Goedkoop rijden, 50K km per jaar

Max 3226652

Startmotor
Een kennis van mij heeft een baan in Utrecht gevonden, wat ongeveer 100Km snelweg per rit is voor ons, en met een beetje normale file zo'n 2 uur per rit zal duren. Ook zal ze af en toe naar klanten moeten, die door het hele land verspreid zitten. OV is geen optie, dit is wonderbaarlijk genoeg trager en duurder vanuit ons dorpje. Aangezien ze alleenstaand is, jong en geen vast contract heeft zal verhuizen voorlopig geen optie zijn, maar zoekt ze een auto. Zelf heeft ze 0 kennis van auto's, ze had bijvoorbeeld nog nooit van Skoda Octavia gehoord.

Ik probeer haar te overtuigen voor een diesel te gaan, maar ze kent diesels alleen maar als slecht vanwege dieselgate etc. Ga uit van zo'n 1000km per week werk, nog een beetje prive erbij zal ze gauw 60,000 per jaar gaan rijden. Deze moet dan wel klasse 6 zijn, want ze moet het centrum van Utrecht in. Een benzine mag ook, een hybride lijkt mij geen doen omdat die niet zuiniger lijken te zijn op de snelweg maar wel zwaarder, en moeilijker qua onderhoud zodra er echt iets mis gaat.

Eisen, wensen en budget:
Comfortabele stoelen, moeten 4 uur per dag of meer gebruikt worden.
Hoeft niet groot te zijn, zal vooral 1 persoon zijn. Lichter is natuurlijk goedkoper qua wegenbelasting.
Cruise Control en een automaat.
Betrouwbaar, en het liefst met lage vaste onderhoudskosten.
Moet enig sinds te verzekeren zijn voor een 23 jarige.
Veiligheid is voor haar een absolute must, een Aygo uit 2007 met optionele airbags voor de passagier valt dus af.
Android carplay of bluetooth muziek zou fijn zijn maar is niet verplicht, zelfde geldt voor verwarmde stoelen en dat soort leuke dingen.
Het liefst rond de 10,000 euro, alhoewel dit iets opgerekt kan worden naar 15,000.
Ook is restwaarde nog een factor mocht ze daar in een redelijke termijn een woning vinden, dan word de benzine weer interessant omdat je daar makkelijker vanaf komt.


Ik kom veelal de volvo v40 tegen als goede optie, zelf fijne ervaringen met deze auto maar de km standen liggen allemaal rond de 200,000. Mij schrikt het niet af, zij is er toch wat zorgzaam over. Een bmw 1/3 serie of Mercedes A klasse, alhoewel je ze wel ziet in het budget met redelijke km standen, lijken mij qua onderhoud gewoon veel duurder, en onmogelijk om te verzekeren.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn en welke suggesties jullie hebben!
 
Eens met Volt. Ook mijn eerste gedachte om te kijken naar een Toyota Hybride.

Wel even rekening houden dat ze met deze km stand 3 tot 4 keer per jaar een beurtje moet plannen. Onderhoudsinterval van 15K km.
 
Met zo'n kilometrage nog liever een auto op gas dan een diesel. Een Dacia bijvoorbeeld. Bij gebrek aan aanbod van lpg auto's met een lage km stand zou ik een niet al te oude gebruikte auto met weinig kilometers kopen, waarvan bekend is dat ze goed op lpg rijden en daar een gasinstallatie in laten bouwen. Van een nieuwe installatie mag je verwachten dat-ie de komende jaren probleemloos is, en met het geschatte kilometrage heb je de installatie binnen 2 jaar terugverdiend.
 
Toen ik een paar jaar geleden in dezelfde situatie zat, had in een Ford Fiesta gekocht.
Op de snelweg net zo zuinig als een Hybride, stuk goedkoper in aanschaf dan een Toyota.
Daarnaast rijdt-ie 10x zo fijn, veel stiller aan boord en heb je standaard al een goede geluidsinstallatie dan een hybride.
Waarom geen diesel? Tja, freelancer, dus de volgende opdracht kan om de hoek zijn.
In die tijd overwoog ik ook een Alfa Mito diesel of een Fiat Punto diesel, maar die beginnen toch wel op leeftijd te raken.
4 uur per dag in de auto is overigens gekkenwerk: als je niet deels thuis kan werken, dan heb je letterlijk geen leven meer. Het is in ieder geval niet iets dat je lang volhoudt.
Nog een extra tip voor haar: neem een abonnement in de sportschool in de buurt van het werk.
Wat ik vaak deed, is even een uurtje sporten, daarna de auto in springen, na de files.

In een opdracht daarna moest ik nog verder, toen ben ik 4x9 gaan werken met 2x een overnachting (ma-di, do-vrij). Anders wordt je gesloopt, wordt je niet vrolijker van richting je collega's.

Het vervelende met dit soort banen is: ze krijgt vast goed betaald en dan komt ze in een situatie terecht waar ze niet meer uitkomt: afhankelijk van een goed salaris, geen alternatief en bekaf. Dus die burn-out gaat er wel komen...
 
Een kennis van mij heeft een baan in Utrecht gevonden, wat ongeveer 100Km snelweg per rit is voor ons, en met een beetje normale file zo'n 2 uur per rit zal duren.
Zeker in de file is een Toyota/Lexus hybride veel zuiniger, bovendien maken ze gebruik van een extra zuinige benzinemotor met Atkinson cyclus! Een Prius is nog zuiniger bij max. snelheid op de snelweg vanwege de betere stroomlijn!
 
Een automaat zorgt vaak voor een hogere prijs. Bij dit budget koop je een meer recente auto met handbak.

Ik zou gewoon naar een B segment diesel kijken of een B segment auto op lpg.
Mijn vriendin heeft grote afstanden tegen zeer lage kosten afgelegd met een Citroën C3 1.6 E HDI uit 2011, en dat ging prima, en we hebben de auto nog steeds, deze motor zit ook in de Peugeot 208, en zit ook in de Ford Fiesta.

Of kijk naar een Dacia Sandero of Renault Clio op lpg of diesel ( 1.5 DCI).
De Clio is er ook met 1,3 benzine met automaat en 1.6 hybride.
Nog niet genoemd is de Toyota Yaris, is erg zuinig.

Een goed alternatief voor de Volvo V40 is de Renault Megane 1.5 DCI, die is goedkoper om te rijden, betrouwbaar, en heel comfortabel, is er ook als automaat.

Een automaat is wel fijn in de file.
 
Laatst bewerkt:
In de spits naar Utrecht, dan ben je echt blij met een automaat. Ik moest eens op een rustige werkdag (woensdag) voor m’n werk van net boven Utrecht naar Sittard. Best goed te doen, maar de andere kant op is alleen maar file.
 
Simpel: kies de beste Prius of CT 200h die je binnen het budget kan vinden. De eerste is de geijkte keuze als het zuinig en betrouwbaar moet zijn, de tweede ziet er iets voornamer uit en voelt ook zo. Beide zijn ze veilig en met automaat, wat mij gezien het beoogde gebruik wel zo prettig lijkt.

Een moderne diesel zou ik laten staan. Je betaalt je niet alleen scheel aan motorrijtuigenbelasting, de onderhouds- en reparatiekosten (emissiesysteem, injectoren) wegen waarschijnlijk niet op tegen het iets lagere verbruik en dito brandstofkosten. Daarover gesproken: in de file blijft een goede hybride relatief zuinig, terwijl een diesel gewoon volle bak blijft verbruiken. Voor LPG geldt ongeveer hetzelfde. Ja, je tankt goedkoop, maar je staat waarschijnlijk ook om de dag aan de pomp. Ook heb je daar te maken met een extra installatie die regelmatig (extra) onderhoud nodig heeft.
 
Met zo'n kilometrage nog liever een auto op gas dan een diesel. Een Dacia bijvoorbeeld. Bij gebrek aan aanbod van lpg auto's met een lage km stand zou ik een niet al te oude gebruikte auto met weinig kilometers kopen, waarvan bekend is dat ze goed op lpg rijden en daar een gasinstallatie in laten bouwen. Van een nieuwe installatie mag je verwachten dat-ie de komende jaren probleemloos is, en met het geschatte kilometrage heb je de installatie binnen 2 jaar terugverdiend.
Ik heb in het verleden 100km enkele reis gedaan in een Corsa op LPG. Het is zeker de goedkoopste manier van rijden, maar om de dag tanken wordt op den duur wel vervelend. En dan had ik het tankstation nog wel op de route.
De overstap op diesel betekende nog maar één keer per week tanken.
 
Ik heb zojuist een Prius gekocht voor 6.5k, volledig onderhoud met 150k op de teller. Rijdt super soepel en zeker met oog op de aanschaf waarde, ga je denk ik niks goedkopers vinden. Ik zou echt voor iets soortgelijks zoeken. Je kan voor een klein meer bedrag een iets nieuwere halen voor meer opties.


 
Ik zou haar eerder adviseren een baan dichter bij huis te zoeken. Dit is toch gekkenwerk? Of, laat die werkgever de autokosten betalen.
 
Ik heb mijn standaardadvies al een paar jaar niet gebruikt geloof ik, maar bij deze: overnacht bij het werk.

Als je jong en een beetje creatief bent (en jong en alleenstaand) dan kan je vast een prima camping vinden waar je vast een leuke deal kan maken voor één of twee nachtjes per week. Dan ben je soms al voor €10-15 per nacht klaar. Ik weet er bij Utrecht één (ten noorden, langs het rijnkanaal?) die had een complete gedeelde woonkamer met TV en koelkast en subliem sanitair. Dat gaat dan wel over kleine 2-3 persoonstentjes. Je kan soms ook heel voordelig met een camper/autotent bij staatsbosbeheer kamperen.

In de herfst en winter wordt dat wat lastiger, een camperachtig vervoer of een autotent zou dan mooi zijn. Of speuren naar een voordelige kamer/locatie die misschien geen keuken of douche heeft maar waar je wel redelijk een paar nachten per week kan overnachten.

50.000km is en blijft gewoon een hoop geld en tijd. Als je dat door bovenstaande manieren kan terugbrengen tot de helft dan wordt het allemaal veel overzichtelijker. Hopelijk biedt de baan ook wat flexibiliteit zodat je op je 'campingavonden' wat langer door kan werken en op je reisdagen wat korter werkt.
 
Ook is restwaarde nog een factor mocht ze daar in een redelijke termijn een woning vinden, dan word de benzine weer interessant omdat je daar makkelijker vanaf komt.

Ik zou eerder redeneren dat een makkelijk te verkopen auto (dus courant model) een must is mocht blijken dat het werk en de w.w. afstand niet vol te houden is..

want ze moet het centrum van Utrecht in.
Ow? Daar heb je nu juist OV voor, de last mile. Parkeer op P+R Westraven en met de tram ben je toch al wel een stukje in het centrum. Scheelt een stuk file.. want om écht het centrum in te komen krijg je toch te maken met dosering via de verkeerslichten.

Heeft ze nu een auto?
Zo ja, probeer het daar nu eerst een paar maanden mee. Proeftijd doorkomen, wennen aan het reisritme. Dan kan je altijd nog investeren als het allemaal bevalt.

Zo nee, koop dan iets van rond de 5 duizend euro. Er zijn best wel aardige wagens op LPG G3 te koop OF inderdaad een hybride Honda Insight, Civic, Prius en een enkele Auris maar dan heb je soms wel een bult kilometers op de teller.

Voorwaarde voor LPG, ja je zal elke dag moeten tanken maar die tijd kan er ook nog wel bij, toch? is dat je dat een beetje voordelig op je route kan tanken. Naar mijn ervaring hebben de Total pompen die LPG aanbieden veelal de scherpste prijzen (onder de 70 cent per liter momenteel). Helaas is er, naar mijn weten, in de regio Utrecht Zuid niet een handige en voordelige LPG pomp beschikbaar rond de uitvalswegen.

Tipjes:

Seat Mii

Dacia Sandero, de wat vlottere hatchback maar de Logan station heb je ook voor rond de 5 mille. Is misschien niet dé auto voor een jonge meid maar het gaat toch vooral om de kosten, nietwaar. ;)

Twingo'tje


Ik zou de Opels op (af fabriek) LPG niet aanraden, want zover ik weet van mijn eigen zoektocht heeft Opel eigen software aan de (Landi?) installatie toegevoegd waardoor als er wat met het LPG software systeem is, je niet bij de LPG inbouwer/specialist terecht kan en je dus bij de Opel dealer moet zijn en die weten niet zoveel van LPG (meer) af..
 
Ik zou haar eerder adviseren een baan dichter bij huis te zoeken. Dit is toch gekkenwerk? Of, laat die werkgever de autokosten betalen.
Er wordt natuurlijk gewoon 23 cent per kilometer overgemaakt, plus tol en een parkeervergunning voor de deur, maar een lease auto doen ze niet aan, ook al lijkt mij dat heel snel heel veel goedkoper.

Aan de rest van de reageerders, breek me de bek niet open over een andere baan, dichterbij wonen en het feit dat ze knettergek is, dat weet ik net zo goed. Blijkbaar is dit wat ze wilt, en het salaris is er niet eens naar.
 
In ieder geval bedankt voor alle reacties, ik was eigenlijk nooit zo bekend met lpg, ik zal dat eens uitzoeken. Wanneer er een update is horen jullie het.
 
Met zo'n kilometrage nog liever een auto op gas dan een diesel. Een Dacia bijvoorbeeld. Bij gebrek aan aanbod van lpg auto's met een lage km stand zou ik een niet al te oude gebruikte auto met weinig kilometers kopen, waarvan bekend is dat ze goed op lpg rijden en daar een gasinstallatie in laten bouwen. Van een nieuwe installatie mag je verwachten dat-ie de komende jaren probleemloos is, en met het geschatte kilometrage heb je de installatie binnen 2 jaar terugverdiend.
Automaat dan maar wel laten vallen
 
Bii combinatie diesel automaat binnen dit budget veel automaat aanod met dubbele droge koppeling , deze gaan minder lang mee dan met een natte koppeling. Bij de v40 voor het facelift model gaan.
 
Ow? Daar heb je nu juist OV voor, de last mile. Parkeer op P+R Westraven en met de tram ben je toch al wel een stukje in het centrum. Scheelt een stuk file.. want om écht het centrum in te komen krijg je toch te maken met dosering via de verkeerslichten.
Maar ook gratis parkeren voor de deur, terwijl het zelfs vanaf de dichts bijzijnde p+r (die kosten wilt het bedrijf dan weer niet betalen, omdat ze die andere hebben) bijna 3 kwartier in een volle bus is naar locatie.
 
Zo'n hybride van Toyota of Lexus is een hele goede optie. Ook weer goed verkoopbaar als het (die kans is aanwezig) reizen gaat tegenvallen.

Een diesel is toch wat minder goed verkoopbaar helaas.

En een beetje out of the box denken: motorrijbewijs halen en geen last hebben van files en parkeerproblemen.
 
Hyundai ionic


Sowieso is de kia en hyundai hoek interessant de stonic en de kona zijn relatief populair en dan zie je in de prijs terug, de vergeten bayon is wellicht interessant heeft een moderner interieur dan de andere suv/ b-segmenters van kia en hyundai in Nijmegen staat een automaat net buiten je budget met wellicht nog fabrieks garantie.

Een i30 hatchback en of kia ceed hatchback met de 1.0 zijn wellicht ook interessant. Meestal zijn hatchback varianten goedkoper dan de station uitvoeringen

Succes
 
Zojuist ChatGPT laten uitrekenen wat laagste TCO heeft bij 60.000km per jaar. Hij geeft Tesla model 3 weer. Scheelt circa €2500 per jaar tov goedkoopste auto met ICE.

Op een Model 3 kun je zeker op of aanmerkingen op maken, maar file rijden doet hij prima en hij gebruikt relatief weinig stroom. En natuurlijk veel veiligheids systemen aan boord.

Ze zijn te koop vanaf circa 15k, maar bij deze kilometrages zou ik voor eentje met LFP accu gaan en die zijn er vanaf 19k. Weliswaar wel aardig wat boven haar budget, maar wel stuk nieuwer en hiermee kan ze die kilometers lang volhouden.
 
Ik sluit aan bij de optie Toyota/Lexus hybride. Ik heb enkele jaren 100 km v.v. gereden tussen pakweg Hilversum en Lemmer, dus overwegend snelweg met een Lexus CT200h. Zeker met filerijden (dan pak je relatief voordeel van de elektrokrachtbron) is dat voordelig. Ik had met 45.000 km/jaar ruwweg twee keer per jaar een beurt. Maar die waren redelijk standaard, nooit verrassingen. Van deze merken is best wel een goed aanbod te vinden maar ik zou eerder gaan voor een CT200h (of Corolla/Auris, eventueel stationwagon) dan een Yaris, als je veel rijdt hebben de grotere modellen meer comfort ondanks de hogere prijs.
In navolging op de Tesla Model 3-suggestie heb ik gekeken naar elektrische auto's in die prijsklasse en meer dan 400 km WLTP actieradius. Daarbij vind je enkele Volkswagens ID.3, Renault Zoe Hyundai Kona en Opel Ampera-e. Met name de laatste kan een verrassing zijn omdat die bij een terugroepactie (check of die is uitgevoerd) een nieuwe accu hebben gekregen. Volgens mij kun je aan een Kona ook geen buil vallen. Verder ook Peugeot 208/2008 EV's - die kunnen in de praktijk krap aan de range zitten als je op één dag heen en terug wilt zonder opladen (hoewel dat met filerijden ook kan meevallen - als je die zou overwegen moet je eigenlijk vragen of je de auto langer mee kunt krijgen om die test in de praktijk te doen en houd er dan rekening mee dat de range in de wintermaanden krapper wordt dan nu eind augustus).
 
Volvo V40 is een fijne rijdersauto , de D3 met automaat is echt perfect. wel wat DPF issues geloof ik bekend toch? alternatief een toyota automaat / lexus automaat is natuurlijk ook gewoon goed als je de CVT fijn vind tenminste. Maar denk niet dat je kennis daar iets van gaat vinden.
 
Zojuist ChatGPT laten uitrekenen wat laagste TCO heeft bij 60.000km per jaar. Hij geeft Tesla model 3 weer. Scheelt circa €2500 per jaar tov goedkoopste auto met ICE.

Op een Model 3 kun je zeker op of aanmerkingen op maken, maar file rijden doet hij prima en hij gebruikt relatief weinig stroom. En natuurlijk veel veiligheids systemen aan boord.

Ze zijn te koop vanaf circa 15k, maar bij deze kilometrages zou ik voor eentje met LFP accu gaan en die zijn er vanaf 19k. Weliswaar wel aardig wat boven haar budget, maar wel stuk nieuwer en hiermee kan ze die kilometers lang volhouden.
Dit is toch geen serieuze suggestie? Er is op locatie, midden in de binnenstad op straat, geen laadpaal, en ook geen mogelijkheid dat die er ooit komt. Thuis staat er ook geen laadpaal, die kan je dan wel gaan plaatsen maar er zijn ook geen zonnepanelen aanwezig. Ze moet dan dus in het gunstigste geval om de dag laden, want realistisch komt de range op een kleine 400 kilometer uit en waarschijnlijk nog minder, en s'winters zal ie elke dag aan de lader moeten. Dan moet ze nog niet naar klanten hoeven te rijden, een omleiding hebben of andere tripjes willen maken buiten werk om.

Een ev heeft zeker zijn voordelen, maar een afstands vreter is het niet. En de enige model 3 in het budget heeft 360k op de teller staan, wat alle realistische eisen ver voorbij gaat.

Oja, en al was het geen EV was een tesla alsnog een absolute no go.
 
Ik sluit aan bij de optie Toyota/Lexus hybride. Ik heb enkele jaren 100 km v.v. gereden tussen pakweg Hilversum en Lemmer, dus overwegend snelweg met een Lexus CT200h. Zeker met filerijden (dan pak je relatief voordeel van de elektrokrachtbron) is dat voordelig. Ik had met 45.000 km/jaar ruwweg twee keer per jaar een beurt. Maar die waren redelijk standaard, nooit verrassingen. Van deze merken is best wel een goed aanbod te vinden maar ik zou eerder gaan voor een CT200h (of Corolla/Auris, eventueel stationwagon) dan een Yaris, als je veel rijdt hebben de grotere modellen meer comfort ondanks de hogere prijs.
De lexus/toyota hoek lijkt inderdaad wel de goeie kant te zijn voor dit verhaal.

In navolging op de Tesla Model 3-suggestie heb ik gekeken naar elektrische auto's in die prijsklasse en meer dan 400 km WLTP actieradius. Daarbij vind je enkele Volkswagens ID.3, Renault Zoe Hyundai Kona en Opel Ampera-e. Met name de laatste kan een verrassing zijn omdat die bij een terugroepactie (check of die is uitgevoerd) een nieuwe accu hebben gekregen. Volgens mij kun je aan een Kona ook geen buil vallen. Verder ook Peugeot 208/2008 EV's - die kunnen in de praktijk krap aan de range zitten als je op één dag heen en terug wilt zonder opladen (hoewel dat met filerijden ook kan meevallen - als je die zou overwegen moet je eigenlijk vragen of je de auto langer mee kunt krijgen om die test in de praktijk te doen en houd er dan rekening mee dat de range in de wintermaanden krapper wordt dan nu eind augustus).
Een ev is echt geen optie, een ID.3 is een verschrikkelijke auto in elk aspect, een Zoe is geen fijne auto om lang in te zitten en de realistische range is net aan genoeg voor 1 dag, en dus geen andere tripjes mogelijk. De hyundai en Opel heb ik geen ervaring mee, opzich klinkt de nieuwe accu in de opel wel weer goed maar ook die heeft wel echt een te kleine range. Ook is er op geen van beide plekken een laadpaal aanwezig.
 
op geen van beide plekken een laadpaal aanwezig
Ik haakte in op het idee van de Tesla Model 3; maar inderdaad - je wil in het centrum van Utrecht bij voorkeur niet met een auto komen ;-) heb ik ervaring mee. Verkeerslichten zijn bijvoorbeeld met recht stop-lichten maar dat is een ander hoofdstuk. Overigens valt de aan/afwezigheid van laadpalen in het Utrechtse centrum volgens mij wel mee als je tenminste niet per se recht voor de deur wilt staan (in ieder geval waar ik toch met enige regelmaat kom).
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt! Houd ons gerust op de hoogte.
 
Het budget lijkt net te krap voor een goede Tesla M3/Kona/eNiro, dus zou ik inderdaad kijken naar hybrides uit Japan/Korea met zo weinig mogelijk kilometers.
 
Dit is toch geen serieuze suggestie? Er is op locatie, midden in de binnenstad op straat, geen laadpaal, en ook geen mogelijkheid dat die er ooit komt. Thuis staat er ook geen laadpaal, die kan je dan wel gaan plaatsen maar er zijn ook geen zonnepanelen aanwezig. Ze moet dan dus in het gunstigste geval om de dag laden, want realistisch komt de range op een kleine 400 kilometer uit en waarschijnlijk nog minder, en s'winters zal ie elke dag aan de lader moeten. Dan moet ze nog niet naar klanten hoeven te rijden, een omleiding hebben of andere tripjes willen maken buiten werk om.

Een ev heeft zeker zijn voordelen, maar een afstands vreter is het niet. En de enige model 3 in het budget heeft 360k op de teller staan, wat alle realistische eisen ver voorbij gaat.

Oja, en al was het geen EV was een tesla alsnog een absolute no go.
Toch is het waarschijnlijk een van de goedkoopste opties. Zelfs als je een kleine extra lening ervoor zou moeten afsluiten. Ik rijd een Model 3 uit 2019 met 116.000 kilometer op de teller. Mijn variabele kosten zijn zo'n 15 cent per kilometer (heb ook geen laadpaal thuis). Ik heb jouw waardes (1000 km / week, 47 weken, en 13.000 privé kilometers per jaar) in mijn excel-bestand gegooid en dan kom je uit op ca. €100 eigen kosten per maand bij een vergoeding van 23 cent per kilometer, dat is met all-risk verzekering en 6 schadevrije jaren. Dit is dus inclusief afschrijving, MRB (dit jaar), verzekering, electriciteit, en onderhoud.

Andere elektrische auto's zullen niet veel duurder zijn, en je kan altijd nog snelladen als het thuis of op locatie echt niet lukt.

Filerijden is daarnaast drama voor je verbruik in een brandstofauto en ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat deze, met dit aantal kilometers per jaar, echt een stuk duurder zullen zijn als je naar de totale kosten kijkt.

Bedenk ook dat de maandelijkse kosten all-in richting de €1000 tot €1500 of meer gaan (waar je ca. 900 euro woon-werkvergoeding van terug zou krijgen), afhankelijk van het type auto, en alleen de benzine al meer dan €500 per maand gaat kosten mocht ze daarvoor gaan (met 60.000 kilometer per jaar). OV is dus zeker niet duurder, want je hebt al een altijd vrij kaart voor minder dan €400 en dan kan je die €500 tot €1000 netto lekker in je zak steken.
 
Laatst bewerkt:
Hyundai Ioniq hybride, rij je 900-1000 km op een tank van 40 liter, tot 120 km/h kan hij elektrisch rijden zonder te stekkeren voor een afstand van 2 kilometer. Als elektrisch geen optie is, is dit de beste. Begin niet aan diesel (geen waarde bij verkoop) of LPG (even vaak tanken als laden. Toyota prius/auris/yaris of Lexus/Honda hybride kan natuurlijk ook. Sowieso een automaat ivm het filerijden.Hou er rekening mee dat de Toyota's, de oudere modellen, maar tot 40 km/h elektrisch kunnen rijden.
 
Het goedkoopst is elektrisch rijden, zeker als je thuis kunt laden (en in het weekend mogelijk met zonnepanelen).
 
Ik zou voor een Dacia op LPG gaan. Goedkoop rijden en kunnen op gas ook hoge kilometerstanden aan. En ze zijn betrouwbaar. Hier uiterst tevreden over de Sandero op gas.

Model 3 zou ik mij privé niet aandurven wagen. Als je wat krijgt met het accupakket ben je de sjaak.

Elektrische auto is voor lease rijders of rijke particulieren. Ik heb nu een eigen oprit, maar ga mijn Dacia en Nissan Xtrail echt niet weg doen voor een elektrische auto. Eerst maar afwachten hoe het zich allemaal ontvouwt qua betrouwbaarheid dit geldt zowel voor de elektrische auto als de overheid.

Succes met de keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjon
in mijn excel-bestand gegooid en dan kom je uit op ca. €100 eigen kosten per maand bij een vergoeding van 23 cent per kilometer, dat is met all-risk verzekering en 6 schadevrije jaren.

De persoon waarom het gaat is 23 jaar en dit wordt de eerste auto, als ik het goed begrepen heb. Dus is er nog geen sprake van schadevrije jaren opbouw én zit ze nog minimaal een jaar in de 'dure' verzekeringsgroep. Als je nou de schadevrije jaren op nul zet in je Excel, wat wordt dan de eigen bijdrage per maand?

Maar ook gratis parkeren voor de deur, terwijl het zelfs vanaf de dichts bijzijnde p+r (die kosten wilt het bedrijf dan weer niet betalen, omdat ze die andere hebben)

Dan kan ik wel begrijpen, vanuit het bedrijf zijnde. Het is ook maar net van welke kant je Utrecht in moet en in hoever. Kijk, na een paar weken weet je niet beter en stel je je in op de file, gaat (zeer waarschijnlijk) alvast wat andere dingen doen (ff je werk alvast voorbereiden, To Do lijstje etc. Dat gaat natuurlijk een stuk makkelijker in de auto dan in staand in een volle OV bus. Nóg makkelijker is dan een Tesla op de automatische file piloot, natuurlijk. ;)

Nee, ik zou er geen 15 tot 20 duizend euro voor over hebben. Ja, dat zou ze kunnen doen als er over een paar jaar nog steeds deze reisafstand er is maar voor nu lekker die centen in de zak houden en voor rond de 5 mille wat kopen en een jaar proberen. Ondervinden is de beste leermeester, zei mijn oma altijd.
 
De persoon waarom het gaat is 23 jaar en dit wordt de eerste auto, als ik het goed begrepen heb. Dus is er nog geen sprake van schadevrije jaren opbouw én zit ze nog minimaal een jaar in de 'dure' verzekeringsgroep. Als je nou de schadevrije jaren op nul zet in je Excel, wat wordt dan de eigen bijdrage per maand?
Ik heb even gekeken op independer, dan kom je uit op €166,74 voor WA en €292,70 voor all risk (23 jaar, 0 schadevrije jaren, meer dan 30.000 km per jaar). Ter referentie, ik betaal net iets minder dan €100 per maand voor de verzekering (ben begin dertig). Overigens zou dat wel meer zijn als ik hem nu af zou sluiten, de premies zijn het afgelopen jaar gestegen.
 
Dit is toch geen serieuze suggestie? Er is op locatie, midden in de binnenstad op straat, geen laadpaal, en ook geen mogelijkheid dat die er ooit komt. Thuis staat er ook geen laadpaal, die kan je dan wel gaan plaatsen maar er zijn ook geen zonnepanelen aanwezig. Ze moet dan dus in het gunstigste geval om de dag laden, want realistisch komt de range op een kleine 400 kilometer uit en waarschijnlijk nog minder, en s'winters zal ie elke dag aan de lader moeten. Dan moet ze nog niet naar klanten hoeven te rijden, een omleiding hebben of andere tripjes willen maken buiten werk om.

Een ev heeft zeker zijn voordelen, maar een afstands vreter is het niet. En de enige model 3 in het budget heeft 360k op de teller staan, wat alle realistische eisen ver voorbij gaat.

Oja, en al was het geen EV was een tesla alsnog een absolute no go.
Rationeel is het een serieuze suggestie. Vooral als je thuis een paal kunt plaatsen. Iedere avond bij thuiskomst aan de lader kost je ongeveer een minuut. Dat is echt geen grote opgave.

Zonnepanelen hebben inderdaad weinig zin als ze alleen ‘s nachts laadt, maar dat geeft niet zo veel, want je mag binnenkort toch niet meer salderen.

Mocht ze aan range tekort komen kan ze die dag een paar minuten stoppen bij de SuperCharger voor extra range om thuis te komen. Maar dat zal niet vaak voorkomen begrijp ik uit dit verhaal.

Mocht ze een beetje geld lenen wat ze tekort komt met haar budget, zal ze dit naar verwachting ruimschoots terug verdienen.

Dat je emotioneel iets tegen Tesla hebt doet niets af dat het voor behoeften een goede optie is. Je kunt ook bij een Kona kijken of e-Niro met 64kw. Dat lijken mij ook prima EV’s voor haar.

Succes!
 
Ik denk dat het nóg een reden is om wat budget achter de hand te houden: verzeker je WA + ruitschade (dat lijkt mij wel handig met die vele kilometers en risico op ZOAB steenslag.. ) en spaar wat geld voor als je zelf brokken maakt aan je eigen auto wat nog te herstellen is. Casco premie is niet te doen op die leeftijd, lijkt mij.
 
Zo'n hybride van Toyota of Lexus is een hele goede optie. Ook weer goed verkoopbaar als het (die kans is aanwezig) reizen gaat tegenvallen.

Een diesel is toch wat minder goed verkoopbaar helaas.

En een beetje out of the box denken: motorrijbewijs halen en geen last hebben van files en parkeerproblemen.
Ik heb wel eens met de motor tussen de files doorgereden met de motor. Dit zou ik echt niemand aanraden om dit structureel te doen. Het blijft een soort van Russische roulette.
 
Ik zou voor een Dacia op LPG gaan. Goedkoop rijden en kunnen op gas ook hoge kilometerstanden aan. En ze zijn betrouwbaar. Hier uiterst tevreden over de Sandero op gas.

Model 3 zou ik mij privé niet aandurven wagen. Als je wat krijgt met het accupakket ben je de sjaak.

Elektrische auto is voor lease rijders of rijke particulieren. Ik heb nu een eigen oprit, maar ga mijn Dacia en Nissan Xtrail echt niet weg doen voor een elektrische auto. Eerst maar afwachten hoe het zich allemaal ontvouwt qua betrouwbaarheid dit geldt zowel voor de elektrische auto als de overheid.

Succes met de keuze.
Een vriend van mij least een tweedehands Tesla. Dus als ze het budget niet heeft is dat ook een optie. Leasen neemt de zorgen van een accu weg, maar komt helaas ook weer met andere uitdagingen.
 
Ik zie veel EV/ plugin adviezen met lage 'TCO/km'.

Hou er wel rekening mee dat er dure onderdelen (accu/lader/elektro en ook banden!) op zitten en we hier niet de voordelige statistieken hebben van de jonge exemplaren.

Dus ja een A-segment ICE rijdt misschien wat duurder maar het garagebonnetje op slijtage onderdelen is lager en kans op dure storingen (ook op elektronische 'luxe' zoals climate control, navischerm, led-units, schuifdak) kleiner.

Een deuk in een Model 3 of gebroken Lexus koplamp kan ook akelig prijzig worden. Of je het nu zelf betaalt of via die stevige premie die dan nog hoger wordt.
 
Laatst bewerkt:
ff off topic: Grappig hoe iedereen ze mening doordrukt over de kilometers die hij/zij moet maken. Wat nou als de persoon rijden heerlijk vind en met plezier naar ze werk gaat? Mooie combi toch?!;)
 
Ik heb wel eens met de motor tussen de files doorgereden met de motor. Dit zou ik echt niemand aanraden om dit structureel te doen. Het blijft een soort van Russische roulette.
Het is risicovoller dan met je auto aansluiten in de file natuurlijk, maar je hebt toch zelf ook wel redelijke invloed op de veiligheid (niet geheel, want autorijden staat niet als prioriteit op 1 bij veel mensen die auto aan het rijden zijn...). Ik doe het al een jaar of 10 iets van 100 km per dag op de snelweg op een filegevoelig traject. Was er na een jaar of twee in de auto helemaal klaar mee. OV ook geprobeerd, da's nog erger ;)

Een ev is echt geen optie,
En hierna nog zovelen die (vast met de beste bedoelingen) hun EV erdoorheen willen drukken...
Daar heeft TS dus niets aan, want dat acht hij (beargumenteerd) als geen optie.


Ioniq lijkt me 1 van de leukere opties wat Hybrides betreft.
Goede tip! Behoorlijke "bang for buck" lijkt me!

Het voordeel van de Priussen die ook genoemd zijn is dat die wellicht wat beter verkoopbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Rationeel is het een serieuze suggestie. Vooral als je thuis een paal kunt plaatsen. Iedere avond bij thuiskomst aan de lader kost je ongeveer een minuut. Dat is echt geen grote opgave.

Zonnepanelen hebben inderdaad weinig zin als ze alleen ‘s nachts laadt, maar dat geeft niet zo veel, want je mag binnenkort toch niet meer salderen.

Mocht ze aan range tekort komen kan ze die dag een paar minuten stoppen bij de SuperCharger voor extra range om thuis te komen. Maar dat zal niet vaak voorkomen begrijp ik uit dit verhaal.

Mocht ze een beetje geld lenen wat ze tekort komt met haar budget, zal ze dit naar verwachting ruimschoots terug verdienen.

Dat je emotioneel iets tegen Tesla hebt doet niets af dat het voor behoeften een goede optie is. Je kunt ook bij een Kona kijken of e-Niro met 64kw. Dat lijken mij ook prima EV’s voor haar.
Een tesla kost voor haar richting de 300 euro per maand om te verzekeren. En zodra er iets echt onderhoud nodig heeft of kapot gaat, zeg een accu, dan word het pas echt feest. Ze zal regelmatig verder als utrecht moeten voor klanten. Elke keer dat je naar een klant moet even langs de supercharger word erg irritant.

Een EV is echt geen optie voor iemand die 50k+ per jaar rijd.

En al was een tesla gratis en mocht je er 150 mee op de nederlandse wegen, dan nog zou ik er geen seconde naar kijken.
 
Ik heb je een pb gestuurd. Onze Aygo staat te koop.

Android Auto/Apple Carplay
Winterbanden inbegrepen op losse velgen (lichtmetaal)
Verwarmde bestuurdersstoel

1 op 20 makkelijk te halen.
Wegenbelasting zo ongeveer het minste wat je kunt hebben.
ESP/ABS etc.
Erg goed onderhouden
Nieuwe APK.
Je hebt de link....kijk maar ff of het wat is voor der.
 
Terug
Bovenaan