smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Structurele en zichtbare roest is echt iets waar ik echt niet mee kan leven. Een auto moet voor mij knalhard zijn. Gebruikssporen zoals een kras of een parkeerdeukje zijn voor mij prima acceptabel. Ook een technisch euvel is voor mij geen probleem.

Na het lezen van diverse aankooptips voor de MG F en het bekijken van een 'goed' exemplaar vandaag weet ik nu definitief dat dit niets voor mij is.

Mijn forumnaam heb ik gekozen toen ik in 2006 een nieuwe smart forfour kocht als auto voor mijn vrouw. Deze ging toen uit productie en voor € 11.000,- rijklaar kochten we toen een gloednieuwe helemaal naar ons zin:

t3zyo6mbzyrh.jpg

2rpyq5mbmrxr.jpg

In 2010 hebben we deze verkocht aan een goede vriendin die er nog steeds naar volle tevredenheid mee rond rijdt.

Het merk smart en het design spreken ons nog steeds erg aan, de smart roadster vinden we geweldig. Minpunten: weinig power, onbetrouwbare motoren en een trage automaat. Pluspunten: geweldig ontwerp, super wegligging lichtgewicht (765kg).

Na overleg besloten om te kijken naar een leuke en goede smart roadster tot € 5.000,-.

Voorbeeldje

smart-roadster-0-7-turbo-semi-aut-elek-pakket-revisie-motor-23723924-1.jpg

smart-roadster-0-7-turbo-semi-aut-elek-pakket-revisie-motor-23723924-10.jpg

smart-roadster-0-7-turbo-semi-aut-elek-pakket-revisie-motor-23723924-16.jpg

Maar liever eentje tussen 3000 en 4000.

Zou toch even informeren naar een Beat, lijkt mij een stuk zorgelozer techniek, je hebt een handbak en het iets écht iets bijzonders (y)

Wouter82 zei:
Zou toch even informeren naar een Beat, lijkt mij een stuk zorgelozer techniek, je hebt een handbak en het iets écht iets bijzonders (y)

Ik vind een Beat zelf helemaal geweldig, maar in deze prijsklasse moet het voor vrouwlief ook een toegevoegde waarde hebben om mee op pad te gaan. RHD is dan niet bespreekbaar.

uwbuurman zei:
Doe nou gewoon een streetka, echt fun to drive! Value for money. Zeker die blauwe is mooi.

Streetka doet zeker nog steeds mee. Die blauwe is inderdaad helemaal goed. Staat ook niet heel ver weg. Gezien het ruime aanbod vanaf ca. 2k moet de prijs van die blauwe nog wel een stukje zakken voordat ik hem koop.

Waarom een model afschrijven als je er 1 hebt gezien en die slecht blijkt te zijn? Dat het als een goede wordt omschreven heeft toch geen enkele waarde? Je kunt onder de voorklep al zien dat het er eentje is die 'goed gebruikt is'. De mijne had daar nul roest en op andere plekken ook niet. Veel MG F's hebben hun hele leven binnen gestaan dus wellicht nog een keer een ander beter exemplaar bekijken?

Ibud zei:
Waarom een model afschrijven als je er 1 hebt gezien en die slecht blijkt te zijn? Dat het als een goede wordt omschreven heeft toch geen enkele waarde? Je kunt onder de voorklep al zien dat het er eentje is die 'goed gebruikt is'. De mijne had daar nul roest en op andere plekken ook niet. Veel MG F's hebben hun hele leven binnen gestaan dus wellicht nog een keer een ander beter exemplaar bekijken?

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Ik denk alleen niet dat je aan de onderkant van de markt tot ca. € 3.000,- een roestvrije en altijd binnen gestalde MG F gaat vinden. Vandaar dat ik binnen mijn budget nu andere alternatieven overweeg. Als je ergens een unieke mooie MG F voor een nette prijs te koop weet, dan graag een linkje.

Hopelijk zit daar niet teveel roest aan, heb eigenlijk nog nooit een roestvrije Ka gezien.

Ja, het nieuwe model maar dat is gewoon een Fiat 500.

StreetKa is totaal anders dan normale Ka. Geproduceerd bij Pininfarina in Italië i.p.v. Valencia Spanje waar de normale ka vandaan komt. Ik weet dat het raar klinkt, maar die Italianen hadden deze keer de roestpreventie prima onder controle...

Goed om te weten dan.

Zoek zelf trouwens al tijden een leuke cabrio van rond de 2000 Euro.
Tot nu toe alleen maar rommel gezien...

Hadden ze ook al toen ze mijn 306 samenlasten :). De auto is trouwens ontworpen bij Ghia en inderdaad alleen gebouwd bij Pininfarina. Het logo van de tweede vind je terug op de instaplijsten, dat van de eerste... nergens.

smarter zei:
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Ik denk alleen niet dat je aan de onderkant van de markt tot ca. € 3.000,- een roestvrije en altijd binnen gestalde MG F gaat vinden. Vandaar dat ik binnen mijn budget nu andere alternatieven overweeg. Als je ergens een unieke mooie MG F voor een nette prijs te koop weet, dan graag een linkje.

Ik zal eens even rondkijken, moet best lukken denk ik, ik heb mijne drie jaar geleden verkocht voor 4650 en die was echt in nieuwstaat met 48k gelopen. Ze zijn helaas niet zoveel waard (voor mij dan, voor jou is het natuurlijk mooi:T)

Als de blauwe StreetKa in Baarn morgenavond is zoals omschreven, dan zijn we eruit. Prijstechnisch is de ondergrens van de verkoper exact wat ik er maximaal voor over heb. Ben benieuwd!

Zadelsnuiver zei:
Klinkt goed! Wat een bijzonder leuke wagentjes zijn het eigenlijk toch voor weinig knaken (y)

Ik ken ze vooral als extreme langstaanders in de occasion showroom. Elke paar maanden opstarten met de startbooster en dan even flink uitwaaien met het dakje open strak in pak...

Wat een geweldige rijdersauto! Zin in.

Ik heb de knoop nog niet doorgehakt. De auto is zeer netjes en rijdt uitstekend. Helaas toch wat vervelende roest gevonden waar echt iets aan gedaan moet worden (beruchte plek op chassisbalk vlakbij bevestiging subframe en ook roest aan binnenzijde voorportier onderaan). De hele bodemplaat heb ik niet kunnen zien zonder brug maar zo met de zaklamp zag ik best wat oppervlakte roest en dus in ieder geval minimaal 1 vervelend gat waar ik met mijn vinger doorheen prikte. Ik ben er wel van overtuigd dat dit de beste StreetKa is die er nu te koop staat, maar ik vind het geen auto om in weer en wind buiten te zetten als er al beginnende roest aan zit.

Verstandig. Mijn inschatting is dat als je de roest al duidelijk ziet, dat dit ook geen beginnende roest is. Ook dorpels en andere holle ruimten zijn gevoelig bij de KA en waarschijnlijk al redelijk geroest. Kwestie van een paar jaar totdat je op meer plekken door het metaal prikt.
Zeker geen auto om buiten te laten staan. Jammer want ze zijn erg leuk.

Ik denk dat Smarter over een paar maanden, als de prijzen gezien het seizoen iets dalen, gaat voor een Smart Roadster :)

Kristian zei:
Verstandig. Mijn inschatting is dat als je de roest al duidelijk ziet, dat dit ook geen beginnende roest is. Ook dorpels en andere holle ruimten zijn gevoelig bij de KA en waarschijnlijk al redelijk geroest. Kwestie van een paar jaar totdat je op meer plekken door het metaal prikt.
Zeker geen auto om buiten te laten staan. Jammer want ze zijn erg leuk.

Alsof Smarter uberhaupt een paar jaar met die auto zou gaan rijden!:)

Wel jammer inderdaad. Zou een leuk projectje zijn om weer helemaal netjes te maken, maar gezien de doelstelling van deze zoektocht kan ik me voorstellen dat je daar geen zin in hebt.

smarter zei:
StreetKa is totaal anders dan normale Ka. Geproduceerd bij Pininfarina in Italië i.p.v. Valencia Spanje waar de normale ka vandaan komt. Ik weet dat het raar klinkt, maar die Italianen hadden deze keer de roestpreventie prima onder controle...

U zei?;)

Carkiller zei:
smarter zei:

U zei?;)

Geen roest bij de tankdop. onderaan de voorruitstijlen en dorpels ook 100% strak tot aan de felsrand. Dat is voor een Ka uit 2003 ongekend goed!

Wellicht is mijn obsessieve aversie tegen roest wat overdreven, maar roest is gewoonweg iets waar ik niet tegen kan bij een auto van mezelf. De Streetka was echt supernetjes en de roest was de komende jaren zeker nog geen APK issue, maar als ik weet dat er letterlijk iets aan het knagen is aan mijn auto, dan voelt dat niet goed. Zeker als deze in weer en wind buiten staat.

We kijken rustig verder. Ik ben misschien wel gewoon te kritisch in deze prijsklasse. Dus wellicht toch nog even doorsparen, ik wil de lat niet minder hoog leggen. Mijn 1991 Golf 1 Cabrio en 1996 Lexus SC waren echt 100% roestvrij in ieder geval.

Wellicht inderdaad toch even wachten op de juiste smart roadster zoals Barri al aangeeft of anders doorsparen voor een Daihatsu Copen (als ik daar in pas).

Je had het in een eerdere post over een budget voor max 5k. , dan beginnen de Audi tt roadsters ook in t vizier te komen , keek net ff snel op marktplaats en er staan er een aantal uit 00 of 01 met een kmstand van rond de 150k. , is dat niks ?

Ik ga nu echt rustig aan kijken wat ik wil. Ik ben de afgelopen 2 weken wat hard van stapel gelopen in mijn enthousiasme. Ik heb 2 auto's bekeken die beiden het geld waard waren wat ervoor gevraagd werd, maar waarvoor ikzelf gewoonweg te kritisch ben om deze ook daadwerkelijk te kopen. Zonde van mijn tijd en die van de verkopers achteraf bezien. Ik ben gewoonweg te verwend met 2 haast nieuwe auto's op de stoep (2013 Veloster en 2017 Kuga), de 3e auto moet me dus wel kietelen op een andere manier dan de auto's die ik al heb.

Ik denk dat ik binnen mijn criteria daar eerst iets verder voor door moet sparen binnen mijn eigen autopotje. Ik heb geen haast en wellicht komt er iets heel verrassends voorbij waar ik niet eerder zelf aan gedacht had.

Nou met dat kleine budget ga je dan echt geen auto vinden die je gaat kietelen, je bent verwend :D
Idd nog even door sparen!

Denk dat verder sparen dan inderdaad de betere keus is. Zonde om nu iets te kopen waar je straks eventueel spijt van hebt ;)

Na het zien van een paar auto's binnen budget weet ik dat het met mijn kritische blik weer op een gelukstreffer aan moet komen net als bij mijn vorige hobby auto's. Gericht zoeken is zonde van de tijd nu, zeker omdat het geen directe noodzaak is.

Daarnaast had ik nog een belofte uitstaan naar vrouwlief en kinderen: Normaal gesproken gaan we 1x per jaar lekker 3 weken weg en is dat de echte vakantie. Wintersport en andere extra vakanties doen we normaal gesproken niet aan. We genieten tussendoor van onze vrije tijd en doen vaak leuke dingen, maar echt even een aantal dagen weg buiten de zomer is er de afgelopen jaren niet van gekomen. Dit jaar zijn smarteres en ik 25 jaar samen en leek het ons leuk om met de herfstvakantie als gezin weg te gaan. Ik heb zojuist een prachtig appartement in hartje Parijs geboekt voor ons gezin van maandag t/m vrijdag in de herfstvakantie. Zin in!

Mooi!! Wij zijn vanavond wezen uiteten en vakantie plannen voor volgens jaar zomer doorgenomen, schoonouders 50 jaar getrouwd, wijzelf ook 50, mooi om met de families een tijd je samen door te brengen.

Carkiller zei:
smarter zei:

U zei?;)

Ja idd ik zou hem ook al even quoten je bent me voor :)

Bij Cartoen komt een Smart Roadster binnen, misschien leuk?

https://www.cartoen.nl/verwacht/372/smart-roadster.html

Phaeton V8 zei:
Bij Cartoen komt een Smart Roadster binnen, misschien leuk?

https://www.cartoen.nl/verwacht/372/smart-roadster.html

Een smart roadster vind ik inderdaad geweldig. (y)

Na het afvallen van de bekeken Alfa Spider, MGF en StreetKa is mijn initiële aankoop impuls weer wat getemperd:

-Ik ben verwend geweest met zeer goede hobby auto's tot nu toe, deze kwaliteit vind ik niet in de prijsklasse waarin ik me nu oriënteer besef ik me.
-Nog steeds geen stallingsmogelijkheid in de buurt en parkeren in de directe omgeving van mijn huis is en blijft een drama

Ik zit steeds meer te denken aan alternatieven als Snappcar, waarbij heel leuke auto's bij particulieren te huur zijn. Wel de lusten en niet de lasten.

Ben benieuwd naar Snappcar, ik ken eigenlijk niemand die er er aan mee doet of gedaan heeft. Het concept is wel leuk (y) ik zou ook best wel eens een leuke auto even willen rijden zonder er gelijk een te kopen. En dat hoeft echt geen recente dure auto te zijn.

Dit had ik niet verwacht bij een auto uit 2006 met pas 60.000km, dealeronderhouden en aangeboden bij de eerste eigenaar:

AyjC6a3.jpg

fOqZpLu.jpg

BoHvgv1.jpg

Ik hoop niet dat ze dat allemaal hebben. Hij reed erg leuk trouwens.

Dat is inderdaad best wat roest. Maar zie ik dat nou goed en zit er best een gat tussen wielkast en zijscherm? Dan kan blubber, vuil en vocht lekker op gaan hopen natuurlijk.

Gewoon Dirk zei:
Dat is inderdaad best wat roest. Maar zie ik dat nou goed en zit er best een gat tussen wielkast en zijscherm? Dan kan blubber, vuil en vocht lekker op gaan hopen natuurlijk.

De constructie is niet echt handig inderdaad en aangezien de verkoper er een set winterbanden bij heeft, geeft dat aan dat deze echt niet alleen bij mooi weer gereden is.

Leuk toch, zo'n raadplaatje? :) Ik weet nu in ieder geval dat ik achter het stuur pas, daar ben ik altijd al benieuwd naar geweest. Ik had niet veel langer moeten zijn alleen...

Terug
Bovenaan