Hoi ik ben Joep, nieuw hier, zelfsleutelaar met mts achtergrond .

Meegaantje

Net ingestapt
Code:
Ben in het bezit van een Renault Mégane 2 met 300.00km op de teller, op lpg g3 natuurlijk want de benzineprijs is niet om over naar huis te schrijven.
Blij dat ik rij met de lpg prijs van 55 cent de liter.

Overgens ben ik een notaire gas rijder al bijna mijn hele automobilisten bestaan.
Vroeger bouwde ik mijn eigen lpg inst. zelf in een uit het buitenland geimporteerde oltimer.
Kon die meteen meegekeurd worden bij de RDW.

Hoop hier wat dingen te leren en lezen over de diverse onderwerpen zoals vooral over de transitie naar het nieuwe rijden op andere brandstoffen.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar rijden op waterstof, omdat ik denk dat dat de betere optie is naar de toekomst.

Tot zover dan, ben geen echte schrijver.
Zal nog een foto van mijn koekblik posten
(als het me lukt?)
Groet aan het hele autoweekers forum.
Joep

Welkom Joep! Wat is jouw visie op waterstof? Ik vind het zelf ook een interessant onderwerp maar vind het moeilijk om betrouwbare bronnen te vinden met echt duidelijke voor en nadelen. Tot nu toe is mijn mening dat waterstof nog te gevaarlijk is om in grote schaal toe te passen en zal de distributie en winning ervan de grote coorperaties blijven versterken cq de eindgebruikers onnodig op kosten jagen.

Je geeft aan dat je LPG rijdt voor de kosten. Ik adviseer je dan eens te verdiepen in de waterstof wereld. Wat je overal leest en ziet is dat de gehele efficientie van Waterstof van maken tot rijden gewoon veel slechter is dan de efficientie van een auto op accu's (BEV).

Daarnaast is het bijna onmogelijk (zeer kostbaar) om zelf thuis waterstof te maken / tanken waardoor je afhankelijk gaat blijven van "tankstations" die dat leveren. In tegenstelling tot electriciteit die je eventueel zelf met zonnepanelen kunt opwekken. Dat levert qua kosten ook een belangrijk nadeel op voor waterstof tov een BEV.

Er zal uiteindelijk gerust een markt ontstaan voor waterstof voor lange afstand vervoer waar tijd belangrijk is en eventuele meerkosten op de koop toegenomen gaat worden. Ik verwacht echter dat de meeste consumenten naar het kostenplaatje blijven kijken en dan zal een BEV dat gemakkelijk winnen van een waterstof auto.

Welkom Joep.

Moet ik de grap maken over zelfsleutelaar en Megane 2? ;) Valt me mee dat ie nog niet gemaakt is :)
Maar we weten iig waarom deze Megane 2 de drie ton heeft gehaald! Netjes hoor, die kilometerstand.

basvijn zei:
Je geeft aan dat je LPG rijdt voor de kosten. Ik adviseer je dan eens te verdiepen in de waterstof wereld. Wat je overal leest en ziet is dat de gehele efficientie van Waterstof van maken tot rijden gewoon veel slechter is dan de efficientie van een auto op accu's (BEV).

Daarnaast is het bijna onmogelijk (zeer kostbaar) om zelf thuis waterstof te maken / tanken waardoor je afhankelijk gaat blijven van "tankstations" die dat leveren. In tegenstelling tot electriciteit die je eventueel zelf met zonnepanelen kunt opwekken. Dat levert qua kosten ook een belangrijk nadeel op voor waterstof tov een BEV.

Er zal uiteindelijk gerust een markt ontstaan voor waterstof voor lange afstand vervoer waar tijd belangrijk is en eventuele meerkosten op de koop toegenomen gaat worden. Ik verwacht echter dat de meeste consumenten naar het kostenplaatje blijven kijken en dan zal een BEV dat gemakkelijk winnen van een waterstof auto.

Ik kwam dit afgelopen week tegen:
Nieuwe zonnepanelen produceren direct groene waterstof

Dat ziet er veelbelovend uit, maar is alleen nog op kleine schaal beschikbaar.

De toekomst van waterstof / de brandstofcel in auto's. Tja, die vraag krijg ik best vaak op verjaardagen e.d. Waar het heen gaat? Je ziet dat er toch weer autofabrikanten aanhaken op waterstof als brandstof. Toyota is er natuurlijk al erg lang mee bezig met tevens de Mirai als productiemodel. Hyundai doet nog wat mee met de ix35, en dan houdt het wel een beetje op. Maar, BMW, Daimler (GLC F-cell) en nog wat andere fabrikanten stappen toch weer in de ontwikkeling van waterstof. Kwam er laatst op LinkedIN een interessant stuk over tegen. Eens kijken of ik die kan terugvinden.

Wat ik verwacht voor de (verre) toekomst:
BEV voor de korte afstanden. Zeg 100-150 km om je woonplaats. Fuel-cell auto's nemen de rest voor rekening. Van veelrijders tot vakantieverkeer. Het vergt echter natuurlijk nog het kip-ei-verhaal. Je moet genoeg kunnen tanken.

adinsx zei:
basvijn zei:

Ik kwam dit afgelopen week tegen:
Nieuwe zonnepanelen produceren direct groene waterstof

Dat ziet er veelbelovend uit, maar is alleen nog op kleine schaal beschikbaar.

Inderdaad veelbelovend, maar dan lees je dit:

De in de zomer geproduceerde waterstof zal worden opgeslagen en in de winter worden omgezet in elektriciteit en warmte.   

Zit je straks dus met een waterstofbom in je kelder.

Verder ben ik het wel eens met de stelling dat voor groot transport waterstof een prima alternatief kan zijn en dan doormiddel van "hubs" icm NEV's om de goederen op locatie te krijgen, zoiets als dit.

Zadelsnuiver zei:
Zit je straks dus met een waterstofbom in je kelder.

Hoeft niet. Hangt van de methode af. Je kunt waterstof ook binden. De vraag is hoeveel vermogen een systeem moet leveren, hoeveel 'brandstof' je moet opslaan en hoe snel die vrij moet kunnen komen

Hiervoor hebben we het grote stel je voor topic bedacht: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,1652984,page=53

Ik laat het nu nog even open gezien de discussie :)

Terence
Autoweek moderator

Waterstof is er ook in andere varianten, denk aan mierenzuur of een poedervorm (https://www.fluxenergie.nl/nederlandse-uitvinding-waterstof-poedervorm/?gdpr=accept)

Uiteindelijk kan je er niks over zeggen, Betamax was ook beter dan VHS en kent iemand nog DCC en Minidisc?

De EVs die nu op de markt komen gaan richting of over de 400km range en dat is voor heel veel ritten méér dan voldoende, zelfs op vakantie door Europa is nu mogelijk op batterijen en dat wordt alleen maar beter. Een belangrijk punt: in elk stopcontact kan je ze opladen, niet snel, maar toch.

Dat fabrikanten een model op waterstof hebben is niet meer dan een stevig opgezette proef.

Nou leuk om te zien hoeveel reactie het onderwerp waterstof opleverd. Ik zie ook dat het rendement van electriciteit omzetten naar waterstof en vervolgens weer naar elektriciteit niet om over naar huis te schrijven is. Dat is echt jammer en kan en zal hopelijk in de toekomst verbeteren. Echter het grootste pluspunt van waterstof is wanneer het op grote schaal toegepast wordt, je ook je huis kan verwarmen omdat je de bestaande leiding infrastructuur kan benutten., en wat dacht je van je auto thuis vullen met waterstof?
Kan de gasunie mee aan de slag, gaan ze niet te ziele door de aardgasstop. Win win lijkt me.
Lees met veel genoegen de verhalen op het forum, nog bedankt voor het warm welkom.
Groet van meegaantje.
Pss. Lukt niet om mijn naam te wijzigen in de app, overigens werkt de app nog niet optimaal merk ik.

V0RQ zei:
Waterstof is er ook in andere varianten, denk aan mierenzuur of een poedervorm (https://www.fluxenergie.nl/nederlandse-uitvinding-waterstof-poedervorm/?gdpr=accept)

Uiteindelijk kan je er niks over zeggen, Betamax was ook beter dan VHS en kent iemand nog DCC en Minidisc?

De EVs die nu op de markt komen gaan richting of over de 400km range en dat is voor heel veel ritten méér dan voldoende, zelfs op vakantie door Europa is nu mogelijk op batterijen en dat wordt alleen maar beter. Een belangrijk punt: in elk stopcontact kan je ze opladen, niet snel, maar toch.

Dat fabrikanten een model op waterstof hebben is niet meer dan een stevig opgezette proef.

Sorry Joep, ik wil ook even jouw topic stelen.

Dat waterstof in poedervorm klinkt als een goed bruikbare energiedrager. Ik ben wel benieuwd naar het totale rendement van de keten vanaf genereren van de energie tot en met gebruik van de energie.
Als je weet dat batterijauto's soms toch koeling nodig hebben, is daar misschien nog iets te winnen.

On topic:
Ik ben ook af en toe een zelfknutselaar. Ik rij nu niet op LPG maar ik heb met benzinestokers, dieseltjes en gasbakken rondgereden. LPG is niet verkeerd maar het heeft soms de uitdagingen van aftermarket inbouw.

Ik merk ook dat Renault een fabrikant is die een sterk wisselende kwaliteit in de markt zet. Gelukkig zijn de laatste jaren de goedkopere producten heel goed van kwaliteit, mijn Clio verbaast mij met regelmaat. Drie ton klinkt daarom als net-ingereden.

Ik denk dat je met LPG veel meer kan doen dan men nu nog doet. Een Duitse universiteit heeft ooit een 107 aangepast zodat hij alleen nog maar voor LPG bruikbaar was maar daardoor werd de auto wel veel zuiniger dan in de multifuel versie (oud artikel in AMT).
Of LPG nog lang leverbaar blijft weet ik niet - voordat je inspuiting, compressie en de ontsteking gaat aanpassen.

rke zei:
Ik denk dat je met LPG veel meer kan doen dan men nu nog doet. Een Duitse universiteit heeft ooit een 107 aangepast zodat hij alleen nog maar voor LPG bruikbaar was maar daardoor werd de auto wel veel zuiniger dan in de multifuel versie (oud artikel in AMT).
Of LPG nog lang leverbaar blijft weet ik niet - voordat je inspuiting, compressie en de ontsteking gaat aanpassen.

LPG kent tegenwoordig 2 problemen die het gebruik ontmoedigen:
- de meeste fabrikanten beperken bij een LPG-installatie de garantie
- het huidige motormanagement zorgt ervoor dat de kosten van een LPG-installatie fors duurder zijn als het ouderwetse ongeregelde systeem.

En verder het probleem van alle tijden die hogere mrb…. de overheid mist aardig wat benzineaccijns en dat moet natuurlijk ook gecompenseerd worden met een ontmoedigingsbeleid.

Ik vind het nog steeds de fijnste autobrandstof: veilig, schoon en goedkoop.

Muddy bandit ik ben het met je eens inderdaad de fijnste brandstof, maar ik hoop dat in de toekomst waterstof een grote rol gaat spelen.
Ben eigenlijk niet goed op de hoogte van de gevaarlijke kant van waterstof, bijvoorbeeld in geval van een zware aanrijding.
Groet

Ik ga mezelf even uit een oud topic quoten:

Zadelsnuiver zei:
Er kleven echter wel een paar nadelen aan waterstof en daarom ben ik nog niet overtuigd. Je zit nog steeds met fysieke transport en opslag en dat spul heeft een zeer lage dichtheid dus om een relatief kleine hoeveelheid op te slaan heb je enorme tanks nodig, en die tanks zijn heel duur om te produceren en te gebruiken want ze moeten gekoeld worden tot 20 Kelvin. Eigenlijk is het niet rendabel om te transporteren, dus moet elke tankstation lokaal een eigen waterstofcentrale bouwen.

Daarnaast heeft de waterstofauto nu een efficientie van slechts 30% waar een gewone EV nu al op 70% zit. Aangezien het veel makkelijker en goedkoper is om een laadpaal te plaatsen dan een waterstofcentrale denk ik dat de overheden eerder zullen kiezen voor stroom, tenzij de oliemaatschappijen van deze wereld al hun centjes gaan investeren in deze lokale waterstofcentrales (en dat vervolgens dubbel en dwars weer terug willen gaan verdienen dus de kans is groot dat een liter waterstof duurder gaat worden dan het equivalent in stroom).

Dan moet je ook nog afvragen of iedereen zit te wachten op een waterstofcentrale in de "achtertuin", het spul heeft de nare eigenschap om ontzenttend lichtontvlambaar te worden wanneer het met zuurstof in aanraking komt. Benzine en diesel zijn dat ook, maar dan hebben we het over een handjevol raffinaderijen vs duizenden waterstofcentrales.

Het meest onlogische vind ik nog dat je stroom moet gebruiken om waterstof te maken, om het dan vervolgens weer in de auto om te zetten naar stroom. Daarmee is opwekken van waterstof dus eigenlijk alleen rendabel als er sprake is van overcapaciteit aan elektriciteit.

Als we nu een universele maat van battery pack zouden kunnen ontwikkelen voor alle auto's zouden we beter de tankstations zo kunnen inrichten dat je op leen/omruil basis daar je battery pack aan de oplader hangt en een andere, volle weer in de kofferbak legt, ongeveer het zelfde idee als met gasflessen. Transport van elektriciteit is vele malen makkelijker dan van waterstof, het kan waar dan ook worden opgewekt (ook groen) en bij overcapaciteit zou je vrijwel alle anders vergane elektriciteit op kunnen slaan.

Zadelsnuiver zei:
Ik blijf het onlogisch vinden om stroom naar een "waterstofceltankstation" te vervoeren, dan water om te zetten in waterstof, op te slaan in de eerder genoemde veel te grote en dure tanks met alle risico's van dien om dan in een auto te tanken en vervolgens weer om te zetten naar stroom. Je kunt al die kosten en stappen besparen door die stroom gewoon direct in universele plug&play batterpacks te stoppen, hoef je je ook geen zorgen te maken over de levensduur van de batterij ;)

Geloof me, als de oliemaatschappijen van deze wereld hun grip krijgen op de waterstofdistributie zoals ze dat op fossiele brandstof hebben zijn we straks weer allemaal bij "af". Ik verdenk ook (alu hoedjes in de aanslag) dat we alle "voordelen" van de waterstofauto met gekochte nieuwsartikelen en propaganda door de strot geduwd (gaan) krijgen want de Shell's, Exxonmobil's en BP's zien het als een manier om hun imperium in stand te kunnen houden. Vergeet niet dat er ruim 2 miljoen (!) man werkzaam zijn binnen de 5 (!) grootste oliemaatschappijen en die moeten allemaal betaald blijven worden.
We moeten van het hele "tanken" idee afstappen, is niet meer van deze tijd.

En:

Zadelsnuiver zei:
Ik zeg ook niet dat het makkelijk gaat zijn, maar dat is het bouwen van duizenden locale waterstofcentrales ook niet. Wat nu uiteindelijk de "standaard" gaat worden; er zal eerst door de zure appel gebeten moeten worden.

Het grote bijkomende voordeel van de uitwisselbare batterypacks is dat je ze ook gewoon thuis op kunt laden. Maak dat ding ongeveer net zo groot als een reiskoffertje, 2 wieltjes erop en een uitschuifbaar handvat en je rolt 'm zo de huiskamer in. Zo kunnen de flatbewoners ook gewoon EV rijden en heb je geen laadpalen nodig.
Nu zijn de accu's nog te duur en te groot/zwaar, maar ik weet zeker dat het in de nabije toekomst mogelijk zal zijn.

Ook haal je zo het monopolie weg bij de oliemagnaat, iedereen met een paar zonnepanelen op z'n dak of een windmolen in de tuin (klinkt gek maar hier in Finland bestaat het al) kan een klein accuwissel station beginnen.

Link naar het complete topic:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?29,5748285,5748285#msg-5748285

Terug
Bovenaan