Korreltje Zout
Net ingestapt
Beste experts,
De overgang van NEDC naar WLTP is al veel besproken. De nieuwe WLTP is een meer accurate meting van het verbruik en uitstoot van de auto. Dat de impact van de WLTP "nadelige" gevolgen heeft (lees hogere CO2 uitstoot) moge duidelijk zijn. Ik loop tegen de volgende uitdaging aan waar ik graag jullie expertise voor wil inschakelen.
Binnen onze organisatie worden leaseauto's met een lage CO2 uitstoot gestimuleerd met een korting op een eigen bijdrage. Auto's met een hogere CO2 uitstoot worden belast met een extra eigen bijdrage. Dit kan al snel een paar tientjes in de maand schelen. Het beleid stimuleer ik en daar sta ik ook achter. Echter wordt in het beleid geen onderscheid gemaakt tussen NEDC en WLTP uitstootnormen.
Ik heb na 1 juli 2020 een nieuwe leaseauto mogen bestellen. Deze zal naar verwachting in november van dit jaar geleverd worden. De uitstoot is volgens WLTP richtlijnen berekend. De indicatieve WLTP uitstoot van 131gr/km staat vermeld op het contract. Op basis van de NEDC norm is dat 110 gr/km. Dit is het verschil tussen een korting of een extra maandelijkse eigen bijdrage in onze organisatie.
Vraag;
Ik begrijp dat de RDW tot eind 2020 nog beide uitstootmethodes (WLTP en NEDC) zal vermelden op hun website.
In hoeverre mag ik nog terugrekenen naar de NEDC norm als de auto na 1 juli 2020 besteld is en rond november 2020 geleverd zal worden?
En bestaat er bijvoorbeeld een overgangsregeling voor de berijders in H2 2020, zodat ik toch nog gebruik kan maken van de NEDC norm?
Als nuchtere Nederlander scheelt dat namelijk mooi een paar tientjes in de maand...
Laatste toevoeging; het beleid van de werkgever wat betreft WLTP / NEDC staat los van deze vraag.
Dank voor jullie constructieve reacties.
De overgang van NEDC naar WLTP is al veel besproken. De nieuwe WLTP is een meer accurate meting van het verbruik en uitstoot van de auto. Dat de impact van de WLTP "nadelige" gevolgen heeft (lees hogere CO2 uitstoot) moge duidelijk zijn. Ik loop tegen de volgende uitdaging aan waar ik graag jullie expertise voor wil inschakelen.
Binnen onze organisatie worden leaseauto's met een lage CO2 uitstoot gestimuleerd met een korting op een eigen bijdrage. Auto's met een hogere CO2 uitstoot worden belast met een extra eigen bijdrage. Dit kan al snel een paar tientjes in de maand schelen. Het beleid stimuleer ik en daar sta ik ook achter. Echter wordt in het beleid geen onderscheid gemaakt tussen NEDC en WLTP uitstootnormen.
Ik heb na 1 juli 2020 een nieuwe leaseauto mogen bestellen. Deze zal naar verwachting in november van dit jaar geleverd worden. De uitstoot is volgens WLTP richtlijnen berekend. De indicatieve WLTP uitstoot van 131gr/km staat vermeld op het contract. Op basis van de NEDC norm is dat 110 gr/km. Dit is het verschil tussen een korting of een extra maandelijkse eigen bijdrage in onze organisatie.
Vraag;
Ik begrijp dat de RDW tot eind 2020 nog beide uitstootmethodes (WLTP en NEDC) zal vermelden op hun website.
In hoeverre mag ik nog terugrekenen naar de NEDC norm als de auto na 1 juli 2020 besteld is en rond november 2020 geleverd zal worden?
En bestaat er bijvoorbeeld een overgangsregeling voor de berijders in H2 2020, zodat ik toch nog gebruik kan maken van de NEDC norm?
Als nuchtere Nederlander scheelt dat namelijk mooi een paar tientjes in de maand...
Laatste toevoeging; het beleid van de werkgever wat betreft WLTP / NEDC staat los van deze vraag.
Dank voor jullie constructieve reacties.