Waar zit de katalysator bij een Corolla E12 model, 1.6 benzine?

A

Anoniem

Guest
Hallo, sindskort brandt oranje lampje (motormanagement) bij mijn toyota corolla 1.6 benzine, bouw 2002 (e12 model). Bij dealer geweest om code uit te lezen, bleek dat katalysator oorzaak is. Reparatie 1.600 o_O Dus bij lokale sloperij eentje gevonden met uitlaatspruitstuk en lambdasonde voor 100 euro, alleen vroeg de man van sloperij of ik ook de andere deel van katalysator nodig heb? Dat brengt me in de war en op internet zie ik afbeeldingen dat er bestaat ook iets van drieweg-katalysator. Zou ik dat onderdeel ook nodig hebben of heb ik eigenlijk dat nodig en niet datgene wat ik kocht? Ik dacht dat katalysator gewoon gelijk komt achter motor..

Op foto staat katalysator dat ik heb gekocht en hoe ziet die drieweg-katalysator eruit? Moet ik die ook eigenlijk vervangen? Of is die voorste voldoende?
Bedankt voor moeite en meedenken.

PnbvN4D.jpg

Toyota heeft normaal de cat. Gelijk na de spruitstuk.

Bij mijn e11(e110) staat in het boekje waar de cat zit. Kijk ook eens in je handleiding. Misschien heb je daar meer info.

Ik zou niet lukraak een kat vervangen. Maar de oorzaak waarom de kat kapot is. Een kat hoort niet kapot te gaan.
Als een kat kapot gaat is er iets niet goed met het mengsel.
Goede verdere diagnose is dus noodzakelijk.
Anders blijf je een kat en lambda vervangen.

Er zijn wel een aantal oorzaken waardoor een katalysator kapot kan gaan, zoals verkeerde brandstof, defecte lambdasonde, backfire e.d., maar eens met packingharry dat dit niet zo maar gebeurd.

De opgegeven prijs is wel heel erg pittig : kijk eens op de site van www.uitlaatdiscounter.nl en tik daar je kenteken in : voor mijn Alfa 147 kom ik uit op maar 350 euro

Ik zou eerst alleen de lambda sensor(en) vervangen.
Als die kapot is krijgt je ECU ook verkeerde informatie.
Een dealer vervangt gewoon alles, tja lekker makkelijk geld verdienen en opgelost.

Bedankt voor reacties. Auto rijdt verder goed, geen stotteren of inhouden of rare geluiden.. Trekt goed op en brandstofverbruik is ook normaal. Dan denk ik misschien is sensor (lambdasonde) vies maar zal bij een garage laten na kijken. Wat ik dus verwarrend vind dat op webshops 2 soorten katalysatoren staan voor mijn auto. Model dat ik boven heb gepost en andere lange pijp - model, zoals op foto. Zou dit betekenen dat ik inderdaad 2 katalysatoren nodig heb? of dat katalysator uit 2 losstaande stuks bestaat?

tVxotGV.jpg

Hoe is de olie?
Zoals gezegd gaat een catalysator niet zo maar stuk. Een lambadasonde kan wel eens stuk gaan.
Houd de olie in de gaten van de Corolla. Door olieverbruik kan de katalysator verstopt raken. Het vervangen van de kat en evt lambadasonde kan het probleem tijdelijk oplossen, maar de oorzaak is nog niet opgelost.

De afbeeldingen laten twee verschillende katalysatoren zien : de een zit direct achter het spruitstuk ( eerdere opmerking van Snelle Willy) en de ander in de lange pijp onder de auto.
De derde is een gewone tussendemper.

Je kunt of goed bij je eigen auto kijken welk type het is of gewoon bellen naar een webshop en naar exacte type vragen op basis van VIN ( voertuig identificatie nummer, meestal achter de voorruit te vinden ) als je op kenteken verschillende typen dempers te zien krijgt.

Ik denk dat verschil in type katalysator te maken heeft met productieland, modellen die in England of Japan zijn gemaakt maar zal zeker weten als auto bij garage is

Er zijn ook corolla waar de katalysator nog nooit vervangen is dit heeft ook wat bovenstaande met mengsel te maken ik tank 99% Shell ivm daar reinigings middelen in zitten wat ten goede komt voor de levensduur van de katalysator.
toen ik de auto eerste jaar had is die vervangen
Dat was in 2010 nu 2018 op onbemande tinq en tango liep hij niet goed en verbruik was meer en de dealer had mij ook afgeraden om zo min mogelijk onbemand te tanken sinds ik Shell tank zuiniger geworden en motor rustiger.
Stiller.

Dat is waar James007, het bleek toch aan branstof te liggen.. Bij een garage geweest en die haalde oude brandstof eruit en getankt bij Shell kwaliteitsbrandstof en lampje bliijft uit.

Terug
Bovenaan