LPG-G3 in een VW Polo 1.2 TSi (2015)

Hier zie ik regelmatig Tourans en Transporters als taxi rijden met LPG/LPI als brandstof. Bij de Transporters zie je de tanks onder de auto zitten (Prins idd). Maar als het door taxibedrijven gebruikt wordt, zal het ergens toch lonen. Dus in geld en bedrijfszekerheid.

The SLB zei:
Durashift, je vergeet alleen dat turbomotoren onder een lagere compressie dan gebruikelijk werken dus die theorie klopt niet. De 'grote' Skyactiv blokken van Mazda werken wel onder een hogere compressie, maar zijn absoluut niet geschikt voor bijvoorbeeld LPG. (En ook niet nodig, want als je geen 1:16 haalt met een 2.0 skyactiv benzine dan rij je gewoon altijd volgas).

prinz heeft een LPG systeem speciaal voor de mazda CX5, dus voor de 2.0L skyactive.
Dus, kan wel degelijk.

Bart 4209381 zei:
Ik heb in die eerste 11.000km ook geen druppel hoeven bijvullen, dus ik ben er erg content mee. (en dat na 247.000km met een 1.2 TSI, wie had dat gedacht ;))

Algemene ervaring blijft heel goed! Rijdt super, en altijd lachen aan de pomp. Gisteren in Belgie getankt voor 52ct/L, aan de pomp toch mooi bijna 1 op 14 gereden. 450km voor ca. 16 euro! Dat is pas heerlijk! Ik kan iedereen met een TSI of vergelijkbare ecoboost achtige motor het Vialle LPDi (nu geloof ik DirectBlue) aanraden! (alsmede het Prins DLM systeem, wat op vergelijkbare wijze werkt - de benzine injectoren worden gebruikt voor vloeibare LPG injectie in de cilinder)

Hoi Bart,

Rijd je nog steeds tevreden met je LPG installatie rond?

steef2 zei:
Bart 4209381 zei:
Ik heb in die eerste 11.000km ook geen druppel hoeven bijvullen, dus ik ben er erg content mee. (en dat na 247.000km met een 1.2 TSI, wie had dat gedacht ;))

Algemene ervaring blijft heel goed! Rijdt super, en altijd lachen aan de pomp. Gisteren in Belgie getankt voor 52ct/L, aan de pomp toch mooi bijna 1 op 14 gereden. 450km voor ca. 16 euro! Dat is pas heerlijk! Ik kan iedereen met een TSI of vergelijkbare ecoboost achtige motor het Vialle LPDi (nu geloof ik DirectBlue) aanraden! (alsmede het Prins DLM systeem, wat op vergelijkbare wijze werkt - de benzine injectoren worden gebruikt voor vloeibare LPG injectie in de cilinder)

Hoi Bart,

Via zijn profiel en review kan je zien dat eind augustus hij nog steeds rondreed met de Polo :)
Gewoon een pm sturen

FW Ta 183 Huckebein I zei:
steef2 zei:
Bart 4209381 zei:

Hoi Bart,

Via zijn profiel en review kan je zien dat eind augustus hij nog steeds rondreed met de Polo :)
Gewoon een pm sturen

Hoi Steef, zeker! Grappig dat ik dit topic nog eens checkte.

Ja inmiddels staat de teller alweer bijna op 300.000km. Geen centje pijn, ik moet zeggen dat ik er alleen lange afstanden mee rijd (dat deed ik altijd al eigenlijk) woon-werk is voor mij 29km enkele reis en dat vind ik fantastisch om te doen op de Stromer (speed pedelec)

Verder start, loopt en rijdt hij nog perfect. met het systeem ook geen centje pijn, gemiddeld doe ik nog steeds ongeveer 1 op 14 (ik rijd standaard rond de 110kmh op de snelweg). Nog steeds lachen aan de pomp. Ik moet ook zeggen dat ik nu ook ervaring heb met een Spark, ook op dezelfde trajecten. de TSI is zuiniger bij dezelfde snelheid en zelfde omstandigheden, maar VEEL vlotter. Ik kon met de spark zelfs met terugschakelen amper inhaalacties voor elkaar krijgen (bijvoorbeeld als iemand op de rechterbaan een toefje gas geeft) --> met deze motor, een klein beetje gas bij en je 'spurt' er vandoor! (alles is relatief ;) )

Ik heb zelfs bij 280.000km een (afneembare) trekhaak gemonteerd. Ook met een huif aanhanger erachter geen centje pijn, het verbruik stijgt alleen enorm... Al had dat ding een vormgeving van een baksteen, dus dat begrijp ik ook wel!

Ik zal afkloppen, olie verbruiken doet 'ie niet, en ik denk oprecht dat een TSI/GDI motor langer leeft met een dergelijk systeem. Soms moet je geduld hebben met het starten (kan wat langer duren, as the manual says) - maar je hebt geen brandstofverdunning bij de koude start zoals je dat bij benzine hebt en ook geen roet in je olie. Al bij al levert dat minder slijtage op.

Via OBD kan ik ook de uitlaatgastemperatuur uitlezen, deze is stabieler op LPG (pingelt niet zo snel) en is zover ik kan zien ca. 20°C lager op LPG dan op benzine bij gelijkwaardige snelheid (getest op 90 - 110 en 130kmh). Ik kan het enkel aanraden, laat je niet gek maken door praatjes over verhoogde klepslijtage! Ik betaal 10 euro MRB extra per maand, maar bespaar 1500 euro per jaar (en stoot minder CO2 uit, maar ook VEEL minder fijnstof)

Mocht je nog vragen hebben, dan licht ik het graag toe! Ik ben nog steeds erg enthousiast over het systeem. Ik houd m'n verbruik elke tankbeurt bij op Spritmonitor, https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1093818.html op autoweek vul ik het later in, omdat dat m.i. wat omslachtig is. :)

Bart 4209381 zei:
Via OBD kan ik ook de uitlaatgastemperatuur uitlezen, deze is stabieler op LPG (pingelt niet zo snel) en is zover ik kan zien ca. 20°C lager op LPG dan op benzine bij gelijkwaardige snelheid (getest op 90 - 110 en 130kmh). Ik kan het enkel aanraden, laat je niet gek maken door praatjes over verhoogde klepslijtage!

Normaal verbrandt LPG heter dan benzine = hogere uitlaatgastemperatuur en soms ook klepslijtage.
Echter, om iets dat koud/vloeibaar is om te zetten naar gasvormig heb je energie nodig, op het moment dat vloeibare LPG in de verbrandingsruimte wordt ingespoten haalt de LPG die benodigde energie uit zijn omgeving = het verdampen van de vloeibare LPG koelt de verbranding = lagere uitlaatgastemperatuur en minder klepslijtage :)

Oh en over prestaties hoef je je ook geen zorgen te maken, ik heb genoeg in literatuur gebladerd om de conclusie te kunnen trekken dat het vermogen ofwel gelijk blijft, danwel toeneemt. In feite kan het alleen maar toenemen, omdat de pingelgrens hoger ligt (octaangetal >104). Koud starten gaat ook feilloos; https://youtu.be/dSLBq0auCTk

Ik heb vaker dan eens 200+kmh gereden, zowel op LPG als benzine. Geen verschil te merken. De distributieketting heb ik trouwens nog nooit vervangen. Het schijnt dat bij GDI motoren de roetdeeltjes in samenhang met de olieverdunning (benzine bij koude start verdunt de olie) zorgen voor versnelde slijtage. ;) (wel heeft de auto een gemodificeerde ketting ontvangen, vermoedelijk in de eerste 50.000km gebeurd). Deze auto start op LPG, dus je hebt geen last van olieverdunning. Het is in elk geval niet zoals ik het weleens op internet zie, dat een Golf TSI binnen 25.000km na vervanging van de ketting wederom aan een nieuwe ketting kan o_O

Terug
Bovenaan