Welke soort autokosten vind je het meest bepalend?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Vandaag kwam een bericht online op de FP over de kosten van het autorijden. Die worden volgens de ANWB te hoog voor mensen die buiten de grote steden wonen. Zij hebben te maken met grotere afstanden tussen de voorzieningen én minder alternatieven in bijvoorbeeld de vorm van het OV.

Nu bestaan de 'kosten van het autorijden' natuurlijk uit verschillende posten die ook een andere verhouding laten zien bij verschillend gebruik van de auto's:
  • brandstof, verbruik
  • aanschaf, afschrijving, leaseprijs, bijtelling
  • onderhoud, reparaties
  • verzekering
  • motorrijtuigenbelasting/houderschapsbelasting
  • parkeren (dat zal in grotere steden meer spelen dan in kleine dorpen)
En wellicht nog wat andere variabelen. Welke vind je zelf het meest bepalend bij jouw keuze van je auto? We zien vaak in de koop- en leaseadviezen dat je een betrouwbare auto belangrijk vindt maar welke kosten zie je in dit bredere verband als 'meest bepalend' en in hoeverre houd je daar bij de keuze van je auto rekening mee?

Aanschaf, de rest is niet zo belangrijk daar de kosten veel lager zijn dan de aanschaf. De verschillen tussen nieuwe auto's bevinden zich na aanschaf in dezelfde marge, daar ga ik me niet druk om maken.

Veel kosten heb je wel een mate van invloed op, mits ego niet in de weg zit. Klein, zuinig, goedkoop te verzekeren, weinig mrb... allemaal mogelijk. En dan beginnen de argumenten waarom er toch 1.600 kg achter moet kunnen, de kinderen altijd allemaal mee moeten op ieder moment, de buren ook een merk xyz hebben, dus moeten wij die ook... pfff slechts 300 pk? kan je niet bij je klanten mee voor komen rijden... etc etc

Ik let niet echt op de kosten. Rij nog geen 10dkm per jaar dus brandstofverbruik vind ik niet zo belangrijk. Aanschafprijs let ik wel op, maar stel een bepaald budget en koop daar een auto voor, soms voor iets meer soms iets minder.
MRB moet je toch betalen en betaal dan liever iets meer voor een leuke auto, maar groter dan het C-segment heb ik niet nodig en de meeste brandstof auto's zijn niet al te zwaar.
Parkeren is wel duur maar dat komt omdat ik een garagebox huur, maar dan kan ik zeker mijn auto kwijt.

Voor mij merkreputatie qua betrouwbaarheid / kwaliteit & de reputatie / service van de verkopende partij, waardoor reparaties (buiten onderhoud) tot een minimum worden beperkt.

Verder, autorijden is duur, in mijn geval zou een deelauto die op 50m van de deur staat stukken voordeliger zijn op jaarbasis ipv 2 auto's en een moto, maar ja... ik drink ook liever Vittel dan kraantjeswater :giggle: .
In het Frans zeggen ze mooi "quand on aime, on ne compte pas" - vrije vertaling : "als je iets graag wil of doet, gaan we niet de centjes tellen".

Aanschaf/afschrijving zijn toch wel de belangrijkste kosten. Ik zie hier veel vragen voorbij komen over de aanschaf van een auto en heel vaak wordt de nadruk gelegd op verbruik en wegenbelasting. Maar als ik dan deze kosten vergelijk tussen onderling vergelijkbare auto's is dat bedrag op jaarbasis in verhouding met andere kosten gering. Vooral verbruik bij weinig kilometers per jaar is niet zo'n groot verschil.

Belangrijk vind ik of de auto fijn en comfortabel rijdt op de grote weg
En dat ik er zelf blij van wordt, en veel auto biedt voor het geld.

Dat de auto heel betrouwbaar is, en voordelig te onderhouden.
Ik wil zeker geen storingen of tussen de beurten naar de garage moeten.

Afschrijving is altijd lastig te voorspellen, is voor mij geen aankoopargument, omdat dit vaak door verkopers wordt gebruikt om een ( te) dure auto te verkopen.

Voor mij merkreputatie qua betrouwbaarheid / kwaliteit & de reputatie / service van de verkopende partij, waardoor reparaties (buiten onderhoud) tot een minimum worden beperkt.

En dan? Dan heb je een auto gekocht met een goede reputatie. Verder zegt het helemaal niks, behalve een imago. Waarom niet gewoon iets kopen waar je zelf, in plaats van iemand anders, blij mee maakt?

Welke vind je zelf het meest bepalend bij jouw keuze van je auto?
1. De initiële investering
2. De verwachte kosten per maand
En bij 2 denk ik dan aan:
- verbruik van 'brand'stof
- verzekering
- wegenbelasting
En in mindere mate onderhoud en reparatie omdat in de regel de verschillen onderling daarbij wat kleiner zijn.

Vandaag kwam een bericht online op de FP over de kosten van het autorijden. Die worden volgens de ANWB te hoog voor mensen die buiten de grote steden wonen. Zij hebben te maken met grotere afstanden tussen de voorzieningen én minder alternatieven in bijvoorbeeld de vorm van het OV.

Maar even, die consequentie is toch gewoon inherent aan in de provincie wonen? Dat is een keuze, en bij die keuze hoort dat nou eenmaal. De oplossing is dus niet lagere autokosten, maar slimmer kiezen waar je woont.

Tja, wij maken weinig kilometers per jaar,
voorheen wilde ik vooral wat leuks/snels rijden en maakte mij de maandelijkse kosten niet zoveel uit.
St180/Bmw/Megane Rs/enz. Nu maken we de laatste jaren helemaal weinig kilometers makenen hebben we de auto eigenlijk enkel nog voor de boodschappen en een uitstapje. Gekozen voor een Clio 1.2 intens, die al aantal jaartjes oud is, maar met zeer weinig kilometers aangeschaft. Heeft de grootste afschrijving al gehad, rijdt redelijk vlot, redelijk veel luxe aan boord, en kost in de vaste lasten de kop niet. De lol om voor een duurdere en leukere auto te kiezen is er bij mij wel vanaf, mede dankzij het kaal plukken van de automobilist.

stap 1: wat zijn mijn noden - daar moet de auto immers aan voldoen. Kan ik er mee leven als de auto iets dat ik maar 1x per jaar verwacht niet kan? Wat zijn de kosten van dan een andere oplossing te zoeken?
Halflederen zetels? Voor niets nodig denk je eerst - maar als er kinderen met hun voeten op de rand van de zetel komen voor in hun zitje te kruipen is het wel pakken degelijker.

En dan komt inderdaad aanschafprijs op 1
Verbruik is ook een belangrijke, maar 5000€ meer gaan uitgeven voor een litertje minder? Tja de benzine kost hier in België minder dan 1,5€, als we gemakkelijk tellen met die 1,5€ duurt het 333.333,33km eerdat je dat litertje minder verbruik uit je 5000€ gehaald hebt.
Onderhoud/reparaties tel ik mee in aanschaf;
- beter wat kopen dat niet zo vaak stuk gaat
- kan ik het zelf repareren als het stuk gaat? Want dat is heel wat goedkoper.

Verzekeringen/belastingen is iets minder van tel, want de kans is groot dat een goedkoper te verzekeren auto niet aan mijn noden voldoet.

Parkeren maakt mij niet uit - als ik daarop wil besparen moet ik maar gaan fietsen of mijn auto aan de rand van de stad parkeren.

Al het bovenstaande gaat trouwens op voor een 'daily' auto. Als je iets voor de fun koopt ga je minder rationeel denken.

Omdat ik sinds de aanschaf van mijn auto (in september 2019) alle kosten heb bijgehouden weet ik precies waar bij mijn huidige auto de kosten zitten.

Afschrijving: 22.0%
Onderhoud: 7.0%
Wegenbelasting: 10.6%
Verzekeringen: 6.3%
Brandstof: 54.0%

Alleen boetes en parkeerkosten neem ik niet mee, maar dat is voor mij de afgelopen 5 jaar tientjeswerk geweest dus dat zou volledig weg vallen in het grotere plaatje.

Voor die paar tankbeurten die ik vergeten ben in te vullen kan ik extrapoleren om die kosten toch mee te nemen.
Voor afschrijving kijk ik naar vergelijkbare auto's op gaspedaal. Maar de restwaarde is dusdanig laag dat een verschil van 500 euro nauwelijks verschil maakt.

Totaal heb ik sinds september 2019 nu zo'n 172.000km gereden wat me alles bij elkaar 23.4cent/km kostte.
Ik heb vooral flink kunnen besparen door te tanken in Belgie en bijna al het onderhoud zelf te doen.

Wat zijn dus de autokosten die voor mij het meest bepalend zijn?
1. Brandstofverbruik.
2. Complexiteit vd gebruikte techniek. Want aan een eenvoudige auto kan ik zelf het onderhoud doen.
Buiten de autokosten om vind ik betrouwbaarheid het allerbelangrijkste. Ik rij liever 100.000km in een saai hok zonder problemen dan 10.000km in een te gek gave wagen waar iedere maand wel wat mis mee is.

Laatst bewerkt:
Voor mij vooral de kosten om te rijden, dus onderhoud en brandstof. Onderhoud heb ik deels zelf in de hand door veel zelf te doen.

Aanschaf en afschrijving vind ik niet zo interessant. Ik koop meestal een wat oudere auto waar ik dan ook nog eens lang mee doe.

Maar even, die consequentie is toch gewoon inherent aan in de provincie wonen? Dat is een keuze, en bij die keuze hoort dat nou eenmaal. De oplossing is dus niet lagere autokosten, maar slimmer kiezen waar je woont.
Wat een onzin, tegenwoordig kan bijna niet meer kiezen met de huizen prijzen van tegenwoordig. Ik betaal liever meer mrb en koop een huis dan minder mrb betalen en thuis wonen of een gigantische hypotheek hebben.
Ik woon in Noord-Holland en betaal het minste mrb maar een huis kopen kan dan weer niet.

Bijna 1 jaar Tesla en 15.000 km verder: MRB 224, Stroom 750, Onderhoud preventief 180, APK 45, verzekering 1.020 totaal € 2.219 per 11 maanden = € 200 per maand.

En dan? Dan heb je een auto gekocht met een goede reputatie. Verder zegt het helemaal niks, behalve een imago. Waarom niet gewoon iets kopen waar je zelf, in plaats van iemand anders, blij mee maakt?
Imago, I don't care. Heb dat woord zelfs niet gebruikt. En mijn MX-5 maakt mij en max. 1 passagier heel erg blij. Moto idem. En bij de dagelijkse auto is er gefilterd op én voldoende power én zoveel mogelijk uitrusting die me blij maakt. Geen VeganLeather maar echt spul :p . Je hoort me niet bepaald klagen.

Maar het moet wel betrouwbaar zijn. En het aspect "reputatie" sloeg op de garage; ik had vorig jaar iets aan de hand waarover je kon discuteren of het garantie is of niet (inklapbare spiegel met kuren). Zonder morren gefixt. Zo doe je aan klantenbinding.

Dat klopt wel deels. Ik ken veel mensen die vanuit de stad weer de stad uit willen, vanwege het starten van een gezin. Maar dan wil men wel bij een station in de buurt wonen. Dat scheelt aanzienlijk in de huizenprijs. Oftewel: heb je geen station in de buurt, dan woon je relatief goedkoop. Dan zou je meer geld te besteden moeten hebben voor een auto.
Jammer dat dit specifiek voor ons dorp totaal niet klopt, al zullen er wel andere redenen zijn waarom het hier onbetaalbaar is geworden ;)

Bij de keuze van mijn auto kijk ik in beginsel niet naar de kosten. Ik kijk naar wat ik mooi vind in een bepaalde prijsklasse. Zo bezien kijk ik met name naar de aanschafkosten, maar dan niet vanuit een perspectief van kosten (ten opzichte van concurrenten) maar alleen vanuit het perspectief van budget (dat ik wil besteden aan de auto).

Verschillen in onderhouds- en reparatiekosten of afschrijving tussen auto's in een zelfde prijsklasse ga ik niet van tevoren onderzoeken. Wellicht wel als de verschillen extreem zouden zijn, maar dat zijn ze doorgaans niet. Een nieuwe Toyota van 40K is wellicht kostengunstiger qua afschrijving en onderhoud/reparatie dan een BMW van 50K, maar dat verschil ga ik niet onderzoeken als mijn ervaring en onderbuikgevoel zeggen dat de verschillen niet extreem zijn. Bij een langere gebruiksperiode (van minimaal 3-4 jaar, die ik meestal voor ogen heb) worden eventuele verschillen in afschrijvingskosten ook steeds kleiner. Ik houd er rekening mee dat een BMW wellicht iets meer kosten heeft, maar dat heb ik er dan graag voor over. Ik wil rijden in de auto die ik graag wil, niet in een auto die qua kosten gunstiger is maar die ik niet wil. Daarom reken ik niet uit wat de exacte kostenverschillen zijn.

Brandstofverbruik is geen onderscheidende factor om voor de ene of de andere auto te kiezen. Wellicht wel als het heel extreem zou zijn. Wellicht zou ik voor een Toyota RAV4 kiezen en niet voor een BMW X3 als de Toyota 1 op 50 zou rijden en de BMW 1 op 10. Maar zo extreem zijn de verschillen niet. Als het brandstofverbruik van de nieuwe auto niet teveel afwijkt van de oude auto, dan geloof ik het wel.

Motorrijtuigenbelasting en verzekeringskosten kijk ik niet naar. Voor auto's in dezelfde prijsklasse zijn de verschillen vaak niet groot.

Intussen houd ik in de vakliteratuur wel bij, uit algemene interesse. wat autokosten bij benadering zijn (bijvoorbeeld qua afschrijving of onderhoudskosten). Als ik daarbij schokkende dingen (extreme kosten) ontdek, dan kan dat iets zijn om rekening mee te houden. Zo is mijn stille wens voor een Ferrari 456 (die ik dan in een garage of loods zou zetten) direct in de ijskast gezet na het lezen van een artikel in het KNAC tijdschrift "De Auto" ("Aankooptips voor een Ferrari 456"). Wat zo'n auto kan gaan kosten lijkt alle perken te buiten te gaan als je dat artikel leest... :oops: Maar als ik dan andere verhalen lees met meer positieve geluiden over de onderhoudskosten, dan kan dat me ook weer beïnvloeden.

Laatst bewerkt:
De breedte van de auto. Nee niet voor mijn vrouw maar afmetingen van de garagedeur. Is een voormalige Amerikaanse noodwoning van net na de tweede Wereldoorlog.

Tsjee....dit heeft flinterdun denkwerk in zich.

Ik maakte vroeger een overzicht van de kosten.

Lekker variabel, vooral omdat afschrijving een grote post is.

Nieuwe auto: 30.000 euro.
Na drie jaar krijg je er 15.000 voor terug mits je een nieuwe terug koopt.
Dat is 5000 per jaar.
De Camry heb ik gekocht voor 8000 euro. Die is na 11 jaar verkocht voor 400 euro.
Zeg 710 euro per jaar.

Maar...
Een paar jaar terug was een dieseltje aan te raden voor de kilometervreter. Nu brengt een dieseltje nog maar weinig op.
Een dikke SUV was ooit onbetaalbaar. Nu is bij verkoop de eerste vraag "hybride?" en durf dan eens "nee" te zeggen.
Onderdelen voor een oudere auto kunnen ook een probleem zijn. Even een voorveertje bestellen ... en na drie weken had ik een setje.

Het is mij wel opgevallen dat bescheidenheid kostenbesparend is. De sloffen voor een Aygo kosten de helft van sloffen voor een Passat. Een klein beurtje voor een Polo kan je bij iedere garage laten uitvoeren, om een nieuwe thermostaat in een Maserati te zetten is een Italiaanse dealer en zijn sufware nodig.

De hyper-bolide (waar je ook maar 100 km/uur mee mag) slurpt ieder 10 km meer dan een litertje weg, de boodschappensalto drinkt bij asociaal raggen maar 1 litertje duur sap per 17 km.

Maar in praktijk kijken mensen niet altijd wat het ding kost. Er wordt een koekje minder gekocht, de broek is pas volgend jaar uit de mode, het onderhoudsbeurtje kan nog wel even wachten en de vakantie kunnen we ook in Hintergarten vieren.

Maar de dikke bak moet voor de deur staan.

Tsja, leuke vraag is dit. Eigenlijk heb ik hier nooit heel erg over nagedacht. Het is het totaal wat telt, maar zolang ik het goed kan betalen ga ik niet op de komma rekenen. Ik heb het meest een hekel aan afschrijving, dat staat wel vast. Ik koop goedkope auto's die ik eigenlijk in 1x afschrijf. Tenminste, dat is het idee totdat ik een auto wil 'redden'. Dan ga ik ineens 'investeren' (ook wel geld aan de volgende eigenaar schenken).

In mijn huidige Saab heb ik jaarlijks ongeveer evenveel gestopt als dat de aanschaf was. Nogal uit verhouding dus. Maar die vind ik dan ook bijzonder genoeg om te 'redden'. Dat heeft me wel doen besluiten dat mijn volgende auto een 'weggooiexemplaar' moet zijn. Eentje die van mezelf richting sloop mag als ik er klaar mee ben. Want al dat geld in onderhoud en verbeteringen stoppen voor een ander gaat me wel wat tegenstaan.

Belasting let ik wel een beetje op, een auto die veel geld kost bij stilstaan voelt toch jammer. Verzekering doe ik nooit meer dan WA, want ik heb geen behoefte om mijn eigen risico af te dekken. Verzekeren moet je alleen wat je niet kan dragen, en mijn auto's zijn dat niet waard.
Verbruik vind ik niet heel belangrijk met 12k per jaar voor mijn dagelijkse auto. Ik vind het grappig hoeveel waarde sommige mensen daar aan hechten. Een collega kocht een veel nieuwere auto omdat die een paar km per liter zuiniger was dan de vorige. Moet je even berekenen hoeveel jaar je er over doet om dat terug te verdienen...

Wij wonen buiten zoals dat heet maar dat is geen keuze. Beetje jammer van sommige reacties.
Relativeren en diep ademhalen en genieten van de zuivere lucht (nu de kachels nog niet branden) op “den boerenbuiten” zoals we in VLA zeggen. Ik woon ook zo al 15+ jaar, maar zie het hand over hand verstedelijken. 1 gebouw wordt afgesmeten en hop 4 / 5 appartementen in de plaats.
En om OT te blijven, veelal geen gedoe qua parkeren.

Ik koop alleen auto's als ik ze leuk c.q. mooi vind en/of praktisch vind, wat momenteel betekent dat er hier dus 2 bestelbusjes bij huis staan en 2 4x4's. (van elk een daily driver en een oldtimer)
De kosten die daar bij horen om ermee te kunnen rijden neem ik gewoon voor lief (heb ik nog nooit uitgerekend op jaarbasis) en afschrijving is voor mij gewoon iets wat op m'n bankafschriften vermeld staat.
En zolang dat de auto's nog mijn hobby zijn zal dat ook wel zo blijven, het enigste probleem wat ik voor mijzelf zie is dat ik al dat moderne spul nog maar heel zelden mooi en praktisch kan vinden.

Bij de keuze van mijn auto kijk ik in beginsel niet naar de kosten. Ik kijk naar wat ik mooi vind in een bepaalde prijsklasse. Zo bezien kijk ik met name naar de aanschafkosten, maar dan niet vanuit een perspectief van kosten (ten opzichte van concurrenten) maar alleen vanuit het perspectief van budget (dat ik wil besteden aan de auto).

Verschillen in onderhouds- en reparatiekosten of afschrijving tussen auto's in een zelfde prijsklasse ga ik niet van tevoren onderzoeken. Wellicht wel als de verschillen extreem zouden zijn, maar dat zijn ze doorgaans niet. Een nieuwe Toyota van 40K is wellicht kostengunstiger qua afschrijving en onderhoud/reparatie dan een BMW van 50K, maar dat verschil ga ik niet onderzoeken als mijn ervaring en onderbuikgevoel zeggen dat de verschillen niet extreem zijn. Bij een langere gebruiksperiode (van minimaal 3-4 jaar, die ik meestal voor ogen heb) worden eventuele verschillen in afschrijvingskosten ook steeds kleiner. Ik houd er rekening mee dat een BMW wellicht iets meer kosten heeft, maar dat heb ik er dan graag voor over. Ik wil rijden in de auto die ik graag wil, niet in een auto die qua kosten gunstiger is maar die ik niet wil. Daarom reken ik niet uit wat de exacte kostenverschillen zijn.

Brandstofverbruik is geen onderscheidende factor om voor de ene of de andere auto te kiezen. Wellicht wel als het heel extreem zou zijn. Wellicht zou ik voor een Toyota RAV4 kiezen en niet voor een BMW X3 als de Toyota 1 op 50 zou rijden en de BMW 1 op 10. Maar zo extreem zijn de verschillen niet. Als het brandstofverbruik van de nieuwe auto niet teveel afwijkt van de oude auto, dan geloof ik het wel.

Motorrijtuigenbelasting en verzekeringskosten kijk ik niet naar. Voor auto's in dezelfde prijsklasse zijn de verschillen vaak niet groot.

Intussen houd ik in de vakliteratuur wel bij, uit algemene interesse. wat autokosten bij benadering zijn (bijvoorbeeld qua afschrijving of onderhoudskosten). Als ik daarbij schokkende dingen (extreme kosten) ontdek, dan kan dat iets zijn om rekening mee te houden. Zo is mijn stille wens voor een Ferrari 456 (die ik dan in een garage of loods zou zetten) direct in de ijskast gezet na het lezen van een artikel in het KNAC tijdschrift "De Auto" ("Aankooptips voor een Ferrari 456"). Wat zo'n auto kan gaan kosten lijkt alle perken te buiten te gaan als je dat artikel leest... :oops: Maar als ik dan andere verhalen lees met meer positieve geluiden over de onderhoudskosten, dan kan dat me ook weer beïnvloeden.
Je betoog begon wat vreemd, maar uiteindelijk snap ik precies wat je bedoelt. Sterker nog... wij volgen in principe eenzelfde proces.

Voor sommigen onnavolgbaar doordat alle merken voorbij kunnen komen, zowel nieuw als tweedehands.

Het is voor mij een hobby die mij toevallig van A naar B rijdt. Mooier wordt het niet.

Denk dat aanschafprijs belangrijkste kostenpost is, maar wat @Phaeton W12 zegt het ligt in een bepaalde range van wat ik er voor over heb. De running cost wil ik wel goed snappen om te bepalen of de hobby nog een béétje verstandig is vanuit totaal plaatje. Ik let daarna niet meer op de running cost anders dan dat ik het leuk vind om het bij te houden , maar stuur los van verzekering niet meer op.

Onderhoud wel selectief - pietje precies en liever stuk ook preventief maar wel passend in het ‘jaar budget’ omdat je soms nou eenmaal ook een tegenslag heb (dit jaar toevallig behoorlijk wat), dus ik plan vooruit wanneer ik wat aanpak

Laatst bewerkt:
Er wordt een koekje minder gekocht, de broek is pas volgend jaar uit de mode, het onderhoudsbeurtje kan nog wel even wachten en de vakantie kunnen we ook in Hintergarten vieren.

Maar de dikke bak moet voor de deur staan.
Niet helemaal mee eens.
Die broek? Tja die kan nog wel 2-3 jaar mee en eventueel wat herstellen
Gaten in een T-shirt? handig zo een verluchting
Onderhoud kunnen we uiteraard niet op uitsparen, dan zou je geen autoliefhebber zijn
Vakantie? Met de tent lekker goedkoop
Dikke bak voor de deur? Hoeft niet
...
Maar... 's ochtens je kinderen wegbrengen, dan naar het werk rijden, 's avonds ff langs de supermarkt en in het weekend op familiebezoek...
...
En dat allemaal met dezelfde auto?? :eek: Wat gaan de buren daar niet van denken! Straks denken ze nog dat ik arm ben. Laat staan dat je 2 dagen achter elkaar in dezelfde auto naar buiten moet komen.

Gelieve niets van het bovenstaande serieus te nemen ;)

Plus dat als je dat baseert op de jaarlijkse betrouwbaarheidslijstje je een heel verkeerd beeld krijgt. Niet in de top10 staan geeft een beeld van onbetrouwbaarheid maar als je naar de onderliggende cijfers kijkt is de kans dat je met pech langs de weg komt de staan niet veel groter vergeleken met de beste. En reputatie is vaak ook maar "perceived quality", niet dat iets fundamenteel beter is.

Voor mij is het meest bepalend: kan en wil ik het betalen? Het hoeft niet het goedkoopste te zijn. Een leuke auto mag best wat meer kosten dan een rationeel aangeschafte auto om van A naar B te kunnen. Ik heb nu een leaseauto van het werk en ook daar kijk ik eerst naar de leukste auto binnen het budget. Bijtelling is secundair (tenzij het heel extreem is natuurlijk, maar dan zal die auto ook niet binnen het lease budget passen).

Belangrijkste factoren lijken mij:
1. Welke auto?
2. Hoeveel rij je?

Welke auto? Een aantal voorbeelden:
-Bij een Tweedehands Toyota zal de brandstof het meeste kosten.
-Bij een Land Rover het onderhoud/reparatie.
-Bij een nieuwe auto de afschrijving: grofweg de helft van de nieuwwaarde is weg na 4 jaar.

Hoeveel rij je - bij veel rijden worden de brandstofkosten hoger. Wellicht hoger dan een andere component, bijvoorbeeld afschrijving.

Eigenlijk is alleen de aanschafprijs voor mij van belang. Zolang het maar een goede deal is vind ik het prima. Afschrijven doen de auto's die mij interesseren niet en brandstof en onderhoud zijn noodzakelijk kwaad. De beschikbaarheid van onderdelen vind ik doorgaans belangrijker dan de prijs ervan.

Laatst bewerkt:
Precies, het maakt nog uit of het je daily is of nummer 3.Wij zijn van 3 auto's langzamerhand naar 1 terug gegaan. Bespaart enorm op de vaste lasten. De kosten zijn voor die ene aanmerkelijk minder belangrijk.

Mijn stelregel is: als ik regelmatig moet rijden (>20000km per jaar) en voor €300 per maand extra niet meer gebruik hoef te maken van huurauto's of deelauto's, dan gaat mijn voorkeur uit naar een eigen, comfortabele auto.
Dan hoef zit ik niet met elke keer de rompslomp te doorlopen van een huurauto huren, ophalen en terugbrengen, hoef ik niet in andermans achtergelaten rotzooi te zitten of te wennen halfslachtig geïmplementeerde ADAS-sytemen etc.

Omdat ik in de afgelopen tien jaar telkens tussen de 30.000 en 60.000 per jaar heb gereden, kan het al snel uit. Huren of deelauto's zijn dan gewoon erg duur en omslachtig.

Ik kijk bij de aanschaf (en gedurende de gebruiksduur van een auto) naar de totale kosten per maand, dus investering, afschrijving, brandstof, verzekering etc.. Die zijn bij 30.000-60.000km per jaar van belang. En daarnaast kijk ik naar wat voor mij op dat qua budget goed past. Ik rijd uitsluitend gebruikt. Dat wil overigens niet zeggen dat ik dan goedkoop rij, want met deze afstanden wil ik prettig en veilig van A naar B komen. Dus het gaat niet om alleen om kosten, maar ook om comfort en prettig rijden. Momenteel rijd ik een BMW 5 uit 2020 en die bevalt uitstekend.

Wel ben ik de afgelopen tijd bewust wat minder gaan rijden om zo de kosten te drukken (MRB, verzekering en aanschaf zijn aanzienlijk omhoog gegaan) en ook om het milieu te sparen (ga daarom ook regelmatig met de trein).
Over een paar jaar wil ik kijken of ik veel minder kan gaan rijden en de auto de deur uit kan doen en het met de trein en huur/deelauto's afkan, of 100% elektrisch met deels eigen energie, maar dat hangt er vanaf of het mij lukt een mooie woning elders te vinden en de mate waarin ik dan thuis kan werken.

Het klinkt misschien een beetje arrogant, maar geen enkele.
Ik kan avonden de occasion sites afstruinen zelfs als ik geen andere auto nodig heb.
Met enige regelmaat zie ik dan wat en denk: ach, deze is nog niet aan vervanging toe maar verandering van spijs doet eten.
Heb de Megane nu 1,5 jaar, probleemloze auto maar het begint toch wel weer te jeuken.
Dan scheelt het nog dat ik in die 1,5 jaar 4 andere mensen geholpen heb met uitkiezen, uitzoeken en aanschaffen van een andere auto waardoor de focus van voor mezelf zoeken verlegd werd.

Misschien een Bentley als vervanging?
Toevallig wel naar gekeken…maar als zo’n ding een beurtje moet ben ik aan de beurt.
Maar een Continental van 2003-2004 koop je dik onder de 20K (en dat is wat ik gevoelsmatig voor een auto over heb).

Vanuit de opleiding altijd geleerd dat een investering of uitgave geen kosten zijn. En zo is het mijn inziens ook. Het is de doorverkoopwaarde die bepaalt hoeveel kosten je (hebt) maakt. Oftewel de afschrijving zijn de kosten. En daarnaast heb je natuurlijk ook nog de verzekering, brandstof, mrb en onderhoudskosten.

Ikzelf heb voor de kosten een Excel gebouwd en kan ik op basis van invullen van de kosten-parameters, van de verschillende auto’s waar ik interesse in heb, bepalen hoeveel ze in totaal kosten. En dan zie je gauw genoeg hoeveel de ene auto meer kost dan de andere en of ik het ervoor over hebt.

Precies, het maakt nog uit of het je daily is of nummer 3.Wij zijn van 3 auto's langzamerhand naar 1 terug gegaan. Bespaart enorm op de vaste lasten. De kosten zijn voor die ene aanmerkelijk minder belangrijk.
Er zijn ook scenario’s denkbaar waarbij 2 auto’s goedkoper is dan 1, maar meestal is minder auto’s goedkoper.

Toevallig wel naar gekeken…maar als zo’n ding een beurtje moet ben ik aan de beurt.
Maar een Continental van 2003-2004 koop je dik onder de 20K (en dat is wat ik gevoelsmatig voor een auto over heb).
In een topic over de kosten van de auto Bentley noemen?
Zo'n ding waarvan de verkopers zeggen: "Als je moet vragen naar de prijs, zal je waarschijnlijk niet genoeg geld hebben"?
Aan de andere kant heb je wel gelijk. Als jij een Bentley een mooie auto vindt, als jij de muntjes toch over hebt, als jij gelukkig wordt van een Bentley; waarom niet?

Geld maakt niet gelukkig, het is gebrek aan geld wat ongelukkig maakt.

Neem wel een mooi kleurtje, niet weer dat saaie zwart.
Juffrouw Hilton-roze, bijvoorbeeld.

Toevallig wel naar gekeken…maar als zo’n ding een beurtje moet ben ik aan de beurt..

Er lijkt dus wel een soort autokosten te zijn die je belangrijk vindt. Je eerdere bericht ("Het klinkt misschien een beetje arrogant, maar geen enkele") suggereerde dat je geen enkele soort kosten bepalend vindt. Vandaar natuurlijk ook dat Twix een Bentley als opvolger van je Renault Megane suggereerde. Maar onderhoudskosten zijn dus toch wel bepalend.​

Voor mij in basis toch de aanschafprijs. In die zin: Als ik op zoek ga naar een andere auto dan kijk ik 1) eerst wat ik ongeveer wil en 2) ook wat ik er aan wil uitgeven qua aanschaf. Zaken als verbruik, belasting etc. zijn bij stap 1 in hoofdzaak al bepaald. Maar dat gaat me dan niet om de laatste euro. Tuurlijk kan zo'n dikke Amerikaan met V6 leuk zijn maar die is voor mij in de basis niet praktisch. Daarnaast kies ik eigenlijk altijd voor (praktisch) nieuw dus verbruik zit dan vaak al wel goed, onderhoud laat ook nog even op zich wachten. Vervolgens voer ik mijn wensen in op een site als gaspedaal.nl en kijk wat ik kan kopen voor mijn budget. (Stap 3 is vaak dat je het budget toch iets opkrikt omdat je dan nét een iets mooier/completer/recenter/etc. exemplaar hebt. Maar dat terzijde ;) )

Aanschaf staat vaak wel voorop. Daarna reken ik altijd de maandlasten door / prijs per kilometer.
Hierin opgenomen: Afschrijving, Verzekering, Belasting, brandstof en onderhoud.
We rijden tussen de 15K en 20K en dan vind ik het zonde om een dure auto te kopen. De huidige auto (Clio uit 2014 3 jaar geleden gekocht voor 6K met 160K kilometers) is voor mijn gevoel een goedkope B segment auto welke alles doet wat wij ervan verwachten. Even alle gegevens er bijgepakt van afgelopen jaar. Ik kom met alle kosten gemiddeld uit op 319 per maand of 0,24ct per kilometer. Dan reken ik 1K afschrijving per jaar, wat op het moment misschien onder de loep genomen kan worden en ik reken 200 per jaar voor onderhoud (waarbij ik klein onderhoud zelf doe en groot laat doen). Mijn yolo auto zou nu wel een Alfa Romeo Guilia Veloce zijn. voor 25 a 30K heb je een mooie, maar alle kosten gaan wel een stukje omhoog :p

Terug
Bovenaan