Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ik zal nooit begrijpen waarom mensen tijdens het autorijden met hun telefoon spelen. Is autorijden zo saai dat die extra prikkels nodig zijn?

Ik zal nooit begrijpen waarom mensen tijdens het autorijden met hun telefoon spelen. Is autorijden zo saai dat die extra prikkels nodig zijn?
Ja.

Ik vind dat het autorijden tijdens mijn jaren achter het stuur veel saaier geworden zijn.

Ik bedoel niet alleen de interactie van bestuurder, auto en weg, maar ook de verhouding tussen technisch maximaal haalbare en wat de wetgever als maximum aanhoudt.

Ik denk ook dat we nog meer veiligheid beter kunnen zoeken in verMINDERing van de veiligheid van het voertuig.

Toen ik begon met autorijden was een kreukelzone een moderne optie en gordels zaten alleen in blinkende, nieuwe autos. Een klap tegen een muur met 20 km/uur kon je je leven kosten.

Tegenwoordig kan je dezelfde klap tegen die muur met 65 km/uur overleven. Jammer genoeg is dat door reclamemakers zo luidruchtig rond geschreeuwd dat Japie Hoepeldraaier denkt dat hij na die klap uitstapt, een verse botsdoos bestelt en nog steeds op tijd is voor de piepers en de gebreide onderbroek.

Dat je eerst je tandjes uit het stuur moet graven, dat je dagenlang niets hoort door de klapzak, dat diep ingevette spieren jarenlang zeer doen, dat gewrichten voortaan slecht functioneren, dat je de klap in meerdere nachtmerries over mag doen......

Who cares.

Autorijden zal wat saaier zijn dan vroeger en met de snelheidsverlaging merk je gewoon minder oplettend verkeer, d.w.z. we zien rechts, midden en links allemaal als dezelfde baan ipv langzaam verkeer, sneller verkeer en inhalen.

Echter heb ik muv een keer een fotootje of twee van de zonsopgang echt nog nooit de neiging gehad om m’n telefoon te pakken tijdens het rijden. Ik snap het gewoon echt niet. Ook niet appjes of mails.

De auto is een van de weinige plekken en momenten dat ik enkel maar m’n eigen gedachtes hoef te luisteren en niet met anderen hoef bezig te zijn. Heerlijk

Het verkeerslicht (stoplicht, verstoplicht) is een hulpmiddel waar andere weggebruikers op mogen rekenen. Rekenen in de vorm van "Groen, ik kan veilig deze kruising oversteken. Rood, ik moet even wachten. ".

Het is natuurlijk al lang zo dat mensen liever het verkeer blokkeren dan een paar meter ruimte te houden maar daarmee ben je vooral irritant bezig - het gevaar is niet zo groot. Maar nog even de gasplank onderin trappen om nog net donker-oranje te scoren is bewust het risico nemen dat je een andere weggebruiker trakteert op een ongeval. En een paar honderd euro afdragen aan die bodemloze belastingput is maar een marginale compensatie.
Het is ongelofelijk om te zien hoe vaak mensen kruisingen blokkeren. Lekker door blijven rijden, want ja het is groen he. Dat we aan de overkant niet verder kunnen lijkt niet uit te maken.
Als je dan besluit te doen, wat je behoort te doen. Wachten met oprijden totdat de kruising leeg is. Levert ook dat weer de nodige irritaties op van bestuurders achter je.

Het is ongelofelijk om te zien hoe vaak mensen kruisingen blokkeren. Lekker door blijven rijden, want ja het is groen he. Dat we aan de overkant niet verder kunnen lijkt niet uit te maken.
Als je dan besluit te doen, wat je behoort te doen. Wachten met oprijden totdat de kruising leeg is. Levert ook dat weer de nodige irritaties op van bestuurders achter je.
Dat is waar.
De irritatie gaat zelfs tot en met toeteren dat je de kruising niet blokkeert.

De wet schrijft voor dat je de kruising vrij moet houden.

Ook hier is er nauwelijks handhaving en ook hier bewijst de verkeersdeelnemer dat hij/zij deze verantwoording niet wil nemen. Ik denk dat weleens dat het IQ niet hoog genoeg is maar dat zou de trieste conclusie rechtvaardigen dat de doorsnee verkeersdeelnemer / automobilist niet echt hoog scoort.

Laatst bewerkt:
Wachten met oprijden totdat de kruising leeg is. Levert ook dat weer de nodige irritaties op van bestuurders achter je.
Hah ik heb wel eens gehad (volgens mij ook hier wel eens geschreven) dat ik dat netjes deed, en degene achter mij vervolgens met veel getoeter langs mij heen ging en bijna een fietster torpedeerde die kon oversteken omdat ik de kruising vrij liet.

Vervolgens stonden we naast elkaar voor het stoplicht.. kon het niet laten om m’n duim op te steken

En dat alles op een rustige zondagochtend volgens mij…

Tegenwoordig kan je dezelfde klap tegen die muur met 65 km/uur overleven. Jammer genoeg is dat door reclamemakers zo luidruchtig rond geschreeuwd dat Japie Hoepeldraaier denkt dat hij na die klap uitstapt, een verse botsdoos bestelt en nog steeds op tijd is voor de piepers en de gebreide onderbroek.
Ik was er anders wel blij mee dat ik 'gewoon' uit mijn auto kon stappen toen ik een paar jaar geleden met zo'n 120 km/h op een stilstaande file reed (laagstaande zon, irriterende contactlenzen). Ik was later dan gebruikelijk thuis, degene die dankzij mij ook een nieuwe auto kon gaan uitzoeken kon ook naar huis. Maar inderdaad, al die hulpsystemen maken je wel lui (dat was trouwens geen factor bij dat ongeval).
On-topic: afgelopen zaterdagavond op de A2 weefvak bij Den Bosch richting Utrecht werd ik gewoonweg afgesneden door iemand die meende (niet op het laatste moment) naar links te moeten. Nog geen meter voor mijn auto terwijl hij gemakkelijk zou kunnen inhouden en achter me in kon voegen (wat ik in die situatie zou doen). Ik werd zelf ingehaald dus een strookje opschuiven was geen optie. Indicatie in zijnn spiegel lichtte op dus wat mij betreft was het een 'doordachte' actie.

Als je gewoon gaat turven wat er binnenkomt bij medici, blijkt dat er een schrikbarend grote groep is met lichamelijk ongemak dankzij het verkeer.
Ik heb het dan niet alleen over de super trieste "rolstoel met kinbesturing" gevallen, maar de "gewone" dagelijkse whiplash-hoofdpijn en ruggewervels die scheef staan.

Onze regering en de autofabrikanten beweren dat zij hun best doen het verkeer veiliger te maken maar metingen geven aan dat dit slecht lukt.

Ik denk dat de houding van de moderne verkeersdeelnemer daar aan meewerkt. Het is de tijd van "ikke, ikke en de rest kèn stikke" en het lijkt er op dat de minimale pakkans bij overtredingen een grote rol speelt.
Neem de trajectcontrole A2, Utrecht-Amsterdam. Ooit was dat een racebaan voor gevorderden maar sinds de pakkans voor snelheid bijna 100% geworden is, rijdt men pijnlijk nauwkeurig maximaal 103 km/uur (sneller is duur). Controle op bumperkleven, afsnijden, rechts inhalen, knipperlicht en dergelijke doet men daar niet en dat zie je daar nog wel.

@rke Over de A2 specifiek wil ik dan nog opmerken dat dit bij uitstek de plek is waar vrijwel niemand zoveel mogelijks rechts rijdt. Zelfs op rustige momenten in het weekend, is rijstrook vijf regelmatig in gebruik.

In algemene zin vanmiddag ook weer iets typisch gehad, de klok is een uur teruggezet dus het is weer in het donker naar huis rijden (supergevaarlijk natuurlijk). En dus zijn daar ook meteen de eerste mensen die daar ook maar moeilijk aan kunnen wennen. Zoals de mevrouw die parelel geparkeerd stond aan een doorgaande weg en zonder enige vorm van verlichting te voeren, zonder op- of om te kijken totaal onverwachts de weg oprijdt. Gelukkig kon ik nog uitwijken. En dan vervolgens de lichtsignalen en gebaren niet begrijpen en haar weg zonder verlichting te vervolgen. Ik word daar toch zo moe van.

Op de A2 kan alles behalve de gasplank te diep intrappen.

Ik rij daar meestal rechts, tussen de vrachtwagens. Die jongens rijden 83 km/uur maar zij weten dat verkeer een spelletje is wat je SAMEN moet doen.
Voor mij is de keuze veilig met 83 km/uur of minder veilig met 103 km/uur eenvoudig.
Helaas zijn er altijd wel dwaze drammers die zichzelf er graag tussendoor wringen en dan is een verkreukelbare Duster aantrekkelijker dan die stevige DAF.
Misschien moet ik een kooi laten monteren (buitenom, trial stijl)

Laat mij toch alstublieft rustig sukkelen op die rechterbaan en voer het dagelijkse haantjesgevecht lekker op links uit.

Die jongens rijden 83 km/uur maar zij weten dat verkeer een spelletje is wat je SAMEN moet doen
Mwoah. Kom maar eens dagje heen en weer rijden op de A15 en A16 rondom Rotterdam en richting de Maasvlakte.

De anonieme beunen die de hele dag containers heen en weer rijden hebben echt schijt aan alles wat rijdt.

Mwoah. Kom maar eens dagje heen en weer rijden op de A15 en A16 rondom Rotterdam en richting de Maasvlakte.

De anonieme beunen die de hele dag containers heen en weer rijden hebben echt schijt aan alles wat rijdt.
Heb een hele tijd richting de Maasvlakte gependeld en veel inhalend verkeer altijd. Moet wel bekennen dat ik de ACC meestal op 120 km/h instelde. Weinig (onvoorspelbare) controles die kant op.

Er kwam een filmpje online van de aanrijding met de vrachtwagen en een trein bij Meteren. De vrachtwagen probeerde (noodzakelijkerwijs op de overweg) te manoeuvreren voor een tegenligger, die blijkbaar weinig ruimte liet. Als ik in die auto zat, had ik waarschijnlijk iets naar achteren gereden... maar wie ben ik?

Ik krijg obv het filmpje meer de indruk dat de vrachtwagenchauffeur achteruit de weg parallel aan de treinbaan in probeerde te steken. Om te kunnen keren? Wellicht verkeerd gereden? Als de slagbomen vervolgens naar beneden komen raakt-ie denk ik in paniek, want dan beginnen zijn acties er onlogisch uit te zien wat mij betreft.

02c6eb8c-3b2f-3871-a536-0acd1128601f.jpg

Ik krijg obv het filmpje meer de indruk dat de vrachtwagenchauffeur achteruit de weg parallel aan de treinbaan in probeerde te steken. Om te kunnen keren? Wellicht verkeerd gereden? Als de slagbomen vervolgens naar beneden komen raakt-ie denk ik in paniek, want dan beginnen zijn acties er onlogisch uit te zien wat mij betreft.

02c6eb8c-3b2f-3871-a536-0acd1128601f.jpg
Je zou daar wel eens gelijk in kunnen hebben als ik het nog eens bekijk. Wellicht was hij bang door het achteruitrijden met de oplegger van de (dwarse) weg achter hem te raken, waardoor de chauffeur besloot naar voren te gaan in plaats van iets verder naar achteren toen de bomen gingen sluiten (geluidssignaal komt eerder)? Zal speculatie blijven.

Terug
Bovenaan