De buitenlandse verkoopcijfers

Gepost door D-C 
Quote
rickm
Holy crap - da's wel een hele goeie maand voor de F series.

Voor deze tijd wel, ja. Een teken dat het beter gaat met de economie aldaar, want de kleine (en grote) ondernemers durven weer te investeren.

Een paar jaar geleden (ik gok 2006 of 2007) "deed" de F-series er overigens nog 900.000 per jaar nut smiley
In maart 2011 is de Italiaanse automarkt met 27,6% (ofwel 187.687 eenheden) gedaald t.o.v. maart 2010. Ook het eerste kwartaal zag een daling (-23,1%) met een totaal van 513.710 auto's. Dit grote verschil is verklaarbaar doordat maart 2010 de laatste maand was van overheidsincentives om de verkoop te ondersteunen.

De top 10 is als volgt:
Fiat                 38.813    -39,81% 
Ford                17.718    -44,91% 
Volkswagen     15.919     +2,18%
Opel                12.661    -20,33%
Toyota/Lexus     9.214     +3,13%
Lancia               9.115     +4,51%
Citroën              8.449     -45,98%
Renault              7.595    -48,92%
Peugeot             7.290    -48,91%
Alfa Romeo        7.144     +51,2%
Zuid-Korea, maart 2011
(importmerken zoals Honda, Infiniti, Nissan, Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen zijn niet meegenomen)

• Prima start voor Chevrolet Korea: de Spark en Cruze winnen terrein onder Chevrolet-vlag ten opzichte van februari, de Orlando komt binnen op 23 en leveringen van de Aveo zijn begonnen (plaats 41); binnenkort kunnen de Koreanen kennismaken met de Captiva onder Chevrolet-vlag, waarbij de grondige facelift zijn intrede doet
• Verkoopcijfers van SsangYong verdubbelen bijna ten opzichte van vorige maand dankzij sterke start Korando C
• Hyundai Avante terug op #1, Kia Morning blijft stabiel en zakt slechts één plek.
• Vernieuwde Hyundai Genesis zorgt voor hogere verkopen, Equus herstelt ook na matige februarimaand
• Nieuwe Hyundai Accent vooralsnog een flop (zelfs de op zijn voorganger [Verna] gebaseerde Kia Pride [Rio] doet het nog beter), voorraad Hyundai Click (Getz) lijkt bijna op: kan Accent hatchback het tij keren?
• Hyundai i30 is verkooptechnisch dood: onthutsend slecht resultaat van 197 exemplaren tegen 3.051 in maart 2008!
• Samsung blijft terrein verliezen: dringend behoefte aan nieuwe SM7 en nieuwe SUV modellen
• Volgende maand entree voor Hyundai Veloster


Succesvolle start: de nieuwe Korando C zet SsangYong terug op de kaart


Eveneens goede start voor Chevrolet Orlando

1. Hyundai 62.013 (46,5%)
2. Kia 46.100 (34,6%)
3. GM Korea (Chevrolet/Daewoo) 12.265 (9,2%)
4. Renault Samsung 8.218 (6,2%)
5. SsangYong 4.677 (3,5%)

1. Hyundai Avante 12.173
2. Kia Morning 11.502
3. Hyundai Grandeur 11.089
4. Hyundai Sonata 9.523
5. Hyundai Porter 9.192
6. Kia K5 7.627
7. Kia Bongo 5.351
8. Chevrolet Spark/Daewoo Matiz Creative 4.852
9. Kia Sportage R 4.621
10. Hyundai Grand Starex 4.474
11. Samsung SM5 4.006
12. Kia Forte/Forte Koup 3.458
13. Kia Sorento R 3.436
14. Hyundai Tucson ix 3.396
15. Kia K7 3.116
16. Chevrolet Cruze/Daewoo Lacetti Premiere 3.093
17. Samsung SM3 2.995
18. Hyundai Genesis 2.975
19. Kia Carnival 2.683
20. Hyundai Santa Fe 2.385
21. SsangYong Korando C 2.073
22. Hyundai Equus 1.558
23. Chevrolet Orlando 1.526
24. Kia Soul 1.398
25. Daewoo Alpheon 1.304
26. Kia Pride 1.093
27. SsangYong Actyon Sports 1.028
28. Hyundai Accent 969
29. SsangYong Rexton 874
30. Daewoo Damas 725
31. Hyundai Veracruz 679
32. Kia Opirus 642
33. Samsung QM5 617
34. Samsung SM7 600
35. Kia Mohave 553
36. Daewoo Labo 520
37. Kia Carens 438
38. Hyundai Genesis Coupé 349
39. SsangYong Chairman W 319
40. SsangYong Chairman H 284
41. Chevrolet Aveo/Daewoo Gentra (X) 203
42. Hyundai i30 197
43. SsangYong Rodius 76
44. Hyundai Click 44
45. Daewoo Tosca 40
46. SsangYong Kyron 17
47. SsangYong Actyon 6

Bron: [www.bobaedream.co.kr]

Hyundai: Avante = Elantra, Tucson ix = ix35, Grand Starex = H300/H-1, Accent = nieuwe Accent, Veracruz = ix55, Verna = oude Accent, Click = Getz
Kia: K5 = Optima, Morning = Picanto, K7 = Cadenza, Lotze = Magentis, Pride = Rio, Mohave = Borrego
Daewoo: Matiz Creative = Chevrolet Spark, Lacetti Premiere = Chevrolet Cruze, Winstorm = Chevrolet Captiva/Opel Antara, Tosca = Chevrolet Epica, Gentra/Gentra X = Chevrolet Aveo sedan/hatchback, Alpheon = Buick LaCrosse, Veritas = Holden Statesman
Samsung: SM3 = Renault Fluence, SM5 = Renault Latitude, SM7 = gebaseerd op vorige Nissan Teana, QM5 = Renault Koleos



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2011 13:27 door Daewoo-Chevrolet.
Hier een mooi lijstje van de VS:

Maart 2011
1 Ford – Up 28 percent to 204,276
2 Chevrolet – Up 11 percent to 148,197
3 Toyota (Includes Scion) – Down 10 percent to 155,540
4 Honda – Up 21 percent to 121,039
5 Nissan – Up 28 percent to 109,854
6 Hyundai – Up 32 percent to 61,873
7 Kia – Up 45 percent to 44,179
8 Dodge – Up 49 percent to 44,102
9 Jeep – Up 36 percent to 33,155
10 Mazda – Up 33 percent to 30,905
11 GMC – Up 11 percent to 30,597
12 Volkswagen – Up 23 percent to 27,176
13 Subaru – Up 13 percent to 26,916
14 Ram – Up 24 percent to 23,510
15 Mercedes-Benz – Up 13 percent to 22,976
16 Lexus – Down 2 percent to 20,682
17 Chrysler – Up 3 percent to 20,463
18 BMW – Up 12 percent to 20,295
19 Buick – Up 21 percent to 15,663
20 Acura – Up 4 percent to 12,611
21 Cadillac – Up 5 percent to 12,164
22 Infiniti – Up 14 percent to 11,287
23 Audi – Up 14 percent to 9,818
24 Lincoln - Down 2 percent to 8,501
25 Mitsubishi – Up 39 percent to 7,560
26 Volvo – Up 22 percent to 6,369
27 MINI – Up 69 percent to 6,087
28 Land Rover – Up 26 percent to 3,441
29 Porsche – Up 36 percent to 2,588
30 Suzuki – Up 11 percent to 2,497
31 Jaguar – Down 11 percent to 874
32 Saab – Up 624 percent to 830
33 Fiat – 500
34 smart – Down 37 percent to 425
35 Maserati – Up 6 percent to 200

1 Ford Motor Company – Up 19 percent to 212,777
2 General Motors – Up 10 percent to 206,621
3 Toyota USA – Down 9 percent to 176,222
4 American Honda – Up 19 percent to 133,650
5 Nissan North America – Up 27 percent to 121,141
6 Chrysler – Up 31 percent to 121,730
7 Hyundai Group – Up 37 percent to 106,052
8 BMW Group – Up 22 percent to 26,426
9 Daimler – Up 11 percent to 22,976
10 Jaguar Land Rover – Up 16 percent to 4,315

T/m maart 2011
1 Ford – Up 25 percent to 476,465
2 Chevrolet – Up 23 percent to 416,505
3 Toyota (Includes Scion) – Up 14 percent to 386,568
4 Honda – Up 19 percent to 276,610
5 Nissan – Up 26 percent to 257,522
6 Hyundai – Up 28 percent to 142,620
7 Kia – Up 37 percent to 104,774
8 Dodge – Up 24 percent to 101,977
9 GMC – Up 31 percent to 90,789
10 Jeep – Up 34 percent to 84,853
11 Subaru – Up 17 percent to 67,457
12 Volkswagen – Up 15 percent to 67,039
13 Mazda – Up 15 percent to 64,559
14 Ram – Up 38 percent to 56,824
15 Mercedes-Benz – Up 11 percent to 55,995
16 BMW – Up 14 percent to 52,617
17 Lexus – Down 6 percent to 47,356
18 Buick – Up 40 percent to 44,739
19 Chrysler – Down 9 percent to 42,796
20 Cadillac – Up 38 percent to 40,512
21 Acura – Up 11 percent to 31,368
22 Infiniti – Up 18 percent to 27,836
23 Audi – Up 19 percent to 25,383
24 Mitsubishi – Up 48 percent to 20,167
25 Lincoln - Down 11 percent to 20,007
26 Volvo – Up 10 percent to 15,440
27 MINI – Up 41 percent to 12,341
28 Land Rover – Up 18 percent to 10,768
29 Porsche – Up 34 percent to 7,007
30 Suzuki – Up 18 percent to 6,702
31 Jaguar – Up 5 percent to 2,501
32 Saab – Up 280 percent to 2,069
33 smart – Down 9 percent to 1,267
34 Maserati – Up 20 percent to 473

2010 YTD Numbers
1 General Motors – Up 24 percent to 592,545
2 Ford Motor Company – Up 16 percent to 496,720
3 Toyota USA – Up 11 percent to 433,924
4 American Honda – Up 19 percent to 307,978
5 Chrysler – Up 23 percent to 286,950
6 Nissan North America – Up 25 percent to 285,358
7 Hyundai Group – Up 31 percent to 247,394
8 BMW Group – Up 18 percent to 64,958
9 Daimler – Up 10 percent to 57,277
10 Jaguar Land Rover – Up 18 percent to 10,768

Bron: Leftlanenews



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2011 00:41 door Lancia Lover.
Quote
Lancia Lover
Hier een mooi lijstje van de VS.

Staat al op de vorige pagina. Zet dan het lijstje van februari hier ook nog maar een keer. En dat van januari. En van 2010.
Heeft Fiat nou precies 500 500's verkocht? Grappig!
Quote
gearhead
Heeft Fiat nou precies 500 500's verkocht? Grappig!

Zag het. Zou mij niets verbazen - Fiat heeft wel vaker een handje van dergelijke 'PR' acties.

Qua Saab: Plus 624%.
Die VM zit nu nog met zijn telraam de precieze maand Maart opbrengst uit te rekenen ;-))

Infiniti: Meer dan 100.000 stuks op jaarbasis in de US.
I.'s zijn duidelijk voor de US market, voor ZO Azie, het MiddenOosten en Rusland.
Europeanen zijn nu eenmaal vastgeroest aan Duits 'edelblik'



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2011 10:32 door rickm.
Quote
Dennis_zw
Quote
Lancia Lover
Hier een mooi lijstje van de VS.

Staat al op de vorige pagina. Zet dan het lijstje van februari hier ook nog maar een keer. En dat van januari. En van 2010.

Dat heb ik gezien, maar in mijn lijstje staan de merken naar grootte. Vind ik duidelijker winking smiley

Oh ja, over die 500 500's. Dat zijn de zogeheten 'Prima Edizione' uitvoeringen, waar Fiat er precies 500 van heeft gemaakt. Deze



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-04-2011 11:29 door Lancia Lover.
Februari 2011 Europa EU + EFTA

1 Volkswagen 120316
2 Renault 94616
3 Peugeot 76975
4 Ford 73133
5 Opel/Vauxhall 72542
6 Citroen 64919
7 Fiat 56960
8 Audi 47034
9 Toyota 42072
10 BMW 41072
11 Skoda 37356
12 Mercedes-Benz 37108
13 Nissan 34178
14 Hyundai 29429
15 Seat 21319
16 Dacia 18726
17 Volvo 17989
18 Kia 17179
19 Suzuki 14115
20 Chevrolet 12771
21 Honda 11846
22 Alfa Romeo 11461
23 Mazda 9980
24 Mitsubishi 9222
25 Mini 8611
26 Lancia 8062
27 smart 5616
28 Land Rover 3593
29 Chrysler 2209
30 Lexus 949
31 Jaguar 923

Groepen Februari 2011
1 Volkswagen 226126
2 PSA 141894
3 Renault 113342
4 GM 85336
5 Fiat 76808
6 Ford 73133
7 BMW 49683
8 Toyota 43018
9 Daimler 42724

Januari-Februari 2011

1 Volkswagen 249 804
2 Renault 184323
3 Ford 158 369
4 Peugeot 156581
5 Opel/Vauxhall 144910
6 Citroen 130651
7 Fiat 116554
8 Audi 95062
9 Toyota 92637
10 BMW 87638
11 Mercedes-Benz 77527
12 Skoda 73418
13 Nissan 69531
14 Hyundai 57767
15 Seat 45418
16 Volvo 38712
17 Dacia 38545
18 Kia 34083
19 Suzuki 29940
20 Chevrolet 25010
21 Alfa Romeo 23692
22 Honda 23304
23 Mazda 23231
24 Mitsubishi 18995
25 Mini 17938
26 Lancia 15829
27 smart 11966
28 Land Rover 9109
29 Chrysler 4564
30 Jaguar 2440
31 Lexus 2299

Groepen Januari - Februari 2011
1 Volkswagen 463597
2 PSA 287232
3 Renault 222868
4 GM 170014
5 Ford 158369
6 Fiat 156937
7 BMW 105936
8 Toyota 94936
9 Daimler 89493

Bron: ACEA
[bestsellingcars.wordpress.com]

Bijzondere ontwikkelingen in Frankrijk:

De Duster staat in de Top 10, op #7 - exceptioneel!
Die stokouwe 206+ staat op #4 - uniek!
De Citroen C3 (ja, hebt merk bestaat nog steeds ;-) staat op #2 - voor het eerst!
De Citroen C4 - in de Top 10 - ongebruikelijk!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-04-2011 14:34 door rickm.
Quote
Mach1
Chauvinistisch, die fransozen smiling smiley.

Zeker, zeker.
Duitsers hebben daar gelukkig geen last van, met 29 Duitse modellen in de Top 30. Heftugg!
De enige niet Duitser? De Nissan QQ.
Ketel, zwart, verwijt, haha
Quote
Mach1
Chauvinistisch, die fransozen.

Dat zeg je nu wel, maar zag je ook dat - na de Renault Kangoo, Renault Clio (? kennelijk een met blinde zijruiten of zo) en Citroën Berlingo - de Fiat Ducato op positie 4 van de bestelwagenverkopen staat? Dus vóór de Peugeot en Citroën-varianten (die staan niet eens in de top-10). Dat vind ik wel vreemd.
Quote
gearhead
Ketel, zwart, verwijt, haha

goed zo geelhoed!
Quote
rickm
Quote
gearhead
Ketel, zwart, verwijt, haha

goed zo geelhoed!

Is het nu zo moeilijk om die twee uit elkaar te houden confused smiley
Quote
Daewoo-Chevrolet
Quote
rickm
Quote
gearhead
Ketel, zwart, verwijt, haha

goed zo geelhoed!

Is het nu zo moeilijk om die twee uit elkaar te houden confused smiley

?? Cv, wit, compliment, hoho ??
[bestsellingcars.wordpress.com]

Maart is traditioneel DE top maand in de UK (ivm nwe licenseplates)
Resultaat:
20.000 Fiestaatjes in één maand.
In de top 10, de oerlelijke BMW 3 series.
(....en 380 % plus voor Infiniti! ;-)
Autoverkopen Rusland 1ste kwartaal omhoog met 77%.

Méér dan 100% gestegen:
Citroen
Renault
Toyota
Nissan (163%)
Mitsubishi (200%)
Opel
Lexus
Infiniti (2000 stuks!)
en 234900% omhoog....IZH (van 2 naar 7599)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-04-2011 11:12 door rickm.
Quote
rickm
en 234900% omhoog....IZH (van 2 naar 7599)

Ik blijf toch nog ff lastig doen met die procentuele stijgingen hoorspinning smiley sticking its tongue out
Van 2 naar 7599 is een stijging van 7597, dus 7597/2 *100%= 379850%
Die IZH alleen de site al:
[www.izhmash.ru]

Daar wil je toch geen auto van kopen ... confused smiley?
Quote
RenaultF1
Quote
rickm
en 234900% omhoog....IZH (van 2 naar 7599)

Ik blijf toch nog ff lastig doen met die procentuele stijgingen hoorspinning smiley sticking its tongue out
Van 2 naar 7599 is een stijging van 7597, dus 7597/2 *100%= 379850%


No problem RF1 (nu een mooie 3de plek van Quick Nick! trouwens)
Ik heb overgetypt wat op die Russische site stond.
En ja, die Russen stuurden toch echt al eind vijftiger jaren raketten naar de maan.
Die moeten wel kunnen rekenen denk ik dan....

[www.aebrus.ru]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-04-2011 15:41 door rickm.
Quote
rickm
No problem RF1 (nu een mooie 3de plek van Quick Nick! trouwens)
Ik heb overgetypt wat op die Russische site stond.
En ja, die Russen stuurden toch echt al eind vijftiger jaren raketten naar de maan.
Die moeten wel kunnen rekenen denk ik dan....

[www.aebrus.ru]

Izh van 21 naar 7.599 (maart: van 2 naar 4.700), dat verandert de zaak.
Quote
rickm
Quote
RenaultF1
Quote
rickm
en 234900% omhoog....IZH (van 2 naar 7599)

Ik blijf toch nog ff lastig doen met die procentuele stijgingen hoorspinning smiley sticking its tongue out
Van 2 naar 7599 is een stijging van 7597, dus 7597/2 *100%= 379850%


No problem RF1 (nu een mooie 3de plek van Quick Nick! trouwens)
Ik heb overgetypt wat op die Russische site stond.
En ja, die Russen stuurden toch echt al eind vijftiger jaren raketten naar de maan.
Die moeten wel kunnen rekenen denk ik dan....

[www.aebrus.ru]

Ze zijn dus van 2 in maart 2010 naar 4700 in maart 2011 gegaan i.p.v. 7599, dus dan klopt de +234900% wel.

Afgelopen zondag voor de verandering wel weer een stuk van de F1 gezien en Heidfeld was idd goed bezigthumbs up Van Petrov was dan weer een beetje jammer...
Quote
RenaultF1
Quote
rickm
Quote
RenaultF1
Quote
rickm
en 234900% omhoog....IZH (van 2 naar 7599)

Ik blijf toch nog ff lastig doen met die procentuele stijgingen hoorspinning smiley sticking its tongue out
Van 2 naar 7599 is een stijging van 7597, dus 7597/2 *100%= 379850%


No problem RF1 (nu een mooie 3de plek van Quick Nick! trouwens)
Ik heb overgetypt wat op die Russische site stond.
En ja, die Russen stuurden toch echt al eind vijftiger jaren raketten naar de maan.
Die moeten wel kunnen rekenen denk ik dan....

[www.aebrus.ru]

Ze zijn dus van 2 in maart 2010 naar 4700 in maart 2011 gegaan i.p.v. 7599, dus dan klopt de +234900% wel.

Afgelopen zondag voor de verandering wel weer een stuk van de F1 gezien en Heidfeld was idd goed bezigthumbs up Van Petrov was dan weer een beetje jammer...


Petrov 'verloor' 3 ronden voor de finish de vrijwel zekere 7de plaats.
De punten die hij wegkatapulteerde hadden Renault boven Ferrari gebracht bij de 'constructorstitle'
OT: Petrov's stoeltje bij Renault (Lotus) doet de Renault/Lada verkopen in Rusland goed.
Dat bedenk ik niet zelf (hoewel;-) maar lees ik in 'vakliteratuur'
[www.aebrus.ru]

Kijk hier naar Hyundai Solaris, dat is echt een verkoopknaller. In Maart(zo'n beetje de eerste volledige verkoopmaand) al 6762 stuks verkocht, dat is bijna net zo veel als er Logans verkocht zijn. Hyundai gaat dit jaar in Rusland heel erg goede zaken doen.
China, maart 2011

1. FAW Xiali N3/N5 24.060
2. Volkswagen Lavida 22.265
3. Volkswagen Jetta 21.419
4. Volkswagen Santana (Vista) 19.684
5. Buick Excelle 19.242
6. Ford Focus 18.247
7. Volkswagen Bora 18.091
8. Chevrolet Cruze 17.348
9. Hyundai Elantra Yuedong 17.182
10. Toyota Corolla 16.797
11. BYD F3/F3R 15.324
12. Honda CR-V 15.156
13. Chevrolet Sail 14.911
14. Honda Accord 14.779
15. Toyota Camry 14.073
16. Nissan Sunny 13.865
17. Chery QQ 13.840
18. Nissan Bluebird Sylphy 13.781
19. Volkswagen Polo 13.472
20. BYD F0 13.353
21. Nissan Teana 13.114
22. ChangAn Benben Mini 12.356
23. Honda City 12.267
24. Great Wall Tengyi (Voleex) C30 12.119
25. Mazda 6 12.104
26. Hyundai Elantra 11.956
27. Toyota Corolla EX 11.809
28. Buick Excelle XT/GT 11.466
29. Great Wall Hover H3/H5 11.252
30. Buick LaCrosse 11.100
31. Volkswagen Sagitar 10.382
32. Audi A6L 10.322
33. Volkswagen Passat Lingyu 10.111
34. Nissan Livina 10.102
35. ChangAn Yuexiang 9.909
36. Kia Forte Furuidi 9.747
37. FAW Besturn B50 9.684
38. Chevrolet Lova 9.519
39. JAC Heyue/Heyue RS 9.415
40. Hyundai ix35 9.383
41. Skoda Octavia 9.378
42. Volkswagen Tiguan 9.339
43. Citroën C-Quatre 9.204
44. Chery Tiggo 9.096
45. Honda Civic 9.008
46. Emgrand EC7 8.982
47. Toyota RAV4 8.976
48. Haima Family 8.708
49. Hawtai Santa Fe 8.660
50. Ford Mondeo 8.407
51. Chery Fulwin 2 8.333
52. Nissan Qashqai 8.290
53. Toyota Highlander 8.231
54. Mazda 3 7.593
55. Brilliance Junjie FRV (BS2) 7.537
56. Ford Fiesta 7.506
57. Roewe 350 7.103
58. Zotye 5008 7.056
59. JAC Refine 7.022
60. Hyundai Verna 6.953
61. BYD G3 6.889
62. Gleagle Freedom Ship 6.796
63. Chevrolet Spark 6.700
64. Suzuki SX4 6.678
65. Nissan Tiida 6.674
66. Gleagle King Kong 6.647
67. Buick Regal 6.504
68. Suzuki Alto 6.456
69. Volkswagen Magotan 6.349
70. Toyota Reiz 6.192
71. Buick GL8 6.015
72. Dongfeng Joyear 6.006
73. Citroën C-Elysée 5.882
74. Suzuki Lingyang 5.846
75. Kia Sportage R 5.709
76. Hyundai Tucson 5.643
77. Kia Cerato 5.520
78. Soueast V3 Lingyue 5.504
79. Chery Cowin 3 5.401
80. Peugeot 408 5.262
81. Chery Cowin 2 5.225
82. Shanghai Englon SC7 Seaview 5.125
83. BMW 5-serie L 5.000
84. Volkswagen Golf 4.966
85. Gleagle Vision 4.861
86. ChangAn CX20 4.816
87. Gleagle Panda 4.772
88. Suzuki Big Dipper 4.747
89. Lifan 620 4.708
90. Peugeot 207 4.592
91. Roewe 550 4.516
92. Audi A4L 4.407
93. Chery Cowin 1 4.319
94. Peugeot 307 4.189
95. Chery A3 4.150
96. Mazda 6 Ruiwing 4.113
97. Skoda Superb 4.036
98. Suzuki Swift 4.030
99. BMW 3-serie 4.000
100. Lifan 520/520i 3.828
101. Kia Rio 3.744
102. FAW Senya M80 3.708
103. Mercedes-Benz E-klasse 3.701
104. JAC Tongyue 3.697
105. Toyota Crown 3.557
106. FAW Besturn B70 3.458
107. Skoda Fabia 3.352
108. Volkswagen CC 3.300
109. Kia Sportage 3.242
110. Hyundai Sonata MoInca 3.222
111. Jiangnan Alto 3.197
112. Citroën C5 3.179
113. FAW Weizhi V2 3.178
114. Nissan X-Trail 3.172
115. Brilliance Junjie FSV 3.094
116. Great Wall Florid 2.955
117. Honda Fit 2.838
118. Audi Q5 2.714
119. Dongfeng Future 2.701
120. FAW Weizhi 2.680
121. Europestar L3 2.642
122. Changfeng Black King DUV 2.603
123. Dongfeng Fengshan H30/S30 2.543
124. BYD F6 2.537
125. Dongfeng Shuai 2.517
126. MG 6 2.463
127. Suzuki Liana 2.422
128. Honda Odyssey 2.352
129. Hyundai Accent 2.321
130. Mercedes-Benz C-klasse 2.302
131. Chevrolet Epica 2.234
132. Kia K5 2.135
133. Volkswagen Touran 2.129
134. Nissan NV200 2.093
135. Chery A1 2.053
136. Nissan March 2.022
137. Mitsubishi Lancer EX 2.001
138. Great Wall Hover M2 1.896
139. Huanghai Aurora 1.896
140. Haima 7 Knight 1.881
141. Zhongxing Landmark 1.880
142. Toyota Prado 1.860
143. ChangAn Zhixiang/CX30 1.859
144. Honda Spirior 1.855
145. Hyundai Sonata NFC 1.825
146. Emgrand EC8 1.813
147. Jinbei Granse 1.784
148. BYD L3 1.683
149. JAC Rein 1.645
150. GAC Trumpchi 1.609
151. Landwind X8/X6/X9 1.482
152. Haima Freema 1.379
153. Haima 2 Cupid 1.361
154. Shanghai Englon Golden Eagle 1.355
155. Lifan 320 1.321
156. Volvo S80L 1.249
157. Kia Soul 1.159
158. Mazda 2 1.154
159. Toyota Yaris 1.137
160. Toyota Vios 1.129
161. Riich X1 1.097
162. Karry Youya 1.047
163. Hyundai i30 1.043
164. Nissan Paladin 1.029
165. JMC Yusheng/Baowei 1.012
166. Haima Prince 999
167. Zotye Mutiplan 984
168. Hawtai B11 860
169. Brilliance Splendor (BS4) 820
170. BAW (Beijing) Jeep 763
171. Foton MP-X Midi 708
172. MG 3 708
173. Toyota Land Cruiser 200 693
174. Citroën C2 687
175. Mazda 8 659
176. Changfeng CS7 Feiteng 644
177. Mercedes-Benz Viano 638
178. Great Wall Tengyi (Voleex) V80 620
179. Hawtai Terracan 616
180. Cadillac SLS 596
181. Rely V5 590
182. ChangAn Benben Love/i 503
183. FAW Vela 503
184. Mitsubishi Pajero 501
185. Hafei Lobo 475
186. Riich M1 472
187. Ford S-MAX 459
188. Mitsubishi Lancer 445
189. Foton MP-X 420
190. Chery Eastar 415
191. Volvo S40 404
192. Honda Accord Crosstour 356
193. Kia Optima 328
194. Changfeng CS6 308
195. Dongfeng Oting 282
196. Mercedes-Benz Vito 236
197. Haima 3 235
198. Gonow GX6/GS1/Jetstar 234
199. Roewe 750 220
200. BAW (Beijing) Luba 201
201. Mitsubishi Zinger 201
202. Dongfeng Yumsun 196
203. JAC Yueyue 179
204. BJC (Beijing) Warrior 172
205. BYD M6 167
206. Brilliance Grandeur (BS6) 156
207. Cadillac CTS 152
208. Hafei Saima 142
209. Great Wall Hover M1 136
210. Riich G5 128
211. Landwind Fashion 120
212. Tianqi Meiya SUV 100
213. Rely X5 89
214. Hafei Saibao 83
215. Buick Park Avenue 79
216. BYD F3DM 74
217. MG 7 67
218. JAC Binyue 59
219. Mitsubishi Galant 56
220. Citroën C-Triomphe 55
221. BAW (Beijing) Qishi 2500 53
222. Soueast Freeca 37
223. Great Wall Phenom 25
224. Changhe Ideal 20
225. Karry Youyi 17
226. Great Wall Coolbear 8
227. Chery QQme 3
228. Shanghai Englon TX4 3
229. Kia Carnival 1

Bron: [www.chooseauto.com.cn]
In China geldt: De Keuze is Reuze.

Niemand die iets te melden heeft over het UITZONDERLIJKE suc6 van de Audi 6 Lang?
10322 exemplaren in een maand.

(op de wel toepasselijke plaats 32)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2011 16:06 door rickm.
Quote
rickm
In China geldt: De Keuze is Reuze.

Niemand die iets te melden heeft over het UITZONDERLIJKE suc6 van de Audi 6 Lang?
10322 exemplaren in een maand.

(op de wel toepasselijke plaats 32)

Lange of verlengde auto's zijn "hot"in China voor de bovenste business laag. Niet alleen audi maar ook BMW (verlengde 5 series) scoren hier erg goed. Zelfs een outsider als de Cadillac SLS (wielbasis > 3.0 m) verkoopt er daar nog meer dan 500.
Quote
SZBM2R
Quote
rickm
In China geldt: De Keuze is Reuze.

Niemand die iets te melden heeft over het UITZONDERLIJKE suc6 van de Audi 6 Lang?
10322 exemplaren in een maand.

(op de wel toepasselijke plaats 32)

Lange of verlengde auto's zijn "hot"in China voor de bovenste business laag. Niet alleen audi maar ook BMW (verlengde 5 series) scoren hier erg goed. Zelfs een outsider als de Cadillac SLS (wielbasis > 3.0 m) verkoopt er daar nog meer dan 500.

Ja, ik weet van de Chinese upperclass voorliefde voor een lange jongen (zie ook Volvo S80L en de nieuwe RR) maaruh......is bekend wat die Chinezen zo allemaal doen, daar op die achterbank?? grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2011 11:13 door rickm.
Mediterrane landen zorgen voor daling autoverkopen

Goed en slecht nieuws op het gebied van de Europese autoverkopen. De belangrijke Duitse markt laat een duidelijke stijging zien, maar door problemen in de zuidelijke landen dalen de Europese verkopen uiteindelijk toch.
In de Europese Unie zijn in maart dit jaar 1.558.915 auto’s verkocht. In maart 2010 waren dat er nog 1.641.014, waardoor de daling 5,0 procent bedraagt. De grootste markt van Europa is het Verenigd Koninkrijk met 366.101 verkochte auto’s (-7,9 procent); met de 327.921 stuks van de vorige maand werd Duitsland nummer twee. Onze Oosterburen noteerden daarmee een stijging van 11,4 procent. Nummer drie is Frankrijk met 257.333 nieuw verkochte auto’s, een plus van 6,1 procent.
De landen aan de Middellandse Zee doen deze stijgingen echter teniet. Italië zag de verkopen bijvoorbeeld met maar liefst 27,6 procent dalen ten opzichte van maart vorig jaar: de fabrikanten sleten daar 187.687 auto’s. Ook de 88.396 auto’s van Spanje betekenden een dikke min (29,1 procent) en in Griekenland werd zelfs minder dan de helft van vorig jaar verkocht (8.531, -55,2 procent).

Grote winnaar én verliezers uit Italië
Bij de merken is Alfa Romeo procentueel gezien de grote winnaar: het Italiaanse merk noteerde een stijging van maar liefst 65,7 procent naar 15.797 auto’s. Ook Lexus zag de verkopen flink stijgen: 3.851 verkochte auto’s betekende een toename van 55,9 procent. De andere grote winnaars waren Nissan (+33,7 procent), Mitsubishi (+31,7 procent) en Mini (+21,6 procent).
Waar winnaars zijn, zijn in een krimpende markt natuurlijk ook verliezers. We moeten die vooral onder de volumemerken zoeken. Een grote verliezer was Mazda, dat de verkopen met 29,7 procent zag dalen naar 20.085 stuks. Ook Italiaanse hoek vielen er zware klappen: het merk Fiat zag de verkopen met 27,5 procent dalen naar 78.663 stuks en Lancia verloor 23,8 procent van de nieuw verkopen (9.964 stuks). Daardoor daalden de verkopen van de Fiat Group als geheel uiteindelijk met 20,2 procent.
Ford moest 16,7 procent inleveren en Renault/Dacia zag de verkopen tenslotte met 14,6 procent dalen.
Men verwacht dat de lange versies binnenkort wat minder populair gaan worden:

----------------------------------------------
Chinas junge Elite will selbst ans Steuer
Die Zeit der verlängerten Chauffeurs-Limousinen neigt sich dem Ende zu: Die deutschen Premium-Marken stellen in Schanghai Autos für junge, wohlhabende Chinesen vor, die "Freude am Fahren“ erleben wollen.

Schanghai. Feuerwerk blitzt, Bässe dröhnen, Blitze zucken – dann fährt der neue VW Beetle auf die Bühne am Huangpu River in Shanghai. Die jüngste Interpretation des Käfers wird vom chinesischen Publikum mit lautstarkem Applaus bedacht. In China, einem der wenigen Märkte der Welt, wo der Ur-Käfer nie offiziell angeboten wurde, hofft VW auf junge Kunden für sein Lifestyle-Auto im Retro-Look.

Tags darauf wird die Studie der nächsten A-Klasse von Mercedes, ein sportliches, zweitüriges Kompaktauto mit niedriger Sitzposition, auf die Bühne in Halle E7 der Shanghai Motor Show geschoben. Kurz zuvor hatte Audi den neuen Kompakt-SUV Q3 präsentiert. Die Dachlinie des schicken Fünftürers ist hinten heruntergezogen, die Rücksitze eignen sich dadurch nur für Kinder oder die Aktentasche.

Die Neuvorstellungen der deutschen Hersteller zeigen: Der chinesische Automarkt, der mittlerweile größte weltweit, ist im Wandel. Die Zeiten, als ausschließlich verlängerte Viertürer wie der Audi A6 oder VW Passat als Chauffeurslimousinen gekauft wurden, ist vorbei. Eine erfolgreiche, junge, wachsende Mittelschicht verlangt nach kleineren, fahraktiven Autos, um selbst das Steuer in die Hand zu nehmen.


Autofahren im Wandel

Autofahren in Chinas Großstädten ist zwar noch immer eine nervenaufreibende Tätigkeit, es geht oft nur im Stop-and-go-Verkehr oder in langen Kolonnen voran. Doch auch dieses Bild ist im Wandel: "Außerhalb der großen Städte ist die Infrastruktur auch sehr gut, der Verkehr aber nicht so dicht. Da kann Autofahren sogar Spaß machen“, sagt Audi-Chef Rupert Stadler. Die Ingolstädter sind mit weiten Abstand Marktführer im Premiumsegment Chinas – und waren dort oft schon Trendsetter: Audi brachte mit dem Q5 den ersten Premium-SUV in chinesische Produktion. Das Auto hat noch immer monatelange Wartezeiten. Händler verlangen Aufpreise für eine schnellere Lieferung. Nun folgt mit dem Q3 ein kleineres Modell, dessen Erfolg absehbar ist.

Doch die Ingolstädter haben auf der Automesse in Shanghai noch eine Überraschung im Gepäck: Eine viertürige Studie, die einen Ausblick auf die kommende Generation des A3 gibt. Die Sportlimousine wird nächstes Jahr zu den Kunden rollen, auch in China.

Mercedes will nun den Q5-Konkurrenten GLK in Peking fertigen. Sogar die kompakte A-Klasse könnte eines Tages dort vom Band rollen, lässt China-Chef Ulrich Walker durchblicken: "Der chinesische Markt ist reif für solche Autos.“ Mercedes ist der Spätstarter unter den deutschen Premiummarken in China und versucht nun fieberhaft, den Abstand zu BMW und Audi zu verkleinern.

Die Münchner hingegen kommen sogar mit dem Mini nach China, zeigen neben der Studie Rocketman einen von der englischen Tochtermarke Rolls-Royce ausgestatten Luxus-Mini. Noch sei nicht entschieden, ob die Version in Serie geht, sagt BMW-Vertriebschef Ian Robertson. Wenn der mit cremefarbigen Leder und Wurzelholz ausgestattete Luxus-Kleinwagen beim chinesischen Publikum gut ankommen, dürfte die Entscheidung getroffen sein.
Hallo iedereen!

De Top 10 best verkochte modellen in Europa (27 landen) is nu beschikbaar: de VW Golf blijft leider voorsprong op de Ford Fiesta en de VW Polo. De Ford Focus is nummer 6, de beste positie in een jaar, en de Citroën C3 is in de Top 10 voor de derde keer in de laatste 5 maanden.

Complete Top 10 hier: Europa maart 2011
Klasse Matt

Terwijl dit dus de totalen van Europa t/m Maart betreft ontbreken bij België vreemd genoeg nog de Feb en Mrt cijfers
(I am not blaming you! ;-))

Zie overigens bij Frankrijk dat de Duster i/d week van 4 t/m 11 April de best verkochte auto in FR was!
No mean feat!!

[bestsellingcars.wordpress.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-04-2011 12:05 door rickm.
't Is een detail maar wel interessant.
Voor het eerst sinds 'mensenheugenis' staat niet de Camry (of Accord) op #1 bij de Passengercars.
Dat is de Nissan Altima! Die auto krijgt ook goeie reviews Stateside dus klaarblijkelijk klopt de Nissan package voor een hoop Yanks.

(overigens is het iets grotere broertje Nissan Maxima de mooiere auto)


[bestsellingcars.wordpress.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-04-2011 12:00 door rickm.
Wel knap hoe vaak je Nissan/Renault
Quote
gearhead
Wel knap hoe vaak je Nissan/Renault

er zijn vast wel zelfhulp sites - autofellatio.com of zo
Best verkochte auto's sinds 1983 gepost door Matt. Interessant!


[bestsellingcars.wordpress.com]
Zuid-Korea, april 2011
(importmerken zoals Honda, Infiniti, Nissan, Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen zijn niet meegenomen)

• Nieuwe Hyundai Grandeur terug op #1
• Kia blijft leider der SUV's: Tucson ix en Santa Fe delven onderspit tegenover Sportage R en Sorento R
• Hyundai Accent herstelt
• Afgelopen maand introductie Hyundai Veloster, die sterk start, en de Chevrolet Captiva. Om de verkopen van de i30 weer op gang te helpen is de positionering wat herzien en is de CW alsnog op de Koreaanse markt gelanceerd. Het model werd al voor de Amerikaanse markt in Zuid-Korea gebouwd, waar de auto als Elantra Touring wordt verkocht
• Onverklaarbare zeer forse daling Kia Carnival R, wellicht heeft het iets met de aardbeving in Japan te maken
• Transformatie Daewoo naar Chevrolet lijkt succesvol, met nog nieuwe modellen als de Aveo sedan, Camaro, Volt en Malibu als opvolger van de Daewoo Tosca te gaan
• Samsung zet vrije val door


Hyundai Veloster beleeft goede eerste maand, wordt het een kortstondig succes of een instant hit?


Chevrolet Aveo stijgt door in tweede maand, maar overtuigt vooralsnog niet

1. Hyundai 60.073 (47,6%)
2. Kia 42.502 (33,7%)
3. GM Korea (Chevrolet/Daewoo) 13.006 (10,3%)
4. Renault Samsung 6.709 (5,3%)
5. SsangYong 3.980 (3,2%)

1. Hyundai Grandeur 11.265
2. Hyundai Avante 10.189
3. Kia Morning 9.359
4. Hyundai Sonata 8.568
5. Hyundai Porter 8.427
6. Kia K5 7.163
7. Kia Sportage R 5.878
8. Chevrolet Spark 5.634
9. Kia Bongo 4.768
10. Hyundai Grand Starex 4.649
11. Kia Sorento R 4.539
12. Samsung SM5 3.776
13. Kia Forte/Forte Koup 3.637
14. Hyundai Tucson ix 3.238
15. Chevrolet Cruze 3.036
16. Hyundai Genesis 2.688
17. Kia K7 2.649
18. Hyundai Santa Fe 2.228
19. Samsung SM3 1.985
20. Hyundai Accent 1.951
21. Kia Soul 1.693
22. Chevrolet Orlando 1.567
23. SsangYong Korando C 1.470
24. Hyundai Equus 1.386
25. Hyundai Veloster 1.217
26. Daewoo Alpheon 1.005
27. Kia Pride 1.005
28. SsangYong Actyon Sports 957
29. Daewoo Damas 680
30. Hyundai Veracruz 672
31. SsangYong Rexton 671
32. Samsung SM7 615
33. Kia Mohave 609
34. Hyundai i30 586
35. Chevrolet Aveo 441
36. Kia Carens 441
37. SsangYong Chairman H 414
38. Daewoo Labo 411
39. Kia Carnival R 342
40. SsangYong Chairman W 339
41. Samsung QM5 333
42. Kia Opirus 284
43. Chevrolet Captiva 206
44. Hyundai Genesis Coupé 159
45. SsangYong Rodius 124
46. Daewoo Tosca 26
47. SsangYong Kyron 5

Bron: [www.bobaedream.co.kr]

Hyundai: Avante = Elantra, Tucson ix = ix35, Grand Starex = H300/H-1, Accent = nieuwe Accent, Veracruz = ix55, Verna = oude Accent, Click = Getz
Kia: K5 = Optima, Morning = Picanto, K7 = Cadenza, Lotze = Magentis, Pride = Rio, Mohave = Borrego
Daewoo: Tosca = Chevrolet Epica, Gentra/Gentra X = Chevrolet Aveo sedan/hatchback, Alpheon = Buick LaCrosse
Samsung: SM3 = Renault Fluence, SM5 = Renault Latitude, SM7 = gebaseerd op vorige Nissan Teana, QM5 = Renault Koleos
Italië:

- -2,2% t.o.v. april 2010, totaal 157.309 nieuwe registraties in april 2011.
- erger nog is de start van 2011, met 671.788 registraties, dat is -18,96% t.o.v. dezelfde vier maanden in 2010.

1. Fiat met 32.113 auto's (-14,89%)
2. Volkswagen (13.079, +11,34%)
3. Ford (12.876, -9,83%)
4. Opel (10.616, +2,86%)
5. Renault (8.164, -3,92%)
6. Lancia (7.555, -4,81%)
7. Citroën (7.454, -4,67%)
8. Peugeot (7.178, -17,61%)
9. Toyota (6.070, -4,81%)
10. Nissan (6.508 +35,22%)

Modellen top-3:
Benzine:
1. Fiat Panda (10.762)
2. Fiat Punto (9.732)
3. Fiat 500 (5.961)

Diesel:
1. Fiat Punto (3.750)
2. Nissan Qashqai (2.816)
3. Alfa Romeo Giulietta (2.707)

Interessant dat Citroën hier (iets) beter gaat dan Peugeot, en die populariteit van de Qashqai diesel. De drop van de Italiaanse merken heeft ermee te maken dat diverse modellen niet meer geleverd worden (Phedra, Ulysse en Croma) terwijl de opvolgers nog niet bij de dealer staan: Freemont (komt deze maand) en Voyager. Ook de nieuwe Thema, Delta f/l (zomer) en nieuwe Ypsilon hebben de showroom nog niet bereikt. Het grote wachten is op de nieuwe Panda eind dit jaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-05-2011 06:34 door Dennis_zw.
Verenigde Staten:
- 18% meer verkocht dan een jaar eerder
- Van de grote fabrikanten profiteren vooral Hyundai, GM, Chrysler met 20+ procent stijging
- Het merk Chrysler zelf doet het juist helemaal niet goed: -9%







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-05-2011 06:57 door Dennis_zw.
Italie:

Citroen doet het van oudsher beter dan Peugeot en Renault. M.n. de C3 is vast klant in de top 10.
De Nissan QQ blijft een fenomeen. Is toch al weer 4, 5 jaar oud en scoort als een tierelier in grote markten als Italie, Spanje, Engeland, Duitsland en Frankrijk.
Benieuwd of de Italianen de ge rebadge-de Yanks vreet en die Lancia's vervolgens koopt.

US:

Saab US in procenten enorm gestegen, maar in absolute getallen nog steeds marginaal.
(wel 3x zoveel als ....... Maserati)


Waarom staat er een streepje ipv cijfers bij 'Volvo 2010"
Mini doet het goed.
Mitsubishi idem.
Lexus, en Infiniti beiden gezakt, Acura niet. Ligt dat aan de levering van uit 'shaken' Japan??
Want sommige Acura's worden in de States gebouwd. Dat geldt niet voor Lexus en Infiniti.
Waarom hebben de andere Japanse merken/modellen daar dan geen last van.
De Nissan Altima was vorige maand het best verkochte model, nu geen top 10. Ook n bijeffect v/d aardbeving?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-05-2011 10:31 door rickm.
Quote
rickm
Waarom staat er een streepje ipv cijfers bij 'Volvo 2010"
Mini doet het goed.
Mitsubishi idem.
Lexus, en Infiniti beiden gezakt, Acura niet. Ligt dat aan de levering van uit 'shaken' Japan??
Want sommige Acura's worden in de States gebouwd. Dat geldt niet voor Lexus en Infiniti.
Waarom hebben de andere Japanse merken/modellen daar dan geen last van.
De Nissan Altima was vorige maand het best verkochte model, nu geen top 10. Ook n bijeffect v/d aardbeving?

- Omdat Volvo in dat jaar nog onder Ford viel (kijk daar maar).
- 6.500 Mini's is natuurlijk niets op een totaal van 1.150.000
- Amerikanen kopen hun auto uit de dealervoorraad, niet op bestelling. Kan me niet voorstellen dat de Amerikaanse voorraad Japanners al op is en op deze registraties invloed heeft. Vrijwel alle Japanse merken produceren ook een aantal modellen in Noord-Amerika. Die hebben dus ook minder last van de aardbevingseffecten.
Mitsubishi doet het ook goed, maar dat zal ongetwijfeld deels door kortingen komen gezien de enorme stijgingen die de ouderwetse modellen noteren (Endeavour, Eclipse, Galant).
Hier zijn trouwens de volledige april cijfers van Italië: [bestsellingcarsblog.com]
India: [bestsellingcarsblog.com]

In India begint de Tata Nano steeds populairder te worden en heeft nu voor het eerst de 10.000 grens doorbroken in één maand. Verder is de ooit zo populaire Honda City gedeclasseerd door de Volkswagen Vento, die beter is geprijsd, maar vooral populairder is vanwege de optie tot een dieselmotor. Zelfs de Maruti-Suzuki SX4 heeft de City voorbij gestreefd door een nieuwe dieselmotor, terwijl Hyundai en Ford binnenkort de nieuwe Verna en Fiesta (sedan) in de stelling gaan brengen. Ik geloof dat de nieuwe Euro Civic een nieuwe 1.6 dieselmotor krijgt, dus men zal wel haast moeten maken om die motor ook in de City te gaan leveren.
in werkelijk alle denkbare markten scoort VW hopeloos goed.
knap.
stijgt de markt als geheel, VW stijgt harder
daalt of stagneert de markt - VW stijgt evengoed.
Quote
rickm
in werkelijk alle denkbare markten scoort VW hopeloos goed.
knap.
stijgt de markt als geheel, VW stijgt harder
daalt of stagneert de markt - VW stijgt evengoed.

Niet alleen NL is naïef... De hele wereld schijnt het te zijn eye popping smiley nut smiley

Ja ander topic, maar het moest even.
Quote
gearhead
Niet alleen NL is naïef... De hele wereld schijnt het te zijn eye popping smiley nut smiley

grinning smiley
In India heeft Volkswagen een soort premium imago. Toyota en Honda trouwens ook. Maar goed, vóórdat ik wat onaardigs schreef over VW in het andere topic, schreef ik hier al wat positiefs en alsnog krijg je dat zielige gedoe...
Quote
Mach1
Quote
gearhead
Niet alleen NL is naïef... De hele wereld schijnt het te zijn eye popping smiley nut smiley

grinning smiley

Het klopt wel, want je hebt nog altijd het latijnse gezegde (van eeuwen terug) : 'mundus vult decipi' oftewel 'de wereld wíl bedrogen worden' (....en derhalve wordt zij bedrogen).cool smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.