Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Hoe kan het dat er nu ineens geen liefhebbers meer zijn? De vraag kan zijn afgenomen door de gestegen prijzen, hogere belasting en dure brandstof, maar iemand die cabriorijden 10 jaar geleden geweldig vond zal dat nu toch niet ineens niet meer leuk vinden?
De mensen die tien jaar geleden cabrio reden waren toen jong en hebben nu kinderen óf zaten toen in een midlifecrisis en zitten inmiddels in het bejaardentehuis.

De rest van de autokopers wil liever een stoere SUV of heeft een lease-Tesla.

Een hybride coupé of cabrio voelt ook een beetje gek.
Hoezo?

Nog mooier was het begin jaren ‘80. 3, 5, 6 en 7-Serie. Wat een top-auto’s waren dat destijds, en allemaal even mooi afgewerkt.

Die tijd leeft alleen in mijn verbeelding gezien ik in laatste weken van de jaren 80 ben geboren. Eind 90 heb ik er nog gestaan als kind..

Geen idee eigenlijk. Nog niet echt gezien denk ik. Zware accu? CLE300e heb je nu, ook als cabrio meen ik. Cabrio is al zwaar ivm de constructie. Rijbeleving?

Bij ons is de cabrio weggegaan toen we een dochtertje kregen. Het was gewoon niet praktisch. Zo simpel was het.

We hebben wel heel bewust een Bronco gekocht omdat, naast het stoere ontwerp, je het dak flink kan openen.

Maar ik denk echt dat de vraag flink is afgenomen.

Nog mooier was het begin jaren ‘80. 3, 5, 6 en 7-Serie. Wat een top-auto’s waren dat destijds, en allemaal even mooi afgewerkt.
1986 de E32 en in 1988 de E34. Supercars! Viel wel gelijk op dat de E30 en E24 erg ouderwets overkwamen. Het bestellen van een BMW was nogal een klus in die tijd, een formulier vol met codes en dan maar aanvinken en bespreken met de klant hoe de auto er uit moest komen te zien. Nog even over de cabrio's, het is wel vreemd dat mondiaal gezien er weinig nieuw aanbod is van alle merken, los van belastingen etc.

Het bestellen van een BMW was nogal een klus in die tijd, een formulier vol met codes en dan maar aanvinken en bespreken met de klant hoe de auto er uit moest komen te zien
Ik heb zelf een origineel optie boek van de E39 toen ik nog evt in de markt was voor een E39. Vind het opzich best overzichtelijk!

M’n vader heeft, als ik het mij goed kan herinneren, een CD gekregen bij de introductie van de X5 met de configurator erop. De voorloper van de configurator die we nu kennen haha

De importeur had in ieder geval bij de E32 al keuzes gemaakt en een hoop zaken waren al standaard. In Duitsland kon je die auto bijvoorbeeld met 2 of 3 verschillende remsystemen bestellen, Geen airco, eenvoudige airco of climate control etc etc. Bij de E28 was het, ik denk in 1986, pas standaard dat er getint glas in zat en een rechter buitenspiegel.... Die vinkjes stonden dan al op het formulier ingevuld. Toen hadden alleen de E32/34 met de 3.5l motor standaard lichtmetalen velgen.... Radio/CD speler nooit standaard....

Bij ons is de cabrio weggegaan toen we een dochtertje kregen. Het was gewoon niet praktisch. Zo simpel was het.

We hebben wel heel bewust een Bronco gekocht omdat, naast het stoere ontwerp, je het dak flink kan openen.

Maar ik denk echt dat de vraag flink is afgenomen.
Een cabrio zal zelden gekocht worden als enige auto, maar bijna altijd als 2e of 3e auto. En daar zal het ook aan liggen, want veel mensen kunnen of willen geen 3e auto meer kopen of houden.

En toch, in mijn omgeving zijn er nu juist meer mensen met een cabrio voor erbij dan 10 of 15 jaar geleden. Zelf had ik eind jaren 90 een Golf 3 cabrio als dagelijkse auto en sinds 2012 altijd cabrio’s als bij-auto, dat laatste hoop ik nog heel lang te kunnen voortzetten.

Voor de meeste mensen is de auto natuurlijk een gebruiksvoorwerp, dat ze van A naar B moet brengen. En dan het liefst zo goedkoop mogelijk. En dan is er nog de sturende overheid, die met zwalkend beleid allerlei andere doelen nastreeft. Geen goed gesternte voor fabrikanten om leuke auto’s te ontwerpen. En dat zie je eigenlijk bij alle merken.

Gelukkig valt er voor de liefhebber nog genoeg leuks te kopen, al is dat met name tweedehands. Bij nieuwe auto’s is de spoeling echt dun. En als je dan ziet wat je er zelf nog aan kunt doen, valt dat ook best tegen. Een paar leuke wielen, een ander uitlaatje en wellicht wat vermogensoptimalisatie, dan heb je het wel gehad.

Maar toch, als je dan je nieuwe auto hebt opgepikt, is het wel weer fijn. Zoals Ente met zijn mooie Benz laat zien.

Hier ben ik inmiddels druk met wielen en banden uitzoeken. Toch weer meer keuzemogelijkheden dan verwacht, dat is wel leuk.

Ik heb zelf een origineel optie boek van de E39 toen ik nog evt in de markt was voor een E39. Vind het opzich best overzichtelijk!

M’n vader heeft, als ik het mij goed kan herinneren, een CD gekregen bij de introductie van de X5 met de configurator erop. De voorloper van de configurator die we nu kennen haha
Mocht je het leuk vinden:

Via deze link kan je een instructie vinden voor het downloaden van twee oude versies van de BMW configurator. Volgens de screenshots o.a. met de E39 en E53. Leuk gevalletje nostalgie :)

ik heb dus andere wielen onder mijn auto, en door de andere uitstraling overweeg ik nu ook om mijn AMG grill te vervangen voor een Exclusive grill met de ster op de kap. Bij de W213 vond ik dat altijd met net teveel chroom gepaard gaan, maar door meer zwart accenten kan het heel mooi zijn bij de W214. Bovendien kan het eenvoudiger bij de 214 omdat beide grillen in hetzelfde frame passen, bij de 213 moest de hele bumper worden vervangen. Het kost alsnog wel wat, ook door alle sensoren in de grill, maar je krijgt er toch een andere auto mee met meer de klassieke Benz-elementen, maar zonder teveel blingbling. Door het zwart in de grill combineert het wat mij betreft prima met de AMG bumper en het nightpakket.

IMG-9584.jpg

Laatst bewerkt:
Eens. Dat hoort gewoon bij die auto. En wat je zegt, het is leuk om zo een beetje te upgraden. Ben benieuwd hoe het er uit ziet straks!

Magisch ook zo’n echte ster op je radiator. Kan zo’n E wel hebben (y)

Deze week even meegekeken met bestelling van een nieuwe auto voor een collega van mij. Spoeling is inderdaad erg dun geworden voor bijvoorbeeld een leuke -benzine of PHEV- stationwagen.

Het verdwijnen van zo’n Z4 is erg jammerlijk. Laten we onze klassiekers en youngtimers maar koesteren. :)

lees net het bericht over de youngtimerregeling.

Allemaal naar de schroothoop.

Wat een belachelijk beleid dit. In één keer van 16 naar 25 jaar? Echt… destijds met de oldtimerregeling ook al zo een idioot besluit.

Hoe meer linkse hobby’s in dit land, des te hoger de kosten en des te minder de inkomsten in de schatkist. Milieu-geneuzel, stikstof, en kijk naar het percentage potverteerders die niks bijdragen maar wel de hand mogen ophouden, het zal allemaal ergens van betaald moeten worden. Dus leuke regelingen verdwijnen en belastingen zullen alleen maar stijgen.

Ik heb net even de filmpjes op autoweek bekeken wat betreft de nieuwe BMW ix3. Ik moet wel echt zeggen, qua looks vind ik het muv de drukke achterkant echt een hele mooie auto zeg.

Het interieur is niet mijn ding, maar @Jan Lemkes liet wel de interface al zien en dat ziet er icm die band in/voor de voorruit wel echt heel soepel uit..!

Terug
Bovenaan