Euro NCAP-resultaten (30/11 nieuwe resultaten @ pag. 10)

Gepost door D-C 
EuroNCAP: Chevrolet Kalos, Nissan Note, Toyota RAV4, Land Rover Discovery

Euro NCAP heeft de resultaten gepubliceerd van 4 nieuwe botsproeven. Getest werden de Chevrolet Kalos, de Land Rover Discovery, de Nissan Note en de Toyota RAV4. Niet geheel onverwacht (de Chevrolet Aveo ging eerder dit jaar flink onderuit) was er voor de Kalos een zeer matige beoordeling. Dit model behaalde slechts 17 punten en dat is niet meer van deze tijd te noemen: de Fiat Grande Punto, die in dezelfde klasse valt, kreeg bij een eerdere botsproef van Euro NCAP 35 punten, meer dan 2 keer zoveel dus! De bestuurder en eventuele voorpassagier loopt bij een frontale aanrijding met 64 km/u minimaal een aanzienlijke kans om letsel op te lopen aan vrijwel elk lichaamsdeel. Oftewel: de Chevrolet Kalos is zondermeer een erg onveilige auto en kan het beste worden gemeden.
Dat het ook anders kan, bewijst de niet veel grotere Nissan Note die 31 punten behaalde. Bij dit model is de bescherming van de bovenbenen (en knieën) niet ideaal, maar voor de rest kreeg de compacte MPV een goede beoordeling. Bij de nabootsing van een aanrijding van opzij verzaakte een ISOFIX bevestigingpunt voor het kinderzitje. Volgens Nissan was er sprake van een ontwerpfout en zal de fabrikant voor een aanpassing bij de Note zorgen. Alle reeds verkochte exemplaren van de Note zullen daarom binnenkort worden teruggeroepen naar de dealer.
Net één punt meer werd binnengehaald door Toyota met de RAV4: 32 om precies te zijn. De bovenbenen (en knieën) van de voorpassagier zijn hier goed beschermd, maar die van de bestuurder hebben een aanzienlijke kans om letsel op te lopen.
De Land Rover Discovery kreeg van Euro NCAP 31 punten. Voor de duidelijkheid: de puntentoekenning vindt door het botsinstituut plaats op basis van de score van een bepaald model ten opzichte van de voor die klasse geldende norm. Het is dus niet zo dat de Discovery minder veilig is dan de RAV4, alleen zijn relatieve score ten opzichte van concurrerende modellen is net iets minder. De matige bescherming van de bovenbenen (en knieën) van de bestuurder en voorpassagier zijn hier debet aan, maar ook de borstkas van de bestuurder is bij de Land Rover niet optimaal beschermd.

bron: [www.autointernationaal.nl]

66 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-11-2016 14:40 door D-C.
Anonieme bezoeker
Re: EuroNCAP: Kalos, Note, RAV4, Discovery
28-07-2006 20:27
Ik snap die puntentelling niet echt? Is een Kalos nu 2 x zo onveilig als een Punto? Of is de kans op letsel twee keer zo groot? confused smiley
Anonieme bezoeker
28-07-2006 20:29
En owh ja, als je Chevrolet Daewoo blijft noemen, gebruik dan ook Datsun Note, Toyoda RAV4, Talbot 309, Auto-Union A4, Benz E-klasse enz.....
Omdat Daewoo deze auto's bouwt en ontwerpt, de naam Daewoo wordt nog gewoon gebruikt in o.a. Zuid-Korea. En ook om aan te duiden dat het niet om het Amerikaanse (échte) Chevrolet gaat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-07-2006 20:40 door daewoo-chevrolet.
Nissan is al begonnen met zijn terugroepactie:

[www.autobild.de]
Anonieme bezoeker
28-07-2006 22:12

daewoo-chevrolet schreef:

Omdat Daewoo deze auto's bouwt en ontwerpt, de naam Daewoo wordt nog gewoon gebruikt in o.a. Zuid-Korea. En ook om aan te duiden dat het niet om het Amerikaanse (échte) Chevrolet gaat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging om 28-07-06 20:40 door daewoo-chevrolet.

Geweldig. Gaan we nu een VW Galaxy krijgen of een Fiat 806?nut smiley
Anonieme bezoeker
28-07-2006 22:29

Waarom kan Daewoo nou geen veilige auto's maken met GM

daewoo-chevrolet

GM zou best wel een veiligere auto kunnen bouwen, maar ik denk dat er gewoon kosten bespaart zijn. De Aveo is daar een groot voorbeeld van. Een kleine goedkope auto qua ontwikkeling en produktie wat dus tenkoste is gegaan van de veiligheid. Lekker bezig dus.
Daewoo deed het beter onder eigen management. Ik zou zeggen: roep GM voor de rechter, vanwege dat Daewoo's slechter en onveiliger zijn geworden.
Ik begrijp EuroNCAP eigenlijk niet, het lijkt wel of ze samenwerken met Duitse automerken (Volkswagen). Want ze testen in één jaar 3 Chevrolets (Matiz, Aveo, Kalos). De Aveo is eigenlijk gewoon een sedanversie van de Kalos, dus willen ze er volgens mij even goed inwrijven dat de Chevrolets onveilig zijn. En Chevrolet zou eind dit jaar de verstevigde Kalos/Aveo introduceren, dus de geteste versie is nog een niet verstevigde nut smiley Ik vind dat best zielig van EuroNCAP dat ze sommige merken de grond in willen boren angry smily

Hier het artikel van de verstevigingen/verbeteringen van de Kalos/Aveo:

[www.autointernationaal.nl]
Anonieme bezoeker
29-07-2006 14:53
In die toyota zullen ze wel een sensortje bijsteken en hop 5*!
Wel jammer dat die niet direct 5* scoort. Van de Note had ik er ook wel 5 verwacht aangezien de modus er 5 heeft.
Op het eerste zicht ziet er de kalos nog zo slecht niet uit.
Anonieme bezoeker
29-07-2006 14:58

Van de Note had ik er ook wel 5 verwacht aangezien de modus er 5 heeft.

Klopt. Maar gezien de verkoopcijfers is het niet echt héél belangrijk...grinning smiley
Anonieme bezoeker
29-07-2006 15:03

Ralf TTT schreef:

QuoteVan de Note had ik er ook wel 5 verwacht aangezien de modus er 5 heeft.

Klopt. Maar gezien de verkoopcijfers is het niet echt héél belangrijk...

ff offtopic:
Hier in de buurt werd deze week een Modus gecarjackt! Wie carjackt nu een Moduseye popping smiley Waarbij in een andere wagen (C3) een dode viel. De Modus botste (man had toch verwondingen ondanks de 5* en werd naar het ziekenhuis afgevoerd) En daardoor reed een bestelwagen in op een C3'tje waarbij ze beide in brand vlogen.De Bestuurster van de Citroen had geen tijd om te ontsnappen..sad smiley
Anonieme bezoeker
29-07-2006 15:05
Hoeveel sterren had die C3 bij NCAP?confused smiley
Anonieme bezoeker
29-07-2006 15:59

Ralf TTT schreef:

Hoeveel sterren had die C3 bij NCAP?

4, maar deze was achteraan aangereden en direct in brand gevlogen.
De vrouw is er niet uitgeraakt.
4 sterren, 28 punten winking smiley Een paar maanden geleden reed er nog een blinde kip in een C3 tegen mij aan, terwijl ik op de fiets zat. De C3 heeft 2 sterren voor voetgangersveiligheid, dus ben ik ben blij dat ik niet door een Superb of TT ben aangereden (0 punten/sterren). Maar ik had liever dat er een nieuwe Jaguar XK tegen mij aanreed, of een C6 smiling smiley
Anonieme bezoeker
29-07-2006 16:01

Maar ik had liever dat er een nieuwe Jaguar XK tegen mij aanreed, of een C6

Zeker de C6, zo kon je nog die motorkap testen winking smiley
De XK heeft ook zo'n motorkap, vandaar winking smiley
Zowel de Ford S-MAX als de nieuwe Opel Corsa hebben bij de crashtest van Euro NCAP vijf sterren gekregen voor de bescherming van de inzittenden.

Voor de bescherming van kinderen kregen de Ford S-MAX en de Opel Corsa bij de recente Euro NCAP-tests respectievelijk vier en drie sterren toebedeeld. Voetgangers zijn bij de Ford iets minder beschermd dan bij de Opel; de S-MAX behaalde op dit onderdeel twee sterren en de Corsa drie. Al deze sterren maken volgens Euro NCAP van de S-MAX de hoogst scorende MPV tot nu toe.
Minder enthousiast is de Euro NCAP-organisatie over het gegeven dat Seat de in november 2005 met vier sterren beoordeelde Leon niet langer uitrust met een veiligheidsgordelwaarschuwingssysteem. Volgens Claes Tingvall, de voorzitter van Euro NCAP, is dit de eerste keer dat de organisatie geconfronteerd wordt met het vervallen van een veiligheidsattribuut. Bij de Nederlandse Seat-importeur wordt beaamd dat het gordelalarm op de Leon sinds productieweek 39 geschrapt is, maar waarom dat zo is kon men ons niet vertellen.

Vreemd dat de discovery er maar 4 heeft, ik denk dat ie in de praktijk een stuk veiliger zou zijn dan al die andere auto's.eye rolling smiley
Trouwens, de RAV4 is ook niet alles. Heb gelezen (AK of AV) dat er problemen waren met bekabeling (breuk), waardoor de airbags net ff te laat werden geactiveerd. Dit is aangepast, waardoor ze nu wel op tijd ploffen, ondanks dat de kabel wel beschadigt.

Alleen vond Toyo het niet nodig om deze aanpassing met terugwerkende kracht door te voeren...
En dan wel Avenssissen laten terugkomen voor de vloermatbevestiging..

Zowel de Ford S-MAX als de nieuwe Opel Corsa hebben bij de crashtest van Euro NCAP vijf sterren gekregen voor de bescherming van de inzittenden.

Goed bezig, Opel!

De Disco is denk ik ook een stuk veiliger omdat hij heel zwaar en hoog is. Je bent echt king of the road in zo'n apparaat. Je moet er niet aan denken als die met een kleine auto van een jaar of 10 oud botst...
Wat is dat aan de knieën van die Corsarijder?
Hebben ze de crashtests ook aan de passagierskant gedaan, zoals bij Volvo dat gebeurd?
Of testen ze alleen de sterkte van de bestuurderszijde?
Wel makkelijk dan om 5 sterren te halen, je bespaart op de rechterzijde en stopt alle veiligheid in de linkerkant, die rechtse testen ze toch niet.

Wel makkelijk dan om 5 sterren te halen, je bespaart op de rechterzijde en stopt alle veiligheid in de linkerkant, die rechtse testen ze toch niet.

Gelukkig gebeurt het niet want autofabrikanten zijn niet achterlijkeye rolling smiley

volvo for life™ schreef:

Vreemd dat de discovery er maar 4 heeft, ik denk dat ie in de praktijk een stuk veiliger zou zijn dan al die andere auto's.

De botssterren zijn een klassevergelijk, dus binnen de SUV's komt hij tot vier sterren. Dat wil niet zeggen dat er iets over hoeft te blijven van een nieuwe Corsa. BTW, SUV's geven vooral een veiligheidsGEVOEL. In praktijk blijken ze een stuk gevoeliger voor kantelen, en zijn ze vaak (zeker als ze nog op een ladderchassisachtige constructie staan) slechter tijdens botsingen met rigide voorwerpen. Wel is de botsontvankelijkheid de laatste jaren sterk verbeterd. Met name de XC90 en de Forester doen het hier tegenwoordig erg goed. Daardoor hebben de kleinere auto's tegenwoordig veel meer kans in een aanrijding.
Citroën en Ford schitteren bij Euro NCAP

Botsinstituut Euro NCAP heeft weer een 5-tal auto’s tegen een blok beton gezet en zo onderzocht hoe het met de passieve veiligheid is gesteld. Deelnemers aan de proef waren de Audi Q7, de Citroën C4 Picasso, de Ford Galaxy, de Mazda 3 en de Mercedes-Benz B-klasse.
Om maar met de deur in huis te vallen: die hele grote stoere SUV Q7 zette een teleurstellend resultaat neer. Slechts 30 punten kreeg de Audi. Weliswaar goed voor 4 sterren, maar toch: dit is geen resultaat wat een duur premiummerk waardig is. Het probleem zit hem bij de bescherming van de bovenbenen van de bestuurder. Die is niet optimaal, waardoor er een aanzienlijke kans is dat hij letsel oploopt bij een frontale aanrijding (getest werd op een snelheid van 64 km/u). Frau Winterkorn, vanavond krijgt u een uiterst chagrijnige man aan tafel, dat is zeker.
Dat het ook anders kan, bewijst Citroën met de C4 Picasso. Moederbedrijf PSA heeft met steun van de Franse staat samen met Renault een groot veiligheidsinstituut laten bouwen en daar plukken beide autofabrikanten al enige tijd de vruchten van. De C4 Picasso is hiervan het bewijs: 5 sterren en 35 punten, een uitstekende score. Voor geen enkel lichaamsdeel lopen bestuurder en voorpassagier meer dan een geringe kans op letsel op bij een aanrijding. Met zulke auto’s heb je geen Dennis van der Ven nodig om orders te schrijven!
Even goed scoorde ook de nieuwe Ford Galaxy: 35 punten en 5 sterren plus geen enkel lichaamsdeel waarvoor de kans op letsel aanzienlijk (of groter) is bij een frontale aanrijding. Verrassend is deze uitslag niet, want eerder scoorde de vrijwel identieke S-Max ook al erg goed. Dit model kreeg zelfs 1 punt meer van Euro NCAP.
De Mazda 3 heeft net een facelift ondergaan waarbij de fabrikant ook het onderstel wat stijver heeft gemaakt, dus dat was een nieuwe botsproef waard. En daar scoorde de Mazda helemaal niet slecht. De Japanse middenklasser kreeg 33 punten en 4 sterren voor de bescherming van de (volwassen) inzittenden. De kans op letsel is gering, enkel het linkerbovenbeen van de voorpassagier loopt een aanzienlijke kans op letsel op bij een frontale crash.
De Mercedes-Benz B-klasse scoorde net zoals de Citroën C4 Picasso 5 sterren, maar kreeg 1 punt minder: 34 om precies te zijn. Reden is het linkerbovenbeen van de voorpassagier, waarvoor een aanzienlijke kans op letsel geldt bij een frontale aanrijding. Overigens kan een auto ook de kwalificatie ‘grote’ of ‘zeer grote’ kans op letsel krijgen; in die categorie vallen de geteste auto’s dus niet.

officiële bron: [www.euroncap.com]
Alleen de Q7 valt mij tegen, de Mazda3 valt mij mee, omdat het een wat ouder ontwerp is. Wel raar dat de 33pnt. niet genoeg zijn voor 5 sterren, want dat is anders wel zo confused smiley
[www.euroncap.com] De Mazda3 had 5 sterren kunnen krijgen alleen letsel aan de linkerbeen is te groot
Over de Q7: inderdaad niet top of the bill; zou je wel mogen verwachten voor die prijs. Overigens vind ik het wel overdreven om te suggereren dat die Audi het niet zo goed doet op het gebied van passieve veiligheid: 30 punten, een dikke 4 sterren is toch ook een mooi resultaat? Ik zou 'm er in ieder geval niet voor laten staan, wel voor zn verschrikkelijk lelijke design grinning smiley

Tevens las ik een vraag over de veiligheid van een SUV t.o.v. een 'normale personenauto.'
Uit onderzoek blijkt dat gewicht bij een botsing tussen twee voertuigen, waarbij voertuig A ca. 1200 kg weegt en voertuig B ca. 1800 kg, de inzittenden van voertuig A puur op basis van de impact van het extra gewicht van voertuig B een 8 keer zo grote kans hebben te komen overlijden dan de inzittenden van het zwaardere voertuig B. Dat is iets wat niet in de EuroNcap naar voren komt, en in mijn ogen is het dan ook niet wenselijk als autofabrikanten zich blindstaren op de EuroNcap resultaten. Om deze gegevens in een voorbeeld te verwerken: hoewel de Corsa 5 sterren heeft t.o.v. de Q7 die er 'slechts' 4 heeft behaald, weegt de Corsa zo'n 1000 kg en de Q7 (schrik niet, ruim het dubbele) tegen de 2300 kg. Stel je eens voor dat je met een auto van 1400 kg (zeg Alfa 159 1.8mpi) tegen een persoon rijdt van 100 kg; kun je je voorstellen wat er met diegene gebeurd? Een vlucht van vele tientallen meters zal gegarandeerd zijn. Zelfde probleem met auto's...helaas...ondanks de 5 sterren. DUS: EuroNcap: goed initiatief, veel bereikt (in ieder geval aandacht autofabrikanten versterkt op het gebied van veiligheid) maar huidige testmethoden zijn niet geheel toereikend!

Groetjes

Franco.

FrancoG schreef:
...
Franco.

En dat zullen ze helaas ook nooit kunnen worden. De Q7 die jij noemt is namelijk nog maar een schijntje vergeleken bij een vrachtwage, die op zijn beurt altijd het onderspit zal delven op een spoorwegovergang. Massa is een enorm belangrijke factor, maar niet ieere botsing kan volledig afgescherm worden. Wel is de botsontvankelijkheid van een voertuig aan te passe, iets waar Volvo bijvoorbeeld al vrij ver mee is. De kreukelzone van een XC90 zit bijvoorbeeld niet hoger dan die van een Golf. Ook veel truckfabrikanten zijn de bumpers steeds verder aan het doortrekken naar beneden en voorzien ze ook steeds vaker van botsenergieabsoberende materialen.
Precies, schijnt ook al bij de Smart ForTwo te zijn gebeurd: crashtest tussen genoemde Smart en Mercedes S klasse, Smart kwam er vrij goed uit. Waar ik op doelde is dat het helaas een soort schijnveiligheid lijkt te wekken: je rijdt in een kleine, lichte auto met 5 sterren EuroNcap resultaat, 'dus' zou je een veilige auto rijden. Een resultaat van 5 sterren is beperkt.
Jammer van de Q7, maar op de foto heeft hij weinig schade vergeleken met andere.

FrancoG schreef:

Precies, schijnt ook al bij de Smart ForTwo te zijn gebeurd: crashtest tussen genoemde Smart en Mercedes S klasse, Smart kwam er vrij goed uit. Waar ik op doelde is dat het helaas een soort schijnveiligheid lijkt te wekken: je rijdt in een kleine, lichte auto met 5 sterren EuroNcap resultaat, 'dus' zou je een veilige auto rijden. Een resultaat van 5 sterren is beperkt.

Dat met die Smart komt grotendeels door de enorm slimme kreukelzone die ze daar hebben toegepast. Tijdens een frontale botsing schuift de motor naar voren en daarbij neemt hij de achterste kreukelzone mee, Je hebt dan ongeveer 40 cm kreukelzone voor en 40 cm achter, waarmee je toch weer op een energieabsorberende afstand van zo'n 80cm komt, vergelijkbaar met veel middenklassers. Samen met de grotere airbags kom je dus toch tot een aardig resultaat.

Ferraghini schreef:

Jammer van de Q7, maar op de foto heeft hij weinig schade vergeleken met andere.

Jammer? Het is gewoon waardeloos dat een auto uit dit segment dit "presteert", nota bene door slechte lasnaden! Het schutbord ligt voor een deel los. Dat zou dus echt niet meer mogen gebeuren.
Voetgangervriendelijkheid wordt toch ook meegenomen in de overall score? Alsof iemand die een auto aanschaft zich daar druk over maakt. Laat staan iemand die in de markt is voor een Q7. Een stadsbus is minder voetgangervriendelijk dan een Smart.

Voetgangervriendlijkheid is al zo'n gezever.
Het aantal sterren wordt gegeven aan de hand van de botsresultaten. Aan de voetgangersveiligheid wordt een aparte beoordeling toegekend. Dus de voetgangersveiligheid heeft niks te maken met het slechte resultaat van de q7.
Dan is die reclame van Renault met die crashtest van die bradwurst en het stokbrood toch waar! winking smiley
@ dickey,

whahaha das mischien maar goed ook, denk niet dat ie erg zachthandig zal omgaan met voetgangers die voor een rijdende q7 terechtkomen!!smiling bouncing smiley
De B heeft het goed gedaan zie ik!thumbs up

En hij rijd nog fijn ook!
Waarom word hij niet nóg meer verkocht?grinning smileywinking smiley

erikjuhh schreef:

De B heeft het goed gedaan zie ik!

En hij rijd nog fijn ook!
Waarom word hij niet nóg meer verkocht?
Omdat een normaal mens geen 80.000 ouderwetse guldentjes aan een boodchappenautootje gaat uitgeven.winking smiley
Nieuwste resultaten:

Vriendelijk voor voetgangers: Honda Civic

Kia Carnival:

Euro NCAP heeft 3 relatief nieuwe auto's onderworpen aan een botsproef: de Honda Civic, de Kia Carnival en de Lexus IS.
De Kia Carnival kreeg van Euro NCAP 4 sterren en 29 punten voor de bescherming van inzittenden bij een aanrijding. Dit is natuurlijk geen recordresultaat, maar ook niet schokkend slecht. De eerder dit jaar geteste Kia Cerato kwam niet verder dan 19 punten, dus er kan niet gesteld worden dat Kia nu opnieuw onderuit gaat. Bij een frontale aanrijding (met 64 km/u) is er evenwel een aanzienlijke kans dat de bestuurder en zijn of haar voorpassagier letsel zullen oplopen aan bovenbenen. Kans op aanzienlijk letsel is er ook voor de voeten van de bestuurder en de borstkas.

Honda Civic:

Eén punt meer (30) was er voor de nieuwe Honda Civic. En score die toch wat tegenvalt, want de botsbestendigheid van de compacte middenklasser is hiermee minder vooruitstrevend dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Kans op aanzienlijk letsel is er bij een frontale aanrijding aan de bovenbenen van de bestuurder en aan zijn linker onderbeen. Bij een aanrijding van opzij loopt ook de borstkas van de bestuurder aanzienlijk risico op letsel op. Toch kreeg de Civic 4 sterren en dat is op zich een prima score. Positieve vermelding is de bescherming van voetgangers. Die wordt door Euro NCAP gewaardeerd met 3 sterren. De eerder genoemde Kia is veel minder mild voor voetgangers die worden geschept: het botsinstituut geeft de Carnival maar 1 ster. Er zijn weliswaar diverse andere MPV’s die 2 sterren scoren (Citroën C4 Picasso, Ford Galaxy, Opel Zafira), maar het Frans-Italiaanse kwartet Citroën C8/Fiat Ulysse/Lancia Phedra/Peugeot 807 scoort eveneens maar 1 ster, evenals de Chrysler Voyager.

Lexus IS

Beste uit de test was de Lexus IS. Dit model kreeg 5 sterren en 33 punten. Overigens is het zo dat het aantal punten en sterren alleen iets zegt over de relatieve score ten opzichte van andere auto’s in dezelfde klasse. De Lexus kan dus niet 1:1 vergeleken worden met de Honda en de Kia en het is te kort door de bocht om te stellen dat de IS veiliger is dan de Civic of de Carnival. Wel kan de conclusie worden getrokken dat in zijn segment de IS het relatief wat beter doet dan de andere 2 auto’s uit de meest recente botsproef van Euro NCAP. Bij een frontale aanrijding (of botsing van opzij) loopt geen enkel lichaamsdeel van de bestuurder of zijn voorpassagier een aanzienlijk, grote of zeer grote kans op letsel op. Een geruststellende score. De bescherming van voetgangers werd gewaardeerd met 2 sterren, waarmee de IS tussen de Civic en de Carnival in valt.

Die botsresultaten interesseren mij echt geen moer. Er werd voorheen een hoop ophef over gemaakt, maar vroeger reed men ook in kadettjes zonder te zeuren over veiligheid.

Oftewel: de Chevrolet Kalos is zondermeer een erg onveilige auto en kan het beste worden gemeden.
Wat een flauwekul!

dickey schreef:

Die botsresultaten interesseren mij echt geen moer. Er werd voorheen een hoop ophef over gemaakt, maar vroeger reed men ook in kadettjes zonder te zeuren over veiligheid.

QuoteOftewel: de Chevrolet Kalos is zondermeer een erg onveilige auto en kan het beste worden gemeden.
Wat een flauwekul!

Heb je ergens wel een punt, alleen wordt er tegenwoordig wel een stuk harder gereden. Die ouwe kadetjes werden door de meeste mensen ook bestuurd zonder het er-kan-mij-kan-niets-gebeuren-gevoel ten opzichte van andere verkeersdeelnemers, iets wat je tegenwoordig wel steeds meer ziet bij mensen in moderne auto's. Bovendien, een gemiddeld veilige auto hoeft niet eens heel veel duurder te zijn. Dat er tegenwoordig overdreven wordt met allerlei piepjes en dergelijke is ook een feit.
Ziet er allemaal goed uitthumbs up De Civic is ongetwijfeld veilig maar 5* klinkt toch beter en zeker in dit segment waarbij de NIEUWE concurrentie er ook 5 heeft (uitgezonderd Leon)
Ik snap ook niks van die relatieve puntentelling. Een auto krijgt punten naar gelang de klasse waar hij in valt. Dus je kunt daardoor een Punto niet vergelijken met een Picasso bijvoorbeeld. Erg slecht.

Net als met die milieubarometers die bij nieuwe auto's staan: ook onbegrijpelijk.
Wat mij opvalt is dat bij de Civic de zijkant ook al behoorlijk is gekreukeld. Bij hogere snelheid zal de kooi wel snel bezwijken vrees ik....
Een ietwat valse Sonata

Euro NCAP was benieuwd hoe de Hyundai Sonata zou reageren op een betonblok. Conclusie: niet al te best. De gezinssedan kreeg weliswaar 4 sterren, maar Autointernationaal.nl kijkt liever naar het meer gedetailleerde puntenaantal en ziet dan ’27’ vermeld staan, een hooguit middelmatige score. Ter vergelijking: de Fiat Croma, Peugeot 407, Renault Laguna en Volkswagen Passat kregen allemaal 34 punten toebedeeld, de Citroën C5 zelfs 36 punten. Zelfs de Nissan Primera moet de Hyundai voor laten gaan, alleen de binnenkort van de markt verdwijnende Ford Mondeo weet de Sonata te evenaren.
Met name de bescherming van de borstkas van de bestuurder, zijn voeten en bovenbenen laten te wensen over. Ook de voorpassagier heeft een aanzienlijke kans op letsel op te lopen bij een frontale crash met 64 km/u. Concurrenten laten zien dat een dergelijk risico helemaal niet nodig hoeft te zijn.

link: [www.euroncap.com]
Anonieme bezoeker
Re: EuroNCAP-topic (Nieuwste resultaat: Sonata)
04-12-2006 11:42

Zelfs de Nissan Primera moet de Hyundai voor laten gaan, alleen de binnenkort van de markt verdwijnende Ford Mondeo weet de Sonata te evenaren

De ford mondeo is wel een stuk veiliger binnenin btw.
Nuja opzich is 4* niet slecht, er zijn wagens met hetzelfde aantal punten maar ze zijn wel veiliger binnenin. Maar niet meer van deze tijd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.