yaris (nu 12) en Opel Zafira (nu 16). De hoogste nieuwkomer in de lijst van vijftig best verkochte modellen is de Citroën C4 Picasso, die op nummer 15 debuteert. Ook de Nissan Quashqai en Toyota Auris boeken een sterke stijging.

In de maand december wordt de koek verdeeld tussen Ford en Opel. De Ford Ka is het best verkochte model, met 357 stuks, gevolgd door de Focus (3) en Fiesta (5). Daartussen staan de beide Opels Corsa (2) en Astra (4). Pas op nummer 6 vinden we een model van een ander merk, de Daihatsu Cuore.

Top 5 merken:

Volkswagen  50.015  - 1  %
Opel	    47.760  + 7  %
Ford	    41.331  + 4,6%
Toyota	    40.275  +12,7%
Peugeot	    39.201  + 2  %
Top 50 modellen:

07/06/dec. 07                   1-12-2007 1-12-2006  dec. 07
 1  14   9 Peugeot 207          15.542    7.446      188  
 2   9   2 Opel Corsa           14.579    8.838      332  
 3   1  13 Volkswagen Golf      13.458   13.792      164  
 4   2   4 Opel Astra           12.311   13.353      272  
 5   4   3 Ford Focus           11.369   11.716      331  
 6   5  98 Volkswagen Passat     9.183   10.755       21  
 7  11  36 Volkswagen Polo       9.054    8.600       67  
 8   6  24 Renault Scenic        8.970   10.696      108  
 9  28  14 Suzuki Swift          8.816    5.314      162  
10  19  15 Toyota Aygo           8.772    6.674      155  
11   3  47 Peugeot 307           8.555   11.806       50  
12   8  18 Toyota Yaris          8.130    8.845      137  
13  10  28 Renault Clio          8.003    8.650       88  
14  18   7 Fiat Panda            7.939    6.710      215  
15   -  30 Citroën C4 Picasso    7.586      201       81  
16   7  12 Opel Zafira           7.386    9.319      165  
17  22  38 Volkswagen Fox        6.721    6.317       64  
18  15   1 Ford Ka               6.717    7.430      357  
19  12  49 Volvo S40/V50         6.679    8.195       48  
20  21  88 Toyota Corolla Verso  6.392    6.347       25  
21  20  50 BMW 3-Serie           6.389    6.359       46  
22  23  20 Opel Meriva           6.227    6.268      131  
23  29  69 Toyota Avensis        6.003    5.228       32  
24  13  16 Fiat (Grande) Punto   5.984    7.524      152  
25  16  81 Renault Megane        5.917    7.049       26  
26   -  21 Nissan Qashqai        5.567        0      129  
27  32  22 Citroën C1            5.375    4.965      125  
28  26  59 Audi A4/S4            5.373    5.715       37  
29  42  40 Ford Mondeo           5.330    3.816       62  
30  34  51 Volkswagen Touran     5.245    4.735       46  
31  31  10 Kia Picanto           5.174    4.999      180  
32  27 124 Seat Leon             5.008    5.531       12  
34  24   5 Ford Fiesta           4.987    6.137      270  
33  50  23 Peugeot 107           4.952    3.579      114  
35   -  48 Toyota Auris          4.952        0       50  
36  30 104 Skoda Octavia         4.746    5.037       18  
37  36  11 Mitsubishi Colt       4.686    4.391      169  
38  40  31 Hyundai Atos          4.323    3.990       78  
39  37  19 Ford C-Max            4.279    4.281      133  
40  48  78 Audi A3/S3            4.258    3.602       27  
41  54  62 Volvo V70             4.008    3.231       35  
42  38 116 Audi A6/S6            3.952    4.219       15  
43  25  99 Peugeot 407           3.853    5.892       21  
44  33  33 Hyundai Tucson        3.841    4.754       71  
45  44  25 Ford Fusion           3.669    3.727      106  
46  79  96 Seat Altea            3.662    1.769       22  
47  49  61 Skoda Fabia           3.471    3.583       36  
48  45  83 Seat Ibiza            3.416    3.727       26  
49  17  39 Peugeot 206           3.410    6.970       62  
50  39   8 Chevrolet Matiz       3.392    4.149      210
Bron: [www.autorai.nl] & [www.autoweek.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2008 21:26 door Daewoo-Chevrolet.
Anonieme bezoeker
Re: Het Nederlandse verkoopcijfers-topic (2007 bekend)
02-01-2008 17:20
Ik snap echt niet wat men allemaal massaal in die 207 ziet.. veelste overdreven en raar ding
Ja dat snap ik ook niet, een onevenwichtig en lomp ding die afgekapt is rond de wielkasten. En zo goed is 'ie ook niet, een Renault Clio (maar die is weer erg saai), Opel Corsa, Fiat Grande Punto of een Toyota Yaris scoren in autotests veel beter en ik vind zelf die concurrenten veel geslaagder.
Ik vind het trouwens wel opvallend dat de Grande Punto al zo sterk is teruggevallen in 2007. En blijkbaar zijn er nog veel kopers te vinden voor de Ford Ka: blijft wel origineel maar is ook erg verouderd, onzuinig, heeft weinig ruimte, is niet erg betrouwbaar en is onveilig. Ik begrijp ook niet waar de Kia Sportage is gebleven, volgens AutoWeek zijn er van de Sportage van januari tot november al 3.844 verkocht, dus dan zou die sowieso in de top 50 moeten staan, boven de Hyundai Tucson.
Top 30 merken

07 06 dec. 07         1-12-07 1-12-06 dec. 07
 1  1  6 Volkswagen    50.015  50.509    445  
 2  2  2 Opel          47.760  44.623  1.062  
 3  3  1 Ford          41.340  39.575  1.326  
 4  6  5 Toyota        40.275  35.735    470  
 5  4  4 Peugeot       39.201  38.433    523  
 6  5 11 Renault       33.473  37.430    327  
 7  7 10 Citroën       23.527  21.790    351  
 8 10 18 Volvo         19.449  16.310    135  
 9  9  3 Fiat          19.082  17.238    565  
10  8 12 Hyundai       17.149  17.632    313  
11 11 21 Audi          15.731  14.991     89  
12 12  9 Kia           15.084  14.362    406  
13 15 13 Suzuki        14.604  12.499    288  
14 13 17 BMW           14.267  13.810    141  
15 14 25 Seat          13.241  12.711     63  
16 17 16 Mercedes-Benz 12.491  11.640    150  
17 16 15 Nissan        10.221  12.165    274  
18 19 23 Skoda          9.357  8.962      70  
19 18  7 Chevrolet      8.777  9.806     430  
20 20 14 Mitsubishi     8.341  8.137     288  
21 22  8 Daihatsu       8.073  6.645     427  
22 21 19 Mazda          6.698  7.777     124  
23 23 22 Honda          5.834  4.674      83  
24 25 26 Chrysler       4.915  4.006      51  
25 24 31 Alfa Romeo     4.466  4.058      29  
26 26 30 Saab           3.063  3.437      31  
27 27 28 Mini           2.906  1.960      48  
28 29 32 Landrover      2.001  1.537      28  
29 32 20 Dacia          1.907  780        96  
30 30 29 Subaru         1.447  1.496      43  
         Totaal      504.197 484.078   8.937
Bron: [www.autorai.nl]

Of AutoWeek, of RAI-Bovag heeft verkeerde verkoopcijfers van Kia. Niet alleen de Sportage maar ook de totale verkoopcijfers van Rai-Bovag van jan.-dec. liggen lager dan de cijfers van jan.-nov. van AutoWeek en dit geldt ook voor andere merken.
Peugeot 207 dus weer net zo'n bestseller als de 206, die ook een keer het meest verkochte model in Nederland in een jaar was.cool smiley
Als Toyota het Auris-ontwerp bij de ontwerper in zijn achterste geduwd had en een mooie Corolla-opvolger ontworpen hadden, dan stonden ze nu waarschijnlijk in de top 3.
Een welverdiende eerste plaats voor een prima allrounder ... En om even te pesten, een levensgrote afbeelding van de Feline:



Swift doet het in zijn klasse ook opvallend goed! 9e plek mag je trots op zijn....
Autoverkopen Nederland januari 2008

In Nederland zijn de autoverkopen afgelopen maand met 3,6 % gedaald ten opzichte van januari 2007. Als oorzaak wordt de belastingmaatregelen genoemd, die op 1 februari zijn ingegaan. Onduidelijkheid over consumentenprijsgevolgen deed de consument zijn geld in de knip houden. Kopers van een zuinige auto wachten tot (na) 1 februari om hun auto op kenteken te zetten, omdat zij hiermee in aanmerking komen voor honderden euro’s belastingvoordeel. Toyota denkt deze maand met een registratie van afgerond 6.500 auto’s een enorme inhaalslag te maken, op tot deze maand, omdat veel modellen vanaf vandaag belastingvoordeel genieten. Keerzijde is wel dat dit Japanse merk afgelopen maand, in tegenstelling tot vorig jaar, niet in de top-5 voor kwam. Zogeheten ‘slurptaks modellen’ deden het in januari daarentegen opvallen goed. Blije gezichten waren er vooral bij Jeep en Porsche.
Marktleider was afgelopen maand met afstand Volkswagen, dat 7.245 auto’s op kenteken wist te zetten. Op enige afstand volgt Ford met 6.215 registraties. Opel had traditioneel een zwakke januarimaand en kwam met 5.371 verkopen niet verder dan de 3e plek. Daarna volgen Peugeot (3.859 verkopen) en Renault (3.424). In vergelijking met 2007 duikelde Peugeot van de 3e naar de 4e plek.
Buiten de top-5 was er winst voor BMW, Citroën, Dacia, Daihatsu, Dodge, Honda, Land Rover, Mercedes-Benz, Mini, Nissan en Suzuki. Merken die in januari een zwakke start maakten zijn Chevrolet, Fiat, Hyundai (vandaar die navigatiesysteem actie?), Mazda, Saab en Skoda.
Op modelniveau gaat de Volkswagen Golf met grote voorsprong aan kop. De Opel Corsa, vorig jaar januari nog de nummer-1, lijkt wat over zijn hoogtepunt heen te zijn, evenals de BMW 3-serie en de Volkswagen Passat. In de lift zitten modellen als de BMW 1-serie, de Citroën C4 Picasso, de Dacia Logan, de Mercedes-Benz C-klasse, de Nissan Qashqai, de Renault Twingo, de Suzuki SX4, en de Volvo V70/XC70.

Bron: [www.autointernationaal.nl]

Ik heb de cijfers nog niet kunnen vinden bij Bovag/RAI of AutoWeek. Maar dit is dus de top vijf van merken (en ter vergelijking jan. 2007 ernaast):
08 07              2008  2007
 1  1 Volkswagen 7.245  7.546
 2  3 Ford       6.215  5.536
 3  5 Opel       5.371  5.354
 4  4 Peugeot    3.859  5.461
 5  6 Renault    3.424  4.116
Erg grote verschillen dus tussen de top 5 merken!
ach, het consumentenvertrouwen in het algemeen is lager dan een jaar geleden, dus om het vooral op belastingmaatregelen te gooien... ik hoor de stem van de autobranche...

mensen houden de portemonnee op de knip omdat men een recessie aan gepraat wordt, met hulp van economen wonder Rutte. Je gaat geen 20k uitgeven als je door parlementariers ingefluisterd wordt dat het slecht weer wordt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.