Hoe lang gaat een auto mee?

Soloman

Wegverkenner
Ik ben me er terdege van bewust dat dit wel een heel brede vraag is, want het hangt af van onderhoud, brandstof, hoe de eigenaar er mee om gaat, etc.
Ik zie wel eens auto's met drie ton op de klok die gewoon helemaal totaal op zijn. En dat zijn niet de minste auto's. Dan denk ik, hoe kan dat nou?
Is er bijvoorbeeld voor benzineauto's een soort ongeschreven norm dat ze bij drie ton gewoon standaard versleten zijn?

Die van mij gaat ook naar de drie ton. Nog geen last ergens van, maar wel misschien een serieus punt om rekening mee te houden.

Nee, het is geen ongeschreven norm dat auto's bij drie ton gewoon standaard versleten zijn. Het hangt allemaal af van onderhoud, brandstof, hoe de eigenaar er mee om gaat, etc. Soms zie je inderdaad wel eens auto's met drie ton op de klok die gewoon helemaal totaal op zijn. Maar vaak is dat dan een kwestie van onderhoud, brandstof, hoe de eigenaar er mee om gaat. Zelfs niet de minste auto's kunnen aan het eind van hun Latijn zijn na drie ton op de klok. Andere auto's die naar de drie ton gaan, hoeven nergens last van te hebben en lopen met gemak door naar de zes ton. Het is eigenlijk een te brede vraag. Het ligt ook aan het gebruik, korte afstanden of lange afstanden. Als iedereen jaarlijks 120.000 km zou rijden, dan zouden er massa's auto's zijn met 700.000 km op de teller zonder noemenswaardige problemen.

Leuke vraag!
Bouwkwaliteit speelt ook een grote rol, naast wat ^Pheaton al schreef.
In mijn ervaring zijn Japanse auto's wat taaier en kunnen met minder slijtage meer werk verzetten. Maar daar zitten ook uitzonderingen tussen, net als Europese of Amerikaanse auto's.
Size matters: grotere auto's zijn vaak robuuster uitgevoerd dan A-segmenters en kunnen langer mee gaan.
Stadsgebruik verslijt een auto 10x sneller dan snelweg.

Zolang je maar geld in een auto blijft pompen, gaat die een eeuwigheid mee.

Zijn auto's die meer als een miljoen kunnen aantikken. Weet dat er wat Volvo's en Saabs rondrijden met 700~800k. Maar echt het hangt helemaal af hoe je er mee om gaat. En ook hoe kortere afstanden je rijdt hoe sneller de auto slijt. In Australië is het heel gebruikelijk om een auto met 300k op de teller te kopen en die gaan dan nog heel lang mee. De zogenoemde campervans daar waar backpackers mee rond gaan, zijn vaak nog goed in orde met 450+k op de teller en die worden meestal niet zeer goed onderhouden. Maar die rijden dan wel vaak langere afstanden. Hier in Nederland zijn het vaak maar korte stukjes om t zo maar te zeggen.

Het is echt van vanalles en nog wat afhankelijk. Zoals gezegd, de combinatie goed onderhoud en 'goed gebruik' maken heel veel uit.

Zelf heb ik eens én een Peugeot 205 GTI 1.6 én een 205 CTI 1.6 gehad. Ongeveer hetzelfde bouwjaar, identieke motor. De GTI had 3 ton op de teller en leek klaar voor de volgende 3 ton, geen centje pijn (ja motornummer 'klopte'). De CTI had slechts 2.2 ton, was uitgeleefd en de motor was totaal versleten en verbrandde olie. Die was echt afgetrapt.

Cor Ollaa zei:
Ik ben me er terdege van bewust dat dit wel een heel brede vraag is, want het hangt af van onderhoud, brandstof, hoe de eigenaar er mee om gaat, etc.
Ik zie wel eens auto's met drie ton op de klok die gewoon helemaal totaal op zijn. En dat zijn niet de minste auto's. Dan denk ik, hoe kan dat nou?
Is er bijvoorbeeld voor benzineauto's een soort ongeschreven norm dat ze bij drie ton gewoon standaard versleten zijn?

Die van mij gaat ook naar de drie ton. Nog geen last ergens van, maar wel misschien een serieus punt om rekening mee te houden.

Onderhoud is heel belangrijk. Oudere auto's hadden een onderhoudsschema waarmee je zo lang mogelijk kon rijden, moderner spul lijkt meer voor 3 ton max gemaakt te zijn.
En vergeet de roestpreventie niet, veel auto's komen op de sloop omdat het roestduiveltje lekker heeft gesmuld van het plaatwerk.

Ik heb mijn Camry met 200.000 op de teller gekocht, en het ding volgens het onderhoudsschema onderhouden. Ik rij nooit volgas met koude motor, maar als de motor goed warm is, mag hij van mij best wel flink werken. Lees langere tijd volgas, tegen het rood....

Deze Camry verbruikte met 350.000 km op de teller zo weinig olie (de voorgeschreven 10W40 ) dat het niveau niet zichtbaar zakte in 10.000 km. De motor startte altijd in een keer, zodat ik pad merkte dat de accu slecht werd toen ik hem een keer vrijwel direct na het starten weer uitzette en hij daarna met het laatste restje lading nog net de motor op gang wist te slingeren.

Ik heb wel bij 300.000 een motorflush en inlaatreiniger gebruikt om de boel weer wat op te frissen.

Volgens het RDW heeft de man die hem van mij gekocht heeft hem nog steeds en hij is nog steeds APK gekeurd. Het beestje was van 1996, nog even en het begint een youngtimer te worden.

Blijft een relatieve kwestie.
Er zijn wel merken die beter zijn dan de andere. Maar ook dat is relatief. Ik heb de slechtste auto's ook met de hoogste kmstanden gezien (wat er niet op zit kan ook niet kapot zegmaar) En de beste auto's die na 10 jaar al half weggeroest waren.
Ook auto's die nog niet eens een ton aan km hebben voor ze de sloop op gaan, en dan bedoel ik geen technisch totall exemplaar maar waar bijvoorbeeld de motor het heeft opgegeven door zoiets als een geknapte ketting (en een nieuwe motor is er zo ingezet maar duur)

Denk dat een hoop auto's veel langer rond hadden kunnen rijden als we niet in een wegwerpmaatschappij hadden geleefd en mensen die niet fatsoenlijk met een auto omgaan hun rijbewijs niet hadden. Maargoed "als"

Kalm an zei:
@rke. Die Camry is al een youngtimer, bijna een oldtimer dus:)

Sommigen vinden dat ik dat ook ben. Ik heb daarom een sterke voorkeur voor het woordje "bijna".

Cor Ollaa zei:

Gemiddeld zijn auto’s 17,9 jaar oud bij sloop.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/20/personenauto-s-steeds-ouder

Auto’s gaan langer mee
Maar de bolides die nu uit de fabriek rollen gaan ook langer mee. “Auto’s worden steeds beter van kwaliteit en minder onderhoudsgevoelig waardoor vervanging steeds minder dringend wordt”, aldus Dickmann.

Bron: https://www.businessinsider.nl/nederlandse-autos-worden-steeds-ouder-dit-zijn-de-redenen-640730/

Geen idee hoe lang een auto in het algemeen mee gaat.

Die van mij gaat in elk geval al 21 jaar en 675000km mee. Volvo S70 2.5 10klepper. En hij doet dit ook al 675000km op LPG.

Ding rijdt nog alsof hij gisteren van de band is gerold, ziet er nog prima uit, heeft nog de originele motor en automaatbak, verbruikt ongeveer 1 liter olie op 20000km.

Nu heeft het ding wel altijd zijn reguliere onderhoud gehad en zijn zaken die versleten zijn gewoon, zoals het hoort, vervangen.

Vind dat het merk ook erg meespeelt. En binnen het merk de verscheidene motoren / type ook nog eens.

Mijn eerste Honda Civic (1.5 V-tec, benzinemotor bouwjaar 1999) kocht ik met 35.000 km op de teller. Ik heb één keer een scheurtje gehad in de verdelerkap: kosten 70 euro. Voor de rest heb ik tot aan 500.000 km geen één mankement gehad. (naast de normale onderdelen die slijten, zoals remschijven, distributieriem, etc) Op dit kilometrage heb ik de auto weg moeten doen ivm roest. De Honda garage in Drachten destijds vertelde mij dat dit type auto pas echte motorproblemen krijgt rond de 7 ton.

Ik ben een gemiddeld rijder qua rijgedrag (hoewel ik hem in het begin - was toen nog relatief jong - flink de sporen heb gegeven.) en gaf mijn auto maar 1 x in de 100.000 km een onderhoudsbeurt! Pas na 3 ton op de teller moest ik af en toe een klein beetje olie toevoegen, maar dit was nihil.

Honda, Toyota en nog wat japanners staan al jaren bovenin de lijsten van meest betrouwbare auto's.

Na 10 jaar en 200.000 km ging onze gold metallic Volkswagen Jetta 1600 Comfortline 5-speed de deur uit.
En waarom !? Gewoon omdat je een keer iets anders wilt hebben. De huidige eigenaar rijdt er weer met
plezier 10 jaar in. Dus het wegdoen was een beetje dom. Niet zo maar dom maar heel erg dom.

Ooit in een economiekatern gelezen, dat Europese autobouwers de techniek dimensioneren op tenminste 5000 gebruiksuren (met voorgeschreven onderhoud). Het is natuurlijk altijd een afweging tussen kosten en kwaliteit. Als ik om me heen kijk, lijken die 5000 uren wel zo ongeveer te kloppen:

- snelweggebruik, gemiddeld 80 km/h. Bij 5000 uur betekent dit dat na 400.000 km de techniek kan gaan nalaten;
- stadsgebruik; gemiddeld 40 km/h. Na 200.000 komen de grote kosten.

Mijn auto's in het verleden hielden zich goed aan dit schema, en werden 'moe' na deze tijd.

(En natuurlijk, uitzonderingen zijn altijd mogelijk. Zo zijn er auto's, die beruchte ontwerpfouten hebben. En mijn Citroën BX Diesel, die ik na minimaal onderhoud en 812.000 km na een ongeluk heb moeten laten staan, had echt geen 160 km/h gemiddeld gereden in zijn leven...)

Neem 2 identieke auto's en laat in de één 10.000 keer een gezin in- en uitstappen met af en toe een fiets, klusspullen of badlakens met zand en in de andere een 2500 keer een vrijgezel met af en toe een passagier of een weekendtas.

Deze aantallen zijn mogelijk in 10 jaar (autogezin versus fietsforens)

Zonder een kilometer te rijden kan auto nummer één al zoveel reparaties meer hebben (bekleding, vergrendeling, gordels, ramen, knopjes, krassen en deuken in lak etc ) dat hij zo goed als waardeloos is.

Neem daar nog wat verwaarlozing van onderhoud door druk gezin versus de punctuele liefhebber bij en zie het resultaat.

Het type gebruik is ook erg verschillend voor de auto. De oude Corsa die ik heb heeft nu bijna 2,5 ton gedaan. Dit zonder dat er aan de auto qua motor wat bijzonders gedaan is en nog op de originele koppeling enz. Het begin van zijn leven heeft hij het "rustig" gehad. Elk jaar maar weinig km. Sinds ik hem hem moet hij opeens "hard" werken. Jaarlijks 40.000km..... Dit zijn echter vrijwel allemaal snelweg kilometers. Zodra de motor warm is gewoon alles met 130 op de teller.... Uiteindelijk zal het voor de auto een stuk minder zwaar zijn om mijn gebruik te hebben dan om die kleine stukjes te hebben.

In de straat woont bijvoorbeeld ook een vrouw met een wat nieuwe Suzuki Alto. Ze rijd er jaarlijks 3000km mee..... Dan kun je na haar die auto met misschien 30.000 km kopen na 10 jaar maar of de auto er in die tijd beter van geworden is.... Ik durf wel te zeggen van niet.

@ Mon Dieu: onze witte Citroën BX 19 TRD Hatchback met blauwe bekleding was ook onverwoestbaar. Even een regulier beurtje bij de sympathieke dealer in Wierden en weer gaan met die banaan. Het was echt geweldig.

opel-omega zei:
. Dan kun je na haar die auto met misschien 30.000 km kopen na 10 jaar maar of de auto er in die tijd beter van geworden is.... Ik durf wel te zeggen van niet.

Dat kunnen natuurlijk prima 50 dagen met 60km zijn. Niks mis mee.

En voor de motor is 1000 keer 3km slecht ja.. maar slechter dan één of twee ton rijden? En het is natuurlijk gemiddeld. Er zal vast wel ergens een hopeloze bak met 50.000km staan maar grosso modo kan je beter 50 duizend dan 150 duizend op de klok hebben.

Het is maar net wat de eigenaar er voor over heeft om de auto op de weg te houden.
Als je een band met de auto hebt dan neem je de kosten voor lief, en onder de noemer "hobby mag geld kosten" kan er veel gerechtvaardigd worden.
Zelfs het grootste wrak van de weg kun je wel weer perfect krijgen (is mij al diverse keren gelukt met o.a. een Matra Rancho), en een versleten techniek kun je met een revisie ook weer een nieuw leven geven.
Of het economisch allemaal nog wel verantwoord is is weer een ander verhaal... ik kijk bij m'n hobby-auto's eigenlijk nooit verder als het globale evenwicht tussen de werkelijke verkoopwaarde en de totale materiaalkosten: mijn hobby-uren die ik er in steek vallen onder de noemer "ontspanning" en die hoef ik voor mezelf niet in rekening te brengen ondanks dat ik ze wel netjes bij houdt. (zo kwam ik voor die Matra Rancho na 3½ jaar restauratie op het uurloon van € 0,63 uit, maar de voldoening was gewoon onbetaalbaar)

Enzo Ferrari zei:
Cor Ollaa zei:

Auto’s gaan langer mee
Maar de bolides die nu uit de fabriek rollen gaan ook langer mee. “Auto’s worden steeds beter van kwaliteit en minder onderhoudsgevoelig waardoor vervanging steeds minder dringend wordt”, aldus Dickmann.

Bron: https://www.businessinsider.nl/nederlandse-autos-worden-steeds-ouder-dit-zijn-de-redenen-640730/

Dickmann praat onzin. Tegenwoordig worden auto's gebouwd naar de maatstaven van de wegwerpmaatschappij. Ze moeten zeven jaar of drie ton mee kunnen. Vroeger, toen auto's nog analoog waren en de ingenieurs de baas, was het adagium: zo lang mogelijk mee kunnen. Auto's met digitale techniek, can-bus systemen, elektronica, enz enz. zijn juist veel gevoeliger voor optredende onoplosbare storingen dan ouderwetse analoge auto's. Een Golf II kan eindeloos mee, omdat werkelijk iedere vorm van mechanische slijtage opgelost kan worden. Een motor kan je reviseren, een carrosserie kan je body-off restaureren en een stoel is opnieuw te bekleden. Maar met welke computer ga je een auto uit 2005 uitlezen in 2055? En hoe ga je 134 kilo gekleurde spaghetti vervangen?

500 E zei:
Enzo Ferrari zei:
Cor Ollaa zei:

Auto’s gaan langer mee

Dickmann praat onzin. Tegenwoordig worden auto's gebouwd naar de maatstaven van de wegwerpmaatschappij. Ze moeten zeven jaar of drie ton mee kunnen. Vroeger, toen auto's nog analoog waren en de ingenieurs de baas, was het adagium: zo lang mogelijk mee kunnen. Auto's met digitale techniek, can-bus systemen, elektronica, enz enz. zijn juist veel gevoeliger voor optredende onoplosbare storingen dan ouderwetse analoge auto's. Een Golf II kan eindeloos mee, omdat werkelijk iedere vorm van mechanische slijtage opgelost kan worden. Een motor kan je reviseren, een carrosserie kan je body-off restaureren en een stoel is opnieuw te bekleden. Maar met welke computer ga je een auto uit 2005 uitlezen in 2055? En hoe ga je 134 kilo gekleurde spaghetti vervangen?

Ik heb sterk het vermoeden dat dit verhaal helaas waar is.
Kijk naar de zaken waardoor moderne auto's op de sloop terecht komen, dan zie je de raarste dingen die voor 2000 nauwelijks voorkwamen. Extreem olieverbruik, software ellende (ok, de computers zijn sindsdien sterk gegroeid), mechanische ellende..
Wie heeft er wel eens een drijfstang uit het blok zien floepen? Dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn. Wie heeft er wel eens olie bij gegooid? Ah, u heeft een auto van na 2000. Wie heeft er nog een pc staan met Windows 95? Vast nodig om de instellingen van een oude auto te veranderen ALS je ook het geheime software pakket van de leverancier er voor geregeld hebt.

Aan de andere kant: we gaan straks met de status van de auto naar de status die een fiets nu heeft.
Welk merk fiets heeft u? Een blauwe.....
Stadsfiets of racefiets? Zo een met normale banden....
En als ie stuk is geef je hem aan iemand om als tweedehandsje op te knappen of je gooit hem weg.

Mijn buur zijn Volkswagen Touran 2.0 TDI zal niet lang meegaan, die scheurt élke morgen volle snelheid met koude motor weg, en het is niet eens een lease, die mag zich wel aan privékosten verwachten binnenkort...

Hoeveel mensen rijden hun auto rustig warm? Hoeveel mensen laten de auto nadraaien ivm de turbo?
Oudjes die de koppeling laten slippen enzovoorts... het hangt inderdaad oa af van hoe je er mee omgaat

Onze Mazda 626 indertijd hebben we pas na 340000 km weggedaan, er zat nog altijd de eerste koppeling onder, 3 mensen hebben er mee leren autorijden. Hoeveel mensen rijden er 340000 km met een koppeling tegenwoordig zoveel kilometers?

De enige kosten naast regulier onderhoud dat we aan die auto hebben gehad was de aandrijfas, omdat ik er mee op een paaltje ben gevlogen...

Een vriend die toendertijd met een Audi 80 1.8 benzine reed, idem dito, 200000 km met enkel regulier onderhoud is ie zover gekomen... toen hij hem wegdeed was de auto nog in prima staat. De auto is nochtans redelijk misbruikt geweest.

Als ik al de auto's zie die we hier op de zaak hebben gehad de laatste zie heb ik het gevoel dat ze toch zo stevig niet meer in elkaar zaten zoals vroeger
De zotste dingen gaan er aan kapot, dingen waarvan je het niet verwacht,
Anderzijds heb ik wel het gevoel dat de motorblokjes zelf het langer uithouden dan de auto's van vroeger.

Ewout zei:
Mijn buur zijn Volkswagen Touran 2.0 TDI zal niet lang meegaan, die scheurt élke morgen volle snelheid met koude motor weg, en het is niet eens een lease, die mag zich wel aan privékosten verwachten binnenkort...

Hoeveel mensen rijden hun auto rustig warm? Hoeveel mensen laten de auto nadraaien ivm de turbo?
Oudjes die de koppeling laten slippen enzovoorts... het hangt inderdaad oa af van hoe je er mee omgaat

Onze Mazda 626 indertijd hebben we pas na 340000 km weggedaan, er zat nog altijd de eerste koppeling onder, 3 mensen hebben er mee leren autorijden. Hoeveel mensen rijden er 340000 km met een koppeling tegenwoordig zoveel kilometers?

De enige kosten naast regulier onderhoud dat we aan die auto hebben gehad was de aandrijfas, omdat ik er mee op een paaltje ben gevlogen...

Een vriend die toendertijd met een Audi 80 1.8 benzine reed, idem dito, 200000 km met enkel regulier onderhoud is ie zover gekomen... toen hij hem wegdeed was de auto nog in prima staat. De auto is nochtans redelijk misbruikt geweest.

Als ik al de auto's zie die we hier op de zaak hebben gehad de laatste zie heb ik het gevoel dat ze toch zo stevig niet meer in elkaar zaten zoals vroeger
Anderzijds heb ik wel het gevoel dat de motorblokjes zelf het langer uithouden dan de auto's van vroeger.

Mijn vader repareerde begin 70-er jaren (Ja, ik ben geen 16 meer) speldjes van die firma met een ster op de gril. Als je 4 of 5 ton wist te halen zonder de motor te laten reviseren, kreeg je zo'n speldje.
Maar de speldjes (zilver voor 4 ton, goud voor 5) waren van veel míndere kwaliteit dan de auto's, dus mijn vader moest ze regelmatig repareren.

Tegenwoordig (50 jaar later) heeft men geen speldjes meer nodig. Scheelt wel in de kosten.

rke zei:
Ewout zei:

Mijn vader repareerde begin 70-er jaren (Ja, ik ben geen 16 meer) speldjes van die firma met een ster op de gril. Als je 4 of 5 ton wist te halen zonder de motor te laten reviseren, kreeg je zo'n speldje.
Maar de speldjes (zilver voor 4 ton, goud voor 5) waren van veel míndere kwaliteit dan de auto's, dus mijn vader moest ze regelmatig repareren.

Tegenwoordig (50 jaar later) heeft men geen speldjes meer nodig. Scheelt wel in de kosten.

In aankoop van speldjes of revisie van motoren? o_O

Edit, ik moest het even herlezen, vandaar, ik weet dat Mercedes indertijd zijn onderdelen in eigen beheer maakte en dat het 'fout' is beginnen lopen wanneer men de onderdelen in uitbesteding liet make

Edit 2, ik hoorde enkele jaren geleden van plastic spanrollen voor distributieriemen, plastic wordt elders ook gebruikt, mijn skoda had plastic in de gasklep, daar is men ook van teruggekomen

Ik heb 261000 op de teller van Mn Nissan almera 16/06-2000.
Ik heb genoeg onderhoud er aan gehad maar hij rijd als n zonnetje je zou denken dat hij nog maar 100000 op de teller heeft,
zo mooi rijd hij maar zoals hierboven vermeld bij goed onderhoud wat I altijd doe kan die van mij nog wel 200000 mee dus de 300000 haalt hij ook met gemak maar voor die tijd staat er n Toyota achter t huis.

500 E zei:
Dickmann praat onzin. Tegenwoordig worden auto's gebouwd naar de maatstaven van de wegwerpmaatschappij.

Hoe verklaar jij deze cijfers dan?

eoPMOTf.png

Ewout zei:
Edit 2, ik hoorde enkele jaren geleden van plastic spanrollen voor distributieriemen, plastic wordt elders ook gebruikt, mijn skoda had plastic in de gasklep, daar is men ook van teruggekomen

Bij plastic is het verharden goed voorspelbaar. In mijn Polo zitten veel plastic motordelen, o.a. een waterpomphuis. Laat daar nu ook de thermostaat in zitten die zo geconstrueerd is dat als het plastic dwarsstukje breekt, hij niet meer open gaat.
Het ultieme recept voor een afgeschreven motor, werkt misschien nog beter dan een plastic spanrol die eigenlijk op tijd vervangen moet worden.

Ik wacht met spanning op aftermarket ontwerpen voor 3d printers zodat ik dat huis iedere 10 jaar preventief kan vervangen. Net zoals het dashboard, de benzinetank, het inlaatspruitstuk, het middenconsole en nog veel meer onderdelen.

Bij auto's die nu van de band rollen is de misere mogelijk nog groter. Stel je voor: "Halogeenlampen zijn er niet meer, ik pruts wel een setje Xenon in de koplamp".
Poef, deed de computer en toen was de rook eruit en de elektra op.
Nieuwe computer er in knutselen, zegt u?

Ik heb hier een heel mooi programma liggen wat op een Windows XP computer goed schijnt te draaien. Maar ook Microsoft durft dingen te beloven die niet helemaal werken, de compabiliteitsmodus werkt bij mij nog niet.
Hoe ga ik dan de geheime fabrikantensoftware installeren op een moderne pc? Er slingeren nu al hele oude computers rond in werkplaatsen zodat ook oude auto's een beurtje kunnen krijgen.

OBD1 bestaat al sinds dat Windows 2.1 uit kwam (1988). Ik ken vrij weinig mensen die daar nog meewerken. Daarnaast heeft Bosch sinds 2013 een app ontwikkeld waarmee je met een smartphone (grotendeels) een auto uit kan lezen. Dus ik snap de bezwaren van de hedendaagse auto's niet zo. Ik denk zelfs dat een ingewikkelde storing opzoeken bij een auto zonder CANBUS veel meer tijd (en dus geld) kost om deze te lokaliseren/analyseren. Dat is nog ouderwets multimetertje prikken, mits er nog voldoende sap in het elektronica circuit zit.

Enzo Ferrari zei:
OBD1 bestaat al sinds dat Windows 2.1 uit kwam (1988). Ik ken vrij weinig mensen die daar nog meewerken. Daarnaast heeft Bosch sinds 2013 een app ontwikkeld waarmee je met een smartphone (grotendeels) een auto uit kan lezen. Dus ik snap de bezwaren van de hedendaagse auto's niet zo. Ik denk zelfs dat een ingewikkelde storing opzoeken bij een auto zonder CANBUS veel meer tijd (en dus geld) kost om deze te lokaliseren/analyseren. Dat is nog ouderwets multimetertje prikken, mits er nog voldoende sap in het elektronica circuit zit.

Moderne monteurs worden door fabrikanten gezien als apen die schroefjes vast en los kunnen draaien.
Op het moment dat de software een verkeerde diagnose stelt (en dat gebeurt vaak genoeg) staat de monteur met de handen in het haar. De machine is heel complex, de software is niet openbaar, en het onderhoud mag niet meer zijn dan vervang dat deel van de auto of vervang dat deel.

Ik heb in een onderhoudsboek uit 1960 nog zien staan hoe de lagers van de waterpomp vervangen moesten worden, waarbij extra aandacht geschonken diende te worden aan de keerringen en de as van de waterpomp. Hoe je de krukas moest uitlijnen en hoe veel je van de kop mocht afslijpen. Of hoe je de contactpunten moest vijlen.

Als jouw bolide uit 2018 over twintig jaar een nieuwe waterpomp nodig heeft, dan ga je naar het magazijn en.... grijp je mis want sinds 2020 worden er geen nieuwe waterpompen meer gemaakt.
En lagertjes vervangen of nieuwe keerringen? Daar moet de waterpomp wel op gebouwd zijn en dat is ie dus niet. Met wat geluk is er een liefhebber die de productie voortzet maar hoeveel liefhebbers zijn er voor een model wat maar een paar jaar in productie is geweest?
Terwijl die lagers universeel zijn, die zitten ook in je wasmachine.

Het is moeilijk te bepalen hoelang een auto meegaat. Dit is afhankelijk van vele factoren natuurlijk. Mijn Ford Focus heeft namelijk onlangs nog zijn problemen gehad. Het contactslot moest vervangen worden, laten doen door een slotenmaker]. Mijn Ford Focus is inmiddels 15 jaar oud, maar kan nu wel weer een paar jaar mee. Mijn auto is ook inmiddels de drie ton voorbij op de klok. Dit verklaarde wel deels voor mij dat het contactslot vervangen moest worden. Zullen waarschijnlijk de ouderdomskwalen van de auto zijn geweest;).

Even de reclame weggehaald.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Oud draadje hier denk ik, maar inderdaad het is zoals hierboven beschreven is. alles is relatief... Ik moest mijn Ford Focus Mk2 uit 2008 helaas dit jaar afscheid nemen, na 430.000 ,niet vanwege de ow zo beruchte 1.6 TDCI, dus nee niet de turbo ;), of de verstuivers , maar omdat al mijn rubbers in het onderstel versleten waren. Teveel kosten bouten vast geroest. liefde zorg en aandacht helpt je vierwieler een lange weg te begaan. Maar de theorie over lange afstanden in plaats van elke keer korte ritjes ben ik mee eens. ik reed er over de 60.000 per jaar mee. Het is en blijft een opsomming van het geheel.

Ik heb nu zo'n 140.000km met mijn Volvo V40 gereden, en als ik weer eens schoonmaak (van binnen en van buiten) dat ziet het er nog allemaal als nieuw uit. Geen slijtage te zien. Ik kan met niet voorstellen dat het na de volgende 140.000km helemaal afgeschreven is. Oftewel: als er netjes mee wordt omgegaan kan het heel lang mee.

Mijn 325i uit 1992 heeft ongeveer 350.000km gelopen en rijdt nog probleemloos z'n rondjes op de Nordschleife

page_6123336-fde89c7f7826300d7d596597d4c64588.jpg

Ouderwetse eerlijke Duitse techniek zonder probleemturbo of directe inspuiting

Het hangt ook vaak af van de vergevingsgezindheid van de eigenaar. Saabs waren kwalitatief absoluut geen geweldige auto's maar hebben vaak wel hoge kilometerstanden. Omdat de berijders niet beter wisten en perse Saab wilden rijden.

Terug
Bovenaan