Muddy Bandit zei:
Positief blijven denken:
verkeerde olie is nog steeds veel beter als geen olie.
Al die fabrieksspecificaties voor de olie zijn er puur om de motor en gevoelige randapparatuur zo goed mogelijk te beschermen tegen versnelde slijtage.
Maar rijd je echter niet veel en ruil je een auto om de 2 of 3 jaar al weer in voor een ander exemplaar dan zal het niet houden aan die fabrieksspecificaties waarschijnlijk veel meer gevolgen hebben voor de volgende eigenaar als voor jou. (en bij een nieuwe 2e-handsje moet je dan maar hopen dat die nog wel netjes volgens specificaties is onderhouden door de vorige eigenaar)
Dat is ook waar.
Als je in the middle of nowhere ontdekt dat het oliepeil te laag is, kan je er beter een busje Aldi olie inknikkeren en zo snel mogelijk de olie laten verversen.
Olie heeft meerdere functies:
1- Olie smeert. Olie blijft goed aan metaal plakken en vormt zo een laagje tussen de oppervlaktes van metalen zodat het metaal niet tegen elkaar schuurt. Bij druklagers wordt de olie er zelfs onder druk tussen gepompt om de smering ook intact te houden als de krachten groter worden, daarom heeft iedere auto een oliedruklampje als de druk te laag is.
2- Olie beschermt. Olie beschermt tegen oxidatie. Zoals iedereen wel weet zorgt een laagje olie er voor dat metaal minder snel oxideert (zoals roesten).
3- Olie reinigt. Olie spoelt alle (verbrandings)resten, oxidatie en slijtagedelen weg. Denk hierbij aan microscopisch kleine stukjes metaal en roest maar ook aan condenswater, brandstof-, koelwater- en verbrandingsresten (kooldeeltjes). Waterresten in de olie zijn goed zichtbaar als geel-witte aanslag. Vervuiling blijft in de olie zweven (benzineresten) en de grotere vaste delen komen in het oliefilter. Verouderde olie kan zo dik en plakkerig zijn als stroop.
4- Olie koelt. Op plaatsen zoals tussen zuiger en cilinder en in de cilinderkop is het de oliefilm die zorgt voor een goede warmteoverdracht tussen de metalen onderdelen. Maar olie verbrandt zelf ook als het te heet wordt, dit verschijnsel kan je in de keuken ook goed zien als je een pan met olie te heet maakt. De zwarte verbrandingsresten zullen smering en reiniging op sommige plaatsen onmogelijk maken.
In een verbrandingsmotor zullen de eigenschappen van olie snel veranderen waardoor de bovenstaande dingen niet meer uitgevoerd kunnen worden. Je kan daarop reageren zoals hier geroepen wordt: "Trap die bak maar af, dat zijn zorgen voor de pauper die zo vrekkig is dat hij tweedehands rijdt" maar je kan ook het onderhoudsadvies opvolgen.
De fabrikant geeft tegenwoordig een minimum advies af voor o.a. de olie. Immers, een fabrikant moet balanceren op het randje tussen een "goede naam" en verkoopcijfers - die niet beter worden als zijn producten eeuwig mee gaan.
Het advies bestaat voor olie uit specificatie voor de verse olie en de onderhoudsinterval. Omdat "de verpakking" van olie soms niet meer vertelt dan de viscositeit (hoe "dik" is het), is het belangrijk de rest van de specificaties ook te weten. Gelukkig zijn verbrandingsmotoren wel allemaal vergelijkbaar opgebouwd, dus zijn er veel specificaties die algemeen gelden.