Flikkerent (hand) rem lampje

A

Anoniem

Guest
Geachte leden,

Sinds kort flikkert mijn handrem lampje, en het rare is, dat alleen bij stevig optrekken van de auto dat gebeurt.

Nu las ik ergens dat je je printplaat van de "unit" ?? moest schoonmaken, i.v.m. corrosie ?? en dat dat vaak een oorzaak kan zijn maar waar zit dat "ding" ergens?? oke, ik weet, ik ben een leek, dus vandaar mijn vraag.

En ja, mijn remvloeistof is op peil ;)

Gaat om een Ford focus station van 2002

Vr. groet,
Peter.

Wss is het remoliepeil te laag. Dan gaat het handremlampje ook branden. Zit in de dop als het goed is.

Idd. zelfde heb ik ook met m'n 626, vloeistof staat krap onder max. niveau en bij stevig remmen gaat het handrem lampje branden. Na atvullen tot echt max. niveau is het over.

PGr64 zei:
Geachte leden,

Sinds kort flikkert mijn handrem lampje, en het rare is, dat alleen bij stevig optrekken van de auto dat gebeurt.

Nu las ik ergens dat je je printplaat van de "unit" ?? moest schoonmaken, i.v.m. corrosie ?? en dat dat vaak een oorzaak kan zijn maar waar zit dat "ding" ergens?? oke, ik weet, ik ben een leek, dus vandaar mijn vraag.

Gaat om een Ford focus station van 2002

Vr. groet,
Peter.

Dan staat er te weinig druk op het systeem, doordat het vloeistofniveau te laag is.
Het is een gesloten systeem, dus de kans bestaat dat je remblokken versleten zijn of dat er teveel vocht in je remolie zit.

Nu las ik ergens dat je je printplaat van de "unit" ?? moest schoonmaken, i.v.m. corrosie ?? en dat ook een oorzaak kan zijn voor zo'n flikkerend lampje, of sla ik de plank volledig mis??

Inmiddels opgelost!! dacht toch zeker weten dat het peil in orde was, er miste eigenlijk ook niet veel uit, maar toch wat bijgevuld en de melding is weg!

En je remblokken (schijven) zijn nog wel dik genoeg??

Je weet dat dat met elkaar in verband staat toch??

Lycan Capri zei:
En je remblokken (schijven) zijn nog wel dik genoeg??

Je weet dat dat met elkaar in verband staat toch??

Dat had ik inmiddels begrepen, maar voor nu is het probleem " so far so good " opgelost. Neemt niet weg als dit weer gebeurt het rem gebeuren ook onder de loep wordt genomen.

Lycan Capri zei:
Heb je nu wel of niet naar de dikte gekeken?

Nee? niet gekeken, maar ja, als het probleem is opgelost, en lampje brand niet meer, dan zou je zeggen dat het is opgelost toch? maar laat er zeker nog wel even naar kijken!

PGr64 zei:
Lycan Capri zei:

Nee? niet gekeken, maar ja, als het probleem is opgelost, en lampje brand niet meer, dan zou je zeggen dat het is opgelost toch? maar laat er zeker nog wel even naar kijken!

Je hebt totaal niets opgelost, dat lampje is namelijk geen probleem maar slechts de indicator van een probleem: het geeft alleen maar aan dat het peil van de remvloeistof op een minimaal niveau is gekomen.
De inhoud tussen min en max van je remvloeistofpotje is door fabrikanten zo berekend dat de slijtage van remvoeringen ermee gedekt wordt, komt het peil op min dan zit de remvoering ook op de nog maar net op de veilige marge.

Ik zou me dus toch maar eens serieus bezig gaan houden met waarom dat peil te laag is gekomen, meestal is het verregaande slijtage van de remvoeringen maar er kan ook net zo goed ergens een lekkage zijn... maar beide mogelijkheden kunnen de veiligheid voor jezelf en je medeweggebruikers wel in gevaar brengen. (de extra onkostenpost aan vervangende schijven/trommels die je krijgt met remmen op kaal ijzer interesseren mij niet zo, want die hoef ik niet te betalen)

Muddy Bandit zei:
PGr64 zei:
Lycan Capri zei:

Je hebt totaal niets opgelost, dat lampje is namelijk geen probleem maar slechts de indicator van een probleem: het geeft alleen maar aan dat het peil van de remvloeistof op een minimaal niveau is gekomen.
De inhoud tussen min en max van je remvloeistofpotje is door fabrikanten zo berekend dat de slijtage van remvoeringen ermee gedekt wordt, komt het peil op min dan zit de remvoering ook op de nog maar net op de veilige marge.

Ik zou me dus toch maar eens serieus bezig gaan houden met waarom dat peil te laag is gekomen, meestal is het verregaande slijtage van de remvoeringen maar er kan ook net zo goed ergens een lekkage zijn... maar beide mogelijkheden kunnen de veiligheid voor jezelf en je medeweggebruikers wel in gevaar brengen. (de extra onkostenpost aan vervangende schijven/trommels die je krijgt met remmen op kaal ijzer interesseren mij niet zo, want die hoef ik niet te betalen)

Je verhaal is duidelijk, waarvan akte!!

Gewoon Dirk zei:
PGr64 zei:
Geachte leden,

Sinds kort flikkert mijn handrem lampje,
....

Hotdog zei:
Wss is het remoliepeil te laag. Dan gaat het handremlampje ook branden. Zit in de dop als het goed is.

:):D

A: ik had het bericht gewijzigd in een andere tekst, het verbaast me dat mijn oorspronkelijke tekst er nog staat.

B: ik had toch gelijk

C: zie post Muddy Bandit

Muddy zegt waar t op staat terwijl ik een vage hint gaf :)

Ik ben blij dat ik op zee zit omdat ik zo 0.0 kans heb om je tegen te komen terwijl je twijfelachtige remmen hebt ;)

Muddy Bandit zei:
PGr64 zei:
Lycan Capri zei:

Het hoeft helemaal niet zo te wezen dat er wat loos is, wat ik eerder ook al zei, bij mijn 626 GE (en dat hebben ze allemaal), durft het rem verklikker lampje ook wel te gaan branden bij stevig remmen, terwijl het niveau net even onder max. staat en dus nog lang niet op minimum.

Lycan Capri zei:
Muddy zegt waar t op staat terwijl ik een vage hint gaf :)

Ik ben blij dat ik op zee zit omdat ik zo 0.0 kans heb om je tegen te komen terwijl je twijfelachtige remmen hebt ;)

Ja hoor, blijf jij maar lekker op zee. Was niet best als elk bestuurder met twijfelachtige remmen iets had, dan kom je volgens mij nooit weer aan land!!

Het is flikkerend.

Met een flikkerend (hand)remlampje zou ik nog maar 1 ritje doen. Heel voorzichtig naar een garage.

eerriikk zei:
Het is flikkerend.

Met een flikkerend (hand)remlampje zou ik nog maar 1 ritje doen. Heel voorzichtig naar een garage.

Na het bijvullen van de remvloeistof, heb ik geen flikkerend lampje meer gezien, maar heb voor de zekerheid a.s. Do. afspraak met m'n monteur, dus laten we hopen dat het meevalt.

Voor de liefhebbers die dachten dat ik totaal niets had opgelost, of blij waren dat ze op zee zijn, het was dus wel degelijk opgelost hoor!!! Monteur is alles nagelopen, wielen eraf, remmen bekeken, leidingen ect.. ect.. en weet ik wel niet meer!!

dus.. bij deze even deze melding.

andere mogelijkheid is nog dat het vloeistofniveau nooit goed is gevuld na een reparatie (met ontluchten), dan kun je dit soort meldingen ook krijgen omdat er altijd wel iets van vloeistof verdampt.

Voor de rest is het altijd goed om je remmen te laten nakijken als je die melding krijgt en niet gelijk de boel te gaan bijvullen.
Je zal niet de eerste zijn die ineens zonder remmen staat bij een noodstop terwijl "de vloeistof toch weer bijgevuld was" ;)
Voor je eigen en andermans veiligheid zijn de remmen toch wel het belangrijkste.

Pobresh zei:
andere mogelijkheid is nog dat het vloeistofniveau nooit goed is gevuld na een reparatie (met ontluchten), dan kun je dit soort meldingen ook krijgen omdat er altijd wel iets van vloeistof verdampt.

Voor de rest is het altijd goed om je remmen te laten nakijken als je die melding krijgt en niet gelijk de boel te gaan bijvullen.
Je zal niet de eerste zijn die ineens zonder remmen staat bij een noodstop terwijl "de vloeistof toch weer bijgevuld was" ;)
Voor je eigen en andermans veiligheid zijn de remmen toch wel het belangrijkste.

Hmm... nou, heb geen idee, maar denk dat optie 1 wat je zegt weleens zou kunnen zijn, hoewel er geen reparatie is geweest, alleen is het vloeistof niveau bijgevuld, en daarna was het goed, maar... daarna alles laten nakijken qua remmen ect.. ect... waar verder geen problemen waren.

Fijn voor u dat het is opgelost. Beter ook voor uw veiligheid en de veiligheid van de andere verkeersdeelnemers.

Heb ik ook gehad remvloeidtof bijgevuld tot max probleem opgelost bij Mn oude Nissan almera van bijna 18.

Terug
Bovenaan