Op advies van de Amerikaanse marine: stop het gebruik van touchscreen in auto's.

Durashift

Kilometervreter
Naar aanleiding van enkele ongelukken met dodelijke slachtoffers heeft de Amerikaanse marine besloten om voor een bepaald type schip de aansturing via touchscreen terug te bouwen naar mechanische aansturing.

De marine denkt dat dit ook verstandig is voor de auto industrie.

(...) when a sailor was instructed to transfer the throttle control to a different workstation, they also transferred the ship's steering control at the same time. Unfortunately, the Integrated Bridge and Navigation System was being run in a backup mode that did not safeguard against this happening.

(..)

It's a warning that the auto industry could do well to listen to. Touchscreens continue to proliferate into car infotainment systems, a trend fueled by the plaudits given to Tesla for its huge touchscreens as well as a general belief that CES-primed customers are asking for more and more consumer tech in their vehicles. But there's mounting evidence that touch interfaces are an awful idea for a driver who is supposed to be—literally—focusing on the road ahead, not hunting for an icon or slider on a screen.

Bron: https://arstechnica.com/cars/2019/08/the-us-navy-says-no-to-touchscreens-maybe-automakers-should-too/

Goed idee, lijkt mij. Het is eigenlijk wel raar dat je niet met de touchscreen (in de vorm van een telefoon) in de hand in je auto mag zitten, als bestuurder tijdens het rijden, maar je eenzelfde type scherm IN het dashboard van de auto wél mag bedienen tijdens het rijden.. :confused:

Snel door gelezen...

1)Gashendel op die marine schepen werd dus bediend via een touchscreen.....
2)Roer werd bediend via of dat touchscreen (autopilot modus) of een fysiek "roer"

1) Dat is natuurlijk vragen om problemen, dat had een kleuter nog wel kunnen bedenken..... idd snel terug bouwen naar fysieke gashendels (dan merk / voel / zie je ook veel sneller of beide motoren gekoppeld zijn of niet)

2)roer via touchscreen is, zeker in AP modus zo ongewoon niet, normaal stel je een heading in en zorgt het computertje van de AP dat het roer bediend word om die heading te houden. Vaak met een optie om te "dodgen" even zelf met een paar drukken op een knop het roer naar stuurboord of bakboord te leggen. Indien sturen op AP problemen geeft is het eerste wat je doet terug overnemen op de hand, dus met dat fysieke "roer". Werkt dat niet dan ga je over op noodsturen (ook dat kan weer op meerde manieren)

Soms is een touchscreen makkelijk (ruitenwissers, verlichting, pompen), voor bepaalde kritische operaties (gashendels, roer tijdens manoeuvreren)... is het dat niet

In een Mazda werkt het touchscreen ook niet zodra je rijdt. Dan heb je de draaiknop.

Ik ben het deels eens. Ruitenwissers kan je bij Tesla nog met de pook aanzetten. Het zijn meer "3e rangs" rijtaken als verwarming, airco, etc.. Als dat relatief eenvoudig kan met touchscreen dan lijkt me dat prima.

Ik stoor me meer aan de domme navigatiesoftware, als je voor de derde keer naar klant X rijdt in een jaar dan zou je toch bij het invoeren van de eerste letter van de die stad, aangenomen dat die herkenbaar is, de rest van het adres voorgesteld moeten krijgen. Als je voor de 150e keer in het jaar naar je werk rijdt dan zou hij toch alvast kunnen waarschuwen voor een file op je route ook al heb je niks ingesteld.

Ik heb moeite met de bediening van het touchscreen tijdens het rijden. Ik gebruik heel vaak spotify tijdens het rijden maar even terug naar een andere playlist is echt iets waarvoor ik stil moet staan.
Wat dat betreft is het ook raar dat je met Waze rijdend kan aangeven dat er politiecontrole of een gevaarlijke situatie is.
Als mijn passagier het wil aangeven, prima, maar ik begin er rijdend niet aan.

Gelukkig is mijn auto zelf nog echt helemaal oldschool: met hefbomen, niet te veel bekrachtigingen en duidelijk voelbare schakelaars.
Het mag best met een beetje gevoel.

V0RQ zei:
In een Mazda werkt het touchscreen ook niet zodra je rijdt. Dan heb je de draaiknop.

Draaiknop in de zin van, bijvoorbeeld, de keuzeknop van de verwarming?
Of een selectiedraaiknop waardoor je toch op het scherm de keuze middels de draaiknop moet selecteren?
Dit lijkt mij dan ook af te leiden..

V0RQ zei:
Ik stoor me meer aan de domme navigatiesoftware (..)

Als je voor de 150e keer in het jaar naar je werk rijdt dan zou hij toch alvast kunnen waarschuwen voor een file op je route ook al heb je niks ingesteld.

Ja, navigatie is bij mij ook wel een ergernis. Gebruik het nu frequent ivm werk.. en kom in de week op vaste locaties.. maar navigatie kiest soms niet iedere week dezelfde aanrijdroute terwijl ik op hetzelfde punt begin.

Wat wel accuraat is, viel mij op, zijn wegopbrekingen en dus omleidingen. Als die (kennelijk) goed doorgegeven zijn in de verkeerssystemen, dan leidde het systeem mij netjes over de omleidingsroute.

Wat dan weer niet helpt is de melding 'kan geen route berekenen' indien ik in het afgesloten deel van zo'n wegopbreking moet zijn... (wat de aard van de werkzaamheden soms met zich mee brengt..). Schotel dan een route voor tot het dichtsbijzijnde punt, denk ik dan.

Verder is het wel zo dat zo'n navigatiesysteem niet vanuit zichzelf gaat werken.. Denk dat er voor jouw wens op filemeldingen op woon-werktraject dan toch een functie ingebouwd moet worden. Iets in de trant van "ik hoef geen routebegeleiding.. maar toon mij eventuele vertraging op de route die ik gisteren op ditzelfde tijdstip (met een +/- marge dan) gereden heb.

Evengoed heb je dan ook weer opslag van historisch gereden routes nodig (privacy?) maar misschien is dat nu ook al het geval

Durashift zei:
...
Evengoed heb je dan ook weer opslag van historisch gereden routes nodig (privacy?) maar misschien is dat nu ook al het geval

Er zijn wel de laatste 30 bestemmingen, maar dat is een paar knoppen indrukken. Ik heb thuis en werk wel onder sneltoetsen, maar toch... er zijn legio mensen die altijd via één of twee wegen hun dorp uitgaan, een kleine melding dat je iets te wachten staat zou fijn zijn. Privacy hoeft helemaal geen punt te zijn in je eigen auto met eigen sleutel.

V0RQ zei:
Durashift zei:
...

Er zijn wel de laatste 30 bestemmingen, maar dat is een paar knoppen indrukken. Ik heb thuis en werk wel onder sneltoetsen, maar toch... er zijn legio mensen die altijd via één of twee wegen hun dorp uitgaan, een kleine melding dat je iets te wachten staat zou fijn zijn. Privacy hoeft helemaal geen punt te zijn in je eigen auto met eigen sleutel.

Ik denk dat de handigste oplossing is dat je navigatie zelf een bestemming suggereert. Mijn tomtom doet dat ook. Best wel intilligent. Als ik op verschillende dagen van de week verschillende bestemmingen heb (maar wel een soort vast weekpatroon) herkent ie dat.

Arjee zei:
...
Ik denk dat de handigste oplossing is dat je navigatie zelf een bestemming suggereert. Mijn tomtom doet dat ook. Best wel intilligent. Als ik op verschillende dagen van de week verschillende bestemmingen heb (maar wel een soort vast weekpatroon) herkent ie dat.

Google Maps doet ook zoiets, als semi-programmeur kan ik wel vertellen dat het absoluut geen moeilijke functie is, maar wel typisch zoiets is waar een stugge en logge organisatie niet zelf mee komt. Dat is erg jammer, want in tegenstelling tot handige software op je laptop of mobiel kan goeie software voor je navi al snel uren vertraging en zelfs ongevallen voorkomen.

Durashift zei:

Google kent een locationhistorie, zelfs als gratis app. Mobieltje aan is google aan; is location history wordt bijgehouden.
Voor mij heeft hij de locatie van mijn mobieltje onthouden vanaf mijn allereerste smartphone, ik kom nooit op geheime plaatsen.

Ik ben iemand die rijdend op de tast knoppen zoekt en dat is een bijzonder onhandige eigenschap in combinatie met touchscreens. Gelukkig kent spotify met mijn smartphone een koppeling naar de radio via de blauwe tand waarmee ik via de "next" knop op de radio (zo'n ouderwetse knop) een volgend nummer van de playlist kan opzoeken.
En die functie is natuurlijk nergens vindbaar gedocumenteerd, vroeger noemden we dat een "easter egg".

Het is in dat verband ook raar dat veel functies via een menu in de auto ingesteld moeten worden.
Bijvoorbeeld "Hoe fel wil ik de dashboardverlichting" is geen functie van levensbelang en ik zal hem rijdend nooit gebruiken. Maar ik voel mezelf wat verloren zitten op de parkeerplaats als ik na veel proberen menu 5, submenu 2, optie 3, tabblaadje 6, knopje 14 zesendertig keer in moet drukken terwijl de lokale buurtaapjes verwonderd kijken waarom ik niet uitstap of weg rij.
Wat zou het dan handig zijn als er een mogelijkheid is om in de huiskamer al dat soort non-vitale opties in te stellen. Als die bestandjes via www.petje.nl uit te wisselen zijn met soortgenoten zodat bij iedereen dezelfde irritant blauwe dashboardverlichting aan staat. Die koppeling kan je natuurlijk ook voor je navigatie maken en als je de interface openbaar toegankelijk en compleet met goede documentatie maakt is er vanzelf ergens een wizzkid die een prachtige interface met de centrale bedrijfsagenda in orde maakt.
Dat hoeft zelfs niet met een hypermoderne cloud-oplossing die alles vanzelf verkeerd doet, dat kan desnoods zelfs met een gemoderniseerde adidas-interface: een usb-stick ergens in het dashboard waarop de instellingen opgeslagen staan. En die adidas interface lijkt mij uiteindelijk toch heel wat prettiger dan zo'n uitgeklede, super trage pre-WO-II interieurcomputer met touchscreen waarin je werkelijk alles moet overtikken op een crisis-klein traag schermpje.

Bovendien zou je dan ook de truc kunnen toepassen: andere bestuurder, ander sticky,. Zeker als je nog veel meer functies van de auto gaat parametriseren.

Je zou zelfs een bestandje vrij toegankelijk kunnen vastleggen zodat ook monteurs zonder autospecifieke software bijvoorbeeld dat bestandje (van dat sticky) kunnen mailen naar een centrale helpdesk bij de importeur die dan meer over bijvoorbeeld een storing kunnen vertellen. Misschien zelfs geautomatiseerd zonder helpdesk medewerker, de grote wolk heeft natuurlijk heel veel prachtige mogelijkheden.

Arjee zei:
V0RQ zei:
Durashift zei:
...

Nee dank je. Wil het ding iedere keer naar de Wallen als mijn vrouw hem eens gebruikt.

rke zei:
Ik ben iemand die rijdend op de tast knoppen zoekt en dat is een bijzonder onhandige eigenschap in combinatie met touchscreens. Gelukkig kent spotify met mijn smartphone een koppeling naar de radio via de blauwe tand waarmee ik via de "next" knop op de radio (zo'n ouderwetse knop) een volgend nummer van de playlist kan opzoeken.
Herkenbaar. Je staat eigenlijk pas stil bij de nadelen van touchscreens op het moment dat je 'm hebt. Want wees eerlijk: op een telefoon of tablet is het natuurlijk perfect. Maar dan heb je daar je focus, in een auto wil je blind een knop kunnen zoeken en er dan op drukken. Dus niet het icoontje met dat muzieknootje, maar de derde knop van rechts. Ander nadeel is dat het vaak toch lastig 'richten' is in een bewegende auto. Met touchscreens zit je zo onbedoeld een centimeter mis, bij grote knoppen geen probleem maar als het wat kleiner wordt dan zit je zo in de verkeerde functie. Kun je dat ook nog weer 'herstellen'. Moet zeggen dat het in mijn huidige Fiësta op zich goed werkt, ik kan diverse zaken ook via het stuur doen en verder zit het touchscreen lekker hoog en reageert het goed. In mijn Ibiza had ik echter een (aftermarket) systeem met een beduidend slechter scherm, dat ook nog eens vrij laag in het dashboard zat. Uiteindelijk wen je daar ook wel aan natuurlijk, maar ik vond het toch wat tegenvallen. En dan heb je het alleen nog maar over zaken als radio en navi. Als je echt de besturing van een voertuig over gaat zetten naar touch dan is dat m.i. vragen om problemen.

intuïtieve bediening, ofwel gevoelsmatige bediening, op de tast, is toch beter. Als een smart Phone bedienen in de auto al niet mag, waarom dan wel een scherm dat 20 keer zo groot is en bijna net zo veel functionaliteit bied?

Daarnaast, scherm kapot, auto laten staan. Dat is met schuifjes en draaiknoppen gelukkig anders.

rke zei:
Het is in dat verband ook raar dat veel functies via een menu in de auto ingesteld moeten worden.
Bijvoorbeeld "Hoe fel wil ik de dashboardverlichting" is geen functie van levensbelang en ik zal hem rijdend nooit gebruiken. Maar ik voel mezelf wat verloren zitten op de parkeerplaats als ik na veel proberen menu 5, submenu 2, optie 3, tabblaadje 6, knopje 14 zesendertig keer in moet drukken terwijl de lokale buurtaapjes verwonderd kijken waarom ik niet uitstap of weg rij.
Wat zou het dan handig zijn als er een mogelijkheid is om in de huiskamer al dat soort non-vitale opties in te stellen. Als die bestandjes via www.petje.nl uit te wisselen zijn met soortgenoten zodat bij iedereen dezelfde irritant blauwe dashboardverlichting aan staat. Die koppeling kan je natuurlijk ook voor je navigatie maken en als je de interface openbaar toegankelijk en compleet met goede documentatie maakt is er vanzelf ergens een wizzkid die een prachtige interface met de centrale bedrijfsagenda in orde maakt.
Dat hoeft zelfs niet met een hypermoderne cloud-oplossing die alles vanzelf verkeerd doet, dat kan desnoods zelfs met een gemoderniseerde adidas-interface: een usb-stick ergens in het dashboard waarop de instellingen opgeslagen staan. En die adidas interface lijkt mij uiteindelijk toch heel wat prettiger dan zo'n uitgeklede, super trage pre-WO-II interieurcomputer met touchscreen waarin je werkelijk alles moet overtikken op een crisis-klein traag schermpje.

Als ik dit allemaal zo lees dan kan ik voor mezelf nog maar 1 juiste conclusie trekken: die ouderwetse automeuk zonder beeldschermpjes is zo gek nog niet.:)
Ik heb een heel sterk vermoeden dat ik na menu 5, submenu 2 en optie 3 de knopjes al met een hamer ga bedienen.

Muddy Bandit zei:
Ik heb een heel sterk vermoeden dat ik na menu 5, submenu 2 en optie 3 de knopjes al met een hamer ga bedienen.

Dat werkt nog het beste, dan heb je er nooit meer last van.

Ander nadeel is dat het vaak toch lastig 'richten' is in een bewegende auto. Met touchscreens zit je zo onbedoeld een centimeter mis, bij grote knoppen geen probleem maar als het wat kleiner wordt dan zit je zo in de verkeerde functie. Kun je dat ook nog weer 'herstellen'.

… en dat is precies het punt waarover ik mij al vanaf het begin van touchscreens in auto's over verbaasd heb. Ik heb niet heel veel ervaring ermee in auto's (wel wat) maar tot nu toe vind ik het echt waardeloos.

De Schaduw zei:
Ander nadeel is dat het vaak toch lastig 'richten' is in een bewegende auto. Met touchscreens zit je zo onbedoeld een centimeter mis, bij grote knoppen geen probleem maar als het wat kleiner wordt dan zit je zo in de verkeerde functie. Kun je dat ook nog weer 'herstellen'.

… en dat is precies het punt waarover ik mij al vanaf het begin van touchscreens in auto's over verbaasd heb. Ik heb niet heel veel ervaring ermee in auto's (wel wat) maar tot nu toe vind ik het echt waardeloos.
De oplossing is op zich simpel hoor. Ik zorg er altijd voor dat mijn hand contact heeft met het dashboard, zonder het touchsscreen aan te raken uiteraard. Bij mijn huidige auto is dat een kwestie van de hand bovenop het scherm leggen en dan de boel met de duim bedienen. Dat gaat prima. Maar je hebt wel even een 'vast' referentiepunt nodig, gewoon vanuit de losse pols een beetje mikken werkt niet als je rijdt.

Volgens mij is de oplossing een scherm met daarnaast of daaronder vaste toetsen. Dan heb je toch de flexibiliteit van een scherm (want daarin kun je wel alle menu's, mogelijkheden en info steeds veranderen) maar ook de vastheid van de toetsen. De functie van de toetsen verandert met de inhoud van het scherm, maar al naar gelang je routine met de menu's kun je ze toch blindelings of na een heel korte blik bedienen, zeker de meest gebruikte functies, die in het bovenste menu zitten. In feite de stand van zaken zoals het was voordat we touchscreens hadden. En dan kan er ook nog één draaiknop bij die bijv. wordt gebruikt bij de typische draaiknopfuncties zoals volume, temperatuur, etc.

Zoiets als dit dus (het rijtje knoppen aan de rechterzijde zou links moeten zitten, rechts is niets nodig):
cadillac_cts_navigation_radio.jpg

Voor navigatie kun je alsnog een keyboard in het touchscreen laten zien waarop je adressen kunt invoeren (de bedoeling is dat je dan stilstaat, de aanraakfunctie is dan uitgeschakeld tijdens het rijden).

Ik neig naar niet akkoord na dik 20K km met een V60. Daar verloopt bijna alles via het scherm als je de auto zijn interieur zo bekijkt.
1 keer na de aankoop is het inderdaad een klusje om de auto naar je zin te zetten. Maar van danaf laat ik 95% van de settings gewoon staan zoals ze zijn qua geluidsinstallatie, bliepjes, climate control, display settings, veiligheidssystemen etc.

Vandaag 2 ritten van 60 km. Welgeteld 3 x aan dat scherm geweest. 2x start stop uitzetten en 1x zetelverwarming want vanochtend was het hier verrekt koud. Navigatie, boordcomputer, telefoon heeft Volvo zo een ergonomische handige stuurwiel bediening voor gemaakt.

In ruil krijg je een net opgeruimd interieur met nauwelijks of geen knoppen, ik vind het Volvo systeem vele malen superieur aan iDrive wat ik voorheen had

PS : ik gebruik Waze voor 95% van mijn navigatie moet ik wel zeggen, voor het instellen van een nieuwe bestemming heb je wel het centrale scherm nodig maar dan nog gaat dat supervlot en de grootte van het scherm heeft als voordeel dat de toetsen vrij groot uitgevoerd zijn.

In de Prius hebben we navigatie met touchscreen, maargoed dat systeem is ook al weer 10 jaar oud en werkt wat mij betreft prima; knoppen aan de zijkanten voor de hoofdfuncties en knoppen op het scherm voor de rest. Verwarming gaat met een knop aan het stuur, mega handig (y)

Wat ik me wel afvraag, hoe zit het met spraakherkenning op nieuwere auto's ? Op mijn telefoon gebruik ik het dagelijks; in plaats van de moeilijke naam van een liedje in te toetsen en vervolgens uit de lijst met resultaten de juiste clip te kiezen zeg ik nu: "play Faith no More midlife crisis" en alles gaat vanzelf.

Leuk topic, zie het helaas pas te laat.

Toen Volvo in de XC90 hun nieuw touchscreen introduceerde was ik al sceptisch.
Je moet je ogen van de weg halen om nauwkeurig de temperatuur van de airco te wijzigen of bijvoorbeeld de stoelverwarming aan te zetten.
Van een merk als Volvo snapte ik het niet dat ze hun fysieke knoppen weghaalde.

Zelf zie ik regelmatig, als bijrijder, dat mensen hun ogen van de weg halen omdat ze moeten kijken of ze hun touchscreen juist bedienen. Vreselijk!!
Ik zelf ben groot voorstander van fysieke knoppen voor simpele zaken zoals airco / stoelverwarming / audiobediening.
Verder moet een touchscreen vergrendeld zijn als de auto niet stil staat.
Puur om te voorkomen dat mensen tijdens het rijden afgeleid worden.

Er rijden als genoeg gekken rond in het verkeer die met van alles bezig zijn behalve autorijden.
Geef ze niet nog meer reden om met iets anders bezig te zijn.

Ge Ko91 zei:
Leuk topic, zie het helaas pas te laat.

(..)
Verder moet een touchscreen vergrendeld zijn als de auto niet stil staat.
Puur om te voorkomen dat mensen tijdens het rijden afgeleid worden.

(..).

Dat zal dan functiespecifiek moeten worden, vrees ik. Klimaat / ontwaseming regeling zal toch beschikbaar moeten blijven vanwege veiligheidsaspect, denk ik.

In de Mondeo knoppen, draai en druk en touchscreen. Gewoon te bedienen tijdens het rijden, indien nodig. Ook spraakbediening, geen idee of dat werkt en stuurbediening voor een aantal functies gekoppeld aan een scherm tussen de tellers. Ik zie die extra afleiding ervan niet zo eigenlijk.

Ik heb geen touchscreen maar kan alle functies onder het rijden bedienen. Bij mijn Toyota's kon de navigatie alleen bij stilstaan ingesteld worden. Ik vind het wel prettig dat je de navigatie ook onder het rijden KUNT instellen. Liever niet maar soms is het handig.

Ja hier in de Volvo (uit 2012) ook geen touchscreen. Mis het geen seconde.

Navigatie instellen met knoppen of per stem, en wel fijne fysieke (draai)knoppen voor volume radio, stand airco, temperatuur airco etc.
Zou me dood irriteren als dat allemaal via een touchscreen moet....

Terug
Bovenaan