Eerste auto: Skoda Octavia RS is weg!

A

Anoniem

Guest
Om eens te beginnen. Toen ik 18 werd gelijk mijn rijbewijs gehaald. Als student was direct een auto een beetje teveel van het goede, maar als thuiswonend student met 2 ouders die allebei een auto hebben werd dat weer ruimschoots gecompenseerd. Ik heb dus door hun auto's veel rijervaring opgedaan. Tijdens mijn studie ook 4 jaar lang hiker geweest en dus in auto's variërend van een BMW 640d Gran Coupe tot de meest afgeragde Caddy gereden.

Flashforward naar nu. Inmiddels 25 jaar, 6,5 jaar in bezit van m'n rijbewijs en arbeider geworden. Kortom, centjes genoeg om een auto te kopen danwel te onderhouden. Echter woon ik op 7 kilometer van kantoor, waardoor ik elke dag op de fiets ga. Ook krijg ik geen reiskostenvergoeding, omdat dat pas vanaf 10 kilometer woon-werk afstand wordt uitbetaald. Kortom, ik heb totaal geen auto nodig. Uiteraard reed ik nog wel rond in een van de auto's van m'n ouders, maar het feit dat zij totaal geen autoliefhebbers zijn en gewoon van A naar B willen gaan (en dus geen spannende auto's hebben. De spannendste auto die m'n ouders gehad hebben in mijn rijbewijsperiode is de huidige van m'n ma, een 1.5 Swift uit 2009) EN het feit dat ik nu een eigen auto kan betalen deed mijn autohart toch een beetje kriebelen.

In m'n vrije avondjes kon ik me altijd prima vermaken met het rondstruinen op de diverse autosites en dat ging ik nu dus ook doen. Totdat ik een paar weken geleden een advertentie zag voor een geweldige auto. Ik was op slag verliefd op de foto's. Zoals de titel al zegt: een Skoda Octavia RS van 2002. Toen het volgende probleem: ik ben liefhebber, maar van het technische aspect heb ik geen enkel verstand. De uitdrukking 2 linkerhanden is ook niet van toepassing op mij, ik heb wat dat betreft gewoon GEEN handen. Kortom, hoe mooi hij er ook uitzag op de foto's en hoe prima hij ook zou rijden, ik zou geen flauw idee hebben of het een goede auto was of niet.

Uiteindelijk een paar maten op weten te trommelen die er wat meer verstand van hadden dan ik en richting de verkoper gegaan. Proefritje gemaakt en eigenlijk precies hetzelfde als de foto's: op slag verliefd. Na de proefrit een gesprek gehad met de verkoper en een mooie deal weten te maken. Volgende week zaterdag ga ik hem ophalen met nieuwe APK en een grote onderhoudsbeurt. Voorlopig dus even alleen de foto's van de verkopende partij, volgende week eigen foto's!

Leuke wagen (y)
Met een erg leuke motor :cool:
De 1.8 20VT is een zeer robuuste motor en zeer betrouwbaar gebleken, over de hele VAG linie ingezet met diverse vermogens.
Heb zelf een Audi S3 gehad met dit blok.

Wel een belangrijk punt van aandacht is de oliepomp, de 1.8 20VT is zeer gevoelig voor sludge vorming helemaal bij de in lengte geplaatste modellen zoals bij de A4/A6/Passat/Octavia, de olie pomp kan verstoppen met als gevolg grote motorschade.
Raadzaam is dus geregeld langere stukken te rijden waardoor de motor goed warm wordt, en minimaal 1x p/jaar de olie te vervangen ongeacht het aantal km's wat je gedraaid hebt.

De KO3 turbo van de 1.8 20VT gaat gemiddeld zo'n 150k mee, veel hangt af van het gebruik.
Rustig warm/koel draaien van de turbo!

Luchtmassameter/N75 klep/temperatuur sensor van het water zijn ook wat gevoelige zaken van dit blok.
Ook de vacuumslangen worden op ten duur poreus door de immense hitte die de turbo afgeeft, hierdoor kun je drastisch vermogen verlies krijgen.
Slangen zijn erg makkelijk en goed te vervangen.

Bofkont zei:
...helemaal bij de in lengte geplaatste modellen zoals bij de A4/A6/Passat/Octavia...

Gelukkig dat hij bij een Octavia in de breedte ligt... ;) In de Superb ligt het blok wel in de lengte.

Dit exemplaar is een demo van importeur Pon geweest in 2002, toen de RS net op de markt kwam. Je hebt kans dat als je zoekt in autobladen uit die tijd, je deze auto nog op foto's tegenkomt!

Bofkont zei:
Leuke wagen (y)
Met een erg leuke motor :cool:
De 1.8 20VT is een zeer robuuste motor en zeer betrouwbaar gebleken, over de hele VAG linie ingezet met diverse vermogens.
Heb zelf een Audi S3 gehad met dit blok.

Wel een belangrijk punt van aandacht is de oliepomp, de 1.8 20VT is zeer gevoelig voor sludge vorming helemaal bij de in lengte geplaatste modellen zoals bij de A4/A6/Passat/Octavia, de olie pomp kan verstoppen met als gevolg grote motorschade.
Raadzaam is dus geregeld langere stukken te rijden waardoor de motor goed warm wordt, en minimaal 1x p/jaar de olie te vervangen ongeacht het aantal km's wat je gedraaid hebt.

De KO3 turbo van de 1.8 20VT gaat gemiddeld zo'n 150k mee, veel hangt af van het gebruik.
Rustig warm/koel draaien van de turbo!

Luchtmassameter/N75 klep/temperatuur sensor van het water zijn ook wat gevoelige zaken van dit blok.
Ook de vacuumslangen worden op ten duur poreus door de immense hitte die de turbo afgeeft, hierdoor kun je drastisch vermogen verlies krijgen.
Slangen zijn erg makkelijk en goed te vervangen.

Was er inderdaad van het meeste wat je hier zegt op de hoogte. Heb wel redelijk wat gereden in Passats van rond dit jaartal, waaronder eentje met de 150pk versie van dit blok. Sludgevorming wist ik ook dat ie daar last van had inderdaad, al was de Passat waar ik het over had na 3 jaar weer ingeruild. Die staat nu overigens wel al jarenlang bij iemand een stukje verderop in de straat hier en die zijn hem blijkbaar nog lang niet zat, dus dat zal wel goed zitten!
Lange stukken rijden zal wel goed komen. Misschien niet iedere week, maar in ieder geval zal ik binnenkort al wel even een dagje Autobahn inplannen:p
Als regio Rotterdammer helaas wel een stukje uit de buurt, maar ach, je moet er wat voor over hebben natuurlijk!

Verder iedereen bedankt!

Hier trouwens nog een eigen foto van tijdens de proefrit.
iaZKWRB.jpg

RicoVld zei:
4 jaar lang hiker geweest en dus in auto's variërend van een BMW 640d Gran Coupe tot de meest afgeragde Caddy gereden.

Bij Hiker moet ik denken aan wandelaar/klimmer, niet aan auto's??

Verder hartstikke leuke auto, heb zelf ook wel eens een Octavia RS overwogen, mooi uiterlijk en lekker compleet, maar hij leek me iets teveel comfortabele cruiser; zeg maar te weinig 'beleving' dan waar ik toen op zocht.

Waarom zien rode auto's er toch altijd zo roze uit op foto's, tenminste hij is toch wel rood in het echt? ;-)

Leuke auto! (y) zo in het rood staat hem ook best goed. In die jaren vond ik het ook een sympathiek merk, zeker deze RS.

Tegenwoordig stijgen ze omhoog in de marketingladder/prijzen, etc. En heb ik er wat minder mee, al is de huidige octavia RS ook beslist een leuk ding.

Dat interieur is prachtig. Verder ben ik erg benieuwd naar meer foto's van de buitenkant. Ik kan me niet een goede inschatting maken van de kleur.

Heel erg gave en bijzondere auto! Zie je vrijwel nooit, laat staan als hatchback. Goede kleur en velgen ook. Het interieur ziet er lekker degelijk uit, jammer dat Skoda een beetje in die fase is blijven hangen. Wel jammer van die bestuurdersstoel, die oogt niet zo heel netjes meer. Desalniettemin een heel erg toffe en aparte auto, kan ik zeker waarderen! Ook ik ben dus benieuwd naar meer foto's.

Misschien is het een ideetje: hier om de hoek staat een Octavia van dit model, met zwart gewrapte B-stijl. Daardoor oogt de auto echt een heel pak vlotter, zonder daarbij pauper of getuned over te komen.

Anyway, heel veel plezier en veilige kilometers gewenst! (y)

Wat een prachtige auto. Volgens mij is de vorige eigenaar wel een liefhebber geweest als ik zo naar de banden kijk. Hij heeft er in ieder geval geld uitgegeven aan onderhoud of heb ik het mis?

SKODACHAUFFEUR zei:
Wat een prachtige auto. Volgens mij is de vorige eigenaar wel een liefhebber geweest als ik zo naar de banden kijk. Hij heeft er in ieder geval geld uitgegeven aan onderhoud of heb ik het mis?

Dit zijn toch gewoon Michelins, of mis ik wat?

Overigens wel een gave aankoop, hier ga je vast plezier mee hebben!

s velthuis zei:
Bofkont zei:
...helemaal bij de in lengte geplaatste modellen zoals bij de A4/A6/Passat/Octavia...

Gelukkig dat hij bij een Octavia in de breedte ligt... ;) In de Superb ligt het blok wel in de lengte.

Ah dank voor de info (y)
In de passat/A4/A6 ligt hij ook in de lengte toch??

MichelSchreurs zei:
SKODACHAUFFEUR zei:

Dit zijn toch gewoon Michelins, of mis ik wat?

Overigens wel een gave aankoop, hier ga je vast plezier mee hebben!

Dat klopt. Veel oudere auto's worden op den duur met goedkopere banden opgezadeld.
Nu had de vorige eigenaar tenminste wel geïnvesteerd.

RD2RW zei:
RicoVld zei:
4 jaar lang hiker geweest en dus in auto's variërend van een BMW 640d Gran Coupe tot de meest afgeragde Caddy gereden.

Bij Hiker moet ik denken aan wandelaar/klimmer, niet aan auto's??

Verder hartstikke leuke auto, heb zelf ook wel eens een Octavia RS overwogen, mooi uiterlijk en lekker compleet, maar hij leek me iets teveel comfortabele cruiser; zeg maar te weinig 'beleving' dan waar ik toen op zocht.

Waarom zien rode auto's er toch altijd zo roze uit op foto's, tenminste hij is toch wel rood in het echt? ;-)
Ik reed lease- of huurauto's rond door heel Nederland voor diverse lease- en verhuurmaatschappijen. Dat heet hiker, weet ook niet waarom eigenlijk :p
En hij is wel echt rood ja!

SKODACHAUFFEUR zei:

Hij stond er inderdaad echt een stuk mooier bij dan dat ik verwacht had. Geen parkeerschades aan de velgen, erg weinig krasjes en de kleur is ook niet vervaagd ofzo. Laatste kleine beurt is 5000 kilometer geleden gedaan, laatste grote beurt iets langer geleden, maar die wordt deze week gedaan voordat ik hem ophaal.
Banden zijn inderdaad Michelins, vrij nieuwe ook nog.

Verder bedankt voor de complimenten iedereen!! Als eerste moet ik een nieuwe middenarmsteun voorin zoeken. De klep die sluit niet meer, dus als je hem omhoog zet dat valt de klep open. Meestal rij ik dan wel met de armsteun naar beneden, dus dan heb ik er geen last van, maar het is wel een puntje. Verder op dit moment weinig plannen ermee, alles werkt naar behoren. Alleen het lampje dat je de cc gebruikt brandt niet, maar dat maakt me heel erg weinig uit. Cruise control zelf werkt wel, dat is een stuk belangrijker!

Ik zit wel heel heel erg te twijfelen over de radio. Dat dit een originele af-fabriek is heeft wel wat en het past prima in het interieur, maar een radio die mp3-cd's af kan spelen zou ik ook wel erg lekker vinden. Hoeft het niet eens USB/aux/bluetooth te hebben van mij, alleen dat zal het interieur niet ten goede komen.

Scoor een nette aftermarket met de juiste kleur verlichting, en bewaar deze voor wanneer je 'm wil verkopen... Wel de gewenste functionaliteit, relatief weinig verschil aan het uiterlijk van je dashboard en vind je 't niks, ben je hooguit een paar tientjes kwijt!

nette wagen;heb zelf ook nog octavia rs overwogen toen ik recentelijk op zoek was naar een nieuwere auto.
skoda rijd gewoon lekker,netter rs met een nette km stand nog van dat bouwjaar.
houd hem heel(y)

Gijs571 zei:
Ik zou deze radio houden, maar dat is mijn mening.

Daar neig ik ook naar inderdaad, dat zal toch beter staan in het dashboard dan welke aftermarketradio dan ook vermoed ik.

En ik kwam daarnet na wat zoeken dit systeem tegen: https://www.vagtechniek.nl/index.php?main_page=index&cPath=72_98_113

Klinkt erg interessant, iemand ervaring daarmee?

Zag hem ook al voorbij komen op Fok. Nette wagen hoor!
Ben benieuwd naar de eigen foto's zodra je hem hebt.

Nog voordat ik de auto in bezit heb alvast de eerste modificaties besteld!!

Voor de broodnodige entertainment in de auto:
YTM06-VW8-228x228.jpg

https://www.carinterface.nl/skoda/yatour-usb-sd-aux-in-mp3-interface-voor-skoda-autoradios_ytm06-vw8
(daarvoor meteen even een dag inplannen om dit met m'n 2 linkerhanden in te bouwen ben ik bang.... maar geloof dat dat wel moet lukken als ik langzaam aan werk!)

49e8334528.jpg

Staat toch net even wat netter dan zo'n lange antenne. Als de ontvangst nou toch een stuk minder blijkt te worden hiervan gooi ik hem gewoon weer weg aangezien het toch minder dan een tientje kostte.

Erg leuk, deze RS. Voor mij komen er bij het lezen van dit topic veel herinneringen boven, aangezien ik in de periode dat de RS geintroduceerd werd bij importeur Pin Mobiel werkte. En deze demo heb ik nog samengesteld, zo zijn de stoelverwarming en de 17"velgen (ipv 16") fabrieksopties. Ik weet niet zeker of ik dit exemplaar ook ingereden heb, wel weet ik zeker dat ik met de 03-JD-NN naar Duitsland ben geweest en de snelheidsmeter daar regelmatig voorbij de 240 kwam... Heerlijke wagen!

Een lampje om ingeschakelde cruise control aan te duiden heeft de auto niet. Nou ja, eigenlijk wel, maar voor de Nederlandse markt is deze niet actief. In andere landen was het een verplichting, in NL niet, en dus zit die functionaliteit er gek genoeg niet op.

Iets anders: de zilveren bekleding op de stoelen rafelde bij onze demo's vaak al na korte tijd iets op aan de randen. Er zijn leerinbouwers geweest die voor rond de 600-800 euro de stoffen vlakken in de stoelen en op de deurpanelen vervingen door leer in een kleur naar wens. Werd vaak bijbesteld op nieuwe RS'en.

Vooral de standaard speakers in de Octavia zijn niet heel denderend, de radio/cd zelf is nog wel redelijk. Als je van een goed stuk muziek houdt, raad ik je aan de speakers te vervangen en er een beter (compo-)setje in te bouwen. De Yatour aansluiten is gelukkig zo gebeurd, het enige wat je nodig hebt zijn de juiste sleuteltjes op de radio uit te bouwen. Die kun je voor een paar euro kopen bij een autoaccessoirezaak of lenen bij een dealer of garage. Verder is het plug and play.

Succes met deze gave RS, ik ga dit topic zeker volgen!

Gave bak zeg! Hiker bij EW geweest toevallig? Ik snap dan wel dat je als eerste auto iets speciaals wilt en niet wilt beginnen in een simpele Corsa oid. Dan is 'de stap terug' wel erg groot.

Inmiddels verzekeringen aan het bekijken. Grote twijfelpunt: heb ik 20 euro extra per maand er voor over om een WA+ te nemen? Aan de ene kant denk ik "wie wil er nou een 12-jaar oude auto jatten??", aan de andere kant is hij wel opvallend in de straat waar letterlijk iedereen een zwarte of grijze auto heeft.... Aan weer de andere kant woon ik gewoon in een saaie woonwijk met gezinnetjes enzo waar nooit wat gebeurt. Twijfels, twijfels....

Vijfentwintig zei:
Erg leuk, deze RS. Voor mij komen er bij het lezen van dit topic veel herinneringen boven, aangezien ik in de periode dat de RS geintroduceerd werd bij importeur Pin Mobiel werkte. En deze demo heb ik nog samengesteld, zo zijn de stoelverwarming en de 17"velgen (ipv 16") fabrieksopties. Ik weet niet zeker of ik dit exemplaar ook ingereden heb, wel weet ik zeker dat ik met de 03-JD-NN naar Duitsland ben geweest en de snelheidsmeter daar regelmatig voorbij de 240 kwam... Heerlijke wagen!

Een lampje om ingeschakelde cruise control aan te duiden heeft de auto niet. Nou ja, eigenlijk wel, maar voor de Nederlandse markt is deze niet actief. In andere landen was het een verplichting, in NL niet, en dus zit die functionaliteit er gek genoeg niet op.

Iets anders: de zilveren bekleding op de stoelen rafelde bij onze demo's vaak al na korte tijd iets op aan de randen. Er zijn leerinbouwers geweest die voor rond de 600-800 euro de stoffen vlakken in de stoelen en op de deurpanelen vervingen door leer in een kleur naar wens. Werd vaak bijbesteld op nieuwe RS'en.

Vooral de standaard speakers in de Octavia zijn niet heel denderend, de radio/cd zelf is nog wel redelijk. Als je van een goed stuk muziek houdt, raad ik je aan de speakers te vervangen en er een beter (compo-)setje in te bouwen. De Yatour aansluiten is gelukkig zo gebeurd, het enige wat je nodig hebt zijn de juiste sleuteltjes op de radio uit te bouwen. Die kun je voor een paar euro kopen bij een autoaccessoirezaak of lenen bij een dealer of garage. Verder is het plug and play.

Succes met deze gave RS, ik ga dit topic zeker volgen!

Leuk dat je ook in deze bak gereden hebt!! Ik was na 2 minuten eigenlijk al verkocht. Heerlijk geluidje maakt zo'n fluitende turbo toch!

Ik had inderdaad al her en der gelezen dat de geluidsinstallatie van de Skoda niet geweldig te noemen is, dus dat is inderdaad ook een puntje van aandacht. Voorlopig eerst de Yatour installeren (moet wel lukken, zelfs met mijn skills) en de draden/het kastje netjes wegwerken (hier twijfel ik over:p). Daarna is het eerstvolgende aandachtspunt de middenarmsteun voorin, waarvan het slot kapot is. Vervolgens wellicht langs JD voor een chipje, maar dat is toekomstmuziek. Vraag me sowieso af hoe de techniek van een 12 jaar oude auto met 180k op de teller zo'n chip nog vindt:p

Dat van het cruise control-lampje had ik inmiddels ook al gelezen, scheelt weer werk! :)

Mark89 zei:
Gave bak zeg! Hiker bij EW geweest toevallig? Ik snap dan wel dat je als eerste auto iets speciaals wilt en niet wilt beginnen in een simpele Corsa oid. Dan is 'de stap terug' wel erg groot.

Heb inderdaad dik 4 jaar voor EW gehiked. Na diverse dikke BMW's (waarvan eentje anderhalve ton nieuwwaarde had), Audi's en wat niet al gereden te hebben, de eerste kilometers op diverse auto's gezet te hebben en met Crafter boxvans gereden te hebben waar ik met B nog maar nét in mocht vond ik het niet echt meer nodig om in een klein, oud ragbakkie te gaan rijden omdat "je toch wel schade gaat maken omdat je nog moet leren rijden":)

20 Euro extra voor WA+ is veel te veel. Dat is normaal 5-10 Euro extra. Dat zou ik er voor overhebben, 20 Euro niet.

Ik zou met zo'n bijzondere uitvoering zeker voor de Wa beperkt casco dekking gaan. Ga je voor de WA dekking en je auto wordt gestolen dan krijg je dus helemaal niks. Zelfde als je een steentje tegen je voorruit krijgt. Scheurt deze door dan krijg je met enkel de WA dekking geen vergoeding. Scheurt een voorruit door dan ben je snel 400 tot 500 euro kwijt.

En als de auto gestolen wordt? Heb je dan genoeg geld om weer een Skoda Octavia RS of een vergelijkbare snelle auto te kopen van 2002 of jonger?

Als je deze vraag met "nee" moet beantwoorden dan zou ik zeker voor de Wa beperkt casco dekking gaan. Dan maar iets minder hard en dus zuiniger rijden. Daar kun je ook 20 euro per maand mee besparen!

Wa beperkt casco dekt ook schade bij aanrijding met dieren, inbraak en stormschade. Verder kijk op een vergelijkingssite als Independer. Er valt veel te winnen met een goede vergelijking!

Wat een ontzettend gave bak! Ik heb deze ook gezien op marktplaats. Zat te twijfelen om ook een RS te kopen. (Uiteindelijk een 406 Coupe 2.2 16V geworden).
Maar toen ik deze zag was t toch flink twijfelen!

Gave kleur en mooie velgen!

Joël D. zei:
20 Euro extra voor WA+ is veel te veel. Dat is normaal 5-10 Euro extra. Dat zou ik er voor overhebben, 20 Euro niet.

Complete onzin. Premies hangen van dusdanig veel factoren af dat je hier geen eenduidige uitspraak over kunt doen. Als ik kijk naar m'n Saab dan scheelt dat 29 euro per maand zelfs. Ik kan me voorstellen dat een sportieve auto ook grote verschillen laat zien. Tel daarbij het ontbreken van schadevrije jaren nog bij op...

verlichting zei:
Ik zou met zo'n bijzondere uitvoering zeker voor de Wa beperkt casco dekking gaan. Ga je voor de WA dekking en je auto wordt gestolen dan krijg je dus helemaal niks. Zelfde als je een steentje tegen je voorruit krijgt. Scheurt deze door dan krijg je met enkel de WA dekking geen vergoeding. Scheurt een voorruit door dan ben je snel 400 tot 500 euro kwijt.

En als de auto gestolen wordt? Heb je dan genoeg geld om weer een Skoda Octavia RS of een vergelijkbare snelle auto te kopen van 2002 of jonger?

Als je deze vraag met "nee" moet beantwoorden dan zou ik zeker voor de Wa beperkt casco dekking gaan. Dan maar iets minder hard en dus zuiniger rijden. Daar kun je ook 20 euro per maand mee besparen!

Wa beperkt casco dekt ook schade bij aanrijding met dieren, inbraak en stormschade. Verder kijk op een vergelijkingssite als Independer. Er valt veel te winnen met een goede vergelijking!
Ben inderdaad bezig geweest op Independer. Uiteindelijk is AllSecur (op Independer veruit de goedkoopste in mijn geval) en AON (collectiviteitsverzekering vanuit het werk) overgebleven als keuze. Bij beiden zit er ongeveer 20 euro verschil tussen WA en WA+ en dat vind ik best wel aardig wat geld per maand, zeker op een bedrag van 60 euro (in het geval van WA+) EN omdat ik in principe genoeg geld op de spaarrekening heb staan om hem te vervangen. Als ik dat nou niet had, dan was ik inderdaad voor de WA+ gegaan, maar nu is het een groot twijfelpunt waar ik nog niet bepaald uit ben.

matthijs-b zei:
Wat een ontzettend gave bak! Ik heb deze ook gezien op marktplaats. Zat te twijfelen om ook een RS te kopen. (Uiteindelijk een 406 Coupe 2.2 16V geworden).
Maar toen ik deze zag was t toch flink twijfelen!

Gave kleur en mooie velgen!

Toevallig, ik heb dan weer zeer serieus een 406 Coupe overwogen. Schitterende auto's hoor! Omdat ik hem meer voor de lol dan voor woon-werkverkeer enzo zou gaan gebruiken heb ik eerlijk gezegd alleen naar V6'en gekeken, maar die waren in de wegenbelasting en verzekering een stuk duurder dan de RS.
Hoewel ik denk dat zo'n 2.2 ook wel goed vooruit wil!

@RicoVld: een liefhebber (en die zijn er ook onder autodieven!) zien wel dat het gaat om een bijzondere Octavia. Een Golf wordt natuurlijk sneller gestolen dan een Octavia. Maar jouw Octavia is natuurlijk wel vergelijkbaar met een Golf Gti: laat dat nou net een van de meest gestolen auto's zijn.

Maar het blijft natuurlijk jouw beslissing!

In elk geval heel veel plezier met deze mooie aanschaf.

RicoVld zei:
Ben inderdaad bezig geweest op Independer. Uiteindelijk is AllSecur (op Independer veruit de goedkoopste in mijn geval) en AON (collectiviteitsverzekering vanuit het werk) overgebleven als keuze. Bij beiden zit er ongeveer 20 euro verschil tussen WA en WA+ en dat vind ik best wel aardig wat geld per maand, zeker op een bedrag van 60 euro (in het geval van WA+) EN omdat ik in principe genoeg geld op de spaarrekening heb staan om hem te vervangen. Als ik dat nou niet had, dan was ik inderdaad voor de WA+ gegaan, maar nu is het een groot twijfelpunt waar ik nog niet bepaald uit ben.
Een verzekering heb je in principe om schade af te dekken die je niet zelf kunt dragen. Aangezien je aangeeft dat je genoeg geld beschikbaar hebt om de auto te vervangen in het geval die gestolen wordt, zou ik geen WA+-dekking nemen. Er vanuitgaande dat je niet ieder jaar een voorruit op de verzekering hoeft te claimen, ben je waarschijnlijk goedkoper uit als je je niet verzekert, en eventuele ruit/diefstal/brandschade uit eigen zak betaalt.

Was het een verschil van €20 geweest tussen WA en volledig casco, dan had ik waarschijnlijk wat anders gezegd, maar in dit geval voegt een WA+ dekking volgens mij maar weinig toe.

Wat ik nog wel in overweging zou nemen is het afsluiten van een schadeverzekering inzittenden (SVI): die verzekering dekt schade van jou en je passagiers in het geval je een ongeluk hebt, en dat is een handige dekking om te hebben.

Ik kwam je twijfeltopic op fok ook tegen, leuk dat je het gedaan hebt! Echt een toffe auto. Weer is wat anders, zeker in deze kleur! Ik wens je er veel plezier mee (y)

Veel verschil in premie zeg. Bij mijn Golf IV scheelt het maar een eurootje of 5 in premie. Lastige keuze, als het 20 euro verschil is.

De meeste schades die geclaimd worden zijn de beperkt casco schades. Maar inderdaad is de stelregel dat je eigenlijk alleen de zaken die je niet kan dragen zou moeten verzekeren. Ligt ook een beetje hoe je er zelf in staat. Ligt ook aan de prijzen van een nieuwe ruit. Voor de RaRo is een nieuwe ruit al €800. Dus dan loont het al snel om WA+ te nemen.

Kleine update. Sinds zaterdag staat hij voor de deur en inmiddels al een kilometer of 350 achter de kiezen:LOL: Bevalt uitstekend!

Helaas is het in het weekend te slecht weer geweest om mooie foto's te maken en ga ik doordeweeks in het donker naar het werk en ben ik ook in het donker weer thuis... Ik ga er van het weekend eens even voor zitten!

Wat me wel opgevallen is, is dat de koelvloeistoftemperatuur nooit naar de 90 graden klimt. Hij blijft eigenlijk standaard strak hierop staan, maar heb me laten vertellen dat dat prima kan:

Afgelopen zaterdagnacht meteen maar even de BOB gespeeld zodat ik op de terugweg kon profiteren van een lege snelweg:) Toen ik boven de 160 reed steeg de koelvloeistof wel gewoon naar de 90 graden, maar hij daalde weer net zo hard naar de stand hierboven toen ik weer normale snelheden ging rijden. Maar goed, het schijnt allemaal goed te zijn, dus dan gaan we daar maar vanuit :D

Waar ik minder blij mee ben, is dat vanavond tijdens rustig cruisen op de snelweg ineens dit lampje (uitlaatgascontrolesysteem geloof ik) ging branden:
motorstoringslampje_zoom.jpeg

Als ik google lijkt dit overigens geen enkel probleem te zijn om mee door te rijden, maar ik ga zaterdag (eerder kan ik niet) toch even langs de garage denk ik.

Verder bevalt hij uitstekend. Kwam ook nog tussen de instructieboekjes een mooie verrasing tegen. In 2008 heeft ie op een rollenbank gestaan en toen had hij blijkbaar 235pk en 302nm! Lange tijd geleden gemeten natuurlijk, maar toch leuk:LOL:
Heb hem ook nog niet zo vol open getrokken dat ik dat opgemerkt zou kunnen hebben, hoewel het geluid van de turbo wel héél erg aanwezig is. Wellicht dat dat daarmee te maken heeft?

Het lampje is ook spontaan (net toen ik op weg was naar de afspraak bij de dealer....) weer uit gegaan. Aangezien ik toch al onderweg was, hebben die hem toch uitgelezen, maar ze konden geen foutmeldingen vinden. Ook de thermostaat was nog goed. Ze vertelden mij dat deze temperatuur op zich ook prima is voor de koelvloeistof en dat er dus niks aan de hand was en dat ik dus gewoon zonder problemen kan doorrijden.

Vandaag daarom meteen maar even een paar honderd kilometers weggetikt om te vieren dat de kerstvakantie begonnen is. Klein stukje Autobahn gepakt ook, maar de omstandigheden waren helaas niet ideaal. Flinke wind en vrij druk. Ondanks dat op het kleine stukje waar heel even geen auto's reden de 230 aangetikt, maar toen moest ik weer van het gas af omdat er weer verkeer kwam. Had wel het idee dat er meer in zat overigens, maar daarvoor ga ik nog wel een keertje terug als er geen wind is :)

Verbruik is me overigens wel een beetje tegen gevallen: https://www.autoweek.nl/verbruik/14809/skoda-octavia-18-turbo-20v-rs-2002

Bij die eerste tank had ik weliswaar veel korte ritjes en veel stadsverkeer, maar daar heb ik niet achterlijk hard gereden ofzo. Vandaag dus met m'n rondje Autobahn ook een hele tank erdoorheen gejaagd en die was ondanks in Duitsland 160-180 als kruissnelheid een stuk zuiniger. In Nederland overigens wel de hele tijd op de cc gereden en dus deze volledige tank op de snelweg verreden, maar in Duitsland dus vlot doorgereden en hier in Nederland ook nog een paar keer stevig geaccelereerd.
Ach ja, er zijn ergere dingen en ik lig er ook weer niet wakker van ofzo! :D

Tevens had ik een korte antenne gekocht die mij een stuk netter leek staan dan de originele. Alleen wat blijkt?? Er zit een anti-diefstalbeveiliging op de originele antenne waardoor je hem niet uit de voet kan draaien.... Je kan hem wel losdraaien en plat leggen om door de wasstraat te gaan, maar meer dan dat ook niet. Nou schijn je wel die beveiliging te kunnen omzeilen als je een beetje kracht zet, maar ik wil niet het risico lopen de schroefdraad of de voet kapot te maken, deze antenne werkt prima. Hij is alleen een beetje lang..
Geen korte antenne dus, maar die was toch maar een paar euro, dus wel te overzien!

Verder ook een aantal foto's gemaakt. Helaas heb ik alleen de beschikking over een mobiel (weliswaar een Sony met 20 megapixel camera, maar toch...) waardoor de auto nog steeds roze lijkt. Woensdag ga ik langs bij een kennis met een fatsoenlijke camera!

Eerst een paar algemene foto's van de auto:

En de aandachtspuntjes:

Stuur is een beetje versleten, maar is alleen aan de bovenkant. Heeft niet heel veel prioriteit wat mij betreft.

Slot van de middenarmsteun is kapot, waardoor dit gebeurt als ik hem opklap. Ondanks dat ik eigenlijk standaard met de armsteun naar beneden rij, wil ik dit wel graag fixen. Staat dus hoog op de to do-lijst!

Scheurtje in de bestuurdersstoel (die er sowieso niet supernetjes meer uitziet). Wil ik op zich wel fixen, maar moet niet ten koste gaan van de stoelverwarming. Dan laat ik liever deze stoel zitten om van de verwarming te profiteren. Tevens is dit ook iets wat ik met m'n 2 linkerhanden wss niet zelf kan :)

Klein hapje uit het glas van het achterlicht. Staat ook hoog op de to do-list.

Reclameloze kentekenplaathouder. Vind die BOVAG-logo's sowieso veel te opvallend. Platen met opgelegde letters heb ik dan weer wel! Staat ook hoog op de to do-lijst deze.

Kortom, to do van belangrijk naar minder belangrijk:

• Glas voor achterlicht
  • Middenarmsteun
  • Reclameloze kentekenplaathouder
  • Nieuwe bestuurdersstoel
  • Nieuw stuur

Mooie auto(y)
Voor zo'n jonge kerel eens een keer niet een golfje, maar een echte bak!
Opvallende lage kilometerstand vind ik trouwens.
Plezier d'r mee.

Absoluut een leuke auto. Over dat lampje: dat lijkt een beetje op wat BMW en MINI hebben. Daar staat in de boekjes dat na en paar tankbeurten het lampje ook weer uit moet gaan.

Leuk ding! Paar kleine puntjes, maar valt al met al best mee.

Overigens is rood gewoon een hele lastige kleur, zelfs met spiegelreflex heb je vaak nog een roze of paars kleur in plaats van rood ;).

Met 235pk 302nm is de wagen overduidelijk gechipt.
Temperatuur is overigens wel wat aan de lage kant kan ik je vertellen.
Thermostaat en temperatuur sensor zou ik absoluut vervangen, wordt je verbruik ook een stukje zuiniger nog omdat hij dan goed warm wordt.
Mijn gechipte S3 260pk 350nm stond altijd vast tegen de 90 graden aan eenmaal warm, zodra de temperatuur stijgt zodra je harder rijdt en weer daalt als je langzamer gaat rijden is duidelijk een teken van een defecte thermostaat.
Thermostaat origineel kost overigens 20 euro en de sensor 35 euro, is een standaard kwaaltje bij de 1.8 20VT.

Maar leuke wagen man (y)

Vandaag is de Yatour geïnstalleerd. Nu kan ik eindelijk genieten van een USB-poort, aux-aansluiting en poort voor een SD-kaart in plaats van enkel en alleen de radio omdat ik tegenwoordig geen enkele "normale" cd meer heb.

Nu ik de Yatour erin heb zitten en m'n eigen muziek luister in plaats van de radio, wordt overigens wel pijnlijk duidelijk hoe matig de standaard boxen zijn. Als ik alleen naar de radio luisterde viel dat eerlijk gezegd niet eens zo heel erg op, maar nu ik een middagje naar muziek via de Yatour heb zitten luisteren merk je dat de muziek vrij "leeg" is. De boxen zijn dus absoluut een punt dat aangepakt gaat worden in de toekomst!

Verder heb ik inmiddels ook een reclameloze kentekenplaathouder en een glas voor het achterlicht binnen. Inmiddels is het te donker om daar naar te gaan kijken, dus dat ga ik morgen doen. Dat moet zelfs mij nog wel lukken, heb voor de kentekenplaathouder al een beschrijving van een kennis gekregen hoe dat te doen :)
Het glas voor het licht moet ik nog even naar kijken, maar zo op het eerste gezicht ziet dat ook niet al te lastig eruit.

Ook heb ik via diezelfde kennis een linkje gekregen naar een nieuw slot voor de middenarmsteun, dus die is ook besteld. Via ebay voor een tientje, stuk goedkoper dan een compleet nieuwe armsteun. Die gaat dus ook binnenkort gefixed worden. Dan zijn wat mij betreft de meest urgente dingen aangepakt. Het stuur laat ik denk ik zo en voor de bestuurdersstoel blijf ik met een schuin oog rondkijken, maar ik denk dat het nog lastig kan worden om er eentje te vinden waarbij de stoelverwarming blijft werken. En dat vind ik toch wel een erg fijne optie hoor.... Die wil ik niet kwijt dus!

Daarna ga ik rondkijken naar leuke updates in plaats van nodige updates. Daar is inmiddels ook wel een lijstje voor. In willekeurige volgorde:

• Nieuwe boxen
  • Parkeersensoren achter
  • Comfortknippers
  • "Zweedse" verlichting

Misschien nog weer later een originele Skoda dubbeldin navigatie, zoals die van het plaatje, maar ik denk dat dat nog wel eens prijzig kan gaan worden. Als ik er überhaupt al eentje vind...
navigatie-originala-skoda-octavia-dd21b158af1d04d6fa-0-0-0-0-0.jpg

Bofkont zei:
Met 235pk 302nm is de wagen overduidelijk gechipt.
Temperatuur is overigens wel wat aan de lage kant kan ik je vertellen.
Thermostaat en temperatuur sensor zou ik absoluut vervangen, wordt je verbruik ook een stukje zuiniger nog omdat hij dan goed warm wordt.
Mijn gechipte S3 260pk 350nm stond altijd vast tegen de 90 graden aan eenmaal warm, zodra de temperatuur stijgt zodra je harder rijdt en weer daalt als je langzamer gaat rijden is duidelijk een teken van een defecte thermostaat.
Thermostaat origineel kost overigens 20 euro en de sensor 35 euro, is een standaard kwaaltje bij de 1.8 20VT.

Maar leuke wagen man (y)

Ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. Ik heb inmiddels bij veel mensen gevraagd wat zij er van vinden, maar de helft zegt wat jij zegt en de andere helft zegt: gewoon doorrijden, niks aan de hand.
Al kan ik me voor die prijs zo voorstellen dat ik de thermostaat eens ga aanpakken! Alleen verdomde jammer dat ik zo weinig kan en voor dit soort klusjes toch echt iemand moet vinden die het wil installeren. En dat is dan nooit gratis ben ik bang....

Verder bedankt voor de complimenten iedereen, ben nog altijd erg blij met de auto en hij rijdt prima!! M'n vader heeft een gloedjenieuwe Octavia Greenline, maar wat een verschil is dit zeg... Niet alleen qua snelheid, maar de Greenline heeft zo veel minder gevoel met sturen en schakelen. Daar draai je gewoon met een pink het stuur rond. In de RS voel je tenminste dat je aan het sturen bent. Ondanks de 12 jaar verschil rij ik toch echt veel liever in de RS dan in de Greenline, en dat heeft niet eens met het verschil in vermogen te maken!

Nog steeds gefascineerd door je RS!
Ik heb toevallig zelf ook vorige week een Yatour ingebouwd in de coupe. Werkt perfect! Ik ga m ook nog precies zo wegbouwen als jij gedaan hebt. Nu ligt ie los op de asbak. Maar hij komt onder de radio.

173A6910-8C66-4D9E-9228-BC6D452F2184_zps064x9t1e.jpg

Terug
Bovenaan